المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شوفو شركة بوسطن ميرشنت بتعمل ايه مع عملائها !!

4x killer
07-09-2011, 04:54 PM
الموضوع ده ليه هدفين :
الاول لو حد يقدر يساعدني وخاصة الدكتور اسامة عادل (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=4502)
الثاني تنبيه عن الشركة بوسطن ميرشانت (http://www.fx-arabia.com/vb) عشان اللي بيفكر يفكر تاني

مشكلة (احد اصدقائي) مع هذه الشركة هي :

الشركة نزلت اعلان على موقعها فقط :

" بداية من يوم الخميس 1 سبتمبر، سيتم تعديل أحجام العقود على منصة تداول MetaTrader (http://www.fx-arabia.com/tools/get_tools_data/14.html)من الأحجام الكسرية 0.1 عقد أو 1,000 إلى 1 عقد أو 10,000 عبر جميع منصات تداول MetaTrader (http://www.fx-arabia.com/tools/get_tools_data/14.html). ولاتزال الكسور متاحة للتداول بها ويمكن للعملاء تداول 1.1 عقد، أو 1.2 عقد، وهلم جرا. على هذا النحو سيساوي 1 10,000 لأغراض التداول. وبالنسبة لعدد قليل من العملاء الذين يرغبون في الاستمرار في التداول بأحجام عقود 0.1، فسيوفر برنامج UniTrader الخاص بـ BMFN أحجام عقود تصل إلى 0.1. "

الشركة غيرت اسلوب المتاجرة على منصة الميتاتريدر (http://www.fx-arabia.com/tools/get_tools_data/14.html)
يعني اقل حاجة على المنصة كان عقود ميكرو
الشركة بقى وبدون تنبيه للعملاء على ايميلاتهم (اكتفت بالاعلان على اموقعهم فقط )
لغت عقود الميكرو من المنصة وبقى اقل حاجة عقد الميني
وقالت ان اللي عايز عقود ميكرو يتجه الى منصة تانية اسمها يوني تريد تقريبا
طبعا كل ده على موقعهم فقط ..

في النهاية صديقي حسابه حوالي 300$ اتضرر من كدة لانه فاهم انه داخل بعقود ميكرو وهي حقيقة ميني
وخسر حسابه .. ايه الحل مع الشركة ؟؟

اتكلم مع الشركة قالوا احنا لغينا عقود الميكرو وعملنا اعلان على موقعنا يعني مالكش حاجة عندنا ..

معروف ان عملاء الشركة وغيرهم لا يهتمون بمواقع الشركات اساسا .. يعني كام واحد مننا دخل موقع FXDD (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=20) وا موقع اي شركة ؟؟
المفروض ان تغيير بهذه الاهمية لازم تنبيه لكل عميل على ايميله ..
ارسلت للدعم العربي ايميل بالمشكلة .. ( ولا رد علي ) الله على اهتمام الشركة والدعم ( واجهة الشركة )

لكن نقول ايه .. حسبي الله ونعم الوكيل في الشركة
ياريت اللي يعرفني يساعدني .. ولكم جزيل الشكر

Wigan
07-09-2011, 05:05 PM
فعلا لو دا حصل يبئه شركة حقيرة لان لازم تلات انواع من التنبيهات

اول حاجة ارسال تنبيهات الى البرنامج نفسه ويتبعت كل يوم تنبيه لمدة اسبوع

تانى حاجة يبعتوا اميلات كل يوم لمدة طويلة ، تالت حاجة رسايل على موبيل العملاء

والتلات طرق دول اقل الايمان

واساسا مينفعش الشركة تطبق اى تعديل الا من خلال عرض اعلان مسبق بشهر على الاقل زى اى شركة مع الاستمرار فى ارسال التنبيهات

لا حول ولاقوة الا بالله

مدير الموقع
07-09-2011, 05:59 PM
لا حول ولا قوة الا بالله..
كل يوم نسمع مشكلة جديدة..
دون التشكيك فى كلامك هل هناك حد تانى فى المنتدى له حساب فى بوسطن و لم يرسل له ايميل يفيد بالغاء العقود الميكرو من الحساب.
ان كان كذلك فالشركة مدانة بالفعل فالتحديثات الهامة هذه يجب ان ترسل على ايميلات العملاء فما الذى يثبت انه مكتوب من السابق بفترة قد يكون كتب بعد التنفيذ مثلا للامر..

اذن ننتظر احد لديه حسابا حقيقيا مع بوسطن سواء فعال او مصفر لانه لازم يستلم رسالة طالما هو فى قائمة العملاء.
و لا يمكن الحكم عليها فى الوقت الحالى.

و عن نفسى ساراسل الشركة فور ثبوت عدم ارسال ايميل للعملاء مطالبا بتعويض للحساب عن ما حدث..
او تستعوض ربك و يثبت الموضوع فى قسم الشركات ليعلم الجميع حقيقة الشركة..

تحياتى يا غالى و ربنا يخلف عليك و على صاحب الحساب من وسع.
الله كريم.

رامي
07-09-2011, 07:45 PM
al salamo alikom ana 3andi 7esab feeeha we mafeesh ay tanbeeh gah we ana fe3lan kont sha3'al micro we mara wa7da maba2tsh 3aref a3mel trade we makontesh 3aref leeh we kan fadel lya feha 30 dollar we kont faker en ana lazem a3mel deposit 3alashan a3mel trade bas ana a5dt benase7tak doctor osama lama s2altak fe webinar we fat7t 7esab fe fxdd 3an tare2 el mnontada we 7a3mel deposite 2orayeb en sha2a ALLAH we sorry 3ala tare2t el ketaba 3alashan ana 3andy moshkela fe keyboard

4x killer
07-09-2011, 09:29 PM
شكرا دكتور اسامة .. وكنت اتمنى الموضوع يفضل في العام يوم كامل عشان يشوفه اكتر عدد ممكن ويكون فيه تفاعل
لان اللي عملته الشركة نصب كبير وعدم احترام للعملاء

hisham omran
07-09-2011, 09:45 PM
انا يا دكتور اسامة لية حساب حقيقى مع الشركة دى و فعلا لم استلم اى ايميل
حسبى اللة و نعم الوكيل

Samy
07-09-2011, 11:50 PM
اطار عام بغض النظر عن واقعه بعينها
او شركة بعينها
ينبغى على الشركات ان تراعى ادنى حقوق عملاءها
و ان تحافظ عليهم

الله المستعان

4x killer
08-09-2011, 01:48 AM
al salamo alikom ana 3andi 7esab feeeha we mafeesh ay tanbeeh gah we ana fe3lan kont sha3'al micro we mara wa7da maba2tsh 3aref a3mel trade we makontesh 3aref leeh we kan fadel lya feha 30 dollar we kont faker en ana lazem a3mel deposit 3alashan a3mel trade bas ana a5dt benase7tak doctor osama lama s2altak fe webinar we fat7t 7esab fe fxdd 3an tare2 el mnontada we 7a3mel deposite 2orayeb en sha2a ALLAH we sorry 3ala tare2t el ketaba 3alashan ana 3andy moshkela fe keyboard

انا يا دكتور اسامة لية حساب حقيقى مع الشركة دى و فعلا لم استلم اى ايميل
حسبى اللة و نعم الوكيل

كدة بقينا تلاتة ..
مش عارف ااي حركة زي دي تعدي بالسهل
مفيش احترام للعملاء خالص !!؟

4x killer
08-09-2011, 11:54 PM
ياريت لو في اي حد اتضرر من نفس المشكلة يعرفنا هنا عشان نكون مجموعة نطالب الشركة باحترام عملائها
لاني لا اجد مبرر لهذه الفعلة وهذا التصرف

4x killer
13-09-2011, 03:53 AM
ياريت يا دكتور اسامة نشوف رد الشركة على المشكلة واللي انا متوقعه
من شركة بهذا التصرف .. لكن عشان الناس تعرف الشركة على حقيقتها وردها عل المشكلة
والموضوع يبقى موجود للي يسألأ عن شركة بوسطن ميرشانت

تحياتي ..

4x killer
14-09-2011, 02:22 AM
ياريت يا دكتور اسامة نشوف رد الشركة على المشكلة واللي انا متوقعه
من شركة بهذا التصرف .. لكن عشان الناس تعرف الشركة على حقيقتها وردها عل المشكلة
والموضوع يبقى موجود للي يسألأ عن شركة بوسطن ميرشانت

تحياتي ..

:1 (47):

Meshail
16-09-2011, 08:45 PM
أنا كمان عندى حساب حقيقى معاهم و مجانيش اى تنبيه او ميل اطلاقاً و راسلتهم و ردوا عليا كويس و بذوق و آدب من غير ما يدونى عقاد نافع غير انى استخدم المنصة الجديدة (اللى هى كارثة اصلاً) اللى اسمها اليونى تريدر

مهزلة اليونى تريدر بقى يا جماعة انها وحشة قوى و معقدة و بتهنج و تقف و مش مديينك اى امكانية انك تدخل مؤشرات عليها او اكسبيرتات و طبعاً لازم تعمل حساب فوركس جديد و تختار منصة اليونى تريدر فى خطوات اجراء الحساب المصيبة الأكبر بقى انك ما ينفعش تغير الباسوورد بتاعك عليها فراسلتهم ردوا عليا بمنتهى الذوق من غير اى حل برضو ان عشان تغير الباسوورد تبعت ميل للأوبيريشن و هما يبعتوللك باسوورد جديدة يعنى فى كل الحالات هما عارفين باسووردك و دى طبعاً مهزلة و منتهى قلة الاحترام و المهنية

عموماً انا تاجرت بحسابى (و عارف انها مخاطرة كبيرة جداً لأن الحساب كله 101 دولار اصلاً و اول مرة اتاجر على حقيقى كمان) و لعبت على انى اكسب نقط قليلة جداً فى الصفقة فكسبت اول يوم 9 نقط ب 9 دولار على صفقتين و امبارح للأسف بسبب عدم الثقة فى تحليلى اللى طلع صح عملت اوردرين واحد قفلته على خسارة 8 دولار و بعد ما اتسرعت و قفلته السعر جاب البروفيت اللى كنت عاوزه و اكتر و عملت اوردر تانى بيع على اليورو دولار مع بداية اليوم الساعة 6 الصبح بس سلب كتير و بعدين ابتدى يرد و بغبائى قفلته عند 0 من غير خسارة ولا مكسب و بعد ما قفلته ب 10 ثوانى السعر ابتدى ينزل زى توقعى كتير جداً نزل اكتر من 100 نقطة على مدار اليوم يعنى لو كنت سبت اوردرى مفتوح و وثقت فى تحليلى كنت ضاعفت المحفظة يلا نصيب بقى

يلا معلش طولت عليكم بس الخلاصة ان بوسطن كانت شركة كويسة و لكنها دلوقتى بتستعبط و بتعمل حاجات مش معقولة و مش منطقية و مش فى صالح العميل

مدير الموقع
16-09-2011, 10:21 PM
اهلا بكم اخوانى الكرام..
قمت بارسال ايميل الان الى الشركة و سننتظر الرد لاحقا بعد الاجازة ان شاء الله.,

بعد تأكيد عدم ارسال اى ايميلات للعملاء من قبل اكثر من عميل فان هذا يعتبر لغطا كبيرا جدا و انا لا اعتقد ان الشركة ستعوض ايا منكم و لو بسنت واحد لانها غالبا لو اعطت فردا منكم فستعطى لكل عملائها تعويضات,,

على اى حال حق الرد مكفول لهم و سيتم نسخه و لصقه هنا و ان لم يقوموا بالرد سيتم تثبت الموضوع هنا فى قسم الشركات ليعرف الجميع حقيقة الشركة..

سننتظر الرد و الله يكون فى عون العملاء..
الله كريم.

Meshail
17-09-2011, 03:20 AM
اهلا بكم اخوانى الكرام..
قمت بارسال ايميل الان الى الشركة و سننتظر الرد لاحقا بعد الاجازة ان شاء الله.,

بعد تأكيد عدم ارسال اى ايميلات للعملاء من قبل اكثر من عميل فان هذا يعتبر لغطا كبيرا جدا و انا لا اعتقد ان الشركة ستعوض ايا منكم و لو بسنت واحد لانها غالبا لو اعطت فردا منكم فستعطى لكل عملائها تعويضات,,

على اى حال حق الرد مكفول لهم و سيتم نسخه و لصقه هنا و ان لم يقوموا بالرد سيتم تثبت الموضوع هنا فى قسم الشركات ليعرف الجميع حقيقة الشركة..

سننتظر الرد و الله يكون فى عون العملاء..
الله كريم.

الأستاذ العزيز اسامة لقد ارسلت لك ايميل بخصوص رغبتى فى فتح حساب عن طريق اف اكس ارابيا و بعض الاستفسارات و انتظر رد حضرتك و شكراً

mohamed18_fx
18-09-2011, 04:40 PM
السلام عليكم ورحمة الله

اعضاء المنتدى الكرام , دكتور اسامة

لقد قرات الموضوع من بدايتة واحببت ان اشارك فية واكون منصف للحق بخصوص الشركة سواء لهذة الشركة او اى شركة اخرى

اولا سيدى الفاضل انا لى اكثر من حساب فى اكثر من شركة لانى اتبع مبدا لا اضع البيض كلة فى سلة واحدة

واعلم جيدا مميزات وعيوب كل شركة على حدا وانة لا يوجد شركة كاملة لان الكمال للة سبحانة وتعالى

ام بخصوص الشركة وهل ارسلت ايميلات الى العملاء ام لا

فلقد اتانى ايميل من الشركة بتاريخ 19/08/2011

وملخصة انة سوف يتم طرح منصة جديدة UniTrader على ان يتم الغاء عقود الميكرو من منصة الميتاتريدر

ومرفق صورة من الايميل الخاص بى

وهذة شهادة حق منى حتى يتقبل الله منا ومنكم

والسلام عليم ورحمة الله

مدير الموقع
18-09-2011, 07:46 PM
شكرا للتنبيه ايضا و شهادة الحق..
على اى حال راسلنا الشركة بخصوص الامر و سننتظر منهم ردا و ننقله هنا بكل شفافية..
تحياتى للجميع,

مدير الموقع
21-09-2011, 01:13 AM
جائنى رد الشركة و ها انا الصقه اليكم كما وصلنى

أعزائنا عملاء BMFN الموقرين
تفتخر Boston Merchant بعلاقتها القريبة مع عملائها وانعكاس ذلك في النمو المستمر في جميع أنحاء الشرق الأوسط والعالم بأسرة. نُقدر بشدة ملاحظاتكم حيث أنه من خلال هذه الملاحظات نلبي ونتجاوز طلبات عملائنا لتقديم أفضل خدمة متاحة في السوق.

يتم الإبلاغ عن أي تغييرات تتم على المنتجات والخدمات من خلال عدة طرق تشمل البريد الإلكتروني المباشر إلى جميع العملاء، والإخطارات المباشرة عبر الموقع الإلكتروني للشركة.

Dear valued clients of BMFN

Boston Merchant prides itself on a close relationship with its clients and that is reflected in the continued growth throughout the Middle East and the entire world. We appreciate the feedback and it is through that feedback that we are meeting and exceeding our client's demands for the best service available in the market.

Any changes made to products and services are pre-empted in a number of ways including a direct email to all clients and notifications directly through the company website.

hossin1515
07-10-2011, 03:10 PM
جائنى رد الشركة و ها انا الصقه اليكم كما وصلنى

أعزائنا عملاء BMFN الموقرين
تفتخر Boston Merchant بعلاقتها القريبة مع عملائها وانعكاس ذلك في النمو المستمر في جميع أنحاء الشرق الأوسط والعالم بأسرة. نُقدر بشدة ملاحظاتكم حيث أنه من خلال هذه الملاحظات نلبي ونتجاوز طلبات عملائنا لتقديم أفضل خدمة متاحة في السوق.
يتم الإبلاغ عن أي تغييرات تتم على المنتجات والخدمات من خلال عدة طرق تشمل البريد الإلكتروني المباشر إلى جميع العملاء، والإخطارات المباشرة عبر الموقع الإلكتروني للشركة.

Dear valued clients of BMFN

Boston Merchant prides itself on a close relationship with its clients and that is reflected in the continued growth throughout the Middle East and the entire world. We appreciate the feedback and it is through that feedback that we are meeting and exceeding our client's demands for the best service available in the market.

Any changes made to products and services are pre-empted in a number of ways including a direct email to all clients and notifications directly through the company website.

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا عضو جديد و اشتركت لما شاهدت هذا الموضوع لارد عليه
و ان شاء الله اكون معكم دائما

الملخص انا مع شركة بوسطن من سنه تقريبا و حسابي ميكروا اسلامي

و تم تغير التداول في الميتاتريدر الي اصغر لوت بدولار بدون سابق انزار
و لا ايميل و لا اتصال كما يزعمون

وقتها كنت معلق امر علي انه ب 10سنت و اتفعل بدولار و خسرت منه و الحمد لله $200

و عندما اتصلت بخدمة العملاء قالوا لازم تحول حسابك علي اليوني تريدر
و تم التحويل برقم حساب جديد

المهم و الاهم اليوني تريدير و ما ادراك ما اليوني تريدر

اولا البرنامج 6دقائق ليفتح

تحديث للبرنامج 11ميجابيت كل يومين و اذا لم تحدث لا يفتح البرنامج

البرنامج شغال فل الفل طالما لم تفتح اي عمليات متاجرة
و يا ويلك اذا فتحت اي عملية علي اي عملة بيع او شراء

يركبه مئات العفاريت يهنج و يقفل لحاله و تجلس نصف ساعة حتي يرضي عنك و يفتح مرة اخري
و انا مش عاوز اقول اكثر من كده في وقت لاحق ان شاء الله

انما عاوزكم تعطوا رأيكم في الشارت عند صدور قرار تثبيت الفائدة البريطانية امس

بين منصة ميتا تريدر - سليوشن و وندسور

و منصة اليوني تريدر التي صعد فيها الشارت 30 بيب ليفعل اوامر معلقة شراء

كنت معلق امر شراء من 1.54900

عند صدور الخبر نزل السعر في اول ثانية 100 بيب و لم يتفعل امر الشراء

و بعدها هنج البرنامج حوالي ربع ساعة ليه ما كنت ادري و عندما فتح و جدت عملية مفعلة شراء من 1.54700 علي خسارة 170بيب

مع اني كنت معلق الامر من 1.54900 و الشارت لم يصل حتي الي 1.54700 و انظروا الي وقت تفعيل العملية عندي علي المنصة الساعة 2.04 اثنان و اربع ثواتي
يعني بعد ما السعر كان -100 في اول ثانيتان ثم -180 بيب في ثاني ثانيتان فكيف هذا

سبحان الله يوجد عفريت جالس علي سرفر البرنامج

و في النهاية يجب علي الاخوة الذين لديهم حسابات في هذة الشركة ان يحزروا

و الشارت في المرفقات

و لكم جزيل الشكر

مدير الموقع
07-10-2011, 03:48 PM
مشكورين على المرور و الاثباتات..
يوما بعد يوم يتضح الاعيب بوسطن ميرشنت..
يوما بعد يوم..
لن نسمع عنها اطلاقا..
برضه للاضافة الشركة مش مسجلة حتى عن عم محمد بتاع الفول..
و اللى يقولك غير كده اخزقله عين من عينيه..
و لو كتر الكلام اخزق العين التانية و قوله روح دور على الجهات الرقابية التى تتحدث عنها يمكن توصل الان!!

لا تعليق..

alshreef2011
07-10-2011, 06:39 PM
مشكورين على المرور و الاثباتات..
يوما بعد يوم يتضح الاعيب بوسطن ميرشنت..
يوما بعد يوم..
لن نسمع عنها اطلاقا..
برضه للاضافة الشركة مش مسجلة حتى عن عم محمد بتاع الفول..
و اللى يقولك غير كده اخزقله عين من عينيه..
و لو كتر الكلام اخزق العين التانية و قوله روح دور على الجهات الرقابية التى تتحدث عنها يمكن توصل الان!!

لا تعليق..

:1 (105)::1 (105)::1 (105)::1 (105):