قديم 14-09-2011, 08:30 PM   المشاركة رقم: 7
الكاتب
archiwork
موقوف

البيانات

الإتصالات
الحالة:
archiwork غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : archiwork المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: الحذر … ثم الحذر من أوهام الرافعة المالية في سوق العملات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faridns نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
و نفرض ان الصفقات دية مشيت عكس اتجاهك حتفضل مستنيها ترجع لمنطقة الدخول و لو رجعت و قفلت حتعمل كام في الشهر ؟؟؟؟

اعتقد اننك مش حتبقا محتاج تتاجر في الفوركس اصلا و اي تجارة اخري حتكون مربحة عنة

تتكلم عن عدم اهمية الرافعة و كان العمل من غيرها لا يوجد اي فرق

سيكون هناك تعب و توتر اعصاب لكي تصل ل 1-5 % شهريا و ممكن كمان متوصلهمش لو السعر عكس عليك و انت بتشتغل من غير استوبات يعني حتخسر نفس النسبة بردو
1-5% شهريا ده فضل وعدل يعنى 60% سنويا مفيش تجارة تانى هاتديك ده وسهل من غير حرقة دم
وأحسن من مرجنة الحساب والاستهبال
ثم فى أسؤا الظروف لو السعر عكس عليك 1000 نقطة زى اليومين الى فاتوا وهذا نادرا مايحدث
لأن سمة العملات هى التذبذب ونادرا ماتمشى فى اتجاه ثابت يعنى 90% من الوقت معرضة و10% ترند
هاكون خسران كام يعنى 1000-2000 دولار عادى برده مش هاقفل هاعمل هيدج وارمى العقدين دول واشتغل مع السوق
وأنا متأكد انه هايرجع تانى لسعرى فى يوم من الأيام
ياجماعة والهى فى ناس كتير اتمرجنت
والى شغال حتى بعقود صغيرة وعمال يبرد اتورط
والى شغال باستوب خسر كتير جدا من حسابه
عدم وجود الرافعة أفضل لأنها لو موجودة هتتزنق وتعلى عقود وفى وقت من الأوقات عاتتورط وتتعور جامد جدا
وبعدين أنا بكلم مين ماكلكوا عارفين الكلام ده كويس

عرض البوم صور archiwork  
قديم 14-09-2011, 08:30 PM
archiwork archiwork غير متواجد حالياً
موقوف
افتراضي رد: الحذر … ثم الحذر من أوهام الرافعة المالية في سوق العملات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faridns نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
و نفرض ان الصفقات دية مشيت عكس اتجاهك حتفضل مستنيها ترجع لمنطقة الدخول و لو رجعت و قفلت حتعمل كام في الشهر ؟؟؟؟

اعتقد اننك مش حتبقا محتاج تتاجر في الفوركس اصلا و اي تجارة اخري حتكون مربحة عنة

تتكلم عن عدم اهمية الرافعة و كان العمل من غيرها لا يوجد اي فرق

سيكون هناك تعب و توتر اعصاب لكي تصل ل 1-5 % شهريا و ممكن كمان متوصلهمش لو السعر عكس عليك و انت بتشتغل من غير استوبات يعني حتخسر نفس النسبة بردو
1-5% شهريا ده فضل وعدل يعنى 60% سنويا مفيش تجارة تانى هاتديك ده وسهل من غير حرقة دم
وأحسن من مرجنة الحساب والاستهبال
ثم فى أسؤا الظروف لو السعر عكس عليك 1000 نقطة زى اليومين الى فاتوا وهذا نادرا مايحدث
لأن سمة العملات هى التذبذب ونادرا ماتمشى فى اتجاه ثابت يعنى 90% من الوقت معرضة و10% ترند
هاكون خسران كام يعنى 1000-2000 دولار عادى برده مش هاقفل هاعمل هيدج وارمى العقدين دول واشتغل مع السوق
وأنا متأكد انه هايرجع تانى لسعرى فى يوم من الأيام
ياجماعة والهى فى ناس كتير اتمرجنت
والى شغال حتى بعقود صغيرة وعمال يبرد اتورط
والى شغال باستوب خسر كتير جدا من حسابه
عدم وجود الرافعة أفضل لأنها لو موجودة هتتزنق وتعلى عقود وفى وقت من الأوقات عاتتورط وتتعور جامد جدا
وبعدين أنا بكلم مين ماكلكوا عارفين الكلام ده كويس