المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دردشه فوركس × فوركس

midoabdo
13-07-2011, 12:03 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

طبعا كلنا بنبقى حاطين فى دماغنا احتمالات لكل يوم وكل واحد بيستف اوراقه اخر اليوم وبيبص على الشارت ويحلل اليوم اللى جاى علشان يفتح صفقاته او علشان لما ييجى يدخل تانى يوم يعرف لو السعر هابط هابط ليه ولو طالع طالع ليه فأنا كنت قاعد بفكر وبقول انا عندى عقل واحد ومره احلل وتطلع صح ومره احلل وتطلع غلط طيب انا لو عقدت مع 2 او 3 فوركساويه ممكن نفيد بعض فما بالك لو قعدت مع اعضاء منتدى اف اكس ارابيا ودول مش اى اعضاء دول جامدين قوى ومن هنا جاتلى الفكره اننا كل يوم نتجمع فى الموضوع ده اخر اليوم وكل يوم نحط تحليلاتنا لليوم اللى جاى وبكده نفيد بعض قوى وكلنا هندخل فى صفقاتنا اليوميه واحنا جامدين ومطمنين لاننا هنكمل بعض وهنتلاشى الوقوع فى الافخاخ ومش هنضيع فرص ممكن تكسبنا وهنبعد عن الفرص اللى ممكن تدمرنا والعياذ بالله .

ايه رايكم ؟؟؟؟

midoabdo
13-07-2011, 12:16 AM
وانا اول واحد هيبدأ

تحليل الغد لليور دولار :

انا اتوقع هبوط اليورو غدا والاسبوع القادم كله....

اخباريا: ما زالت دول اليونان تعانى من ازمه الديون كما ان تسديد الديون تم تأخيره مما يؤكد استمرار الهبوط الى حين تخطى هذه الازمه

فنيا : وصل اليورو دولار الى نقطه مقاومه قويه عند 1.4047 ردته الى الاسفل بقوه مع تكون شمعتين انعكاسيتين على فريم ال 4 ساعات مما يؤكد الهبوط للغد كما ان مؤشر ستوكاستك وهو مؤشر قوى جدا يعطى اشارات هبوط اما على فريم الديلى فتكون شكل العلم الذى يوحى بتغير الاتجاه السابق ويؤكد الهبوط من فتره

هذا واترككم مع الشارت

Herr.Omar
13-07-2011, 12:25 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

طبعا كلنا بنبقى حاطين فى دماغنا احتمالات لكل يوم وكل واحد بيستف اوراقه اخر اليوم وبيبص على الشارت ويحلل اليوم اللى جاى علشان يفتح صفقاته او علشان لما ييجى يدخل تانى يوم يعرف لو السعر هابط هابط ليه ولو طالع طالع ليه فأنا كنت قاعد بفكر وبقول انا عندى عقل واحد ومره احلل وتطلع صح ومره احلل وتطلع غلط طيب انا لو عقدت مع 2 او 3 فوركساويه ممكن نفيد بعض فما بالك لو قعدت مع اعضاء منتدى اف اكس ارابيا ودول مش اى اعضاء دول جامدين قوى ومن هنا جاتلى الفكره اننا كل يوم نتجمع فى الموضوع ده اخر اليوم وكل يوم نحط تحليلاتنا لليوم اللى جاى وبكده نفيد بعض قوى وكلنا هندخل فى صفقاتنا اليوميه واحنا جامدين ومطمنين لاننا هنكمل بعض وهنتلاشى الوقوع فى الافخاخ ومش هنضيع فرص ممكن تكسبنا وهنبعد عن الفرص اللى ممكن تدمرنا والعياذ بالله .

ايه رايكم ؟؟؟؟

وانا اول واحد هيبدأ

تحليل الغد لليور دولار :

انا اتوقع هبوط اليورو غدا والاسبوع القادم كله....

اخباريا: ما زالت دول اليونان تعانى من ازمه الديون كما ان تسديد الديون تم تأخيره مما يؤكد استمرار الهبوط الى حين تخطى هذه الازمه

فنيا : وصل اليورو دولار الى نقطه مقاومه قويه عند 1.4047 ردته الى الاسفل بقوه مع تكون شمعتين انعكاسيتين على فريم ال 4 ساعات مما يؤكد الهبوط للغد كما ان مؤشر ستوكاستك وهو مؤشر قوى جدا يعطى اشارات هبوط اما على فريم الديلى فتكون شكل العلم الذى يوحى بتغير الاتجاه السابق ويؤكد الهبوط من فتره

هذا واترككم مع الشارت

كلام جميل وفكره جميله بس عايزه حبه ترتيب ياغالي حخليني امخمخ حبه ههه

واحلا لايك لموضوعك تسلم

midoabdo
13-07-2011, 12:33 AM
كلام جميل وفكره جميله بس عايزه حبه ترتيب ياغالي حخليني امخمخ حبه ههه

واحلا لايك لموضوعك تسلم

مخمخ على راحتك المهم الابداع لاننا بنحاول نكمل بعض ومشكوووووووور على مرورك

Herr.Omar
13-07-2011, 12:37 AM
مخمخ على راحتك المهم الابداع لاننا بنحاول نكمل بعض ومشكوووووووور على مرورك

تسلم يأخي وربنا يوفق ان شاء الله

midoabdo
13-07-2011, 01:52 AM
تسلم يأخي وربنا يوفق ان شاء الله

بأذن الله كل خير واتمنى الافاده من باقى الاعضاء

م.أحمد مقدادي
13-07-2011, 11:22 AM
موضوع ممتاز
ومشاركتي لليورو
ان اليورو في اطار تصحيحي للصعود لمناطق 1.44 كأقصى احتمال
ثم العودة الى ما دون 1.4

http://1.bp.blogspot.com/-Db0WUXpCLlk/ThyOqelxWhI/AAAAAAAAAxA/70DVjbV2lkc/s1600/EurUsd_Daily_12-07-11.png

midoabdo
13-07-2011, 11:49 PM
هو ما فيش حد ناوى يدردش ولا ايه

صحفي إقتصادي
13-07-2011, 11:58 PM
هو ما فيش حد ناوى يدردش ولا ايه

مرحبا ميدو الغالي

ايه رايك في اليورو غدا اين سيتجه

صاعد ولا هابط

انا متكعبل في صفقتين ومش عارف وين راح يروح

وشكرا جزيلا

shobra
14-07-2011, 12:02 AM
رأى حسب المؤشرات اليورو غدا ان شاء الله صاعد وبقوه

abdellatif
14-07-2011, 12:50 AM
كلاسيكيا وفنيا صاعد ليوم الغد وفيه قد يغطي القاب والله اعلم
بالتوفيق

midoabdo
14-07-2011, 02:32 AM
كلاسيكيا وفنيا صاعد ليوم الغد وفيه قد يغطي القاب والله اعلم
بالتوفيق

نعم اخى عبد اللطيف صاعد لقد خاننى التحليل الكلاسيكى خيانه مدمره

مدير الموقع
14-07-2011, 12:20 PM
دردشتى لليوم..
اليورو دولار..
اغلق اليورو دولار صاعدا و بعنف الامس و استطاع ان يغلق ابتلاعيا ليؤكد ان شمعة اول امبارح كانت هامر انعكاسية..
اليورو الان امام مفترق طرق قوى عليه ان يتعامل معه..
1- الويكلى يتكون انعكاسيا و مرتدا من الترند المكسور و الموفنج 200 باقتدار.
2- دايلى اغلاق صاعد قوى الامس.
3- الترند العام لازال صاعد.
اذن التفكير سيكون للشراء و فقط.

ارتكز اليورو على ترند صاعد صغير للاربع ساعات الماضية ,اغلق الاربع ساعات مرتدة و انعكاسية و تنذر بتفجير الترند الهابط القادم من الاعلى..
كما ان الموفنج 200 الساعة عند 1.4260 ايضا
هذه النقطة 1.4260 محورية للغاية فكسرها سيعنى ان اليورو سيتوجه و بكل قوة الى 1.4300 ثم 1.4400 كهدف نهائى هذا الاسبوع..
توصتيى هى انتظار الشراء فقط و الدخول من كسر 1.4260 و اغلاق صاعد بشمعة ساعة على الاقل او ام من اعادة الاختبار للكسر عند 1.4250 ..
ستوب لوز 1.4215
هدف 1.4400 للى يكمل معايا..
اسف على الاطالة :)
و انا اديت نفسى لايك عشان تعبت فى المشاركة دى :)

صباحكم موفق ان شاء الله

midoabdo
14-07-2011, 12:30 PM
دردشتى لليوم..
اليورو دولار..
اغلق اليورو دولار صاعدا و بعنف الامس و استطاع ان يغلق ابتلاعيا ليؤكد ان شمعة اول امبارح كانت هامر انعكاسية..
اليورو الان امام مفترق طرق قوى عليه ان يتعامل معه..
1- الويكلى يتكون انعكاسيا و مرتدا من الترند المكسور و الموفنج 200 باقتدار.
2- دايلى اغلاق صاعد قوى الامس.
3- الترند العام لازال صاعد.
اذن التفكير سيكون للشراء و فقط.

ارتكز اليورو على ترند صاعد صغير للاربع ساعات الماضية ,اغلق الاربع ساعات مرتدة و انعكاسية و تنذر بتفجير الترند الهابط القادم من الاعلى..
كما ان الموفنج 200 الساعة عند 1.4260 ايضا
هذه النقطة 1.4260 محورية للغاية فكسرها سيعنى ان اليورو سيتوجه و بكل قوة الى 1.4300 ثم 1.4400 كهدف نهائى هذا الاسبوع..
توصتيى هى انتظار الشراء فقط و الدخول من كسر 1.4260 و اغلاق صاعد بشمعة ساعة على الاقل او ام من اعادة الاختبار للكسر عند 1.4250 ..
ستوب لوز 1.4215
هدف 1.4400 للى يكمل معايا..
اسف على الاطالة :)
و انا اديت نفسى لايك عشان تعبت فى المشاركة دى :)

صباحكم موفق ان شاء الله

يا باشا نورت الموضوع وشكرا على التحليل الشيق ده واحلى +like لاحلى دكتور صباحك اشطه

مدير الموقع
14-07-2011, 12:34 PM
صباحك فل..
شايفين النقطة ردت الزوج حوالى 30 بيب للاسفل
1.4260 نقطة محورية نتابع كسرها للدخول الامن..
لو طلعلها تانى يبقى حياكلها المرة دى
لو مطلعش يبقى اراك لاحقا يا يورو :)
تحياتى

shobra
14-07-2011, 12:38 PM
مش عارف ليه عندى احساس ان ده اخر الصعود لليور

مدير الموقع
14-07-2011, 12:46 PM
نتابع و نشوف يا شبرا..
هو عنده حل من اتنين
يا يكسر فوق يا يكسر تحت
و ساعتها نقدر ندخل فى اتجاه الكسر للى عايز يبيع..عن نفسى مش حبيع :)
تحياتى يا غالى

Tarek adel
14-07-2011, 01:22 PM
والله فكرة الموضوع ممتازة يا ميدو عبده
ده انا كنت عاوز ازود كمان اننا نحمل تحليلات لكل اغلاق 4 ساعات بس طبعا صعب لان عددنا مش كبير والعملات كتيرة
وممكن انا امسكلكم عملة الدولار كندى عشان محدش واخد باله منه خالص وانا شايفه ماشى زى الفل

midoabdo
14-07-2011, 02:48 PM
نتابع و نشوف يا شبرا..
هو عنده حل من اتنين
يا يكسر فوق يا يكسر تحت
و ساعتها نقدر ندخل فى اتجاه الكسر للى عايز يبيع..عن نفسى مش حبيع :)
تحياتى يا غالى

بس لو كسر ترند 4 ساعات المره دى اكيد هيروح يا دكتور لانه خرطه والتالته تابته اما لو صعد وعدى نقطه المقاومه احتمال كبير يكمل بس كانا فى خبر من شويه بيقول ان البترول نزل 1 دولار يا ترى هيأثر على السوق ولا كما كنت

والله فكرة الموضوع ممتازة يا ميدو عبده
ده انا كنت عاوز ازود كمان اننا نحمل تحليلات لكل اغلاق 4 ساعات بس طبعا صعب لان عددنا مش كبير والعملات كتيرة
وممكن انا امسكلكم عملة الدولار كندى عشان محدش واخد باله منه خالص وانا شايفه ماشى زى الفل

الفكره حلوه جدا لانى بأتشارك فى الراى مع ناس عباقره زيكم تحياتى لكل اعضاء هذا المنتدى العظيم

معاذ عودات
22-07-2011, 11:06 AM
السلام عليكم ..
موضوع جميل جدا
ويا ريت من الكل المشاركه

هناك فرصه على العجــــوز

الدخول شراء مع اختراق الفايبو 38.2%
او الدخول شراء من اعاده الاختبار ان شاءالله

لانه لو اخترق فايبو 38.2% احتماليه اعادة الاختبار تكون ضئله جدا

أحمد الرويني
22-07-2011, 11:39 AM
شكرا لصاحب الموضوع علي إتاحة الفرصة دي لجميع أعضاء المنتدي بأبدأ رأيهم تجاه العملات و مناقشة التحليلات اليومية للعملات و أحلي لايك لحضرتك يا جيمل و كل سنة و انت طيب

و أحب أبدأ بأن زوج اليورو دولار حقق خلال تداولات الأمس أرتفاع ملحوظ بعد أرتكازة علي الترند الصاعد المكسور من مستوي الدعم 1.4150
و قد ذكرت في تقرير سابق في الموضوع الخاص بتوصيات علي اليورو دولار الخاص بي أن التداول أعلي هذا المستوي سيدعم الأتجاه الصاعد و أن الأغلاق أعلي مستوي 1.4280 سيذهب بالسعر
إلي مستويات 1.4315 و منها إلي 1.4400 و هو ما شهدناه مع نهاية تعاملات الامس
فقد سجل الأدني لة عند مستوي 1.4135 و أعلي سعر عند 1.4434
و الأن نلاحظ أرتكاز الزوج عند مستوي 1.4420 و هو يشكل نقطة دعم قوية للسعر حيث فيبو 23.6 مع الترند الهابط علي فريم اليومي
أختراق ضلع المثلث لأعلي سيذهب بالسعر إلي مستويات جديده عند 1.4480 و 1.4500

أو أغلاق أسفل 1.4450 سيذهب بالسعر إلي أعادة أختبار موفينج 100 علي الديلي عند مستوي 1.4310

هذا تحليلي المتواضع و الله أعلم و أحب أسمع وجهة نظر جميع الأعضاء إن شاء الله

شكرا لكم جميعا :)

Tarek adel
22-07-2011, 11:47 AM
نحليل فنى سليم جدا يا ميدو
بس انا نفسى افهم ليه اليورو فى ترند صاعد من اسبوعين تقريبا وهو اليورو كله مخاوف من ضعف اليونان وايطاليا

Tarek adel
22-07-2011, 11:56 AM
دايما على بالى الين اليابانى,اللى ناس كتير نسيته الفترة اللى فاتت بسبب ثباته لفترة طويلة
اخيرا كسر الدعم القوى اللى فضل صامد شهرين تقريبا وتحرر الين من قيوده متجها بثقة للو التاريخى دون عوائق تذكر
اظنه سيواصل الهبوط قليلا قبل ان يصعد بعض الشىء لالتقاط الانفاس لنرى رالى هابط طال انتظاره يتفق مع الاتجاه العام الهابط القوى جدا
اتوقع الهبوط بثبات الاغلاقات تحت 79.87 ودون ذلك فنحن بائعون وفقط
منتظر رأى اى حد مهتم بالين
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3432_01311324592.jpg (http://fx-arabia.com/vb)

midoabdo
22-07-2011, 12:02 PM
شكرا لصاحب الموضوع علي إتاحة الفرصة دي لجميع أعضاء المنتدي بأبدأ رأيهم تجاه العملات و مناقشة التحليلات اليومية للعملات و أحلي لايك لحضرتك يا جيمل و كل سنة و انت طيب

و أحب أبدأ بأن زوج اليورو دولار حقق خلال تداولات الأمس أرتفاع ملحوظ بعد أرتكازة علي الترند الصاعد المكسور من مستوي الدعم 1.4150
و قد ذكرت في تقرير سابق في الموضوع الخاص بتوصيات علي اليورو دولار الخاص بي أن التداول أعلي هذا المستوي سيدعم الأتجاه الصاعد و أن الأغلاق أعلي مستوي 1.4280 سيذهب بالسعر
إلي مستويات 1.4315 و منها إلي 1.4400 و هو ما شهدناه مع نهاية تعاملات الامس
فقد سجل الأدني لة عند مستوي 1.4135 و أعلي سعر عند 1.4434
و الأن نلاحظ أرتكاز الزوج عند مستوي 1.4420 و هو يشكل نقطة دعم قوية للسعر حيث فيبو 23.6 مع الترند الهابط علي فريم اليومي
أختراق ضلع المثلث لأعلي سيذهب بالسعر إلي مستويات جديده عند 1.4480 و 1.4500

أو أغلاق أسفل 1.4450 سيذهب بالسعر إلي أعادة أختبار موفينج 100 علي الديلي عند مستوي 1.4310

هذا تحليلي المتواضع و الله أعلم و أحب أسمع وجهة نظر جميع الأعضاء إن شاء الله

شكرا لكم جميعا :)

وانت طيب يا كبير واحلى ليك ليك على التحليل الجميل بس اليورو امبارح اتحرك حركه غبيه ضيع فيها ناس كتير قوى لانه كسر الترند لتحت ورجع كسره لفوق وفضل يكسر فيه يمكن طول الاسبوع بس على ما اعتقد كده اتجاهه اللى جاى معروف صاااااااااااعد واليوم صاعد وبقوه واعتقد اننا هنشوف ال 1.4500 قريبا

أحمد الرويني
22-07-2011, 12:14 PM
نحليل فنى سليم جدا يا ميدو
بس انا نفسى افهم ليه اليورو فى ترند صاعد من اسبوعين تقريبا وهو اليورو كله مخاوف من ضعف اليونان وايطاليا

أتكلمنا كثيرا يا طارق في الموضوع دة و أنا من وجهة نظري أن من مصلحة أي دولة و خصوصا الدول الصناعية الكبري من إضغاف عملتها مثل الين الياباني بالرغم من أن اليابان دولة صناعية كبري و أقتصاد قوي بالرغم من ذلك الين دائما في ترند هابط أمام الدولار

كذلك اليورو فكل أعضاء منطقة اليورو يتمنون أن يروا اليورو عند 1.200 :) و أنها اللعبة التي دائما يلعبها الكبار معنا و هي عدم قدرة اليونان علي الألتزام بسداد ديونها و إفلاسها ثم دخول إيطاليا في هذه الدوامة حتي نقوم بالبيع و التخلص من اليورو فنفجأ بالصعود و ضرب الأستوبات أعتقد كلها كلام في الهواء لا يشكل أي خطر علي هذا الأقتصاد العظيم فألمانيا و الدول الصناعية الكبري لن تسمح بأي ضرر لأشقائها في منطقة اليورو و أن جميع مشاكل منطقة اليورو لابد من حلها ولكنها كما قلت لعبة الكبار معانا

و أيضا الدولار فبالرغم من قوه الأقتصاد الأمريكي إلا اننا لاحظنا مشاكل في الايام الأخيره منها إحتمال تخفيض التصنيف الأئتماني لأمريكا و أيضا زيادة معادلات البطالة إلي مستوي تاريخي بالنسبة إلي هذا الأقتصاد القوي فهو بالرغم من قوتة لا يستطيع توفير العمالة

فنلاحظ الأن ضعف قوي للدولار أمام العملات و هو سبب صعود اليورو الأن من بعض النتائج الأيجابية لليورو من أول أمس .

*** السؤال هو لماذا تم الأفصاح في هذا الوقت عن تخفيض التصنيف الأئتماني للدولار في نفس وقت حدوث المشاكل في إيطاليا و اليونان هل هي صدفة أم كانت إتفاق بين هذين الأقتصادين ؟

Tarek adel
22-07-2011, 01:13 PM
بالمناسبة يا ميدو الترند الهابط للين اليابانى يعنى قوة الين اليابانى وليس العكس,
الاقتصاد الامريكى قوى ولكن اخذ فى الضعف
وشكرا لاجابتك على تساؤل اليورو