FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تعليم الفوركس يحتوى المنتدى التعليمى على العديد من المراجع و الكتب و المؤلفات التى تساهم فى تعليم المضاربين اصول و فنون تداول العملات (الفوركس) منتدى الفوركس ، المواد التعليمية ل سوق الفوركس ، دروس ، تحيلي رقمى ، كتب ، مقالات تعليمية ، دورات فوركس مجانية ، تعليم تحليل فني ، تحليل اساسي ، موجات اليوت ، فيبوناتشي ، تعليم فوركس ، برامج التداول ، تعليم الفوركس بالفيديو ، شروحات . تعلم الفوركس , تعليم الفوركس , فيديو فوركس , افضل دورة فوركس , دورة فوركس مجانية , دورة فوركس , ربح فوركس , استراتيجية فوركس , فيديو فوركس تعليمى , فيديو فوركس و الكثير.

سؤال في التحليل الاساسي

منتدى تعليم الفوركس

قديم 12-02-2013, 11:47 PM   المشاركة رقم: 1
الكاتب
Eng.Fawzy
عضو جديد
الصورة الرمزية Eng.Fawzy

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Eng.Fawzy غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي سؤال في التحليل الاساسي

ياجماعه انا عندي سؤال في التحليل الاساسي . تقرير معدل التضخم لما يقول ان معدل التضخم زاد ده معناه تاثير سلبي علي العمله ده صح ولا غلط ؟ وكمان عاوز اعرف سعر الفائده ده يعني تاخد فلوس زياده لما تودع فلوسك في البنك بعملته لمده معينه ولو زادت الفايده ده ليه تاثير سلبي ولا ايجابي

التوقيع

اللهم انك عفو تحب العفو فاعفو عنا

عرض البوم صور Eng.Fawzy  

قديم 12-02-2013, 11:47 PM
Eng.Fawzy Eng.Fawzy غير متواجد حالياً
عضو جديد
افتراضي سؤال في التحليل الاساسي

ياجماعه انا عندي سؤال في التحليل الاساسي . تقرير معدل التضخم لما يقول ان معدل التضخم زاد ده معناه تاثير سلبي علي العمله ده صح ولا غلط ؟ وكمان عاوز اعرف سعر الفائده ده يعني تاخد فلوس زياده لما تودع فلوسك في البنك بعملته لمده معينه ولو زادت الفايده ده ليه تاثير سلبي ولا ايجابي

قديم 13-02-2013, 01:40 AM   المشاركة رقم: 2
الكاتب
احمد صلاح
عضو ذهبى
الصورة الرمزية احمد صلاح

البيانات

الإتصالات
الحالة:
احمد صلاح غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : Eng.Fawzy المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: سؤال في التحليل الاساسي

اهلا بالغالى ,
نتمنى ان تكون بخير اليوم

بخصوص استفسارك ,

التضخم هو أحد العوامل الرئيسية التي تقرر مستوى أسعار الفائدة . لهذا السبب فإن أي بيانات اقتصادية أو معلومات مالية يبدو أنها ستؤثر في أسعار الفائدة أو التضخم سيكون لها أهمية كبيرة لدى التجار

التضخم العالي يزيد من التكلفه على اسعار الفائدة على المدى الطويل ولهذا فانه يؤثر على اسعار الفائدة و يرفعها مما يقلل من التوجه الى الاقتراض. وعليه فان توقف الناس عن الشراء ( اي قلة الطلب) يزيد من المنتجات المعروضه و بالتالي يقل الانتاج وهذا يؤدي الى زيادة البطالة. او ما يدعى بالكساد

مثال: اذا ارتفع التضخم فان تكلفة السلع و الخدمات تزيد مما يجعل تكلفة الشراء اكبر بكثير وهذا سيؤثر على ادخار الناس وقلة الاستثمارات مقابل زيادة الإنفاق أو بناء المنازل مما قد يؤثر سلبا على الاعمال التجارية في المجتمع.

بس كدا و تجذب أسعار الفائدة المرتفعة الأجانب الذين يبحثون عن أفضل عائد بأقل مخاطرة على أموالهم، الأمر الذي يؤدي إلى تزايد الطلب على عملة البلاد.

يعنى من الاخر ,
لو التضخم زاد البنك المركزى هيحاول لرفع اسعار الفائدة

اتمنى أكون وضحت لك الفكره ببساطة
ولو اى استفسار اخر
انا تحت امرك فيه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

عرض البوم صور احمد صلاح  
قديم 13-02-2013, 01:40 AM
احمد صلاح احمد صلاح غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

اهلا بالغالى ,
نتمنى ان تكون بخير اليوم

بخصوص استفسارك ,

التضخم هو أحد العوامل الرئيسية التي تقرر مستوى أسعار الفائدة . لهذا السبب فإن أي بيانات اقتصادية أو معلومات مالية يبدو أنها ستؤثر في أسعار الفائدة أو التضخم سيكون لها أهمية كبيرة لدى التجار

التضخم العالي يزيد من التكلفه على اسعار الفائدة على المدى الطويل ولهذا فانه يؤثر على اسعار الفائدة و يرفعها مما يقلل من التوجه الى الاقتراض. وعليه فان توقف الناس عن الشراء ( اي قلة الطلب) يزيد من المنتجات المعروضه و بالتالي يقل الانتاج وهذا يؤدي الى زيادة البطالة. او ما يدعى بالكساد

مثال: اذا ارتفع التضخم فان تكلفة السلع و الخدمات تزيد مما يجعل تكلفة الشراء اكبر بكثير وهذا سيؤثر على ادخار الناس وقلة الاستثمارات مقابل زيادة الإنفاق أو بناء المنازل مما قد يؤثر سلبا على الاعمال التجارية في المجتمع.

بس كدا و تجذب أسعار الفائدة المرتفعة الأجانب الذين يبحثون عن أفضل عائد بأقل مخاطرة على أموالهم، الأمر الذي يؤدي إلى تزايد الطلب على عملة البلاد.

يعنى من الاخر ,
لو التضخم زاد البنك المركزى هيحاول لرفع اسعار الفائدة

اتمنى أكون وضحت لك الفكره ببساطة
ولو اى استفسار اخر
انا تحت امرك فيه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 13-02-2013, 12:27 PM   المشاركة رقم: 3
الكاتب
fady
عضو متميز
الصورة الرمزية fady

البيانات

الإتصالات
الحالة:
fady غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

التوقيع

عرض البوم صور fady  
قديم 13-02-2013, 12:27 PM
fady fady غير متواجد حالياً
عضو متميز

قديم 13-02-2013, 07:54 PM   المشاركة رقم: 4
الكاتب
Eng.Fawzy
عضو جديد
الصورة الرمزية Eng.Fawzy

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Eng.Fawzy غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

شاكرين ياجماعه اوي علي الرد السريع يعني التضخم يزود سعر الفايده والفايده تقلل الاقتراض وبالتالي تقلل المشاريع وكده بس تزود الادخار عند الاجانب كل ده كويس بس برضه كده فيه حاجتين عكس بعض الاجانب هيقبلوا علي شراء العمله للادخار والحصول علي اعلي فايده من البنك والناس الي بتقرض هيقل اقتراضها عشان الفايده عليت . طيب انا برضه معرفتش في حاله زياده الفايده هشتري ولا ابيع

التوقيع

اللهم انك عفو تحب العفو فاعفو عنا

عرض البوم صور Eng.Fawzy  
قديم 13-02-2013, 07:54 PM
Eng.Fawzy Eng.Fawzy غير متواجد حالياً
عضو جديد

شاكرين ياجماعه اوي علي الرد السريع يعني التضخم يزود سعر الفايده والفايده تقلل الاقتراض وبالتالي تقلل المشاريع وكده بس تزود الادخار عند الاجانب كل ده كويس بس برضه كده فيه حاجتين عكس بعض الاجانب هيقبلوا علي شراء العمله للادخار والحصول علي اعلي فايده من البنك والناس الي بتقرض هيقل اقتراضها عشان الفايده عليت . طيب انا برضه معرفتش في حاله زياده الفايده هشتري ولا ابيع

قديم 14-02-2013, 12:05 AM   المشاركة رقم: 5
الكاتب
احمد صلاح
عضو ذهبى
الصورة الرمزية احمد صلاح

البيانات

الإتصالات
الحالة:
احمد صلاح غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.Fawzy نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
عندما تزيد الفائده يفضل الشراء والعكس صحيح
وبالتوفيق لك
ونحن فى الخدمة دائما بأى استفسار نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

عرض البوم صور احمد صلاح  
قديم 14-02-2013, 12:05 AM
احمد صلاح احمد صلاح غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.Fawzy نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
عندما تزيد الفائده يفضل الشراء والعكس صحيح
وبالتوفيق لك
ونحن فى الخدمة دائما بأى استفسار نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة