FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تعليم الفوركس يحتوى المنتدى التعليمى على العديد من المراجع و الكتب و المؤلفات التى تساهم فى تعليم المضاربين اصول و فنون تداول العملات (الفوركس) منتدى الفوركس ، المواد التعليمية ل سوق الفوركس ، دروس ، تحيلي رقمى ، كتب ، مقالات تعليمية ، دورات فوركس مجانية ، تعليم تحليل فني ، تحليل اساسي ، موجات اليوت ، فيبوناتشي ، تعليم فوركس ، برامج التداول ، تعليم الفوركس بالفيديو ، شروحات . تعلم الفوركس , تعليم الفوركس , فيديو فوركس , افضل دورة فوركس , دورة فوركس مجانية , دورة فوركس , ربح فوركس , استراتيجية فوركس , فيديو فوركس تعليمى , فيديو فوركس و الكثير.

استراتيجيه مبتدأ جداا

منتدى تعليم الفوركس

قديم 01-10-2011, 09:17 PM   المشاركة رقم: 1
الكاتب
amrlfe
موقوف

البيانات

الإتصالات
الحالة:
amrlfe غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي استراتيجيه مبتدأ جداا

السلام عليكم احب اعرفكم بنفسى انا عمرو من مصر 24 سنه

خبرتى فى الفوركس عدت تقريبا شهر و 3 ايام نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

وعاوز اشاركم هنا فى طريقتى المتاجره اللى هتبعها ان شاء الله طبعا انا ملاحظ انه الناس كلها بقت بتعمل استراتيجيات فانا قلت اشمعنى انا ، واهى بردو تبقى للذكرى بعد ما ابقى خبير فى الفوركس ولا حاجه ابقى ارجع ابص على اول استراتيجيه حطتها فى حياتى فى عالم الفوركس واكييد هضحك عليها طبعا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

نصيجه محدش يتبع الاستراتيجيه دى (ده لو عاوز تكسب يعنى ) ههههه
ان شاء الله هى عمرها ما هتخسر لو اتنفذت بحذافيرها وطبعا بعد اضافات الاخوه الاعزاء هتبقى افضل وافضل

*الاسباب اللى هتخلينى افتح حساب رغم انه خبرتى لم تتجاوز ل شهرين فقط :

1- كسب حساسيه المتاجره بالاموال الحقيقيه
2- كسر الحاجز النفسى للمتاجره
3- اخذ الامور بجديه اكثر (لانه فى ناس كتير بتكسب على الحسابات التجريبيه لكن بتخسر لما تتاجر بالاموال الحقيقيه غالب عشان الضغط النفسى والعصبى )

* الاهداف التى تسعى الي تحقيقها هذه الاستراتيجيه هى :
اكتساب خبره المتاجره باموال حقيقيه باقل خسائر ممكنه ان لم يكن بتحقيق ارباح

اولا المبلغ المستثمر : 1000 دولار

واختيار المبلغ ده بالذات له اكتر من سبب :

1-لانه احنا مش هندخل فى اى صفقه غير بنسبه 5 % فقط مهما كانت الاسباب ومهما كانت النتائج مضمونه

2- تحديد نقط وقف الخساره ثابته فى جميع الصفقات وهى 50 نقطه (وده معناه اننا محتاجين نخسر 20 صفقه ورا بعض عشان نخسر حسابنا بالكامل وده طبعا صعب جدااا )
* انا مثلا لو خسرت 20 صفقه ورا بعض يبقى بلاش فوركس خالص واروح اتاجر فى الفاكهه احسن نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

3- سبب نفسى : وهو انه الرقم ده ليه دلاله نفسيه مهمه عندنا وده هيدينا راحه نفسيه واحنا بنتاجر , ولو خسرنا حاجه بسيطه هيمثل لنا هدف عاوزين نحققه وهيعمل عمل نقطه المقاومه للحساب بتاعنا

ثانيا ادراه رأس المال فى الحساب :هتكون كالاتى :

احنا هنفتح اربع صفقات فى اربع عملات مختفله الصفقه ب 1 لوت فقط .. وبكده هنوزع مخاطر المتاجره على 4 اسواق وعملات بدل من عمله واحده فقط

* فى خطأ شائع لاحظنه من ناس خبراء فى الفوركس انهم بيقولوا للمبتدئين زينا خليك تاجر فى اليورو / دولار بس للحد لما تكسب خبره وده اكبر خطأ انك تحط فلوسك كلها فى سوق واحد بس وبيخالف ابسط مبادئ ادراه رأس المال

ثالثا طريقه المتاجره هتكون كالاتى

1- (التحليل الاساسى )

نتابع التوقعات والاخبار يومى الجمعه والسبت الخاصه بكل عمله على حده من العملات التى ننوى المتاجره عليها ونكون فكره عامه عن اتجاه السوق حاليا هابط ام صاعد .. بحيث انه تكون لدينا خلفيه عن الاوضاع الاقتصاديه والسياسيه المحيطه بكل عمله والتى تؤثر فى المؤشر

2 (التحليل الفنى )

طبعا احنا مش هنحلل حاليا احنا لسه مبتدئين مش عاوزين نتفذلك عشان دى فلوس حقيقي ، هتتفذلك براحتك
وفى نفس الوقت مش هنعتمد بالكامل على التوصيات

احنا هنعمل (دراسه مقاارنه ) بين تحليلنا وتحليل خبراء

يعنى احنا هنحلل الاول بنفسنا بس مش هناخد قرار بدخول او تصفيه اى صفقه الا اما نقارنها مع تحليلات لخبراء فى ىالفوركس

وبكده احنا هناخد خبره اكتر ونتعلم اكتر وفى نفس الوقت بنحقق الارباح وبدون مخاطره كبيره ان شاء الله

نوع الصفقات واساسيات المتاجره :

* للاسف فان اغلب المبتدئين فى الفوركس بيدخلوا فى صفقات سريعه يعنى يشترى ويجرى ..و يبيع ويجرى بردو
طبعا للاسف هو بيكسب مره ويخسر مرات وخصوصا انه الحساب بتاعنا صغير مش هيستحمل اى حركه غير متوقعه فى السوق ودى يا ما اكثرها

لأ بقى احنا مش هنعمل كده احنا هنشتغل صح بقى ازاى !!!!

1- تحديد الاتجاه العام للسوق

2- تحديد مستويات الدعم المقاومه والفيبوناتشى

3- رسم الترندات والاشكال الموجوده على الشارت

4- استخدام المؤشرات (ماكد و ستوكستاتك والموفينج افريج )

5- تحديد نقاط الدخول والخروج (اى انتظار الفرصه والتوقيت المناسب ) مع تحديد نقطه وقف الخساره (اساسى)

6- الدخول فى الصفقه وعدم اغلاقها قببل تحقيق الهدف منها ان شاء الله

طبعا دى مش استراتيجيه محترفه دى اول محاوله ليا واتمنى انها تعجبكم

وبالتوفيق لينا جميعا ان شاء الله .. و طبعا اى نصائح او تعليقات مرحب بيها دى شيئ يشرفنى ، ولو اى مبتدأ خبرته اقل من ( شهر و3 ايام ) عنده استفسار انا موجود نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور amrlfe  

قديم 01-10-2011, 09:17 PM
amrlfe amrlfe غير متواجد حالياً
موقوف
افتراضي استراتيجيه مبتدأ جداا

السلام عليكم احب اعرفكم بنفسى انا عمرو من مصر 24 سنه

خبرتى فى الفوركس عدت تقريبا شهر و 3 ايام نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

وعاوز اشاركم هنا فى طريقتى المتاجره اللى هتبعها ان شاء الله طبعا انا ملاحظ انه الناس كلها بقت بتعمل استراتيجيات فانا قلت اشمعنى انا ، واهى بردو تبقى للذكرى بعد ما ابقى خبير فى الفوركس ولا حاجه ابقى ارجع ابص على اول استراتيجيه حطتها فى حياتى فى عالم الفوركس واكييد هضحك عليها طبعا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

نصيجه محدش يتبع الاستراتيجيه دى (ده لو عاوز تكسب يعنى ) ههههه
ان شاء الله هى عمرها ما هتخسر لو اتنفذت بحذافيرها وطبعا بعد اضافات الاخوه الاعزاء هتبقى افضل وافضل

*الاسباب اللى هتخلينى افتح حساب رغم انه خبرتى لم تتجاوز ل شهرين فقط :

1- كسب حساسيه المتاجره بالاموال الحقيقيه
2- كسر الحاجز النفسى للمتاجره
3- اخذ الامور بجديه اكثر (لانه فى ناس كتير بتكسب على الحسابات التجريبيه لكن بتخسر لما تتاجر بالاموال الحقيقيه غالب عشان الضغط النفسى والعصبى )

* الاهداف التى تسعى الي تحقيقها هذه الاستراتيجيه هى :
اكتساب خبره المتاجره باموال حقيقيه باقل خسائر ممكنه ان لم يكن بتحقيق ارباح

اولا المبلغ المستثمر : 1000 دولار

واختيار المبلغ ده بالذات له اكتر من سبب :

1-لانه احنا مش هندخل فى اى صفقه غير بنسبه 5 % فقط مهما كانت الاسباب ومهما كانت النتائج مضمونه

2- تحديد نقط وقف الخساره ثابته فى جميع الصفقات وهى 50 نقطه (وده معناه اننا محتاجين نخسر 20 صفقه ورا بعض عشان نخسر حسابنا بالكامل وده طبعا صعب جدااا )
* انا مثلا لو خسرت 20 صفقه ورا بعض يبقى بلاش فوركس خالص واروح اتاجر فى الفاكهه احسن نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

3- سبب نفسى : وهو انه الرقم ده ليه دلاله نفسيه مهمه عندنا وده هيدينا راحه نفسيه واحنا بنتاجر , ولو خسرنا حاجه بسيطه هيمثل لنا هدف عاوزين نحققه وهيعمل عمل نقطه المقاومه للحساب بتاعنا

ثانيا ادراه رأس المال فى الحساب :هتكون كالاتى :

احنا هنفتح اربع صفقات فى اربع عملات مختفله الصفقه ب 1 لوت فقط .. وبكده هنوزع مخاطر المتاجره على 4 اسواق وعملات بدل من عمله واحده فقط

* فى خطأ شائع لاحظنه من ناس خبراء فى الفوركس انهم بيقولوا للمبتدئين زينا خليك تاجر فى اليورو / دولار بس للحد لما تكسب خبره وده اكبر خطأ انك تحط فلوسك كلها فى سوق واحد بس وبيخالف ابسط مبادئ ادراه رأس المال

ثالثا طريقه المتاجره هتكون كالاتى

1- (التحليل الاساسى )

نتابع التوقعات والاخبار يومى الجمعه والسبت الخاصه بكل عمله على حده من العملات التى ننوى المتاجره عليها ونكون فكره عامه عن اتجاه السوق حاليا هابط ام صاعد .. بحيث انه تكون لدينا خلفيه عن الاوضاع الاقتصاديه والسياسيه المحيطه بكل عمله والتى تؤثر فى المؤشر

2 (التحليل الفنى )

طبعا احنا مش هنحلل حاليا احنا لسه مبتدئين مش عاوزين نتفذلك عشان دى فلوس حقيقي ، هتتفذلك براحتك
وفى نفس الوقت مش هنعتمد بالكامل على التوصيات

احنا هنعمل (دراسه مقاارنه ) بين تحليلنا وتحليل خبراء

يعنى احنا هنحلل الاول بنفسنا بس مش هناخد قرار بدخول او تصفيه اى صفقه الا اما نقارنها مع تحليلات لخبراء فى ىالفوركس

وبكده احنا هناخد خبره اكتر ونتعلم اكتر وفى نفس الوقت بنحقق الارباح وبدون مخاطره كبيره ان شاء الله

نوع الصفقات واساسيات المتاجره :

* للاسف فان اغلب المبتدئين فى الفوركس بيدخلوا فى صفقات سريعه يعنى يشترى ويجرى ..و يبيع ويجرى بردو
طبعا للاسف هو بيكسب مره ويخسر مرات وخصوصا انه الحساب بتاعنا صغير مش هيستحمل اى حركه غير متوقعه فى السوق ودى يا ما اكثرها

لأ بقى احنا مش هنعمل كده احنا هنشتغل صح بقى ازاى !!!!

1- تحديد الاتجاه العام للسوق

2- تحديد مستويات الدعم المقاومه والفيبوناتشى

3- رسم الترندات والاشكال الموجوده على الشارت

4- استخدام المؤشرات (ماكد و ستوكستاتك والموفينج افريج )

5- تحديد نقاط الدخول والخروج (اى انتظار الفرصه والتوقيت المناسب ) مع تحديد نقطه وقف الخساره (اساسى)

6- الدخول فى الصفقه وعدم اغلاقها قببل تحقيق الهدف منها ان شاء الله

طبعا دى مش استراتيجيه محترفه دى اول محاوله ليا واتمنى انها تعجبكم

وبالتوفيق لينا جميعا ان شاء الله .. و طبعا اى نصائح او تعليقات مرحب بيها دى شيئ يشرفنى ، ولو اى مبتدأ خبرته اقل من ( شهر و3 ايام ) عنده استفسار انا موجود نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 01-10-2011, 10:04 PM   المشاركة رقم: 2
الكاتب
علاء حمدان
عضو فعال
الصورة الرمزية علاء حمدان

البيانات

الإتصالات
الحالة:
علاء حمدان غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : amrlfe المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: استراتيجيه مبتدأ جداا

مشارك - متابع - لي عودة ولكن اعذرني دلوقتي لاني مانمتش من امس

التوقيع

...> خيركم من تعلم العلم وعلمه ولا خير في كاتم العلم <...
...> علمت ان رزقي لن يأخذه غيري فإطمئن قلبي <...

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

متغيب عن المشاركة لظروف طارئة
التواجد سيكون متقطع ادعوا لكم ولي بالتوفيق

عرض البوم صور علاء حمدان  
قديم 01-10-2011, 10:04 PM
علاء حمدان علاء حمدان غير متواجد حالياً
عضو فعال

قديم 01-10-2011, 11:08 PM   المشاركة رقم: 3
الكاتب
amrlfe
موقوف

البيانات

الإتصالات
الحالة:
amrlfe غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء حمدان نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اتفضل يا غالى و احلام سعيده نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور amrlfe  
قديم 01-10-2011, 11:08 PM
موقوف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء حمدان نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اتفضل يا غالى و احلام سعيده نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 02-10-2011, 02:31 AM   المشاركة رقم: 4
الكاتب
genral
عضو نشيط
الصورة الرمزية genral

البيانات

الإتصالات
الحالة:
genral غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته,
موضوع جميل جداً و لكن نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة هذا وقت التعلم و التعلم فقط بحساب غير حقيقي للأسباب التاليه:

فأولاً: أنت أكيد سوف تخسر معظم نقودك أثناء هذا التدريب و إذا حققت ارباح و أنت لسه مش فاهم ليه انت حققتها ف ده محض صدفه أو حظ و ده ممكن يكون فيه شبهة القمار.

ثانياً: طبيعي جداً انك تفضل تخسر في الأول لأنك بتتعلم من أخطائك و لكن عندما تخسر نقود حقيقية ده ممكن يخليك متشائم و يكرهك في الفوركس أكثر من أعطائك خبرة فيها.

ثالثاً: لا يمكن تحديد ال Stop-Lose مسبقاً و يكون ثابت في كل الصفقات لأن كل صفقه و ظروفها حسب علمي و ده علي حسب تقديرك أنت فين أقرب مسافه ممكن تضع ال Stop-Lose فيها لتكون خسارتك أقل ما يكون في حالة السعر عكس عليك لا قدر الله و ده طبعاً بيعتمد علي دخولك الصحيح في الصفقة و عدم الدخول من أي مكان و خلاص.

رابعاً: ال Lot معناه النقطه ب 10$ إلا اذا كنت تعني Mini Lot أو Micro Lot و يعني 50 نقطة تخسرك حسابك كله في صفقتين فقط.

خامساً: حساب ب 1000$ مش قليل أبداً (فأنا لا أعرف ما هي ظروفك) و لكن أعتقد أن كلنا نتفق علي ان 1000$ حساب لمبتدأ يتدرب به هو درب من الخيال نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

النصيحة من أخوك الصغير انك تبدأ علي الأقل شهر بحساب demo ب 1000$ أو الرقم ال أنت تريد المتاجرة به بعد التدريب.
بعد ذلك اذا حسيت أنك فاهم أنت بتربح ليه و بتخسر ليه و الصفقات الرابحه أكثر من الخاسره تقدر تفتح حساب حقيقي و لكن المتاجرة ب Micro Lot يعني النقطه ب 0.1$ لحين فهم السوق جيداً فأنت في هذا الوقت لا تسعي لتحقيق الربح المالي و لكن لحسابة النقط المحققه و بالله التوفيق.
أسف علي الاطالة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

"اللهم اكفني بحلالك عن حرامك و اغنني بفضلك عن من سواك"

روي البخاري ومسلم عن ابن عباس : ان رسول الله صلي الله عليه وسلم كان يقول عند الكرب: "لا اله الا الله العظيم الحليم ، لا اله الا الله رب العرش العظيم ، لا اله الا الله رب السموات ورب الارض ، ورب العرش الكريم"

عرض البوم صور genral  
قديم 02-10-2011, 02:31 AM
genral genral غير متواجد حالياً
عضو نشيط

موضوع جميل جداً و لكن نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة هذا وقت التعلم و التعلم فقط بحساب غير حقيقي للأسباب التاليه:

فأولاً: أنت أكيد سوف تخسر معظم نقودك أثناء هذا التدريب و إذا حققت ارباح و أنت لسه مش فاهم ليه انت حققتها ف ده محض صدفه أو حظ و ده ممكن يكون فيه شبهة القمار.

ثانياً: طبيعي جداً انك تفضل تخسر في الأول لأنك بتتعلم من أخطائك و لكن عندما تخسر نقود حقيقية ده ممكن يخليك متشائم و يكرهك في الفوركس أكثر من أعطائك خبرة فيها.

ثالثاً: لا يمكن تحديد ال Stop-Lose مسبقاً و يكون ثابت في كل الصفقات لأن كل صفقه و ظروفها حسب علمي و ده علي حسب تقديرك أنت فين أقرب مسافه ممكن تضع ال Stop-Lose فيها لتكون خسارتك أقل ما يكون في حالة السعر عكس عليك لا قدر الله و ده طبعاً بيعتمد علي دخولك الصحيح في الصفقة و عدم الدخول من أي مكان و خلاص.

رابعاً: ال Lot معناه النقطه ب 10$ إلا اذا كنت تعني Mini Lot أو Micro Lot و يعني 50 نقطة تخسرك حسابك كله في صفقتين فقط.

خامساً: حساب ب 1000$ مش قليل أبداً (فأنا لا أعرف ما هي ظروفك) و لكن أعتقد أن كلنا نتفق علي ان 1000$ حساب لمبتدأ يتدرب به هو درب من الخيال نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

النصيحة من أخوك الصغير انك تبدأ علي الأقل شهر بحساب demo ب 1000$ أو الرقم ال أنت تريد المتاجرة به بعد التدريب.
بعد ذلك اذا حسيت أنك فاهم أنت بتربح ليه و بتخسر ليه و الصفقات الرابحه أكثر من الخاسره تقدر تفتح حساب حقيقي و لكن المتاجرة ب Micro Lot يعني النقطه ب 0.1$ لحين فهم السوق جيداً فأنت في هذا الوقت لا تسعي لتحقيق الربح المالي و لكن لحسابة النقط المحققه و بالله التوفيق.

قديم 02-10-2011, 10:58 AM   المشاركة رقم: 5
الكاتب
damoty
عضو متميز
الصورة الرمزية damoty

البيانات

الإتصالات
الحالة:
damoty غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

ان شاء الله ساطبق استراتيجتك على الديمو ولكن كما قال العضو genral بمايكرو لوت ومتابعين ان شاء الله بالتوفيق لنا يارب وربنا يكرمك

لايك

التوقيع

اللهم إني أسألك مفاجئة جميله لا يسع قلبي تصديقها و تدمع عيني عند سماعها
اللهم قدرلي الخيرحيث شئت ثم ارضني به و أفرحنى به و حببه لى
اللهم اجعل حياتي أهنأ و أسعد و أجمل من كل توقعاتي
اللهم اكتب لي في أيامي القادمه فرحه تغير بها مجري حياتي للأبد
اللهم اسعد قلبي وقلب من أحبهم فيك وأعطنا الخير كله من عندك
......اللهم اكتب لي ولهم السعادة والرضا في الدنيا
أمين أمين اللهم استجب لى وللمسلمين اجمعين يارب العالمين

عرض البوم صور damoty  
قديم 02-10-2011, 10:58 AM
damoty damoty غير متواجد حالياً
عضو متميز

ان شاء الله ساطبق استراتيجتك على الديمو ولكن كما قال العضو genral بمايكرو لوت ومتابعين ان شاء الله بالتوفيق لنا يارب وربنا يكرمك

لايك

قديم 02-10-2011, 02:32 PM   المشاركة رقم: 6
الكاتب
amrlfe
موقوف

البيانات

الإتصالات
الحالة:
amrlfe غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة genral نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اخى جينرال اضافه ومشاركه مفيده جدا منك وده الهدف اللى انا عملت منه البوست ده انا نصحح افكار ومفاهيمنا عن كيفيه المتاجره فى الفوركس

اولا وثانيا بخصوص انه المبتدأ غالبا بيخسر فلوسه فى فتره التدرب ، ده كلام حقيقى
بس ده لو هيعتمد على نفسه فقط

وده احنا مش هنعمله هنا ، احنا هندى المبتدئين زينا الفرصه انه يحلل ويدرس ولكن اتخاذ القرار هيكون بعد عمليه مقارنه بين تحليله وتحليل الخبراء
يعنى مش هيعتمد بالكامل على تحليله المبتدأ (عشان ميخسرش )
ومش هيعتمد بالكامل على التوصيات (عشان ميبقاش مش فاهم هو بيكسب ليه وبيخسر ليه وعشان يتعلم)

يعنى هى عمليه دمج بين الطريقتين فمش لازم انه هيخسر

ثالثا بخصوص نقطهخ وقف الخساره فدى بيتعمد تحديدها بطريقتيين على حسب اهدافك وطريقتك فى المتاجره:

1- نقطه وقف خساره ثابته بتكون تمثل 5 % من حسابك او 50 نقطه

ودى بتخليك تدخل اى صفقه وانت متوقع انه اقصى خساره لن تمثل سوى 5 % فقط من حسابك .. يعنى محتاج تخسر 20 صفقه عشان تخسر حسابك لا قدر الله

2- نقطه وقف الخساره = نقطه الدعم او المقاومه + 15

، بحيث انه لو تم كسر هذا المستوى على غعير المتوقع فانت بتخرج من صفقاتك ولكن بتدى السوق فرصه انه يختبر مجددا مستوى الدعم او المقاومه ده

مثلا انا توقعت انه سعر اليورو /دولار راح ينخفض اكثر
فقمت بالدخول فى صفقه" بيع " قبل نقطه مقاومه جيده ب 15 نقطه مثلا

عندها ممكن نخلى نقطه وقف الخساره ب 30 نقطه مثلا
بحيث انه لو سعر اليورو ارتفع وكسر نقطه المقاومه وقتها بتزيد احتماليه انه ممكن يكمل ارتفاع ولازم تخرج من صفقاتك
ولكن ال 15 نقطه ىالزياده دى بتدى السوق حيز انه يختبر نقطه المقاومه مره اخرى

رابعا : فعلا اخى انا اقصد مينى لوت اعذرنى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

خامسا : الحساب 1000 دولار مش صغير فعلا .. بس انا مش داخل اتدرب عليه فقط انا بشغلهم كمان
مانا قولتلك هنتدرب وفى نفس الوقت مش هناخد اى قرار من غير مراجعه شركه توصيات مثلا وخبراء الفوركس

واخيرا طبعا شكرا لمشاركتك الجميله واتمنى انى تستمر دايما لاننا بنتعلم من بعض
شكرا ليك

عرض البوم صور amrlfe  
قديم 02-10-2011, 02:32 PM
موقوف

اخى جينرال اضافه ومشاركه مفيده جدا منك وده الهدف اللى انا عملت منه البوست ده انا نصحح افكار ومفاهيمنا عن كيفيه المتاجره فى الفوركس

اولا وثانيا بخصوص انه المبتدأ غالبا بيخسر فلوسه فى فتره التدرب ، ده كلام حقيقى
بس ده لو هيعتمد على نفسه فقط

وده احنا مش هنعمله هنا ، احنا هندى المبتدئين زينا الفرصه انه يحلل ويدرس ولكن اتخاذ القرار هيكون بعد عمليه مقارنه بين تحليله وتحليل الخبراء
يعنى مش هيعتمد بالكامل على تحليله المبتدأ (عشان ميخسرش )
ومش هيعتمد بالكامل على التوصيات (عشان ميبقاش مش فاهم هو بيكسب ليه وبيخسر ليه وعشان يتعلم)

يعنى هى عمليه دمج بين الطريقتين فمش لازم انه هيخسر

ثالثا بخصوص نقطهخ وقف الخساره فدى بيتعمد تحديدها بطريقتيين على حسب اهدافك وطريقتك فى المتاجره:

1- نقطه وقف خساره ثابته بتكون تمثل 5 % من حسابك او 50 نقطه

ودى بتخليك تدخل اى صفقه وانت متوقع انه اقصى خساره لن تمثل سوى 5 % فقط من حسابك .. يعنى محتاج تخسر 20 صفقه عشان تخسر حسابك لا قدر الله

2- نقطه وقف الخساره = نقطه الدعم او المقاومه + 15

، بحيث انه لو تم كسر هذا المستوى على غعير المتوقع فانت بتخرج من صفقاتك ولكن بتدى السوق فرصه انه يختبر مجددا مستوى الدعم او المقاومه ده

مثلا انا توقعت انه سعر اليورو /دولار راح ينخفض اكثر
فقمت بالدخول فى صفقه" بيع " قبل نقطه مقاومه جيده ب 15 نقطه مثلا

عندها ممكن نخلى نقطه وقف الخساره ب 30 نقطه مثلا
بحيث انه لو سعر اليورو ارتفع وكسر نقطه المقاومه وقتها بتزيد احتماليه انه ممكن يكمل ارتفاع ولازم تخرج من صفقاتك
ولكن ال 15 نقطه ىالزياده دى بتدى السوق حيز انه يختبر نقطه المقاومه مره اخرى

رابعا : فعلا اخى انا اقصد مينى لوت اعذرنى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

خامسا : الحساب 1000 دولار مش صغير فعلا .. بس انا مش داخل اتدرب عليه فقط انا بشغلهم كمان
مانا قولتلك هنتدرب وفى نفس الوقت مش هناخد اى قرار من غير مراجعه شركه توصيات مثلا وخبراء الفوركس

واخيرا طبعا شكرا لمشاركتك الجميله واتمنى انى تستمر دايما لاننا بنتعلم من بعض
شكرا ليك

قديم 02-10-2011, 02:41 PM   المشاركة رقم: 7
الكاتب
amrlfe
موقوف

البيانات

الإتصالات
الحالة:
amrlfe غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة damoty نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

لايك
ههههه ايه ده هتطبقيها فعلا .. انتى بتحبى تخسرى ولا ايه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

طب مدام على الديمو بقى يبقى خليها مينى لوت وادخلى ب 1000 دولار

وابقى قوليلى ايه النتايج عشان انا اساس مش هجربها نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

شكرا لمشاركتك

عرض البوم صور amrlfe  
قديم 02-10-2011, 02:41 PM
موقوف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة damoty نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

لايك
ههههه ايه ده هتطبقيها فعلا .. انتى بتحبى تخسرى ولا ايه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

طب مدام على الديمو بقى يبقى خليها مينى لوت وادخلى ب 1000 دولار

وابقى قوليلى ايه النتايج عشان انا اساس مش هجربها نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

شكرا لمشاركتك

قديم 02-10-2011, 04:47 PM   المشاركة رقم: 8
الكاتب
genral
عضو نشيط
الصورة الرمزية genral

البيانات

الإتصالات
الحالة:
genral غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

العفو يا كبير أنا بس بقولك ال حصل معايا و مع 99% من المتاجرين في الفوركس و فيه معلومة صغيرة أنك لازم تخسر علشان تتندم و تقدر قيمة ادارة رأس المال و تكسر حتة التهور و الطمع في نفس الوقت لأنك عندما تتزوق طعم الخسارة سوف تقدر بشدة طعم الربح و تحرص بكل جهدك علي عدم التهور و الخسارة, فأنت اذا لم تخسر فأولاً لن تلتزم بإدارة رأس المال لأنها ببساطة بالنسبة لك شيء سهل أنك تربح علي العموم نصيحتي مره أخري لا تتسرع في التفكير بالربح و لكن أولاً فكر في الخسارة فهي الأقرب رغم أنك لن تري ذلك الا بعد فوات الأوان نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة لا تستعجل أخي الكريم فان ربح متأخر خير من خسارة عاجلة و الله علي ما أقول شهيد نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة و سوف تتفهم هذا جيدا عندما تبدأ في المتاجرة العملية و ان كنت مصمم أوي علي حساب حقيقي فيوجد شركات بها No-Deposit Bonus و ده هيبقي صغير و لكن جرب عليه اذا ربحت فيه أو علي الأقل حافظت عليه بدون خسارة سريعة فيمكنك فتح الحساب الذي تريده. نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة تحياتي و بالتوفيق ان شاء الله و ان أعجبتك نصيحتي المتواضعه فأنا طمعان في 1 لايك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة , و سعيد جداً بالتواجد معكم هنا.

التوقيع

"اللهم اكفني بحلالك عن حرامك و اغنني بفضلك عن من سواك"

روي البخاري ومسلم عن ابن عباس : ان رسول الله صلي الله عليه وسلم كان يقول عند الكرب: "لا اله الا الله العظيم الحليم ، لا اله الا الله رب العرش العظيم ، لا اله الا الله رب السموات ورب الارض ، ورب العرش الكريم"

عرض البوم صور genral  
قديم 02-10-2011, 04:47 PM
genral genral غير متواجد حالياً
عضو نشيط

العفو يا كبير أنا بس بقولك ال حصل معايا و مع 99% من المتاجرين في الفوركس و فيه معلومة صغيرة أنك لازم تخسر علشان تتندم و تقدر قيمة ادارة رأس المال و تكسر حتة التهور و الطمع في نفس الوقت لأنك عندما تتزوق طعم الخسارة سوف تقدر بشدة طعم الربح و تحرص بكل جهدك علي عدم التهور و الخسارة, فأنت اذا لم تخسر فأولاً لن تلتزم بإدارة رأس المال لأنها ببساطة بالنسبة لك شيء سهل أنك تربح علي العموم نصيحتي مره أخري لا تتسرع في التفكير بالربح و لكن أولاً فكر في الخسارة فهي الأقرب رغم أنك لن تري ذلك الا بعد فوات الأوان نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة لا تستعجل أخي الكريم فان ربح متأخر خير من خسارة عاجلة و الله علي ما أقول شهيد نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة و سوف تتفهم هذا جيدا عندما تبدأ في المتاجرة العملية و ان كنت مصمم أوي علي حساب حقيقي فيوجد شركات بها No-Deposit Bonus و ده هيبقي صغير و لكن جرب عليه اذا ربحت فيه أو علي الأقل حافظت عليه بدون خسارة سريعة فيمكنك فتح الحساب الذي تريده. نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة تحياتي و بالتوفيق ان شاء الله و ان أعجبتك نصيحتي المتواضعه فأنا طمعان في 1 لايك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة , و سعيد جداً بالتواجد معكم هنا.

قديم 02-10-2011, 05:40 PM   المشاركة رقم: 9
الكاتب
amrlfe
موقوف

البيانات

الإتصالات
الحالة:
amrlfe غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اكيد يا كبير لايك ولايك ولايك كمان
عموما انا لسه بخطط للدخول يعنى مش هدخل بكره
واكيد طبعا مع مشاركتكم الواحد هيستفيد اكتر وهيحسن من استراتيجيته

عرض البوم صور amrlfe  
قديم 02-10-2011, 05:40 PM
موقوف

اكيد يا كبير لايك ولايك ولايك كمان
عموما انا لسه بخطط للدخول يعنى مش هدخل بكره
واكيد طبعا مع مشاركتكم الواحد هيستفيد اكتر وهيحسن من استراتيجيته

قديم 26-11-2012, 02:13 AM   المشاركة رقم: 10
الكاتب
pure_laser
عضو فعال
الصورة الرمزية pure_laser

البيانات

الإتصالات
الحالة:
pure_laser غير متواجد حالياً