المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلتى مع الفوركس

wambasic
19-07-2010, 12:12 PM

اولا يا جماعه انا يقالى شهرين تقريبا بدرس الفوركس وبشتغل على الديمو طبعا اتعلمت من دروس دكتور اسامه ومهندس نادر كتير يعنى ابتديت اعرف ارسم تريند اعرف اشكال الشموع النماذج السعريه ارسم فايبو ... كل دا كلام جميل لكن نيجى لمشكلتى ..... مش عارف ادخل واخرج امتى .... قولت اوكى استنى لما السعر يقرب من دعم او مقاومه لما يقرب من مقاومه يبقى هايلمس وينزل فا ابيع الاقى السعر لمس وكمل صعود وكسر المقاومه ؟؟؟ اقول مش مشكله المقاومه هاتبقى دعم ولما ينزل ليها تانى هاليمس ويطلع فاشترى الاقيه لمس ونزل ههههههههههههههههه جننى فى الاخر قولت اكيد علشان انا مش بستخدم مؤشرات فا لقيت دكتور اسامه بيتكلم عن الموفينج والبولنجر قولت حلو اوى فا نزلتهم ومعاهم الستوكاستك وقولت السعر اوال ما يقرب من خط اى خط هايلمس ويرتد بس لقيت حاجه هاتجننى ... اولا انا تقريبا مركز على الأسكالينج يعنى صفقاتى سريعه فا مركز على فريم الربع ساعه ... الاقى الخط مقرب من السعر فى فريم الربع ساعه وبعيييييييييد عنها فى فريم الساعه ؟؟؟ طيب اصدق مين ؟؟ مش عارف ؟؟؟
الفريم الى فى الصوره دا فريم الساعه يورو دولار فا يريت يا جماعه تساعدونى احدد دخول وخروج منه ازاى
اسف على الاطاله

محمد نوارج
19-07-2010, 12:19 PM
أنصحك بموضوع أخونا تارجت ..

فهو أنشأه لمثل هذا ,,

عاوز تبيع ومش عارف عاوز تشترى ومش قادر ... ادخل هناااااااا - اف اكس ارابيا .. تحليلات .. توصيات .. مؤشرات .. اكسبيرتات (http://www.fx-arabia.com/vb/t1306.html)

..،

wambasic
19-07-2010, 12:34 PM
انا متابع معاه يا باشا

بدون اسم
19-07-2010, 12:42 PM
امشي مع الترد
لو الترند صاعد
يبقى عند مقاومة قوية على اليومي اشتري
والعكس لو هابط

محمد نوارج
19-07-2010, 12:44 PM
بص يا سيدي ..

من الواضح إن طريقة الدخول خاطئة ..

إذا الاستراتيجية التي تستخدمها ليست سليمة ..

لذا لابد أن تبحث من الآن عن الاستراتيجية التي تحقق لكَ أرباحاً

وتتلائم مع ظروفك ووقتك وطريقتك ..

بالتوفيق ..،

delpiero
19-07-2010, 01:23 PM
فى الترند العام الصاعد :
اشترى من كسر ترند فرعى هابط و كسر مقاومة او ارتداد من دعم

فى الترند العام الهابط :
بيع من كسر ترند فرعى صاعد و كسر دعم و ارتداد من مقاومة

و خد بالك من اشكال الشموع اللى بتتكون عند خطوط الترند و الدعم و المقاومة

عشان هية دى اللى بتقولك السعر ناوى يكسر ولا يرتد

ممكن تتأكد من كلامك ببعض المؤشرات بشرط انها تكون متفقة مع الاتجاه العام

م.أحمد مقدادي
19-07-2010, 01:27 PM

اولا يا جماعه انا يقالى شهرين تقريبا بدرس الفوركس وبشتغل على الديمو طبعا اتعلمت من دروس دكتور اسامه ومهندس نادر كتير يعنى ابتديت اعرف ارسم تريند اعرف اشكال الشموع النماذج السعريه ارسم فايبو ... كل دا كلام جميل لكن نيجى لمشكلتى ..... مش عارف ادخل واخرج امتى .... قولت اوكى استنى لما السعر يقرب من دعم او مقاومه لما يقرب من مقاومه يبقى هايلمس وينزل فا ابيع الاقى السعر لمس وكمل صعود وكسر المقاومه ؟؟؟ اقول مش مشكله المقاومه هاتبقى دعم ولما ينزل ليها تانى هاليمس ويطلع فاشترى الاقيه لمس ونزل ههههههههههههههههه جننى فى الاخر قولت اكيد علشان انا مش بستخدم مؤشرات فا لقيت دكتور اسامه بيتكلم عن الموفينج والبولنجر قولت حلو اوى فا نزلتهم ومعاهم الستوكاستك وقولت السعر اوال ما يقرب من خط اى خط هايلمس ويرتد بس لقيت حاجه هاتجننى ... اولا انا تقريبا مركز على الأسكالينج يعنى صفقاتى سريعه فا مركز على فريم الربع ساعه ... الاقى الخط مقرب من السعر فى فريم الربع ساعه وبعيييييييييد عنها فى فريم الساعه ؟؟؟ طيب اصدق مين ؟؟ مش عارف ؟؟؟
الفريم الى فى الصوره دا فريم الساعه يورو دولار فا يريت يا جماعه تساعدونى احدد دخول وخروج منه ازاى
اسف على الاطاله

بالنسبة للدعوم والمقاومات عزيزي
الخطأ ليس خطأ المضارب او المتداول
ولكن الخطأ في نفس الدعوم والمقاومات
ببساطة الدعوم والمقاومات التي تستخدما ضعيفه جدا ولا تصلح
حاول ان تجرب دعوم ومقاومات اخرى غير التي استخدمتها وسترى النتائج
:1 (77):

مدير الموقع
19-07-2010, 03:11 PM
خد الشارت درجات و اصعدها
فى الترند الصاعد استنى كسر اى شيء داعم للهبوط و اشترى
و العكس مع الترند الهابط.,
استخدم استراتيجية قوية فالستوك ---> استيك :)
و الموفنج ----> متحرك :)
لا يجوز الاعتماد عليهم وحدهم فى صفقات و لكن بالنسبة لى كفلترة شيئ اقوى و هو الدعوم و المقاومات و الترندات.,
تحياتى يا باشا.,

معاذ عودات
19-07-2010, 03:46 PM
السلام عليكم

تعليق الاخوان وشرحهم قد يكفي ..

ولكن دعنا نتكلم

اول الدعوم والمقاومات تختلف من فريم الى اخر
فالاربع ساعات يختلف عن اليومي واليومي يختلف عن الاسبوعي ... الخ

وكلما كبر الفريم اصبح الدعوم والمقاومات اقوى وافضل

انصحك ان تشتغل على الفريمات التي اكبر من ساعه ... لان اهدافها تكون معقول ومرضيه

ثانيا :

شروط الدخول من الدعوم والمقاومات

الخطأ الشائع بيننا اننا نضع اوردر او ندخل مع لمس اول مقاومه او ترند

الطريقه الصحيح .. هي
اذا كنت تستخدم الفريم اليومي وهناك مقاومه عليه ... انتظر اغلاق 4 ساعات اسفلها ثم توكل وادخل
والعكس في حاله الدعم

بارك الله فيك

wambasic
19-07-2010, 04:33 PM
شكرا يا جماعه على الشرح الوافى وان شاء الله هاحاول انفذه عملى

د. محمد بدر
19-07-2010, 06:43 PM
خد الشارت درجات و اصعدها
فى الترند الصاعد استنى كسر اى شيء داعم للهبوط و اشترى
و العكس مع الترند الهابط.,
استخدم استراتيجية قوية فالستوك ---> استيك :)
و الموفنج ----> متحرك :)
لا يجوز الاعتماد عليهم وحدهم فى صفقات و لكن بالنسبة لى كفلترة شيئ اقوى و هو الدعوم و المقاومات و الترندات.,
تحياتى يا باشا.,

ههههههههههههههه
عجبتني أوي الستوك أستيك ده:1 (31):
وانا اللي كنت بقول بيمط معايا كتير ليه:1 (82):
بالتوفيق يا دكتور
ويارب صاحب الموضوع يكون استفاد من النصايح
لإن ما شاء الله كلها ف الصميم!!

skooter8
19-07-2010, 10:08 PM
حاول تحدد الدعوم و المقاومات بالاستعانة بمؤشر الزيجزاج اخي سيسهل عليك المؤمورية و لا تعطي اهمية للدهومو المقاومات البعيدة
الفيبو مهم جدا جدا بالنسبة لي حاول التدرب عليه و تصبح دينامي معه و تحطه على الموجاة الاخيرة و ليس اعلى قمة الشارت و ادناهاو تستبط منه اماكن الارتداد