المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الفوركس ومباحث الاموال العامه

Dr_aHmaaaaaD
11-09-2011, 04:30 PM
السلام عليكم

انا قريت في منتدى المتداول العربي (http://fx-arabia.com/vb/www.fx-arabia.com) مواضيع الناس كانت بتتناقش عن الفوركس (http://fx-arabia.com/vb/www.fx-arabia.com)ومباحث الاموال العامه وموضوع من اين لك هذا

طبعا الموضوع ده مش هيفرق مع حد بيحول رينج 8000 دولار فالشهر وما اقل طبعا :1 (87):

لكن سمعت ان ما فوق ال 10000 دولار تحويل فالشهر
البنك المركزي بيسأل ويستفسر وحاجه زي كده تقلق طبعا وممكن يكون فيها سين وجيم وكده خاصة بعد 25 يناير :1 (103):

طبعا انا مش بقول اننا بنجيب فلوس من تجاره مخدرات وخايف
لكن ممكن ده يدخل تحت بند توظيف اموال او غسيل اموال والواحد ممكن يتبهدل عشان يثبت ان ده نتيجه شغل فشركات فوركس (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=20) وحاجه حلال مش سرقه :1 (84):

في انتظار رئيكم :1 (47):

وياريت كمان فضلا ليس امرا لو حد حول اكتر من 10000 ومحصلش مشاكل يقولنا ويجزاه الله كل خير :1 (87):

mashmesha
11-09-2011, 04:53 PM
ممنوع تحويل اكثر من 10 الاف دولار
وهذا قرار من البنك المركزي
اما ان ربحت وتريد ان تسحب ارباحك فلا مشكلة
واتمنى ان ارى اي احد يكون ربح وسحب الارباح واستمر لمدة وليس مرة او مرتين ثم خسر كل ما ربحه وراس ماله ايضا
اذا كنتم تريدون ان تعرفوا لماذا تخسرون فاقرأوا الفتاوى التي لاهل العلم يشرحون كيف انه حرام ان تتاجر او تعمل بالفوركس

http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=12714

اللهم بلغت اللهم فاشهد

Wigan
11-09-2011, 05:22 PM
واتمنى ان ارى اي احد يكون ربح وسحب الارباح واستمر لمدة وليس مرة او مرتين ثم خسر كل ما ربحه وراس ماله ايضا
اذا كنتم تريدون ان تعرفوا لماذا تخسرون فاقرأوا الفتاوى التي لاهل العلم يشرحون كيف انه حرام ان تتاجر او تعمل بالفوركس

اللهم بلغت اللهم فاشهد
يا ست مشمشة بالراحة على الناس شوية

الحلال بين والحرام بين وبينهما متشابهات ونتى وصلتى فكرتك بفضل الله

بعا انا مش بقول اننا بنجيب فلوس من تجاره مخدرات وخايف
لكن ممكن ده يدخل تحت بند توظيف اموال او غسيل اموال والواحد ممكن يتبهدل عشان يثبت ان ده نتيجه شغل فشركات فوركس وحاجه حلال مش سرقه http://fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2884%29.gif

المشكلة اكبر للناس الملتزمة بقرار الذمة المالية ويا سلام لو كان موظف
ربنا يستر

Dr_aHmaaaaaD
11-09-2011, 05:48 PM

اللهم بلغت اللهم فاشهد

طيب يعني معنى الكلام الايداع لحد 10000 دولار اوك
والسحب اي رقم مش مشكله ؟

ممكن نعرف مصدر الكلام ده
لان المشكله اللي اعرفها كانت على السحب مش الايداع

يا ست مشمشة بالراحة على الناس شوية

الحلال بين والحرام بين وبينهما متشابهات ونتى وصلتى فكرتك بفضل الله

المشكلة اكبر للناس الملتزمة بقرار الذمة المالية ويا سلام لو كان موظف
ربنا يستر

عشان كده مستنين رأي الناس اللي هنا:1 (47):

mashmesha
11-09-2011, 06:04 PM
الحقيقة لا اعرف عن السحب
اما الايداع فهذا اكيد
والف مبروك على السحب طبعا
فرحني بنفاصيل السحب الكبير

Wigan
11-09-2011, 06:07 PM
طيب يعني معنى الكلام الايداع لحد 10000 دولار اوك
والسحب اي رقم مش مشكله ؟

ممكن نعرف مصدر الكلام ده
لان المشكله اللي اعرفها كانت على السحب مش الايداع

عشان كده مستنين رأي الناس اللي هنا:1 (47):

لا انته تودع براحتك مفيش مشاكل ، انما لما تجى تسحب من بره مبلغ مثلا فوق ال 10 الاف $ البنك المركزى بيعمل تدقيق فى حسابك وربما والله اعلم البنك اللى انته فاتح فيه حسابك يبعتلك وربما لا عشان يطمنوا مش اكتر

لكن اطمن فى كل الاحوال بامر الله

mashmesha
11-09-2011, 06:15 PM
لا اخي
فلا تقدر ان تحول اكثر من 10 الاف دولار
اما عن السحب فننتظر الاخ السائل لنعرف التفاصيل
اما عن الايداع فبالفعل لا يمكن ان تحول ولا حتى وانت مسافر بالخارج ممنوع ان يكون معك اموال ويتم تفتيشك وتفتيش الحقائب اذا شك في شئ
فخروج الاموال الان ليس سهلا
وهذا على حد علمي
والله اعلم

Wigan
11-09-2011, 06:33 PM
لا اخي
اما عن الايداع فبالفعل لا يمكن ان تحول ولا حتى وانت مسافر بالخارج ممنوع ان يكون معك اموال ويتم تفتيشك وتفتيش الحقائب اذا شك في شئ
وهذا على حد علمي
والله اعلم

بالنسبة لتحويلات الاشخاص والافراد فانه لا يحق التحويل لاكثر من 100 الف دولار للخارج وبشرط تحديد الغرض من التحويل كالعلاج في الخارج أو مصاريف دراسة باحدي الجامعات الخارجية..وبالنسبة للسحب الشخصي من الحسابات بالنقد الاجنبي فانه يسمح للسحب اليومي في حدود 10 الاف دولار يوميا.. كما اضاف انه لا قيود علي تحويلات الحسابات أو الودائع بالجنيه المصري الي دولارية او باليورو في مصر وهذا حق للعميل الا ان سعر الفائدة هو الحكم الفاصل في هذا الموضوع.
10 الاف دولار يوميا حقك فى السحب اليومى بمعنى انك تقدرى تحولى 10 $ الاف للخارج يوميا وربما 100 $ بشرط توضيح الهدف

وتقدرى تستقبلى برضه زى منتى عايزة لكن المبالغ الكبيرة ربما البنك يبعتلك بخصوصها

targetegy
11-09-2011, 06:35 PM
انا لى صديق يعمل ببنك
HSBC ليا قالك التحويل فوق 10 لبره بتسسئل
الفلوس اللى تجيلك من بره فيما فوق ال50 الف مره واحده
بردوا هتتسئل

Wigan
11-09-2011, 06:39 PM
انا لى صديق يعمل ببنك
بردوا هتتسئل
تمام كده

ممكن تتسال لو اتكررت والتحويل للخارج فى حدود 10 الاف $ مقبول لكن مع التكرار سواء هتحول للخارج او تستقبل البنك هيبعتلك عشان يرد على المركزى

ربنا يستر على الجميع

mashmesha
11-09-2011, 06:51 PM
يعني في الاستقبال مجرد كلام
مفيش حد سحب يعني
اكيد لانه حرام ومفيش حد بيربح من القمار

Wigan
11-09-2011, 07:03 PM
مفيش حد سحب يعني
شكلك مدايئة اوى من الفوركس وواضح انك خسرتى مبلغ كبير

ربنا يعوض عليكى ويرزقك بالحلال ومبروك انك تركتى المجال دا طالما ارتحتى لقرارك :)

Tarek adel
11-09-2011, 08:00 PM
اكيد ملهاش علاقه بمباحث الاموال العامة انت لك رقم حساب فى شركة الوساطة ومعروف انك التحويل من عندها وعندهم ستيتمنت بالعمليات اللى اجريتها وكل تفاصيل حسابك فأكيد مش هقلق من الموضوع ده
وياست مشمشة لما انتى شايفه الفوركس قمار وحرام ليه بايته فى سايت للفوركس فقط؟

farok
11-09-2011, 08:10 PM
مفيش حد سحب يعني
فكرتينى بمراتى كانت بتقولى فى اول سنة ليا فى الفوريكس اكيد الفوريكس حرام لانى كنت بخسر على طول وبعد كده فى السنة التانية لما بدأت اكسب مكاسب قليلة كانت بتقولى شكله كده ممكن ميكنش حرام وبعد كده لما بدأت اكسب كتير بفضل الله قالتلى خذ فلوسى وشغلهالى معاك !

هيثم
11-09-2011, 09:30 PM
ياجماعه بالله عليكم حد يطمنى دلوقتى لو انا فاتح حساب اسلامى فى شركه وبعدين مش بيتحسب فوائد او عمولات تبييت وبشتغل عادى هو السببريد بس ايه بقى الحرام ايلى فيه؟؟؟؟؟

Wigan
11-09-2011, 09:41 PM
ياجماعه بالله عليكم حد يطمنى دلوقتى لو انا فاتح حساب اسلامى فى شركه وبعدين مش بيتحسب فوائد او عمولات تبييت وبشتغل عادى هو السببريد بس ايه بقى الحرام ايلى فيه؟؟؟؟؟
كلام جميل

انته انته عديت من معظم المحرمات وفاضل حاجة واحدة بس

انك تشتغل بالمارجن يعنى لما تفتح لوت ب 10000 النقطة بدولار هياخد منك فى حدود 20 $ حسب الرافعة والزوج

دا اللى فيه الاشكال وهو المتاجرة بقرض (دفعت 20 $ فى مبلغ 10000 $)

farok
11-09-2011, 10:14 PM
السلام عليكم

انا قريت في منتدى المتداول العربي مواضيع الناس كانت بتتناقش عن الفوركس ومباحث الاموال العامه وموضوع من اين لك هذا

طبعا الموضوع ده مش هيفرق مع حد بيحول رينج 8000 دولار فالشهر وما اقل طبعا :1 (87):

لكن سمعت ان ما فوق ال 10000 دولار تحويل فالشهر
البنك المركزي بيسأل ويستفسر وحاجه زي كده تقلق طبعا وممكن يكون فيها سين وجيم وكده خاصة بعد 25 يناير :1 (103):

طبعا انا مش بقول اننا بنجيب فلوس من تجاره مخدرات وخايف
لكن ممكن ده يدخل تحت بند توظيف اموال او غسيل اموال والواحد ممكن يتبهدل عشان يثبت ان ده نتيجه شغل فشركات فوركس وحاجه حلال مش سرقه :1 (84):

في انتظار رئيكم :1 (47):

وياريت كمان فضلا ليس امرا لو حد حول اكتر من 10000 ومحصلش مشاكل يقولنا ويجزاه الله كل خير :1 (87):
انا ياباشا سألت اصدقائى اللى شغالين فى البنوك زى البنك العربى والبنك الاهلى وبنك مصر وبنك بركليز يعنى من الاخر بنكين خاص وبنكين حكومة وكلهم اكدوا لى انى مفيش اى حاجة من الكلام ده خالص سواء فى ارسال الحوالة او استلامها حتى لو فوق 100 الف دولار
لكن الحاجة الوحيدة انك فى حالة ارسال حوالة من بنك حكومى بتكتب الغرض من التحويل كاجراءروتينى وطبعا يستحسن انك متكتبش للفوريكس وده فى حالة الارسال فقط ومن البنوك الحكومية فقط

احمد صلاح
12-09-2011, 04:04 AM
من اين لك هذا ؟؟ والمدعى الاشتراكى والكلام دا انتهى ومالوش وجود دلوقتى ,,

Ahmed HeLmy
12-09-2011, 04:21 AM
مفيش حد سحب يعني

طالما دا قرار حضرتك وانتي عملتي اللي عليكي وبلغتينا اظن يبقا كدا يبقا شكرا اوي ليكي

ويلريت حضرتك تقضي وقتك في اي حاجة مفيدة ليكي على النت بدل مهو الفوركس مش مفيد ليكي

Dr_aHmaaaaaD
12-09-2011, 06:31 AM
لا انته تودع براحتك مفيش مشاكل ، انما لما تجى تسحب من بره مبلغ مثلا فوق ال 10 الاف $ البنك المركزى بيعمل تدقيق فى حسابك وربما والله اعلم البنك اللى انته فاتح فيه حسابك يبعتلك وربما لا عشان يطمنوا مش اكتر

لكن اطمن فى كل الاحوال بامر الله

كده الكلام اختلف تاني يعني الايداع مفيش منو مشكله والسحب ماكسيمم 10000 دولار

طيب فالحاله دي انا اطمنهم ازاي ؟؟؟

لا اخي
وهذا على حد علمي
والله اعلم

10 الاف دولار يوميا حقك فى السحب اليومى بمعنى انك تقدرى تحولى 10 $ الاف للخارج يوميا وربما 100 $ بشرط توضيح الهدف

وتقدرى تستقبلى برضه زى منتى عايزة لكن المبالغ الكبيرة ربما البنك يبعتلك بخصوصها

البنك بيبعت يسألأ على ايه وانا ايه الورق اللي لازم يكون معايا عشان البنك يطمن ؟؟

انا لى صديق يعمل ببنك
بردوا هتتسئل

فوق ال 50 الف شهريا ولا في حواله واحده ؟؟
وبردو هتسأل على ايه ؟؟

تمام كده

ممكن تتسال لو اتكررت والتحويل للخارج فى حدود 10 الاف $ مقبول لكن مع التكرار سواء هتحول للخارج او تستقبل البنك هيبعتلك عشان يرد على المركزى

ربنا يستر على الجميع

نفس السؤال اللي فوق ؟؟؟؟
مفيش حد سحب يعني

شكلك مدايئة اوى من الفوركس وواضح انك خسرتى مبلغ كبير

ربنا يعوض عليكى ويرزقك بالحلال ومبروك انك تركتى المجال دا طالما ارتحتى لقرارك :)

يا انسه مشمشه ممكن تقرأي الموضوع ده
ما حكم الشرع فى الفوركس (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=604)
والموضوع ده موجود في كل منتديات الفوركس تقريبا

ولو حضرتك مقتنعتيش بالفتاوى والكلام ممكن تقولي استفساراتك واسألتك هناك ,,, لو لقيتي ما يريح بالك وان الفوركس حلال كان بها ,,, لو لسه ضميرك مش مرتاح يبقى بلاها فوركس وابواب الرزق واسعه وان شاء الله ربنا يكرمك ,,, لكن ميصحش حضرتك تدخلى كل موضوع ولو حد خسر تقوليلو مهو اصلو حرام وهدف الموضوع يتحول الى الاختلاف حول جواز وحرمانيه الفوركس ,,, ارجو متزعليش من كلامي

اكيد ملهاش علاقه بمباحث الاموال العامة انت لك رقم حساب فى شركة الوساطة ومعروف انك التحويل من عندها وعندهم ستيتمنت بالعمليات اللى اجريتها وكل تفاصيل حسابك فأكيد مش هقلق من الموضوع ده
وياست مشمشة لما انتى شايفه الفوركس قمار وحرام ليه بايته فى سايت للفوركس فقط؟

كلام مطمئن جدا يعني لو حد اتكلم معايا تقصد اديلو برينت من الهيستوري فحسابي ؟؟؟

فكرتينى بمراتى كانت بتقولى فى اول سنة ليا فى الفوريكس اكيد الفوريكس حرام لانى كنت بخسر على طول وبعد كده فى السنة التانية لما بدأت اكسب مكاسب قليلة كانت بتقولى شكله كده ممكن ميكنش حرام وبعد كده لما بدأت اكسب كتير بفضل الله قالتلى خذ فلوسى وشغلهالى معاك !
ههههههههههههههههه

بردو ياريت موضوع شرعيه الفوركس ياريت نناقشو هناك
ما حكم الشرع فى الفوركس (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=604)
كلام جميل

انته انته عديت من معظم المحرمات وفاضل حاجة واحدة بس

انك تشتغل بالمارجن يعنى لما تفتح لوت ب 10000 النقطة بدولار هياخد منك فى حدود 20 $ حسب الرافعة والزوج

دا اللى فيه الاشكال وهو المتاجرة بقرض (دفعت 20 $ فى مبلغ 10000 $)

انا ياباشا سألت اصدقائى اللى شغالين فى البنوك زى البنك العربى والبنك الاهلى وبنك مصر وبنك بركليز يعنى من الاخر بنكين خاص وبنكين حكومة وكلهم اكدوا لى انى مفيش اى حاجة من الكلام ده خالص سواء فى ارسال الحوالة او استلامها حتى لو فوق 100 الف دولار
لكن الحاجة الوحيدة انك فى حالة ارسال حوالة من بنك حكومى بتكتب الغرض من التحويل كاجراءروتينى وطبعا يستحسن انك متكتبش للفوريكس وده فى حالة الارسال فقط ومن البنوك الحكومية فقط

يعني بالنسبه للبنوك الحكوميه مفيش مشكله فالسحب مهما كان المبلغ المسحوب

ده كلام جمييييييل جدا

لان فعلا ساعت التحويل قالولي لازم تكتب الغرض من التحويل وكتبت تحويل لحسابي بالشركه رقم كذا والايداع وصل ومفيش مشاكل
من اين لك هذا ؟؟ والمدعى الاشتراكى والكلام دا انتهى ومالوش وجود دلوقتى ,,

دلوقتي ده اللي هو بعد 25 يناير ولا دلوقتي اللي هو من زمان

Dr_aHmaaaaaD
13-09-2011, 12:05 PM
يامسهل