المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال لخبراء التحليل الأساسى

mohtaia
12-07-2011, 12:19 PM
تحياتى اخوتى
هناك بعض الأمور اللتى لا استطيع ربطها بعضها ببعض فقررت سؤال الخبراء فى التحليل الأساسى علنا نستفيد جميعا ان شاء الله

بالنسبه لخبر ال CPI اللذى يعتبر مؤشر لأسعار المستهلك وبالتالى مؤشر لنسبة التضخم كيف يتم قراءة ارقامه ؟؟؟
مثلا منذ قليل صدر الرقم لبريطانيا 4.2% و المتوقع كان 4.5% ومع ذلك الرقم بالأحمر مما يعنى سوءه على العمله - اذا كان الأسعار انخفضت فكيف يكون هذا سيىء على العمله ؟؟؟ ام اننى افتقد شيئا فى الطريقة الصحيحة لقراءة هذا الرقم ؟

تحياتى وشكرا على المساعده

خالدمصطفى
12-07-2011, 02:47 PM
انا مش فهم السؤل وضح اكثر

محمد المبارك
12-07-2011, 05:06 PM
ما تحاول تتاجر وقت الاخبار اذا كانت العملتين اقتصادهم كبير

ForexQuantMe
12-07-2011, 05:56 PM
Its all priced in already
The Outcome of the CPI report is already known to handful few in the market and priced in already
for us we have to guess.
but there are ways to know.
good luck

mohtaia
12-07-2011, 08:44 PM
انا مش فهم السؤل وضح اكثر

هو السؤال مش المقصود منه الخبر ده بالذات على اد ما هو سؤال فى الأقتصاد لنقطة انا مش فاهمها هحاول اشرح بطريقة تانيه

دلوقتى التضخم زى ما انا فاهمه هو زيادة الأسعار عن حدها الطبيعى وفى نفس الوقت لا يوجد زياده مقابله فى الدخل فالى بيحصل ان القوه الشرائيه لنفس العمله بتبقى أقل
مؤشر ال CPI بيبقى ليه رقم ولنفترض فى حالتنا انه 4.5% الى انا فاهمه ان الرقم ده كل اما يزيد كل اما يزيد مستوى التضخم يعنى الأسعار تبقى اغلى على الناس والعكس صحيح كل اما يقل كل اما يبقى الأسعار مظبوطه
ليه لما بيقل ل 4.2% ده يبقى سىء على العمله ؟؟؟ المفروض ده معناه ان الأسعار بقت أقل وده يبقى كويس للعمله
ولا أنا فاهم الرقم بالعكس ؟؟؟ او بمعنى تانى كل اما الرقم يقل كل اما الأسعار تكون زادت أكتر مثلا ؟؟؟ علشان كده تاثير نزول الرقم سىء على العمله ؟

اتمنى اكون قدرت اوصل السؤال واذا كان فيه كتاب كويس فى الأقتصاد بيشرح الأمور دى اتمنى ذكره

وشكرا لكل من شارك معى

seragsamy
12-07-2011, 08:51 PM
ارتفاع معدلات التضخم فى معظم الاحيان يتبعه رفع لسعر الفائدة الامر الذى يجعل فى كثير من الاحيان العملات ترتفع

وعلى كل حال نصيحتى الخاصة لك لا تتعامل فى اوقات الاخبار قدر الامكان لانها اوقات تلاعبات سعرية وضرب ستوبات فقط لاغير والمخاطرة بالتداول فى اوقات الاخبار تكون عالية