المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : 5 بنوك مركزية اطاحت بالدولار

Wigan
15-09-2011, 04:28 PM
السلام عليكم

من نص ساعة تقريبا اعلنت 5 بنوك مركزية وهى

اليابانى - الاحتياطى الامريكى - السويسرى - الاوربى - الانجليزى

عن القيام بعمليات تنسيق لتظبيط السيولة الخاصة بالدولار لمدة 3 شهور الى نهاية العام

وبعد بدأ عمليات التنسيق انخفض ال $ بشدة

باذن الله اى جديد نضيفه بعد صلاة العصر

seragsamy
15-09-2011, 04:47 PM
لايك

شكرا لك على الخبر

jamal khalil
15-09-2011, 04:49 PM
مؤاااااااااااااااااااااااامرة

لا بارك الله فيهم

شوف كم ستوب ضرب بالعالم خلال دقيقة واحدة

^khalid^
15-09-2011, 04:54 PM
الله يعطيكـ العافية

Wigan
15-09-2011, 04:55 PM
لايك

شكرا لك على الخبر
نتحرمش من مرورك يا حج سراج :)
مؤاااااااااااااااااااااااامرة

لا بارك الله فيهم

شوف كم ستوب ضرب بالعالم خلال دقيقة واحدة

معلش يا اخ جمال

كل تلات شهور بيحصل عمليات "مقياس للسيولة" بين البنوك الكبرى والدولار هو الاساس فيها

ودا حال الفوركس ،،،

Wigan
15-09-2011, 04:59 PM
الله يعطيكـ العافية

جزاك الله خيرا على المرور :)

* طبعا الحركة البنكية دى مكنتش على البال يا اخوانا لكن دا حال نهاية العام :o

كارى تريد ، مقاييس سيولة ، تقفيل مراكز ، هيدجات للمراكز المفتوحة ، اقفال للفيوتشرز ماركتس والاوبشنز ، مقاصة الخ

jamalscalper
15-09-2011, 05:15 PM
السلام عليكم

من نص ساعة تقريبا اعلنت 5 بنوك مركزية وهى

اليابانى - الاحتياطى الامريكى - السويسرى - الاوربى - الانجليزى

عن القيام بعمليات تنسيق لتظبيط السيولة الخاصة بالدولار لمدة 3 شهور الى نهاية العام

وبعد بدأ عمليات التنسيق انخفض ال $ بشدة

باذن الله اى جديد نضيفه بعد صلاة العصر

اخي اين يمكن الحصول علي معلومات التدخل المركزي فانا خسرت بفعل التدخل السويسرى الي حد التصفير والآن بعد ما بدأت من الصفر وفتحت حساب مصغر الكارته من جديد مع البنوك المركزيه
والله حرام هولاء الكبار يتلاعبون باموال الناس
احس باني خاسر بالفطرة:1 (71): منتضر ردك اخي .............. أحس بأني سابكي والله

اوراق الخريف
15-09-2011, 05:19 PM
على الاغلب اليورو سيكمل الى 4020 قبل الهبووط الى قاع جديد عند 3360 وسنراقب الساعات القليلة

jamal khalil
15-09-2011, 05:20 PM
هذا مؤشر عى مدى معاناة البنوك الاوروبية وان نتائج اختباراتها اسوأ من مما اعلن مما استوجب هذا التدخل القوي لتوفير السيولة لهذه البنوك

Wigan
15-09-2011, 05:23 PM
اخي اين يمكن الحصول علي معلومات التدخل المركزي فانا خسرت بفعل التدخل السويسرى الي حد التصفير والآن بعد ما بدأت من الصفر وفتحت حساب مصغر الكارته من جديد مع البنوك المركزيه
والله حرام هولاء الكبار يتلاعبون باموال الناس
احس باني خاسر بالفطرة:1 (71): منتضر ردك اخي
اولا واخيرا يا اخ جمال الرزق بيد الله عز وجل
الحمد لله والشكر لله على كل حال -

اخوك اتمرجن حسابه بسبب خطا تنفيذ امر الاستوب لوز ، والله حزنت لانه خطأ الكونكشن لكن قلت الحمد لله
كاتب السنت اللى هكسبه والسنت اللى هخسره :)

اما بخصوص التدخلات فللاسف البنوك بتعلن عنها متأخر لكن هناك بنوك بتعلن نيتها التدخل بدون تحديد التوقيت زى اليابانى والمركزى

حضرتك تابع المواقع الاخبارية والتحليلة زى اف اكس ستريت - وول ستريت جورنال - ديلى اف اكس - رويتزر - الفاننشال تايمز
اما المواقع العربية فهى كتير لكن انصحك بالاجنبية لغزارة وقوة المقالات

ربنا يعينك ويعينا

Wigan
15-09-2011, 05:28 PM
على الاغلب اليورو سيكمل الى 4020 قبل الهبووط الى قاع جديد عند 3360 وسنراقب الساعات القليلة

اهلا يا ريس اوراق
اليورو الاغلب هابط الى مستويات 3800 لان السعود الاخبار لازم يقابله اختبار لنفسية الدببة اللى انضربوا على قفاهم
هذا مؤشر عى مدى معاناة البنوك الاوروبية وان نتائج اختباراتها اسوأ من مما اعلن مما استوجب هذا التدخل القوي لتوفير السيولة لهذه البنوك

اهلا يا زعيم
اللى حصل هو اعلان لمقاييس السيولة لكن مفيش خبر مؤكد ان التحويل تم "ضخ الدولارات" على حسب ما قرات
لكن السوق اتعامل مع الخبر ببيع الدولارات اللى السوق متشبع بيها بقاله اسابيع

jamal khalil
15-09-2011, 05:29 PM

اخوك اتمرجن حسابه بسبب خطا تنفيذ امر الاستوب لوز ، والله حزنت لانه خطأ الكونكشن لكن قلت الحمد لله

اما بخصوص التدخلات فللاسف البنوك بتعلن عنها متأخر لكن هناك بنوك بتعلن نيتها التدخل بدون تحديد التوقيت زى اليابانى والمركزى

حضرتك تابع المواقع الاخبارية والتحليلة زى اف اكس ستريت - وول ستريت جورنال - ديلى اف اكس - رويتزر - الفاننشال تايمز

ربنا يعينك ويعينا

شكرا اخي ويجان ولكن يبدو انك اخطات بالاسم فقط فانا ضرب عندي ستوب والان بعت من فوق بعقد اكبر وبفضل الله الذي اخذوه بالمؤامرة رجعناه

واكيد الرزق بيد الله فلو خسرنا مبلغ فاكيد بامر الله ولحكمة منه سبحانه وتعالى

اود ان اشكرك على مشاركاتك الفعالة في نقل الاخبار وترجمتها للاعضاء ...... بارك الله فيك

وأحلى لايك

Wigan
15-09-2011, 05:34 PM
شكرا اخي ويجان ولكن يبدو انك اخطات بالاسم فقط فانا ضرب عندي ستوب والان بعت من فوق بعقد اكبر وبفضل الله الذي اخذوه بالمؤامرة رجعناه

واكيد الرزق بيد الله فلو خسرنا مبلغ فاكيد بامر الله ولحكمة منه سبحانه وتعالى

اود ان اشكرك على مشاركاتك الفعالة في نقل الاخبار وترجمتها للاعضاء ...... بارك الله فيك

وأحلى لايك

تسلم على مرورك يا غالى ومبروك البيع بعقد مضاعف ، انا بصراحة متوقف عن المضاربة بسبب الموقف البايخ اللى حصل من الكونكشن بتاع الميتا ومرجنت حسابى لكن الحمد لله

وبرضه وجهت كلامى للاخ جمال gastro وفى الاول والاخر كللنا اخوة

jamalscalper
15-09-2011, 06:23 PM

ربنا يعينك ويعينا

السلام عليكم بارك الله فيك ومعوضه ان شاء الله
لو لم اكتب عندك كان حصل لي عقده
والحمد لله قدر الله ما شاء فعل
بس انا ما سبب لي هدا الانفجار العاطفي في موضوعك صدمه السويسربي للي قفز بسرعه 100 نقطه في الدقيقه والصدمه التانيه ...
و العجيب ان النيوزدلار بدأ سقوط حر بدون اي دعم فبدأت بفتح مزيد من الصفقات لاستفاده اقصى حتى حصل ما حصل
شكرا ع الرد ولي سوال آخر
رايتك تتكلم عن كارى تريد و مقاييس سيولة ياريت لو توضيح ولك ودييييييييي أخي الكريم

Wigan
15-09-2011, 06:49 PM
السلام عليكم بارك الله فيك ومعوضه ان شاء الله
لو لم اكتب عندك كان حصل لي عقده
والحمد لله قدر الله ما شاء فعل
بس انا ما سبب لي هدا الانفجار العاطفي في موضوعك صدمه السويسربي للي قفز بسرعه 100 نقطه في الدقيقه والصدمه التانيه ...
و العجيب ان النيوزدلار بدأ سقوط حر بدون اي دعم فبدأت بفتح مزيد من الصفقات لاستفاده اقصى حتى حصل ما حصل
شكرا ع الرد ولي سوال آخر
رايتك تتكلم عن كارى تريد و مقاييس سيولة ياريت لو توضيح ولك ودييييييييي أخي الكريم
زوج النيوزلاندى صعب فى تداوله لانه مرتبط بامور كتير ربنا يعينك عليه

بخصوص سؤال حضرتك

السنة بتتقسم على 4 اجزاء كل جزء تلات شهور

فى نهاية كل ربع بتحصل تحويلات وتقفيلات فى استعداد للربع اللى بعده واخطرها هى الربع الاخير

من ضمن الامور اللى بتحصل واهمها هى الكارى تريد وعمليات تقفيل المراكز والتسييل فى البنوك والتحويلات بين البنوك

الكارى تريد عملية ربوية بيقوم المستثمر بالحصول على قرض بالين مثلا على فائدة قريبة من الصفر

وبعد كده يبدل الين بالدولار ويستفاد من فرق السعر ويشترى بالدولار سندات بعائد مثلا 5 %

بكده هيسد قرض الين من العائد على السندات او المضاربة عليها + استفاد من فرق العملة + عمليات تغيير فى العملة لسداد القرض نفسه ودى اللى بتحرك السوق بشدة اخر شهور السنة

اما عمليات التسييل وقفل المراكز والتحويل فبتحصل بشكل شبه متكرر فى السنة خصوصا اخر السنة عشان البنوك تظبط وضعها وعملياتها زى اللى حصل من شوية فى البنوك المركزية الكبيرة اللى اتفتح ليها الباب عشان توفق وضعها من الدولار

jamalscalper
15-09-2011, 09:04 PM
زوج النيوزلاندى صعب فى تداوله لانه مرتبط بامور كتير ربنا يعينك عليه

بخصوص سؤال حضرتك

السنة بتتقسم على 4 اجزاء كل جزء تلات شهور

فى نهاية كل ربع بتحصل تحويلات وتقفيلات فى استعداد للربع اللى بعده واخطرها هى الربع الاخير

من ضمن الامور اللى بتحصل واهمها هى الكارى تريد وعمليات تقفيل المراكز والتسييل فى البنوك والتحويلات بين البنوك

الكارى تريد عملية ربوية بيقوم المستثمر بالحصول على قرض بالين مثلا على فائدة قريبة من الصفر

وبعد كده يبدل الين بالدولار ويستفاد من فرق السعر ويشترى بالدولار سندات بعائد مثلا 5 %

بكده هيسد قرض الين من العائد على السندات او المضاربة عليها + استفاد من فرق العملة + عمليات تغيير فى العملة لسداد القرض نفسه ودى اللى بتحرك السوق بشدة اخر شهور السنة

اما عمليات التسييل وقفل المراكز والتحويل فبتحصل بشكل شبه متكرر فى السنة خصوصا اخر السنة عشان البنوك تظبط وضعها وعملياتها زى اللى حصل من شوية فى البنوك المركزية الكبيرة اللى اتفتح ليها الباب عشان توفق وضعها من الدولار

بارك الله فيك اخي ما قصرت معلومات جميله........ومخيفة.........وكان الله في عون الصغار امتالنا

abdellatif
15-09-2011, 09:25 PM
شكرا اخ ويجان موضوع مفيد
بارك الله فيك

Wigan
15-09-2011, 11:12 PM
شكرا اخ ويجان موضوع مفيد
بارك الله فيك

وبارك فيك يا عبده

شرفنى مرورك