قديم 15-08-2016, 06:29 PM   المشاركة رقم: 6339
الكاتب
ilies
نجم القسم التعليمي

البيانات

الإتصالات
الحالة:
ilies غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : أ.نادر غيث المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: الورشة التعليمية الرسمية لتعليم رسم واستخراج الترند من الشارت والمتاجره عليه Trend Line

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam.sec177 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم ..

شكرا للمنتدي واستاذ نادر علي مجهوده العظيم دا وان شاء الله يكون في مزان حسناته

انا قريت الملخص وقريت مشاركات الاعضاء بقدر وافي الحمد لله ..

عندي كذا سؤال ..
بخصوص الترند ..
اننا برسم الترند علي 2 ارتكاز او اكتر علي فريم اليوم او 4 ساعات او الساعه..
وكل ما الفريم كان كبير كل ما اتأكدنا من قوة الترند ..

أول سؤال انا رسمت ترند ع فريم اليوم .. ينفع انزل لفريم ال4 ساعات وانتظر كسر فريم اليوم علي شموع الاربع ساعات ؟ ولا لازم انتظر الكسر علي فريم اليوم ؟

تاني سؤال الارتكازات التباين بتاعها يكون متقارب من حيث الفترة الزمنية ولا العدد السعر ؟

تالت سؤال اما امسكل ديل شمعه ع فريم اليوم مثلا واسحب الترند للاتكاز التاني اما اسحب الترند للارتكاز التالت بيكون في ديول شموع عدت الترند دا بيكون صحيح ؟

رابع سؤال شمعه الاختراق او الكسر لو كان حجمها كبير مثلا +100 او +90 نقطه وعملت اختراق او كسر للترند .. اكمل صفقه حسب الاختراق ولا استني اعاده الاختبار ؟

خامس سؤال الاخير ..

شمعه اعاده الاختبار .. لو علي فريم اليوم الكسر كان بعيد عن 15 :25 نقطه وفريم الاربع ساعات 10:20 نقطه ..ننتظر اعاده الاختبار

هنا اراقب كلوز الشمعه ولا اعمل صفقه معلقه حسب توقع وصول السعر للاختبار ؟

وشكرا جدا علي الاهتمام ^^
و عليكم السلام اخي الكريم

سيتم اجابتك علي كل الاسئلة بادن الله

اولا اخي يتم تحديد فريم الترند حسب عمره , نعتمد الترند علي فريم الساعة ادا كان عمره ما بين 5 الي 10 ايام

علي الاربع ساعات من 10 الي 30 يوم اما علي الفريم اليومي من شهر الي ما فوق و لكن بدون مبالغة يعني ادا كان عمره 6 اشهر يلزمه كسر او اختراق اسبوعي

ثانيا بانسبة للتباعد , و هو المسافة بين كل ارتكاز يعني عدد الشموع الموجودة بين كل ارتكاز هي التي تحدد المسافة

ثالثا حسب فهمي للسؤال لانه غير واضح , الترند لا يجب ان تكون فيه ديول لانه يجب رسم الترند علي الديول

رابعا اخي هناك فرق بين حجم الشمعة و حجم الاختراق , يعني ادا كان حجم الشمعة كبير و الاختراق كان بعدد نقاط مسموح به للدخول , يتم الدخول بدون انتضار اعادة الاختبار

خامسا ادا كان الاختراق كما قلت بهدا العدد من النقاط تدخل مباشرة كما قلت لك لا تنتظر اعادة الاختبار

و اخيرا , تقوم بوضع امر معلق ادا كان الكسر قوي , لهدا تقوم بوضعه عند نقطة قريبة ليتفعل اثناء عملية اعادة الاختبار

اتمني ان تكون الاجابات واضحة , تقبل تحيتي

عرض البوم صور ilies  
قديم 15-08-2016, 06:29 PM
ilies ilies غير متواجد حالياً
نجم القسم التعليمي
افتراضي رد: الورشة التعليمية الرسمية لتعليم رسم واستخراج الترند من الشارت والمتاجره عليه Trend Line

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam.sec177 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم ..

شكرا للمنتدي واستاذ نادر علي مجهوده العظيم دا وان شاء الله يكون في مزان حسناته

انا قريت الملخص وقريت مشاركات الاعضاء بقدر وافي الحمد لله ..

عندي كذا سؤال ..
بخصوص الترند ..
اننا برسم الترند علي 2 ارتكاز او اكتر علي فريم اليوم او 4 ساعات او الساعه..
وكل ما الفريم كان كبير كل ما اتأكدنا من قوة الترند ..

أول سؤال انا رسمت ترند ع فريم اليوم .. ينفع انزل لفريم ال4 ساعات وانتظر كسر فريم اليوم علي شموع الاربع ساعات ؟ ولا لازم انتظر الكسر علي فريم اليوم ؟

تاني سؤال الارتكازات التباين بتاعها يكون متقارب من حيث الفترة الزمنية ولا العدد السعر ؟

تالت سؤال اما امسكل ديل شمعه ع فريم اليوم مثلا واسحب الترند للاتكاز التاني اما اسحب الترند للارتكاز التالت بيكون في ديول شموع عدت الترند دا بيكون صحيح ؟

رابع سؤال شمعه الاختراق او الكسر لو كان حجمها كبير مثلا +100 او +90 نقطه وعملت اختراق او كسر للترند .. اكمل صفقه حسب الاختراق ولا استني اعاده الاختبار ؟

خامس سؤال الاخير ..

شمعه اعاده الاختبار .. لو علي فريم اليوم الكسر كان بعيد عن 15 :25 نقطه وفريم الاربع ساعات 10:20 نقطه ..ننتظر اعاده الاختبار

هنا اراقب كلوز الشمعه ولا اعمل صفقه معلقه حسب توقع وصول السعر للاختبار ؟

وشكرا جدا علي الاهتمام ^^
و عليكم السلام اخي الكريم

سيتم اجابتك علي كل الاسئلة بادن الله

اولا اخي يتم تحديد فريم الترند حسب عمره , نعتمد الترند علي فريم الساعة ادا كان عمره ما بين 5 الي 10 ايام

علي الاربع ساعات من 10 الي 30 يوم اما علي الفريم اليومي من شهر الي ما فوق و لكن بدون مبالغة يعني ادا كان عمره 6 اشهر يلزمه كسر او اختراق اسبوعي

ثانيا بانسبة للتباعد , و هو المسافة بين كل ارتكاز يعني عدد الشموع الموجودة بين كل ارتكاز هي التي تحدد المسافة

ثالثا حسب فهمي للسؤال لانه غير واضح , الترند لا يجب ان تكون فيه ديول لانه يجب رسم الترند علي الديول

رابعا اخي هناك فرق بين حجم الشمعة و حجم الاختراق , يعني ادا كان حجم الشمعة كبير و الاختراق كان بعدد نقاط مسموح به للدخول , يتم الدخول بدون انتضار اعادة الاختبار

خامسا ادا كان الاختراق كما قلت بهدا العدد من النقاط تدخل مباشرة كما قلت لك لا تنتظر اعادة الاختبار

و اخيرا , تقوم بوضع امر معلق ادا كان الكسر قوي , لهدا تقوم بوضعه عند نقطة قريبة ليتفعل اثناء عملية اعادة الاختبار

اتمني ان تكون الاجابات واضحة , تقبل تحيتي