اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   الارشيف (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   سؤال مهم و لازم كلة يجاوب علية و اوعى تخدعنى؟ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26421)

hisham omran 24-10-2012 12:17 AM

سؤال مهم و لازم كلة يجاوب علية و اوعى تخدعنى؟

انا الحمد للة وصلت لدرجة كويسة فى الفوركس انا فاتح حساب تجريبى من مدة و الحمد لله محقق نتائج كويسة عاوز اعرف بقى

هو فعلا فى ربح من الفوركس؟ بمعنى كام واحد من الناس اللى فتحا حسابات سحبت فلوس
السؤال دة كمان للدكتور اسامة فى الاول و كل المشرفين الامناء يدلونى بشفافية
واية هى افضل شركة اتعامل معاها ؟
وشكراااا

COWBOY 24-10-2012 12:38 AM

رد: سؤال مهم و لازم كلة يجاوب علية و اوعى تخدعنى؟

مرحبا بك اخى الكريم

السؤال بالعكس لماذا تعلمت انت الفوركس .. اذا لم يكن لديك قناعة انة مجال مربح !!

crezyfog 24-10-2012 12:51 AM

انا الان مبتدا لكن جربت الحقيقي ولكن بالبونص فقط وليس بمالي الشخصي سحبت بعض الارباح الحمد لله لكني فقدت هدا البونس للاسف لسوء الادارة والطمع ولن اكررها مرة اخرى

archiwork 24-10-2012 01:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisham omran (المشاركة 415596)
انا الحمد للة وصلت لدرجة كويسة فى الفوركس انا فاتح حساب تجريبى من مدة و الحمد لله محقق نتائج كويسة عاوز اعرف بقى

هو فعلا فى ربح من الفوركس؟ بمعنى كام واحد من الناس اللى فتحا حسابات سحبت فلوس
السؤال دة كمان للدكتور اسامة فى الاول و كل المشرفين الامناء يدلونى بشفافية
واية هى افضل شركة اتعامل معاها ؟
وشكراااا

انا شايف حضرتك مسجل من زمان منذ أكثر سنتين تقريبا يعنى المفروض يكون لك باع فى المجال وانت اللى تفيدنا الا اذا كنت طيلة هذه الفترة لم تتعلم شيئا ولا تثق بنفسك أو بالفوركس وشركاته والا ماكنت لتسأل هذا السؤال .
أنا من خلال مارأيت ناس متفرغة تماما للفوركس وتركوا كل شئ وراهم ليربحوا أرباح طائلة من هذا السوق واخرون خسروا المعركة وخسروا انفسهم واموالهم ومنهم من اعتزل نهائيا.
لن تستفيد اذا قال لك احدهم انه يربح ويسحب شبه يوميا او قال لك اخر انه لم يربح سنتا واحدا فلايوجد ثوابت ولكن ثق بالله وبنفسك واعمل اللى عليك واتعلم كويس جدا وخذ باسباب النجاح من ادارة راس مال وتدريب والباقى على الله.
بالتوفيق

معاذ عودات 24-10-2012 09:59 AM

اهلا فيك يا غالي
ما تخلي ارباح كبيره في حسابك
اسحبها الى حسابك البنكي
سوف تحس ان هناك ارباح
طبعا عن نفسي .. اكيد سحبنا من الفوركس والحمدلله

hisham omran 24-10-2012 12:31 PM

الف شكر على كل من رد عليا و ان شاء اللة نتوكل على اللة و نفتح الحساب

Abo-Elgamilin 24-10-2012 12:47 PM

اخى فى الله رسالتى اليك
هناك ارباح لكن لا تخدع بالمكاسب و اخضع للقوانين
بمعنى انه ضع لنفسك حد يومى من وقت و مكاسب و ايضا ً خسائر إذا ما حققتها قم و اترك الفوركس لهذا اليوم
انا و لله الحمد حققت الكثير من المكاسب لكننى كما قال اخى معاذ لم اكن اسحبها بشكل دورى وخدعت و تجاوزت كل القوانين التى وضعتها لنفسى لذلك خسرت كثيرا ً
من المكاسب اننى و لله الحمد دبلت الحساب فى ثلاث ايام
و الأن اعمل قوانين معينة و هى
أن اكسب مبلغ معينا ً فإذا ما اتعى اشكر الله و اغادر الحال نفسة فيما يتعلق بالخسارة لا قدر الله
إذا ما فعلت هذا ستكون بعون الله من الفائزين الرابحين .

اوراق الخريف 24-10-2012 12:53 PM

بلاش تهور شو تفتحت حساب ما تفتح حساب

اذا نويت تفتح حساب اوعى يكون اقل من 1000 دولار
اذا نويت تفتح حساب
اوعى تديره بطمع
اذا نويت تفتح حساب
اوعى تراكم في الارباح وتقول بعدين بسحبها
اذا نويت تفتح حساب
اوعى تفكر انه مستحيل يتمرجن

hisham omran 24-10-2012 01:52 PM

نصائح من ذهب و اللة

egypt25 24-10-2012 02:00 PM

انا فاهم سؤالك وفاهم قصدك منه
لانى انا شخصيا فى فترة ما ماضية كنت بسأل السؤال ده .. هل فيه ربح فى الفوريكس ولا وهم ؟

لغاية الحمدلله ما ربنا فتحها عليا وبقيت بقدر اسحب واجيب ربح من الفوريكس والحمدلله بقى عندى ورشه فى المنتدى مُثبتة وبقيت مزود توصيات
ولكن بعد خسائر ومراحل كتيرة عديت بيها .. وفيه ناس كمان تانية كتيرة على فكرة بيسحبوا من الفوريكس

ولكن اهم حاجه الالتزام اهم من النواحى الفنية كمان
وربنا يوفقك ان شاء الله

archiwork 24-10-2012 07:22 PM

مش معنى كلامنا عن ارباح الفوركس انك تستعجل وتفتح حساب بسرعة
اتعلم اتعلم اتعلم واتدرب كتير جدا الاول واهم حاجة تتعلمها الصبر و قتل الطمع
واهم حاجة تسحب اى ربح تعمله ولو حسابك صغير يبقى تدور على شركة بنوك الكترونية وكل لما تعمل تريدة كسبانة تقدم طلب سحب الارباح علطول واياك تراكم الارباح المحفظة مش حصالة وشركة الفوركس مش بنك

المحروم 24-10-2012 08:31 PM

نصيحه لوجه الله تعالى ابعد عنه احسنلك وما تدفع فيه ولا دولار لانك اكيد جربته وخسرت خليك على المسابقات والبوانص حلوين ومشي امورك وده من خبرة 8 سنوات طبعا كلمة اتعلم كلمه مشهوره جدا وهي لازم انك تتعلم وتتعلم وكمان تضل تتعلم وبعد ما تتعلم تختلط عليك الامور وكانك ما تعلمت شي هههههههههههههههههه لوجه الله تعالى خليك على البوانص بس صحيح هي مبتنسحبش دايما ومعمول لها دراسه مزبوطه 100 % على اساس انه 95 % من المضاربين في هاذا السوق خاسرين ولا يمكنك انك تسحب منها الا ارباحك بس مش غلط انت بتجرب وبتلعب ببلاش بدل ما تدفع الدولارات يل بتروح يمين وشمال ومش عارفين بتروح لمين ولا مين

محمد سنوسي احمد 27-10-2012 12:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحروم (المشاركة 416085)
نصيحه لوجه الله تعالى ابعد عنه احسنلك وما تدفع فيه ولا دولار لانك اكيد جربته وخسرت خليك على المسابقات والبوانص حلوين ومشي امورك وده من خبرة 8 سنوات طبعا كلمة اتعلم كلمه مشهوره جدا وهي لازم انك تتعلم وتتعلم وكمان تضل تتعلم وبعد ما تتعلم تختلط عليك الامور وكانك ما تعلمت شي هههههههههههههههههه لوجه الله تعالى خليك على البوانص بس صحيح هي مبتنسحبش دايما ومعمول لها دراسه مزبوطه 100 % على اساس انه 95 % من المضاربين في هاذا السوق خاسرين ولا يمكنك انك تسحب منها الا ارباحك بس مش غلط انت بتجرب وبتلعب ببلاش بدل ما تدفع الدولارات يل بتروح يمين وشمال ومش عارفين بتروح لمين ولا مين

وانا انصح لوجه الله تعالي..................ومن وجهه نظري لو سئلت 95% من الذين يتاجرون بالفوركس وبعد سنوات هل كنت تتمني ان تعمل بهذه التجاره........................سيقولون لك لا..............الفوركس في مجمله يؤدي من خساره الي خساره.............والمكسب لو لم تسحبه سيؤدي الي خساره...............ولو قمت بسحبه ستتاجر به من جديد والنتيجه خساره........................ورغم عن ما تسمعه من ان هناك ارباح............ارباح وقتيه لا طائل من وراءها.......وكأنها ارباح معلقه..............والله علي ما اقول شهيد وحسبنا الله ونعم الوكيل

archiwork 27-10-2012 02:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحروم (المشاركة 416085)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سنوسي احمد (المشاركة 417188)
وانا انصح لوجه الله تعالي..................ومن وجهه نظري لو سئلت 95% من الذين يتاجرون بالفوركس وبعد سنوات هل كنت تتمني ان تعمل بهذه التجاره........................سيقولون لك لا..............الفوركس في مجمله يؤدي من خساره الي خساره.............والمكسب لو لم تسحبه سيؤدي الي خساره...............ولو قمت بسحبه ستتاجر به من جديد والنتيجه خساره........................ورغم عن ما تسمعه من ان هناك ارباح............ارباح وقتيه لا طائل من وراءها.......وكأنها ارباح معلقه..............والله علي ما اقول شهيد وحسبنا الله ونعم الوكيل

لو اخذنا كلامكم على محمل الصواب وان ماذكرتموه صحيح تماما
اذن من ياخذ ارباح من السوق سواء بعد خسارة او شخص جديد وانعم الله عليه فى البداية بارباح
عليه ان يخرج فورا ويحمد الله على مارزق به ويتيقن انه اخذ نصيبه من السوق فليتركه لغيره لانه اذا استمر سيخسر ماربحه
ولكن اخوانى الكرام هذا السوق من يدخله ويربح منه صعب جدا بل شبه مستحيل ان يتركه بهذه السهولة بعد ان وجد ضالته به وتذوق حلاوة ارباحه وانتفع بها خارج السوق انا شخصيا اعرف متاجرين تزوجوا واشتروا شقق وسيارات من الفوركس ولكن يجب انا نعلم ان هذا السوق لابد ان يكون احادى الاتجاه فيما يتعلق بالسيولة بمعنى اننا نسحب منه ولا نودع ماسحبناه مرة اخرى حتى ولو خسرنا فهذه واحدة من الاخطاء التى تضيع الارباح اما من يخسر مرات بعد مرات حتى يتصفر حسابه فهو لابد له ان يترك المجال بلا رجعة لان الفوركس غير مناسب له.
وفى انتظار اراء اخرى

COWBOY 27-10-2012 02:36 PM

والله يا اخوانى من يخسر هذة هى مشكلتة .. فلا يحكم .. ان الاخرين لايربحون من هذا السوق ..
فكل انسان يختلف عن الاخر فمنا من يظل فى السوق اعوام ولا يربح ومنا .. من يدخل السوق وفى ظرف شهور يحقق ما لم يحققة الاخر فى اعوام .. طبعا المكسب صعب ولا انكر ذلك بل بالعكس مؤيد .. لكن الذى اعرفة وافهمة ان الصعاب تهون امام الدراسة السليمة والعقل الواعى .. والعقل الواعى يشمل اشياء كثيرة من اول اختيار الشركة وادارة راس المال حتى اغلاق الصفقة على ربح ان شاء الله

yasser81 27-10-2012 03:05 PM

عيدكم مبارك......
بما انو الموضوع شخصي نوعا ما.... عندي سؤال ليك cowboy .... فن الهارمونيك اللي انت تعتمد عليه من اصعب الفنون في الفوركس ان لم يكن اصعبها.... ناوي بادن الله اني ادرسه.... عامل معاك ايه

Scalper 27-10-2012 03:19 PM

الارباح يا اخي موجودة ولكن المشكل ليس في سحبها الى حسابك البنكي بل كيف تسحبها من السوق
هناك قوانين اولها التحليل النفسي - الالتزام / و التحليل العلمي ز الفني وادارة راس المال

المحروم 27-10-2012 03:53 PM

أخي صاحب الموضوع hisham omran انا ليس لي اي ناقه ولا جمل ولكن نصحتك لوجه الله تعالى وثق تماما انك يجب ان تميز بين ما هو صحيح وما هو مخلوط وبمعنى اخر مصائب قوم عند قوم فوائد ولوجه الله تعالى ان لم يكن لك في الفوركس ولست صاحب خبره طويله جدا به ابعد عنه لان الفوركس ليست لعبت انا اخسر وانت توخد فلوسي وتربح الموضوع اكبر من هذا بمراحل كثيره جدا ويندر من يعرف اسرارها وخفاياها لو فكرة انت بينك وبين نفسك في الامر لعرفت
لماذا 95% في هذا السوق خاسرين

COWBOY 27-10-2012 03:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser81 (المشاركة 417204)
عيدكم مبارك......
بما انو الموضوع شخصي نوعا ما.... عندي سؤال ليك cowboy .... فن الهارمونيك اللي انت تعتمد عليه من اصعب الفنون في الفوركس ان لم يكن اصعبها.... ناوي بادن الله اني ادرسه.... عامل معاك ايه

والله يا اخى ليست الفكرة فى فن او طريقة حتى لو هتاجر بالنظر دون تحليل المهم تكسب الطرق كثيرة المهم التطبيق وكيف يتم التطبيق فالحكم على الاسلوب من فشلك فى تطبيقة .. اكبر غلط يرتكبة من يدخل فى هذا المجال .. لكن يوجد اشياء لا اختلاف عليها مثل اتباع المؤشرات .. فقط واعتبرها اساس دون الفهم ما اهميتها .. بالنسبة لى اخترت الهارمونيك .. ودعم من الزمنى والرقمى .. والحمد لله .. لا احتاج ان ادرس شىء بجانبة فهو فن تتفرع منة الفنون الاخرى .. وعيد سعيد عليك

nabil_bobo 27-10-2012 03:59 PM

طيب يا شباب
انا عندى سؤال انا هفتح حساب ب100 دولار
بس كل ما افكر بقول ان المبلغ ده قليل جدا ومش ممكن اعمل منه حاجه مش هينفع وأيأس
فا انا عايز رأيكم
المشكله ان صعب انى افتح حساب بمبالغ كبيره
فهل ال100 دولار دول ممكن يتعمل منهم حاجه
ولكم جزيل الشكر

المحروم 27-10-2012 04:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 417212)

والله يا اخى ليست الفكرة فى فن او طريقة حتى لو هتاجر بالنظر دون تحليل المهم تكسب الطرق كثيرة المهم التطبيق وكيف يتم التطبيق فالحكم على الاسلوب من فشلك فى تطبيقة .. اكبر غلط يرتكبة من يدخل فى هذا المجال .. لكن يوجد اشياء لا اختلاف عليها مثل اتباع المؤشرات .. فقط واعتبرها اساس دون الفهم ما اهميتها .. بالنسبة لى اخترت الهارمونيك .. ودعم من الزمنى والرقمى .. والحمد لله .. لا احتاج ان ادرس شىء بجانبة فهو فن تتفرع منة الفنون الاخرى .. وعيد سعيد عليك

ما شاء الله يا ريت اخي الكريم انك تعمل لنا توصيات في الفوركس هنا في منتدى اف اكس اريبيا علشان نستفيد من خبرتك ونحقق بعض الارباح معاك لانه فعلا من اسلوبك في الكلام باين عليك حريف فوركس ومضاربات انا اتمنى انك تلبي طلبي وانا اول المتابعين لتوصياتك ان شاء الله ولو عندك ورشه حاليه قلي على الرابط بتاعها علشان اتابع معاك

COWBOY 27-10-2012 04:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحروم (المشاركة 417215)
ما شاء الله يا ريت اخي الكريم انك تعمل لنا توصيات في الفوركس هنا في منتدى اف اكس اريبيا علشان نستفيد من خبرتك ونحقق بعض الارباح معاك لانه فعلا من اسلوبك في الكلام باين عليك حريف فوركس ومضاربات انا اتمنى انك تلبي طلبي وانا اول المتابعين لتوصياتك ان شاء الله ولو عندك ورشه حاليه قلي على الرابط بتاعها علشان اتابع معاك

ههههههههههههههه ولية اعمل توصيات انا مش مسئول غير عن تجارتى فقط وواجبى حتى اكون عضو مشارك ومحب للخير .. ان اطرح الطرق اللى بتاجر بيها .. وكل واحد حر فى تطبقها يخسر يكسب هو حر .. مش عجباة خالص يتابع موضوع اخر وهذا الهدف الاساسى من تعدد المواضيع فى المنتدى .. وعلى فكرة خلف كلامك معنى اخر لذلك كل عام وانت بخير :)

المحروم 27-10-2012 04:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 417220)

ههههههههههههههه ولية اعمل توصيات انا مش مسئول غير عن تجارتى فقط وواجبى حتى اكون عضو مشارك ومحب للخير .. ان اطرح الطرق اللى بتاجر بيها .. وكل واحد حر فى تطبقها يخسر يكسب هو حر .. مش عجباة خالص يتابع موضوع اخر وهذا الهدف الاساسى من تعدد المواضيع فى المنتدى .. وعلى فكرة خلف كلامك معنى اخر لذلك كل عام وانت بخير :)

المعنى هو اني اريد ان اتاكد من انك بتربح من السوق هذا اولا ثانيا علشان فعلا بعد كدا اديك مبلغ من المال تديره ليه بعد ما اتاكد من قدراتك في المضاربه انا حاليا بدور على شخص يدير لي اموالي مقابل نسبه من الربح بس بشرط اتاكد من انه هو فعلا بربح من السوق عن طريق متابعتي لتوصياته

COWBOY 27-10-2012 04:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحروم (المشاركة 417222)
المعنى هو اني اريد ان اتاكد من انك بتربح من السوق هذا اولا ثانيا علشان فعلا بعد كدا اديك مبلغ من المال تديره ليه بعد ما اتاكد من قدراتك في المضاربه انا حاليا بدور على شخص يدير لي اموالي مقابل نسبه من الربح بس بشرط اتاكد من انه هو فعلا بربح من السوق عن طريق متابعتي لتوصياته

الحمد لله لا احتاج لادارة راس مال غيرى .. العنوان خطا يا غالى . . هل انا او غيرى احسن منك فى شىء .. لتشغيل اموالك .. !!

المحروم 27-10-2012 04:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 417224)

الحمد لله لا احتاج لادارة راس مال غيرى .. العنوان خطا يا غالى . . هل انا او غيرى احسن منك فى شىء .. لتشغيل اموالك .. !!

كدا وصلت يا غالي شكرا لك

COWBOY 27-10-2012 04:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحروم (المشاركة 417227)
كدا وصلت يا غالي شكرا لك

الحمد لله .. بالتوفيق

MemO_KinG 28-10-2012 04:32 AM

الرجاء من كل انسان فشل فى المهنة دى مايدخلش يقول كل الناس بتخسر لأن فى ناس كتير جداً بتحقق ارباح على الاقل احسن من اى وظيفة ممكن الانسان يشتغلها بس لو هو اتعامل مع الفوركس بمنطق انه يحقق ربح معقول مش انه داخل الفوركس عشان يصنع المجد و يمشى فوق سطح القمر
انا شخصيا سحبت ارباح اكبر بكتير جداً من ايداعى فى فترة قليلة فا مسئلة الربح و الخسارة بتتوقف عليك كمتاجر و نصيحتى ليك انظر للأمور بقمة البساطة و حلل بشكل بسيط و ابعد عن التعقيد مع ادارة راس مال هاتلاقى ان الفوركس ده اتفه مهنة ممكن تحقق منها ارباح
و حاول دايما تعمل اندماج ما بين شارت الاربع ساعات فيما اقل مع تحديد الاتجاه من خلال اليومى و الاسبوعى بسيط من علم الشموع على قليل من اسس التحليل الفنى و ادرس كويس جداً فين تحط وقف الخساير و امتى تغلق صفقتك على ربح
و اتوكل على الله

المحروم 28-10-2012 09:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MemO_KinG (المشاركة 417357)
الرجاء من كل انسان فشل فى المهنة دى مايدخلش يقول كل الناس بتخسر لأن فى ناس كتير جداً بتحقق ارباح على الاقل احسن من اى وظيفة ممكن الانسان يشتغلها بس لو هو اتعامل مع الفوركس بمنطق انه يحقق ربح معقول مش انه داخل الفوركس عشان يصنع المجد و يمشى فوق سطح القمر
انا شخصيا سحبت ارباح اكبر بكتير جداً من ايداعى فى فترة قليلة فا مسئلة الربح و الخسارة بتتوقف عليك كمتاجر و نصيحتى ليك انظر للأمور بقمة البساطة و حلل بشكل بسيط و ابعد عن التعقيد مع ادارة راس مال هاتلاقى ان الفوركس ده اتفه مهنة ممكن تحقق منها ارباح
و حاول دايما تعمل اندماج ما بين شارت الاربع ساعات فيما اقل مع تحديد الاتجاه من خلال اليومى و الاسبوعى بسيط من علم الشموع على قليل من اسس التحليل الفنى و ادرس كويس جداً فين تحط وقف الخساير و امتى تغلق صفقتك على ربح
و اتوكل على الله

جميل الكلام ده انا فشلت بتجارة العملات وانت انسان ناجح فيه انا عاوز اطلب منك انك تساعدني وبطلب منك الطلب ده الطلب ده انا طلبته من احد الاعضاء ولكنه رفض وعلشان كدا انا حطلبه منك انته مره تانيه

fady 28-10-2012 11:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة archiwork (المشاركة 416040)
مش معنى كلامنا عن ارباح الفوركس انك تستعجل وتفتح حساب بسرعة
اتعلم اتعلم اتعلم واتدرب كتير جدا الاول واهم حاجة تتعلمها الصبر و قتل الطمع
واهم حاجة تسحب اى ربح تعمله ولو حسابك صغير يبقى تدور على شركة بنوك الكترونية وكل لما تعمل تريدة كسبانة تقدم طلب سحب الارباح علطول واياك تراكم الارباح المحفظة مش حصالة وشركة الفوركس مش بنك

بشاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا كل سنة و انت طيب انا كنت عايز اعرف ليه كم التركيز علي نقطة السحب علي طول و ايه اكتر بس عايز امثلة بالارقام يعني لو فاتحت حساب ب 1000 و كسبت 50 اسحب الخمسين علي طول طب لو خسرت 100 و بعرين كسبت 50 كدة حسابي بقي 950 اسحب ولا استني لما راس مالي يرجع تاني و اكتر و لو الحساب ب 5000 و لو ب 10000 عاي اعرف ازاي بتفكر في النقطة ده لو سمحت و عايز كمان اعرف يعني ايه ليبرتي بسمع 100$ ليبرتي ب 60 $ مش فاهم ده معنها ايه مش فاهم كمان سحب ب البنوك الاكترونية ممكن تشرحليطرق السحب مع شرح ميزة و عاب و سرعة التوصيل

MemO_KinG 28-10-2012 08:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحروم (المشاركة 417378)
جميل الكلام ده انا فشلت بتجارة العملات وانت انسان ناجح فيه انا عاوز اطلب منك انك تساعدني وبطلب منك الطلب ده الطلب ده انا طلبته من احد الاعضاء ولكنه رفض وعلشان كدا انا حطلبه منك انته مره تانيه

شوف تقريبا حضرتك بتقوللى نفس الكلام اللى قلته لأخ من شوية حريف فوركس و مضاربات
و انا هجاوبك نفس الاجابة انا راجل بشتغل و مرضى تماما بأرباحى و مش محتاج انى ادير محافظ حد و حاولت انى افتح ورشة توصيات بس ماقتنعتش انك ممكن تعمل توصيات من خلال منتدى
انا هاقولك شئ فى غاية البساطة
انا اسلوب متاجرتى بيعتمد على التحليل الكلاسيك مع 3 مؤشرات فقط استوكاستيك و أر اس أى و الزخم " المومنتم " مع متابعتى للأخبار الهامة
و بقتنص فرصة البيع و الشراء لأى عملة فى السوق يكون فارق اسعارها قليل زى الاسترلينى دولار و اليورو و الاسترالى من خلال التحليل الكلاسيك و لما يحصل تشبع فى 3 فريمات على الاقل بفتح الصفقة مع وقف خساير فى مكان احترافى بعرف تماما انه العملة لو عكست لهذه النقطة سوف يغير السوق اتجاهه
و لست مثل معظم من فى المنتدى هاقولك انا بفتح صفقة بـ 3% او 5% من المحفظة لا يا اخى انا بفتح اقل صفقة بـ 40% او 50% و احيانا 100%
لأنه لو صفقة فشلت يجب ان تعوضها الاخرى----و لو الاخرى فشلت يجب ان تعوضها اللى بعدها --- اما الثالثة لو فشلت اذن العيب فيك انت مش فى السوق لأن اسلوب تحليلك خاطئ
و يستحسن فى هذه الحالة تشوفلك مهنة اخرى بدل ان تدلل بمالك لأى حد يوظفهولك
او تتفق مع ادارة المنتدى من خلال توصيات الجوال او اكثر الورش نجاحاً فى المنتدى
و مثل اعلان البنك الاهلى اللى كان بييجى فى رمضان لو انت بقالك سنين و مش بتكسب
"مكانك مش هنا"
و شكراً

MemO_KinG 28-10-2012 08:59 PM

ملحوظة بس كمان عايز اقولها للناس اللى بتردد دايما اسحب فلوسك بسرعة
ده فقط اسلوب يتبعه الانسان المهزوز اللى مش واثق من نفسه و عارف انه ممكن يضيع فى لحظة و لو تملكك القلق و المخاوف و انت بتتاجر مستحيل تستمر بالمهنة او تحافظ على مستواك

محمود الطناحى 28-10-2012 09:57 PM

الفوركس مجال مربح لكن اهم شئ الالتزام وادارة رأس مال صحيحة

الساعة الآن 12:21 AM