المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ورشه المتاجره بالاخبار

midoabdo
11-07-2011, 01:19 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

فى ناس كتير بتتسائل عن كيفيه المتاجره بالاخبار علشان كده بأذن الله انا فتحت الورشه دى وهيكون فيها توصيات بس على الاخبار فقط ( التحليل الاساسى ) ونعرف ازاى ندخل مع الاخبار والتوصيات مش شرط انها تكون بأرقام بالعكس انا هديكم معاد الخبر بتوقيت مصر والتوقيت اللى هندخل فيه بيع او شراء وعدد نقاط الربح والاستوب (ملحوطه التوصيات هتكون لحظيه مش معلقه لانى بحاول انى اوصل لنسبه 100% بأذن الله ) وكلكم هتشوفو طريقتى مع الاخبار .

ملحوظه : الاخبار مكاره جدا ومربحه جدا علشان كده المهم الاستوب واداره رأس المال وعدم الطمع وربنا يوفقنا .

midoabdo
11-07-2011, 02:23 PM
نبدأ على بركه الله

اول خبر معانا على الكندى CAD الساعه 2:15 بتوقيت مصر يعنى بعد ساعه من دلوقت الخبر عالى الاهميه المتوقع انه يكون سلبى على العمله هننتظر صدور الخبر وبعد خمس دقايق بندخل شراء او بيع وانا هحط التوصيه هنا فى الموضوع

ارجو المتابعه لان التوصيه لحظيه

أبو ياسين
11-07-2011, 02:29 PM
متابع معك اخى ميدو طريقتك فى التعامل مع الاخبار مختلفة
وتابعت مشاركاتك فى موضوع جاوبنى شكراً

ورشة خضراء ان شاء الله

midoabdo
11-07-2011, 02:32 PM
متابع معك اخى ميدو طريقتك فى التعامل مع الاخبار مختلفة
وتابعت مشاركاتك فى موضوع جاوبنى شكراً

ورشة خضراء ان شاء الله

بأذن الله ورشه كلها خير ليا وليكم ومشكوووووووور على المرور اخى ابو ياسين

onebox220722
11-07-2011, 02:45 PM
متابع معاك وبالتوفيق ان شاء الله

walidhafez
11-07-2011, 02:56 PM
متابع معك وان شاء الله خير

midoabdo
11-07-2011, 03:11 PM
متابع معاك وبالتوفيق ان شاء الله

متابع معك وان شاء الله خير

يشرفنى مشاركتكم وبالتوفيق بأذن الله

صحفي إقتصادي
11-07-2011, 03:14 PM
جزاك الله كل خير اخي الحبيب ميدو
فنحن فعلا محتاجين نتعلم من حضرتك المتاجره وقت الاخبار لانها فعلا خداعه

بالتوفيق وشكرا لكل

midoabdo
11-07-2011, 03:17 PM
بيع USD/CAD من 0.9690

الهدف 30 نقطه

الاستوب 30

صحفي إقتصادي
11-07-2011, 03:20 PM
بيع USD/CAD من 0.9690

الهدف 30 نقطه

الاستوب 30

يا سبحان الله

بيع والله صحيح انني لم اعرف طريقة المتاجره بالأخبار لأنني شفت الخبر إيجابي

وكنت للتو أريد أن أدخل شراء

علمنا ولك الأجر بإذن الله

midoabdo
11-07-2011, 03:32 PM
ان شاء الله كل خير وتابع وان شاء الله نخرج رابحين نهايه كل اسبوع

صحفي إقتصادي
11-07-2011, 03:36 PM
ان شاء الله كل خير وتابع وان شاء الله نخرج رابحين نهايه كل اسبوع

شكرا جزيلا لك اخي الحبيب ميدو

ولكن انا احتاج منك عندما تحصل على وقت فراغ ان تشرح لنا سبب كل توصيه حتى لو كان بنهاية اليوم

فنحن يختلط علينا الأمر ونحتاج للتعلم

وان لم تستطع أن تشرح لنا فلا عليك حرج والله يعينك

midoabdo
11-07-2011, 03:49 PM
بيع USD/CAD من 0.9690

الهدف 30 نقطه

الاستوب 30

الخروج من الصفقه + 10 نقاط

midoabdo
11-07-2011, 04:07 PM

ولكن انا احتاج منك عندما تحصل على وقت فراغ ان تشرح لنا سبب كل توصيه حتى لو كان بنهاية اليوم

فنحن يختلط علينا الأمر ونحتاج للتعلم

وان لم تستطع أن تشرح لنا فلا عليك حرج والله يعينك

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا انا ما اقدر اردلك ولا لاحد من الاخوه طلب... طبعا معرفه اهميه الاخبار اليوم اصبحت مهمه سهله جدا حيث انه توجد مواقع معده لذلك مثل FOREXFACTORY اما كيفيه الدخول مع الخبر ممكن بتكون تلخبط ناس كتير بس انا من وجهة نظرى ان الاخبار فرصه لا تعوض بس بصراحه مش كل الاخبار ازاى اهم الاخبار اللى بتأثر جامد وبتلاقيها واخده السوق فى وشها هى اخبار الدولار يليها الاسترلينى واليورو طيب انا بشوف فى الاجنده بتاعت الاخبار الخبر واهميته والمتوقع وبستنى ظهور الفعلى او الحقيقى طبعا انا بركز على الاخبار ذات التأثير العالى فقط اول ما بيظهر الخبر وطبعا حسب ان كان موجب او سالب للعمله بدخل فى صفقه بس فى حاجه (اخبار الدولار واليورو والاسترلينى) لازم تستنى معاها شويه لمده من 2-5 دقايق لانها ممكن تروح عكس اتجاه الخبر 30 او 40 نقطه وترجع اكتر من 100 نقطه يعنى انت لو حاطط استوب لوس اتضرب وكمان هتخاف تدخل فى صفقه تانيه فى الوقت ده ليرد عليك تانى يعنى ضاع المكسب وجات الخساره ربنا يبعدها عننا طيب انا بقى الافضل انى استنى شويه واول ما اشوف الخبر مشى العمله مشيت فى الاتجاه الصحيح للخبر ادخل بربح قليل من 30 الى 40 نقطه واستوب ثابت.

ملحوظه هامه: الاخبار عاوزه 3 حاجات (اداره راس مال صارمه - عدم الطمع يعنى مش سوينجات - مرونه ( ودى معناها انى ابقى مرن مع السعر يعنى لو انا حطط هدف 30 نقطه واتحقق 20 والسعر حسيت انه ممكن يرد يبقى اخلع من الصفقه بسرعه وبارك الله فيما رزق)

واى استفسار انا فى الخدمه

صحفي إقتصادي
11-07-2011, 04:15 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

اولا انا ما اقدر اردلك ولا لاحد من الاخوه طلب... طبعا معرفه اهميه الاخبار اليوم اصبحت مهمه سهله جدا حيث انه توجد مواقع معده لذلك مثل FOREXFACTORY اما كيفيه الدخول مع الخبر ممكن بتكون تلخبط ناس كتير بس انا من وجهة نظرى ان الاخبار فرصه لا تعوض بس بصراحه مش كل الاخبار ازاى اهم الاخبار اللى بتأثر جامد وبتلاقيها واخده السوق فى وشها هى اخبار الدولار يليها الاسترلينى واليورو طيب انا بشوف فى الاجنده بتاعت الاخبار الخبر واهميته والمتوقع وبستنى ظهور الفعلى او الحقيقى طبعا انا بركز على الاخبار ذات التأثير العالى فقط اول ما بيظهر الخبر وطبعا حسب ان كان موجب او سالب للعمله بدخل فى صفقه بس فى حاجه (اخبار الدولار واليورو والاسترلينى) لازم تستنى معاها شويه لمده من 2-5 دقايق لانها ممكن تروح عكس اتجاه الخبر 30 او 40 نقطه وترجع اكتر من 100 نقطه يعنى انت لو حاطط استوب لوس اتضرب وكمان هتخاف تدخل فى صفقه تانيه فى الوقت ده ليرد عليك تانى يعنى ضاع المكسب وجات الخساره ربنا يبعدها عننا طيب انا بقى الافضل انى استنى شويه واول ما اشوف الخبر مشى العمله مشيت فى الاتجاه الصحيح للخبر ادخل بربح قليل من 30 الى 40 نقطه واستوب ثابت.

ملحوظه هامه: الاخبار عاوزه 3 حاجات (اداره راس مال صارمه - عدم الطمع يعنى مش سوينجات - مرونه ( ودى معناها انى ابقى مرن مع السعر يعنى لو انا حطط هدف 30 نقطه واتحقق 20 والسعر حسيت انه ممكن يرد يبقى اخلع من الصفقه بسرعه وبارك الله فيما رزق)

واى استفسار انا فى الخدمه

ومع الوقت ان شاءالله نتعلم منك طريقة المتاجره بالأخبار

وبالنسبة لخبر الكندي أنا دخلت الصفقة ووضعت هدف وستوب وتركتها وذهبت لصلاة العصر حسب توقيت دولة الكويت

وعندما رجعت رأيتك تقول أخرج ب 10 نقط وهي فعلا حققت اكثر من عشر نقط لكن قدر الله وما شاء فعل ولم استفد منها لاني كنت في صلاة الجماعه وهي الخير والباقيه باذن الله

وخرجت على خسارة بسيطه جدا لا تذكر وهي 3 نقط وانا مش مهتم بهذه الخساره حتى لو كانت 30 نقطه لانني اثق فيك وبتوصياتك وسادخل معك مرارا وتكرارا

ولكن انا اريد امر واحد لماذا قلت ادخلوا بيع مع ان الخبر ايجابي وهو موضوع في موقع فوركس فاكتوري

اريد ان افهم فقط

وجزاك الله كل خير

midoabdo
11-07-2011, 04:35 PM

ومع الوقت ان شاءالله نتعلم منك طريقة المتاجره بالأخبار

وبالنسبة لخبر الكندي أنا دخلت الصفقة ووضعت هدف وستوب وتركتها وذهبت لصلاة العصر حسب توقيت دولة الكويت

وعندما رجعت رأيتك تقول أخرج ب 10 نقط وهي فعلا حققت اكثر من عشر نقط لكن قدر الله وما شاء فعل ولم استفد منها لاني كنت في صلاة الجماعه وهي الخير والباقيه باذن الله

وخرجت على خسارة بسيطه جدا لا تذكر وهي 3 نقط وانا مش مهتم بهذه الخساره حتى لو كانت 30 نقطه لانني اثق فيك وبتوصياتك وسادخل معك مرارا وتكرارا

ولكن انا اريد امر واحد لماذا قلت ادخلوا بيع مع ان الخبر ايجابي وهو موضوع في موقع فوركس فاكتوري

اريد ان افهم فقط

وجزاك الله كل خير

اولا : ارجو من كل من يتابع هذه الورشه انه يتابعنى لحظه بلحظه اثناء الاخبار والصفقات لانى كما قلت لابد ان تكون مرن مع العمله وليس فى الاخبار فقط حتى فى التحليل الفنى لكن المرونه مطلوبه اكثر مع الاخبار .

ثانيا : الخوف لو دخلت صفقه وانت خايف انك تخسر هتخسر ليه لانك زى ما حضرتك عملت وقفلت الصفقه على خساره لو بصيت على العمله دلوقتى هتلاقيها رجعت ال 10 نقط تانى ويمكن اكتر طيب ازاى بتقولى خليك مرن وازى بتقولى انى خايف وعلشان كده قفلت الصفقه انا اقول لحضرتك الخبر لما صدر كانت حركته هاديه جدا ثانيا السعر من فتره كبيره ما بين 0.9690 و 0.9680 الخبر جه ايجابى يبقى الافضل ان السعر يروح فى اتجاه الخبر مش عكسه يعنى ابقى مرن بس برضه بالفكر مش باى كلام وخلاص.

ثانبا : حضرتك بتقول انا ليه بعت الخبر جه ايجابى للعمله بس زوج العمله هو USD/CAD طيب هو انا ببيع مين وبشترى مين ببيع وبشترى عمله الاساس اللى هى الدولار هنا يعنى انا بعت الدولار واشتريت الكندى لان الخبر بيقول ان الكندى هيصعد وده اللى حصل والحمد لله حققنا 10 نقط وهى مش وحشه خالص .

صحفي إقتصادي
11-07-2011, 04:59 PM
اولا : ارجو من كل من يتابع هذه الورشه انه يتابعنى لحظه بلحظه اثناء الاخبار والصفقات لانى كما قلت لابد ان تكون مرن مع العمله وليس فى الاخبار فقط حتى فى التحليل الفنى لكن المرونه مطلوبه اكثر مع الاخبار .

ثانيا : الخوف لو دخلت صفقه وانت خايف انك تخسر هتخسر ليه لانك زى ما حضرتك عملت وقفلت الصفقه على خساره لو بصيت على العمله دلوقتى هتلاقيها رجعت ال 10 نقط تانى ويمكن اكتر طيب ازاى بتقولى خليك مرن وازى بتقولى انى خايف وعلشان كده قفلت الصفقه انا اقول لحضرتك الخبر لما صدر كانت حركته هاديه جدا ثانيا السعر من فتره كبيره ما بين 0.9690 و 0.9680 الخبر جه ايجابى يبقى الافضل ان السعر يروح فى اتجاه الخبر مش عكسه يعنى ابقى مرن بس برضه بالفكر مش باى كلام وخلاص.

ثانبا : حضرتك بتقول انا ليه بعت الخبر جه ايجابى للعمله بس زوج العمله هو USD/CAD طيب هو انا ببيع مين وبشترى مين ببيع وبشترى عمله الاساس اللى هى الدولار هنا يعنى انا بعت الدولار واشتريت الكندى لان الخبر بيقول ان الكندى هيصعد وده اللى حصل والحمد لله حققنا 10 نقط وهى مش وحشه خالص .

ههههههههههههههه

الان عرفت الصح لاني كنت بفكر العكس

وعلى فكره الان التوصيه حققت الهدف واكثر من الهدف ايضا

على العموم نحن نتعلم منكم ومن اخطائنا

استمر ونحن معك ونحن نتحمل المسؤوليه

وجزاك الله كل خير

midoabdo
11-07-2011, 05:09 PM
ههههههههههههههه

الان عرفت الصح لاني كنت بفكر العكس

وعلى فكره الان التوصيه حققت الهدف واكثر من الهدف ايضا

على العموم نحن نتعلم منكم ومن اخطائنا

استمر ونحن معك ونحن نتحمل المسؤوليه

وجزاك الله كل خير

هههههههههه

هناك دوره يقدمها الدكتور اسامه فى رمضان ليف انصحك بالاشتراك بها

اما بالنسبه للصفقه اللى خلانى اطلع منها ان السعر ما تأثرش بالخبر ولكنه تأثر بحركه العملات الاخرى مثل اليورو دولار انا كنت بلاحظ الشارت فانا خفت لليورو يهبط جدا لانى اتوقع له هبوط ساعتها كانت هتضرب الاستوب .

صحفي إقتصادي
11-07-2011, 05:15 PM
هههههههههه

هناك دوره يقدمها الدكتور اسامه فى رمضان ليف انصحك بالاشتراك بها

اما بالنسبه للصفقه اللى خلانى اطلع منها ان السعر ما تأثرش بالخبر ولكنه تأثر بحركه العملات الاخرى مثل اليورو دولار انا كنت بلاحظ الشارت فانا خفت لليورو يهبط جدا لانى اتوقع له هبوط ساعتها كانت هتضرب الاستوب .

ولا يهمك يا ميدو

اخسر 3 دولار من توصيه قد اكون انا السبب فيها واربح من توصيتك لبيع اليورو 30 دولار لمده لاتزيد عن 5 دقائق

انا قلت لك اثق في توصياتك ثقه عمياء واستمر

شكرا لك ولتوصياتك الناجحه

midoabdo
11-07-2011, 05:18 PM
هناك خبر على الكندى CAD بعد قليل الساعه 4:30 بتوقيت مصر اذا جاء الخبر مؤكدا لصعود الدولار (اى هبوط اليورو) سندخل بدون خوف بأذن الله اما خلاف ذلك يمكننا الانتظار فرص افضل منعا للمخاطره

وانتظروا التوصيه بعد الخبر بأذن الله

midoabdo
11-07-2011, 05:27 PM
ولا يهمك يا ميدو

اخسر 3 دولار من توصيه قد اكون انا السبب فيها واربح من توصيتك لبيع اليورو 30 دولار لمده لاتزيد عن 5 دقائق

انا قلت لك اثق في توصياتك ثقه عمياء واستمر

شكرا لك ولتوصياتك الناجحه

العفو يا اخى نحن اخوه وانا ما زلت سمكه صغيره فى بحر الفوركس وربنا يوفقك بالخير وبالارباح دائما لكن لى طلب عندك (العلم ثم العلم ثم العلم ) ارجو ان تفهم قصدى لاننا وحتى اعظم خبراء الفوركس فى العالم مازالوا يتعلمون

صحفي إقتصادي
11-07-2011, 05:30 PM
العفو يا اخى نحن اخوه وانا ما زلت سمكه صغيره فى بحر الفوركس وربنا يوفقك بالخير وبالارباح دائما لكن لى طلب عندك (العلم ثم العلم ثم العلم ) ارجو ان تفهم قصدى لاننا وحتى اعظم خبراء الفوركس فى العالم مازالوا يتعلمون

والنعم بالأخ يا ميدو أنت وجميع الشباب ها هنا كرام واحباب

وصح لسانك العلم

الله يقدرنا عليه وباذن الله سوف اعطي الفوركس الكثير من الوقت في الأيام القادمه

والله كريم

midoabdo
11-07-2011, 05:37 PM
شراء USD/CAD الان من 0.9680

الهدف 20 نقطه

الاستوب 20

midoabdo
11-07-2011, 06:26 PM
شراء USD/CAD الان من 0.9680

الهدف 20 نقطه

الاستوب 20

تم ضرب الاستوب والحمد لله بأذن الله نعوضها بالخير

hisham omran
11-07-2011, 08:06 PM
لية طلب بسيط عند حضرتك اية هى الاخبار اللى بتحرك الاسعار لاكتر من 50 نقطة وشكرا

midoabdo
11-07-2011, 09:36 PM
لية طلب بسيط عند حضرتك اية هى الاخبار اللى بتحرك الاسعار لاكتر من 50 نقطة وشكرا

لو قصدك الاخبار من ناحيه العمله فاخبار الدولار يليها اليورو والاسترلينى تعتبر هى ذات الحره الكبيره والتى تتجاوز 150 نقطه احيانا (بشرط ان تكون الاخبار عاليه الاهميه)
اما لو تقصد الحبر بالذات فاخبار البطاله واخبار اسعار الفائده التى تصدر عن البنوك وعامه انصحك انك تركز على الاخبار المهمه عامه وتبدأ تتعامل معاها بس على الديمو الاول بعدين تبدأ تطبق على الحقيقى

ملحوظه الاخبار مكاره وهقولها تانى الاخبار مكاره وفى غلطه انا غلطتها النهارده وانا بعترف بيها انى دخلت فى صفقه مش على الخبر نفسه ولكن على تحليلى لعمله تانى مرتبطه بعمله الخبر والهدف اللى على العمله التانيه تحقق والخبر ستوب لوس لانه كان بدون تأثير ثابت .

abdellatif
11-07-2011, 10:16 PM
ورشة موفقة..اخ ميدوا..المنتدى كان بحاجة لورشة اخبار اوي..متابع معك ان شاء الله
واتمنى لك التوفيق

hisham omran
11-07-2011, 10:17 PM
ممكن اشارك حضرتك واقول لحضرتك ان الخبر اللى كان على الكندى النهاردة مكنش بالاهمية القصوى و تقدر تلاحظ دى من خلال فريم الربع ساعة لو لقيت ان الحركة غير مستقرة تعرف ان الخبر قوى .
وكمان ممكن اضيف للاخبار اللى حضرتك ذكرتها خبر الناتج الاجمالى المحلى. و كمان خبر موشر اسعار المستهلك .
الاخبار دى تقدر تعمل من وراها ربح عالى جداااااااااااااااااااا. بس ممكن الخسارة تكون عالية جدااااااااااااااااااااااااااااااا . وانا متابع حضرتك

midoabdo
11-07-2011, 10:32 PM
ورشة موفقة..اخ ميدوا..المنتدى كان بحاجة لورشة اخبار اوي..متابع معك ان شاء الله
واتمنى لك التوفيق

مشكووووور على المرور اخى وربنا يوفقنا جميعا

ممكن اشارك حضرتك واقول لحضرتك ان الخبر اللى كان على الكندى النهاردة مكنش بالاهمية القصوى و تقدر تلاحظ دى من خلال فريم الربع ساعة لو لقيت ان الحركة غير مستقرة تعرف ان الخبر قوى .
وكمان ممكن اضيف للاخبار اللى حضرتك ذكرتها خبر الناتج الاجمالى المحلى. و كمان خبر موشر اسعار المستهلك .
الاخبار دى تقدر تعمل من وراها ربح عالى جداااااااااااااااااااا. بس ممكن الخسارة تكون عالية جدااااااااااااااااااااااااااااااا . وانا متابع حضرتك

اولا مشكور على مرورك وعلى اضافاتك الجميله اللى بتمنى انك لا تحرمنا منها
ثانبا انا فعلا كنت عارف ان الخبر كان مش مهم قوى بس الخبر جه مبهم وفى الخبر الاول السعر تحرك مع حركه اليورو فأنا ربطت الحركتين ( ولان الخبر مش قوى دخلت بهدف صغير ) مع بعض ودى بصراحه احدى الطرق اللى بستخدمها احيانا فى التحليل لان العملات كلها عامله زى التروس مربوطه ببعض بس هو ده كل اللى حصل وعلى العموم ملحوقه وربنا يعوضنا خير .

صحفي إقتصادي
11-07-2011, 10:56 PM
لو قصدك الاخبار من ناحيه العمله فاخبار الدولار يليها اليورو والاسترلينى تعتبر هى ذات الحره الكبيره والتى تتجاوز 150 نقطه احيانا (بشرط ان تكون الاخبار عاليه الاهميه)
اما لو تقصد الحبر بالذات فاخبار البطاله واخبار اسعار الفائده التى تصدر عن البنوك وعامه انصحك انك تركز على الاخبار المهمه عامه وتبدأ تتعامل معاها بس على الديمو الاول بعدين تبدأ تطبق على الحقيقى

ملحوظه الاخبار مكاره وهقولها تانى الاخبار مكاره وفى غلطه انا غلطتها النهارده وانا بعترف بيها انى دخلت فى صفقه مش على الخبر نفسه ولكن على تحليلى لعمله تانى مرتبطه بعمله الخبر والهدف اللى على العمله التانيه تحقق والخبر ستوب لوس لانه كان بدون تأثير ثابت .

ولا يهمك يا ميدو والله يعوضك

ركز فقط مره اخرى وباذن الله تتعوض

وربك كريم

midoabdo
11-07-2011, 11:01 PM
ولا يهمك يا ميدو والله يعوضك

ركز فقط مره اخرى وباذن الله تتعوض

وربك كريم

بأذن الله وعلى فكره كفايه 15 نقطه فى صفقه اليورو المفتوحه لان اليوم خلاص انتهى ومبروك عليك الربح

hisham omran
11-07-2011, 11:03 PM
لية طلب ياريت نتشاور فية :
انا بدل على الاخبار عن طريق الامر المعلق شراء وبيع وبتكون الاهداف صغيرة بحوالى من 15:10 نقطة بس انا بدخل بعقد النقطة ب3 او 4 دولار و لحد دلوقتى كويسة معايا .
بس زى ما اتفقنا ان الدخول يكون على الاخبار القوية قوى اللى بتحرك السوق لحوالى 100:50 نقطة لحظة صدورها.
ممكن راى حضرتك

صحفي إقتصادي
11-07-2011, 11:04 PM
بأذن الله وعلى فكره كفايه 15 نقطه فى صفقه اليورو المفتوحه لان اليوم خلاص انتهى ومبروك عليك الربح

الله يبارك فيك

سؤال اخي ميدو ؟

أنا فتحت بيع يورو دولار الان فبماذا تنصحني هل سيستمر السعر في النزول اما ماذا ؟

وشكرا جزيلا واسمح لي مسبب لك ازعاج

لكنني اريد ان اتعلم

midoabdo
11-07-2011, 11:26 PM
لية طلب ياريت نتشاور فية :
انا بدل على الاخبار عن طريق الامر المعلق شراء وبيع وبتكون الاهداف صغيرة بحوالى من 15:10 نقطة بس انا بدخل بعقد النقطة ب3 او 4 دولار و لحد دلوقتى كويسة معايا .
بس زى ما اتفقنا ان الدخول يكون على الاخبار القوية قوى اللى بتحرك السوق لحوالى 100:50 نقطة لحظة صدورها.
ممكن راى حضرتك

بص انا هقول لحضرتك على حاجه انا اتعلمتها من الاخبار بس انا بشر والبشر دماغه قاسيه شويه يعنى مهما يحصل لازم يكرر نفس الغلط اكتر من مره علشان يتوب انا اكتشفت انك لو عاوز تكسب من الاخبار مكسب يكفيك الاسبوع كله عليك ب 3 عملات (دولار - يورو - استرلينى ) وممكن الين بس برضه لسه بدخل على اخبار عملات تانيه مع انى ببقى حاسس انها ممكن تجيب وممكن لا .

اولا: حضرتك بتقول انك بتحط امر معلق بيع وواحد شراء طيب انا عاوزك تبص على الشارت ده فريم 4 ساعات على الشمعه رقم 3 فى الاسبوع الماضى بص على ديل الشمعه تحت وفوق اللى حصل ان الشمعه مع الخبر نزلت اكتر من 30 نقطه وبعدين صححت فى اتجاه الخبر حوالى 100 نقطه طيب لو حضرتك حاطط ستوب يبقى اتضرب وهتخاف تدخل تانى فى اتجاه الخبر لانك اتلسعت وممكن تضيع الخبر وكمان تخسر مش تكسب منه.

ثانيا: حضرتك مش بتراعى اداره رأس المال ودى اخطر حاجه لانك لو تعرضت للشمعه دى لاقدر الله كده حسابك ضاع فى ثانيه لان 30 نقطه فى 4 دولار 120 دولار الا بقى لو حسابك 2000 دولار .

ثالثا :الحاجه الوحيده اللى عاجبانى انك ماشى فيها يعنى اكيد عارف كل خبر رايح فين وجاى منين بس حاول ما تجازفش قوى يعنى النقطه بدولار حلوه .

وربنا يوفقك

midoabdo
11-07-2011, 11:30 PM
الله يبارك فيك

سؤال اخي ميدو ؟

أنا فتحت بيع يورو دولار الان فبماذا تنصحني هل سيستمر السعر في النزول اما ماذا ؟

وشكرا جزيلا واسمح لي مسبب لك ازعاج

لكنني اريد ان اتعلم

كل الاحوال الاقتصاديه والفنيه بتقول انه هينزل ( وانا من رايي الذى لا قيمه له مش هيطلع عن 1.4050 لحد بكره مع بدايه السوق الامريكيه) بس لو عرفت تطلع من الصفقه بدون خسائر او بربح قليل جدا او خساره صغيره يبقى تمام لان الوقت ده مش وقت متاجره خالص.

وربنا معاك

hisham omran
11-07-2011, 11:35 PM
مع كل الاحترام لراى حضرتك بس انا لية توضيح:
اولا: انا بدخل على كل العملات اللى عليها خبر قوى جدا زى ماقولت لحضرتك (الفائدة_البطالة_الناتج الاجمالى المحلى_موشر اسعار المستهلك)سواء كانت العملة استرالى او باوند او دولار.....
ثانيا: انا قولت لحضرتك ان الهدف بيكون من 15:10 نقاط فقط و دى سهل جدا مع مثل هذة الاخبار انها تتحقق.
ثالثا: انا بدخل فقط على فريم الربع ساعة
اية راى حضرتك

midoabdo
11-07-2011, 11:43 PM
مع كل الاحترام لراى حضرتك بس انا لية توضيح:
اولا: انا بدخل على كل العملات اللى عليها خبر قوى جدا زى ماقولت لحضرتك (الفائدة_البطالة_الناتج الاجمالى المحلى_موشر اسعار المستهلك)سواء كانت العملة استرالى او باوند او دولار.....
ثانيا: انا قولت لحضرتك ان الهدف بيكون من 15:10 نقاط فقط و دى سهل جدا مع مثل هذة الاخبار انها تتحقق.
ثالثا: انا بدخل فقط على فريم الربع ساعة
اية راى حضرتك

ممكن اسأل حضرتك سؤال: انت بتدخل بكام من راس المال لو بأكتر من 10% غلط جدا__لو ب 10 % او اقل صح جدا واستمر --لو مش بتحط ستوب لوس غلط جدا وحاول تحط ستوب لوس مناسب لكل خبر .

فى وقت الاخبار ممكن تفضل تقفل فى الصفقه اكتر من مره ومتتقفلش يعنى رصيدك ممكن يروح لكن لو حاطط ستوب لوس لو ده حصل معاك ممكن يعوضوك لانهم هيلاقوا فعلا انك عامل كده.

hisham omran
11-07-2011, 11:47 PM
اولا : هل الطريقة مجدية
ثانيا :ازاى احسب راس المال
ثالثا: انا بحط استوب لوس و بروفايت و اول ماالسعر بيحصل اى منهم بيقفل فورا و الحمد للة

midoabdo
12-07-2011, 12:00 AM
اولا : هل الطريقة مجدية
ثانيا :ازاى احسب راس المال
ثالثا: انا بحط استوب لوس و بروفايت و اول ماالسعر بيحصل اى منهم بيقفل فورا و الحمد للة

اولا: مفيش طريقه مش مجديه ده طبعا لو ماشى عليها صح(صدقنى المهم انك تبدع وتطور ) يعنى اللى بيكسب 100 نقطه والنقطه ب 50 سنت زى اللى بيكسب 50 نقطه والنقطه بدولار بس الفرق انك من السهل انك تخسر بس من الصعب انك تكسب .

ثانيا : الحد المسموح ليك انك تجازف بيه هو 10% كحد اعلى فى اليوم من راس المال ... كمثال لو حسابك 1000 دولار يبقى 10% =1000×10 ÷ 100 =10000 ÷100 =100 دولار وطبعا ده لو انت هتجازف قوى قوى يعنى...طب ليه 10 % علشان تقدر تعوض لو لا قدر الله وخسرت وعلشان تحافظ على حسابك.

ثالثا : انا بحييك جدا وربنا يوفقك

hisham omran
12-07-2011, 12:12 AM
ربنا يخليك انا استفدت من حضرتك كتيييييييييير و شكرا ليك

midoabdo
12-07-2011, 12:16 AM
ربنا يخليك انا استفدت من حضرتك كتيييييييييير و شكرا ليك

انا تحت امرك وربنا يوفقك ولو احتجت اى حاجه متترددش ابدا انك تسأل وان شاء الله تلاقى الرد

midoabdo
12-07-2011, 11:32 AM
بيع الاستلينى دولار الان من 1.5812

الهدف 30
الاستوب 30

hisham omran
12-07-2011, 11:43 AM
ايوة كدة خبر جامد و توصية اجمد و حققت الهدف .
مش قولت لحضرتك خليك مع الاخبار القوية دى . بس لية سوال؟
اية رايك فى خبر الميزان التجارى النهاردة على الكندى و الدولار الساعة 2:30 النهاردة هل هو خبر قوى و لا مش بالدرجة؟ وشكرا

صحفي إقتصادي
12-07-2011, 12:04 PM

الهدف 30
الاستوب 30

ضربت الستوب والحمدلله

ولا يهمك يا ميدو

الله كريم

midoabdo
12-07-2011, 12:05 PM

الهدف 30
الاستوب 30

تم ضرب الاستوب

midoabdo
12-07-2011, 12:08 PM
ايوة كدة خبر جامد و توصية اجمد و حققت الهدف .
مش قولت لحضرتك خليك مع الاخبار القوية دى . بس لية سوال؟
اية رايك فى خبر الميزان التجارى النهاردة على الكندى و الدولار الساعة 2:30 النهاردة هل هو خبر قوى و لا مش بالدرجة؟ وشكرا

اخى انها لم تحقق سوى 12 نقطه ثم ضربت الاستوب

midoabdo
12-07-2011, 12:10 PM
ضربت الستوب والحمدلله

ولا يهمك يا ميدو

الله كريم

بصراحه انا عمرى ما حصل معايا كده مع الاخبار لكن الواضح ان ربنا عاوز كده والحمد لله

hisham omran
12-07-2011, 12:12 PM
ازاى حضرتك مش انت بايع من سعر 1.5812دة السعر وصل الى 1.5780 يبقى ازاى ارجو التوضيح

midoabdo
12-07-2011, 12:23 PM
ازاى حضرتك مش انت بايع من سعر 1.5812دة السعر وصل الى 1.5780 يبقى ازاى ارجو التوضيح

انت المنصه بتاعتك على اى شركه لانها على فيكسول لم تهبط الا 12 نقطه ورد وخبط الاستوب

hisham omran
12-07-2011, 12:35 PM
انا بتعامل مع بوسطن و معايا نزل السعر لبعد الامر اكتر من 30 نقطة .
هو ممكن السعر ينزل على منصة و ميجبش السعر نفسة على منصة تانية.
طيب اية رايك فى خبر الميزان التجارى النهاردة؟

midoabdo
12-07-2011, 12:45 PM
انا بتعامل مع بوسطن و معايا نزل السعر لبعد الامر اكتر من 30 نقطة .
هو ممكن السعر ينزل على منصة و ميجبش السعر نفسة على منصة تانية.
طيب اية رايك فى خبر الميزان التجارى النهاردة؟

يبقى الشركه عندها غرفه متاجره داخليه يعنى نصابه

اما بالنسبه لخبر الميزان التجارى فى خبرين واحد كندى والتانى امريكى خليك مع الامريكى وادخل معاه بهدف صغير ويا ريت لو الاتنين جم يأكدوا بعض يعنى قوه الدولار وضعف الكندى او العكس يبقى اشطه

hisham omran
12-07-2011, 12:54 PM
يعنى اية شركة نصابة و يعنى اية غرفة متاجرة داخلية. ارجوك و ضحلى

أبو ياسين
12-07-2011, 01:04 PM
معوضه ان شاء الله يا ميدو
متابعين معاك يا غالى

hisham omran
12-07-2011, 01:15 PM
على فكرة انا بتعامل مع الشركة من زمان و كويسة جدا
وكمان انا فاتح كذا منصة و الاسعار فى شركتى هى نفس الاسعار فى شركة fxdd
انت اية رايك

midoabdo
12-07-2011, 01:21 PM
على فكرة انا بتعامل مع الشركة من زمان و كويسة جدا
وكمان انا فاتح كذا منصة و الاسعار فى شركتى هى نفس الاسعار فى شركة fxdd
انت اية رايك

طيب ماشى بس ازاى على منصتك حققت الهدف اذا كانت ضربت الاستوب عندى وعند ناس تانيه كتير

hisham omran
12-07-2011, 02:46 PM
زى ما قولت لحضرتك الاسعار على منصة شركتى هى نفس الاسعار على منصة شركة fxdd
فياريت حد يوضح النقطة دى

midoabdo
12-07-2011, 02:48 PM
على بعد ساعه من الان الساعه 2:30 بتوقيت القاهره يوجد خبرين احدهما على الدولار والاخر على الكندى اذا جاء كل خبر الخبر مؤكدا للاخر ستكون المهمه سهله اى احدهما موجب والاخر سالب وتكون نسبه النجاح 90% بأذن الله

وانتظرو التوصيه بعد الخبر

midoabdo
12-07-2011, 03:32 PM
شراء لليور دولار من 1.3980

الهدف 50

الاستوب 40

midoabdo
12-07-2011, 03:33 PM
شارء الاسترلينى دولار من 1.5850

الهدف 50
الاستوب 40

abdellatif
12-07-2011, 03:34 PM
اخبار بعد لحظات ياشباب فلتستعدوا..بالتوفيق ياميدوا

hisham omran
12-07-2011, 03:39 PM
اية الاخبار يا باشا انا دخلت على الدولار النقطة ب2 دولار و الهدف 10 نقاط و حققت الهدف .
بالتوفيق يا باشا

abdellatif
12-07-2011, 03:41 PM
اية الاخبار يا باشا انا دخلت على الدولار النقطة ب2 دولار و الهدف 10 نقاط و حققت الهدف .
بالتوفيق يا باشا
الف مبروووووووووووك

midoabdo
12-07-2011, 03:45 PM
بالتوفيق يا باشا

مبروك عليك احنا اهدافنا محققه حولى 30 نقطه ولسه وربنا يستر

midoabdo
12-07-2011, 03:48 PM
شراء لليور دولار من 1.3980

الهدف 50

الاستوب 40

الخروج ب + 40 نقطه ومبروك علينا وعليكم

midoabdo
12-07-2011, 03:54 PM

الهدف 50
الاستوب 40

اخر حد للخساره 10 نقط

hisham omran
12-07-2011, 03:55 PM
الف مبروووووووووووك عليك
وننتظر غدا الخبر القوى جدا (التغير فى معدلات البطالة):1 (27):

midoabdo
12-07-2011, 03:58 PM

الهدف 50
الاستوب 40

الخروج من الصفقه - 10 نقاط

midoabdo
12-07-2011, 04:00 PM
الف مبروووووووووووك عليك
وننتظر غدا الخبر القوى جدا (التغير فى معدلات البطالة):1 (27):

الف مبروك عليك وعلينا وموفقين بأذن الله

midoabdo
12-07-2011, 04:02 PM
شراء اليورو دولار من 1.3980

الهدف 30

الاستوب 35

midoabdo
12-07-2011, 04:30 PM
شراء اليورو دولار من 1.3980

الهدف 30

الاستوب 35

الخروج ب + 10 نقاط لتكون شمعه منعكسه على فريم الساعه

midoabdo
13-07-2011, 11:29 AM
يوجد خبر على الاسترلينى بعد قليل

midoabdo
13-07-2011, 11:32 AM
بيع الاسترلينى دولار من 1.5925

الهدف 30

الاستوب 30

صحفي إقتصادي
13-07-2011, 11:36 AM
بيع الاسترلينى دولار من 1.5925

الهدف 30

الاستوب 30

الحبيب ميدو

نبيع من السعر الحالي ام ننتظر ليصل لسعر التوصية

midoabdo
13-07-2011, 11:38 AM
الحبيب ميدو

نبيع من السعر الحالي ام ننتظر ليصل لسعر التوصية

انتظر صعوده قليلا

midoabdo
13-07-2011, 11:56 AM
معلش ان كنت دخلت اخرج بخساره قليله او لا تدخل معلش انا عندى ظروف اليومين دول مأثره على تفكيرى حيث هذا الاسبوع يعتبر من اسوأ اسابيع حياتى لكن انتظرونى فى مفاجأه مربحه جدا بأذن الله

hisham omran
13-07-2011, 02:18 PM
ولا يهمك يا باشا

midoabdo
14-07-2011, 01:51 AM
nzd/usd شراء من 0.8475

الهدف 20

الاستوب 20

midoabdo
14-07-2011, 01:55 AM
nzd/usd شراء من 0.8475

الهدف 20

الاستوب 20

الخروج ب +15 نقطه

jamalscalper
14-07-2011, 02:05 AM
الخروج ب +15 نقطه
السلام عليكم تسجيل متابعه....موضوع جميل :1:بارك الله فيككك
في اخبار كمان اليوم ؟؟؟
مبيعات التجزئة الأساسية شهري و مطالبات البطالة!!!هل لها اهميه وفي برنامج الورشه !! !!

midoabdo
14-07-2011, 02:24 AM
السلام عليكم تسجيل متابعه....موضوع جميل :1:بارك الله فيككك
في اخبار كمان اليوم ؟؟؟
مبيعات التجزئة الأساسية شهري و مطالبات البطالة!!!هل لها اهميه وفي برنامج الورشه !! !!

مشكووووووور على مرورك

اول الاخبار المهمه الساعه 2:30 م بتوقيت القاهره

بالطبع هناك 4 اخبار عاليه الاهميه على الدولار غدا لو اكدت هذه الاخبار فرصه واحده (صعود او هبوط) هتعمل مراجيح فى الشارت

midoabdo
15-07-2011, 03:35 PM
بيع اليورو دولار من 1.4140

الهدف 30

استوب 30

midoabdo
15-07-2011, 03:46 PM
بيع اليورو دولار من 1.4140

الهدف 30

استوب 30

الخروج ب+ 20 نقطه نظرا لارتداد السعر اكثر من مره

seragsamy
15-07-2011, 04:05 PM
مبروك الارباح يامعلم ورابح دوما بإذن الله تعالى

hisham omran
15-07-2011, 04:06 PM
ازيك يا باشا لية سوال عند حضرتك :
فى كل العملات لما يكون هناك خبر قوى فى وقت الخبر تلاقى السعر اتحرك بقوة عنيفة جدا ممكن تكون اكتر من 50 نقطة . الا الدولار مهما كان الخبر قوى الا انك بتلاقى السعر عمال يطلع و ينزل و مش مستقر على حال يا ترى اية السبب

midoabdo
15-07-2011, 04:23 PM
مبروك الارباح يامعلم ورابح دوما بإذن الله تعالى

الله يبارك فيك يا استاذ سراج ودايما منورنا يا رب

midoabdo
15-07-2011, 04:36 PM
ازيك يا باشا لية سوال عند حضرتك :
فى كل العملات لما يكون هناك خبر قوى فى وقت الخبر تلاقى السعر اتحرك بقوة عنيفة جدا ممكن تكون اكتر من 50 نقطة . الا الدولار مهما كان الخبر قوى الا انك بتلاقى السعر عمال يطلع و ينزل و مش مستقر على حال يا ترى اية السبب

مش دايما بيبقى طالع نازل بس تقدر تقول ان الدولار عمله طرف فى كل العملات يعنى بيتأثر وبيأثر تقريبا فى كل العملات عارف انا اكتشفت انك ممكن تكسب النقاط اللى على الديلى لكل عمله طرف فيها الدولار بس بشرط تحلل كل العملات دى (فنى -اساسى-رقمى) صح 100% لكن حتى يومنا هذا اكبر الخبراء بيقعوا فى مصيده الخطأ انا انصحك لو بتشتغل على الاخبار بالازواج الهاديه زى NZD/USD الخبر دايما بيصيب معاه وحسب قوه الخبر واغلب اخبار الفتره الاسيويه بتبقى جيده اما الفتره الامريكيه تعتبر على كف عفريت يعنى يطلع برنانكى رئيس البنك الفيدرالى الامريكى يعمل حديث فى خلال الحديث بتاعه بيتحقق الف هدف وبيتضرب الف ستوب الاخبار دائما بتدى الشارت قوه بس دايما بيمشى زوج العمله فى الاتجاه الصحيح له فى الاخر يعنى لو جه الخبر موافق لترند العمله او للاتجاه المتوقع ليها بيبقى فرصه من دهب

hisham omran
15-07-2011, 05:21 PM
تحليل رائع انا فعلا بشتغل على الاخبار فقط لا غير و كمان اقدر اقوللك انة بجانب الازواج الاسيوية كمان عملة الباوند و اخبار دائما الساعة 10:30 بتكون فى منتهى القوة لو الخبر قوى و تقدر تحقق هدفك بمنتهى السهولة

midoabdo
15-07-2011, 05:35 PM
بيع اليورو دولار من 1.4125

الهدف 30

الاستوب 30

midoabdo
15-07-2011, 05:43 PM
بيع اليورو دولار من 1.4125

الهدف 30

الاستوب 30

يتم تفعيل الصفقه الان

midoabdo
15-07-2011, 06:59 PM
يتم تفعيل الصفقه الان

تم ضرب الاستوب

fdakdme
15-07-2011, 07:08 PM
ماهو خبر البنوك الاوربية

mohamed1
16-07-2011, 12:11 AM
انا بأيدك و اسمحلى دة كان س}الى ف ورشة علمنى شكرا و بعد اذنك انا هعلن عن و رشتك لان دة موضوع انا نفسى بحاول اتعلمو اشكرك و اتعلم منك

midoabdo
16-07-2011, 11:02 AM
ماهو خبر البنوك الاوربية

عامه تكون اخبار البنوك متعلقه بالفائده والتضخمات ولكن حاول ان تحلل كل الاخبار وتدرس تأثيرها على مدار عام كامل وايضا يرجى توخى الحذر هذه الفتره لان الترند متذبذب واصبح من الصعب توقع اتجاه العملات

انا بأيدك و اسمحلى دة كان س}الى ف ورشة علمنى شكرا و بعد اذنك انا هعلن عن و رشتك لان دة موضوع انا نفسى بحاول اتعلمو اشكرك و اتعلم منك

بالطبع اخى انشره كما تحب لكن الورشه لم تحقق النجاح الباهر الذى كنت اتوقعه حيث ان اغلب الاخبار كانت شاذه فى تأثيرها فى هذه الفتره لانى كما قلت انها اصعب فترات السوق