المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : توصية فوركس تمام ان شاء الله

farok
10-07-2011, 08:42 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
هذه التوصية من وقت فتح السوق حتى الساعة 5 عصرا بتوقيت القاهرة ليوم الاثنين وبعد ذلك تعتبر ملغاه
Buylimit EURUSD (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309) 1.4175
take profit 1.4240
stoploss 1.4120

abdellatif
10-07-2011, 08:55 PM
توصية موفقة ان شاء الله

ابراهيم امين
10-07-2011, 09:50 PM
موفق كالعادة يا فاروق

farok
10-07-2011, 10:24 PM
موفق كالعادة يا فاروق
وانت تسلم على مرورك كالعادة يا هيما:1 (48):

yehia
10-07-2011, 10:32 PM
بسم الله ما شاء الله

توصيه جميله

وان شاء الله موفق

dr.amr
11-07-2011, 08:25 AM
ان شاء الله السوق يقفل الجاب بتاعته
والتوصيه تتم يا فاروق باشا
تحياتي

م.أحمد مقدادي
11-07-2011, 09:22 AM
بالتوفيق ان شاء الله
يدعم التوصية تحليل الدولار اندكس

معاذ عودات
11-07-2011, 09:36 AM
السلام عليكم

على شارت الاربع ساعات
هناك ترند صاعد وقووي .. يمكن ان يذهب الاختباره
ومن ثم نرى كيف ستعامل معه

farok
11-07-2011, 01:23 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
هذه التوصية من وقت فتح السوق حتى الساعة 5 عصرا بتوقيت القاهرة ليوم الاثنين وبعد ذلك تعتبر ملغاه
Buylimit EURUSD 1.4175
take profit 1.4240
stoploss 1.4120
معلش التوصية فشلت وضربت الاستوب
بس ممكن نعوضها بتوصية تانية مضمونة ان شاء الله وهى
اشترى اليورو دولار من السعر الحالى 1.4110
خد المكسب عند 1.4230
ووقف الخسارة عند 1.4040

م.يوسف
11-07-2011, 01:47 PM
خد المكسب عند 1.4230
ووقف الخسارة عند 1.4040
الله يوفقك يا اخ فاروق

farok
11-07-2011, 05:32 PM
خد المكسب عند 1.4230
ووقف الخسارة عند 1.4040
برده ضربت الاستوب
انا نفسى اتسدت باقى اليوم:1 (75):

jenerar
11-07-2011, 05:41 PM
برده ضربت الاستوب
انا نفسى اتسدت باقى اليوم:1 (75):

السلام عليكم

في الأول الله يعوض عليك يا أخي الصفقتين

و لكن حسب ما قرأت و تحليلي لزوج اليوم أرى أنك قد تسرعت لتعويض الخسارة الأولى حيث دخلت مباشرة بعد الخسارة الأولى و أنت عارف أنك داخل عكس الإتجاه الدي نبهك عنه الأخ معاد قبل خسارة الصفقة الأولى

تقبل مني هدا التدخل الخشن يا أخي و الله هدا التدخل إلا حرصا عليك و عدم الإنصياع للهوى

أسف للإطالة بالتوفيق في الصفقات القادمة

أتمنا لك أسبوع أخضر

farok
11-07-2011, 06:53 PM
السلام عليكم

في الأول الله يعوض عليك يا أخي الصفقتين

و لكن حسب ما قرأت و تحليلي لزوج اليوم أرى أنك قد تسرعت لتعويض الخسارة الأولى حيث دخلت مباشرة بعد الخسارة الأولى و أنت عارف أنك داخل عكس الإتجاه الدي نبهك عنه الأخ معاد قبل خسارة الصفقة الأولى

تقبل مني هدا التدخل الخشن يا أخي و الله هدا التدخل إلا حرصا عليك و عدم الإنصياع للهوى

أسف للإطالة بالتوفيق في الصفقات القادمة

أتمنا لك أسبوع أخضر
اولا انت تتدخل زى ما انت عايز
ثانيا انت بتتكلم صح انا فعلا استعجلت

Herr.Omar
11-07-2011, 06:57 PM
بالتوفيق ياغالي

dr.amr
11-07-2011, 07:08 PM
اولا انت تتدخل زى ما انت عايز

والله انت راجل محترم وربنا هيعوضك :1 (72):

farok
11-07-2011, 11:18 PM
والله انت راجل محترم وربنا هيعوضك :1 (72):
تصدق بالله الكلمة الحلوة ده نسيتنى خسارتى

Tarek adel
11-07-2011, 11:26 PM
تصدق بالله الكلمة الحلوة ده نسيتنى خسارتى
تصدق انت انك من اطيب الناس اللى انا شفتها؟
عيبك الوحيد انك متواضع اكتر من اللازم شوية وعشان كده بخلان علينا بموضوع مستقل يحمل توصياتك الجميلة
على فكرة,
انا شخصيا لما بمر بفترة صفقات خاسرة متتالية بقفل الشارت واروح العب بلاى استيشن او اخرج وبرجع ناسى خسارتى ..
طالما الضيف الثقيل المارجن كول لم يزرنى بعد فانا لم اخسر بعد
والقادم افضل ان شاء الله
همسة:متغيرش الصورة اللى انت حاططها ابدا لانها بتثير البهجة بجد ويمكن افكر فى الجواز طمعا فى ابناء يشرحوا القلب كده"ربنا يخلهولك وتسعده وتفرح بيه"

dr.amr
11-07-2011, 11:51 PM
تصدق انت انك من اطيب الناس اللى انا شفتها؟
عيبك الوحيد انك متواضع اكتر من اللازم شوية وعشان كده بخلان علينا بموضوع مستقل يحمل توصياتك الجميلة
على فكرة,
انا شخصيا لما بمر بفترة صفقات خاسرة متتالية بقفل الشارت واروح العب بلاى استيشن او اخرج وبرجع ناسى خسارتى ..
طالما الضيف الثقيل المارجن كول لم يزرنى بعد فانا لم اخسر بعد
والقادم افضل ان شاء الله
همسة:متغيرش الصورة اللى انت حاططها ابدا لانها بتثير البهجة بجد ويمكن افكر فى الجواز طمعا فى ابناء يشرحوا القلب كده"ربنا يخلهولك وتسعده وتفرح بيه"
:1 (48): كل كلامك صح
فاروق من افضل واطيب الشخصيات الموجوده ربنا يكرمه
والصوره ده زي العسل ماشاء الله
ربنا يباركلك فيه ويطلع عبقري فوركس :)

farok
12-07-2011, 12:11 AM
طارق عادل دكتور عمرو
انا طبعت كلامكم الحلو وعلقتوا قصادى على الكمبيوتر علشان كل لما ابص عليها اشكر ربنا واحمده على نعمة حب الناس ليا وتقديرهم ليا
متتصوروش انا فرحان قد ايه بالكلمتين الحلوين دول
ربنا يبارك فيكم وعقبالكم لما تتجوزوا لان فعلا احلى حاجة فى الدنيا هيه الاولاد وابنى يحيى فعلا هوه اغلى حاجة عندى فى الدنيا
مهما اكون خسران او زعلان او متضايق مجرد ابص فى وشه انسى كل حاجة
ملحوظة : مراتى متضايقة وغيرانة منكم علشان الكلمتين الحلوين دول

farok
12-07-2011, 12:34 AM
الكلمتين الحلوين فتحوا نفسى على توصيتين ان شاء الله عندى احساس كبير جدا انهم هيتحققوا
الاولى :

بيع اليورو دولار من عند 1.4052
خد المكسب عند 1.4000
وقف الخسارة عند 1.4080

الثانية :

اشترى اليورو دولار من عند 1.3965
خد المكسب عند 1.4020 او اكتر لو تحب
وقف الخسارة عند 1.39300

بالتوفيق ان شاء الله

shobra
12-07-2011, 12:45 AM
بالتوفيق ان شاء الله اخى الكريم

farok
12-07-2011, 01:05 AM
بالتوفيق ان شاء الله اخى الكريم
تسلم ياشبرا

Tarek adel
12-07-2011, 01:17 AM
بالتوفيق يا استاذ فاروق لكنى بصراحه اخاف ابيع من النقطة دى
هناك دعم حديدى على 1.4020
البيع قبل كسر هذا الدعم بشمعة 4 ساعات واضحه هى مخاطرة

farok
12-07-2011, 01:31 AM
بالتوفيق يا استاذ فاروق لكنى بصراحه اخاف ابيع من النقطة دى
هناك دعم حديدى على 1.4020
البيع قبل كسر هذا الدعم بشمعة 4 ساعات واضحه هى مخاطرة
اولا انا فاروق او ابو يحيى من غير استاذ
ثانيا انت كلامك حلو لكن :
اللو بتاع شمعة امبارح 1.3988 ومن ساعتها لأخر اليوم اليورو مطلعش الا لحد 1.40440 وده بيدى احساس قوى جدا ان اليورو لسه باقى له شوية نزول بس مش كثير غالبا يعنى اخره خالص 1.3960 او 1.3950
ثانيا : ده صفقة فترة اسيوية لكن لو فى الفترة العادية انا كنت هقول زيك وكل وقت وله ظروفه
ثالثا : بالنسبة لموضوع كسر الدعوم واختراق المقاومات واغلاق الشمعة فوقها او تحتها هذه نوع من التحليل الفنى الغير مضمون بمعنى ان احتمالاته 50% نجاح و50% خسارة مع احترامى الشديد جدا للبيستخدموا هذا النوع وبيعتمدوا عله وطبعا كل واحد واسلوبه
رابعا : 1.4020 فعلا نقطة دعم قوية
1.3990 نقطة دعم قوية
1.3965 نقطة دعم قوية
يبقة بالتالى مش هنبيع:1 (27):

وعموما اخيرا انا بنيت هذه الصفقة على احساسى بالسعر والسبب الاول ان اليورو لو كان هيبدأ رحلة الصعود لاغلاق الفجوة كان على الاقل عمل ثلث الرحلة فى شمعة امس
وطبعا التحليل ده ممكن كله يفشل واليورو يخون ثقتى فيه وميعملش اللى انا متعود عليه منه
بس يا جميل
عايزك ترد عليا فى كل اللى انا قلته سواء متفق او لاء علشان نفيد بعض اكتر:1 (48):

Tarek adel
12-07-2011, 01:58 AM
اولا انا فاروق او ابو يحيى من غير استاذ
ماشى يابو اجمل يحيى:)
ثانيا انت كلامك حلو لكن :
اللو بتاع شمعة امبارح 1.3988 ومن ساعتها لأخر اليوم اليورو مطلعش الا لحد 1.40440 وده بيدى احساس قوى جدا ان اليورو لسه باقى له شوية نزول بس مش كثير غالبا يعنى اخره خالص 1.3960 او 1.3950
اليورو عادة يكون خامل فى هذه الفترة من اليوم وانا شايف اليورو نفسه اتقطع فى الهبوط ده وتشبع بيع لذلك الشراء من دعوم بستوب بسيط لا يكون فكرة سيئة
ثانيا : ده صفقة فترة اسيوية لكن لو فى الفترة العادية انا كنت هقول زيك وكل وقت وله ظروفه
النقطة دى انا مفهمش فيها بصراحه والمفترض فعلا اتابع توقيت البورصات المختلفة لكن اعتقد انها ايضا تحترم نقاط القوة على الشارت
ثالثا : بالنسبة لموضوع كسر الدعوم واختراق المقاومات واغلاق الشمعة فوقها او تحتها هذه نوع من التحليل الفنى الغير مضمون بمعنى ان احتمالاته 50% نجاح و50% خسارة مع احترامى الشديد جدا للبيستخدموا هذا النوع وبيعتمدوا عله وطبعا كل واحد واسلوبه
قد نختلف فى اسلوب التداول لكن عندما تجد نقطة دعم قوية فلك ان تشترى ولك ان تراقب ولكن البيع يكون صعب
رابعا : 1.4020 فعلا نقطة دعم قوية
1.3990 نقطة دعم قوية
1.3965 نقطة دعم قوية
يبقة بالتالى مش هنبيع:1 (27):
صراحة لا اجد نقطة قوية اخرى غير 1.3900 لكن لو افترضنا ان كلام حضرتك سليم هل من السهل ان ابيع وقت تشبع بيعى عند كل هذه الدعوم؟
وعموما اخيرا انا بنيت هذه الصفقة على احساسى بالسعر والسبب الاول ان اليورو لو كان هيبدأ رحلة الصعود لاغلاق الفجوة كان على الاقل عمل ثلث الرحلة فى شمعة امس
وطبعا التحليل ده ممكن كله يفشل واليورو يخون ثقتى فيه وميعملش اللى انا متعود عليه منه
برضه الاحساس"السنس"دى حاجه مقدرش انافسك فيها انت خبرتك اعلى منى بكتير وغرضى من المناقشة ليس اثبات وجهة نظر بل هى كمناظرة اما ان تقتنع انت او اقتنع انا او يقتنع احد المتابعين بفكر ما وعلى كل حال انا ملاحظ ان مش انت بس اللى بترجح البيع وده سبب مداخلتى لانى حسيت انى مش فاهم حاجه :D
بس يا جميل
عايزك ترد عليا فى كل اللى انا قلته سواء متفق او لاء علشان نفيد بعض اكتر:1 (48):
رديت فى الاقتباس واخيرا اتمنى لك التوفيق ولكن بدون ضرب الستوب بتاعى ازاى معرفش:1 (83):
هو الصفقة كانت جايبالى 35 نقطة وبدات ترتد وشكله اليورو هيسمع كلامك..نراقب

farok
12-07-2011, 02:44 AM
رديت فى الاقتباس واخيرا اتمنى لك التوفيق ولكن بدون ضرب الستوب بتاعى ازاى معرفش:1 (83):
هو الصفقة كانت جايبالى 35 نقطة وبدات ترتد وشكله اليورو هيسمع كلامك..نراقب
بص ياطارق
اولا : مؤشر RSI فعلا على اخره فى تشبع البيع وده اقوى مؤشر بالنسبة ليا بستخدمة فى قياس نسبة التشبع بس ده يقولك ان اليورو اكيد لازم يطلع وانه قرب يطلع بس ممكن بعد 4 ساعات او بعد 12 ساعة او بعد يوم او اتنين وبالنسبة ان اليورو خامل طبيعى بعد 250 نقطة نزول ويوم الاثنين طبيعى لازم بتعب ويهمد شوية لكن ده ميمنعش انه باقى فى الدولار شوية صحة عايز يخلصهم

ثانيا : فى نقطة عايز اوضحها انا طبعا بعترف وبستخدم كسر الدعوم واختراق المقاومات وده اهم اداة فى التحليل الفنى لكن لا اعترف بنقطة ان لو شمعة 4 ساعات او مش عارف ايه قفلت فوقه او تحته يبقى ......وافتح الشارتات القديمة وبص على الحته ده هتلاقى كلامى غالبا مظبوط لان اى اداة للتحليل الفنى متكنش نسبة صحة توقعها اكثر من 90% تبقى ملهاش لازمة

ثالثا : طبعا طبعا الوقت بيفرق جامد جدا فى نوع الصفقات وفتحها يعنى صفقة فى الفترة الاسيوية ليها اسلوبها وقانونها وهكذا باقى الفترات

رابعا : بالنسبة للنقط القوية كدعم او مقاومة ليها اسلوبها علشان تعرفها وبعد ماتعرفها ليها وقتها اللى تكون فيها جامدة او ضعيفة لان الموضوع مش مجرد نقطة قوية او ضعيفة الموضوع اكبر من كده بكتير والنقطة اللى السعر يعدى عليها رايح جاى مرة واتنين فى وقت قليل بتضعف

خامسا : الاحساس والنفسية بيمثلوا 90% من التداول وال 10% الباقيين همه التحليل الفنى والاخبارى لانك ممكن تخش صفقة وتعكس عليك بس ده مش مهم لكن المهم ازاى تتصرف وقتها وتزبط السعر لصالحك
يعنى انت مثلا بتعتبرنى انى خبرة والخبرة ده لو قالك اقفل صفقة الشراء اللى انت فاتحها دلوقت وخليها بيع استحالة هتعمل كده
عارف ليه ؟

هقولك بكرة ان شاء الله علشان عايز اخش انام:1 (48):

د/محمد حسام
12-07-2011, 08:07 AM
توصياتك الاخيره حلوه الاولانيه حلوه اوي لكن التانيه يا روقه احتمال كبير تضرب استوب لاني شايف في وجهة نظري المتواضعه طبعا يا باشا ان غالبا السعر هيزور موفينج 200 علي اليومي قبل ما يفكر يطلع وبالتوفيق يا جميل

Tarek adel
12-07-2011, 09:11 AM
مبروك صفقة البيع يا روقه..مش قلتلك بيع يا راجل بلا دعم بلا كلام فارغ:1:

farok
12-07-2011, 10:24 AM
توصياتك الاخيره حلوه الاولانيه حلوه اوي لكن التانيه يا روقه احتمال كبير تضرب استوب لاني شايف في وجهة نظري المتواضعه طبعا يا باشا ان غالبا السعر هيزور موفينج 200 علي اليومي قبل ما يفكر يطلع وبالتوفيق يا جميل

والله ياباشا لو على قد ان يزوره ويمشى مفيش مشاكل بس شكله كده عايز يبيت معاه كمان

walidhafez
12-07-2011, 11:00 AM
شكله فعلا هينام تحت شوية وكدة مش قدامه غير الترند الصاعد على الويكلى ده ياجماعة مش همه حد خالص ولا فيبو ولا ترندات ولاموفينج 200 ولا حتى لو جبتله موفينج مليون

مفيش حد يقولنا حاجة كدة تطمنا شوية؟؟

farok
12-07-2011, 11:39 AM
شكله فعلا هينام تحت شوية وكدة مش قدامه غير الترند الصاعد على الويكلى ده ياجماعة مش همه حد خالص ولا فيبو ولا ترندات ولاموفينج 200 ولا حتى لو جبتله موفينج مليون

مفيش حد يقولنا حاجة كدة تطمنا شوية؟؟

اطمن ياباشا اليورو الى الصعود على الاقل يغلق الفجوة ان شاء الله