المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : واخيـــررراًً فعلها البنك المركزي الياباني

أ.نادر غيث
31-10-2011, 12:29 PM

كما كان ينتظر الجميع تدخل المركزي الياباني الذي طال انتظاره , قبل ايام حينما كان المضارب يشتري الين يضع يده على قلبه خوفاً من اي تدخل مفاجئ من المركزي
الذي لم يحتمل ان يبقى في المدرجات متفرجاً على ارتفاع الين امام الدولار والذي يدمر الصادرات اليابانية التي هي العمود الفقري للاقتصاد , ظل اليابانيين يصرخون ويصرخون حتى تدخل بنكهم
واعطى الين حقنة في الوريد رفعت زوج الدولار ين الى الاعلى اكثر من 400 نقطة في اقل من ساعة

هذا وضع الزوج فنياً , وصل الى الترند الهابط تماماً على فريم ويكلي وتقريباً نرى نموذج وتد هابط

وليد العطار
31-10-2011, 01:00 PM
بصراحة يا أبو بشار عندك حق

حقنة اليابانى بيظهر مفعولها بسرعة على الشارت

moshark
31-10-2011, 01:22 PM
اليس هذا يدفع المضاربين إلى شراء الدولار مقابل الين مما يؤثر على اليورو ويدفعه إلى الانخفاض مقابل الدولار؟

أ.نادر غيث
31-10-2011, 01:27 PM
اليس هذا يدفع المضاربين إلى شراء الدولار مقابل الين مما يؤثر على اليورو ويدفعه إلى الانخفاض مقابل الدولار؟

بالضبط , وهذا ما حصل , اغلب العملات الرئيسية هبطت امام الدولار في سوق اسيا وحتى الان بما فيها اليورو

Herr.Omar
31-10-2011, 01:32 PM
كنت شاري الدولار ين والزوج نزل ضربلي استوب وبعد كده طلع جاب 430 بيب الحمد لله علي كل حال :1 (47)::1 (70):

أ.نادر غيث
31-10-2011, 03:40 PM
كنت شاري الدولار ين والزوج نزل ضربلي استوب وبعد كده طلع جاب 430 بيب الحمد لله علي كل حال :1 (47)::1 (70):

ارزاق يا عمر

damoty
31-10-2011, 08:11 PM
شكرا ابو بشار على التوضيح بالفعل احسن الصفقات مع الدولار ين هو للشراء مهما انخفض فسيعود مرة اخرى للصعود

حظ موفق للجميع يارب بالتوفيق ان شاء الله

أ.نادر غيث
31-10-2011, 09:18 PM
شكرا ابو بشار على التوضيح بالفعل احسن الصفقات مع الدولار ين هو للشراء مهما انخفض فسيعود مرة اخرى للصعود

حظ موفق للجميع يارب بالتوفيق ان شاء الله

لا يحبذ الدخول عليه سواء بيع او شراء الا من مناطق دخول صالحة
اشكرك على المرور

medo_792002
01-11-2011, 02:39 AM
السلام عليكم اشكر صاحب الموضوع و الردود بس انا مبتدئ و مش فاهم اوي انا اللي عرفته ان ال usd/jpy كان منخفض معني الكلام ان اللي عايز يشتري دولار بالين كان مطلوب منه يدفع مبلغ ين قليل معني كدة ان الين هو اللي قيمته عالية و الدولار هو اللي منخفض دا اللي انا فهمته من قراءتي للفوركس و لما حدث تدخل البنك المركزى الياباني اصبحت قيمة usd/jpy مرتفعة يعني معني كدة ان اللي عايز يشتري دولار حيضطر يدفع عملة ين أكتر بالتالي الدولار هنا هو اللي قيمته ارتفعت مش الين و هل البنك المركزي الياباني تدخل عشان يرفع قيمة الدولار امام الين كلام مش منطقي طبعا . انا مش فاهم الموضوع دا و انا لسة مبتدئ اكون شاكر جدا لو حد فهمني ببساطة لاني بجد نفسي افهم كويس و لكم تحياتي و شكري جدااا

ahmed
01-11-2011, 08:21 AM

انا كنت متخصص فى الحركات النص كم دى وبعدين ربنا كرمنى وبطلت اتداول وقت الاخبار ووقت الاسيوى معلش قدّر الله :1 (47)::1 (47):

عموما اللعبة كبيرة جدا بين اليابان وامريكا وسيكون هناك رد او عدة ردود صغيرة متتابعة لمواجهة هذا القرار والله أعلى وأعلم (دول عالم مجانين ومحدش عارفلهم حاجة)

أ.نادر غيث
01-11-2011, 04:07 PM
السلام عليكم اشكر صاحب الموضوع و الردود بس انا مبتدئ و مش فاهم اوي انا اللي عرفته ان ال usd/jpy كان منخفض معني الكلام ان اللي عايز يشتري دولار بالين كان مطلوب منه يدفع مبلغ ين قليل معني كدة ان الين هو اللي قيمته عالية و الدولار هو اللي منخفض دا اللي انا فهمته من قراءتي للفوركس و لما حدث تدخل البنك المركزى الياباني اصبحت قيمة usd/jpy مرتفعة يعني معني كدة ان اللي عايز يشتري دولار حيضطر يدفع عملة ين أكتر بالتالي الدولار هنا هو اللي قيمته ارتفعت مش الين و هل البنك المركزي الياباني تدخل عشان يرفع قيمة الدولار امام الين كلام مش منطقي طبعا . انا مش فاهم الموضوع دا و انا لسة مبتدئ اكون شاكر جدا لو حد فهمني ببساطة لاني بجد نفسي افهم كويس و لكم تحياتي و شكري جدااا

ههه هي فعلاً هذه العملية تشوش عقل المبتدأ , طيب خليني شوية اوضح لك
اولاً انت هنا تتعامل مع ازواج يعني الزوج يتكون من عملتين لبلدين مختلفين فمثلاً شراء زوج الدولار ين , يعني انك تشتري الدولار وتبيع الين , اما اذا بعت زوج الدولار ين , يعني ذلك انك
بعت الدولار واشتريت الين , وفي حالة الهبوط لزوج يعني ارتفاع الين وهبوط الدولار والعكس صحيح بخصوص الارتفاع

اما بخصوص لماذا تدخل البنك المركزي , تدخل لخفض سعر الين امام الدولار , طبعاً انت متعجب , طيب ليه اليابان عايزين سعر صرف رخيص للعملة بتاعتهم !
الدول التي يعتمد اقتصادها على التصدير ترغب دائماً بعملة ضعيفة , لماذا ؟
لان تكلفة تصنيع السلع التي يتم تصديرها تكون رخيصة حينما تكون عملة البلد المصنعة ضعيفة , انا لما بصنع سيارة في اليابان , المهندس حياخذ راتبه بالين والعامل والمدير الخ...
كل هذا يؤدي لتكاليف تصنيع رخيصة وبتالي المنافسة في التصدير للخارج باسعار منافسة والحفاظ على ميزان تجاري ايجابي حينما تتفوق الصادرات على الواردات , حينما يرتفع الين يؤدي الي زيادة تكاليف التصنيع مما يرفع تكاليف السلع الذي يضعف منافسة سلع اليابان في الاسواق
وكذلك حال الصين

قضية اقتصادية بحته

Herr.Omar
01-11-2011, 04:09 PM
يا ابا بشار البنك حيتدخل تاني امتي مش كل مرة يعملها معانا هههه

:)

أ.نادر غيث
01-11-2011, 06:31 PM
يا ابا بشار البنك حيتدخل تاني امتي مش كل مرة يعملها معانا هههه

:)

هـه هم على فكرة وعدوني انهم يتصلوا بي قبل ان يتدخلوا بالسوق بخمسة دقائق في المره القادمة :1 (32):
لا يوجد اي تدخل قريب , هذه مليارات تصب بالسوق في ثواني يعني ليست بالامر الهين والين حتى الان يستجيب بشكل جيد مع تدخل البنك الياباني ولم تذهب ملياراتهم سوداً مثل المره الماضية في مارس اعتقد

medo_792002
02-11-2011, 08:37 PM
ههه هي فعلاً هذه العملية تشوش عقل المبتدأ , طيب خليني شوية اوضح لك
اولاً انت هنا تتعامل مع ازواج يعني الزوج يتكون من عملتين لبلدين مختلفين فمثلاً شراء زوج الدولار ين , يعني انك تشتري الدولار وتبيع الين , اما اذا بعت زوج الدولار ين , يعني ذلك انك
بعت الدولار واشتريت الين , وفي حالة الهبوط لزوج يعني ارتفاع الين وهبوط الدولار والعكس صحيح بخصوص الارتفاع

اما بخصوص لماذا تدخل البنك المركزي , تدخل لخفض سعر الين امام الدولار , طبعاً انت متعجب , طيب ليه اليابان عايزين سعر صرف رخيص للعملة بتاعتهم !
الدول التي يعتمد اقتصادها على التصدير ترغب دائماً بعملة ضعيفة , لماذا ؟
لان تكلفة تصنيع السلع التي يتم تصديرها تكون رخيصة حينما تكون عملة البلد المصنعة ضعيفة , انا لما بصنع سيارة في اليابان , المهندس حياخذ راتبه بالين والعامل والمدير الخ...
كل هذا يؤدي لتكاليف تصنيع رخيصة وبتالي المنافسة في التصدير للخارج باسعار منافسة والحفاظ على ميزان تجاري ايجابي حينما تتفوق الصادرات على الواردات , حينما يرتفع الين يؤدي الي زيادة تكاليف التصنيع مما يرفع تكاليف السلع الذي يضعف منافسة سلع اليابان في الاسواق
وكذلك حال الصين

قضية اقتصادية بحتهأنا شاكر جدا جدا لك أ/ أبو بشار و أنا أستفدت من كلامك جدا و عرفت اية السبب ان اليابان عايزة تخفض قيمة عملتها ربنا يجازيك خير علي مجهودك معانا و شاكر جدا