قديم 07-06-2010, 04:20 PM   المشاركة رقم: 39
الكاتب
FullyActive
عضو جديد
الصورة الرمزية FullyActive

البيانات

الإتصالات
الحالة:
FullyActive غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : مدير الموقع المنتدى : قسم تعليم الفوركس بالفيديو
4 رد: فيديو:الفوركس من البداية الى الاحتراف..جزء 2..مفاهيم اساسية

رائع جدا يا دكتور والله انا اول مرة اشوف واحد مهتم للدرجادى
وبيخش يرد ويشوف ردود الناس كلها وبيرد على كل الردود كمان ساء كانت ردود شكر او استفسارات
اخلاق بجد والله
انا عندى 3 استفسارات
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

طيب دلوقتى بالنسة اساس حركة اسوق
حضرتك قولت تعتمد على
1 حركة البنوك المركزية امريكا واوربا ووانجلترا واليابان
2 الشركات والمؤسسات المالية ومحافظ الاستثمار
3المضاربين (تاثير ضعيف)

طيب انا كنت عايز اسال على المستهلكين اللى هم بيسافرو كل يوم من دولة لدولة تانية وطبعا بيشترو عملة الدولة اللى رايحنها بس مش بغرض المتاجرة فيها لكن بغرض الاستهلاك والشراء يعنى هل المستهلكين لهم تأثير قوى على حركة العملة ام لا
وهل لما حضرتك قولت ان حجم التداول اليومى 3 ترليون دة شامل التداول عموما من ضمنهم المستهلكين اللى بيشترو العملة بغرض شراء سلعة ام المضاربين فقط الذين يشترون العملة بغرض المتاجرة بيها

الاستفسار الثانى
[نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بخصوص فترات فتح البورصات العالمية حضرتك قولت
الاسترالية ثم طوكيو الخ

طيب هل يمفع اتاجار فى عملة البورصة بتاعتها قافلة يعنى مش فى الفترة بتاعتها يعنى مثلا دلوقتى احنا فترة لندن قافلة يمفع انا اتاجر فى الجنية الاسترلينى هل فى خطورة واية اللى بيحرك الجنية الاسترلينى طلما البورصة صاحبت العملة قافلة اقصد محدش محدش بيتاجر فية

الاستفسار الثالث والاخير

دة اهم سؤال عندى ونفى حد يجاوبنى علية على شان سالت كزا واحد وبيجاوبنى باى حاجة حاجة
دلوقتى الحاجات اللى احنا قولنا عليها فوق بتحرك العملة سنتات بس انا عايز مين اللى بيتحكم فى سعر العملة نفسها يعنى لية الجنية سعرو كزا والدولار كزا واليورو كزا يعنى مثلا بيقوللك الناتج المحلى والميزان التجارى والصادر والوارد هما اللى بيحددو سعر العملة طيب ما الصين تعتبر مصنع للعالم كلو ازاى عملتها ارخص من الجنية المصرى كزللك الكويت مثلا عملتها مرتبفعة ويمكن اغلى واثمن عملة مع انها مش نشاطها مش زى نشاط الصين فى التصدير وكدا هل
عدد السكان هو اللى بياثر فى الموضوع دة
ولا الدول الكبرى هى اللى زى امريكا وغيرها هما اللى بتحكمو فى اسعار العملات التانية بناء على البترول وخلاص ومش بتحط فى الاعتبار الوارد والصادر

مشكور مقدما
____

عرض البوم صور FullyActive  
قديم 07-06-2010, 04:20 PM
FullyActive FullyActive غير متواجد حالياً
عضو جديد
4 رد: فيديو:الفوركس من البداية الى الاحتراف..جزء 2..مفاهيم اساسية

رائع جدا يا دكتور والله انا اول مرة اشوف واحد مهتم للدرجادى
وبيخش يرد ويشوف ردود الناس كلها وبيرد على كل الردود كمان ساء كانت ردود شكر او استفسارات
اخلاق بجد والله
انا عندى 3 استفسارات

طيب دلوقتى بالنسة اساس حركة اسوق
حضرتك قولت تعتمد على
1 حركة البنوك المركزية امريكا واوربا ووانجلترا واليابان
2 الشركات والمؤسسات المالية ومحافظ الاستثمار
3المضاربين (تاثير ضعيف)

طيب انا كنت عايز اسال على المستهلكين اللى هم بيسافرو كل يوم من دولة لدولة تانية وطبعا بيشترو عملة الدولة اللى رايحنها بس مش بغرض المتاجرة فيها لكن بغرض الاستهلاك والشراء يعنى هل المستهلكين لهم تأثير قوى على حركة العملة ام لا
وهل لما حضرتك قولت ان حجم التداول اليومى 3 ترليون دة شامل التداول عموما من ضمنهم المستهلكين اللى بيشترو العملة بغرض شراء سلعة ام المضاربين فقط الذين يشترون العملة بغرض المتاجرة بيها

الاستفسار الثانى
[نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بخصوص فترات فتح البورصات العالمية حضرتك قولت
الاسترالية ثم طوكيو الخ

طيب هل يمفع اتاجار فى عملة البورصة بتاعتها قافلة يعنى مش فى الفترة بتاعتها يعنى مثلا دلوقتى احنا فترة لندن قافلة يمفع انا اتاجر فى الجنية الاسترلينى هل فى خطورة واية اللى بيحرك الجنية الاسترلينى طلما البورصة صاحبت العملة قافلة اقصد محدش محدش بيتاجر فية

الاستفسار الثالث والاخير

دة اهم سؤال عندى ونفى حد يجاوبنى علية على شان سالت كزا واحد وبيجاوبنى باى حاجة حاجة
دلوقتى الحاجات اللى احنا قولنا عليها فوق بتحرك العملة سنتات بس انا عايز مين اللى بيتحكم فى سعر العملة نفسها يعنى لية الجنية سعرو كزا والدولار كزا واليورو كزا يعنى مثلا بيقوللك الناتج المحلى والميزان التجارى والصادر والوارد هما اللى بيحددو سعر العملة طيب ما الصين تعتبر مصنع للعالم كلو ازاى عملتها ارخص من الجنية المصرى كزللك الكويت مثلا عملتها مرتبفعة ويمكن اغلى واثمن عملة مع انها مش نشاطها مش زى نشاط الصين فى التصدير وكدا هل
عدد السكان هو اللى بياثر فى الموضوع دة
ولا الدول الكبرى هى اللى زى امريكا وغيرها هما اللى بتحكمو فى اسعار العملات التانية بناء على البترول وخلاص ومش بتحط فى الاعتبار الوارد والصادر

مشكور مقدما
____