اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

ahmedhlmy 01-03-2012 03:23 PM

رد: الورشة الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

ارجوا ان تراجعوا فتواكم بشأن تحريم التجارة فى السلع وان تقدروا تغير الزمان واسلوب التجارة .. الفتوى لا تكن هكذا على طلاقها

strongxx 01-03-2012 03:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طرزان البرنس (المشاركة 284708)
عملة مقابل عملة عادي لكن عملة مكانها سلعة حرام
اسمع الفتاوى الشرعية للفوركس في المنتدى ود اسامة عادل ليه فيديو عن الفتاوى الشرعية وبيقول ان السلع فيها حرمانية
لان انتا اشتريت مثلا الذهب لكن انت مملكتهوش مش اشتريت النفط لكن هل اصبح ملكك فعلا
اما العملة فأنت بتغير عملتك بعمله اخرى ومفتي السعودية ليه فتوى ان العملات حلال
اللهم اجعل رزقنا دائما بالحلال

وانا أقووووول....كل عمليات النفط والدهب بيتبعها خساره كبيره ليييييه !!!!! الحمد لله
أشكرك وربنا يجازيك كل خير

ahmedhlmy 01-03-2012 03:26 PM

ساشرح لك .. اذا افترضنا اننى اشتريت لوت دهب الان .. فهل انا اشتريت فعلا ام لم اشترى .. الفرق انه زمان كان ياخد الرجل القافلة ويتجه الى الشام مثلا ويشترى الدهب ثم يعود الى مكة فيبيع الدهب .. مع تقدم الزمن والاتصالات اصبحت اختصر انا طريق القافلة فاشترى الدهب بالانترنت .. ثم ابيعه .. نفس اسلوب التجارة مع رفق الزمن والاسلوب المهم اننى اشتريت ثم بعت .. فاين الحرام فى ذلك ؟؟

ramex010 01-03-2012 03:27 PM

الافضل انا كل واحد يرجع للمصدر بيثق في مع احترامي للاراء الجميع عايزين نقدر نحلل السوق الفترة الجاية دية علشان هيحصل اوقات ربح ان شاء اللة للجميع فبعد اذن محللينة الكبار ان يفيدينة بعلمهم

ahmedhlmy 01-03-2012 03:29 PM

لا يا اخى الفاضل عفوا .. انت هكذا تتحدث عن حيازة السلعة وهذا غير صحيح .. فقد اشترى منك سلعة وادفع ثمنها واتركها عندك ثم ابيعها لفلان واقول له اذهب اليه فخذها منه .. اليس هذا جائز .. انا اشتريت لوت دهب الم ادفع ثمنه بالفعل ام لم ادفع .. اليست عمليات شرائنا وبيعنا تؤثر على الاسعار والعرض والطلب وتغير من قيمة السلعة .. كيف بالله عليك تكون حرام ؟

ahmeddina4ever92 01-03-2012 03:32 PM

اجتماع برنانكي الساعة 5 بتوقيت القاهرة والواضح اننا هنشهد نفس العاصفة بتاعت امبارح

ومن المحتمل تكون عاصفة صعود لليورو

Kimo 01-03-2012 03:33 PM

معروفة ان التجارة علي السلع والدهب حرام لكن حتقول لمين كله عايز يكسب وخلاص اهو ربنا حينتقم من الناس دي بالخسارة ديما حتي يفيقوا ويعودوا الي صوابهم

ربنا يهدي الناس

espoir154 01-03-2012 03:35 PM

يا اخوان يا ريت نناقش طرق التحليل هذا هذفنا في الورشة ونترك هذا النقاش لان هناك اناس مختصين في الفتاوى

ghlhv 01-03-2012 03:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة strongxx (المشاركة 284685)
لا اخفي عليكم........انا رصيدي هبط من 525 دولار............إلي.................48 دولار......... يعني يوم لما أفكر اعمل عمليه معنديش احتمال الخساره....كله بإذن الله طبعا....لكن محتاج منكم توصيات اكيده والباقي علي الله

صباح الخير عليك ياعزيزى
اخلفك الله خير منها ولا تحزن
لابد من التذكير ان الرافعة المالية البسيطة التى تحتمل ارتداد السعر عليك لحوالى 200 نقطة او يزيد تجعلك فى الامان ياعزيزى
قلت ذلك كثيرا جدا مكسب بسيط مضمون بغير حرقة دم او اعصاب لاخسارة طالما انك تسير على الترند العام
بمعنى اننى امس قد اشتريت اليورو عند السعر 337 ومن 340 والعمليات مفتوحة حتى الان لانها برافعة بسيطة وتحتمل الارتداد القوى وان شاء الله ساخرج بارباح
ارجو يااعزائى ان تاخذوا بهذه النصائح حرصا على اموالكم وللعلم مهما بلغت التحليلات من القوة فقد تخالف صفقتك هكذا الفوركس

strongxx 01-03-2012 04:12 PM

هل تعتقدوا أن برنانكي حيطلع تصريحات في صالح اليورو علشان يرجع يرتد من تاني لفوق ؟؟؟ ولا حيطلع تصريحات ضد اليورو علشان يكمل هبوط اكتر واكتر ؟؟؟

الساعة الآن 06:00 PM