المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل البورصة تحترم التحليل الفنى اكثر من الفوركس؟

مصطفى
01-10-2011, 06:35 PM
قرأت بعض الاراء التى تقول ان البورصة تحترم التحليل الفنى اكثر من الفوركس ...
يعنى هل التحليل الفنى غير مجدى مع الفوركس كما هو مجدى فى البورصة؟

ياريت اسمع ارائكم

تحياتى لكم

هيثم
01-10-2011, 06:48 PM
اعتقد العكس هو الصحيح لاان الفوركس اقتصاد دول وصعب جهه تتحكم فيه لكن بورصه الاسهم شركات وبتكتر فيها الشائعات وممكن يقدرو يتحكمو فى مجرى السهم

nani26
01-10-2011, 06:57 PM
مستحيل تكون البورصة بتحترم التحليل الفنى اكتر من الفوركس

وده لسبب ان نسبة التداول فى البورصه اقل بكتير من نسبتها فى الفوركس فا الطبيعى ان ممكن جهة او ميكر معين يتحكم فى السوق بسهولة
وكمان الفوركس نسبة التداول فيه يوميا اكتر من 4 تريليون يعنى سيولة مستحيل حد يقدر يتحكم فيها
ودى اجمل حاجه فى الفوركس بصراحه

وبعدين انا من الناس اللى فلوسها كلها ضاعت فى البورصه والحمد لله
على الرغم انى كنت بمشى تحليل فنى بحت .. لكن للاسف بورصتنا المصرية مش بتحترم التحليل الفنى نهائى

والحمد لله من يوم ما اشتغلت فوركس وانا بمشى تحليل فنى وكمان مش متابعه الاخبار وعلى الر غم من كده بحقق ارباح كويسه

على فكره الحساب ديمو يا جماعه عشان محدش بس ينق ... ههههههههههه

يا خوفى لو حاولته حقيقى بقى الارباح دى هاتفضل ولا لأ ؟؟

husseney
01-10-2011, 07:30 PM
البورصه تحترم التحليل الفنى طيب ازاى قولى انت كده؟
السهم يوم ما يكون عمل فليوم كبير بيكون 8 او 9 مليون يعنى مبالغ بسيطه بالنسبه لرجال الاعمال والميكرات فيذهبوا بالسوق كما يحبون غير عدم الشفافيه يعنى ابن عم رئيس مجلس الاداره وجيرانهم قلولهم احنا هنستحدوز على شركه تلقى السهم بيجرى بطريقه غريبه وانت مش عارف السبب وبعد اربع خمس ايام يتم اعلان الخبر وانت تروح تشترى وهما بيبعوا باعلى الاسعار ويصرفوا عليك فتخسر فى الاخر
لذالك الكتاب بيقول ااشترى على الاشاعه وبيع على الخبر

damoty
02-10-2011, 12:06 PM
مستحيل تكون البورصة بتحترم التحليل الفنى اكتر من الفوركس

وده لسبب ان نسبة التداول فى البورصه اقل بكتير من نسبتها فى الفوركس فا الطبيعى ان ممكن جهة او ميكر معين يتحكم فى السوق بسهولة
وكمان الفوركس نسبة التداول فيه يوميا اكتر من 4 تريليون يعنى سيولة مستحيل حد يقدر يتحكم فيها
ودى اجمل حاجه فى الفوركس بصراحه

وبعدين انا من الناس اللى فلوسها كلها ضاعت فى البورصه والحمد لله
على الرغم انى كنت بمشى تحليل فنى بحت .. لكن للاسف بورصتنا المصرية مش بتحترم التحليل الفنى نهائى

والحمد لله من يوم ما اشتغلت فوركس وانا بمشى تحليل فنى وكمان مش متابعه الاخبار وعلى الر غم من كده بحقق ارباح كويسه

على فكره الحساب ديمو يا جماعه عشان محدش بس ينق ... ههههههههههه

يا خوفى لو حاولته حقيقى بقى الارباح دى هاتفضل ولا لأ ؟؟

انا مع حضرتك فى الرى ده ان الفوركس اكيد اكثر احتراما للتحليل الفنى من البورصة والله اعلى واعلم ده مجرد رايى

أ.نادر غيث
03-10-2011, 01:56 PM
للمعلومية فقط , الفوركس او سوق العملات هو اكبر سوق في العالم , نحن نتحدث عن حجم تداول بتريليونات الدولارت يومياً !
يعني لا يستطيع احد ان يتحكم بالسوق ويسيره وفق ما يشاء وبتالي هو سوق شفاف دون تلاعب من هذا الطرف او ذاك

مصطفى
04-10-2011, 05:27 PM
اشكركم جميعا اخوانى على ابداء ارائكم المفيدة

تحياتى لكم