المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الدهب والشارت بيتكلم

Eng.Hamada
24-09-2011, 01:05 PM

اولا كان نفسي ان النموذج ده يتكون علي اي عملة او زوج تاني علشان اقدر ادخل عليه " لان المتاجرة علي المعادن حرام " انا متابع النموذج ده من يوم الثلاثاء اللي فات واتردت كذا مرة اني ادخل وانوه عنه بسبب ان لو حد دخل علي كسر النموذج ببسببي يبقي ممكن اتحاسب بذنبه

نيجي بقي للنقطة الفنية دلوقتي اتكسر نموذج دبل توب علي فريم الدايلي وكان اول مبشر لكسر النموذج هو كسر الضلع السفلي للقناه الهابطه علي فريم الاربع ساعات
المسافة بين القمتين وخط العنق للنموذج حوالي 2195 لذا بإذن الله بعد كسر النموذج من المتوقع نزول الذهب الي مستويات 1481.70

وكان نفسي مرة تانية ان النموذج ده يتكون اتكون علي اي حاجة تانية غير الدهب

ومستني ارائكم ياغاليين

مواضيع ذات صلة

تحليل ومتابعة الذهب مقابل الدولار بالشارت (XAUUSD (GOLD (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=23426)

mazenxxx
24-09-2011, 01:56 PM
أنا قرأت في أكثر من تحليل إنه فرصة للشراء والله أعلم لأنه وصل لأسعار مغرية وأن هناك تشبع في البيع كما أن أغلب التوقعات والتقارير إن الذهب بيوصل إلى 2000 دولار في نهاية العام

archiwork
24-09-2011, 03:04 PM
الذهب شغله عالى جدا
وانا دبلت بيه حسابات تجريبية فى مسابقات اكثر من 10 مرات
بس شبهته فى عدم التقابض فى المجلس

Wigan
24-09-2011, 03:27 PM
الذهب شغله عالى جدا
اهلا احمد

شبهته ان لا يجوز مبادلة دهب او بدهب او فضة بفضة او قمح بقمح او بترول الخ من المعادن والسلع

لانه بيندرج تحت ربا النسيئة ـ يعنى تقابض فى المجلس او غيره فلا يجوز

عشان ميجيش حد يقول خلاص يبئه حلال لان التعامل فورى

Eng.Hamada
24-09-2011, 04:25 PM
أنا قرأت في أكثر من تحليل إنه فرصة للشراء والله أعلم لأنه وصل لأسعار مغرية وأن هناك تشبع في البيع كما أن أغلب التوقعات والتقارير إن الذهب بيوصل إلى 2000 دولار في نهاية العام

الذهب شغله عالى جدا

اهلا احمد

شبهته ان لا يجوز مبادلة دهب او بدهب او فضة بفضة او قمح بقمح او بترول الخ من المعادن والسلع

لانه بيندرج تحت ربا النسيئة ـ يعنى تقابض فى المجلس او غيره فلا يجوز

عشان ميجيش حد يقول خلاص يبئه حلال لان التعامل فورى

نورتوا الموضوع ياغاليين
انا لسه عارف قريب وبالصدفه ان التجاره في الدهب حرام عن طريق اخ هنا في المنتدي كان متعثر في صفقة علي الدهب
فعلا الدهب شغله عالي جدا جدا وخصوصا الفترة اللي فاتت دي لا واللي جاية كمان علشان كده كنت بقول ياسلام لو كان النموذج ده علي الشارت الدايلي لليورو دولار او الاسترليني دولار او اي زوج حتي كان الوحد عمل سوينج جامد جدا جدا وبنسبة مخاطرة قليلة جدا جدا جدا جدا
كسر قناة هابطة علي الاربع ساعات وكسر نموذج دبل توب علي الدايلي في نفس الوقت وفي نهاية ترند صاعد عنيف واساسيا بدأ عودة الاستقرار نوعا ما للدولار بعد التصريحات الاخيرة وفي نفس الوقت هبوط مؤشرات الاسهم العالمية يعني نازل نازل بالثلث
انا يوم الخميس والجمعة مقربتش من اي جهاز كمبيوتر نهائي لاني عارف ان النفس امارة بالسؤ وعارف نفسي لو فتحت الميتا تريدر هفتح شارت الدهب وهقول اتفرج بس ومجرد ما اشوف القناة بتنكسر وكذلك النموذج هتلاقيني ضغط بيع في ثانية انا حتي مجبتش سيرة لاختي نهائي عن النموذج ده ربنا يغنينا بحلاله عن حرامه
محدش فيكم علق علي النموذج ياجدعاااااااااان هل النموذج قوي فعلا ونقطة كسر القناة زادت من قوته ولا ايه

Wigan
24-09-2011, 05:04 PM
نورتوا الموضوع ياغاليين
انا لسه عارف قريب وبالصدفه ان التجاره في الدهب حرام عن طريق اخ هنا في المنتدي كان متعثر في صفقة علي الدهب
فعلا الدهب شغله عالي جدا جدا وخصوصا الفترة اللي فاتت دي لا واللي جاية كمان علشان كده كنت بقول ياسلام لو كان النموذج ده علي الشارت الدايلي لليورو دولار او الاسترليني دولار او اي زوج حتي كان الوحد عمل سوينج جامد جدا جدا وبنسبة مخاطرة قليلة جدا جدا جدا جدا
كسر قناة هابطة علي الاربع ساعات وكسر نموذج دبل توب علي الدايلي في نفس الوقت وفي نهاية ترند صاعد عنيف واساسيا بدأ عودة الاستقرار نوعا ما للدولار بعد التصريحات الاخيرة وفي نفس الوقت هبوط مؤشرات الاسهم العالمية يعني نازل نازل بالثلث
انا يوم الخميس والجمعة مقربتش من اي جهاز كمبيوتر نهائي لاني عارف ان النفس امارة بالسؤ وعارف نفسي لو فتحت الميتا تريدر هفتح شارت الدهب وهقول اتفرج بس ومجرد ما اشوف القناة بتنكسر وكذلك النموذج هتلاقيني ضغط بيع في ثانية انا حتي مجبتش سيرة لاختي نهائي عن النموذج ده ربنا يغنينا بحلاله عن حرامه
محدش فيكم علق علي النموذج ياجدعاااااااااان هل النموذج قوي فعلا ونقطة كسر القناة زادت من قوته ولا ايه
اهلا حماده

طبعا مش هنعلق على النموذج عشان نفسك متتفتحش على الدهب

والدهب مش شغله عالى ، كلله مرجنة وابعد عنه

Eng.Hamada
24-09-2011, 05:17 PM
اهلا حماده

طبعا مش هنعلق على النموذج عشان نفسك متتفتحش على الدهب

والدهب مش شغله عالى ، كلله مرجنة وابعد عنه

ههههههههههههههههههههه ماشي ياويجان ماشي
الحمد لله بعاااااااد جدا جدا

Tarek adel
24-09-2011, 07:07 PM
انا مش مقتنع ان المضاربه فى الدهب حرام ومع ذلك عمرى ما هضارب فى الدهب لانه بيمرجن الحساب فى ثوان وأقل ستوب ممكن تحطه للدهب هيكون 200-300 نقطة
عكس اى عملة تانية ممكن تحط ستوب 50 نقطة وتبقى كده فى الامان نسبيا
عموما لو ضاربت على الدهب فى يوم اكيد هيكون شراء مش بيع وهيكون بأقل لوت خلقه ربنا وبعد ما يكون رصيدى وصل لحاجه محترمة"مش اقل من 4000$"

Wigan
24-09-2011, 07:20 PM
انا مش مقتنع ان المضاربه فى الدهب حرام ومع ذلك عمرى ما هضارب فى الدهب لانه بيمرجن الحساب فى ثوان وأقل ستوب ممكن تحطه للدهب هيكون 200-300 نقطة
عكس اى عملة تانية ممكن تحط ستوب 50 نقطة وتبقى كده فى الامان نسبيا
عموما لو ضاربت على الدهب فى يوم اكيد هيكون شراء مش بيع وهيكون بأقل لوت خلقه ربنا وبعد ما يكون رصيدى وصل لحاجه محترمة"مش اقل من 4000$"
اهلا طارق

الاسلام حرم يا غالى مبادلة سلعة بنفس السلعة

يعنى مينفعش تبدل قمح بقمح وتاخد الفرق لان دا ربا الفضل او تبدل دهب بدهب وخلافه

الموضوع دا مفيهوش اقتناع او خلافات دا 100 % حرام ولا نقاش

لانه يندرج تحت اشد انواع الربا بعد الاقراض وانواعه الا وهو ربا " الفضل "

المتاجرة الربوية تذهب بكل اعمالك الصالحة وتصبح رمادا عياذا بالله

خلينا فى العملات اللى هيه اساسا موضع خلاف الهم سلم

طيب ليه المضاربه فى العملات مش حرام

لما يكون معايا دولار وابيعه ب 90 ين واكسب يبئه حلال

لانك بادلت قيمة مختلفة عن قيمة

اينعم هى نقد بنقد لكن النقد فى حد ذاته مختلف

طيب لو بادلت 100 دولا ب 110 دولار " لاى سبب زى مثلا فلوس فكة بورق جديد او خلافه" ، هنا ربا الفضل وبالتالى حرام 100 %

marawanaskar
24-09-2011, 08:14 PM
طيب مش احنا بنبادل الدهب بالدولار ؟؟؟

يعنى مثلا انا معايا 10 $ اشتريت بيهم دهب و بعد كده بيعته و خدت فلوسى تانى

صح و لا انا فاهم غلط

00808060
24-09-2011, 08:21 PM
من ترك شيئ لله رفعه الله وأبدله خير منه..........

Wigan
24-09-2011, 08:41 PM
طيب مش احنا بنبادل الدهب بالدولار ؟؟؟

يعنى مثلا انا معايا 10 $ اشتريت بيهم دهب و بعد كده بيعته و خدت فلوسى تانى

صح و لا انا فاهم غلط

انا بلغت اللى اعرفه وقراناه من فتاوى مؤكدة

وممكن الناس تسال بنفسها لان الموضوع دا مفيهوش خلاف على عكس المضاربة باالمارجن

يعنى خلينا فى العملات احسن و أأمن بامر الله تعالى

Tarek adel
24-09-2011, 10:45 PM
اهلا طارق

الاسلام حرم يا غالى مبادلة سلعة بنفس السلعة

يعنى مينفعش تبدل قمح بقمح وتاخد الفرق لان دا ربا الفضل او تبدل دهب بدهب وخلافه

الموضوع دا مفيهوش اقتناع او خلافات دا 100 % حرام ولا نقاش

لانه يندرج تحت اشد انواع الربا بعد الاقراض وانواعه الا وهو ربا " الفضل "

المتاجرة الربوية تذهب بكل اعمالك الصالحة وتصبح رمادا عياذا بالله

خلينا فى العملات اللى هيه اساسا موضع خلاف الهم سلم

طيب ليه المضاربه فى العملات مش حرام

لما يكون معايا دولار وابيعه ب 90 ين واكسب يبئه حلال

لانك بادلت قيمة مختلفة عن قيمة

اينعم هى نقد بنقد لكن النقد فى حد ذاته مختلف

طيب لو بادلت 100 دولا ب 110 دولار " لاى سبب زى مثلا فلوس فكة بورق جديد او خلافه" ، هنا ربا الفضل وبالتالى حرام 100 %

يعنى الاسلام حرم مبادله السلعة بنفس السلعه ومع ذلك مبادله عملة باخرى حلال ومبادله السلعة"الدهب" بالمال حرام؟
عموما انتو احرار فى اعتقاداتكوا انا عن نفسى موضوع الربا ده اصتدمت فيه باعتى الشيوخ ووصلنا لطريق مسدود
عموما مش حابب انى اخرج عن اطار المنتدى ولا انى اتسبب فى ضلال احد باعتقاداتى الشخصية

Samy
24-09-2011, 11:06 PM
بالطبع كسر خط عنق النموذج مع كسر الحد السفلى

للقناه الهابطه

أودى بالسعر للهاويه

و ان كان لسه شويه على مستهدف النموذج

و هو كما تم تحديده

و لكن علينا أن لا نغض الطرف

عن الدعوم التى ستواجه السعر عند هبوطه

و كذا المستويات الفيبوناتشيه

archiwork
24-09-2011, 11:35 PM
يعنى الاسلام حرم مبادله السلعة بنفس السلعه ومع ذلك مبادله عملة باخرى حلال ومبادله السلعة"الدهب" بالمال حرام؟
عموما انتو احرار فى اعتقاداتكوا انا عن نفسى موضوع الربا ده اصتدمت فيه باعتى الشيوخ ووصلنا لطريق مسدود
عموما مش حابب انى اخرج عن اطار المنتدى ولا انى اتسبب فى ضلال احد باعتقاداتى الشخصية

لأ أرجوك بجد تحتفظ بمعتقداتك الشخصية لنفسك
أنا لما بشترى عملة بشتريها فعليا
لكن لما بشترى دهب فين الدهب مفيش يعنى بشترى الهواء او السراب
او من الاخر بلعب قمار على شوية ارقام وخلاص وهى دى الحقيقة

marawanaskar
24-09-2011, 11:53 PM
و حضرتك بتشترى العملة فين يعنى

بتبقى فى ايدك ؟؟

archiwork
25-09-2011, 12:02 AM
لأ بتكون فى حسابى فى شركة الفوركس
ولو عايز اسحبها فى ايدى بقدر طبعا

marawanaskar
25-09-2011, 12:07 AM
ماهو علشان تسحبها بتقفل كل العقود اللى انت كنت فاتحها و بتسحبها عملة واحدة بس اذا كان دولار او يورو

لكن انت لو اشتريت مثلا فرنك مينفعش يتعملك سحب بالفرنك بتسحبه دولار

يعنى فالاخر مشترتش اى عملة

يبقى مسمهاش بشتريها فعليا

صح و لا لأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

jamal khalil
25-09-2011, 12:23 AM
الاخوان الاعزاء

هل تلاحظون معي انه عندما يفتح موضوع التحليل والتحريم دائما يستفحل خلاف وللاسف ليس بمقدور طرف اقناع الاخر لذا وبعد ان اوضح كل من الطرفين حجته نترك الموضوع وكل يستفتي قلبه واقرب مرجعية دينية يثق بها

ونعود للتحليل الفني حيث البعض منا في هذا المنتدى دخل في شراء المعادن وبالذات الفضة بالحقيقة وليس فوركس ولو راجعنا شارت الفضة لوجدنا الهبوط اكبر من الذهب وكلاهما يبدو مرتبطا بالاخر

نرجو من الاخوان التحليل على هذا الاساس وكيف نتصرف بهذا الاستثمار

بصراحة الموقف يتطلب ان نتشاور فنيا واساسيا

وتقبلو ودي وتقديري

sadk
25-09-2011, 12:44 AM
السلام عليكم

اعتقد ان هبوط الذهب ما هو الا هبوط وقتى

فالذهب لديه هدف لن يتراجع حتى يبلغه الا وهو 2000$ الاوقية واعتقد انه سيبلغ هذا الهدف على بدايات العام القادم فى ظل عدم استقرار اسعار العملات فى مواجهة الدولار وعدم استقرار حال الدولار اساسا
بخصوص التجارة على الذهب فهى محرمة بدون اختلاف وبدون اى اعتقادات شخصية -مع كامل احترامى لاراء الجميع- فقد سبق وقمت بنفسى بالبحث بقوة عن شرعية التعامل به فى الفوركس وثبت حرمانيته وكل المعادن وكذلك مؤشر الداو
هذا والله اعلم

marawanaskar
25-09-2011, 12:46 AM
اخى جمال مفيش اى خلاف !!!
احنا بندردش بمعنى اصح و بنشوف رأى كل واحد

اصل انا بستغرب من اللى بيحرم الدهب و بيحلل التجارة بالعملات مع انها هيا هيا !!

ماتيجوا نعتبر ان الدهب عملة زيه زى الين او الفرنك

ممكن حد يقولى هيحصل ايه لو اعتبرناه زى اى عملة تانية !!!

او ايه الاختلاف بين الذهب و بقية العملات فالفوركس

archiwork
25-09-2011, 12:59 AM
ماهو علشان تسحبها بتقفل كل العقود اللى انت كنت فاتحها و بتسحبها عملة واحدة بس اذا كان دولار او يورو

لكن انت لو اشتريت مثلا فرنك مينفعش يتعملك سحب بالفرنك بتسحبه دولار

يعنى فالاخر مشترتش اى عملة

يبقى مسمهاش بشتريها فعليا

صح و لا لأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اخى جمال مفيش اى خلاف !!!
احنا بندردش بمعنى اصح و بنشوف رأى كل واحد

اصل انا بستغرب من اللى بيحرم الدهب و بيحلل التجارة بالعملات مع انها هيا هيا !!

ماتيجوا نعتبر ان الدهب عملة زيه زى الين او الفرنك

ممكن حد يقولى هيحصل ايه لو اعتبرناه زى اى عملة تانية !!!

او ايه الاختلاف بين الذهب و بقية العملات فالفوركس

شوف ياغالى
تختلف عملات الايداع والسحب بين شركات الفوركس
هناك بعض الشركات تسمح لك بالايداع باليورو او الفرنك او الاسترلينى
حتى ان هناك شركات تسمح لك بالايداع والسحب بالجنيه المصرى او الريال السعودى او اى عملة تشاء
وانا شخصيا اتعامل فقط فى العملات التى استطيع سحبها من شركة الفوركس التى اتعامل معها كالدولار واليورو والجنيه الاسترلينى
ثانيا
الذهب ماينفعش نعتبره زى أى عملة وخلاص لأنه ببساطة ذهب
بالله عليك ايزاى هاتقدر تسحب الذهب او الفضة او اى سلعة
يبقى دى اسمها تجارة ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ده حتى مش ربا ده مجرد ميسر ليس إلا

marawanaskar
25-09-2011, 01:26 AM
يا سيدى الفاضل خدنى على قد عقلى و رد على سؤالى

انت بتقول انك لو اشتريت عملة ممكن تسحبها عادى جدا
طيب افترض انت عملت امر بيع على USD\CAD

يعنى بدلت الدولار بكندى

تقدر تسحب الكندى ده من حسابك و لا لأ ؟؟

لو اجابتك اه يبقى انت فعلا بدلت عملة بعملة تانية

لو لأ يبقى انت مشترتش حاجة اصلا ده كله على النت و ملوش اى اصل و ارقام قدامك بتطلع ( على كلامك انت )

ماحنا لازم نفهم ان فوركس ده مش صرافة

archiwork
25-09-2011, 01:40 AM
اه ينفع طبعا
لو تحب والمنتدى يسمح اقولك أسماء شركات
والفوركس سوق تبادل النقد بطرق دفترية والكترونية سريعة
وده كله بيتم مقاصاته وتعويضه
والهدف من التجارة الربح وليس تغيير العملة
ولكن مادام انه توجد ألية لذلك
اذن تنتقى عنه الحرمانية

jamal khalil
25-09-2011, 01:50 AM
عذرا للنجاح اعداء

ولنجاح اريبيا اعداء

وفي الفترة الاخيرة كثر من يدخل ليقلب اغلب مواضيعنا للحلال والحرام

هذا منتدى للفوركس واذا كان هناك من يعتقد بان الفوركس حرام فليبلغ بمشاركة واضحة ويرفع عن نفسه العتب ويترك الناس في حالها وجزاه الله كل الخير

الاخت صاحبة الموضوع اقرت حسب قناعتها بان التداول بالمعادن والسلع حرام وانا من المؤيدين لها وان شاء الله نكون على صواب ولكن طرحت موضوع مهم للتحليل والنقاش

الان هل من تحريم لتحليل هذه السلعة ويقية المعادن جزاكم الله خير نتكلم عن تحليل لاننا اشترينا فضة بالكيلو وليس باللوط

جزاكم الله خيرا نعم لقد بلغتم مشكورين ونبرؤكم الذمة ووصلت الرسالة فلماذا الالحاح

لماذا انقلب الموضوع من تحليل فني علمي الى مبارزة بالفتاوي

علاء حمدان
25-09-2011, 01:57 AM
يعني الراجل بيسألكم عن التحليل الفني وبيسأل عن شارت وعايز يشوف نتيجة لاجتهاده
ووضح سبب عدم دخوله لصفقات اعتقاده بحرمانية الاتجار على الذهب في الفوركس كمجرد ملاحظة

الكل ساب الراس ومسك فى الديل
حقيقي نحن شعوب عربية
يا جماعة التحليل والتحريم لا يقوله سوي مجالس لعلماء الدين ومش احنا اللي ننتناقش فيه
وافترضوا ان الشارت دا على عملة تانية افيدوا الراجل
وافترضوا ان الاتجار فى الذهب حرام وما تتجرش او افترض انه حلال وهتبعد علشان الاشتباه

ياريت الافادة وعدم الخوض في الفرعيات

marawanaskar
25-09-2011, 02:03 AM
اه ينفع طبعا
لو تحب والمنتدى يسمح اقولك أسماء شركات
والفوركس سوق تبادل النقد بطرق دفترية والكترونية سريعة
وده كله بيتم مقاصاته وتعويضه
والهدف من التجارة الربح وليس تغيير العملة
ولكن مادام انه توجد ألية لذلك
اذن تنتقى عنه الحرمانية

يا ريت يا باشا تعرفنى ازاى

اكيد هنستفيد بأى معلومة جديدة مكنتش اعرفها

عذرا للنجاح اعداء

ولنجاح اريبيا اعداء

هذا منتدى للفوركس واذا كان هناك من يعتقد بان الفوركس حرام فليبلغ بمشاركة واضحة ويرفع عن نفسه العتب ويترك الناس في حالها وجزاه الله كل الخير

الاخت صاحبة الموضوع اقرت حسب قناعتها بان التداول بالمعادن والسلع حرام وانا من المؤيدين وان شاء الله نكون على صواب ولكن طرحت موضوع مهم للتحليل والنقاش

الان هل من تحريم لتحليل هذه السلعة ويقية المعادن جزاكم الله خير نتكلم عن تحليل لاننا اشترينا فضة بالكيلو وليس باللوط

جزاكم الله خيرا نعم لقد بلغتم مشكورين ونبرؤكم الذمة ووصلت الرسالة فلماذا الالحاح

انت اللى قلبت الموضوع اكنه اعداء و مش اعداء

انت شوفتنى بقولك الفوركس حرام

و ايه مبارزة بالفتاوى ديه كمان

هاتلى فتوى واحدة حد كتبها هنا !!!!

متكبرش الموضوع يا اخ جمال بعد اذنك !!!

كان واحد كتب تحليله الشخصى فى المتاجرة بالدهب عن طريق الفوركس و الاخ archiwork رد عليه رد مقنع فانا حبيت اسأله كام سؤال على الماشى

و يا ريت الناس اللى عمالة تقول تحليل تحليل ماتحللوا انتم و تقولوا رأيكم !!

و لا هو الكلام سهل اوى كده !!

archiwork
25-09-2011, 02:05 AM
أعتذر للأخوة الأعضاء الكرام لقطع الموضوع الأساسى
والتطرق فى مشروعية الذهب وحله وحرمته مع الاخ مروان
ولصاحب الموضوع بصفة خاصة
وشكرا

jamal khalil
25-09-2011, 02:24 AM
يا ريت يا باشا تعرفنى ازاى

اكيد هنستفيد بأى معلومة جديدة مكنتش اعرفها

انت اللى قلبت الموضوع اكنه اعداء و مش اعداء

انت شوفتنى بقولك الفوركس حرام

و ايه مبارزة بالفتاوى ديه كمان

هاتلى فتوى واحدة حد كتبها هنا !!!!

متكبرش الموضوع يا اخ جمال بعد اذنك !!!

كان واحد كتب تحليله الشخصى فى المتاجرة بالدهب عن طريق الفوركس و الاخ archiwork رد عليه رد مقنع فانا حبيت اسأله كام سؤال على الماشى

و يا ريت الناس اللى عمالة تقول تحليل تحليل ماتحللوا انتم و تقولوا رأيكم !!

و لا هو الكلام سهل اوى كده !!

أخي الكريم

اذا كنت متابع اريبيا بانتظام

الم تلاحظ معي ما يلي

- منذ اسبوعين وهناك من يدخل على معظم المواضيع ويقحم موضوع الحلال والحرام بكل موضوع وبطريقة لم نعهدها بهذا المنتدى من قبل .... اكيد لاحظت .... فمن هؤلاء اليسوا اعداء للنجاح ولست اقصدك ابدا والله يعلم

- الم تلاحظ ان اساس الموضوع كان تحليلا فنيا للذهب وطلبنا ان يشمل الفضة للاسباب التي ذكرناها بان هناك نسبة كبيرة منا دخل شراء على الفضة من السوق وبالوزن وحسب توصية ومشاركة من الدكتور اسامة

- الم تلاحظ ان سعر الفضة تدهور بصورة رهيبة واكثر من الذهب مما اثر على استثمار دخلنا فيه

وعندما طالبنا ان يعود الموضوع الى اساسه تحليلا فنيا للمعادن هل في ذلك من ضير

وبالنسبة لي لو املك التحليل لما ترددت في وضعه هنا

وتحليلي المتواضع ان هذه المعادن ملاذ امن يلجأ اليه عند الازمات وكل الاخبار حولنا تؤكد ان الاقتصاد العالمي في

ازمة واكثر من ذلك خرج علينا خبر من وكالة رويترز قبل ايام قليلة تؤكد ان الطلب العالمي على الذهب سيتزايد

بنسبة 10%

ثم وجدنا التدهور الفظيع بالاسعار وشخصيا لا املك المعرفة ولا الاجوبة على هذه الحركة من السوق وقلنا نلجا لاصحاب الخبرة لنستنير برايهم

ثم انقلب الموضوع الى اتجاه اخر بعيد

تقبل تحياتي الصادقة ولو عندك ما تفيدني فيه فنيا لاعرف كيف اتصرف باستثماري اكون لك شاكرا ممتنا

كل الود والتقدير

alshreef2011
25-09-2011, 03:23 AM
موضوع مميز يشباب واتمنى نجعل الخلاف جانبا
ونجعل النقاش لحرمانية الذهب فى الموضوع المخصص

واليكم تحليل خاص بمعدن الفضة لاخ جمال
لشارت الاسبوع اولا حتى يكون الصفقة استثمارية لمدى بعيد

كما نرى قناة الفضة الصاعدة وبعد كسر الحد العلوى الزوج يعيد الاختبار لها من جديد

فرص الشراء من ثلاث نقاط
1 من سعد افتتاح السوق وهو بالظبط نقطة اختبار حد القناه الصاعدة من اعلى
2 من نقطة الدعم عند 26.85 كما موضحة والسعر سيكون اعلى حد القناة السفلى الصاعد ايضا
3 حد القناة السفلى الصاعد عند 23.70 وهى اخر معاقل الشراء

والله اعلم توقعى الفضةة لن يكسر الدعم 26.85 وممكن نعتبر 26.50 هى استوب الشراء ويتم تقسيم العقود لاكثر من نقطة دخول بنفس استوب 26.50

والله اعلى واعلم

والشخابيط على الشارت

alshreef2011
25-09-2011, 03:34 AM
نواصل التحليل على اليومى لروية اوضح

من الشارت الزوج كسر نموزج مثلث الى الاسفل مايعطى انطباع لمزيد من الهبوط وسيواجه اقرب نقاط الدعم عند نقطة الدعم 26.90
وهى افضل نقطة للشراء

ومن الاسبوعى واليومى اتوقع هبوط يستمر حتى نقطة الدعم 26.90 وافضل نقاط الشراء من 26.90 الى 27.75 والاستوب تحت الدعم 26.50 او 26
والهدف مفتوح لصفقة طويله المدى حتى 38 و 46 باذن الله

والله اعلى واعلم

alshreef2011
25-09-2011, 03:52 AM
نرجع على الذهب على اليومى
الشرح على الشارت
والله اعلى واعلم متوقع هبوط حتى 1537 وهى نقطة اعادة الاختبار للترند الصاعد
الاستوب تحت نقطة الدعم كما موضح عند 1475
والله اعلى واعلم

Eng.Hamada
25-09-2011, 01:26 PM
عذرا للنجاح اعداء

ولنجاح اريبيا اعداء

الاخت صاحبة الموضوع اقرت حسب قناعتها بان التداول بالمعادن والسلع حرام وانا من المؤيدين لها وان شاء الله نكون على صواب ولكن طرحت موضوع مهم للتحليل والنقاش

افدت جدا يا اخ جمال بس حدة الموضوع زادت شوية وانا بجد اعذرك في النقطة دي نظرا للي موجود في المنتدي في الفترة الاخيرة لان فعلا ياجماعه كان كل شوية يدخل واحد ويحرم الفوركس كله من اوله لأخره
بس الاخوه هنا وبجد والله انا مبسوط جدا من التطور اللي حصل بالموضوع ده لانه فادنا كلنا وسمعنا اراء الكل وشفنا اسئلة واجوبة تخلينا نتاجر واحنا مقتنعين بان اللي بنعمله حلال ولا لا كلنا هنا بلا استثناء متفقين تماما ان التجارة بالعملات حلال ووجه الاختلاف هو التجارة بالمعادن لانها تعتبر مبادلة سلعة بنفس السلعه علي فكره في بداية كتابتي للموضوع مكنتش اعرف التجارة بالمعادن حرام ليه ونوهت ان انا كمان عرفت عن طريق الصدفة من دكتور اسامه ومعاذ واغلب الاعضاء وبعدين في كلمه كمان اتقالت هنا في الموضوع بجد هي لب الموضوع " من ترك شيئ لله رفعه الله وأبدله خير منه " بس تكفي هذه الكلمة بجد والله .

يعني الراجل بيسألكم عن التحليل الفني وبيسأل عن شارت وعايز يشوف نتيجة لاجتهاده

ووضح سبب عدم دخوله لصفقات اعتقاده بحرمانية الاتجار على الذهب في الفوركس كمجرد ملاحظة

الكل ساب الراس ومسك فى الديل
حقيقي نحن شعوب عربية
يا جماعة التحليل والتحريم لا يقوله سوي مجالس لعلماء الدين ومش احنا اللي ننتناقش فيه
وافترضوا ان الشارت دا على عملة تانية افيدوا الراجل
وافترضوا ان الاتجار فى الذهب حرام وما تتجرش او افترض انه حلال وهتبعد علشان الاشتباه

ياريت الافادة وعدم الخوض في الفرعيات

قعدت اضحك ضحك بجد لما قريت اول التعليق " الكل ساب الراس ومسك فى الديل " وفي رأيي الشخصي انه ده ميزه فينا قبل ما تككون عيب لانك بتعرف نقط ومعلومات جديدة وبتشوف اراء مختلفه .
ومعاك في اني فعلا اول ما رفعت الشارت كان هدفي مناقشة النموذج ومعرفة اذا كان اتكون علي عملة تانيه كان ايه هيبقي تصرفنا ويمكن دي اول مرة في خلال سنة كامله اشوف النو\موذج ده وهو بيتكون علي فريم دايلي واتابعه من قبل ما يتكون بشكل كامل بفترة , بس مانكرش برضوا اني بجد مبسوط جدا بالمناقشات اللي بالموضوع لاني لو كنت فتحت موضوع بيسأل عن التداول بالمعادن حلال او حرام مكنش هيبقي فيه المناقشات دي ولا كان هيبقي بقوة الموضوع هنا وبجد والله انا مبسوط جدا بالمناقشات اللي هنا بالموضوع . وشكرا ليك ياغالي

أعتذر للأخوة الأعضاء الكرام لقطع الموضوع الأساسى
والتطرق فى مشروعية الذهب وحله وحرمته مع الاخ مروان
ولصاحب الموضوع بصفة خاصة
وشكرا
تعتذر ليه ده انا عايز اشكرك شكر خاص جدا جدا جدا لحضرتك وللاخ مروان والاخ ويجان وبارك الله فيكم يارب وأفدتمونا جدا جدا جدا جدا

فرص الشراء من ثلاث نقاط
2 من نقطة الدعم عند 26.85 كما موضحة والسعر سيكون اعلى حد القناة السفلى الصاعد ايضا

والله اعلم توقعى الفضةة لن يكسر الدعم 26.85 وممكن نعتبر 26.50 هى استوب الشراء ويتم تقسيم العقود لاكثر من نقطة دخول بنفس استوب 26.50

والله اعلى واعلم

والشخابيط على الشارت

نرجع على الذهب على اليومى
الشرح على الشارت
والله اعلى واعلم متوقع هبوط حتى 1537 وهى نقطة اعادة الاختبار للترند الصاعد
الاستوب تحت نقطة الدعم كما موضح عند 1475
والله اعلى واعلم

ايوك كده ياريس " ميسي يا ميسي يامعلي حسي " وتحليل الفضة كمان تحليل ولا اروع وشكرا ليك ولمرورك ياغالي
همسه : اخيرا معدناش هنقول كتكوووووووت علشان تعرف مين اللي علي الحساب

ألف شكر للجميع علي مرورهم وعلي مشاركتكم بالموضوع وبجد افتدونا جميعا جدا جدا وبارك الله فيكم يارب وجزاكم كل خير

marawanaskar
25-09-2011, 01:39 PM

فرص الشراء من ثلاث نقاط

والله اعلى واعلم

والشخابيط على الشارت

و الله تحليل ممتاز جدا جدا جدا و الشرح احلى من التحليل

تسلم يا باشا

marawanaskar
25-09-2011, 01:42 PM
أخي الكريم

اذا كنت متابع اريبيا بانتظام

الم تلاحظ معي ما يلي

- منذ اسبوعين وهناك من يدخل على معظم المواضيع ويقحم موضوع الحلال والحرام بكل موضوع وبطريقة لم نعهدها بهذا المنتدى من قبل .... اكيد لاحظت .... فمن هؤلاء اليسوا اعداء للنجاح ولست اقصدك ابدا والله يعلم

- الم تلاحظ ان اساس الموضوع كان تحليلا فنيا للذهب وطلبنا ان يشمل الفضة للاسباب التي ذكرناها بان هناك نسبة كبيرة منا دخل شراء على الفضة من السوق وبالوزن وحسب توصية ومشاركة من الدكتور اسامة

- الم تلاحظ ان سعر الفضة تدهور بصورة رهيبة واكثر من الذهب مما اثر على استثمار دخلنا فيه

وعندما طالبنا ان يعود الموضوع الى اساسه تحليلا فنيا للمعادن هل في ذلك من ضير

وبالنسبة لي لو املك التحليل لما ترددت في وضعه هنا

وتحليلي المتواضع ان هذه المعادن ملاذ امن يلجأ اليه عند الازمات وكل الاخبار حولنا تؤكد ان الاقتصاد العالمي في

ازمة واكثر من ذلك خرج علينا خبر من وكالة رويترز قبل ايام قليلة تؤكد ان الطلب العالمي على الذهب سيتزايد

بنسبة 10%

ثم وجدنا التدهور الفظيع بالاسعار وشخصيا لا املك المعرفة ولا الاجوبة على هذه الحركة من السوق وقلنا نلجا لاصحاب الخبرة لنستنير برايهم

ثم انقلب الموضوع الى اتجاه اخر بعيد

تقبل تحياتي الصادقة ولو عندك ما تفيدني فيه فنيا لاعرف كيف اتصرف باستثماري اكون لك شاكرا ممتنا

كل الود والتقدير

كلامك صح يا اخ جمال

و فرصة سعيدة اانى اتعرفت بيك

و للاسف انا مبتدئ فالفوركس فا مش هعرف افيدك

Eng.Hamada
25-09-2011, 01:44 PM
بالطبع كسر خط عنق النموذج مع كسر الحد السفلى

للقناه الهابطه

أودى بالسعر للهاويه

و ان كان لسه شويه على مستهدف النموذج

و هو كما تم تحديده

و لكن علينا أن لا نغض الطرف

عن الدعوم التى ستواجه السعر عند هبوطه

و كذا المستويات الفيبوناتشيه

استاذ سامي بنفسه ده شرف كبيييييييييييييييير جدا جدا ليا والله ان حضرتك تمر بالموضوع وتقول رأي حضرتك وليا سؤال عند حضرتك هل لو النموذج ده كان اتكون علي اليورو دولار مثلا بنفس الكيفية بالظبط وكان الفرق بين القمم وخط العنق 2195 نقطة كنا ندخل عليه بنفس الاهداف برضوا وطبعا مع اخذ تدابير لازمة عند الدعوم ومستويات الفيبوناتشي ولا كان تصرفنا هيبقي ايه

jamal khalil
25-09-2011, 05:34 PM
نواصل التحليل على اليومى لروية اوضح

من الشارت الزوج كسر نموزج مثلث الى الاسفل مايعطى انطباع لمزيد من الهبوط وسيواجه اقرب نقاط الدعم عند نقطة الدعم 26.90
وهى افضل نقطة للشراء

ومن الاسبوعى واليومى اتوقع هبوط يستمر حتى نقطة الدعم 26.90 وافضل نقاط الشراء من 26.90 الى 27.75 والاستوب تحت الدعم 26.50 او 26
والهدف مفتوح لصفقة طويله المدى حتى 38 و 46 باذن الله

والله اعلى واعلم

شكرا أخي رشاد

تحليلات رائعة ودقيقة وصائبة باذن الله

وبما انها استثمارات حقيقة وليست فوركس فلا مشكلة حيث لا نتوقع من هذا الاستثمار الضيف الثقيل الاستاذ مارجن كوول

لذا نتوكل على الله ونتركها للزمن وستبقى الفضة فضة ولن تصدأ وتتحول حديد خردة

شكرا لتفاعل الجميع ايجابا

alshreef2011
25-09-2011, 10:54 PM
[SIZE=5]

ايوك كده ياريس " ميسي يا ميسي يامعلي حسي " وتحليل الفضة كمان تحليل ولا اروع وشكرا ليك ولمرورك ياغالي
همسه : اخيرا معدناش هنقول كتكوووووووت علشان تعرف مين اللي علي الحساب

اذا كان فيها كتكوت يبقى اهلين ياحمادة باشا
ولكن انت كده حتغشش المنتدى كلمة السر :1 (71):

و الله تحليل ممتاز جدا جدا جدا و الشرح احلى من التحليل

تسلم يا باشا
العفو ياغالى
وربنا يجيب الى فيه الخير

seragsamy
26-09-2011, 01:30 PM
شكرا لك على المتابعة المميزة وننتظر متابعتك بالأسبوع الجديد

Eng.Hamada
26-09-2011, 03:31 PM
شكرا لك على المتابعة المميزة وننتظر متابعتك بالأسبوع الجديد

شرفني مرورك بالورشة ياغالي وكنت اتمني مشاركتك برأيك في التحليل

Eng.Hamada
26-09-2011, 03:42 PM
تحديث للدهب

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/1622_11317040915.png[/URL ([URL]http://fx-arabia.com/vb)]

حكيم
27-09-2011, 08:13 PM
موفق ان شاء الله

Eng.Hamada
14-03-2012, 11:38 PM
للرفع
كان موضوع حلو جدا جدا والمناقشات اللي فيه ولا احلي من كده

Hema
15-03-2012, 01:35 AM
شكرا يا هندسه وفى انتظار تحليلاتك الجميله والفرص

بالتوفيق يا غالى

mercedes benz
15-03-2012, 01:41 AM
بالتوفيق يا باش مهندس

ز ننتظر الجديد بخصوصه وخاصة في هذه الظروف

Benisafcom
15-03-2012, 03:21 AM
السلام عليكم اهلا ما شاء الله عليك يا اخي متابعينك في ورشة الدهب بالتوفيق بادن الله