المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ويبينار تعليم الفوركس في رمضان 2011_أسئلة واستفسارات

الصفحات : [1] 2

msaleh2000
19-08-2011, 03:17 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

الأخوة الكرام
مديري ومشرفي وأعضاء منتدانا (http://fx-arabia.com) الجميل
fx-arabia
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
:1 (111)::1 (111)::1 (111)::1 (111)::1 (111)::1 (111)::1 (111):
نشكر جميعا الأخ الفاضل الكريم
الدكتور : أسامه عادل (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=4502)
علي الويبينار (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=22637) الرائع الذي يقدمه خلال الشهر الكريم

ويبينار (دورة) تعليم فوركس من البداية للاحتراف كاملا مجانا..فى رمضان (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=10415)

والآن بعد أن قطعنا أكثر من نصف طريق العلم
حان وقت التطبيق والأسئلة
لذلك فكرت في فتح هذا الموضوع
لنعتبرها ورشة تعليمية تطبيقية علي ما نتعلمه خلال الويبينار

جميع الأخوة والأخوات المشاركين في الويبينار
مدعوين للمشاركة
مطلوب من الجميع رفع شارتات والتعليق عليها
سنصحح لبعض وسنعلق علي الرسم
وسيدخل الدكتور اسامه مشكورا ليدلي بالرأي الصحيح
وكذلك مشرفي المنتدي الأفاضل
سنتعتبر هذا الموضوع هو التطبيق العملي لما ندرسه في الويبينار

والآن هيا بنا جميعا
نرسم ونتناقش..نعلم ونتعلم

مدير الموقع
19-08-2011, 03:21 AM
موضوع فوق النمرة 1 و هو ده الكلام..
فى انتظار اسئلتكم و التطبيق عليها و ساركز على الرد فى هذا الموضوع لمن يريد التعلم و الاستزادة و تصحيح الاخطاء
و كمان المشرفين سيقوموا باللازم فى التصحيح للاخوة ايضا..
شكرا لفتح الموضوع و فى انتظار التواصل ممن تعلم معنا فى الويبينار فقد قطعنا شوطا جيدا فى الشرح..

اتمنى يكون الشرح مفيد و ان يخرج اجيالا واعية و متعلمة عن كيفية التداول من اف اكس ارابيا
و كمان اسالكم الدعاء و ان يعلمنا الله ما ينفعنا..
الله كريم

msaleh2000
19-08-2011, 03:31 AM
في الرسم التالي
هل نستطيع أن نطلق عليها نموذج العلم في الاتجاه الهابط
منتظر التعليقات من الجميع

msaleh2000
19-08-2011, 03:35 AM
موضوع فوق النمرة 1 و هو ده الكلام..
فى انتظار اسئلتكم و التطبيق عليها و ساركز على الرد فى هذا الموضوع لمن يريد التعلم و الاستزادة و تصحيح الاخطاء
و كمان المشرفين سيقوموا باللازم فى التصحيح للاخوة ايضا..
شكرا لفتح الموضوع و فى انتظار التواصل ممن تعلم معنا فى الويبينار فقد قطعنا شوطا جيدا فى الشرح..

اتمنى يكون الشرح مفيد و ان يخرج اجيالا واعية و متعلمة عن كيفية التداول من اف اكس ارابيا
و كمان اسالكم الدعاء و ان يعلمنا الله ما ينفعنا..
الله كريم

شكرا جزيلا لمرورك دكتورنا الغالي
كله بفضل توجيهات سيادة الرئيس
هههههههههههههههه
عدي الجملة دي
يا ريت نشوف تفاعل من الجميع
عشان المعلومات القيمة اللي بتقدمها لنا تثبت في دماغنا
شكرا مرة أخري لتعبك الواضح معانا

م.أحمد مقدادي
19-08-2011, 03:42 AM
يا سلام على التفكير الايجابي
بالتوفيق ان شاء الله في الموضوع الرائع

msaleh2000
19-08-2011, 03:47 AM
يا سلام على التفكير الايجابي
بالتوفيق ان شاء الله في الموضوع الرائع
شكرا لمرورك أحمد باشا
احنا بنتعلم منكم
ولنا الشرف

HANI-FX
19-08-2011, 03:55 AM
السلام عليكم
فين الرسم؟؟؟؟

Herr.Omar
19-08-2011, 04:22 AM
موضوع رائع وفكرة فوق الممتازه لتطبيق العلم وده اهم واهم من التلقي فقط

لايك

Benisafcom
19-08-2011, 04:28 AM
السلام عليكم
اهلا شباب و بارك الله فيك اخي كاتب الموضوع و شكرا جزيلا للمشرفين الذين يقومون بمجهود اقل مايقال عنه انه كبير.
واكبر تحية اقدمها للدكتور اسامة عادل جزاه الله كل خير.
لي سؤال لم اشئ ان اساله في محاضرة امس الخاصة بالاسئلة لانه سؤال نفسي اكثر منه اكاديمي.
سؤالي اخ اسامة هو انه دخلت عالم الفوركس منذ اكثر من سنة ونصف.
و الحمد لله على الديمو احقق و مشارك في كثير من المواقع الفوركسية املا في الحصول على بونص بدون نتيجة.
بعد محاضرة امس شعرت بإحباط شديد........ و بدأت اشعر انها كل ما تعلمته اصبح بدون فائدة لانني لم استطع تطبيقه واقعيا ....
ثم افكر فيك انت خصوصا دكتور و اقول حتى الدكتور كان حاله مثل حالي.........وهكدا
بدات مع شركات الاعلانات النصابة في شهرين حصلت 2.دولار استمرته في انستا فوركس....لكن التجارة ب2دولار ماهي تجارة..الان انا اتاجر ب5دولار بونص من شركة فوركس سنت لكن المكسب في اعز نجاح الصفقة لا يساوي 4 سنت....
المهم قلت انني الوقت اللي اضعته في تعلم الفوركس كان هباءا...لانني لم استطع تنفيذه واقعيا.

ماا طلبه منك دكتور او من اخواني في المنتدى هل من نصائح اتبعها لعلي استطيع ان اكسب منه واقعيا في ظل عدم توفر راسمال لانني مازلت طالبا جامعيا..
وشكرا مسبقا.

mohammed tamara
19-08-2011, 04:49 AM
بصراحه موضوع رائع جدا ومفيد وعملى لاقصى درجه وينم عن عبقريه صاحب الموضوع فى انتهاز كل فرصه للعلم والتعلم وتعليم الغير فى نفس الوقت

اشكرك بجد من كل قلبى على الموضوع الرائع دا
تقبل مرورى

mohammed tamara
19-08-2011, 05:11 AM
في الرسم التالي
http://fx-arabia.com/vb/images/statusicon/wol_error.gifThis image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600.http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4127_21313713881.gif

بصراحه مش عارف لسه عاوز اراجع الدرس تانى ...بس حسب الرسم اللى الدكتور عمله فى الدرس اعتقد انه لاء لان صاريه العلم لازم يكون على ترند على ما اتذكر .....ولكن لو كان فى علم مقلوب من ضمن النمازج زى اللى فى الرسم وقتها بقى ممكن يبقى فى كلام تانى ودا اسيبه بقى للدكتور يوضحه لينا افضل

تحياتى

mohammed tamara
19-08-2011, 05:16 AM
من نفس الرسمه بتاعت صديقنا msaleh2000
احب اطرح سؤال على الناس كلها ومتظر اجابته من الناس وبالذات من الدكتور

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4671_11313719908.png (http://fx-arabia.com/vb)

هل يمكن اعتبار الشمعه الدوجى من الشموع الانعكاسيه ؟ ومن الشموع الاستمراريه المؤكده للاتجاه ولا لاء ؟ مع العلم انها شمعه حيره

منتظر الاجابه منكم
تحياتى

msaleh2000
19-08-2011, 11:29 AM
موضوع رائع وفكرة فوق الممتازه لتطبيق العلم وده اهم واهم من التلقي فقط

لايك

شكرا ليك أخي عمر
نحن نسير علي خطي من سبقونا ونحاول أن نتعلم منهم
شرفني مرورك
السلام عليكم
اهلا شباب و بارك الله فيك اخي كاتب الموضوع و شكرا جزيلا للمشرفين الذين يقومون بمجهود اقل مايقال عنه انه كبير.
لي سؤال لم اشئ ان اساله في محاضرة امس الخاصة بالاسئلة لانه سؤال نفسي اكثر منه اكاديمي.
و الحمد لله على الديمو احقق و مشارك في كثير من المواقع الفوركسية املا في الحصول على بونص بدون نتيجة.
بعد محاضرة امس شعرت بإحباط شديد........ و بدأت اشعر انها كل ما تعلمته اصبح بدون فائدة لانني لم استطع تطبيقه واقعيا ....
بدات مع شركات الاعلانات النصابة في شهرين حصلت 2.دولار استمرته في انستا فوركس....لكن التجارة ب2دولار ماهي تجارة..الان انا اتاجر ب5دولار بونص من شركة فوركس سنت لكن المكسب في اعز نجاح الصفقة لا يساوي 4 سنت....
المهم قلت انني الوقت اللي اضعته في تعلم الفوركس كان هباءا...لانني لم استطع تنفيذه واقعيا.

ماا طلبه منك دكتور او من اخواني في المنتدى هل من نصائح اتبعها لعلي استطيع ان اكسب منه واقعيا في ظل عدم توفر راسمال لانني مازلت طالبا جامعيا..
وشكرا مسبقا.

مرحبا بك أخي الكريم
اعتقد من وجهه نظري المتواضعة
أنك حتي تتعلم لابد أن تخسر
والخسارة أنواع:مال - وقت - صحة
بالتوفيق لك أخي الغالي
بصراحه موضوع رائع جدا ومفيد وعملى لاقصى درجه وينم عن عبقريه صاحب الموضوع فى انتهاز كل فرصه للعلم والتعلم وتعليم الغير فى نفس الوقت

اشكرك بجد من كل قلبى على الموضوع الرائع دا
تقبل مرورى
مرورك شرفني محمد باشا
والشكر موصول لك أخي العزيز
بالتوفيق لنا جميعا

msaleh2000
19-08-2011, 11:47 AM

هل يمكن اعتبار الشمعه الدوجى من الشموع الانعكاسيه ؟ ومن الشموع الاستمراريه المؤكده للاتجاه ولا لاء ؟ مع العلم انها شمعه حيره

منتظر الاجابه منكم
تحياتى

طيب بص قبلها
حتلاقي شمعة الرجل المشنوق جاءت في نهاية اتجاه صاعد
تلتها شمعتين دوجي(حيرة)
ثم تم عكس الاتجاه بقوة الي هابط
وهبط السعر حوالي 220 نقطة
ايه رأيك بص ع الشارت تاني كده

معاذ عودات
19-08-2011, 11:56 AM
احلى موضوع والله
لازم بعد الدراسه يكون هناك مراجعه حتى تترسخ المعلومه في عقولنا
بارك الله فيك

msaleh2000
19-08-2011, 12:21 PM
احلى موضوع والله
لازم بعد الدراسه يكون هناك مراجعه حتى تترسخ المعلومه في عقولنا
بارك الله فيك

شكرا لتشريفك أخي معاذ بارك الله فيك
منتظر أسئلة من المشرفين عشان نفكر فيها ونحلها
والأهم منتظر التفاعل من المشاركين في الويبينار
عشان كلنا نستفيد:1 (52)::1 (52):

مدير الموقع
19-08-2011, 12:47 PM
شكرا ليكم الاسئلة و اللى عايز يسأل يبقى فعلا بيفيد نفسه و يفيد الجميع لان الاسئلة ترسخ فى الاذهان المعلومات.

في الرسم التالي

نعم يجوز هذا اعتباره انه نموذج العلم و لكن حتلاقى النموذج اكثر مثالية حيث الارتكازات الصحيحة على فريم الاربع ساعات احسن من الدايلى..
الارتكازات القريبة قوى قوى المتلاصقة تضعف الترند اكثر مما تقويه..
طلعه على فريم اربع ساعات حتلاقيه علم و ابن علم كمان :)
تحياتى يا غالى.

السلام عليكم

وشكرا مسبقا.

هو طالما مفيش راس مال للتجارة يبقى لازم تشارك فى مسابقات المنتديات لعل الله يجعل فى حساب فيهم الخير
المهم انك لما تكسب متطيرش الحساب لان الفرص مش بتكرر..
جاوب الاسئلة بدقة و بشكل صحيح و ان شاء الله يكون ليك نصيب فى جائزة من الجوائز
بس متنساش تكتب معرفك فى الاجابة لانى مش شفتلكش اى اجابة قبل كده :)
موفق ان شاء الله.

منتظر الاجابه منكم
تحياتى

الدوجى شمعة حائرة لا هى انعكاسية ولا استمرارية
و لكننا ذكرنا ان الشمعة التالية التى تلى الدوجى او شموع الاتجاه هى تؤكد ان حيرة السوق انتهت و ان الاتجاه بدأ فى الاتضاح سواء للصعود او للهبوط حسب تكون الشمعة التالية للدوجى
اذن الدوجى شمعة راحة و التالية لها شمعة تنبيه للاتجاه الجديد التالى..
و هذا لا يتعارض مع الترند العام و مع ما سبق دراسته.

تحياتى يا طمارة و بالتوفيق للجميع ان شاء الله..
فى انتظار المزيد من الاسئلة للاجابة عليها.
الله كريم..

mohammed tamara
19-08-2011, 12:53 PM

http://fx-arabia.com/vb/images/statusicon/wol_error.gifThis image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1366x768.http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4671_11313719908.png (http://fx-arabia.com/vb/../vb)

منتظر الاجابه منكم
تحياتى

طيب بص قبلها
حتلاقي شمعة الرجل المشنوق جاءت في نهاية اتجاه صاعد
تلتها شمعتين دوجي(حيرة)
ثم تم عكس الاتجاه بقوة الي هابط
وهبط السعر حوالي 220 نقطة
ايه رأيك بص ع الشارت تاني كده

قد يكون كلامك صحيح على الرسم دا فعلا ..ولكن حبيبى بصفه عامه انت ايه رأيك هل يمكن اننا نعتبرها من شموع الانعكاس او الاستمراريه حسب الشمعه اللى بعدها وموقعها بالنسبه للدعم والمقاومه واتجاه الرترند العام؟

انا بسال السؤال دا لسبب ان الدكتور عرفنا ان الدوجى نوع واحد فى حين ان لها انواع اخرى على سبيل المثال

1-dragon fly doji:ھذه الشمعة تدل علي حدوث كمیة بیع كبیرة أدت الي ھبوط ھذا السھم إلي ھذا الحد ولكن المشتریین اشتروا كمیة كبیرة من السھم مما
أدي إلي عودتھ مره أخرى إلي سعر الافتتاح یعني ھذه الشمعة تدل علي ضعف التعامل ولكن المشترین مسیطرین ولذلك لو ظھرت عند
نقطة دعم للسھم معناه صعود مفاجئ لأن ھناك عدد كبیر من المشتریین مستعدین للتضحیة وإنقاذا ھذا السھم.

2- gravestone doji :ھذه الشمعة تدل علي حدوث شراء كبیر للسھم أدي إلي رفعھ إلي ھذا الحد الذي یمثلھ ھذه الرأس ولكن البائعین أعادوه إلي سعر الافتتاح
مرة أخرى یعني ھذه الشمعة تدل علي ضعف التعامل ولكن البائعین مسیطرین لذلك لو ظھرت عند نقطة مقاومة للسھم ننتظر مصیبة
سوف تحدث بعد ظھورھا

3-long legged doji:ھذه الشمعة لھا أرجل طویلة جدا دلیل وجود تذبذب عالي جدا في التعامل واكتآب المتعاملین مع السھم لدرجة أن السھم یعود مرة أخرى
إلي سعر الافتتاح وتعتبر ھذه الشمعة من الأشكال الواضحة جدا للدوجي والتي یطبق علیھا التفسیرات السابقة بدون تداخل مع أي شموع
أخري
ولكن ھذا الكاندل أفضل طبعا والاھم ھو تعاقب شمعات معینھ بشكل معین خلف بعض تعطي فكره مستقبلیھ للشارت متابعة ھذا النوع من
الشارت سوف تغني عن أشیاء كثیر من المؤشرات ولازلت مصر على ماذكرتھ بان ھذه النوع مطور وقابل للتطور أیضا بعكس الشارتات

دا بنص الكتاب اللى قريت فيه موضوع الدوجى ....فانا شايف (من رأى ) ان ممكن نعتبرها انعكاسيه او استمراريه حسب الشروط اللى قولتها قبل كده ثانيا حسب توظيفك لها اصلا

حاول انك تراقب شارت وطلع الدراجون فلاى او جريف استون وشوف انت كده

يارب اكون قدرت اوصل فكرتى ....ومنتظر منك ومن الدكتور ومن كل الناس اننا نتناقش فيها

تحياتى يا جميل

mohammed tamara
19-08-2011, 12:59 PM
ولكن يا دكتور حضرتك ايه رأيك بالنسبه لانواع الدوجى اللى انا كتبتها دى......انا اتلغبط والله :1 (31):

انا عارف يا دكتور انها لوحدها شمعه حيره ....بس انا اقصد ان لو قدرنا ندمج قرائتنا ليها وللشمعه التاليه ليها هل ينفع نبتكر استخدام جديد لها...خاصه انى راقبت الشمعه دى على فريم الدقيقه اكتر من مره وشوفت ان الكلام دا الى حد ما صحيح واتكرر اكتر من مره وماكانش فى اى شموع قبلها....وحتى لو كان فى شموع كنت بلاحظ ( ان بدمج قراءه الدوجى مع الشمعه اللى بعدها) كان بيزود من تأكيد الشمعه اللى قبلها سواء كانت انعكاسيه او لاء

انا حاسس ان الدنيا دخلت فى بعض...ياريت تقولى قول فصل فى موضوع الدوجى دا خاصه مع الانواع اللى ذكرتها قبل كده

شكرا يا دكتورنا العزيز

تحياتى

Benisafcom
19-08-2011, 01:07 PM
شكرا اخي كاتب الموضوع على نصيحتك ة استذكرها.
كمان دكتور شكرا على كلماتك التي بعثث نشاط فيا من جديد.

موفقين بإذن الله

msaleh2000
19-08-2011, 03:13 PM
دكتور اسامه
اعتقد انك تقصد هذا العلم

هل الرسم صحيح

معاذ عودات
19-08-2011, 03:15 PM
دكتور اسامه
اعتقد انك تقصد هذا العلم

هل الرسم صحيح

من عندي ..
هذه القناه صحيحه 100%

drkarim
19-08-2011, 03:31 PM
تسلم أخى الفاضل على طرحك هذا الموضوع وفعلا كان لازم يبقى فيه ورشة للتطبيق

انتظروا تطبيقاتى ان شاء الله واسئلتى

والله الموفق

msaleh2000
19-08-2011, 04:02 PM
من عندي ..
هذه القناه صحيحه 100%
يسلم مرورك وتجاوبك مع الموضوع اخي معاذ
تسلم أخى الفاضل على طرحك هذا الموضوع وفعلا كان لازم يبقى فيه ورشة للتطبيق

انتظروا تطبيقاتى ان شاء الله واسئلتى

والله الموفق
منور الموضوع د/كريم
منتظرين الأسئلة والتطبيقات من صاحب أول حساب
عايزين نشوف شغل الحقيقي عامل ازاي

وليد
19-08-2011, 10:13 PM
السلام عليكم
اولا احب اشكر الدكتور اسامه على مجهوده الرائع معانا و على سعه صدره لينا و لاسئلتنا و اشكر جميع الاخوة المشاركين معانا و مشرفين منتداناالحبيب و اهنيهم على موقع fxcommission والفكره الهايله دي
تاني حاجه انا حاسس اني فاهم و مش فاهم يعنى افهم الشرح كويس بس مش عارف اطبق و كل لما اقعد قدام الشارط معرفش اعمل حاجه و لا ابدأ منين ياريت يا دكتور اسامه تدينى حل للمشكله دي هل المشكله فيا و لا في ايه ؟

drkarim
19-08-2011, 10:34 PM
منور الموضوع د/كريم
منتظرين الأسئلة والتطبيقات من صاحب أول حساب
عايزين نشوف شغل الحقيقي عامل ازاي

اكيد ان شاء الله بس ادعولى أخف من نزلة البرد اللى مبهدلانى دى ونشوف الشغل ماشى ازاى لانى مش متابع بقالى يومين

انا لسه بتعلم زيكم وان شاء الله نفيد بعض

drkarim
19-08-2011, 10:50 PM
السلام عليكم
اولا احب اشكر الدكتور اسامه على مجهوده الرائع معانا و على سعه صدره لينا و لاسئلتنا و اشكر جميع الاخوة المشاركين معانا و مشرفين منتداناالحبيب و اهنيهم على موقع fxcommission والفكره الهايله دي
تاني حاجه انا حاسس اني فاهم و مش فاهم يعنى افهم الشرح كويس بس مش عارف اطبق و كل لما اقعد قدام الشارط معرفش اعمل حاجه و لا ابدأ منين ياريت يا دكتور اسامه تدينى حل للمشكله دي هل المشكله فيا و لا في ايه ؟

السلام عليكم أخى وليد

ممكن اقولك تبدأ منين لحد ما الدكتور ييجى....ممكن

بص يا سيدى انت لو متابع الويبينار يبقى تبدأ من المقدمة تفهمها كويس والدنيا فيها ايه

اما ادراة راس المال هتنفذها وانت بتشتغل على حسابك الديمو الاول

بعد كده فيه الترندات والدعوم والمقاومات

تمسك شارت زى اليورو دولار وتطلع الترندات الصحيحة والقريبة من السعر على فريم كبيرة وبعدين تنزل بيها لفريم الالساعة مثلا

وتحددالدعوم والمقاومات الافقية وتشوف أد ايه السعر احترم الترندات والدعوم والمقاومات دى

او الكسر اللى حصل حصل ازاى وهل اعاد اختبار

هتلاقى الدنيا شوية بانت عندك وعرفت اتجاه الزوج رايح فين وجاى منين

نيجى بقى للخطوة التانية تسمع الويبينار بتاع الشموع وتتمرن عليه من الشارت اللى انت رسمت عليه الترندات والذى منه

تبدأ الاول تشوف عند الارتدات هل فيه شموع انعكاسية فعلا اتكونت عند ملامسة الترند مع مقاومة مثلا او دعم سابق

بعد كده لو قريت النماذج هتلاقى فيه نموذج واضح على اليورو دولار وتشوف اد ايه هو مطابق للشروط وكده

بعد كده ومع كل حاجة ناخدها تضيفها على الشارت والدنيا هتوضح معاك أكتر

واللى تشك فيه او حابب نتناقش فيه نزله هنا واحنا كلنا اخوات

يعنى ممكن تجيب زوج معين وترسم الترندات والدعوم.........وتشوف مع بداية الاسبوع تحركاته وتوقعاتك مشيت مع الحركة ولا كان فيه حاجة غلط

طبعا احنا لسه مش اخدنا كل حاجة..بس خدنا حاجات مهمة برده

انا اشتغلت فرصتين بس الاسبوع اللى فات على الاسترالى والنيوزلندى بالعوم والترندات فقط والحمدلله جابوا ا لتارجت وزيادة

يعنى ممكن برده ندخل صفقات ديمو ونطبق ادراة رأس المال لو نقدر ونشوف هنحط الاستوب فين وكده

انا عارف انى طولت واتمنى يكون فيه فائدة ولو واحد فى الميه

عذرا على الاطالة

EGYPTIAN PROF
19-08-2011, 11:24 PM
السلام عليكم أخى وليد

بص يا سيدى انت لو متابع الويبينار يبقى تبدأ من المقدمة تفهمها كويس والدنيا فيها ايه

تمسك شارت زى اليورو دولار وتطلع الترندات الصحيحة والقريبة من السعر على فريم كبيرة وبعدين تنزل بيها لفريم الالساعة مثلا

وتحددالدعوم والمقاومات الافقية وتشوف أد ايه السعر احترم الترندات والدعوم والمقاومات دى

نيجى بقى للخطوة التانية تسمع الويبينار بتاع الشموع وتتمرن عليه من الشارت اللى انت رسمت عليه الترندات والذى منه

تبدأ الاول تشوف عند الارتدات هل فيه شموع انعكاسية فعلا اتكونت عند ملامسة الترند مع مقاومة مثلا او دعم سابق

بعد كده لو قريت النماذج هتلاقى فيه نموذج واضح على اليورو دولار وتشوف اد ايه هو مطابق للشروط وكده

يعنى ممكن تجيب زوج معين وترسم الترندات والدعوم.........وتشوف مع بداية الاسبوع تحركاته وتوقعاتك مشيت مع الحركة ولا كان فيه حاجة غلط

انا اشتغلت فرصتين بس الاسبوع اللى فات على الاسترالى والنيوزلندى بالعوم والترندات فقط والحمدلله جابوا ا لتارجت وزيادة

يعنى ممكن برده ندخل صفقات ديمو ونطبق ادراة رأس المال لو نقدر ونشوف هنحط الاستوب فين وكده

عذرا على الاطالة

يا راجل طولت اية دة انت قولتلة المفيد كله واللى لو طبقة فعلا هيجيب نتيجة سحرية معاة وهيزود ثقتة فى نفسة

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

msaleh2000
19-08-2011, 11:46 PM
السلام عليكم أخى وليد

عذرا على الاطالة

أخي الكريم د/كريم
أولا:الف سلامه عليك من البرد
كلامك زي الفل وحطيت ايدك ع المفيد كله
أهم من متابعة الشرح هو التطبيق
ولابد من الخطأ وعندما نخطيء يجب أن نتعلم من أخطائنا
وهذا هو الهدف من فتح هذا الموضوع
يسلم مرورك العطر والمفيد
اتمني التفاعل من جميع المشاركين في الويبينار

خالدمصطفى
19-08-2011, 11:54 PM
شكرا لك على هذا الموضوع الجميل

Hema
20-08-2011, 12:36 AM
يا سلام عليك يا استاذ محمد الموضوع دا جاى فى وقته تمام

يسلم العقل اللى فكر وتسلم الايادى اللى كتبت

بالتوفيق يا غالى ومتابع ان شاءلله

msaleh2000
20-08-2011, 01:55 AM
شكرا لك على هذا الموضوع الجميل

الشكر كله لك أخي خالد لمرورك العطر
منتظر مناقشاتك يا غالي
يا سلام عليك يا استاذ محمد الموضوع دا جاى فى وقته تمام

يسلم العقل اللى فكر وتسلم الايادى اللى كتبت

بالتوفيق يا غالى ومتابع ان شاءلله

شرفني مرورك حبيبي هيما
انت بس تفكر واحنا ننفذ .. احلامك اوامر
فين اسئلتك ورسوماتك الجميلة

Hema
20-08-2011, 02:10 AM
شرفني مرورك حبيبي هيما
انت بس تفكر واحنا ننفذ .. احلامك اوامر
فين اسئلتك ورسوماتك الجميلة

ربنا يخليك الرسومات جايه فى الطريق متقلقش :1 (31):

انا عاوز اقترح عليك حاجه لو عجبتك ضفها للموضوع

ايه رايك بعد تحديد الفائز فى اسئلة اى ويبينار تبدأ كل الاعضاء تضيف اجاباتها هنا فى الموضوع عشان نقيم بعض ونصحح لبعض وكدا

يعنى مثلا احنا واخدين دلوقتى اسئله على النماذج السعريه بعد الدكتور ما يصححها ويعلن الفايز تبدأ كل الاعضاء تضيف هنا فى الموضوع اجابتها اللى بعتتها للدكتور عشان نستفيد من اجابات بعض واللى عنده اخطاء يعرفها

لو الفكره عجبتك ضفها للموضوع :1 (4):

archiwork
20-08-2011, 02:40 AM
اليورو دولار 20-8-2011
أولا الدعوم
1.4350 مقاومة أفقية +23.6فيبو
1.4270 مقاومة أفقية +38.2 فيبو
ثانيا المقاومات
1.4450 دعم أفقى
1.4470 دعم أفقى+ الضفة العلوية للقناة الهابطة الكبيرة
1.4530 مقاومة أفقية
يرجى المراجعة والتصحيح من الدكتور والاخوة الكرام
http://www2.0zz0.com/2011/08/19/23/464534102.jpg (http://www.0zz0.com)

msaleh2000
20-08-2011, 10:04 AM

ايه رايك بعد تحديد الفائز فى اسئلة اى ويبينار تبدأ كل الاعضاء تضيف اجاباتها هنا فى الموضوع عشان نقيم بعض ونصحح لبعض وكدا

يعنى مثلا احنا واخدين دلوقتى اسئله على النماذج السعريه بعد الدكتور ما يصححها ويعلن الفايز تبدأ كل الاعضاء تضيف هنا فى الموضوع اجابتها اللى بعتتها للدكتور عشان نستفيد من اجابات بعض واللى عنده اخطاء يعرفها

الله عليك يا هيما
فكرة لوز لوز لوز
تنفيذ من بكره ان شاء الله

imtithal
20-08-2011, 10:24 AM
موضوع اكثر من رائع ومفيد جدا الف شكر لكاتب الموضوع وللدكتور على الويبنار ...

msaleh2000
20-08-2011, 10:36 AM
اليورو دولار 20-8-2011
أولا الدعوم
ثانيا المقاومات
1.4450 دعم أفقى
1.4530 مقاومة أفقية
السلام عليكم أخي العزيز
بداية نحن لم ندرس مستويات الفايبوناتشي بعد
فأكيد ردي سيكون غير مكتمل
ولكن من واقع ما وصلنا اليه حتي الآن
اري نموذج مثلث متكون وقد اقترب من نهايته
الاتجاه العام صعود
اغلاق اخر شمعة 1.4394 وكانت شمعة صاعدة
ننتظر الشمعة القادمة اذا اغلقت فوق المثلث
اذا السعر سيواصل الصعود
هذا والله اعلم

archiwork
20-08-2011, 06:21 PM
[QUOTE=msaleh2000;188488]
السلام عليكم أخي العزيز
بداية نحن لم ندرس مستويات الفايبوناتشي بعد
فأكيد ردي سيكون غير مكتمل
ولكن من واقع ما وصلنا اليه حتي الآن
اري نموذج مثلث متكون وقد اقترب من نهايته
الاتجاه العام صعود
اغلاق اخر شمعة 1.4394 وكانت شمعة صاعدة
ننتظر الشمعة القادمة اذا اغلقت فوق المثلث
اذا السعر سيواصل الصعود
هذا والله اعلم[/Q
تمام ياغالى فيبوناتشى دى اضافة من عندى
بخصوص الترند العلوى الذى قمت برسمه لايمر الا بارتكاز واحد راجعه كدة تانى وشوف
وشكرا لك وفى انتظار رأى باقى الاعضاء و داسامة

boss999
20-08-2011, 07:06 PM
السلام عليكم

عندي استفسار

اي خط من خطوط الترند هي الاصح ولماذا

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4347_11313856323.gif (http://fx-arabia.com/vb)

drkarim
20-08-2011, 10:26 PM
السلام عليكم

عندي استفسار

من وجهة نظرى الاصفر هو الاقرب الى الصواب ...ليه

اولا لان الابيض اخترق اجسام الشموع...

ثانيا الاحمر السعر ماحترموش فى الاخر واخده طالع نازل

ممكن نرسم ترند كمان كالاتى

هنلاقى 3 ارتكازات ومن بداية الموجة الصاعدة

اتمنى أكون أفدتك وننتظر رأى الاخوة

msaleh2000
20-08-2011, 10:55 PM
من وجهة نظرى الاصفر هو الاقرب الى الصواب ...ليه

اولا لان الابيض اخترق اجسام الشموع...

ثانيا الاحمر السعر ماحترموش فى الاخر واخده طالع نازل

ممكن نرسم ترند كمان كالاتى

هنلاقى 3 ارتكازات ومن بداية الموجة الصاعدة

اتمنى أكون أفدتك وننتظر رأى الاخوة

طب بص د/كريم علي الترندات دي وقوللي رأيك فيها

معاذ عودات
20-08-2011, 10:58 PM
السلام عليكم

عندي استفسار

اهلا يا غالي
ترندات مزبوطه ..
ولو رجعت الى الفريم الاسبوعي واليومي ستجد ان السعر احترمها وارتد منها
يعني ارسم على الشهري وراقب على الاسبوعي واليومي

طب بص د/كريم علي الترندات دي وقوللي رأيك فيها

اخر حاجه يا باشا
بالتوفيق يا رب

msaleh2000
20-08-2011, 11:11 PM
مشرف البيت دايما معاذ باشا

archiwork
20-08-2011, 11:51 PM
السلام عليكم

عندي استفسار

السلام عليكم
الترند المرسوم مشكوك فى امرة نظرا لزاوية ميله الحادة
أعتقد هذه الترندات الرئيسية للفريم الشهرى
والترند المرسوم بالنقاط اذا لامسه السعر فى اى يوم من الايام ستكون فرصة قوية جدا جدا جدا للشراء بأهادف كبيرة جدا
وشكرا

http://www10.0zz0.com/2011/08/20/20/796546296.jpg (http://www.0zz0.com)

مدير الموقع
21-08-2011, 01:39 AM
ولكن يا دكتور حضرتك ايه رأيك بالنسبه لانواع الدوجى اللى انا كتبتها دى......انا اتلغبط والله :1 (31):

انا عارف يا دكتور انها لوحدها شمعه حيره ....بس انا اقصد ان لو قدرنا ندمج قرائتنا ليها وللشمعه التاليه ليها هل ينفع نبتكر استخدام جديد لها...خاصه انى راقبت الشمعه دى على فريم الدقيقه اكتر من مره وشوفت ان الكلام دا الى حد ما صحيح واتكرر اكتر من مره وماكانش فى اى شموع قبلها....وحتى لو كان فى شموع كنت بلاحظ ( ان بدمج قراءه الدوجى مع الشمعه اللى بعدها) كان بيزود من تأكيد الشمعه اللى قبلها سواء كانت انعكاسيه او لاء

انا حاسس ان الدنيا دخلت فى بعض...ياريت تقولى قول فصل فى موضوع الدوجى دا خاصه مع الانواع اللى ذكرتها قبل كده

شكرا يا دكتورنا العزيز

تحياتى

كده انت حتزاول نفسك على الفاضى..
كلهم دوجى طالما الذيول علوية و سفلية و الاجسام صغيرة يبقى دوجى
مسميات الشموع الدوجى لن تفرق كثيرا معك يا محمد..
تحياتى يا غالى.

دكتور اسامه
اعتقد انك تقصد هذا العلم

هل الرسم صحيح

صح و مية مية :)
الله ينور عليك.

السلام عليكم

السلام عليكم أخى وليد

عذرا على الاطالة

سؤال رائع و رد اروع.
نحن الان نتعلم العلم و بعد ان ننهى الشرح و المعلومات سنبدا فى التطبيق لكل ما تعلمناه
لكن الان دورك بعد ان تتعلم كل جزئية من المعلومات ان تسعى لتطبيقها بيديك والا فانك لن تتعلم اطلاقا.
عليك ان تراقب الشارت و تفتح حساب ديمو و تطبق الصفقات و تراقب حركة السعر و سترى كيف السعر يحترم كل ما تعلمته بالفعل وواحدة واحدة ستخلق بينك و بين الشارت حالة من التوافق و التوقع الصحيح و هذه الخبرة لان استطيع اكسابك اياها و يجب ان تكتسبها بنفسك..
تعلم طبق
اغلط نصحح
لقد انتهى دورى بنقل العلم و عليك ان تتمرن و تتدرب و تنقل العلم بدورك :)
تحياتى يا وليد و ان كنت زعلان منك عشان مجتش الفطار ..
فاتك اكلة سمك
نوووووووووووووية :)

فكرة ممتازة جدا
فعلا فى طلبات كتيرة انى اصحح اجابات الاخوة لكن صعب جدا انا بيوصلنى اكثر من 50 اجابة و من الصعب انى اصحح لكل واحد اخطائه..
ياريت كل واحد يكتب اجابته هنا سواء قبل او بعد التصحيح لانها حتفيده و الكل حيصحح للجميع
فكرة ممتازة و ياريت الكل يطبقها حتكون ليها فوائد عديدة..
تسلم الدماغ العالية اللى قالت الفكرة..
احلى لايك ليها :)

اليورو دولار 20-8-2011
أولا الدعوم
ثانيا المقاومات
1.4450 دعم أفقى
1.4530 مقاومة أفقية

هو الكلام سليم بس انت كده حتطلع دعوم و مقاومات كتيرة جدا جدا و دى حتزغلل عينيك..
اعتمد على الدعوم و المقاومات على الفريمات الاكبر نسبيا عشان تكون اقوى و ليها تعامل قوى مع السعر و بعد كده ابدأ فلترهم على الفريمات الاصغر
اما الفيبوناشى فله يوم و حنفصصه بايدينا ان شاء الله :)

السلام عليكم

عندي استفسار

الثلاثة صح..
المهم مين اللى يخدم السعر فيهم فى الوقت الحالى
للتذكير فاننا يمكن ان نخترق اجسام الشموع مرة واحدة للحصول على ارتكاز اخر و لا يمكن اختراق هذه الاجسام بشكل متكرر لان الاختراق المتكرر يضعف الترند و لا يقويه.

اذن الثلاثة صح و ان كان الاصفر هو اكثرهم دقة و قوة و الاخرين ترندات تم كسرها و الاغلاق فوقها و عادت لقوتها مرة اخرى و كما هو واضح الارتكاز عليها فى الشمعة القبل الاخيرة :)

تحياتى يا حلوين على الموضوع الحلو..
فى انتظار المزيد من الاسئلة و ان شاء الله انا و المشرفين و الشباب منقصرش فى اى اجابة.
احلى لايك لصاحب الموضوع
الله كريم.

msaleh2000
21-08-2011, 02:29 AM
تحياتى يا حلوين على الموضوع الحلو..
فى انتظار المزيد من الاسئلة و ان شاء الله انا و المشرفين و الشباب منقصرش فى اى اجابة.
احلى لايك لصاحب الموضوع
الله كريم.
شخصيا أشكرك من أعماق قلبي علي كل ما تفعله
أعرف جيدا ضريبة توصيل العلم
اعرف جيدا ما يعانيه من هم مثلك وما يضحون به
بارك الله فيك ونفع بك وجعل ما تفعل في ميزان حسناتك

:1 (100)::1 (100):محمد صالح:1 (100)::1 (100):

damoty
21-08-2011, 02:43 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

الأخوة الكرام
مديري ومشرفي وأعضاء منتدانا الجميل
fx-arabia
:1 (111)::1 (111)::1 (111)::1 (111)::1 (111)::1 (111)::1 (111):
نشكر جميعا الأخ الفاضل الكريم
الدكتور : أسامه عادل
علي الويبينار الرائع الذي يقدمه خلال الشهر الكريم

ويبينار (دورة) تعليم فوركس من البداية للاحتراف كاملا مجانا..فى رمضان (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=10415)

والآن بعد أن قطعنا أكثر من نصف طريق العلم
حان وقت التطبيق والأسئلة
لذلك فكرت في فتح هذا الموضوع
لنعتبرها ورشة تعليمية تطبيقية علي ما نتعلمه خلال الويبينار

جميع الأخوة والأخوات المشاركين في الويبينار
مدعوين للمشاركة
مطلوب من الجميع رفع شارتات والتعليق عليها
سنصحح لبعض وسنعلق علي الرسم
وسيدخل الدكتور اسامه مشكورا ليدلي بالرأي الصحيح
وكذلك مشرفي المنتدي الأفاضل
سنتعتبر هذا الموضوع هو التطبيق العملي لما ندرسه في الويبينار

والآن هيا بنا جميعا
نرسم ونتناقش..نعلم ونتعلم

موضوع رااااااااائع بجد شكرا كتير ان حضرتك فكرت تساعد المبتدئين امثالنا
اشكرك واشكر كل من يساهم فى تعليم ومساعدة الغير

damoty
21-08-2011, 02:51 AM
في الرسم التالي

الاتجاة الحالى منذ ابريل 2011 وهو هابط بالاضافة الى ان سارية العلم فى اتجاه هابط وهيا تدل على الاتجاه السابق الذى بناء علية يتحدد الاتجاه التالى كما حدث كسر النموذج بشمعة هابطة وقام السعر بعمل اعادة اختبار ثم ظهرت شمة ابتلاع بيعى وبعدها بدا السعر فى رحلة الهبوط

اتمنى ان اكون حللت الشارت صح هذه المرة يارب مرة صح

msaleh2000
21-08-2011, 04:25 AM
موضوع رااااااااائع بجد شكرا كتير ان حضرتك فكرت تساعد المبتدئين امثالنا
اشكرك واشكر كل من يساهم فى تعليم ومساعدة الغير
شكرا لك أختي الكريمة علي مرورك العطر
كلنا بنحاول نتعلم من بعض
الاتجاة الحالى منذ ابريل 2011 وهو هابط بالاضافة الى ان سارية العلم فى اتجاه هابط وهيا تدل على الاتجاه السابق الذى بناء علية يتحدد الاتجاه التالى كما حدث كسر النموذج بشمعة هابطة وقام السعر بعمل اعادة اختبار ثم ظهرت شمعة ابتلاع بيعى وبعدها بدا السعر فى رحلة الهبوط

اتمنى ان اكون حللت الشارت صح هذه المرة يارب مرة صح
ايه الحلاوة دي
عندنا محللة جديدة في المنتدي
انت حللت احسن من محمود بكر
ولسه القادم احسن:1 (100)::1 (100)::1 (100)::1 (100)::1 (100):

boss999
21-08-2011, 06:37 AM
اشكر الجميع على الردود الجميلة والمفيدة

اريد رايكم في تحديدي للدعوم والمقاومه والترند

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4347_11313897804.gif (http://fx-arabia.com/vb)

phero
21-08-2011, 07:59 AM
بجد موضوع جميل جدا وربنا يوفقنا جميعا
اتمنى ان كل واحد عنده مشكله فى الفوركس يقولها حتى لو نسيها سواء على الشارت او فى المحتوى التعليمى
انا هابدا بسوال : هل استخدام اكثر من موشر غلط ؟ والانعكاسات سواء الراس الوكتفين ناس كتير تغلط فيها؟ احددها صح ازاى وايضا العلم؟ ازاى انظم الشارت بتاعى واحلله صح ؟ انا قولت اسخن الجو بس ههههه وربنا يوفق الجميع

damoty
21-08-2011, 10:59 AM
شكرا لك أختي الكريمة علي مرورك العطر
كلنا بنحاول نتعلم من بعض

ايه الحلاوة دي
عندنا محللة جديدة في المنتدي
انت حللت احسن من محمود بكر
ولسه القادم احسن:1 (100)::1 (100)::1 (100)::1 (100)::1 (100):

ميرسى لحضرتك على المجمالة الجميلة دى والفضل بعد الله سبحانه وتعالى لاستاتذتى فى اف اكس ارابيا :1 (87):

damoty
21-08-2011, 11:15 AM

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4238_11313914386.png (http://fx-arabia.com/vb)
اظن ان الاصح فى الترندات هيا التى قمت باضافتها بالخط الازرق المنقط برغم انه تم اختراقة مرة لكنه عاد واحترمة السعر مرة اخرى
واظن بالنسبة للدعوم والقاومات ان الافضل هيا التى تمر اعلى واقل قمة وقاع وبالتالى الدعوم والمقامات المرسوم عليها سهم اظن انها غير مجدية للسعر حاليا كما انها مرت على نقطة ارتكاز واحده فقط

والله اعلم ارجو من الاساتذه التصحيح لو هناك خطا

msaleh2000
21-08-2011, 12:20 PM

أخي العزيز بارك الله فيك لمرورك الكريم
في الشارت اللي رسمته اعتقد ان الأفضل هو تحديد الترندات والدعوم والمقاومات علي فريم كبير والمتابعة علي فريم صغير ونري اين يتجه السعر لكن فريم 15 دقيقة اعتقد انه لن يعطيك صورة واضحة عن مسار واتجاه السعر
حاول ترسم علي الدايلي وبعدين 4 ساعات وبعدين الساعة ونشوف الدنيا ماشية ازاي
تحياتي ليك يا غالي
اتمنى ان كل واحد عنده مشكله فى الفوركس يقولها حتى لو نسيها سواء على الشارت او فى المحتوى التعليمى
انا هابدا بسوال : هل استخدام اكثر من موشر غلط ؟ والانعكاسات سواء الراس الوكتفين ناس كتير تغلط فيها؟ احددها صح ازاى وايضا العلم؟ ازاى انظم الشارت بتاعى واحلله صح ؟ انا قولت اسخن الجو بس ههههه وربنا يوفق الجميع
مشكووور مرورك أخي الغالي
مؤشرات وانعكاسات مرة واحدة
انت مش سخنت الجو انت ولعت فيه
لسه يا صاحبي النماذج الانعكاسية في محاضرة اليوم مساءا
والمؤشرات لسه ما نعرفش عنها حاجة
اصبر وخلينا نمشي واحدة واحدة
ولو عندك سؤال في محتوي المحاضرات اللي فاتت لا تتردد
تحياتي ليك
اظن ان الاصح فى الترندات هيا التى قمت باضافتها بالخط الازرق المنقط برغم انه تم اختراقة مرة لكنه عاد واحترمة السعر مرة اخرى
واظن بالنسبة للدعوم والمقاومات ان الافضل هيا التى تمر اعلى واقل قمة وقاع وبالتالى الدعوم والمقامات المرسوم عليها سهم اظن انها غير مجدية للسعر حاليا كما انها مرت على نقطة ارتكاز واحده فقط

طبعا كلامك صح أختي امنية
بس زي ما قلت لصاحب السؤال
الأفضل هو التحليل علي فريمات كبيرة
زي الدكتور اسامه ما علمنا في الويبينار
بالتوفيق في محاضرة الليلة:1 (100)::1 (100)::1 (100)::1 (100):

مدير الموقع
21-08-2011, 12:21 PM

اهلا يا فيرو
اكثر من مؤشر غير مستحبة و ان كان لما بيكون فى فرصة واضحة بتتوافق على كل المؤشرات..
اما الراس و الكتفين احضر درس النهاردة و ان شاء الله تفهم كتير لاننا النهاردة حنتكلم عنه ان شاء الله..
تحياتى يا غالى..

مدير الموقع
21-08-2011, 12:22 PM
كم انا سعيد ان الكل بيسال و الكل بيرد عليه..
الحمد لله و اتمنى ان ده يكون تخرج لاجيال مستمرة تحمل راية العلم و تعلمه للقادمين..
كم انا فخور بكم اخوانى الكرام..
شكرا للموضوع الجامد بجد..
الله كريم

msaleh2000
21-08-2011, 12:27 PM
كم انا سعيد ان الكل بيسال و الكل بيرد عليه..
الحمد لله و اتمنى ان ده يكون تخرج لاجيال مستمرة تحمل راية العلم و تعلمه للقادمين..
كم انا فخور بكم اخوانى الكرام..
شكرا للموضوع الجامد بجد..
الله كريم
انتم السابقون د/اسامه
ونتمني أننا علي دربكم قادمون

boss999
21-08-2011, 04:52 PM
واظن بالنسبة للدعوم والقاومات ان الافضل هيا التى تمر اعلى واقل قمة وقاع وبالتالى الدعوم والمقامات المرسوم عليها سهم اظن انها غير مجدية للسعر حاليا كما انها مرت على نقطة ارتكاز واحده فقط

اولا شكرا على الرد الجميل

ثانيا

لو ننظر للشارت من نقطه ابعد

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4347_11313934593.gif (http://fx-arabia.com/vb)

نرى ان الترند رد السعر اكثر من مره ولكن قبل اغلاق السوق اخترقه واغلقه اسفله

بالنسبة للدعوم والمقاومات حددتها على الشهري والاسبوعي واليومي

اغلب الدعوم والمقاومه هي الهاي واللو للشهري والاسبوعي واليومي

boss999
21-08-2011, 04:57 PM
أخي العزيز بارك الله فيك لمرورك الكريم
في الشارت اللي رسمته اعتقد ان الأفضل هو تحديد الترندات والدعوم والمقاومات علي فريم كبير والمتابعة علي فريم صغير ونري اين يتجه السعر لكن فريم 15 دقيقة اعتقد انه لن يعطيك صورة واضحة عن مسار واتجاه السعر
حاول ترسم علي الدايلي وبعدين 4 ساعات وبعدين الساعة ونشوف الدنيا ماشية ازاي
تحياتي ليك يا غالي

هي الدعوم والمقاومات على فريمات الكبيرة ولكن اتابع السعر على الربع ساعة واستخدمت الفيبوناتشي وحددت كم خط على فريم الربع ساعة

تعلمت الطريقة من الدكتور هدهد(الدكتور مهاد) ربي يوفقه

Benisafcom
21-08-2011, 05:21 PM
شباب ممكن موضوع الويبنار الماضي الدي يحتوي على النماذج السعرية الاستمرارية للاجابة على السؤال؟؟

msaleh2000
21-08-2011, 05:50 PM
شباب ممكن موضوع الويبنار الماضي الدي يحتوي على النماذج السعرية الاستمرارية للاجابة على السؤال؟؟

الدروس كلها في هذا الموضوع
دروس فيديو دورة تعليم الفوركس مجمعة كاملة (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=11991)

Hema
21-08-2011, 10:20 PM
سؤال حلو اهو خاص بالدرس اللى فات هشوف مين هيجاوب عليه صح

اى من نماذج الاعلام التاليه صحيح واذكر اسباب صحة او عدم صحة كل نموذج على حده

ولو كانت اجابتك النموذج الثانى صحيح. لماذا ارتد السعر قبل ان يحقق هدف النموج حيث ان السعر تحرك حوالى 400 نقطه داخل النموذج وبعد الكسر السعر هبط 140 نقطه فقط

مستنى اجابتكو الحلوه :1 (4):

Kimo
21-08-2011, 10:35 PM
موضوع جامد يامعلم

ان شاء الله نفيد بعض في الموضوع ده

drkarim
21-08-2011, 10:51 PM
مش عااررف...

ahm7373
22-08-2011, 12:43 AM

ولو كانت اجابتك النموذج الثانى صحيح. لماذا ارتد السعر قبل ان يحقق هدف النموج حيث ان السعر تحرك حوالى 400 نقطه داخل النموذج وبعد الكسر السعر هبط 140 نقطه فقط

طبعا التاني هو الصح لوجود قناة سعرية وسارية والسعر ارتد أعتقد لوجود خبر قوي عند النقطة التي ارتد منها لاننا نرى انه ارتفع ارتفاع متواصل وسريع
والنموذج غللى فى الشارت الاول خطأ لأنه مثلث وليس قناة سعرية

msaleh2000
22-08-2011, 12:56 AM
أخي ابراهيم
أعتقد ان العلم الأول هو الأقرب للصواب
ولكن الرسم يحتاج بعض الدقة مثل هذا

Hema
22-08-2011, 02:02 AM
طبعا التاني هو الصح لوجود قناة سعرية وسارية والسعر ارتد أعتقد لوجود خبر قوي عند النقطة التي ارتد منها لاننا نرى انه ارتفع ارتفاع متواصل وسريع
والنموذج غللى فى الشارت الاول خطأ لأنه مثلث وليس قناة سعرية

هو فعلا التانى هو الصح والسعر ارتد بسبب وجود مستويات دعم سابقه وجايز كان فيه اخبار لكن انا اقصد الدعوم معرفش كان فى اخبار ولا لأ

والشارت الاول فيه نموذج مثلث فعلا لكن هنعدل على الشارت

أخي ابراهيم

أعتقد ان العلم الأول هو الأقرب للصواب

ولكن الرسم يحتاج بعض الدقة مثل هذا

اهلا استاذ محمد نورتنى بردك والله

اعتقد ان اطراف العلم ماهى الا ترندات وعشان نرسم ترند لازم يكون له ارتكازات صحيحه

العلم الاول غير صحيح لان نموج العلم نموذج استمرارى ولو لاحظت هتلاقى ان السعر قبل نموذج العلم كان هابط وبعد النموذج صعد والقاعده بتقول ان السعر بعد النموذج لازم يمشى نفس اتجاه السعر قبل النموذج ولكن على اى حال يمكن اعتبار النموذج الاول صحيح لان د/ اسامه قال النهارده فى الويبينار ان النموذج الاستمرارى بيكون صحيح سواء السعر تحرك بعد كسر النموذج عكس الاتجاه السابق او فى نفس الاتجاه

وان شاءلله فى انتظار د/اسامه يصحح لنا كلنا

عندى ليك خبر حلو الشركه الزرقه اختفت :1 (87):

Hema
22-08-2011, 02:19 AM
سؤال اخر

مطلوب ذكر 3 اسباب على الاقل ادت لارتداد السعر بعد النقطه المشار اليها

msaleh2000
22-08-2011, 02:23 AM
اهلا استاذ محمد نورتنى بردك والله

اعتقد ان اطراف العلم ماهى الا ترندات وعشان نرسم ترند لازم يكون له ارتكازات صحيحه

العلم الاول غير صحيح لان نموج العلم نموذج استمرارى ولو لاحظت هتلاقى ان السعر قبل نموذج العلم كان هابط وبعد النموذج صعد والقاعده بتقول ان السعر بعد النموذج لازم يمشى نفس اتجاه السعر قبل النموذج ولكن على اى حال يمكن اعتبار النموذج الاول صحيح لان د/ اسامه قال النهارده فى الويبينار ان النموذج الاستمرارى بيكون صحيح سواء السعر تحرك بعد كسر النموذج عكس الاتجاه السابق او فى نفس الاتجاه

وان شاءلله فى انتظار د/اسامه يصحح لنا كلنا

عندى ليك خبر حلو الشركه الزرقه اختفت :1 (87):

منور الدنيا كلها ابراهيم باشا
مش شرط انه عشان علم السعر يستمر بعده ممكن جدا يكسره ولو كسره حينطلق
وده اللي حصل
السعر عاش جوه القناه حوالي سنة كاملة من نوفمبر 2007 وحتي اكتوبر 2008وتذبذب حوالي 750 نقطة مكونا ارتكازات قوية جدا
ولكن عند كسر نموذج العلم والاغلاق اعلي القناة انطلق السعر في رحلة صعود سريعة متجاوزا حاجز ال 2100 نقطة اي ثلاثة اضعاف الهدف وكل ذلك قبل نهاية نفس الشهر اكتوبر 2008
ومعني ذلك ان كسر اي نموذج عكس المتوقع يذهب بالسعر بعيدا جدا

منتظر رأي الدكتور اسامه في هذا الكلام

همسة:انسي زرقة وخضرة وكل الألوان احنا هنا ف دنيا تانية

Hema
22-08-2011, 02:30 AM
منور الدنيا كلها ابراهيم باشا
مش شرط انه عشان علم السعر يستمر بعده ممكن جدا يكسره ولو كسره حينطلق
وده اللي حصل
السعر عاش جوه القناه حوالي سنة كاملة من نوفمبر 2007 وحتي اكتوبر 2008وتذبذب حوالي 750 نقطة مكونا ارتكازات قوية جدا
ولكن عند كسر نموذج العلم والاغلاق اعلي القناة انطلق السعر في رحلة صعود سريعة متجاوزا حاجز ال 2100 نقطة اي ثلاثة اضعاف الهدف وكل ذلك قبل نهاية نفس الشهر اكتوبر 2008
ومعني ذلك ان كسر اي نموذج عكس المتوقع يذهب بالسعر بعيدا جدا

منتظر رأي الدكتور اسامه في هذا الكلام

همسة:انسي زرقة وخضرة وكل الألوان احنا هنا ف دنيا تانية

اها منا قولتلك النموذج صح زى ما الدكتور قال فى ويبينار النهارده

انا اساسا نزلت النموذجين دول فى الموضوع قبل الويبينار وكان فى دماغى ان النموذج الاول هيكون خطأ لان الدكتور شرح النماذج الاستمراريه انها بتتكسر فى نفس الاتجاه السابق عشان كدا سميت استمراريه لكن النهارده لما قال حتى لو الكسر عكس الاتجاه تعتبر صحيحه فانا صلحت معلوماتى على طول

ههه على رأيك انسى الخضره والزرقه بس انت نسيت ان كان فى برتقالى كمان:1 (31): بس دى فلسعت بدرى بدرى

msaleh2000
22-08-2011, 02:40 AM
سؤال اخر

مطلوب ذكر 3 اسباب على الاقل ادت لارتداد السعر بعد النقطه المشار اليها

انت محسسني انها قلبت امتحان فجأة
ههههههههههه
عموما يوجد 3 اسباب
الاول ملامسة مستوي مقاومة كان مستوي دعم قبل كسره
الثاني ملامسة ترند هابط
الثالث تكون شمعة انعكاسية (ابتلاع بيعي)
شوف الصورة كده

damoty
22-08-2011, 02:45 AM

اية الاسئلة التعجيزية دية
نتوكل على الله
بالنسبة للرسم الاول نوعا ما اعتبر انه نموذج علم لكنه فى اتجاه هابط وعندما حدث كسر اجد انه كسر كاذب حيث عاد السعر مرة اخرى للهبوط وارى ايضا من محاضرة اليوم نموذج انعكاسى تريبل بوتوم حيث كان الاتجاه
هابط وفضل يطلع وينزل يطلع وينزل ولما يستطع السعر الاستمرار فى الهبوط فكسر النموذج واتجه للصعود

اما بالنسبة للرسم الثانى اعتقد انه صحيح ايضا حيث انه ظل يصعد ويهبط بينج بونج الى ان تم كسر النموذج وحقق الهدف وهو الهبوط ولكن هدف جزئى النقطة دية بقى اللى مش عارفة لية بس ممكن تهيالى بسبب اخبار
مممممممممممممم الله اعلم

اسئلة جامده بجد وبتشغل الدماغ فى انتظار المزيد وشكرا تسلم

Hema
22-08-2011, 02:57 AM
ههههههههههه
عموما يوجد 3 اسباب
الثاني ملامسة ترند هابط
شوف الصورة كده

هههههه حبيبى انت يا استاذ محمد والله

موضوعك بقى ولازم اغرقه شارتات بعمل معاك واجب:1 (31):

طبعا الاجابات صح مقدرش اقول غير كدا وان كانت الشمعه اللى انا اقصدها شمعة حرامى

Hema
22-08-2011, 03:07 AM
اية الاسئلة التعجيزية دية
نتوكل على الله
بالنسبة للرسم الاول نوعا ما اعتبر انه نموذج علم لكنه فى اتجاه هابط وعندما حدث كسر اجد انه كسر كاذب حيث عاد السعر مرة اخرى للهبوط وارى ايضا من محاضرة اليوم نموذج انعكاسى تريبل بوتوم حيث كان الاتجاه
هابط وفضل يطلع وينزل يطلع وينزل ولما يستطع السعر الاستمرار فى الهبوط فكسر النموذج واتجه للصعود

اما بالنسبة للرسم الثانى اعتقد انه صحيح ايضا حيث انه ظل يصعد ويهبط بينج بونج الى ان تم كسر النموذج وحقق الهدف وهو الهبوط ولكن هدف جزئى النقطة دية بقى اللى مش عارفة لية بس ممكن تهيالى بسبب اخبار
مممممممممممممم الله اعلم

اسئلة جامده بجد وبتشغل الدماغ فى انتظار المزيد وشكرا تسلم

تمام الله ينور عليكى وقدرتى تطلعى نموذج انعكاسى كمان شكلك كنتى مركزه اوى فى المحاضره بتذاكرى من ورانا ماشى:1 (39):

بينج بونج دى بتاعت الدكتور:1 (31):

بالنسبه للجزئيه التانيه ان السعر محققش الهدف كامل بسبب وجود مستويات دعم ردت السعر لاعلى قبل كدا ولما السعر وصلها تانى ردته

شوفى الصوره دى

انتظرى مزيد من الاسئله وعاوزين نشوف منك اسئله

msaleh2000
22-08-2011, 03:25 AM
حبيبي يا هيما
مفيش حاجة اسمها موضوعي وموضوعك
البيت بيتك يا كبير واحنا ضيوف
أختي امنيه عايزين ملخص محاضرة النهاردة بسرعة
انا ما كنتش شايف اي حاجة انهاردة
قضيت المحاضرة كلها سماعي بسبب سرعة النت
وصلت الحد الأقصي بتاع الفلاشة ونزلت بيا للسرعة البطيئة
وكمان مش هعرف انزل الفيديو بكرة
فيه ذل اكتر من كده

msaleh2000
22-08-2011, 02:14 PM
ظهرت نتيجة امتحان الويبينار الرابع
النماذج السعرية الاستمرارية
وكان الفائز
azza1984
الف مليون مبروك وبالتوفيق للجميع

والآن وكما اتفقنا سنضع الاجابات التي توصلنا اليها
ليعرف كل منا ان كان مصيبا ام مخطئا
ونتناقش فيها لتعم الفائدة
وسأبدأ بنفسي
اجابتي في المرفقات
:1 (7)::1 (7)::1 (7)::1 (7)::1 (7)::1 (7):
الله كريم

damoty
22-08-2011, 03:32 PM
حبيبي يا هيما
مفيش حاجة اسمها موضوعي وموضوعك
البيت بيتك يا كبير واحنا ضيوف
أختي امنيه عايزين ملخص محاضرة النهاردة بسرعة
انا ما كنتش شايف اي حاجة انهاردة
قضيت المحاضرة كلها سماعي بسبب سرعة النت
وصلت الحد الأقصي بتاع الفلاشة ونزلت بيا للسرعة البطيئة
وكمان مش هعرف انزل الفيديو بكرة
فيه ذل اكتر من كده

طب كده مش همشى بالترتيب استاذ محمد لو عاوزين انزل من الاخر للاول وبعدين اعدل مفيش مشكلة اهو نذاكر كلنا سوا لو كده انهارده ان شاء الله احاول اسهر عليها وانزلها بالليل لو موافقين قولولى انا كنت بحضر دلوقتى للويبنار الثانى لو كده اجلة حبة بعد منزل ويبينار امبارح ياريت تقولو رايكم عشان اجهز المحاضرة ان شاء الله

damoty
22-08-2011, 03:35 PM
تمام الله ينور عليكى وقدرتى تطلعى نموذج انعكاسى كمان شكلك كنتى مركزه اوى فى المحاضره بتذاكرى من ورانا ماشى:1 (39):

بينج بونج دى بتاعت الدكتور:1 (31):

بالنسبه للجزئيه التانيه ان السعر محققش الهدف كامل بسبب وجود مستويات دعم ردت السعر لاعلى قبل كدا ولما السعر وصلها تانى ردته

شوفى الصوره دى

انتظرى مزيد من الاسئله وعاوزين نشوف منك اسئله

تسلم ياهيما كل مرة بكتشف ان الواحد مفروض يركز اكتر واكتر كل ميبص للشارت ربنا يوفقنا كلنا يارب وميرسى على التوضيح

damoty
22-08-2011, 03:55 PM
ههههههههههه
عموما يوجد 3 اسباب
الثاني ملامسة ترند هابط
شوف الصورة كده

ممكن اقول سبب رابع وهو وجود قناه هابطة ينفع ولا مينفعش

Hema
22-08-2011, 04:12 PM
ممكن اقول سبب رابع وهو وجود قناه هابطة ينفع ولا مينفعش

هو ممكن نعتبرها ان دى قناه والسعر بعد لما كسرها عمل اعادة اختبار وارتد من النقطه المقصوده

تمام يا امنيه طلعتى سبب رابع اهوت انا مكنتش شايفه من البدايه :1 (31): منك نستفيد

فى انتظارك بقى تكملى موضوعك عشان تلخيصك جميل هيفيدنا نربط معلوماتنا ببعض القديم مع الجديد

متابع موضوعك بقوه

Hema
22-08-2011, 04:21 PM
ظهرت نتيجة امتحان الويبينار الرابع
النماذج السعرية الاستمرارية
وكان الفائز
azza1984
الف مليون مبروك وبالتوفيق للجميع

والآن وكما اتفقنا سنضع الاجابات التي توصلنا اليها
ليعرف كل منا ان كان مصيبا ام مخطئا
ونتناقش فيها لتعم الفائدة
وسأبدأ بنفسي
اجابتي في المرفقات
:1 (7)::1 (7)::1 (7)::1 (7)::1 (7)::1 (7):
الله كريم

حملت اجاباتك وميه ميه كلها انا استفدت منها شخصيا

Hema
22-08-2011, 04:25 PM
دى اجاباتى اللى بعتها للدكتور انا مقدرتش احط غير شارت واحد فى كل سؤال عشان حليت الاسئله على اخر لحظه الجهاز عندى كان مغلبنى شويه

اجابة السؤال الأول:

هذا الشارت موضح به 4 نماج سعريه استمراريه

وهم نموذج العلم , نموذج القناه , نموذج المثلث , نموذج المستطيل

اجابة السؤال الثانى:

هذا الشارت موضح به نموذج المستطيل وهو نموذج استمرارى تم كسره والسعر تحرك بعد الكسر فى اتجاهه الصحيح

السعر تحرك داخل النموذج حوالى 600 نقطه وبعد الكسر تحرك لاعلى نفس عدد النقاط تقريبا اذن النموذج صحيح حيث تحققت شروطه

مستنى التعليقات والتصحيح لو فى اخطاء

msaleh2000
22-08-2011, 04:27 PM
انا اسف يا جماعة سرعة النت عندي زبالة
مشكورين جميعا للتواصل والمشاركة
شدي حيلك يا أمنية
عايزين نخلص الويبينار ده محترفين
هيما حبيبي
عايزين شغل عالي
فين باقي الشباب اللي في الويبينار
بالتوفيق للجميع

Hema
22-08-2011, 05:29 PM
شدي حيلك يا أمنية
هيما حبيبي
عايزين شغل عالي
بالتوفيق للجميع

طب انت كدا هضيع على نفسك حضور الويبينار والاستفاده منه

حاول تشترى خط نت خاص بيك او خد سلك من اى سيبر هيكون افضل ليك من الفلاشه لانها بتخلص بسرعه

Benisafcom
22-08-2011, 07:54 PM
شدي حيلك يا أمنية
هيما حبيبي
عايزين شغل عالي
بالتوفيق للجميع

هنا متابعين معكم دايما

drkarim
22-08-2011, 09:31 PM
للأسف يا جماعة انا مش قارد اتباع معاكم كويس اليومين دول

مكتئب شوية

ادعولى

damoty
22-08-2011, 09:52 PM
للأسف يا جماعة انا مش قارد اتباع معاكم كويس اليومين دول

مكتئب شوية

ادعولى

ربنا يفك كربك دكتور كريم يارب

msaleh2000
22-08-2011, 10:59 PM
طب انت كدا هضيع على نفسك حضور الويبينار والاستفاده منه

حاول تشترى خط نت خاص بيك او خد سلك من اى سيبر هيكون افضل ليك من الفلاشه لانها بتخلص بسرعه

ايه اللي رماك ع المر
للأسف المكان اللي انا فيه مش فيه خطوط نت خالص
عشان انا عايش في قرية صغيرة
عشان كده جبت الفلاشة وبدفعلها 150 جنية شهريا
وخلصت ال 6 جيجا بتوعي ف 20 يوم وباقي 10 ايام ع الشهر الجديد
انا بسمع الويبينار عادي بس الصورة بتكون متأخرة دقيقة كاملة
النهاردة اتصلت بواحد زميلي يحملهولي من عنده
بكرة اشوفه واتابع معاكم
هنا متابعين معكم دايما
متابعتك تشرفنا يا غالي
للأسف يا جماعة انا مش قادر اتباع معاكم كويس اليومين دول

مكتئب شوية

ادعولى
الف سلامة عليك يا دكتور
خير لو ممكن نساعد ف حاجة
كلنا هنا اخوة في الله لا تتردد في طلب اي شيء
ربنا يفك كربك دكتور كريم يارب
اللهم امين

drkarim
23-08-2011, 03:49 AM
جزاكم الله خيرا أخ damoty واخى msaleh

ان شاء الله اتحسن وارجع أحسن من الاول

Benisafcom
23-08-2011, 03:54 AM
جزاكم الله خيرا أخ damoty واخى msaleh

ان شاء الله اتحسن وارجع أحسن من الاول

مرحبا بك في العائلة ....
ان شاء الله تفيد وتستفيد

drkarim
23-08-2011, 03:56 AM
دى نظرة مبسطة للباوند على ضوء ماتم دراسته وعلى ضوء اللى ذاكرته لحد دلوقتى

نتناقش فيها سويا ونشوف ونصلح لبعض

جزاكم الله خيرا

مش عارف ممكن ندخل بيع من بعد اغلاق شمعة اسفل المقاومة المكسورة على الاربع ساعات(ديمو طبعا)

على العموم نشوف السعر هايعمل معانا ايه

دمتم بألف صحة وعافية

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4941_01314060782.png (http://fx-arabia.com/vb)

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4941_11314060782.png (http://fx-arabia.com/vb)

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4941_21314060782.png (http://fx-arabia.com/vb)

مدير الموقع
23-08-2011, 04:05 AM
هو ممكن نعتبرها ان دى قناه والسعر بعد لما كسرها عمل اعادة اختبار وارتد من النقطه المقصوده

تمام يا امنيه طلعتى سبب رابع اهوت انا مكنتش شايفه من البدايه :1 (31): منك نستفيد

فى انتظارك بقى تكملى موضوعك عشان تلخيصك جميل هيفيدنا نربط معلوماتنا ببعض القديم مع الجديد

متابع موضوعك بقوه

هى قناة صحيحة بالفعل و الاتجاه هابط وواضح من فترة..
انتظر كسر احد الضلعين للدخول هكذا تتعامل مع القنوات و ان كنت افضل كسر السفلى او البيع من العلوى..

لاحظ اغلاقات الويكلى على نموذج الجنود الثلاثة الصاعد و نحن نتابع الوصول للواحد الصحيح و ان وصل فانع سيكون كسر القناة فعليا و ننتظر اغلاق صاعد للدخول شرائيا..

متابعين سويا هذه الفرصة و نتعلم منها سويا..و فى انتظار المزيد من الاسئلة.

الله كريم.

مدير الموقع
23-08-2011, 04:13 AM
دى نظرة مبسطة للباوند على ضوء ماتم دراسته وعلى ضوء اللى ذاكرته لحد دلوقتى

نتناقش فيها سويا ونشوف ونصلح لبعض

جزاكم الله خيرا

مش عارف ممكن ندخل بيع من بعد اغلاق شمعة اسفل المقاومة المكسورة على الاربع ساعات(ديمو طبعا)

على العموم نشوف السعر هايعمل معانا ايه

دمتم بألف صحة وعافية

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4941_01314060782.png (http://fx-arabia.com/vb)

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4941_11314060782.png (http://fx-arabia.com/vb)

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4941_21314060782.png (http://fx-arabia.com/vb)

الدخول بيع جيد لعدة اسباب..
1- تم كسر الترند على فريم الساعة كما هو موضحا على الشارت
2- اغلاق الدايلى تسريع قمم حمراء.
3- كسر نموذج الكوب و العروة على فريم الساعة ايضا..
4- اعادة اختبار خط العنق للكوب و العروة تواجد موفنج 100 الساعة فى نفس المستوى..
البيع يكون من 1.6500 و تعزيز من 1.6540 و ستوب 1.6560 و الهدف الاول سيكون 1.6450 و الثانى 1.6400

بالتوفيق يا غالى و الله ينور على التحليل..
الله كريم.

boss999
23-08-2011, 04:29 AM
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4347_11314062851.gif (http://fx-arabia.com/vb)

ارى ان السعر سوف ينزل لعدة اسباب

اولا السعر ارتد من الترند الهابط
ثانيا وجود مقاومة وعدم القدرة على اختراقها

وايضا وجدت نموذج ترابيل توب هل النموذج صحيح ؟

رايكم شباب

Benisafcom
23-08-2011, 04:34 AM
شباب ممكن رابط موضوع المحاضرة السابقة
هل تم انزاله؟؟؟؟؟؟

msaleh2000
23-08-2011, 06:40 AM
كورس تعليم فوركس من البداية الى الاحتراف كاملا الدرس السادس..التحليل الفنى (3).1 النماذج السعرية الانعكاسية+ الامتحان (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=12026)

drkarim
23-08-2011, 11:25 AM
تم ضرب الاستوب بالضبط؟؟

يا ترى ايه ممكن تكون الاسباب؟

msaleh2000
23-08-2011, 12:35 PM
تم ضرب الاستوب بالضبط؟؟

يا ترى ايه ممكن تكون الاسباب؟

أولا : لترند العام صاعد (شراء فقط)لا تدخل عكس الترند

ثانيا : شمعة شهاب علي الدايلي وهي شمعة انعكاسية للاتجاه السابق لها وكان هبوط بسيط للراحة

ثالثا: اعادة اختبار للترند الصاعد المكسور علي فريم الساعة وحدث التلامس بالضبط مع الترند وننتظر اما الاغلاق فوق الترند ومواصلة الارتفاع واما الارتداد والمزيد من الهبوط

msaleh2000
23-08-2011, 12:46 PM
الآن لو نظرنا الي الشارت لوجدنا أن الاتجاة الصاعد قد ارتد من نقطة اعادة الاختبار علي فريم النصف ساعة وتكونت شمعة الرجل المشنوق وهي شمعة انعكاسية
مما يوحي بأن السعر سيهبط قليلا اما لاعادة اختبار الترند المكسور مرة اخري
الدخول بيع من هذه النقطة بهدف مرحلي صغير واستوب فوق خط الترند

damoty
23-08-2011, 12:56 PM
أولا : لترند العام صاعد (شراء فقط)لا تدخل عكس الترند

ثانيا : شمعة شهاب علي الدايلي وهي شمعة انعكاسية للاتجاه السابق لها وكان هبوط بسيط للراحة

ثالثا: اعادة اختبار للترند الصاعد المكسور علي فريم الساعة وحدث التلامس بالضبط مع الترند وننتظر اما الاغلاق فوق الترند ومواصلة الارتفاع واما الارتداد والمزيد من الهبوط

اانا مش فاهمة الكلام ده عام ولا على شارت معين

msaleh2000
23-08-2011, 01:25 PM
الكلام ده علي الفرصة اللي كان حطها الأخ كريم
وضربت استوب وكان بسأل ايه السبب
عموما انا دخلت بيع من نقطة اعادة الاختبار وتحقق الهدف الحمد لله 40 نقطة

drkarim
23-08-2011, 01:33 PM
السلام عليكم

هى الشمعة المتكونة على فريم الديلى شمعة رجل مشنوق

انا دخلت على اساس كسر المقاومة لأسفل والاغلاق تحتها...دلوقتى حصل الكلام اللى حضرتك قايله

drkarim
23-08-2011, 01:35 PM
الكلام ده علي الفرصة اللي كان حطها الأخ كريم
وضربت استوب وكان بسأل ايه السبب
عموما انا دخلت بيع من نقطة اعادة الاختبار وتحقق الهدف الحمد لله 40 نقطة

تمام يا باشا...الف مبروك

msaleh2000
23-08-2011, 01:58 PM
تمام يا باشا...الف مبروك

ما زالت الفرصة قائمة
أن يرتد السعر من الخط السفلي للقناة المتكونة
عند مستوي 1.6480 او اعلي قليلا
وسيواصل الصعود لأن القناة نموذج استمراري والاتجاة العام صاعد
بالتوفيق ليك كريم باشا

damoty
23-08-2011, 02:16 PM
كنت عايزة اسال كل اما احرك الشارت لفترات سابقة ترجع تانى للفترة الحالية مش بثبت خالص ازاى اثبتها عشان اوصل لنماذج سابقة

msaleh2000
23-08-2011, 02:50 PM
كنت عايزة اسال كل اما احرك الشارت لفترات سابقة ترجع تانى للفترة الحالية مش بثبت خالص ازاى اثبتها عشان اوصل لنماذج سابقة
انا كده حزعل منك
دا انت المسئولة عن المتابعة والتلخيص
شكلك كنت نايمة وانا بسأل الدكتور في محاضرة النماذج الاستمرارية عن السؤال ده

عموما يا ستي حصل خير
دوسي علي الزرار ده وبس

drkarim
23-08-2011, 02:54 PM
فيه اداتين اللى هما shart shift و auto scroll

تخليهم غير نشطين زى اللى فى الصورة

كده نشيطين

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4941_01314100437.png (http://fx-arabia.com/vb)

كده غير نشيطين

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4941_11314100437.png (http://fx-arabia.com/vb)

damoty
23-08-2011, 02:58 PM
فيه اداتين اللى هما shart shift و auto scroll

تخليهم غير نشطين زى اللى فى الصورة

كده نشيطين

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4941_01314100437.png (http://fx-arabia.com/vb)

كده غير نشيطين

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4941_11314100437.png (http://fx-arabia.com/vb)

مانا بعمل كده كل اما احركها ترجع تانى مش عارفة فى اية فى حاجة تانية ممكن اعملها

مدير الموقع
23-08-2011, 03:00 PM
صح الاجابة دى..خليهم مش متعلم عليهم عشان الشارت ميتحركش فور تحرك السعر.
الله كريم

damoty
23-08-2011, 03:05 PM
صح الاجابة دى..خليهم مش متعلم عليهم عشان الشارت ميتحركش فور تحرك السعر.
الله كريم

اها انا المشكلة انى كنت بعلم عليهم وعمال احرك من الصبح مش بيثبتو ميرسى خالص على المساعدة

msaleh2000
23-08-2011, 05:30 PM
سعر ارتد من الضلع السفلي للقناة بالضبط كما توقعت
وبدأ الصعود
من مستوي 1.6480 تحديدا

دخلت شراء متأخرا بعض الشيء ولكن نتمني تحقيق الهدف وهو 40 نقطة
اذا نزل مرة أخري سأشتري من تحت
من عند 1.6500
عايز مناقشة في الفرصة دي من الدكتور اسامة ومن كل الناس
اول مرة اعمل تحليل بناء علي عدة معطيات

drkarim
23-08-2011, 07:03 PM
السلام عليكم ورحمة الله

عودة مرة أخرى..

انا شايف انك اتأخرت فى الدخول قوى يا حماده..بس مش مشكلة للتعليم

هو السعر نزل لمس تانى وارتد لفوق..

ان شاء الله خير اقدر اسمع باقى الدروس اللى فاضلة واشارك بقوة أكبر

فين باقى الناس الحلوة

Mohamed Said
23-08-2011, 07:07 PM
موضوع حلو و حيبقى دليل حلو لأسئلة الناس
جزاكم الله خيرا لكل من ساهم فى المنتدى

damoty
23-08-2011, 09:23 PM
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4238_11314123761.png (http://fx-arabia.com/vb)
هل هذا نموذج كوب وعروة صحيح ولو خطا لماذا؟

Benisafcom
23-08-2011, 09:23 PM
كورس تعليم فوركس من البداية الى الاحتراف كاملا الدرس السادس..التحليل الفنى (3).1 النماذج السعرية الانعكاسية+ الامتحان (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=12026)

ربي يحفظك اخي الكريم ..تعن في البحث عنه شكرا اخي.

msaleh2000
23-08-2011, 10:52 PM
السلام عليكم ورحمة الله

عودة مرة أخرى..

انا شايف انك اتأخرت فى الدخول قوى يا حماده..بس مش مشكلة للتعليم

هو السعر نزل لمس تانى وارتد لفوق..

ان شاء الله خير اقدر اسمع باقى الدروس اللى فاضلة واشارك بقوة أكبر

فين باقى الناس الحلوة

نورت يا كيمو حمدلله ع السلامة
انا فعلا دخلت متأخر لكن انتظرت لما السعر رجع تاني
واشتريت من تحت بعقد مضاعف
ووضعت الستوب تحت الترند ب 25 نقطة
ربنا كريم

موضوع حلو و حيبقى دليل حلو لأسئلة الناس
جزاكم الله خيرا لكل من ساهم فى المنتدى
شكرا ليك أخي محمد
الموضوع احلو بتشريفك ليه
اعتقد انه نموذج صحيح بس مش متأكد
ننتظر رأي باقي الأخوة
ربي يحفظك اخي الكريم ..تعن في البحث عنه شكرا اخي.
تحت أمرك أخي العزيز في أي طلب
منور الدنيا وخللي بالكم من الأهلي

msaleh2000
24-08-2011, 01:09 AM
رايك و بامانة فى ويبينار تعليم فوركس (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=12087)

سجل اسمك فى الويبينار السابع فى رمضان من هنا..التحليل الفنى (4) الفيبوناشى (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=12086)

مدير الموقع
24-08-2011, 02:11 AM
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4347_11314062851.gif (http://fx-arabia.com/vb)

ارى ان السعر سوف ينزل لعدة اسباب

اولا السعر ارتد من الترند الهابط
ثانيا وجود مقاومة وعدم القدرة على اختراقها

وايضا وجدت نموذج ترابيل توب هل النموذج صحيح ؟

رايكم شباب

ده مش نموذج تريبل توب لان لازم يكون فى ارتكازات سفلية و هى ما تسمى خط العنق و الذى ننتظر كسره للهبوط و لكن لا يوجد نموذج صحيح هنا..

على الفريم الكبير
الترند العام هو الفريم كبير و حركة السعر فى اتجاه معين لمدة شهرين مثلا.

سعر ارتد من الضلع السفلي للقناة بالضبط كما توقعت
وبدأ الصعود
من مستوي 1.6480 تحديدا

دخلت شراء متأخرا بعض الشيء ولكن نتمني تحقيق الهدف وهو 40 نقطة
اذا نزل مرة أخري سأشتري من تحت
من عند 1.6500
عايز مناقشة في الفرصة دي من الدكتور اسامة ومن كل الناس
اول مرة اعمل تحليل بناء علي عدة معطيات

الدخول شراء كان مخطئ بعد الشيئ فانت تحت ترند مكسور و لسة بايع منه و كسبان طيب الشراء فيه قلق و لا يجوز الشراء الا بعد الاغلاق داخل الترند مرة اخرى و مراقبة السعر للهبوط لمستويات افضل او البيع بعد كسر الترند.

اعتقد كنت وضعت شارتا بالامس موضحا من اين يباع من اعادة الاختبار و قد ذهب بالفعل لاعادة الاختبار و هبط بعنف..

اغلاق اليوم السابق عجيبا و طالما نحن فوق 1.6470 و هو الترند اللى انت اشتريت من عنده يبقى كويس..
و ستوبك تحتها بعشرين او خمسة و عشرين نقطة..

تحياتى يا غالى.

هو صحيح النموذج و العروة صحيح بس مكانش فيه اغلاقات حقيقة و اعادة اختبار ليكتمل الهبوط
السوق مذبذب ساعتها و لازلنا فى انتظار كسر الذبذبة..

تحياتى و بالتوفيق للجميع ان شاء الله..,
الله كريم

مدير الموقع
24-08-2011, 02:13 AM
شكرا ليك يا محمد على المتابعة فى الموضوع الرائعة و ياريت الكل يشارك مع الراجل الطيب محمد صالح.

msaleh2000
24-08-2011, 10:31 AM
شكرا ليك يا محمد على المتابعة فى الموضوع الرائعة و ياريت الكل يشارك مع الراجل الطيب محمد صالح.

نحن من يجب علينا شكرك يا دكتور اسامه
فأنت تقدم فرصة للشباب العربي ليتعلموا مهنة من الممكن ان تدر عليهم دخلا جيدا في زمن تعاني فيه معظم البلاد العربية بل والأجنبية من الكساد وقلة الوظائف.
والأكثر من ذلك أنك بكرمك اللامتناهي تقدم كل ذلك مجانا
في الوقت الذي تطلب فيه مواقع أخري مئات الدولارات لتقديم العلم أو الكتب أو الفيديوهات
لذلك وجب علينا ونحن نودع هذا الشهر الكريم أن ندعو لك ولأسرتك ولوالديك وأن يجعل الله هذا العمل في ميزان حسناتك يوم القيامة

وأهمس في أذن الشباب أسأل لتتعلم وتكتسب الخبرات فلن تتعلم مهما قرأت وسمعت وشاهدت وأنت صامت
وعن تجربة شخصية فأنا أقرأ كتب وأشاهد فيديوهات منذ أكتوبر الماضي ولكنني لم أستوعب الا في هذا الويبينار عندما بدأت أسأل وأرسم بيدي وأتواصل مع باقي الأعضاء

msaleh2000
24-08-2011, 05:12 PM
ايه يا شباب
الناس كلها نامت ليه
هو تأثير الكعك والبسكويت اشتغل بدري ولا ايه
عايزين نشاط وهمة عشان كلنا نتعلم صح

msaleh2000
24-08-2011, 06:32 PM
هذا النموذج
علي اليورو دولار فريم الشهري

هل هو كوب وعروة أم دوبل توب
بالمناسبة السعر ارتفع بعد الكسر حوالي 5000 نقطة

boss999
24-08-2011, 07:22 PM
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4347_11314202837.gif (http://fx-arabia.com/vb)

اليورو دولار على خط الترند السفلي

هذه خامس مره يختبر خط الترند ان شاء لو كسرها سوف يهبط

Benisafcom
24-08-2011, 08:06 PM
نحن من يجب علينا شكرك يا دكتور اسامه
فأنت تقدم فرصة للشباب العربي ليتعلموا مهنة من الممكن ان تدر عليهم دخلا جيدا في زمن تعاني فيه معظم البلاد العربية بل والأجنبية من الكساد وقلة الوظائف.
والأكثر من ذلك أنك بكرمك اللامتناهي تقدم كل ذلك مجانا
في الوقت الذي تطلب فيه مواقع أخري مئات الدولارات لتقديم العلم أو الكتب أو الفيديوهات
لذلك وجب علينا ونحن نودع هذا الشهر الكريم أن ندعو لك ولأسرتك ولوالديك وأن يجعل الله هذا العمل في ميزان حسناتك يوم القيامة

وأهمس في أذن الشباب أسأل لتتعلم وتكتسب الخبرات فلن تتعلم مهما قرأت وسمعت وشاهدت وأنت صامت
وعن تجربة شخصية فأنا أقرأ كتب وأشاهد فيديوهات منذ أكتوبر الماضي ولكنني لم أستوعب الا في هذا الويبينار عندما بدأت أسأل وأرسم بيدي وأتواصل مع باقي الأعضاء

+ لايك
كنت من الاوائل الدين نوه لهذه النقطة و هي ان مثل هذه المحاضرات يدفع الاعضاء مقابلها حوالي 200دولار و هو متوسط الاسعار على النت. و هناك بعض الاعضاء يبحثون عليها بالنقود ولم يجدها.
اما مع الكتور جزاه الله كل الخير عنا فهو يقيم بعد كل محاضرة مسابقة و الفائز لديه تشريف مادي ومعنوي.
ماعلينا الا ان ندعو الله ان يحتسب ما يقوم به في ميزان حساناته اضعافا مضاعفة في شهر الرحمة والمغفرة و الخير والعمل الصالح.

احمد صلاح
24-08-2011, 08:17 PM
بارك الله فيك يادكتور ,,

Benisafcom
25-08-2011, 12:30 AM
اخ محمد صالح ما رايك في موضوع جديد نسميه ( ورشة وتوصيات الويبينار على الديمو فقط)
و يتناول الموضوع توصيات الاعضاء و تحليلاتهم على ضوء مادرسناه ويشارك فيه الاعضاء الذين حضروا الويبينار فقط نقم باعطاء توصياتنا و نجربها على الديمو و يكون لاساتذتنا حق المتابعة و التوجيهات و نصائحهم.

msaleh2000
25-08-2011, 02:05 AM
اخ محمد صالح ما رايك في موضوع جديد نسميه ( ورشة وتوصيات الويبينار على الديمو فقط)
و يتناول الموضوع توصيات الاعضاء و تحليلاتهم على ضوء مادرسناه ويشارك فيه الاعضاء الذين حضروا الويبينار فقط نقم باعطاء توصياتنا و نجربها على الديمو و يكون لاساتذتنا حق المتابعة و التوجيهات و نصائحهم.
فكرة ممتازة أخي العزيز
ولكن لننتظر حتي ننتهي من الويبينار
فنحن لم ندرس حتي الآن الكثير من الأساسيات
حاليا جرب ما ندرسه
وقم بوضع شارتات
واسأل وتواصل مع باقي الأعضاء
ولو وجدت فرص بسيطة اذكرها
وعندما ننتهي من الويبينار ستجد الكثيرين الذين سيفتحون ورش وتوصيات
كل شيء في وقته
بالتوفيق لك يا غالي

Benisafcom
25-08-2011, 03:44 AM
اوكي
ان شاء الله بعد الوينار سنى ان نستطيع تنفيذها او لا....

boss999
25-08-2011, 04:03 AM

يختبر الخط للمره السادسة

اخترق الخط وننتظر اغلاق الساعة

msaleh2000
25-08-2011, 01:19 PM
بعد الهبوط الحاد للباوند خلال اليومين السابقين

هل نتوقع أن يصل الي مستوي
1.6060
لإعادة اختبار الضلع السفلي للقناة الصاعدة التي يسير بها منذ ابريل 2010
هل نشاهد هذا السعر قريبا
منتظر التحليلات والمشاركات

boss999
25-08-2011, 05:35 PM
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4347_11314282877.gif (http://fx-arabia.com/vb)

كسر خط الترند وخط المقاومة

msaleh2000
25-08-2011, 11:00 PM
هذا النموذج

بعد الهبوط الحاد للباوند خلال اليومين السابقين

هل نتوقع أن يصل الي مستوي
1.6060
لإعادة اختبار الضلع السفلي للقناة الصاعدة التي يسير بها منذ ابريل 2010
هل نشاهد هذا السعر قريبا
منتظر التحليلات والمشاركات

أين الشباب
أين الردود

Benisafcom
25-08-2011, 11:31 PM
اخ محمد صالح شيئ مازلت لم اتاكد من فهمه.
الكوب و العروة نموذجين انعكاسيين..
الاتجاه العام السابق كان صاعدا.
بعد تشكل نموذج الكوب و العروة و بعد انتهاء تشكل النموذج..
مادا يمكن ان نرى بعدها...
هل نرى الاتجاه بعد الكوب العروة صاعد
ام هابط اي عكس الاتجاه العام السابق الذي كان صاعد
+
احلى لايك لمشاركاتك الفعالة

msaleh2000
26-08-2011, 12:20 AM
اخ محمد صالح شيئ مازلت لم اتاكد من فهمه.
الكوب و العروة نموذجين انعكاسيين..
الاتجاه العام السابق كان صاعدا.
بعد تشكل نموذج الكوب و العروة و بعد انتهاء تشكل النموذج..
مادا يمكن ان نرى بعدها...
هل نرى الاتجاه بعد الكوب العروة صاعد
ام هابط اي عكس الاتجاه العام السابق الذي كان صاعد
+
احلى لايك لمشاركاتك الفعالة

أخي العزيز benisafcom
أشكرك كثير لتواصلك المستمر وبارك الله فيك
أولا الكوب والعروة نموذج واحد وليس نموذجين
العبرة هنا بكسر النموذج وليس بالاتجاه السابق
بمعني اذا كسر صاعد سيستمر في الصعود
واذا كسر هابط سيكمل هبوط
بغض النظر عن الاتجاة السابق سواء كان صاعد ام هابط
اتمني تكون الفكرة وصلت
تحياتي ليك

Benisafcom
26-08-2011, 12:32 AM
تم استعاب الفكرة
شكرا جزيلا
اخوك خالد

msaleh2000
26-08-2011, 01:27 AM
تم استعاب الفكرة
شكرا جزيلا
اخوك خالد
اهلا بيك أخي خالد
منور الدنيا كلها
اتمني لك دوام التوفيق والسداد
لا تحرمنا من اسئلتك القيمة

Benisafcom
26-08-2011, 02:50 AM
اخي محمد صالح سؤال بصفة عامة و هو عام نوعا ما و اسف ان تحفظت على الاجابة عليه.
نحن هنا في الجزائر متوسط دخل العامل المتوسط هو حوالي 300 دولار شهريا.
كم متوسط الدخل الشهري للعامل المصري المتوسط.
و السؤال الثاني:
كم تحقق بالفوركس شهريا عندما تتاجر ب100دولار...
يعني معدل متوسط لما يمكن تحقيقه بالفوركس خاصة ان الدكتور اسامة عادل قال لا يجب الاعتماد على الفوركس وحده كمدخول؟؟؟؟

msaleh2000
26-08-2011, 03:13 AM
و السؤال الثاني:
يعني معدل متوسط لما يمكن تحقيقه بالفوركس خاصة ان الدكتور اسامة عادل قال لا يجب الاعتماد على الفوركس وحده كمدخول؟؟؟؟

لا تحفظ ولا حاجة
بالنسبة لسؤالك الأول
اتكلم عن نفسي انا اعمل معلم بأحد المدارس الحكومية وراتبي أقل قليلا من 600 جنية مصري تقريبا 100 دولار شهريا ولكن توجد وظائف أخري تتجاوز هذا الرقم بكثير ولكني لا أعرف المتوسط علي وجه الدقة

أما السؤال الثاني فلا يمكنني الاجابة عليه فأنا لم افتح حساب حقيقي بعد واترك الاجابة علي هذا السؤال لأصحاب الحسابات الحقيقية
ولكن ما يمكنني قوله ان أقل مبلغ يمكنك التجارة به وتحقيق دخل شهري مرضي هو 1000 دولار حسب طريقة الدكتور اسامه التي تعتمد علي تحقيق ربح 20:25% ارباح شهرية
اتمني تكون اجابتي مفيدة لك
بالتوفيق خالد باشا

Benisafcom
26-08-2011, 03:22 AM
شكرا حبيبي ..
في الجزائر كدلك هناك طوائف تحقق كثيرا...
شكرا

Hema
26-08-2011, 04:08 AM
معلش يا استاذ محمد مكنتش موجود فى البيت الكام يوم اللى فاتو عشان كدا مكنتش متابع معاك

متابع الموضوع من بكره ان شاءلله

تحياتى يا غالى

و السؤال الثاني:

عندنا فى مصر اسر بتعيش على اقل من 2 دولار يوميا يعنى حوالى 50 دولار فقط فى الشهر ودا بسبب ظلم وبطش النظام البائت وكان احد الاسباب اللى قومنا بالثوره من اجلها هو العداله الاجتماعيه عشان ميبقاش فى ناس مش لاقيه تاكل وناس بتقبض ملايين الدولارات شهريا:1 (79):

تحياتى يا غالى ليك ولشعب الجزائر الجميل

Benisafcom
26-08-2011, 04:17 AM
تحياتي هيما شكرا جزيلا على التوضيح

msaleh2000
26-08-2011, 04:07 PM
ابارك للأخ
salah_852753
الفائز بالجائزة الخامسة من جوائز الويبينار
ونتمني له دوام التوفيق

واترك لكم اجابتي كما اتفقنا سابقا
واتمني من الجميع ارفاق اجابتهم علي الأسئلة حتي نعرف فيما أخطئنا

وأطلب شخصيا من الدكتور اسامه بيان خطئي حتي اتعلم منه في القادم

شكرا جزيلا للدكتور العزيز اسامه
شكرا لك من أثري الموضوع بمعلومة أو سؤال
أتمني دوام التواصل حتي تعم الفائدة

اجابتي علي الأسئلة في المرفقات

msaleh2000
26-08-2011, 04:17 PM
امتحان محاضرة الفيبوناتشي
كورس تعليم فوركس من البداية الى الاحتراف كاملا الدرس الرابع..التحليل الفنى (4) الفيبوناشى + الامتحان (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=12175)

Kimo
26-08-2011, 05:36 PM
السلام عليكم ومبروك للاخ صلاح الحساب

وانا ححط اجاباتي برضه عشان اعرف ايه اخطائي

انا ملاحظ ان الي بيكسبو بيكون حاطين اسهم كتير وكلام مالوش لازمة لو ده بيكسب ياريت تقولنا يا دكتور عشان نملاها اسهم وكلام

ههههههههههه

منتظر التصحيح من الاخوة او الدكتور

Hema
26-08-2011, 06:06 PM
دى اجاباتى

اجابة السؤال الاول:

هذه امثله على نموذج الهيد ان شولدرز"الرأس والكتفين" على شارتات الباوند ين واليورو ين فريم الديلى

الرأس و الكتفین هو نموذج انعكاسى وھو عبارة عن ثلاث قمم متتالیة او قيعان متتاليه والقمة فى المنتصف اعلى من القمتین الاخرین و
یربط الثلاثة خط عنق والدخول يكون بعد كسر خط العنق والغاء النموذج هو الاغلاق بداخله مره اخرى

اجابة السؤال الثانى:

الوتد ھو نموذج انعكاسى يتكون من تلاقى ترندین احدھما ھابط و الاخر صاعد لكن غالبا لا یلتقیان فى نقطة واحدة وهما شبه متوازيان
الدخول يكون بعد كسر احد ضلعى الوتد والغاء النموذج هو الاغلاق بداخله مره اخرى

هذه امثله لنموذج الوتد على شارتات يورو دولار , باوند ين فريم الاربع ساعات

اجابة السؤال الثالث:

التريبل توب هو نموذج انعكاسى يأتى اخر الصعود ويعكسه الى هبوط ويتكون من ثلاثه قمم على الاقل وعند كسر خط العنق يهبط السعر

التريبل بوتوم هو نموذج انعكاسى يأتى اخر الهبوط ويعكسه الى صعود ويتكون من ثلاثة قيعان على الاقل وعند كسر خط العنق يصعد السعر

الدخول يكون بعد الكسر والغاء النموذج هو الاغلاق بداخله مره اخرى

هذا شارت للاسترالى دولار فريم اربع ساعات موضح عليه نموذج تريبل توب ونموذج تريبل بوتوم

نموذج التريبل توب السابق لا يعتد به حيث ان السعر لم يكسر خط العنق بينما نموذج التريبل بوتوم صحيح ومثالى حيث تم الكسر والسعر اتجه بعد الكسر عكس الاتجاه السابق

Benisafcom
26-08-2011, 09:20 PM
شكرا دكتور ..
و الف مبروك للفائز..
جعلها الله في ميزان حسناتك

مدير الموقع
28-08-2011, 03:55 AM
هذا النموذج

النموذج صحيح و لكن لم يتم كسره..
يجب كسر خط العنق للنموذج لاعتباره صحيحا و الدخول فى اتجاه الكسر و بما انه لم يكسر اذن فالنموذج لم يكتمل..
تحياتى يا محمد..

مبروك..كسر و هبط و لكنك نسيت ان الاتجاه العام هو الصاعد لذا كان حتميا ان يستمر الاتجاه فى المزيد من الصعود و ليس العكس :)

+ لايك
كنت من الاوائل الدين نوه لهذه النقطة و هي ان مثل هذه المحاضرات يدفع الاعضاء مقابلها حوالي 200دولار و هو متوسط الاسعار على النت. و هناك بعض الاعضاء يبحثون عليها بالنقود ولم يجدها.
اما مع الكتور جزاه الله كل الخير عنا فهو يقيم بعد كل محاضرة مسابقة و الفائز لديه تشريف مادي ومعنوي.
ماعلينا الا ان ندعو الله ان يحتسب ما يقوم به في ميزان حساناته اضعافا مضاعفة في شهر الرحمة والمغفرة و الخير والعمل الصالح.

بارك الله فيك على كلامك الرائع الطيب اخى خالد.
شكرا ليك مرورك.

بارك الله فيك يادكتور ,,

تسلم يا احمد نورت الموضوع..

ابارك للأخ
salah_852753
الفائز بالجائزة الخامسة من جوائز الويبينار
ونتمني له دوام التوفيق

واترك لكم اجابتي كما اتفقنا سابقا
واتمني من الجميع ارفاق اجابتهم علي الأسئلة حتي نعرف فيما أخطئنا

وأطلب شخصيا من الدكتور اسامه بيان خطئي حتي اتعلم منه في القادم

شكرا جزيلا للدكتور العزيز اسامه
شكرا لك من أثري الموضوع بمعلومة أو سؤال
أتمني دوام التواصل حتي تعم الفائدة

اجابتي علي الأسئلة في المرفقات

الف مبروك للفائز و انت اجاباتك صحيحة عدا الاجابة الثانية فى الراس و الكتفين حيث انه يجب كسر النموذج لاعتباره نموذجا مثاليا و لك يتم الكسر فلا يعتد به نموذجا صحيحا.
الاجابة الاخيرة ايضا السؤال كان يجب ارفاق نموذجين فى نفس النموذج و لكن انت ارفقت كل نموذج مختلف و فردى و هو ما جعلك لا تحصل على الجائزة..
موفقا فى المرات القادمة ان شاء الله :)

السلام عليكم ومبروك للاخ صلاح الحساب

وانا ححط اجاباتي برضه عشان اعرف ايه اخطائي

انا ملاحظ ان الي بيكسبو بيكون حاطين اسهم كتير وكلام مالوش لازمة لو ده بيكسب ياريت تقولنا يا دكتور عشان نملاها اسهم وكلام

ههههههههههه

منتظر التصحيح من الاخوة او الدكتور

اجابتك صحيحة 100% و لا يوجد بها اخطاء و لكن نصيبك لم يكن من الاجابة فكانت القرعة من نصيب الاخ صلاح..
ربنا يوفقك فى المرات القادمة ان شاء الله.

دى اجاباتى

اجابة السؤال الاول:

هذه امثله على نموذج الهيد ان شولدرز"الرأس والكتفين" على شارتات الباوند ين واليورو ين فريم الديلى

الرأس و الكتفین هو نموذج انعكاسى وھو عبارة عن ثلاث قمم متتالیة او قيعان متتاليه والقمة فى المنتصف اعلى من القمتین الاخرین و
یربط الثلاثة خط عنق والدخول يكون بعد كسر خط العنق والغاء النموذج هو الاغلاق بداخله مره اخرى

اجابة السؤال الثانى:

الوتد ھو نموذج انعكاسى يتكون من تلاقى ترندین احدھما ھابط و الاخر صاعد لكن غالبا لا یلتقیان فى نقطة واحدة وهما شبه متوازيان
الدخول يكون بعد كسر احد ضلعى الوتد والغاء النموذج هو الاغلاق بداخله مره اخرى

هذه امثله لنموذج الوتد على شارتات يورو دولار , باوند ين فريم الاربع ساعات

اجابة السؤال الثالث:

التريبل توب هو نموذج انعكاسى يأتى اخر الصعود ويعكسه الى هبوط ويتكون من ثلاثه قمم على الاقل وعند كسر خط العنق يهبط السعر

التريبل بوتوم هو نموذج انعكاسى يأتى اخر الهبوط ويعكسه الى صعود ويتكون من ثلاثة قيعان على الاقل وعند كسر خط العنق يصعد السعر

الدخول يكون بعد الكسر والغاء النموذج هو الاغلاق بداخله مره اخرى

هذا شارت للاسترالى دولار فريم اربع ساعات موضح عليه نموذج تريبل توب ونموذج تريبل بوتوم

نموذج التريبل توب السابق لا يعتد به حيث ان السعر لم يكسر خط العنق بينما نموذج التريبل بوتوم صحيح ومثالى حيث تم الكسر والسعر اتجه بعد الكسر عكس الاتجاه السابق

اجابات صحيحة و لكن كان عليك توضيح خط العنق فى المثال الاول كما ان اجابة السؤال الاخير المطلوب نموذجين مركبين فى نفس النموذج و انت ارفقت كل نموذج على حدى..
متاكد ان حيكون ليك نصيب فى جائزة بس تركز شوية :)

تحياتى للجميع و اعتذر عن تاخر الرد بسبب مشاغل ما قبل العيد
و كل عام و انتم بخير.
الله كريم,

msaleh2000
28-08-2011, 04:12 AM
انا عارف انك مشغول جدا
ومقدر ده
بس اعمل ايه في نفسي
كنت حاسس اني يتيم
رينا يكون ف عونك ويساعدك ويقدرك
كل سنة وانت طيب وعيد سعيد

Hema
28-08-2011, 01:31 PM
الف شكر يا دكتور على ردك

انا كنت فاكر ان المقصود بنفس النموذج هو نفس الشارت

يلا تتعوض

ربنا يبارك فيك ويجازيك كل خير

msaleh2000
28-08-2011, 02:27 PM
الف شكر يا دكتور على ردك

انا كنت فاكر ان المقصود بنفس النموذج هو نفس الشارت

يلا تتعوض

ربنا يبارك فيك ويجازيك كل خير

انا كمان حليت السؤال وانا فاكر كده
الحمد لله

بس الدكتور لسه ما ردش علي استفسارنا عن سؤال محاضرة الفيبوناتشي
يا تري هو عايز الحل نظري ولا عملي
يعني ننفذ صفقة فعلا ولا نقول اللي المفروض يحصل

damoty
28-08-2011, 02:41 PM
الحمد لله

انا بردو لسة محتارة مش عارفة احل على المفروض ولا حاجة قديمة

damoty
28-08-2011, 09:21 PM
ياجماعة سؤال المحاضرة اللى فاتت حليتوه ازاى نظرى ولا عملى واخر معاد للاجابة امتى انا مش عارفة ابعت لدلوقتى عشان مش فاهمة السؤال عايز اية

Hema
28-08-2011, 10:31 PM
الحمد لله

انا بردو لسة محتارة مش عارفة احل على المفروض ولا حاجة قديمة

ياجماعة سؤال المحاضرة اللى فاتت حليتوه ازاى نظرى ولا عملى واخر معاد للاجابة امتى انا مش عارفة ابعت لدلوقتى عشان مش فاهمة السؤال عايز اية

انا بعت للدكتور رساله خاصه سألته فيها عن المقصود من السؤال وكان رده عليا ان المقصود هو انك تنفذ صفقه على هدف قادم مش هدف سابق..
يعنى ترسم الفيبو و تحدد الاهداف و نشوف حيوصل للاهداف ولا لأ

لكن بخصوص اخر معاد لارسال الاجابات انا مسألتوش لكن اعتقد انه هيكون بعد العيد

كل سنه وانت طيب يا استاذ محمد:1 (87):

كل سنه وانتى طيبه يا امنيه:1 (87):

:1 (87): عيد سعيد علينا جميعا:1 (87):

damoty
28-08-2011, 11:17 PM
انا بعت للدكتور رساله خاصه سألته فيها عن المقصود من السؤال وكان رده عليا ان المقصود هو انك تنفذ صفقه على هدف قادم مش هدف سابق..
يعنى ترسم الفيبو و تحدد الاهداف و نشوف حيوصل للاهداف ولا لأ

لكن بخصوص اخر معاد لارسال الاجابات انا مسألتوش لكن اعتقد انه هيكون بعد العيد

كل سنه وانت طيب يا استاذ محمد:1 (87):

كل سنه وانتى طيبه يا امنيه:1 (87):

:1 (87): عيد سعيد علينا جميعا:1 (87):

ميرسى ياهيما على ردك ويارب يكون فعلا بعد العيد على الاقل الواحد يلحق يراجع الويبينار من الاول عشان يركز كويس
كل سنة وانت طيب واستا محمد طيب واف اكس ارابيا طيبة ويااااااااااااااارب عيد سعيد علينا كلنا وملىء بالخير لبلدنا ونكون فى احسن حال الايام القادمة باذن الله

msaleh2000
28-08-2011, 11:29 PM
كل سنة وانتم طيبين
يا أحلي صحبة في أجمل منتدي
كل سنة وانت طيب د:اسامه
كل سنة وانت طيب هيما
كل سنة وانت طيبة امنيه
كل سنة وانت طيب خالد
كل سنة وكل أعضاء منتدانا الحبيب بألف خير

Benisafcom
29-08-2011, 04:11 AM
كل سنة وانتم طيبين
يا أحلي صحبة في أجمل منتدي
كل سنة وانت طيب د:اسامه
كل سنة وانت طيب هيما
كل سنة وانت طيبة امنيه
كل سنة وانت طيب خالد
كل سنة وكل أعضاء منتدانا الحبيب بألف خير

قبل تنشغل الخطوط

و الشبكة تصبح إخطبوط

طوط طوط

كل عيد وأنت مبسوط

msaleh2000
29-08-2011, 04:36 AM
قبل تنشغل الخطوط

و الشبكة تصبح إخطبوط

طوط طوط

كل عيد وأنت مبسوط
كل سنة وانت طيب خالد
وكل شعب الجزائر الحبيب بألف خير
عيد سعيد علينا كلنا

Benisafcom
29-08-2011, 04:42 AM
اكيد اخي صالح
وتقبل مني احر التهاني و اخلص التبريكات
بمناسبة عيد الفطر
كل سنة انت والعائلة الكريمة بالف خير

ahm7373
29-08-2011, 04:49 AM
كل عام وأنتم جميعا بخير وكل إف إكس أرابيا بخير

damoty
29-08-2011, 10:36 PM
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
من صام رمضان ثم اتبعه ستا من شوال كان كصيام الدهر
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
احرصوا على صيام ستا من شوال جعلها الله فى ميزان حسنتاتكم

00808060
29-08-2011, 11:31 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:
دكتورنا العزيز أسامة الشكر الجزيل لك على هذا الويبنار الرائع وجعله الله في ميزان حسناتك:
ارفق اليك بطية من اجاباتي للويبنارات السابقة بهدف ارشادي وابداء الرأي (وهي هنا ليست في معرض الجدل أو أنها صحيحة او ليست صحيحة وأنا لست موجود في هذا المنتدى للجلوائز انما للعلم) ولكن هدفي منها تعليمي بحت لانها تعكس مدى تعليمي للفوريكس وتحليلي الفني للأسواق والعملات ارجو منك ابداء الرأي وتوضيح نقاط الضعف وكيفية التغلب عليها وارجو أن يتسع صدرك لذلك:

س1: استخرج نموذج الهيد ان شولدرز (الرأس و الكتفين) على فريم الدايلى لاى عملة شرط ان يكون النموذج مثاليا.

س2: استخرج نموذج الوتد على فريم الاربع ساعات لاى عملة شرط ان يكون مثاليا.

س3: استخرج نموذجى تريبل توب و تريبل بوتوم فى نفس النموذج على ان يكون هناك نموذج صحيح و مثالى و تم كسره و الاخر لم يتم كسره و لا يعتد به.

وهذا سؤال آخر كان لويبنار الترنداد وكان السؤال اعط او اذكر ثلاث اسباب لهبوط السعر عند نقطة معينة:

وهذا سؤال عن رسم جميع خطوط الدعوم على شارت اليورو فريم اربع ساعات

وهذا سؤال عن هبوط السعر في منطقة معينة:

وآسف على الاطالة يا دكتور وارجو ان يتسع صدرك وكما اخبرتك هدفي هو النقد لتقييم مستواي فقط.
وشكرا

msaleh2000
30-08-2011, 11:12 AM
كل عام وجميع أعضاء منتدانا الحبيب بخير
عيد سعيد علي الجميع
العيد الأول في ظل الحرية
العيد الأول في مصر وتونس وليبيا
ونتمني العيد القادم في سوريا واليمن
والقدس
وجميع البلدان العربية الحرة

msaleh2000
30-08-2011, 10:14 PM
كل عام وأنت بألف خير د:اسامه
وأعاد الله علينا جميعا هذه الأيام بالخير واليمن والبركات

أولا انا مسجل في قناة اليوتيوب باسم
MrMsaleh2000
وعايز المشاركات الفعالة
ثانيا

الافضلية فى الاجابات هو من يضع ستوب لوز و هدف صحيح و يحقق الاهداف التى اقترحها.

هل تقصد بذلك رسم الشارت بعد تحقيق الهدف واغلاق الصفقة
ام وضع الهدف والستوب لوز فقط

شكرا مرة اخري دكتورنا الغالي
وعيد سعيد

razan adnan
30-08-2011, 10:28 PM
دكتور اسامه
اعتقد انك تقصد هذا العلم

هل الرسم صحيح

مرحبا وعيد سعيد انا قبل ما اشوف الردود شفت ان هذا النموذج اكثر دقة من الي قبله
وبالتوفيق لحضرتك ولنا جميع
والفضل لله والى الدكتور اسامة حفظه الله

مدير الموقع
30-08-2011, 10:33 PM
اهلا بكل الاخوة الكرام..
كل عام و انتم بخير..
بالنسبة لسؤال الفيبوناشى المطلوب هو على اهداف تالية مش سابقة
يعنى صفقة حقيقية انت داخلها اعتمادا على فيبوناشى..
سنترك فرصة ثلاثة ايام كمان للاجابات لمن لم يجاوب قبل ان نصححها..

كل عام و انتم بخير :)

مدير الموقع
30-08-2011, 10:34 PM
كل عام وأنت بألف خير د:اسامه
وأعاد الله علينا جميعا هذه الأيام بالخير واليمن والبركات

أولا انا مسجل في قناة اليوتيوب باسم
MrMsaleh2000
وعايز المشاركات الفعالة
ثانيا

الافضلية فى الاجابات هو من يضع ستوب لوز و هدف صحيح و يحقق الاهداف التى اقترحها.

هل تقصد بذلك رسم الشارت بعد تحقيق الهدف واغلاق الصفقة
ام وضع الهدف والستوب لوز فقط

شكرا مرة اخري دكتورنا الغالي
وعيد سعيد

اهلا محمد
كل عام و انت بخير..
المطلوب رسم الشارت و توضيح اهدافك ستكون كذا وكذا و ترفق لى الاجابة..
سانتظر انا يومين لاراقب كيف تحرك السعر بناء على اهدافك و ستوباتك و هل ربحت ام لا فى نهائى عدد النقاط :)

اتمنى يكون الرد وصل يا غالى :)
الله كريم

msaleh2000
30-08-2011, 10:57 PM
اهلا بكل الاخوة الكرام..
كل عام و انتم بخير..
بالنسبة لسؤال الفيبوناشى المطلوب هو على اهداف تالية مش سابقة
يعنى صفقة حقيقية انت داخلها اعتمادا على فيبوناشى..
سنترك فرصة ثلاثة ايام كمان للاجابات لمن لم يجاوب قبل ان نصححها..

كل عام و انتم بخير :)

اهلا محمد
كل عام و انت بخير..
المطلوب رسم الشارت و توضيح اهدافك ستكون كذا وكذا و ترفق لى الاجابة..
سانتظر انا يومين لاراقب كيف تحرك السعر بناء على اهدافك و ستوباتك و هل ربحت ام لا فى نهائى عدد النقاط :)

اتمنى يكون الرد وصل يا غالى :)
الله كريم

كل سنة وانت طيب دكتور اسامة
اعاد الله علينا جميعا هذه الأيام بالخير واليمن والبركات
وكل عيد وحضرتك طيب والأسرة الكريمة وأعضاء المنتدي جميعا

الرد وصل
لكن انا عملت صفقة فعلا وارفقت الشارت قبل وبعد
هل يكون صحيح ام ارسل اجابة أخري

مشكور جدا يا دكتور

razan adnan
31-08-2011, 01:47 AM
عيد سعيد على الجميع وينعاد بالصحة والعافية
اريد مساعة الجميع هل الرسم والتحلي المتواضع صحيح او خطا
اتمنى المساعدة من الجميع
تحياتي للجميع
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314744355.gif (http://fx-arabia.com/vb)

monmon
31-08-2011, 02:03 AM
اريد مساعة الجميع هل الرسم والتحلي المتواضع صحيح او خطا
اتمنى المساعدة من الجميع
تحياتي للجميع

بصى ياتوتا انا شايفة ان نموذج المستطيل صح لانو دى فترة تريح وتفريغ للسعر
اما نموذج المثلث اللى انتى راسماه المفروض انو عبارة عن ترندات مرسومة على ارتكازات يعنى قمم وقيعان اتكونت وصراحة انا مش لاقية اى ارتكازات ارسم عليها ترندات دى مجرد شموع صاعده وهابطة
وثوانى بحجاول ارفعلك صورة عن نموذج المثلث اللى انا شايفاه وبردو مستنين رد الاساتذه

damoty
31-08-2011, 02:19 AM
بصى ياجميل انا شايفة ان نموذج المثلث اللى انا رافعة اصح شوية لانو على ارتكازات اصح ونموذج المستطيل اللى انتى راسماه شايفاه صح ونستنى نشوف راى الاساتذه بردو اية
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4238_11314746313.jpg (http://fx-arabia.com/vb)

msaleh2000
31-08-2011, 02:59 AM
اريد مساعدة الجميع هل الرسم والتحليل المتواضع صحيح او خطا
اتمنى المساعدة من الجميع
تحياتي للجميع
أهلا أخت رزان
عيد سعيد عليك وعلي كل شعب العراق الباسل
أولا لترسمي نموذج صحيح يجب تواجد قدر مناسب من الشموع التي تكون هذا النموذج
يعني ما ينفعش ترسمي نموذج علي عدد قليل من الشموع
ثانيا يجب ان يرتكز خط الترند علي نقطتين علي الأقل

بصى ياتوتا انا شايفة ان نموذج المستطيل صح لانو دى فترة تريح وتفريغ للسعر
اما نموذج المثلث اللى انتى راسماه المفروض انو عبارة عن ترندات مرسومة على ارتكازات يعنى قمم وقيعان اتكونت وصراحة انا مش لاقية اى ارتكازات ارسم عليها ترندات دى مجرد شموع صاعده وهابطة
وثوانى بحاول ارفعلك صورة عن نموذج المثلث اللى انا شايفاه وبردو مستنين رد الاساتذه

اهلا بيك monmon
نورت الموضوع والمنتدي كله
وكل عام وانت بخير وعيد سعيد
كلامك صح ومنتظر أشوف رسمك
بالتوفيق
بصى ياجميل انا شايفة ان نموذج المثلث اللى انا رافعة اصح شوية لانو على ارتكازات اصح ونموذج المستطيل اللى انتى راسماه شايفاه صح ونستنى نشوف راى الاساتذه بردو اية
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4238_11314746313.jpg (http://fx-arabia.com/vb)

كل سنة وانت طيبة امنية
أخبار البسكويت والكعك ايه

طبعا كلامك صح وانت بقيت استاذه دلوقت
عايزين نبطل كسل بقا ونرجع ننشط تاني
عايزين نعمل شغل عالي الفترة الجاية

شوفوا الرسمة دي كده
اعتقد دي المثلثات اللي موجودة علي فريم الويكلي

damoty
31-08-2011, 03:15 AM
أهلا أخت رزان
عيد سعيد عليك وعلي كل شعب العراق الباسل
أولا لترسمي نموذج صحيح يجب تواجد قدر مناسب من الشموع التي تكون هذا النموذج
يعني ما ينفعش ترسمي نموذج علي عدد قليل من الشموع
ثانيا يجب ان يرتكز خط الترند علي نقطتين علي الأقل

اهلا بيك monmon
نورت الموضوع والمنتدي كله
وكل عام وانت بخير وعيد سعيد
كلامك صح ومنتظر أشوف رسمك
بالتوفيق

كل سنة وانت طيبة امنية
أخبار البسكويت والكعك ايه

طبعا كلامك صح وانت بقيت استاذه دلوقت
عايزين نبطل كسل بقا ونرجع ننشط تاني
عايزين نعمل شغل عالي الفترة الجاية

شوفوا الرسمة دي كده
اعتقد دي المثلثات اللي موجودة علي فريم الويكلي

ازيك استاذ محمد كل سنة وانت طيب عيد سعيد يارب علينا كلنا

بس مش عارفة شايفة ان حضرتك راسم ترندات زيادة اللى انا فاهماه ان الرتندات بتكون على ارتكاز كامل يعنى قمة او قاع حقيقين مش مجرد ذيل شمعة فتهيالى ان المثلثات المتاحة بس هيا دية ومستنية ردك
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4238_11314749713.jpg (http://fx-arabia.com/vb)

msaleh2000
31-08-2011, 03:31 AM
انا بتكلم عن الترندات التي تخدم السعر الحالي
انما لو رجعنا ورا شوية صغيرين
ممكن نرسم مثلثات كتير جدا

(انتظر السعر يأتي اليك ولا تذهب انت للسعر)

damoty
31-08-2011, 03:36 AM
انا بتكلم عن الترندات التي تخدم السعر الحالي
انما لو رجعنا ورا شوية صغيرين
ممكن نرسم مثلثات كتير جدا

(انتظر السعر يأتي اليك ولا تذهب انت للسعر)

حضرتك مفهمتش قصدى
انا قصدى ان مش المفروض ان الترندات تترسم على قمم وقيعان حقيقية ويكونو واضحين مش على شمعة منخفية مثلا او شمعة صاعدة انا شايفة ان اصغر ترند حضرتك راسمه واللى انا مضفتوش فى رسمى مش ترند ولا انا غلط فى كلامى

msaleh2000
31-08-2011, 03:57 AM
طبعا كلامك صح
المهم هو جسم الشمعة وليس الذيول
والعبرة بالاغلاقات
الترند اللي قصدك عليه هو ترند علي فريم اليومي
عشان كده تحسي لما تشوفيه ع الويكلي انه مش مظبوط
تحياتي

razan adnan
31-08-2011, 03:03 PM
مرحبا جميعا
ممكن رئيكم بالشارتات
لان من فترة احاول التركيز ويارب اكون ركزت ورسمت صح
تحياتي
علما ان ترند الديلي ليورو دولار رسمتة باللون الازرق
واربع ساعات رسمتة باللون الابيض
والاصفر مقاومة ودعم
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314792041.gif (http://fx-arabia.com/vb)
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314792090.gif (http://fx-arabia.com/vb)
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314792134.gif (http://fx-arabia.com/vb)
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314792183.gif (http://fx-arabia.com/vb)

msaleh2000
31-08-2011, 03:27 PM
مرحبا جميعا
ممكن رئيكم بالشارتات
لان من فترة احاول التركيز ويارب اكون ركزت ورسمت صح
تحياتي
علما ان ترند الديلي ليورو دولار رسمتة باللون الازرق
واربع ساعات رسمتة باللون الابيض
والاصفر مقاومة ودعم
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314792041.gif (http://fx-arabia.com/vb)
الترند الأبيض اللي فوق صغير جدا
ومرتكز علي عدد شموع قليل
الترند الأبيض السفلي صحيح

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314792090.gif (http://fx-arabia.com/vb/../vb)
لرسم الترند بطريقة صحيحة يجب أن يرتكز علي نقاط لا تقل عن 2 وان تكون بعيدة نسبيا عن بعضها
الترند الأزرق السفلي صحيح

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314792134.gif (http://fx-arabia.com/vb/../vb)
الترند العلوي صحيح أما السفلي ارتكازاته غير واضحة

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314792183.gif (http://fx-arabia.com/vb/../vb)

اعتقد انك تتقدمين
ينقصك فقط الاكثار من الرسم والتدريب

Hema
31-08-2011, 05:41 PM
حضرتك مفهمتش قصدى
انا قصدى ان مش المفروض ان الترندات تترسم على قمم وقيعان حقيقية ويكونو واضحين مش على شمعة منخفية مثلا او شمعة صاعدة انا شايفة ان اصغر ترند حضرتك راسمه واللى انا مضفتوش فى رسمى مش ترند ولا انا غلط فى كلامى

تمام يا امنيه الترندات لازم تترسم على قمم وقيعان حقيقيه لان الترند ماهو الا توصيل قمم بعضها او قيعان ببعضها والقمه تتكون فى نهاية اتجاه صاعد يليه اتجاه هابط والقاع يتكون فى نهاية اتجاه هابط يليه اتجاه صاعد

شوفى الرسمه دى

الترند الاصفر غير صحيح بينما الترند الاحمر ترند صحيح لانه ارتكز على قمتين حقيقيتين

Hema
31-08-2011, 05:51 PM
ازيك استاذ محمد كل سنة وانت طيب عيد سعيد يارب علينا كلنا

بس مش عارفة شايفة ان حضرتك راسم ترندات زيادة اللى انا فاهماه ان الرتندات بتكون على ارتكاز كامل يعنى قمة او قاع حقيقين مش مجرد ذيل شمعة فتهيالى ان المثلثات المتاحة بس هيا دية ومستنية ردك
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4238_11314749713.jpg (http://fx-arabia.com/vb)

ترنداتك صحيحه على فريم الويكلى لكن احنا عندنا فريمات تانيه غير الويكلى زى الدايلى والاربع ساعات..ممكن ترسمى ترند على الدايلى ويكون صحيح وارتكازاته صحيحه وتفتحى فريم الويكلى تلاقيه غير صحيح او لسه مبقاش له ارتكازات حقيقيه لكن فى نفس الوقت هو صحيح على فريم الدايلى ودا مجرد فرق فى الشموع لان الشمعه اللى بتتكون على فريم الويكلى بيكون مقابلها 5 شموع على فريم الدايلى

razan adnan
31-08-2011, 06:39 PM
[QUOTE=msaleh2000;193486]
اعتقد انك تتقدمين
ينقصك فقط الاكثار من الرسم والتدريب[/QUOT

اشكرك وان شاء الله حيكون تركيزي اكثر
شكرا

damoty
31-08-2011, 07:14 PM
تمام يا امنيه الترندات لازم تترسم على قمم وقيعان حقيقيه لان الترند ماهو الا توصيل قمم بعضها او قيعان ببعضها والقمه تتكون فى نهاية اتجاه صاعد يليه اتجاه هابط والقاع يتكون فى نهاية اتجاه هابط يليه اتجاه صاعد

شوفى الرسمه دى

الترند الاصفر غير صحيح بينما الترند الاحمر ترند صحيح لانه ارتكز على قمتين حقيقيتين

ايون تمام هو ده اللى قصدى عليه

damoty
31-08-2011, 07:15 PM
ترنداتك صحيحه على فريم الويكلى لكن احنا عندنا فريمات تانيه غير الويكلى زى الدايلى والاربع ساعات..ممكن ترسمى ترند على الدايلى ويكون صحيح وارتكازاته صحيحه وتفتحى فريم الويكلى تلاقيه غير صحيح او لسه مبقاش له ارتكازات حقيقيه لكن فى نفس الوقت هو صحيح على فريم الدايلى ودا مجرد فرق فى الشموع لان الشمعه اللى بتتكون على فريم الويكلى بيكون مقابلها 5 شموع على فريم الدايلى

ايون عندك حق احنا كنا بنتكلم عن نفس الفريم وانا رسمت اللى شايفاه تمام هيما فى تقدم مستمر يارب

Benisafcom
31-08-2011, 07:16 PM
بالتوفيق للجميع

razan adnan
31-08-2011, 07:22 PM
مرحبا جميعا
هذي بعض الشارتات اتمنى ان تكون صحيحة
تحياتي
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314807663.gif (http://fx-arabia.com/vb)
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314807714.gif (http://fx-arabia.com/vb)

Benisafcom
31-08-2011, 07:26 PM
شباب هل بعثوا الاجابات الخاصة الفايبوناتشي.
ومتى اخر اجل

Hema
31-08-2011, 07:37 PM
مرحبا جميعا
هذي بعض الشارتات اتمنى ان تكون صحيحة
تحياتي
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314807663.gif (http://fx-arabia.com/vb)
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314807714.gif (http://fx-arabia.com/vb)

تمام الله ينور عليكى

اعتقد ان الدهب انهى التصحيح بارتداده من مستوى 38.2 فايبو وفى طريقه لاستكمال الصعود هذا والله اعلم

Hema
31-08-2011, 07:38 PM
شباب هل بعثوا الاجابات الخاصة الفايبوناتشي.
ومتى اخر اجل

الدكتور اعطى فرصه 3 ايام اضافيه لارسال الاجابات

razan adnan
01-09-2011, 11:28 AM
مرحبا جميعا
هذا الشارت على اربع ساعات يورو دولار
واتمنى رئيكم على الشارات
تحياتي واحترامي
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314865676.gif (http://fx-arabia.com/vb)

damoty
01-09-2011, 11:39 AM
مرحبا جميعا
هذا الشارت على اربع ساعات يورو دولار
واتمنى رئيكم على الشارات
تحياتي واحترامي
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314865676.gif (http://fx-arabia.com/vb)

اية مبررارتك لهبوط السعر للنقطة دية انا مش شايفة سبب ولو انتى قصدك عشان ارتكازات مقاومة فده تحت النقطة الللى ذكرتيها
ممكن توضحى شوية وكل سنة وانتى طيبة

razan adnan
01-09-2011, 11:51 AM
اية مبررارتك لهبوط السعر للنقطة دية انا مش شايفة سبب ولو انتى قصدك عشان ارتكازات مقاومة فده تحت النقطة الللى ذكرتيها
ممكن توضحى شوية وكل سنة وانتى طيبة
عيد سعيد عليكم
حسب ما ذكر الاستاذ الدكتور اسامة
عندما السعر يكسر القناة ونبدء بقياس عدد النقاط ما بين المستوى الاعلى لخط القناة وخط اسفل القناة ونرى عدد النقاط ونحسبها من اول افتتاح نقطة الكسر وسوف يتجه السعر الى تحقيق نفس عدد النقاط او اقل او اكثر بقليل
وممكن تراجعي الفيديو
الخاص بالتماذج السعرية ستلاحظين هذي الحاله
شكرا
وايضا لو رسمتي فيبوناتشي على الديلي ستلاحظين ان الهدق سيكون ما بين مستوى 38 و 61 فيبو
وهو المطلبوب
وهذا الشارت
والله اعلم واحترامي ممكن اكون صح او خطا على كل حال انا احاول واجتهد والله كريم
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314867478.gif (http://fx-arabia.com/vb)

msaleh2000
01-09-2011, 12:09 PM
اعتقد الزوج مرشح اكثر للصعود
حيث انه يسير في ترند عام صاعد
الترند الحالي له نقطة ارتكاز قوية قادمة عند 1.4280
اذا كسر هذا الترند فان السعر سيتجه الي مستوي الفايبو ناتشي التالي عند 1.4250 وهو مستوي 38 فايبو وهو مستوي تصحيحي قوي
عند هذه النقطة يوجد احتمالين
اما الارتكاز عليه ومعاودة الصعود
واما ان يكسره ويغلق تحته ومن ثم مواصلة الهبوط الي 23
عند 1.4100 ولكني ارجح اننا لن نري هذا السعر قريبا

والأقرب هو معاودة الصعود
دعونا ننتظر

damoty
01-09-2011, 03:34 PM
اعتقد الزوج مرشح اكثر للصعود
حيث انه يسير في ترند عام صاعد
الترند الحالي له نقطة ارتكاز قوية قادمة عند 1.4280
اذا كسر هذا الترند فان السعر سيتجه الي مستوي الفايبو ناتشي التالي عند 1.4250 وهو مستوي 38 فايبو وهو مستوي تصحيحي قوي
عند هذه النقطة يوجد احتمالين
اما الارتكاز عليه ومعاودة الصعود
واما ان يكسره ويغلق تحته ومن ثم مواصلة الهبوط الي 23
عند 1.4100 ولكني ارجح اننا لن نري هذا السعر قريبا

والأقرب هو معاودة الصعود
دعونا ننتظر

انا مع استاذ محمد لان الاتجاه صاعد وغالبا احنا بنضع اهدافنا مع الاتجاه العام وفى انتظار ما يحدث

damoty
01-09-2011, 03:35 PM
عيد سعيد عليكم
حسب ما ذكر الاستاذ الدكتور اسامة
عندما السعر يكسر القناة ونبدء بقياس عدد النقاط ما بين المستوى الاعلى لخط القناة وخط اسفل القناة ونرى عدد النقاط ونحسبها من اول افتتاح نقطة الكسر وسوف يتجه السعر الى تحقيق نفس عدد النقاط او اقل او اكثر بقليل
وممكن تراجعي الفيديو
الخاص بالتماذج السعرية ستلاحظين هذي الحاله
شكرا
وايضا لو رسمتي فيبوناتشي على الديلي ستلاحظين ان الهدق سيكون ما بين مستوى 38 و 61 فيبو
وهو المطلبوب
وهذا الشارت
والله اعلم واحترامي ممكن اكون صح او خطا على كل حال انا احاول واجتهد والله كريم
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3816_11314867478.gif (http://fx-arabia.com/vb)

ميرسى ياجميل على التوضيح ربنا يوفقك ويوفقنا جميعا يارب

razan adnan
01-09-2011, 03:46 PM
ميرسى ياجميل على التوضيح ربنا يوفقك ويوفقنا جميعا يارب

الف شكر على جميع ردودكم
وانا لسه في بداية الطريق وانا ايضا انتظر معكم واشوف
واتعلم
لكن ممكن سؤال
لو شاهدتوا فريم 4 ساعات والله اعلم حسب ما شفت
انه السعر يمشي بالاتجاه عرضي وحتى ممكن يرسم نموذج المستطيل
وتم كسرة
وحسب ما ذكر الاستاذ اسامة من يكسر السهر النموذج الاستمراري يجب قياس المسافة بين الضلع العلوي والسفلي
ونتوقع نزول السعر بقدر النقاط
وممكن اكون على خطا لان لسه في بداية الطريق
والله اعلم

damoty
01-09-2011, 03:51 PM
الف شكر على جميع ردودكم
واتعلم
لكن ممكن سؤال
وتم كسرة
وحسب ما ذكر الاستاذ اسامة من يكسر السهر النموذج الاستمراري يجب قياس المسافة بين الضلع العلوي والسفلي
والله اعلم

وانا كمان فى بداية الطريق زيك ربنا يوفقنا كلنا يارب
بس حسب فهمى اننا بنمشى مع الاتجاه العام والاتجاه العام الحالى لليورو دولار صاعد من فترة وانا لما نيجى ندخل من الافضل اننا ندخل مع الاتجاه العام حتى فى ويبينار الترندات والدعوم والمقاوامت جه سؤال للدكتور واتسال لو الاتجاه العام صاعد والسعر بيهبط فرد قال انا بدخل مع الاتجاه العام والله اعلم

Benisafcom
01-09-2011, 04:35 PM
الدكتور اعطى فرصه 3 ايام اضافيه لارسال الاجابات

شكرا هيما على الرد

msaleh2000
01-09-2011, 04:56 PM
الف شكر على جميع ردودكم
واتعلم
لكن ممكن سؤال
وتم كسرة
والله اعلم

وانا كمان فى بداية الطريق زيك ربنا يوفقنا كلنا يارب
بس حسب فهمى اننا بنمشى مع الاتجاه العام والاتجاه العام الحالى لليورو دولار صاعد من فترة وانا لما نيجى ندخل من الافضل اننا ندخل مع الاتجاه العام حتى فى ويبينار الترندات والدعوم والمقاوامت جه سؤال للدكتور واتسال لو الاتجاه العام صاعد والسعر بيهبط فرد قال انا بدخل مع الاتجاه العام والله اعلم

كلنا في الويبينار في بداية الطريق
وبنحاول نتعلم مع بعض ومن بعض
ما نشاهده الآن هو دعم قوي جدا من الترند الصاعد
علي فريم ال 4 ساعات
والسعر يحاول الكسر ولكنه غير قادر علي تجاوزه
الشمعة السابقة أغلقت علي ما يشبه الهامر
وهو مؤشر لبداية الصعود وانعكاس الاتجاه الهابط السابق
اتوقع ان يصل الي مستوي ال 50 فايبوناتشي
عند 1.4390
هنشوف النهاردة ايه اللي يحصل

drkarim
01-09-2011, 05:03 PM
كل سنة وانتم طيبين يا أحلى صحبة

اعذرونى لقلة المشاركة الايام دى

لكن اوعدكم بمشاركات قوية قريبا

ادعولى باخلاص

damoty
01-09-2011, 05:06 PM
كل سنة وانتم طيبين يا أحلى صحبة

اعذرونى لقلة المشاركة الايام دى

لكن اوعدكم بمشاركات قوية قريبا

ادعولى باخلاص

ربنا يوفق حضرتك ويقدملك الخير ويقدم الخير لكل الناس ياااااااااااااارب

msaleh2000
01-09-2011, 05:16 PM
منور كيمو
كل سنة وانت طيب
منتظرينك يا غالي

msaleh2000
01-09-2011, 06:13 PM
اليورو كسر الترند الصاعد وخط ال 38 فايبوناتشي
وأغلق أسفل منهما علي فريم الساعة
ووصل الي سعر 1.4225
وهو الآن يتذبذب حول مستوي 1.4250
ننتظر اغلاق شمعة ال 4 ساعات تحت
مما يؤدي الي مزيد من التدهور
أعتقد أن البيانات الاقتصادية والأخبار اليوم لها تأثير في هذا الهبوط الحاد لليورو مقابل الدولار
اذا استمر هذا الوضع دون تدخل المشترين فان اليورو سيصل قريبا الي 1.4100
دعونا نشاهد ونتعلم

msaleh2000
01-09-2011, 06:22 PM
اليورو كسر الترند الصاعد وخط ال 38 فايبوناتشي
وأغلق أسفل منهما علي فريم الساعة
ووصل الي سعر 1.4225
وهو الآن يتذبذب حول مستوي 1.4250
ننتظر اغلاق شمعة ال 4 ساعات تحت
مما يؤدي الي مزيد من التدهور
أعتقد أن البيانات الاقتصادية والأخبار اليوم لها تأثير في هذا الهبوط الحاد لليورو مقابل الدولار
اذا استمر هذا الوضع دون تدخل المشترين فان اليورو سيصل قريبا الي 1.4100
دعونا نشاهد ونتعلم

drkarim
01-09-2011, 08:43 PM
شكرا على الدعاء استاذة امنية

ده نور الموجودين يا محمد وانت طيب يا حبى

YIGALO
01-09-2011, 09:25 PM
فعلا اليورو يهوي لكن انا حلفت اني ما آتاجر بعد ما خسرت محفظتي الاخيرة دى عالم يخوف و اكون بذلك خسرت حوالي 500 $ و لن اعود للمتاجرة.

lido
01-09-2011, 11:38 PM
الكلام كلة جميل سواء من الوبينار او من التجمع الجميل دة واللى مخلية احلى واحلى دكتورنا الجميل لكن لو فيها تقل احنا عايزين ويبنار لكل حاجة زى موضوع السكالبينج وموضوع الاكسبرتات وموضوع الاستراتيجيات لان ممكن يطلع واحد مننا تكون دماغة جامدة زى دكتورنا العزيز ونقدر نستفاد كلنا من وراة ولكن نعتبر ويبنار رمضان هو مدخل لباقى الويبينارات وشكرا

msaleh2000
02-09-2011, 12:24 AM
فعلا اليورو يهوي لكن انا حلفت اني ما آتاجر بعد ما خسرت محفظتي الاخيرة دى عالم يخوف و اكون بذلك خسرت حوالي 500 $ و لن اعود للمتاجرة.
ربنا يعوض عليك يا صاحبي
لكل جواد كبوة
الكلام كلة جميل سواء من الوبينار او من التجمع الجميل دة واللى مخلية احلى واحلى دكتورنا الجميل لكن لو فيها تقل احنا عايزين ويبنار لكل حاجة زى موضوع السكالبينج وموضوع الاكسبرتات وموضوع الاستراتيجيات لان ممكن يطلع واحد مننا تكون دماغة جامدة زى دكتورنا العزيز ونقدر نستفاد كلنا من وراة ولكن نعتبر ويبنار رمضان هو مدخل لباقى الويبينارات وشكرا
الدكتور اسامه وعد انه هيفكر في الكلام ده
وفيه احتمالية كبيرة انه يكون فيه ويبينارات متتابعة لكل جوانب هذا العلم

msaleh2000
02-09-2011, 12:44 AM
شمعة 4 ساعات اغلقت اسفل الترند الصاعد
كمان شمعة الدايلي اغلقت اسفله
ولكنهما فشلا في اختراق مستوي 38 فايبوناتشي

والآن ما هي توقعاتكم لليورو دولار
الصعود أم الهبوط

damoty
02-09-2011, 01:26 AM
شمعة 4 ساعات اغلقت اسفل الترند الصاعد
كمان شمعة الدايلي اغلقت اسفله
ولكنهما فشلا في اختراق مستوي 38 فايبوناتشي

والآن ما هي توقعاتكم لليورو دولار
الصعود أم الهبوط

انا شايفة ان هناك شمعة هابطة اغلقت داخل مستوى 38 فيبو وهناك شمعة اخرى هابطة تتكون فى فريم 4 ساعات فاظن ان الاتجاه فى الفترة التالية هابط اية رايكم
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4238_11314915898.png (http://fx-arabia.com/vb)

damoty
02-09-2011, 01:35 AM

ليه بس كده احضر الويبينار كلو وراجع كويس وتدرب على الديمو فترة كويسة وربنا يكرمك يارب ان شاء الله توكل على الله وابذل جهد كلنا خايفين وادينا بنعمل اللى علينا وبنشجع بعض كلنا

damoty
02-09-2011, 01:47 AM
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4238_11314917163.png (http://fx-arabia.com/vb)

ممكن حضراتكم تراجعو الرسم ده وتشوفو صح ولا غلط واية توقعاتكم الفترة القادمة مع العلم انه على فريم 4 ساعات يقوم السعر بعمل اعادة اختبار على خط العنق الذى نعتبره ترند صاعد ايضا
وشكرا

Benisafcom
02-09-2011, 01:57 AM

يج عليك التعلم
حتى تتعلم اول شيئ و هو ادارة راس المال.
ثم يا اخي تزيد تتعلم التحليلات و تتبع توصيات في المنتدى
ثم تتع استراتيجية
ربنا يعوضك
موفق

damoty
02-09-2011, 01:57 AM
بالنسبة للذهب اجد ان هذاك نموذج كوب وعروة انعكاسى وقام السعر بتحقيق الاهداف حتى المستوى الذهبى 61 ونحن الان فى انتظار اما ان يرتفع السعر فوق المستوى 61 او ان يقوم بالعودة والهبوط مرة اخرى
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4238_11314917762.png (http://fx-arabia.com/vb)

Herr.Omar
02-09-2011, 02:02 AM
والله شغل عالي وموضع موفق جدا وحبايبنا المبتدئين بقوا اساتذه ما شاء الله

كل عام وانتم بخير

damoty
02-09-2011, 02:49 AM
اية ياجماعة الناس نامت ولا اية محدش ردت على الاسئلة
شكل الكل نام خالص

Hema
02-09-2011, 03:40 AM
انا شايفة ان هناك شمعة هابطة اغلقت داخل مستوى 38 فيبو وهناك شمعة اخرى هابطة تتكون فى فريم 4 ساعات فاظن ان الاتجاه فى الفترة التالية هابط اية رايكم
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4238_11314915898.png (http://fx-arabia.com/vb)

انا متفق معاكى يا امنيه اننا هنشوف هبوط للزوج لان السعر اغلق تحت الترند الصاعد على فريم الدايلى وتكونت شموع جديده اسفل الترند على فريم الاربع ساعات اعتقد اننا هنوصل لمستوى 38 فايبو عند 1.4160

damoty
02-09-2011, 03:54 AM
انا متفق معاكى يا امنيه اننا هنشوف هبوط للزوج لان السعر اغلق تحت الترند الصاعد على فريم الدايلى وتكونت شموع جديده اسفل الترند على فريم الاربع ساعات اعتقد اننا هنوصل لمستوى 38 فايبو عند 1.4160

بس كده انهى اصح الفيبو اللى انا راسماه ولا اللى انت راسمه انا رسمت على اخر موجة فيها قمة وقاع حقيقين انما انت رسمت نفس اللى خدناه فى الويبينار واللى مر باكثر من قمة وقاع
فى حيرة بالنسبالى فى انقطة دى

Herr.Omar
02-09-2011, 03:57 AM
بس كده انهى اصح الفيبو اللى انا راسماه ولا اللى انت راسمه انا رسمت على اخر موجة فيها قمة وقاع حقيقين انما انت رسمت نفس اللى خدناه فى الويبينار واللى مر باكثر من قمة وقاع

اخر قمة وقاع حقيقين يا استاذة كده تمام

damoty
02-09-2011, 04:00 AM
اخر قمة وقاع حقيقين يا استاذة كده تمام

ميرسى على ردك يعنى معنى كده بناء على رسمى ان السعر بالفعل حقق الهدف عند المستوى 38 وفى طريقة لتحقيق الهدف عند الفيبو 50 اى عند سعر 1.4190 وليس عند مستوى الفيبو 38
ارجو التاكيد وشكرا

Hema
02-09-2011, 04:09 AM

هو بيترسم على اخر موجه ممكن ترسميه على اى موجه اخيره تكونت انا اول ما فتحت الشارت رسمته على الموجه الكبيره معرفش اذا كان دا صح ولا غلط لكن طبعا رسمك صحيح وفى النهايه الهدف واحد وهو الهبوط

نتابع سوا ان شاءلله ونشوف هيهبط ولا هيحصل ايه

damoty
02-09-2011, 04:14 AM
هو بيترسم على اخر موجه ممكن ترسميه على اى موجه اخيره تكونت انا اول ما فتحت الشارت رسمته على الموجه الكبيره معرفش اذا كان دا صح ولا غلط لكن طبعا رسمك صحيح وفى النهايه الهدف واحد وهو الهبوط

نتابع سوا ان شاءلله ونشوف هيهبط ولا هيحصل ايه

بالتوفيق لنا جميعا
طب بالنسبة لرسم الذهب اللى انا حطاه شوف صح ولا غلط

Hema
02-09-2011, 04:23 AM
بالنسبة للذهب اجد ان هذاك نموذج كوب وعروة انعكاسى وقام السعر بتحقيق الاهداف حتى المستوى الذهبى 61 ونحن الان فى انتظار اما ان يرتفع السعر فوق المستوى 61 او ان يقوم بالعودة والهبوط مرة اخرى
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4238_11314917762.png (http://fx-arabia.com/vb)

اعتقد انه كان نموذج صحيح لكن مكتملش لان الخط العنق متكسرش

كان مفروض يكسر ويصعد يجيب هدف النموذج

ولا ايه رأيك ؟؟

00808060
02-09-2011, 04:23 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
كل عام والجميع بألف خير

على ما أعتقد وحسب ما قرأت عن الفايبو والله تعالى أعلم أن الرسم عادة يكون مع الاتجاه العام بمعنى انه لو الترند صاعد يكون الرسم من أقرب أقل قمى الى أعلى قاع وذلك لأن الهدف من الفايبوناتشي هو معرفة التصحيح والحدود العامة له وأين سوف ينتهي وعادة التصيحي يقصد به (يكون عكس الاتجاه) اي في حالة الصعود يكون التصحيح هبوطي وفي حالة الترند الهابط يكون التصحيح صعودي والله تعالى أعلم
ارفق اليكم شارت اليورو الدايلي مع رسم الفايبو والله تعالى اعلم

damoty
02-09-2011, 04:33 AM
اعتقد انه كان نموذج صحيح لكن مكتملش لان الخط العنق متكسرش

كان مفروض يكسر ويصعد يجيب هدف النموذج

ولا ايه رأيك ؟؟

مهو فى الفترة دى فى حالة تذبذب فمفروض انو ياما هيطلع فوق مستوى 61 فيبو او يعاود الهبوط والسعر دلوقتى فى مرحلة اعادة اختبار
قصدك انى استنى لما السعر يهبط او يصعد عشان يتاكد الكسر لو صعد يبقى مثالى لو هبط يصبح النموذج غير مثالى

Hema
02-09-2011, 05:16 AM
مهو فى الفترة دى فى حالة تذبذب فمفروض انو ياما هيطلع فوق مستوى 61 فيبو او يعاود الهبوط والسعر دلوقتى فى مرحلة اعادة اختبار
قصدك انى استنى لما السعر يهبط او يصعد عشان يتاكد الكسر لو صعد يبقى مثالى لو هبط يصبح النموذج غير مثالى

ايوا السعر متذبذب فعلا مقضيها شموع دوجى بس انا ارجح الصعود عشان الترند العام صاعد ولو صعد وكسر خط الخنق يبقى النموذج صحيح

Hema
02-09-2011, 05:19 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
كل عام والجميع بألف خير

على ما أعتقد وحسب ما قرأت عن الفايبو والله تعالى أعلم أن الرسم عادة يكون مع الاتجاه العام بمعنى انه لو الترند صاعد يكون الرسم من أقرب أقل قمى الى أعلى قاع وذلك لأن الهدف من الفايبوناتشي هو معرفة التصحيح والحدود العامة له وأين سوف ينتهي وعادة التصيحي يقصد به (يكون عكس الاتجاه) اي في حالة الصعود يكون التصحيح هبوطي وفي حالة الترند الهابط يكون التصحيح صعودي والله تعالى أعلم

اعتقد انك تقصد من اقل قاع الى اعلى قمه اليس كذلك؟؟

msaleh2000
02-09-2011, 11:30 AM
تحليل اليورو دولار
ليوم
2/9/2011
من هنا (http://fx-arabia.com/vb/showpost.php?p=194238&postcount=1250)

جمعة مباركة

damoty
02-09-2011, 02:38 PM
تحليل اليورو دولار
ليوم
2/9/2011
من هنا (http://fx-arabia.com/vb/showpost.php?p=194238&postcount=1250)

جمعة مباركة

شكرا استاذ محمد عن وضع التحليل المشكلة بس انه معتمد كتير على مؤشرات وموفينج واحنا لسة مش خدناها انا حاولت افهم الاسباب المتعلقة باللى احنا اخدناه وبالتوفيق يارب

damoty
02-09-2011, 04:32 PM
هو اليوم الأخير من الأسبوع، حيث تترقب الأسواق صدور تقرير الوظائف عن الاقتصاد الأكبر في العالم -الاقتصاد الأمريكي-

وتشير التوقعات إلى أن التقرير سيظهر استمرار بحث قطاع العمالة الأمريكي عن استقراره بل وحتى تراجع أنشطة القطاع خلال شهر أغسطس، لتشير التوقعات إلى أن الاقتصاد الأمريكي خلق حوالي 68 ألف فرصة عمل خلال الشهر الماضي، بتأثير مباشر من ضعف الأوضاع الاقتصادية في الآونة الأخيرة في شتى كافة قطاعات الاقتصاد الأمريكي، الأمر الذي قاد أرباب العمل إلى التخوف من توظيف أيدي عاملة جديدة، بل وعلى العكس ربما قاموا بالاستغناء عن بعض الوظائف في مسعى منهم لخفض التكاليف، في ظل ضعف مستويات الطلب في الداخل والخارج.

وسيصدر تقرير الوظائف المرتقب في تمام الساعة 2.30 بتوقيت القاهره ، حيث تشير التوقعات إلى أن معدل البطالة ثبت في الولايات المتحدة الأمريكية خلال شهر أغسطس عند 9.1%،
هذا وستظهر وزارة العمل الأمريكية بأن القطاع الصناعي أو بالأصح -التغير في وظائف القطاع الصناعي- لم ينجح في خلق أي فرصة عمل جديدة، بالمقارنة مع القراءة السابقة والتي بلغت خلق 24 ألف فرصة عمل قبيل شهر،
هذا إلى جانب توفير القطاع الخاص أو لنكن أكثر دقة فإن التغير في وظائف القطاع الخاص بلغ خلال شهر أغسطس 95 الف فرصة عمل، بالمقارنة مع القراءة السابقة والتي بلغت 154 ألف وظيفة.

ويتأثر معدل التغير في الوظائف بالاستغناء المؤقت عن الوظائف أو بتأثير من توفير فرص العمل المؤقتة، وسط ما يشهده الاقتصاد الأمريكي من تباطؤ في عجلة تعافيه وانتعاشه، حيث تظهر البيانات المتتالية يوماً بعد يوم بأن الاقتصاد الأمريكي فقد الكثير من زخمه خلال الفترة الماضية،

وفي كافة القطاعات تقريباً، فقد شهدنا تراجع وتيرة الأنشطة الاقتصادية في قطاع الصناعة، قطاع المنازل، إلى جانب قطاعات أخرى، الأمر الذي يصب في بوتقة إعلان الفدرالي الأمريكي لجولة ثالثة من خطط التخفيف الكمي لدعم الاقتصاد، مع الإشارة إلى أن الاقتصاد الأمريكي سيحتاج إلى المزيد من الوقت لتعويض الخسائر المسجلة في الوظائف والتي شهدناها في خضم الأزمة، عندما خسر الاقتصاد الأمريكي حوالي 8.5 مليون وظيفة.

وعلى ما يبدو فإن أرباب العمل عادوا إلى خلق فرص عمل جديدة ولكن بحذر واعتدال، مع الإشارة إلى أن وتيرة خلق فرص العمل كانت تتسم بالاعتدال خلال الفترة الماضية، إلا أنها لا تزال ضعيفة ومخيبة للآمال، ولكن وبشكل عام فإن ذلك يعمل على اكساب الدخل الشخصي مزيداً من القوة، الأمر الذي شهدناه في تقرير الدخل بداية الأسبوع الحالي،
حيث ارتفعت معدلات الدخل بنسبة 0.3% خلال شهر يوليو وبالتالي فقد ارتفعت معدلات الإنفاق، حيث شهدنا ارتفاع معدلات الإنفاق بنسبة 0.8% خلال يوليو، وهذا فإن مستويات الدخل والإنفاق لا تزال ضعيفة بشكل عام في الاقتصاد الأمريكي، مع العلم بأن الإنفاق يشكل ثلثي الناتج المحلي الإجمالي ويساعد الاقتصاد الأمريكي على التعافي والانتعاش.

وستناول التقرير أيضاً معدل الدخل في الساعة، حيث تشير التوقعات إلى أن معدل الدخل في الساعة ارتفع خلال شهر أغسطس بنسبة 0.2% بالمقارنة مع قراءة يوليو والتي كانت مسجلة عند 0.4%، هذا على الصعيد الشهري،
أما على الصعيد السنوي، فمن المتوقع أن يظهر المؤشر ارتفاعاً بنسبة 2.2% بالمقارنة مع أرقام الشهر السابق والتي بلغت 2.3%، بينما معدل ساعات العمل الأسبوعية فمن المتوقع أن تستقر وتظهر ثباتاً خلال شهر أغسطس عند الرقم المسجل في السابق أيضاً عند 34.3.

***الأوضاع الاقتصادية شهدت تراجعا فالأنشطة الاقتصادية تواصل مساعيها للاستقرار في قطاع المنازل، القطاع الصناعي، قطاع العمل، وبقية القطاعات، الأمر الذي قد لا يساعد الاقتصاد الأمريكي على تسجيل معدلات نمو قوية، بل ويعمل على إبطاء عجلة التعافي والانتعاش، في حين يكمن القلق الأساسي في ارتفاع معدلات البطالة وتشديد شروط الائتمان، لتعمل تلك العوامل على تدمير الأنشطة في الاقتصاد الأمريكي، نظراً لكونها تحد من معدلات الإنفاق.

ده خبر عن اليورو دولار نقلته من موضوع اليورو دولار
هل معنى الخبر ده ان الدولار هيبدا فى الارتفاع وبالتالى سيخفض اليورو دولار حاليا ام ماذا؟

Hema
02-09-2011, 04:36 PM
شكرا استاذ محمد عن وضع التحليل المشكلة بس انه معتمد كتير على مؤشرات وموفينج واحنا لسة مش خدناها انا حاولت افهم الاسباب المتعلقة باللى احنا اخدناه وبالتوفيق يارب

ايوا عندك حق يا امنيه انا اوقات بشوف شارتات عليها رسومات غريبه ومعادلات وتحليل رقمى وحاجات غريبه مبفهمش غير اللى احنا خدناه بس وانا عارف طبعا انك من عشاق التحليل الرقمى مش كدا ولا ايه:1 (31): يلا عشان تشرحيه لنا

damoty
02-09-2011, 04:38 PM
ايوا عندك حق انا اوقات بشوف شارتات عليها رسومات غريبه ومعادلات وتحليل رقمى وحاجات غريبه مبفهمش غير اللى احنا خدناه بس وانا عارف طبعا انك مش عشاق التحليل الرقمى مش كدا ولا ايه:1 (31): يلا عشان تشرحيه لنا

هههههههههههههههههههههههه طبعا طبعا بس لو شرحته حاليا هتنسوا الفوريكس اساسا

لا ان شاء الله بجد هحاول ادور على مواضيع وكتب وكده نفهم منه باقى انواع التحليل او لو الدكتور اسامة ان شاء الله يقدر يدينا ويبينار فيه التحليل الرقمى وباقى انواع التحليل بعد الويبينار الحالى ان شاء الله ان مكنش ده هيضط عليه ويتعبه اكتر معانا

damoty
02-09-2011, 04:58 PM
الاخبار جاءت مثل ما توقعنا في التقارير السابقة و هي أخبار سلبية علي الدولار

معدل البطالة ثبت في الولايات المتحدة الأمريكية خلال شهر أغسطس عند 9.1%

معدل الدخل في الساعة، التوقعات كانت تشير إلي أن معدل الدخل في الساعة ارتفع خلال شهر أغسطس بنسبة 0.2% بالمقارنة مع قراءة يوليو والتي كانت مسجلة عند 0.4%، هذا على الصعيد الشهري، و لكن الفعلي جاء أقل من المتوقع ليسجل -0.1%

أما قطاع الوظائف فقد فشل في تقديم أي فرص عمل خلال الشهر

هذه الاخبار تدل علي ضعف الاقتصاد الامريكي مما يزيد من الضغوط علي الفيدرالي الامريكي للقيام بساسات تخفيف كمي جديده للخروج من هذه الأزمة

الهبوط الملحزظ الان في السوق متوقع نتيجة خروج المستثمرين من عقودهم لدفع السعر إلي أدني مستوي له ثم شرائة مره أخري من أدني مستوي

أتوقع الهبوط لمستوي الدعم الرئيسي المتمثل في ترند يومي مكسور من قبل عند مستوي 1.4150 أو 1.4165 ثم الارتداد من عندة

نتابع ،،،،،،،،،،،،

منقول

msaleh2000
02-09-2011, 05:07 PM

ايوا عندك حق يا امنيه انا اوقات بشوف شارتات عليها رسومات غريبه ومعادلات وتحليل رقمى وحاجات غريبه مبفهمش غير اللى احنا خدناه بس وانا عارف طبعا انك من عشاق التحليل الرقمى مش كدا ولا ايه:1 (31): يلا عشان تشرحيه لنا

هههههههههههههههههههههههه طبعا طبعا بس لو شرحته حاليا هتنسوا الفوريكس اساسا

لا ان شاء الله بجد هحاول ادور على مواضيع وكتب وكده نفهم منه باقى انواع التحليل او لو الدكتور اسامة ان شاء الله يقدر يدينا ويبينار فيه التحليل الرقمى وباقى انواع التحليل بعد الويبينار الحالى ان شاء الله ان مكنش ده هيضط عليه ويتعبه اكتر معانا

أنا عارف اننا لسه ما وصلناش المستوي ده
بص انا قصدت اني احط التحليل ده عشان نبدأ نشوف طريقة التحليل
وعشان كمان نشوف الأخبار اللي هيا عصب التحليل الأساسي واللي الدكتور اسامه حيشرحها المحاضرة القادمة او اللي بعدها
وعشان كمان نبدأ نحضر أسئلة للمحاضرات القادمة
انا عايز النشاط بعد العيد والبسكويت والذي منه يكون مختلف تماما عن رمضان

انا مدرس وعارف لما الطلبة بتسأل الأستاذ أو المحاضر بيطلع أفضل ما عنده

damoty
02-09-2011, 05:11 PM
أنا عارف اننا لسه ما وصلناش المستوي ده
بص انا قصدت اني احط التحليل ده عشان نبدأ نشوف طريقة التحليل
وعشان كمان نشوف الأخبار اللي هيا عصب التحليل الأساسي واللي الدكتور اسامه حيشرحها المحاضرة القادمة او اللي بعدها
وعشان كمان نبدأ نحضر أسئلة للمحاضرات القادمة
انا عايز النشاط بعد العيد والبسكويت والذي منه يكون مختلف تماما عن رمضان

انا مدرس وعارف لما الطلبة بتسأل الأستاذ أو المحاضر بيطلع أفضل ما عنده

ربنا يسهل يارب بس بجد الحمد لله انا شايفة ان كلنا راجعين فى العيد بحماس اكبر لتوافر الوقت ربنا يوفقنا جميعا يارب ويكون المنتدى كلو مليان باحسن مضاربين من العالم العربى

msaleh2000
02-09-2011, 05:28 PM
اليورو وصل لمستوي 1.4200
ويتذبذب حوله حاليا
وسؤالي للجميع

هل تري الدخول علي الزعيم آمنا الآن
سواء بيع أو شراء

يا ريت اللي يجاوب يقول أسبابه وما هي وجهه نظرة

Hema
02-09-2011, 05:38 PM
هو اليوم الأخير من الأسبوع، حيث تترقب الأسواق صدور تقرير الوظائف عن الاقتصاد الأكبر في العالم -الاقتصاد الأمريكي-

وتشير التوقعات إلى أن التقرير سيظهر استمرار بحث قطاع العمالة الأمريكي عن استقراره بل وحتى تراجع أنشطة القطاع خلال شهر أغسطس، لتشير التوقعات إلى أن الاقتصاد الأمريكي خلق حوالي 68 ألف فرصة عمل خلال الشهر الماضي، بتأثير مباشر من ضعف الأوضاع الاقتصادية في الآونة الأخيرة في شتى كافة قطاعات الاقتصاد الأمريكي، الأمر الذي قاد أرباب العمل إلى التخوف من توظيف أيدي عاملة جديدة، بل وعلى العكس ربما قاموا بالاستغناء عن بعض الوظائف في مسعى منهم لخفض التكاليف، في ظل ضعف مستويات الطلب في الداخل والخارج.

وسيصدر تقرير الوظائف المرتقب في تمام الساعة 2.30 بتوقيت القاهره ، حيث تشير التوقعات إلى أن معدل البطالة ثبت في الولايات المتحدة الأمريكية خلال شهر أغسطس عند 9.1%،
هذا وستظهر وزارة العمل الأمريكية بأن القطاع الصناعي أو بالأصح -التغير في وظائف القطاع الصناعي- لم ينجح في خلق أي فرصة عمل جديدة، بالمقارنة مع القراءة السابقة والتي بلغت خلق 24 ألف فرصة عمل قبيل شهر،
هذا إلى جانب توفير القطاع الخاص أو لنكن أكثر دقة فإن التغير في وظائف القطاع الخاص بلغ خلال شهر أغسطس 95 الف فرصة عمل، بالمقارنة مع القراءة السابقة والتي بلغت 154 ألف وظيفة.

ويتأثر معدل التغير في الوظائف بالاستغناء المؤقت عن الوظائف أو بتأثير من توفير فرص العمل المؤقتة، وسط ما يشهده الاقتصاد الأمريكي من تباطؤ في عجلة تعافيه وانتعاشه، حيث تظهر البيانات المتتالية يوماً بعد يوم بأن الاقتصاد الأمريكي فقد الكثير من زخمه خلال الفترة الماضية،

وفي كافة القطاعات تقريباً، فقد شهدنا تراجع وتيرة الأنشطة الاقتصادية في قطاع الصناعة، قطاع المنازل، إلى جانب قطاعات أخرى، الأمر الذي يصب في بوتقة إعلان الفدرالي الأمريكي لجولة ثالثة من خطط التخفيف الكمي لدعم الاقتصاد، مع الإشارة إلى أن الاقتصاد الأمريكي سيحتاج إلى المزيد من الوقت لتعويض الخسائر المسجلة في الوظائف والتي شهدناها في خضم الأزمة، عندما خسر الاقتصاد الأمريكي حوالي 8.5 مليون وظيفة.

وعلى ما يبدو فإن أرباب العمل عادوا إلى خلق فرص عمل جديدة ولكن بحذر واعتدال، مع الإشارة إلى أن وتيرة خلق فرص العمل كانت تتسم بالاعتدال خلال الفترة الماضية، إلا أنها لا تزال ضعيفة ومخيبة للآمال، ولكن وبشكل عام فإن ذلك يعمل على اكساب الدخل الشخصي مزيداً من القوة، الأمر الذي شهدناه في تقرير الدخل بداية الأسبوع الحالي،
حيث ارتفعت معدلات الدخل بنسبة 0.3% خلال شهر يوليو وبالتالي فقد ارتفعت معدلات الإنفاق، حيث شهدنا ارتفاع معدلات الإنفاق بنسبة 0.8% خلال يوليو، وهذا فإن مستويات الدخل والإنفاق لا تزال ضعيفة بشكل عام في الاقتصاد الأمريكي، مع العلم بأن الإنفاق يشكل ثلثي الناتج المحلي الإجمالي ويساعد الاقتصاد الأمريكي على التعافي والانتعاش.

وستناول التقرير أيضاً معدل الدخل في الساعة، حيث تشير التوقعات إلى أن معدل الدخل في الساعة ارتفع خلال شهر أغسطس بنسبة 0.2% بالمقارنة مع قراءة يوليو والتي كانت مسجلة عند 0.4%، هذا على الصعيد الشهري،
أما على الصعيد السنوي، فمن المتوقع أن يظهر المؤشر ارتفاعاً بنسبة 2.2% بالمقارنة مع أرقام الشهر السابق والتي بلغت 2.3%، بينما معدل ساعات العمل الأسبوعية فمن المتوقع أن تستقر وتظهر ثباتاً خلال شهر أغسطس عند الرقم المسجل في السابق أيضاً عند 34.3.

***الأوضاع الاقتصادية شهدت تراجعا فالأنشطة الاقتصادية تواصل مساعيها للاستقرار في قطاع المنازل، القطاع الصناعي، قطاع العمل، وبقية القطاعات، الأمر الذي قد لا يساعد الاقتصاد الأمريكي على تسجيل معدلات نمو قوية، بل ويعمل على إبطاء عجلة التعافي والانتعاش، في حين يكمن القلق الأساسي في ارتفاع معدلات البطالة وتشديد شروط الائتمان، لتعمل تلك العوامل على تدمير الأنشطة في الاقتصاد الأمريكي، نظراً لكونها تحد من معدلات الإنفاق.

ده خبر عن اليورو دولار نقلته من موضوع اليورو دولار
هل معنى الخبر ده ان الدولار هيبدا فى الارتفاع وبالتالى سيخفض اليورو دولار حاليا ام ماذا؟

شكرا يا امنيه على الخبر انا كل اللى فهمته ان فيه مؤشرات بتزيد ومؤشرات بتنخفض لكن الصراحه مش عارف افهم فايدة كل جزئيه فى الخبر... اكيد لما نتعلم التحليل الاساسى نظرتنا للاخبار هتختلف وهنقدر نفهمها

damoty
02-09-2011, 05:49 PM
اليورو وصل لمستوي 1.4200
ويتذبذب حوله حاليا
وسؤالي للجميع

سواء بيع أو شراء

اولا هناك خبر سىء عن الدولار فبالتالى سيحدث انخفاض للزوج فى الفترة القادمة
ثانيا هناك نموذج كوب وعروة وتم كسره بالفعل والاتجاه قبله كان صاعد و انعكس الاتجاه لهابط ومن المفترض ان يحقق هدف 7500 نقطة الان حقق هدف 3600 نقطة فقط فما زال امامنا مزيد من الهبوط
ثالثا هناك شمعة نجمة مساء مكونة من شمعة صاعده يليها دوجى يليها شمعة هابطة فى نهاية اتجاه صاعد ادت الى الهبوط كما تبعها غربان ثلاثة وها يعنى مزيد من الهبوط
رابعا يوجد على فريم الويكلى ترند صاعد تقاطع مع مستوى 61 فيبو عند النقطة 1.410

ومما سبق اعتقد ان السعر سينخفض ليصل عند نقطة1.410
ارجو ان تكون اجابتى صحيحة

Hema
02-09-2011, 05:55 PM
اليورو وصل لمستوي 1.4200
ويتذبذب حوله حاليا
وسؤالي للجميع

سواء بيع أو شراء

انا شايف ان السعر هيرتد عشان يعيد اختبار الترند المكسور عند مستويات 1.4290 والمستوى دا هيكون الفيصل يأما يغلق فوق الترند مره اخرى ويكون كسر كاذب ونشوف مزيد من الصعود او يكمل هبوط بعد اعادة الاختبار

ولا انتو ايه رأيكو؟؟؟

msaleh2000
02-09-2011, 06:21 PM
اولا هناك خبر سىء عن الدولار فبالتالى سيحدث انخفاض للزوج فى الفترة القادمة
ثانيا هناك نموذج كوب وعروة وتم كسره بالفعل والاتجاه قبله كان صاعد و انعكس الاتجاه لهابط ومن المفترض ان يحقق هدف 7500 نقطة الان حقق هدف 3600 نقطة فقط فما زال امامنا مزيد من الهبوط
ثالثا هناك شمعة نجمة مساء مكونة من شمعة صاعده يليها دوجى يليها شمعة هابطة فى نهاية اتجاه صاعد ادت الى الهبوط كما تبعها غربان ثلاثة وها يعنى مزيد من الهبوط
رابعا يوجد على فريم الويكلى ترند صاعد تقاطع مع مستوى 61 فيبو عند النقطة 1.410

ومما سبق اعتقد ان السعر سينخفض ليصل عند نقطة1.410
ارجو ان تكون اجابتى صحيحة

ما شاء الله عليك
4 أسباب مرة واحدة تقدم رهيب في اقل من 24 ساعة
وربنا لتكوني محلله بارعة احسن من جون ميرفي
فقط الثقة في النفس وربط المعلومات كلها مع بعضها

انا شايف ان السعر هيرتد عشان يعيد اختبار الترند المكسور عند مستويات 1.4290 والمستوى دا هيكون الفيصل يأما يغلق فوق الترند مره اخرى ويكون كسر كاذب ونشوف مزيد من الصعود او يكمل هبوط بعد اعادة الاختبار

ولا انتو ايه رأيكو؟؟؟

وادي كمان محلل متمرس قادم علي الطريق
واضح ان الويبينار حيطلع محللين جامدين
------------------------------------------
السعر كسر مستوي 1.4200
اللي انا شايفه ان الهبوط مستمر وبقوة
يمكن عشان النهارده اخر يوم في الاسبوع الحالي
لكن انا متوقع كسر مستوي 1.4100

damoty
02-09-2011, 06:27 PM
ما شاء الله عليك
4 أسباب مرة واحدة تقدم رهيب في اقل من 24 ساعة
وربنا لتكوني محلله بارعة احسن من جون ميرفي
فقط الثقة في النفس وربط المعلومات كلها مع بعضها

وادي كمان محلل متمرس قادم علي الطريق
واضح ان الويبينار حيطلع محللين جامدين
------------------------------------------
السعر كسر مستوي 1.4200
اللي انا شايفه ان الهبوط مستمر وبقوة
يمكن عشان النهارده اخر يوم في الاسبوع الحالي
لكن انا متوقع كسر مستوي 1.4100

ميرسى استاذ محمد على زوقك
وهل معنى كلامك ان اخر الاسبوع لو اتجاه السعر بقالو فترة هبوطى ودخل على نهاية الاسبوع هيكمل هبوط ده العادى يعنى ولا ده بسبب الاخبار الحالية لان بردو راى ابراهيم صح وفى ترند وممكن يرتد منه سواء على الديلى او 4 ساعات

مدير الموقع
02-09-2011, 06:38 PM
عدنا اليكم بعد اجازة العيد و كل عام و انتم بخير
فوجئت ان الموضوع ما شاء الله بقى فيه صفحات كتييييييرة قوى فى الكام يوم اللى فاتوا..
ياريت اللى عنده اسئلة او استفسارات لا يتردد فى طرحها او جلب مشاركاته سابقة فيها اسئلة لمن لم يحصل على رد من الاخوة الكرام..
كل عام و انتم بخير و انتظروا المحاضرة القادمة ان شاء الله
الله كريم

damoty
02-09-2011, 06:39 PM
فوجئت ان الموضوع ما شاء الله بقى فيه صفحات كتييييييرة قوى فى الكام يوم اللى فاتوا..
ياريت اللى عنده اسئلة او استفسارات لا يتردد فى طرحها او جلب مشاركاته سابقة فيها اسئلة لمن لم يحصل على رد من الاخوة الكرام..
الله كريم

اهلا دكتور اسامة كل سنة وانت طيب نورت المنتدى من جديد

Hema
02-09-2011, 07:19 PM
الله كريم

حمدلله على سلامتك يا دكتور كنا مفتقدينك جدا الفتره اللى فاتت دى نتمنى عوده قويه ان شاءلله ويارب تكون قضيت عيد سعيد

YIGALO
02-09-2011, 07:33 PM
اساسا التجارة بالعملة خطر مش لعبة و مهما حاولت رصيدك قابل للذوبان مهما طال بيك الزمن بيك
احسن حاجة انك تبقى على للديموا ماتحاولش للحقيقي مهما كان مغري لأن موج السوق راح تكلك مهما كنت ذكي
و لا توجد طريقة تربح بيها دائما لأن الطريقة الي تربحك باكبر ربح راح تخسرك في يوم باكبر خسارة
و لا يوجد من يآكل عيش من الفوركس الا من اخترعه.

damoty
02-09-2011, 08:25 PM
اساسا التجارة بالعملة خطر مش لعبة و مهما حاولت رصيدك قابل للذوبان مهما طال بيك الزمن بيك
احسن حاجة انك تبقى على للديموا ماتحاولش للحقيقي مهما كان مغري لأن موج السوق راح تكلك مهما كنت ذكي
و لا توجد طريقة تربح بيها دائما لأن الطريقة الي تربحك باكبر ربح راح تخسرك في يوم باكبر خسارة

لية بس كده ادينى امل اننا نتحسن ان شاء الله
ربنا يكرمنا ويوفقنا كلنا يارب

00808060
02-09-2011, 09:14 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
كل عام والجميع بألف خير

على ما أعتقد وحسب ما قرأت عن الفايبو والله تعالى أعلم أن الرسم عادة يكون مع الاتجاه العام بمعنى انه لو الترند صاعد يكون الرسم من أقرب أقل قاع الى أعلى قمة وذلك لأن الهدف من الفايبوناتشي هو معرفة التصحيح والحدود العامة له وأين سوف ينتهي وعادة التصيحي يقصد به (يكون عكس الاتجاه) اي في حالة الصعود يكون التصحيح هبوطي وفي حالة الترند الهابط يكون التصحيح صعودي والله تعالى أعلم

فقط تعديل بسيط على المشاركة وذلك لحدوث خطأ أثناء الكتابة بسرعة والتعديل موجود باللون الأحمر في الاقتباس وعذراً على هذا الخطأ الغير مقصود

Hema
02-09-2011, 09:28 PM

انا متفق معاك فقط فى الجمل اللى باللون الازرق لكن لو كل الناس بتخسر من الفوركس زى مبتقول مكنش انا ولا انت ولا غيرنا بنحاول نتعلم ومكنش حد هيوجع دماغه ويتعلم حاجه مفهاش خير له ومكنش هيبقى فيه عشرات المنتديات العربيه والاف المضاربين الناجحين اللى بيحققو مكاسب ضخمه من سوق الفوركس

الفوركس هو علم زيه زى اى علم زى الطب والهندسه لو اتقنته هتلاقى مكان فى السوق متعلمتش كويس هتلاقى نفسك ضمن قائمة الخاسرين.. مينفعش طالب فى كلية طب مثلا ميذاكرش او ميتعلمش المهنه كويس ويتخرج دكتور ناجح نفس الحكايه مع الفوركس

طبعا الاختلاف فى وجهات النظر شىء جميل مش وحش ومن وجهة نظرى انا شايف ان سوق الفوركس هو افضل مكان ممكن تتاجر فيه ودا متوقف فى النهايه على مدى دراستك الجيده لهذا العلم

YIGALO
02-09-2011, 10:02 PM
Hema (http://fx-arabia.com/vb/member.php?u=4748)
حضرتك جرب بحساب حقيقي و راح تعرف ان اليورو /دولار خرب بيت أكبر ناس : و مش أنا بس / مثلا / انا دخلت بحساب 145 $ على fxdd برافعة 1/200 و شوف النتيجة بنفسك مهما ربحت راح يفعصك السوق
يفعصك مهما ربحت راح تتصفر المحفظة في الاخر ... أنا اخوفك احسن ما تتغر مثلي و تفتح حساب حقيقي لأنوا لو ما عملتش بإستراجية جامدة و تجربها بحساب (حقيقي) مش ديموا لأن مثلا :
في الديموا لو دخلت صفقة و كانت خسرت اكثر من 120 نقطة مش راح تتوقف من المشرف و دي غريبة.
لكن على الحساب الحقيقي راح تتوقف و تجيلك رسالة مثل دي (Position(s): #2094779595 were closed by dealer.) و دي مشكلة و عيب في شركة fxdd لأنها عوزاك تربح .
لكن ممكن السوق يرجع لنقطة دخولك لكن الشركة ماتخليش الصفقة مفتوحة و يغلقوها على طول غريبة فعلا و انا اعتبره عيب من الشركة اكتشفته بنفسي.
و تحقق مثلا نمو واضح لحسابك
يعني دخلت بـ 100$ في نهاية العام اصبحوا 720 $ لو وصلت للنتيجة دي اقدر اقولك مبرووك اصبحت ظليع في السوق.
شوف تجربتي في المرفقات. و خذ كل نقاط دخولي و شوف انا غلطت فين علشان تتعلموا من غلطاتي و ياريت واحد خبير يعطيني نقد على اي صفقة او ادارة رأس المال و ليه انا خسرت محفظتي.
لأني حزين. ملف تجربتي بالمرفقات.

00808060
02-09-2011, 10:23 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

تحياتي الى الى الدكتور اسامة والى جميع اعضاء ومشرفي اف اكس ارابيا
لدي بعض الأسئلة الخاصة بالفايبوناتشي والتي كنت قد طرحت بعضها على الدكتور أثناء الويبنار.......................................... .....ز ولكن حتى تتضح الصورة لدي أكثر فقد قمت بجمع بعض الاستفسارات والأسئلة من الملفات المجمعة لدي والتي هنا أنا بصدد طرحها بهدف عمل فلترة لها وليس الهدف منها الطعن بمعلومات كاتبها فلان من الناس او ذاك انما هدفها كما ذكرت عمل فلترة لها وتقييم لمحتوياتها للافادة منها لي ولجميع الأعضاء. وشكراً.
ارجو من الدكتور اسامة وكل شخص له خبرة ان يعطينا رأيه بهذا المعلومات والأسئلة واجاباتها بدقة . وارجو ان يتسع صدركم لذلك.

السؤال الأول: ذكر في ملف قمت بتحميله من احد المنتديات ما يلي:
تبدأ قوة هذه الخطوط من مستوى 38.2 ويليه الأقوى منه عند 50 ثم الأقوى (على الإطلاق) عند 61.8
<<< أما مستوى 76.4 فيستخدم بدلا من 61.8 في الأزواج التي تكون حركتها سريعة وعنيفة.. مثل الباوند-ين .. والباوند-فرنك .. والباوند-دولار.. وغيرها من الأزواج السريعة.. خصوصا إذا تم اختراقه من أول مرة.!

(ما مدى صحة هذه المعلومات وما إضافات الدكتور أسامة والخبراء بهذا الموضوع بارك الله فيكم).
__________________________________________________ __________________________________________________ ____________
السؤال الثاني: وكان مما كتب................:-
1- إذا كان هناك احترام وقوة لمستوى 23.6 فاعلم جيدا أن مستوى 38.2 سيخترق من أول أو ثاني محاولة
وإذا كان هناك اختراق سريع لمستوى 23.6 وعند أول محاولة.. فاعلم أن مستوى 38.2 سيقف صامدا لفترة لا بأس بها..!!
<<< لأن هذين المستويين هما أول مراحل التصحيح.. ويحدث عندهما مثل هذه الأمور لأن المشترين والبائعين لم يقرروا بعد ما إذا كان هناك تصحيح فعلي سيحدث.. أم أنه مجرد تصحيح (بسيط).!
<<< وينطبق ذلك على مستويات (61.8 و 76.4 (في الغالب.!

(ما مدى صحة هذه المعلومات وما إضافات الدكتور أسامة والخبراء بهذا الموضوع بارك الله فيكم).
__________________________________________________ __________________________________________________ _______________________
الاستفسار الثالث: كان مما كتب ما يلي........................................:-
1- في حال تم اختراق مستوى 100 فكيف نعرف حدود الاتجاه القادم؟!
يكون ذلك (بالغالب) 25% من مستوى التصحيح الذي حدث.. على أقل تقدير.. وهي تمثل مستويات 23.6 تقريبا.!
<<< فلو كان التصحيح حدث لـ 500 نقطة.. فإن اختراق خط الـ 100 سيكون لـ 125نقطة مقبلة على أقل تقدير.!
وللتوضيح بشكل اكثر:
عندما يتجه زوج في اتجاه معين لفتره مستمره صاعدا مثلا ٢٠٠ نقطة، ليصل إلى نقطه المقاومة فيتوقف
. ويبدأ في الارتداد، ف الارتداد هذا لا يسمى كسرا إلا إذا وصل إلى مرحلة طويله وهي كسر الفيبو ناتشي ٨٦,١
فحتى هذه اللحظة يسمى تصحيحا فقط

وأهمية خطوط الفايبوناتشي هي لمعرفه هذا التصحيح الى كم سيستمر ، ٤٠ نقطة مثلا أو ٨٠ نقطة أو يستمر
حتى يصل إلى ٢٠٠ نقطة.
ولكي نصل الى هذه النتيجة فيجب تطبيق خطوط الفايبوناتشي على الرسم البياني حتى نحصل على هذه قيم
السعر المتوقعة اثناء التصحيح حيث انه من الم مكن ان يصحح حتى الخط الاول 23.6 ثم يواصل الإتجاه
الأساسي الصاعد. أو يستمر في الهبوط إلى الخط الثاني، وهكذا .

* في حالة أن السعر قد وصل إلى خط الفيبوناتشي 61.8ونزل اسفل منه فالبعض يعتبر أن الإتجاه قد تم
اختراقه او كسره ، أي تحول من الصعود إلى الهبوط ، والبعض الآخر يشترط أن السعر يصل إلى النقطة
١٠٠ % أي نقطة البداية ويكسرها عندها مما يعتبر الإتجاه قد كسر.

(ما مدى صحة هذه الإجابة وما إضافات الدكتور أسامة والخبراء بهذا الموضوع بارك الله فيكم).
__________________________________________________ __________________________________________________ _______________________
الاستفسار الرابع : كان من الاسئلة التي طرحت في ذلك الموضوع مايلي: اعرض عليكم نص السؤال والاجابة:
سؤال: بالنسبة لتحديد نقطة الكسر للاتجاه فما هو الرأي المرجح حول هذا الموضوع، و هل نقطة
الفايبوناتشي ٦١,٨ ام نقطة ١٠٠ % صحيحين ام ان من يستخدم الطريقتين يكون صحيحا؟
الجواب: في الحقيقه يعتبر كسر 61.8 كسر للا تجاه، و قد لو حظ أن روبرت بالان المحلل الشهي ر في ساكسو بانك يعتمد على ذلك .
(ما مدى صحة هذه الاجابة وما اضافات لاالدكتور اسامة والخبراء بهذا الموضوع بارك الله فيكم).
__________________________________________________ __________________________________________________ ____________________________
الاستفسار الخامس: كان مما كتب وتطرق اليه الموضوع خطوط الكلستر او السوبر كلستر اعرض عليكم ما كتب:

من اهم وأقوى مستويات الفيبوناتشي ويعتبر نقطة مقاومة عنيفة أو (Super Cluster - SK) سوبر كلستر
نقطة دعم قوية، ويستخدم عادة بالدمج بين
Fibonacci Expansion و Fibonacci Retracement
أما أبسط أشكال السوبر كلستر فتتم بالدمج بين مستوى ٣٨,٢ لخط مع مستوى ٦١,٨ لخط فيبوناتشي آخر.

أو بشكل أوضح كما في الملف المرفق نقوم بالخطوات التالية:
١- بدءًا من اليسار نرسم خط فيبوناتشي من أعلى أو أدنى) نقطة أ fib#1 إلى أدنى (أو أعلى) نقطة ج reference point)
٢- نكرر العملية مع نقطة أخرى ب fib#2 في نفس الإتجاه إلى نفس النقطة السابقة ج reference point
٣- أي التقاء بين مستوى38.2 من الخطوة ألأولى مع 61.8 من الخطوة الثانية.... أو التقاء بين 61.8 من
الأول مع38.2 من الثاني تعتبر سوبر كلستر SK!!

السؤال الآن: مادى صحة التعريف التالي للسوبر كلستر وتحديدا التعريف الثاني الذي تحته خط وباللون الاحمر وما مدى صحة ودقة المثال المرفق بارك الله بكم؟
__________________________________________________ __________________________________________________ _____________________
الاستفسار السادس:
س: (هذا كان سؤال موجه لكاتب موضوع حول امكانية رسم اكثر من فايبو على نفس الاسعار ولكن باخذ قمم وقيعان مختلفة وبتجاهل القاعدة الاساسية في ان الرسم يجب ان يكون من اعلى قمة لاسفل قاع والعكس حسب اتجاه الترند أرجو منكم التوضيح والتعليق على هذه الاجابة والتوضيح بشكل قاطع أي الطرق التي يجب اتباعها عند رسم الفايبو لانه حدث التباس لدي وشكراً؟).
. EUR/JPY وهو رسم بياني للمدى اليومي
موضحا فيه بعض الطرق المختلفة التي يمكن رسمها في هذه الحاله فقط، مع الأخذ في الاعتبار أن هذا الرسم
البياني قديم.
المثال الأول:
، السعر تحرك بشكل مستمر في اتجاه تصاعدي من النقطة ١ إلى النقطة ٢، ثم بدأ في الهبوط من النقطة ٢
عندها يمكن رسم خطوط الفايبوناتشي من النقطة ١ الى النقطة ٢ لتوقع موقع النقطة رقم ٣، وفي هذه الحالة
. كانت عند خط الفايبوناتشي 38.2
المثال الثاني:
السعر تحرك من النقطة ٢ إلى النقطة ٣ وتوقف عندها وبدأ يغير اتجاهه من الهبوط إلى الصعود، وبالتالي
يمكن رسم خطوط الفايبوناتشي من النقطة ٢ إلى ٣ لتوقع مكان النقطة ٤ والتي كانت عند خط الفايبو ناتشي
76.4
المثال الثالث:
السعر تحرك من النقطة ٣ إلى النقطة ٤ في اتجاه صاعد، ثم توقف عند النقطة ٤ وبدأ يرتد ارتداد تصحيحي،
وهنا يمكن رسم الخطوط بين النقطة ٣ و ٤ لتوقع مكان النقطة ٥، والتي قد كسرت خطوط الفايبو ناتشي
جميعها وواصل الهبوط.
ملاحظة مهمة:
بعض النقاط ممكن استخدامها في رسم أكثر من خطوط، بعضها أكبر من بعض، ففي الرسم المرفق مثلا ،
يمكن رسم الخطوط بين النقطة ٢ و ٧ عند وصول السعر إليه.
كذلك لو تم الإبقاء على خطوط الفيبو ناتشي المرسومه من ١ إلى ٢، فإن النقطة ٧ توقفت عند خط 61.8
تماما، وهذا يبين أن الخطوط طالما لم تكسر النقطة ١٠٠ أو ٠ فإنها تبقى قائمة، بالتالي يكون في نفس المدى
أكثر من رسم لخطوط الفيبوناتشي، بعضها كبير والآخر صغير نسبيا، وبالطبع الفيبوناتشي الكبير أقوى تأثيرا
من الصغير.
ملاحظة أخرى :
يوجد الكثير من القمم والقيعان التي لم توضح في الرسم اختصارا وتبسيطا للموضوع.
وارفق اليكم صورة من موقع آخر لاقتراحات لرسم الفايبو!!!!
وهذا ما كتب قبل الرسم "طريقه استخدام الفايبو

"يرسم الفايبو من اي قاع سابق الى اخر قمه وصل له السعر"

ارجو توضيح واعطاء رأي دقيق في هذا السؤال تحديدا من الدكتور والخبراء من اعضاء منتدانا العزيز اف اكس ارابيا المتميز لان جميع المعلومات تداخلت ولم اعد اميز ما هي افضل طريقة واصحها للرسم؟
__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ _
الاستفسار السابع: كان من الاسئلة المطروحة سؤال عن استخدام الفايبو في حالة السوق الجانبي وكان هذا نص السؤال والاجابة ارجو توضيح صحة هذه المعلومة من عدمها وشكراً؟
سؤال: هل يتوقف العمل على نظرية فيبوناتشي عندما يكون اتجاه التداول افقي؟(sideways)
جواب: إذا كان الزوج جانبي فإن يجب التوجه للمدى الأقل لكي يتم تحديد فيبوناتشي، وعموما فيبوناتشي
ليست بتلك الخطوط التي يجب تحديدها على كل رسم بياني.
وهذا موقع آخر يجيب عن نفس السؤال
في السوق الجانبي (عدم وجود ترند واضح وتذبذب) هناك فرصة تكاد تكون ضئيلة للربح وتحقيق النقاط , وتكون هناك فرصة كبيرة للخسارة الاضافية. ويجب تجنب تطبيق الفايبو والأخذ به والاعتماد عليه. ويجب على المتاجر في هذه الحالة رسم خطي ترند فوق اعلى سعر وأقل سعر (الرنج) وهذان الخطان يمثلان الدعم والمقاومة وعنئذ يجب أن يتم وضع أوامر البيع والشراء تحت وفوق هذه الخطوط بانتظار أن يقوم السعر بكسر هذه المستويات وتعتبر هذه هي الطريقة الوحيدة والمتوفرة لتجارة السوق في حالة السوق او الحركة الجانبية (الأفقية).
__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ ______________
الاستفسار الثامن: وهو مشابه لسؤال في الاعلى ولكني انقل السؤال مع اجابته ورسوماته وذلك من أجل تبيان مدى صحة الاجابة؟
سؤال: اذا كان الإتجاه صاعد كما في الاسترليني ين حاليا، فهل للسعر الطويل Long
خطوط فيبوناتشي خاص به على الإتجاه الصاعد؟
فلا شك أن في وضعه الحالي يمكن رسم خطوط الفيبوناتشي عليه ، GBP/JPY جواب: بالنسبة لهذا الزوج
بأكثر من طريقة ، ولكن المناسب هو استخدام إحدى الطريقتين الموضحتين في الرسومات المرفقة ، وهما
الرسومات للمدى ل ليومي. وب الطبع يمكن استخدام الاثن ين سويا، و كما ذكر سابقا يمكن اختيار اماكن اخرى
للرسم منها، أو مدى أصغر أو أكبر، وهنا تأتي مهارة المحلل وخبرته وطريقته في قراءة التوجه القادم للسعر.

__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ _________
الاستفسار التاسع: ما مدى دقة المعلومات الواردة في اجابة الشؤال التالي؟ وما هي اضافات الدكتور والخبراء والاعضاء؟؟؟
س: ما مدى دقة الفايبو وهل دائما يعمل بشكل جيد في السوق؟
في حالة استخدام الفايبو كأداة وحيدة تكون نسبة دقتها 50% ولكن عند دمجها مع بعض الأدوات والمؤشرات الفنية ترتفع هذه النسبة الى 96%.
وللمساعدة في زيادة دقة التحليل ينصح باستخدام مؤشر rsi 14 على شارت الدايلي (اليومي) وحتى لو كنت تستخدم شارت الساعة في مضاربتك (كمضارب يومي سريع) واذا كان مؤشر rsi تحت الخمسين يمكنك اتباع مؤشر وخطوط الفايبو كاشارات على شارت الساعة (ملاحظة نكرر مؤشر شارت rsi دايلي) للذهاب بيع أو شورت.
واذا كان rsi فوق الخمسين على شارت الدايلي عندها فقط يمكنك الشراء او الدخول لونج على شارت الساعة .
وهذه الطريقة سوف تكون الحل المطلق والقطعي لجميع المواقف وحالات المتاجرة. وتستطيع ان تجعل الفايبو فعال جدا للمستويات الجديدة والناجحة.
__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ ___________________
الاستفسار العاشر: ماهي دقة اجابة هذا السؤال بالنسبة للازواج التي تتبع او تحترم نسب الفايبو؟؟
س: ما هي أزواج العملات التي لا تتبع (تحترم) مستويات الفايبو بشكل بشكل طبيعي وأيها يظهر الكثير من الاحترام.؟
من خلال الملاحظة يعتبر زوج USD/CHF اقل الازواج امتثالا واحتراما لمستويات الفايبوناتشي
وأيضا زوج EUR/USD يحمل مفاجئات للمتاجرين باستخدام الفايبو (مرة ثانية هذه تعتبر ملاحظات شخصية) .
اكثر الازواج دقة واحترام هو زوج GBP/JPY وبشكل عام جميع الازواج التي تحتوي الين الياباني فالترند للين الياباني بشكل عام مستقر وثابت يتبع العملة وقواعد الفايبو بشكل تام!!!!!!
ويكمنك ان تعمل باك تست للاسعار تالسعار السابقة على المخطط وتكتشف ذلك بنفسك.
__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ ____________________
وشكري وتحياتي للجميع وآسف على الاطالة واعلم ان الجميع مشغول لكن كانت هذه الاسئلة وصحتها مهمة بالنسبة لي.

msaleh2000
02-09-2011, 10:25 PM
الله كريم

كل ذلك بفضل الله اولا واخيرا
ثانيا حب الناس لك ولطريقتك في الشرح
ثالثا رغبة الناس الصادقة في التعلم

طلبي منك لو سمحت......
الرد بالتفصيل علي الموضوع الذي نتناقش به بخصوص اليورو دولار عشان نكون علي بينة من امرنا
وما نفضلش نخبط من دون علم

Hema
02-09-2011, 10:34 PM
Hema (http://fx-arabia.com/vb/member.php?u=4748)
حضرتك جرب بحساب حقيقي و راح تعرف ان اليورو /دولار خرب بيت أكبر ناس : و مش أنا بس / مثلا / انا دخلت بحساب 145 $ على fxdd برافعة 1/200 و شوف النتيجة بنفسك مهما ربحت راح يفعصك السوق
يفعصك مهما ربحت راح تتصفر المحفظة في الاخر ... أنا اخوفك احسن ما تتغر مثلي و تفتح حساب حقيقي لأنوا لو ما عملتش بإستراجية جامدة و تجربها بحساب (حقيقي) مش ديموا لأن مثلا :
في الديموا لو دخلت صفقة و كانت خسرت اكثر من 120 نقطة مش راح تتوقف من المشرف و دي غريبة.
لكن على الحساب الحقيقي راح تتوقف و تجيلك رسالة مثل دي (Position(s): #2094779595 were closed by dealer.) و دي مشكلة و عيب في شركة fxdd لأنها عوزاك تربح .
لكن ممكن السوق يرجع لنقطة دخولك لكن الشركة ماتخليش الصفقة مفتوحة و يغلقوها على طول غريبة فعلا و انا اعتبره عيب من الشركة اكتشفته بنفسي.
و تحقق مثلا نمو واضح لحسابك
يعني دخلت بـ 100$ في نهاية العام اصبحوا 720 $ لو وصلت للنتيجة دي اقدر اقولك مبرووك اصبحت ظليع في السوق.
شوف تجربتي في المرفقات. و خذ كل نقاط دخولي و شوف انا غلطت فين علشان تتعلموا من غلطاتي و ياريت واحد خبير يعطيني نقد على اي صفقة او ادارة رأس المال و ليه انا خسرت محفظتي.
لأني حزين. ملف تجربتي بالمرفقات.

انا طبعا مقدرش اعلق على كلامك او ادافع عن الشركه او اهاجمها لكن ان شاءلله دكتور اسامه يدخل يوضح النقطه دى ونشوف فعلا دا طبيعى ولا عيب فى الشركه

ملاحظه: انا لاحظت ان كل الصفقات اللى اتقفلت closed by dealer كانت اوامر معلقه معرفش اذا كان دا شىء طبيعى فى حالة الاوامر المعلقه ولا هناك مشكله ما اعذرنى انا لسه مبتدئ ومش هقدر افيدك

فى انتظار توضيح من د/ اسامه