المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الى خبراء ومشرفين المنتدى

damoty
11-09-2011, 10:53 PM
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندى طلب صغير من الاعضاء الخبراء والمشرفين الذين يقومون بعمل توصيات رائعة ماشاء الله وناجحة جدا
ارجو عند وضع توصية ذكر الاسباب التى تساعدنا نحن المبتدئين على فهم السبب فى نجاح التوصية اوقات كتير بلاقى السعر طلع فعلا وحقق الهدف اللى كان العضو محدده ماشاء الله بدون ان افهم اى سبب
فياريت ياجماعة تساعدونا اننا نفهم عشان نوصل زيكم باذن الله وجزاكم الله خيرا

farok
11-09-2011, 11:29 PM
طب والتوصيات المعتمدة على الخبرة والاحساس بالسعر ده هنوضح اسبابها ازاى

damoty
11-09-2011, 11:35 PM
طب والتوصيات المعتمدة على الخبرة والاحساس بالسعر ده هنوضح اسبابها ازاى

مممممممممممم هو مش المفروض اننا بنحدد توصياتنا بناء على اسس فنية وطرق علمية والخبرة اساسها التحليل العلمى ولا اية:1 (52):

farok
11-09-2011, 11:44 PM
مممممممممممم هو مش المفروض اننا بنحدد توصياتنا بناء على اسس فنية وطرق علمية والخبرة اساسها التحليل العلمى ولا اية:1 (52):
الاسس الفنية والطرق العلمية والتحيل العلمى والتحليل الاخبارى كل هذا عبارة عن وسائل مساعدة لتأكيد الاحساس بالدخول فى الصفقة
هديك مثل
انا احساسى كبير جدا ان السوق هيفتح على فجوة لتحت وهتفضل توسع لحد مالسعر يوصل حتى 1.3470 او 1.4350 ومن هنا سيصعد اليورو حتى على الاقل 1.3800
الاحساس ده جائنى من خبرتى بالجلوس اما شارت اليورو دولار لمده 10 ساعات يوميا منذ 4 سنوات
ولا علاقة بالتحليل الفنى بهذا الاحساس
اقرأ موضوع سيناريو محتمل لليورو دولار وانت هتشوف احساسى كاملا
هديك مثل تانى
يوم الجمعة اللى فاتت التحليل الفنى قال اغن اتليورو اخره فى الهبوط 1.3800
والاخبارى قال 1.3770
لكن اللى حصل هبط حتى 1.3620 وده كان احساسى

damoty
11-09-2011, 11:48 PM
الاسس الفنية والطرق العلمية والتحيل العلمى والتحليل الاخبارى كل هذا عبارة عن وسائل مساعدة لتأكيد الاحساس بالدخول فى الصفقة
هديك مثل
انا احساسى كبير جدا ان السوق هيفتح على فجوة لتحت وهتفضل توسع لحد مالسعر يوصل حتى 1.3470 او 1.4350 ومن هنا سيصعد اليورو حتى على الاقل 1.3800
الاحساس ده جائنى من خبرتى بالجلوس اما شارت اليورو دولار لمده 10 ساعات يوميا منذ 4 سنوات
ولا علاقة بالتحليل الفنى بهذا الاحساس
اقرأ موضوع سيناريو محتمل لليورو دولار وانت هتشوف احساسى كاملا
هديك مثل تانى
يوم الجمعة اللى فاتت التحليل الفنى قال اغن اتليورو اخره فى الهبوط 1.3800
والاخبارى قال 1.3770
لكن اللى حصل هبط حتى 1.3620 وده كان احساسى

شكرا كتير على ردك واهتمامك ممكن حضرتك تدينى لينك الموضوع طب وكمان اكيد بردو فى ناس بتحط توصيات بناء على اسباب والا اية فايدة اللى بنتعلمو ده كلو لو كانت الخبرة بس هيا الاساس كنا قعدنا نجرب سنين لغاية منوصل للخبرة الكافية بدون اى تعليم صح ولا انا غلطانة وشكرا كتير على ردك
وممكن لينك الموضوع اللى قولتو وعايزة اعرف رد حضرتك فى اللى انا قولتو بردو

farok
11-09-2011, 11:56 PM
http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=12746
هذا لنك الموضوع وعموما لو مشتغلش هتجده فى اول المواضيع الموجودة اليوم
التحليل الفنى والاخبارى بانواعهم حاجات اساسية ومهمة طبعا بس الاحساس والخبرة اهم بمعنى
دكتور خريج جامعة القاهرة وبيشتغل على المرضى بقاله 20 سنة
ودكتور خريج جامعة اكسفورد وواخد 50 دكتوراه ومتعلم على احدث الاجهزة والنظريات فى العالم لكن شغال على العيانين بقاله سنتين بس
يكون مين احسن
الاثنين بيكملوا بعض لكن الخبرة هيه الاساس وانواع التحليلات هى الفرعيات
وده رأيى وممكن تلاقى ناس كتير مش متفقين معايا فى هذا الرأى

Hema
12-09-2011, 12:21 AM
انا متفق مع امنيه ان المفروض واضعى التوصيات يذكرو جميع الاسباب المتعلقه بالتوصيه المعطاه وميكتفوش بذكر ارقام واستوبات فقط ولكن وضع شارت وذكر اسباب ومتفق مع الاستاذ فاروق ان الخبره ليها عامل ايضا لان اللى بيعاشر الشارت يوم مش زى اللى بيعاشره شهر مش زى اللى بيعاشره سنه

انا عن نفسى مبتدئ ولما بدخل موضوع توصيات عشان استفيد اول شىء بهتم بيه اسباب التوصيه نفسها عشان افهم والموضوع اللى بلاقى توصياته مجرد ارقام بتركه واشوف غيره

damoty
12-09-2011, 01:08 AM
انا متفق مع امنيه ان المفروض واضعى التوصيات يذكرو جميع الاسباب المتعلقه بالتوصيه المعطاه وميكتفوش بذكر ارقام واستوبات فقط ولكن وضع شارت وذكر اسباب ومتفق مع الاستاذ فاروق ان الخبره ليها عامل ايضا لان اللى بيعاشر الشارت يوم مش زى اللى بيعاشره شهر مش زى اللى بيعاشره سنه

انا عن نفسى مبتدئ ولما بدخل موضوع توصيات عشان استفيد اول شىء بهتم بيه اسباب التوصيه نفسها عشان افهم والموضوع اللى بلاقى توصياته مجرد ارقام بتركه واشوف غيره

وده اللى بعملو انا كمان عشان كده طرحت الموضوع حتى نستفاد من خبرة اولى الخبرة وربنا يوفقنا جميعا ويجازى كل من يقوم بمساعده الناس خيرا
وشكرا لاستاذ فارق على اهتمامو ورده ومساعدته

farok
12-09-2011, 01:40 AM
وده اللى بعملو انا كمان عشان كده طرحت الموضوع حتى نستفاد من خبرة اولى الخبرة وربنا يوفقنا جميعا ويجازى كل من يقوم بمساعده الناس خيرا
وشكرا لاستاذ فارق على اهتمامو ورده ومساعدته
الشكر لله وانا والله بكون مبسوط لما اخدم اى مبتدأ فى الفوريكس

ابو تراب
12-09-2011, 08:18 AM
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندى طلب صغير من الاعضاء الخبراء والمشرفين الذين يقومون بعمل توصيات رائعة ماشاء الله وناجحة جدا
ارجو عند وضع توصية ذكر الاسباب التى تساعدنا نحن المبتدئين على فهم السبب فى نجاح التوصية اوقات كتير بلاقى السعر طلع فعلا وحقق الهدف اللى كان العضو محدده ماشاء الله بدون ان افهم اى سبب
فياريت ياجماعة تساعدونا اننا نفهم عشان نوصل زيكم باذن الله وجزاكم الله خيرا

مع احترامي للجميع ولا اقصد من كلامي اي شخص ولكن اتكلم من منطلق خوفي على اخواني

مما لا شك فيه هنالك كثير من الاخوة لديهم خبرة قوية بالسوق

ولكن هنالك البعض مشتركين في مواقع خاصة تعطيهم توصيات هم بدورهم ينقلوها لاخوانهم هنا

هؤلاء الاشخاص عدة انواع

نوع لا يريد الا دعاء من اخوانه

نوع يريد ان يتباها امام الجميع على اساس هو جون ميرفي قدر يحقق ربح من خلال توصية وضعها

ونوع يمثل على اخوانه بانه لا يريد ان يشرح الاسباب كي لا تنكشف طريقته وتضرب من قبل الشركات

من هذا المنطلق اتمنى من جميع الاخوة المبتدئين والغير مبتدئين ان لا يدخلوا باي صفقة اذا لم تكن مرفقة بشارت او شارح الاسباب

واتمنى من الاخوة المشرفين على المنتدى ان يمنعوا هذه الاشياء التي برايي مؤذية جدا

تقبلوا ودي واحترامي

اخوكم ابو تراب

أبو ياسين
12-09-2011, 09:59 AM
ما شاء الله نقاش ممتع
الف شكراً لاخى الكريم صاحب الموضوع ولكل من تواصل

المنتديات مليانه توصيات بالتحليل ومن غير

المشكلة دائماً فى التوصيات المبهمه (من غير تحليل )
بغض النظر عن دوافع صاحبها فى عدم ذكر التحليل

سواء يخشى من انتشار طريقته
( ارى انه حقه ومجهوده وسهر ليالى وكمان الف شكر على التوصيه )

او استعراض قوة وعضلات
( حقه لو عنده عضلات ولو معندوش يبقى هو اللى جابه لنفسه )

او بيتسلى وتحليله مش قوى ومش عايز يبين ولو جد خير اهو برضه اتصيت
ولو مجدش يبقى معوضه ان شاء الله
( يبقى هو ونيته وربنا ما يسمحه )

فى جميع الاحوال السوق لا يحمل طيبين
اعقلها وتوكل وكن حذر
صنف التوصيات
توصيه متوافقه مع تحليلك وغير متوافقه
توصيه تثق فى واضعها او لا تثق

معاذ عودات
12-09-2011, 10:11 AM
اهلا اخت امنيه ..
نعم توضيح سبب التوصيه هو نصف المربح تقريبا
لانه عندما افهم لماذا بعت او اشتريت هذا بحد ذاته ربح
وان شاءالله لدينا مفاجاأأت ستعجبكم جميعا ..
وسيكون ارابيا كما تريدون انتم

damoty
12-09-2011, 10:53 AM
اهلا اخت امنيه ..
نعم توضيح سبب التوصيه هو نصف المربح تقريبا
لانه عندما افهم لماذا بعت او اشتريت هذا بحد ذاته ربح
وان شاءالله لدينا مفاجاأأت ستعجبكم جميعا ..
وسيكون ارابيا كما تريدون انتم

شكرا استاذ معاذ هذا دايما عهدى بارابيا من يوم مشتركت بها وانا معجبة بالديمقراطية واخذ الاراء ومحاول ارضاء الاعضاء ومساعدتهم وهذا ما شجعنى الى طرح هذا الموضوع حتى نستفيد اكتر ويستفيد جميع الاعضاء الجدد حيث اننى عندما اجد توصية ولم افهم سببها بتحرج انى اسال واكيد فى ناس كتير زيى عشان كده وجهت للخبراء انهم يحاولو يفهمونا اسبابهم عشان نقارن بين اللى احنا فاهمينو واللى هما بيقولوه ونتعلم منهم
وجزاكم الله جميعا خيرا ويارب ارابيا فى تقدم مستمر واعضائها باذن الله

أبو ياسين
12-09-2011, 11:27 AM
ما شاء الله نقاش ممتع
الف شكراً لاخى الكريم صاحب الموضوع :1 (53):

عذراً اختى امنيه
العتب على النظر http://fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2820%29.gif
تحياتى

damoty
12-09-2011, 11:29 AM
عذراً اختى امنيه
العتب على النظر http://fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2820%29.gif
تحياتى

ولا يهمك استاذ ابو ياسين وشكرا كتير على رايك واهتمامك ومستنين كلنا توصيات من حضرتك ان شاء الله مع توضيح الاسباب عشان نستفيد كلنا ونتدرب على اساس سليم فاهمين اننا ماشين صح

Herr.Omar
12-09-2011, 01:42 PM
كلام سليم ياشباب وان شاء الله يكون في مفاجأت قوية في ارابيا تسعد اعضائها الكرام

موفقين ان شاء الله

Hema
12-09-2011, 02:03 PM
مع احترامي للجميع ولا اقصد من كلامي اي شخص ولكن اتكلم من منطلق خوفي على اخواني

مما لا شك فيه هنالك كثير من الاخوة لديهم خبرة قوية بالسوق

ولكن هنالك البعض مشتركين في مواقع خاصة تعطيهم توصيات هم بدورهم ينقلوها لاخوانهم هنا

هؤلاء الاشخاص عدة انواع

نوع لا يريد الا دعاء من اخوانه

نوع يريد ان يتباها امام الجميع على اساس هو جون ميرفي قدر يحقق ربح من خلال توصية وضعها

ونوع يمثل على اخوانه بانه لا يريد ان يشرح الاسباب كي لا تنكشف طريقته وتضرب من قبل الشركات

من هذا المنطلق اتمنى من جميع الاخوة المبتدئين والغير مبتدئين ان لا يدخلوا باي صفقة اذا لم تكن مرفقة بشارت او شارح الاسباب

واتمنى من الاخوة المشرفين على المنتدى ان يمنعوا هذه الاشياء التي برايي مؤذية جدا

تقبلوا ودي واحترامي

اخوكم ابو تراب

احسنت القول ابو تراب

انا متفق معاك مليون بالمائه

احلى لايك

Wigan
12-09-2011, 02:46 PM
المهم المنفعة يا ابا تراب سواء توصية او شرح على الشارت

انا بؤيد ان يتم شرح ولو بعض الفرص او على الاقل المضارب يدى خلفية عن اتجاه اليوم مرفق بشارت وبكدة يبرر اى صفقات اتفتحت خلال اليوم

لكن مش بؤيد اجبار مواضيع التوصيات على ارفاق شرح لكل توصية رغم انى من اعداء التوصيات الجاهزة

damoty
12-09-2011, 02:53 PM
المهم المنفعة يا ابا تراب سواء توصية او شرح على الشارت

انا بؤيد ان يتم شرح ولو بعض الفرص او على الاقل المضارب يدى خلفية عن اتجاه اليوم مرفق بشارت وبكدة يبرر اى صفقات اتفتحت خلال اليوم

لكن مش بؤيد اجبار مواضيع التوصيات على ارفاق شرح لكل توصية رغم انى من اعداء التوصيات الجاهزة

انا مكنش قصدى انى اجبر اى حد انو يحط شرح لا بالعكس اللى حابب انو ينفع غيرو هو اللى هيحط شرح اللى مش عاوز لاى سبب ربنا يباركلو ان شاء الله وتنجح توصيته انا بكلم الاعضاء المحبين لنفع الغير ويحاولو يساعدونا كمبتدئين اننا نتعلم ونفهم صح لان اوقات بلاقى تحليلى انوهابط وعضو خبير يقول انو صاعد والعكس فانا مش بفهم لية سواء انا اوغيرى من البتدئين بردو
الموضوع مش فى اى اجبار خالص ده مجرد عرض مساعدات نفع للغير وربنا يوفقنا جميعا يارب

damoty
12-09-2011, 02:54 PM
كلام سليم ياشباب وان شاء الله يكون في مفاجأت قوية في ارابيا تسعد اعضائها الكرام

موفقين ان شاء الله

وهذا هو عهدنا بارابيا الى الامام ان شاء الله

Wigan
12-09-2011, 03:01 PM
انا مكنش قصدى انى اجبر اى حد انو يحط شرح لا بالعكس اللى حابب انو ينفع غيرو هو اللى هيحط شرح اللى مش عاوز لاى سبب ربنا يباركلو ان شاء الله وتنجح توصيته انا بكلم الاعضاء المحبين لنفع الغير ويحاولو يساعدونا كمبتدئين اننا نتعلم ونفهم صح لان اوقات بلاقى تحليلى انوهابط وعضو خبير يقول انو صاعد والعكس فانا مش بفهم لية سواء انا اوغيرى من البتدئين بردو
الموضوع مش فى اى اجبار خالص ده مجرد عرض مساعدات نفع للغير وربنا يوفقنا جميعا يارب
منا فاهم قصدك

اللى انتى طلبتيه دا الاصول ومن حقك تعرفى ليه العضو قال صعود او هبوط

انما انا برد على الا خ ابو تراب لان كلامه ربما يهبط معنويات اخوانا اصحاب الورش والتوصيات وفيه شبه اتهام لبعض الاخوان بالمنتدى

انا فى رايى المتواضع ان حرف واحد فيه افادة للغير فهو خير وسيظل خير ، وافضل من لا شىء

damoty
12-09-2011, 03:28 PM
منا فاهم قصدك

اللى انتى طلبتيه دا الاصول ومن حقك تعرفى ليه العضو قال صعود او هبوط

انما انا برد على الا خ ابو تراب لان كلامه ربما يهبط معنويات اخوانا اصحاب الورش والتوصيات وفيه شبه اتهام لبعض الاخوان بالمنتدى

انا فى رايى المتواضع ان حرف واحد فيه افادة للغير فهو خير وسيظل خير ، وافضل من لا شىء

شكرا كتير للاهتمام ومنتظرين ان شاء الله فى التحليلات القادمة تكون باسباب ومرفقة بشارت عشان الكل يستفاد وجزاكم الله خيرا وميرسى استاذ wigan على اهتمامك منتظرين توصياتك ان شاء الله

farok
12-09-2011, 03:32 PM
شوفت بقه احساسى ازاى طلع فى محله واليورو هبط كمان 160 نقطة عن اغلاق الاسبوع الماضى

damoty
12-09-2011, 03:36 PM
شوفت بقه احساسى ازاى طلع فى محله واليورو هبط كمان 160 نقطة عن اغلاق الاسبوع الماضى

الف مبروك الهدف استاذ فاروق يارب علطول احساسك فى محله وربنا يكرمك ويوفقك ويوفقنا كلنا يارب

farok
12-09-2011, 03:42 PM
الف مبروك الهدف استاذ فاروق يارب علطول احساسك فى محله وربنا يكرمك ويوفقك ويوفقنا كلنا يارب
ربنا يخليك بس انا مش بقولك كده علشان اقول انى واد جامد انا بقول كده كتكملة وتأكيد لموضوع امبارح
واحب اقولك على معلومة هتحبطك
انا بقالى 4 سنين فى الفوريكس ورغم كده يعتبر لسه مبتدأ

damoty
12-09-2011, 04:57 PM
ربنا يخليك بس انا مش بقولك كده علشان اقول انى واد جامد انا بقول كده كتكملة وتأكيد لموضوع امبارح
واحب اقولك على معلومة هتحبطك
انا بقالى 4 سنين فى الفوريكس ورغم كده يعتبر لسه مبتدأ

هههههههههههههه الله يبشرك انا بقالى شهرين بس او يمكن شهر ونص كمان مش شهرين وعايزة اتعلم كل حاجة وافهم بسرعة جدا ربنا يستر بالتوفيق ان شاء الله

Samy
12-09-2011, 05:46 PM
اختنا الفاضله

لكل انسان ما طريقته فى نقل التوصيه لغيره
و على المتلقى فى النهايه انتقاء ما يتبعه

فإن وافقت التوصيه تحليله فبها و نعما و ان لم توافق يدعها و يدعو لصاحبها على أية حال

انا معك مائه فى المائة انه على صاحب التوصيه ان يذكر تفسير و سبب وجهة نظره

لتكون فرصه لتعلم المبتدئ من ناحية

و من ناحية اخرى ليبرئ نفسه فقد ذكر وجهة نظره مدعومه بما يراه
و من ثم فالمتلقى هنا عليه ان يدرس التوصيه و يحللها فإن أخذ بها
فهو يكون قد اقتنع بوجهة نظر معطى التوصيه

بغض النظر عن تحقيقها الهدف او الاستوب لوس فهذا سوق و رزق من قبل و من بعد

و كلها وجات نظر و اجتهادات قد تصيب و قد تخطئ

و الاهم لدى متلقى التوصيه
مهما اقتنع بها ان يكون ملتزماً بإدارة رأس ماله

و من اجل ما سبق
فأنا لا اضع تحليلا او رأى او وجهة نظر

الا و هى مدعومه بشارت توضيحى

تحليلات فنيه و رؤى شخصيه (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=84)

فرص و تحليلات على الهواء مباشرةً (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=9159)

damoty
12-09-2011, 08:55 PM
اختنا الفاضله

لكل انسان ما طريقته فى نقل التوصيه لغيره
و على المتلقى فى النهايه انتقاء ما يتبعه

فإن وافقت التوصيه تحليله فبها و نعما و ان لم توافق يدعها و يدعو لصاحبها على أية حال

انا معك مائه فى المائة انه على صاحب التوصيه ان يذكر تفسير و سبب وجهة نظره

لتكون فرصه لتعلم المبتدئ من ناحية

و من ناحية اخرى ليبرئ نفسه فقد ذكر وجهة نظره مدعومه بما يراه
و من ثم فالمتلقى هنا عليه ان يدرس التوصيه و يحللها فإن أخذ بها
فهو يكون قد اقتنع بوجهة نظر معطى التوصيه

بغض النظر عن تحقيقها الهدف او الاستوب لوس فهذا سوق و رزق من قبل و من بعد

و كلها وجات نظر و اجتهادات قد تصيب و قد تخطئ

و الاهم لدى متلقى التوصيه
مهما اقتنع بها ان يكون ملتزماً بإدارة رأس ماله

و من اجل ما سبق
فأنا لا اضع تحليلا او رأى او وجهة نظر

الا و هى مدعومه بشارت توضيحى

تحليلات فنيه و رؤى شخصيه (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=84)

فرص و تحليلات على الهواء مباشرةً (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=9159)

جزاك الله خيرا استاذ سامى نحن نتعلم منك المزيد والمزيد وربنا يكرمك ويكرمنا جميعا يارب شكرا كتير على تحليلاتك الرائعة ياريت الكل يوضحلنا كده او يضع اللينك لو احنا مش قادرين نوصلو شكرا مرة تانية