المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف تعرفت على الفوركس forex

أ.نادر غيث
07-11-2011, 12:03 AM
مساء الخير وكل عام وانتم بألف خير

لكل منا قصة مع هذا السوق (http://fx-arabia.com) , فهناك من عرف الفوركس (http://fx-arabia.com) من خلال منتديات الفوركس (http://fx-arabia.com) , والبعض تعرف عليه من خلال صديق , واخر من خلال رسالة على الايميل ...
فكيف كانت قصة تعرفك على هذا السوق ؟؟ :1 (88):

سوف ابدأ بنفسي , منذ ست سنوات ونصف , حينما كنت مهتم بالتجارة الالكترونية اي التجارة من خلال النت وهذا العالم الجديد , تعرفت على احد الاصدقاء وبالصدفة كان من ارض الكنانة مصر
ودار نقاش بيننا عن التجارة والنت وهذه الامور , في ذاك الوقت كان القليل منا يعرف السوق او حتى سمع به , بل البعض كان لا يقتنع بمجرد فكرة العمل وجني الاموال عبر الشبكة العنكبوتية وان هناك عالم تجارة اخر (الكتروني)

تحسست طريقي وبدأت بالبحث عن كلمة واحدة فقط بعدما اخبرني بها صديقي (الفوركس) تعمقت اكثر واكثر وقرأت ما قرأت حتى وصلت لي فكرة عن ماهية هذا السوق , وبدأت رحلتي الطويلة مع هذا السوق الى هذا اليوم ...

ارحب بالجميع وانتظر من الجميع عرض قصة تعرفه على هذا السوق
والقهوة على حسابي ياابو بشار:1 (94):

مواضيع ذات علاقة

مكتبة فيديو تعليم الفوركس من البداية حتى الاحتراف..LearnForex (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=633)

فوائد التسجيل فى المنتدى (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=8507)

ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

معاذ عودات
07-11-2011, 01:23 AM
اهلا ابو بشار
موضوع جميل سيعرفنا ما هي الطرق التي اوصلت الاعضاء الى الفوركس

طبعا انا تعرفت عليه
كان في الاردن موجه بورصه كبيره وشغلت الاردن كله
وانا لا اعرف شيء عن الموضوع
فقررت ابحث عنه في النت ووجدت عدت منتديات تتكلم عن الفوركس
وحبيت الشغله وبلشت اتعلم اول بأول
حتى وصلت الى هنا والحمدلله

كويتى وبحب مصر
07-11-2011, 01:43 AM
موضوع مميز جدا من متميز
والله انا لما اتذكر كيف تعرفت بهالعالم اموت من الضحك؟؟؟
ببساطه كنت اشتغل في بورصة الكويت وكانت عندى اسهم شبه نائمه لاتتحرك ..وحبيت ابحث بالنت ولقيت اعلانات الفوركس بالهبل بكل صفحه دخلت على احدى هالصفحات وحملت منصه وارسلت صور الاثباتات ..
وباسرع من البرق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تمت عمليت تحويل الاموال ...عن طريق الفيزا كانت بسبيل المعرفه وحولت اعتقد مية دولار وشفت المنصه ومافهمت شي ابدا وكل ما ادوس زر بخسر واهرب وادوس واخسر المهم بقي من الميه اعتقد ما اتذكر يمن 30 او 10 دولار ...بعدها فكر وفكرة ورميت المبلغ الباقي باحد هالازرار وصكرت الجهاز ونمت ... وصحيت من بكره الظهر ولقيتها والله 500 دولار لاتسالونى شنو شريت؟؟؟ او بعت ؟؟والله ما ادرى..المهم انى ذهلت بسررررعة الربح قلت خلينى ادخل مره ثانيه وادوس الازرار وبلمح البصر طاااااارو ال 500 دولار.. وعد مده عرفت على صديق سورى ودخلت هالعالم.

أحمد الرويني
07-11-2011, 02:06 AM
جزاك الله خير يا أبو بشار موضوع جميل بجد أنا بطبيعة دراستي في كلية التجاره كنا ندرس مواد التجاره الالكترونية و الاداره المالية و ندرس البورصة و أسواق المال و كنت شديد الاهتمام بالبورصة المصرية كنت شديد الاهتمام بسماع القنوات الاخبارية الاقتصادية و سمعتهم في حديث عن بورصة الذهب و بورصة العملات المالية فدفعني الفضول للتعرف علي أسواق المال أكثر من خلال تصفحي و بحثي من النت فعرفت الفوركس و بحثت بشكل أعمق عن الفوركس و كانت البداية :)

Sameh Fathy
07-11-2011, 02:14 AM
بدايتى فى التجاره الالكترونيه كانت عام 2007 وكانت مع جوجل ادسنس الربح من موقعك
وحققت معى نجاح والحمد لله ثم تركت عملى وتفرغت للتجاره الالكترونيه من المنزل كنت اسمع عن الفوركس
منذ ان عملت فى جوجل ادسنس لان هذا المجال كان يعود بمبالغ كبيره للاعلان عنه وهذا العام قررت ان اتعامل مع الفوركس
موضوع جميل بالتوفيق

احمدبير2011
07-11-2011, 02:41 AM
موضوع رائع و جميل جدا و من ملاحظتي لقصصكم فانا اصغركم و اقلكم خبره والحمدلله
انا لسه عارف عنه السنه دي من رساله عالميل كانت بتتكلم عن احوال مصر وان مفيش شغل وده افضل مجال لتحقيق الارباح و بدات في المجال ده منذ 42يوم وده اول حساب تجريبي ليا و الحمدلله

احمد صلاح
07-11-2011, 03:27 AM
موضوع جميل يا ابو بشار ,,

اما بالنسبه لقصتى ,,

انا من صغرى وانا كنت بحب البورصه وفكرتها شدتنى اوى ان انته ممكن تحقق ارباح ممتازه من خلالها ,
وزاد اهتمامى بها لما دخلت كليه التجاره وكان هناك دكتور يعطينا ماده أسمها أسواق المال , وكان بيها كل مايدور بالبورصه من اوامر وتنفيذات وخلافه ,,
بدأت اهتم بها وانا بالكليه وبالفعل بحثت على النت عن كيفيه الدخول لهذا العالم وبالفعل ذهبت لاحد السماسره وتم تكويدى بالبورصه ,,
وبدأت أقرا أكثر عن التحليل الفنى وتعلمته من نفسى بكورسات فيديو ,,
ولكن كما تعرفون انا دخلت البورصه المصريه وكانت حالها سىء جدا ,, وبصراحه خسرت فيها فلوس كتير ,,

ومره بقه كنت بسمع تحليل فى راديو والمحلل الفنى قال ان قله الاستثمارات فى الداخله فى البورصه من صغار المستثمرين لانهم بدأ بعض المستثمرين الصغار للتوجه لسوق الفوركس ,,

الفوركس ؟؟؟

ماهذا الشىء

بسرعه دخلت على جوجل وكتبت الفوركس ,,
وبدأت اققرى كل يوم فيها ولقتها حاجه شيقه جدااااا جداااااا وسوق مفتوح طول اليوم أققدر اخد منه مكاسب :D

شدتنى الفكره ومن يومها بدات اتعلم كل يوم شىء حتى وصلت لما انا فيه الان ,,

انتهت القصه ,,
:D

متشوق اسمع قصص بقيه الزملاء

علاء حمدان
07-11-2011, 03:47 AM
موضوع جميل واشكرك عليه اخي ابو بشار
ولا تعلم مقدار غلاوة اسم بشار عندي .. وهو السبب في دخولي لهذا العالم وتوجيهي لابدء مشواري التعلمي فيه
ومساعدتي ماديا حتي اتمكن من المواصلة وربنا يقدرني وارد له ولو جزء بسيط من حبه لي في الله.

هو صديق ولكنه اكثر من اخ ... هو رفيق لم تراه عيني في الحقيقة ولكن جمعنا الله في محبته
وارجوا الله ان يجمعنا يوم لا ظل فيه الا ظله

تحيتي لك وللجميع

mbh4u
07-11-2011, 05:05 AM
انا عرفت الفوركس عن طريق احدى الاعلانات على الانترنت وكان مكتوب هل تريد دخل اضافي وانا فعلا كنت ببحث عن دخل اضافي
فدخلت الاعلان وسجلت ايميلي ورقم جوالي واتصلت الشركة علي بعدها بيوم واودعت 100 دولار وربحت في اول اسبوعين 700 دولار
والان انا مدمن

سلطان
07-11-2011, 05:55 AM
عن طريق خالي ففي وقت ماكنا نعاني من الازمه الاقتصاديه وانهيار سوق الاسهم

اخبر ني خالي عن الفوركس
لااذكر من اين علم منه
ولكن اذكر انه قال كسب خلال اسبوع مايقارب 50بالمئه من راس ماله

فاكيد دخلت وخسرت
وماكنت اعرف شئ
حتى تابعت كورسات د/اسامه واكملتها هنا بالمنتدى وانا الان ولله الحمد قادر على المتجاره

ولكن بقي هنالك هدف وهو اتقان الايشموكو

وان شاء الله الاستاذ شريف مايبخل علينا

شكرا لك

Tarek adel
07-11-2011, 01:00 PM
انا اول مؤه سمعت فيها كلمة فوركس كانت فى عام 2007
كنت وقتها حديث التخرج واشتغلت فى شركة لمدة شهرين فقط تعرفت فيهم على صديق محترم.
واقترحت عليه ان اقابله يوم الجمعة لننجز بعض الاعمال فقالى "لا الجمعة انسانى فلا اخرج من البيت"
تعجبت وقلتله..تزور واهلك وكدا يعنى؟قاللى لا ده يوم الفوركس..ممكن نتقابل السبت عشان الفوركس اجازة
طبعا سالته ايه الفوركس ده..وايه الفرق بينه وبين البورصة العادية
عجبنى الكلام وقلتله طيب لو عاوز اتعلمه اخد كورس فين؟
قالى انا عندى كتاب بالعربى للمبتدئين حلو جدا ولما تخلصة هبعتلك كتب تانية عشان تعرف تضارب.
قرات شوية فى الكتاب ووصلت لنقاط غير مشروحة بشكل جيد
وتركت العمل ونسيت الامر تماما.
لكن حصلتلى ظروف خاصة بداية هذا العام واتنصب على فى مبلغ كبير وفكرت كيف اعوضه
وقتها تذكرت صديقى والفوركس خاصة ان هذه الفتره"بعد الثورة مباشرة" كنت اعانى من الفراغ فى العمل
قرات الكتاب مره اخرى وقلت والله اكون مقصر لو ناس تكسب من هذا الفوركس وانا مكسل حتى اجرب
عملت حساب ديمو وبدات الخساير وبدات ابحث عن فيديوهات تعليمية وطبعا انتم تعلمون الباقى
لم اجد فيديوهات فوركس بالعربى الا للدكتور اسامه ومسلسله وزى الفل وباقى القصة عشتها هنا فى ارابيا

farok
07-11-2011, 01:37 PM
منذ 4 سنوات قال لى احد اصدقائى انه يوجد شخص يعطيك ربح
50% شهريا ويعمل بالفوريكس
فدخلت على النت لكى اعرف ماهو الفوريكس وما اذا كان حلال او حرام
ولكى افهم الافتاءات كان يجب ان اعرف واتعلم الفوريكس
وكان هذا بداية الطريق ...

أ.نادر غيث
07-11-2011, 07:29 PM
اهلا ابو بشار

موضوع جميل سيعرفنا ما هي الطرق التي اوصلت الاعضاء الى الفوركس

طبعا انا تعرفت عليه
كان في الاردن موجه بورصه كبيره وشغلت الاردن كله
وانا لا اعرف شيء عن الموضوع
فقررت ابحث عنه في النت ووجدت عدت منتديات تتكلم عن الفوركس
وحبيت الشغله وبلشت اتعلم اول بأول
حتى وصلت الى هنا والحمدلله

كويس يعني تعرفت على الفوركس من خلال المنتديات

موضوع مميز جدا من متميز
والله انا لما اتذكر كيف تعرفت بهالعالم اموت من الضحك؟؟؟
ببساطه كنت اشتغل في بورصة الكويت وكانت عندى اسهم شبه نائمه لاتتحرك ..وحبيت ابحث بالنت ولقيت اعلانات الفوركس بالهبل بكل صفحه دخلت على احدى هالصفحات وحملت منصه وارسلت صور الاثباتات ..
وباسرع من البرق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تمت عمليت تحويل الاموال ...عن طريق الفيزا كانت بسبيل المعرفه وحولت اعتقد مية دولار وشفت المنصه ومافهمت شي ابدا وكل ما ادوس زر بخسر واهرب وادوس واخسر المهم بقي من الميه اعتقد ما اتذكر يمن 30 او 10 دولار ...بعدها فكر وفكرة ورميت المبلغ الباقي باحد هالازرار وصكرت الجهاز ونمت ... وصحيت من بكره الظهر ولقيتها والله 500 دولار لاتسالونى شنو شريت؟؟؟ او بعت ؟؟والله ما ادرى..المهم انى ذهلت بسررررعة الربح قلت خلينى ادخل مره ثانيه وادوس الازرار وبلمح البصر طاااااارو ال 500 دولار.. وعد مده عرفت على صديق سورى ودخلت هالعالم.

من خلال اعلانات على النت

جزاك الله خير يا أبو بشار موضوع جميل بجد أنا بطبيعة دراستي في كلية التجاره كنا ندرس مواد التجاره الالكترونية و الاداره المالية و ندرس البورصة و أسواق المال و كنت شديد الاهتمام بالبورصة المصرية كنت شديد الاهتمام بسماع القنوات الاخبارية الاقتصادية و سمعتهم في حديث عن بورصة الذهب و بورصة العملات المالية فدفعني الفضول للتعرف علي أسواق المال أكثر من خلال تصفحي و بحثي من النت فعرفت الفوركس و بحثت بشكل أعمق عن الفوركس و كانت البداية :)

من خلال الفضائيات الاقتصادية

بدايتى فى التجاره الالكترونيه كانت عام 2007 وكانت مع جوجل ادسنس الربح من موقعك
وحققت معى نجاح والحمد لله ثم تركت عملى وتفرغت للتجاره الالكترونيه من المنزل كنت اسمع عن الفوركس
منذ ان عملت فى جوجل ادسنس لان هذا المجال كان يعود بمبالغ كبيره للاعلان عنه وهذا العام قررت ان اتعامل مع الفوركس
موضوع جميل بالتوفيق

من خلال الجوجل ادسنس

موضوع رائع و جميل جدا و من ملاحظتي لقصصكم فانا اصغركم و اقلكم خبره والحمدلله
انا لسه عارف عنه السنه دي من رساله عالميل كانت بتتكلم عن احوال مصر وان مفيش شغل وده افضل مجال لتحقيق الارباح و بدات في المجال ده منذ 42يوم وده اول حساب تجريبي ليا و الحمدلله

من خلال رسالة على الايميل

موضوع جميل يا ابو بشار ,,

اما بالنسبه لقصتى ,,

انا من صغرى وانا كنت بحب البورصه وفكرتها شدتنى اوى ان انته ممكن تحقق ارباح ممتازه من خلالها ,
وزاد اهتمامى بها لما دخلت كليه التجاره وكان هناك دكتور يعطينا ماده أسمها أسواق المال , وكان بيها كل مايدور بالبورصه من اوامر وتنفيذات وخلافه ,,
بدأت اهتم بها وانا بالكليه وبالفعل بحثت على النت عن كيفيه الدخول لهذا العالم وبالفعل ذهبت لاحد السماسره وتم تكويدى بالبورصه ,,
وبدأت أقرا أكثر عن التحليل الفنى وتعلمته من نفسى بكورسات فيديو ,,
ولكن كما تعرفون انا دخلت البورصه المصريه وكانت حالها سىء جدا ,, وبصراحه خسرت فيها فلوس كتير ,,

ومره بقه كنت بسمع تحليل فى راديو والمحلل الفنى قال ان قله الاستثمارات فى الداخله فى البورصه من صغار المستثمرين لانهم بدأ بعض المستثمرين الصغار للتوجه لسوق الفوركس ,,

الفوركس ؟؟؟

ماهذا الشىء

بسرعه دخلت على جوجل وكتبت الفوركس ,,
وبدأت اققرى كل يوم فيها ولقتها حاجه شيقه جدااااا جداااااا وسوق مفتوح طول اليوم أققدر اخد منه مكاسب :D

شدتنى الفكره ومن يومها بدات اتعلم كل يوم شىء حتى وصلت لما انا فيه الان ,,

انتهت القصه ,,
:D

متشوق اسمع قصص بقيه الزملاء

من خلال الراديو

موضوع جميل واشكرك عليه اخي ابو بشار
ولا تعلم مقدار غلاوة اسم بشار عندي .. وهو السبب في دخولي لهذا العالم وتوجيهي لابدء مشواري التعلمي فيه
ومساعدتي ماديا حتي اتمكن من المواصلة وربنا يقدرني وارد له ولو جزء بسيط من حبه لي في الله.

هو صديق ولكنه اكثر من اخ ... هو رفيق لم تراه عيني في الحقيقة ولكن جمعنا الله في محبته
وارجوا الله ان يجمعنا يوم لا ظل فيه الا ظله

تحيتي لك وللجميع

من خلال صديق

انا عرفت الفوركس عن طريق احدى الاعلانات على الانترنت وكان مكتوب هل تريد دخل اضافي وانا فعلا كنت ببحث عن دخل اضافي
فدخلت الاعلان وسجلت ايميلي ورقم جوالي واتصلت الشركة علي بعدها بيوم واودعت 100 دولار وربحت في اول اسبوعين 700 دولار
والان انا مدمن

من خلال اعلان على النت
عن طريق خالي ففي وقت ماكنا نعاني من الازمه الاقتصاديه وانهيار سوق الاسهم

اخبر ني خالي عن الفوركس
لااذكر من اين علم منه
ولكن اذكر انه قال كسب خلال اسبوع مايقارب 50بالمئه من راس ماله

فاكيد دخلت وخسرت
وماكنت اعرف شئ
حتى تابعت كورسات د/اسامه واكملتها هنا بالمنتدى وانا الان ولله الحمد قادر على المتجاره

ولكن بقي هنالك هدف وهو اتقان الايشموكو

وان شاء الله الاستاذ شريف مايبخل علينا

شكرا لك

من خلال قريب

انا اول مؤه سمعت فيها كلمة فوركس كانت فى عام 2007
كنت وقتها حديث التخرج واشتغلت فى شركة لمدة شهرين فقط تعرفت فيهم على صديق محترم.
واقترحت عليه ان اقابله يوم الجمعة لننجز بعض الاعمال فقالى "لا الجمعة انسانى فلا اخرج من البيت"
تعجبت وقلتله..تزور واهلك وكدا يعنى؟قاللى لا ده يوم الفوركس..ممكن نتقابل السبت عشان الفوركس اجازة
طبعا سالته ايه الفوركس ده..وايه الفرق بينه وبين البورصة العادية
عجبنى الكلام وقلتله طيب لو عاوز اتعلمه اخد كورس فين؟
قالى انا عندى كتاب بالعربى للمبتدئين حلو جدا ولما تخلصة هبعتلك كتب تانية عشان تعرف تضارب.
قرات شوية فى الكتاب ووصلت لنقاط غير مشروحة بشكل جيد
وتركت العمل ونسيت الامر تماما.
لكن حصلتلى ظروف خاصة بداية هذا العام واتنصب على فى مبلغ كبير وفكرت كيف اعوضه
وقتها تذكرت صديقى والفوركس خاصة ان هذه الفتره"بعد الثورة مباشرة" كنت اعانى من الفراغ فى العمل
قرات الكتاب مره اخرى وقلت والله اكون مقصر لو ناس تكسب من هذا الفوركس وانا مكسل حتى اجرب
عملت حساب ديمو وبدات الخساير وبدات ابحث عن فيديوهات تعليمية وطبعا انتم تعلمون الباقى
لم اجد فيديوهات فوركس بالعربى الا للدكتور اسامه ومسلسله وزى الفل وباقى القصة عشتها هنا فى ارابيا

من خلال صديق
منذ 4 سنوات قال لى احد اصدقائى انه يوجد شخص يعطيك ربح
50% شهريا ويعمل بالفوريكس
فدخلت على النت لكى اعرف ماهو الفوريكس وما اذا كان حلال او حرام
ولكى افهم الافتاءات كان يجب ان اعرف واتعلم الفوريكس
وكان هذا بداية الطريق ...

من خلال صديق

m.kamal
08-11-2011, 04:33 AM
عرفت القوركس عن طريق أحدى المنتديات
قرأت فيه ولآيته مشوق
لكن لما وصلت لموضوع الشموع اليابانية حسيت اني مش فاهم حاجة
سئلت عن كورس لآيته ب 4000 جنية لمدة اسبوع
وطبعا المبلغ ما كانش ينفع ادفعه
كبرت (نفضت)
وبعد ست سنين من اللف على كتير من الشغلنات
قررت أني اشتغل بمالي
وخسرت 23000 جنية
وكانوا والحمد لله كل ما أملك
وفي أحدى دروسي لطالبة روسية (بدرسلها عربي)
سألتها عن الفوركس
لأنها شغالة مديرة مالية
قالتلي أني بالامكان أني أحصل منه على 1000 دولار كراتب شهري
وفي وقت بحلم ان يكون مرتبي نص المبلغ الي قالت عليه
قررت أني أرجع وادرس الفوركس
ما كدبش عليكم انا ما فهمتش كتير من د.أسامة
لكنه قدر يجذب انتباهي وفضولي للفوركس
وكمان خلاني أصدقه
لأنه مش بيتكلم زي الإعلانات
100 دولار وتكون مليونير

أعمل الآن في تدريس العربي للأجانب
والحمد لله السياحة في مصر....................

بالطبع الواحد بيتعلم الأول وبعدين يشتغل
لكن في ظل الظروف المصرية الي مش لطيفة وفي الوقت الي الواحد بيسمع في المنتدى عن توصيات بتعمل شغل كويس
اه رأيكم في الآتي
هل تروا أني أفتح حساب واعتمد على التوصيات حتى أتعلم وأتقن المضاربة؟؟
كل ما أريده منكم هو نصيحة من ناصح أمين ، وأنا أثق في صدقكم
بالمناسبة أحب أقول لصاحب الموضوع
ان الموضوع داه هو أفضل ما قرأت
ببساطة لأن الخبرات والحكم بتكون في كتير من الأوقات أحسن من فيض من المعلومات
شاكر لحضرتك على القهوة وربنا يبارك فيك

أ.نادر غيث
09-11-2011, 07:41 PM
عرفت القوركس عن طريق أحدى المنتديات
قرأت فيه ولآيته مشوق
لكن لما وصلت لموضوع الشموع اليابانية حسيت اني مش فاهم حاجة
سئلت عن كورس لآيته ب 4000 جنية لمدة اسبوع
وطبعا المبلغ ما كانش ينفع ادفعه
كبرت (نفضت)
وبعد ست سنين من اللف على كتير من الشغلنات
قررت أني اشتغل بمالي
وخسرت 23000 جنية
وكانوا والحمد لله كل ما أملك
وفي أحدى دروسي لطالبة روسية (بدرسلها عربي)
سألتها عن الفوركس
لأنها شغالة مديرة مالية
قالتلي أني بالامكان أني أحصل منه على 1000 دولار كراتب شهري
وفي وقت بحلم ان يكون مرتبي نص المبلغ الي قالت عليه
قررت أني أرجع وادرس الفوركس
ما كدبش عليكم انا ما فهمتش كتير من د.أسامة
لكنه قدر يجذب انتباهي وفضولي للفوركس
وكمان خلاني أصدقه
لأنه مش بيتكلم زي الإعلانات
100 دولار وتكون مليونير

أعمل الآن في تدريس العربي للأجانب
والحمد لله السياحة في مصر....................

بالطبع الواحد بيتعلم الأول وبعدين يشتغل
لكن في ظل الظروف المصرية الي مش لطيفة وفي الوقت الي الواحد بيسمع في المنتدى عن توصيات بتعمل شغل كويس
اه رأيكم في الآتي
هل تروا أني أفتح حساب واعتمد على التوصيات حتى أتعلم وأتقن المضاربة؟؟
كل ما أريده منكم هو نصيحة من ناصح أمين ، وأنا أثق في صدقكم
بالمناسبة أحب أقول لصاحب الموضوع
ان الموضوع داه هو أفضل ما قرأت
ببساطة لأن الخبرات والحكم بتكون في كتير من الأوقات أحسن من فيض من المعلومات
شاكر لحضرتك على القهوة وربنا يبارك فيك

يعني من خلال المنتديات

spedoboy
09-11-2011, 11:31 PM
انا بقي يا مستر ابو بشار ... مكنتش اعرف اي حجاه عن الفوركس كنت باشوف اعلاناته وفاكره زي مواقع الربح والاعلانات والكلام دا ومكنتش مكلف نفسي 5 دقائق اعرف ايه هو .... لحد ما صديق عزيز عليا مغترب عن مصر وعايش في الصين كلمني في مره وقالي بدل ما انت قاعد عل النت بتلعب خد الكتاب دا اقراه ولو عجبك هبعتلك كتب تانيه ... واداني فكره سريعه عنه كدا ... المهم الكتاب دا كان كتاب الحج ميرفي المهم مسكت الكتاب في يومين قريته لقيت نفسي بقراه تاني وتالت ... استنين صديقي يدخل اون لاين عشان يديني كتب تانيه لكنه مدخلش تاني اون لاين ( اتمني يكون بخير ) دخلت انا بقي علي جوجل واتعاملت وفضلت منتدات تشيلني وتحطني وسجلت في كذا شركة منهم شركة ماركتس لما سجلت فيها لقيت واحده بتكلمني وبتشرحلي في مزايا الشركه وبتزن عليا ان ابعتلهم فلوس عشان ابدأ مضاربه غلبت فيها يا ست انا لسا مبتديء وهي مفيش فايده كل شويه اتصال صراحه قلقت وقلت شكله الحوار فيه نصبايه وكنت هكبر دماغي من الموضوع كله .... لحد ما لقيت اف اكس ارابيا بمكتبته الغنيه بالعلم الفوركسي وفيديوهات الدكتور اسامه اللي فتحتلي طريق الفوركس وذللتلي كل الصعاب ثم الاعضاء المحترمين وطاقم العمل والخبراء اللي مبخلوش عليا باي معلومه ... والحمد لله بقالي 3 شهور ليل ونهار فوركس لحد ما بدأت احس انى مدمن ....

موضوع رائع يا نادر باشا الله ينور :1 (21): ....... الفكره كانت في دماغي بس واحد يا ابو بشار :D

damoty
10-11-2011, 12:09 AM

لكل منا قصة مع هذا السوق , فهناك من عرف الفوركس من خلال منتديات الفوركس , والبعض تعرف عليه من خلال صديق , واخر من خلال رسالة على الايميل ...

سوف ابدأ بنفسي , منذ ست سنوات ونصف , حينما كنت مهتم بالتجارة الالكترونية اي التجارة من خلال النت وهذا العالم الجديد , تعرفت على احد الاصدقاء وبالصدفة كان من ارض الكنانة مصر
ودار نقاش بيننا عن التجارة والنت وهذه الامور , في ذاك الوقت كان القليل منا يعرف السوق او حتى سمع به , بل البعض كان لا يقتنع بمجرد فكرة العمل وجني الاموال عبر الشبكة العنكبوتية وان هناك عالم تجارة اخر (الكتروني)

تحسست طريقي وبدأت بالبحث عن كلمة واحدة فقط بعدما اخبرني بها صديقي (الفوركس) تعمقت اكثر واكثر وقرأت ما قرأت حتى وصلت لي فكرة عن ماهية هذا السوق , وبدأت رحلتي الطويلة مع هذا السوق الى هذا اليوم ...

والقهوة على حسابي ياdamoty:1 (94):

موضوع رائع جدا ابو بشار لسة شايفاه انهارده

انا تعرفت على الفوركس بالصدفة من النت كنت ابحث عن برامج وقرات الاسم بالصدفة وحينما اردت ان اقترب اكثر من هذا العالم عملت سيرش على كورس تعليم الفوركس وجدت فيدوهات الدكتور اسامة الخاصة بتعليم الفوركس
وبالفعل سجلت فى المنتدى وكان هذا فى شهر يونيو 2011 وبدات التعلم الفعلى مع بداية الويبنار الرمضانى واحببت المجال جدا وبدات احاول التعلم والدراسة اكثر واكثر والافادة والاستفادة من منتدى اف اكس ارابيا الرائع

استفسار بسيط هل داموتى عضو اخر غيرى بالمنتدى:1 (24): ونفسو فى قهوة ولا حاجة:1 (24):

شكرا كتير على الموضوع المميز كالعادة من حضرتك

spedoboy
10-11-2011, 12:14 AM

انا تعرفت على الفوركس بالصدفة من النت كنت ابحث عن برامج وقرات الاسم بالصدفة وحينما اردت ان اقترب اكثر من هذا العالم عملت سيرش على كورس تعليم الفوركس وجدت فيدوهات الدكتور اسامة الخاصة بتعليم الفوركس
وبالفعل سجلت فى المنتدى وكان هذا فى شهر يونيو 2011 وبدات التعلم الفعلى مع بداية الويبنار الرمضانى واحببت المجال جدا وبدات احاول التعلم والدراسة اكثر واكثر والافادة والاستفادة من منتدى اف اكس ارابيا الرائع

استفسار بسيط هل داموتى عضو اخر غيرى بالمنتدى:1 (24): ونفسو فى قهوة ولا حاجة:1 (24):

شكرا كتير على المضووع المميز كالعادة من حضرتك

اظاهر ان ابو بشار عازمنا كلنا علي قهوة :)

أ.نادر غيث
10-11-2011, 05:21 PM
انا بقي يا مستر ابو بشار ... مكنتش اعرف اي حجاه عن الفوركس كنت باشوف اعلاناته وفاكره زي مواقع الربح والاعلانات والكلام دا ومكنتش مكلف نفسي 5 دقائق اعرف ايه هو .... لحد ما صديق عزيز عليا مغترب عن مصر وعايش في الصين كلمني في مره وقالي بدل ما انت قاعد عل النت بتلعب خد الكتاب دا اقراه ولو عجبك هبعتلك كتب تانيه ... واداني فكره سريعه عنه كدا ... المهم الكتاب دا كان كتاب الحج ميرفي المهم مسكت الكتاب في يومين قريته لقيت نفسي بقراه تاني وتالت ... استنين صديقي يدخل اون لاين عشان يديني كتب تانيه لكنه مدخلش تاني اون لاين ( اتمني يكون بخير ) دخلت انا بقي علي جوجل واتعاملت وفضلت منتدات تشيلني وتحطني وسجلت في كذا شركة منهم شركة ماركتس لما سجلت فيها لقيت واحده بتكلمني وبتشرحلي في مزايا الشركه وبتزن عليا ان ابعتلهم فلوس عشان ابدأ مضاربه غلبت فيها يا ست انا لسا مبتديء وهي مفيش فايده كل شويه اتصال صراحه قلقت وقلت شكله الحوار فيه نصبايه وكنت هكبر دماغي من الموضوع كله .... لحد ما لقيت اف اكس ارابيا بمكتبته الغنيه بالعلم الفوركسي وفيديوهات الدكتور اسامه اللي فتحتلي طريق الفوركس وذللتلي كل الصعاب ثم الاعضاء المحترمين وطاقم العمل والخبراء اللي مبخلوش عليا باي معلومه ... والحمد لله بقالي 3 شهور ليل ونهار فوركس لحد ما بدأت احس انى مدمن ....

موضوع رائع يا نادر باشا الله ينور :1 (21): ....... الفكره كانت في دماغي بس واحد يا ابو بشار :D

يعني من خلال الاعلان النت , وانت المنور يا احمد

شكرا كتير على الموضوع المميز كالعادة من حضرتك

برضة من خلال اعلانات على النت

اظاهر ان ابو بشار عازمنا كلنا علي قهوة :)

حياكم الله جيمعاً

alshreef2011
10-11-2011, 10:18 PM
شكرا ابو بشار على الموضوع المميز

عن طريق اعلان صدفة حيث شدنى الاعانات عن الفوركس المتكررة وفى مرة قررت افتح احاهم
عجبنى الموضوع ثم بدات انزل كتب تعليم
اول موقع سجلت فيه بورصات
اخر موقع اعمل فيه وارتحت معاه اربيا

د.محمد السيد
11-11-2011, 12:01 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
ياسلام عليكم يا ابو بشار ديما مواضيع روعة روعة

المهم انا بقي منذ ان تخرجت من كلية التجارة عام 1998 وانا بعشق حاجة اسمها كمبيوتر ومن شدة حبي لية وعلشان اطور من نفسي بدءت دراستي بعد الماجيستر دراسة شهادة مهنة يطلق عليها CMA وهي زمالة من معهد المحاسبين الامريكي وطبعا الدراسة والامتحان عن طريق الكمبيوتر وخلصت منها والحمد لله وبعد بعدها على طول دراسة CPA والحمد لله حصلت عليها وهي شهادة صعبة جدا واخواني المحاسبين وخرجين كلية التجارة يعرفوا هي اية وعبارة عن اية .
بصراحة بعد الشهادتين دول ( وبعد الشهادة الاولة ( شهادة ان لا اله الا الله محمد رسول الله ) ههههههههههههه

المهم بعد الشهادتين دول حسيت ان الواحد دماغة مختلفة جدا وبيبص للحاجات من منظور تاني وطورت عندي قوة الارادة والتحدي

لاني طبعا انا من طلاب مجانية التعليم درست عربي
والشهادات دي انجلش خاااالص فمن هنا بدا التحدي وقوة الارادة

المهم انا بدءت في الفوركس تقريبا عام 2008 ولكن لمدة تقريبا 45 يوم ممكن اكثر اقل المهم نسيت الموضوع لاني ماكنتش فاهم هو اية فوركس ولا ازاي اتعامل معاه
ممكن تقول زي اللعبة فتحت حساب تجريبي وخلصت الفلوس وخلاص بخ علشان كدة انصح ان الحساب التجريبي يكون بمبلغ صغير لكي تتعلم ازاي لاقدر الله لو خسرت مبلغ كبير من حسابك ولديك مبلغ بسيط ازاي تتعامل معاه
وبعد فترة معرفش اية اللي جدد الموضوع في دماغي تاني وبدءات اعمل بحث على النت لحد لما وصلت الي احد الفديوهات على اليوتيوب والخاصة بالدكتور اسامة عادل وهو صاحب الفضل عليا واعتقد على كثير من الموجودين هنا في المنتدي حاليا وبداءت ادور على الهادر الخاص بي اللي كنت منزل علية موسوعة مسميها موسوعة الفوركس وبالفعل بدءت في الموضوع وبتعلم معاكم حاجات كتير

وانا حاليا سعيد باخواني في المنتدي وسعيد اني واحد منكم

وموضوع القهوة ياابو بشار كدة هاتعزم اكتر من 6000 واحد دة بقي من مكسب الفوركس ههههههههههه

اللهم لا حسد اخوك ابو احمد

أ.نادر غيث
11-11-2011, 01:51 AM
شكرا ابو بشار على الموضوع المميز

عن طريق اعلان صدفة حيث شدنى الاعانات عن الفوركس المتكررة وفى مرة قررت افتح احاهم
عجبنى الموضوع ثم بدات انزل كتب تعليم
اول موقع سجلت فيه بورصات
اخر موقع اعمل فيه وارتحت معاه اربيا

اعلان على النت ..

السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة

ياسلام عليكم يا ابو بشار ديما مواضيع روعة روعة

المهم انا بقي منذ ان تخرجت من كلية التجارة عام 1998 وانا بعشق حاجة اسمها كمبيوتر ومن شدة حبي لية وعلشان اطور من نفسي بدءت دراستي بعد الماجيستر دراسة شهادة مهنة يطلق عليها CMA وهي زمالة من معهد المحاسبين الامريكي وطبعا الدراسة والامتحان عن طريق الكمبيوتر وخلصت منها والحمد لله وبعد بعدها على طول دراسة CPA والحمد لله حصلت عليها وهي شهادة صعبة جدا واخواني المحاسبين وخرجين كلية التجارة يعرفوا هي اية وعبارة عن اية .
بصراحة بعد الشهادتين دول ( وبعد الشهادة الاولة ( شهادة ان لا اله الا الله محمد رسول الله ) ههههههههههههه

المهم بعد الشهادتين دول حسيت ان الواحد دماغة مختلفة جدا وبيبص للحاجات من منظور تاني وطورت عندي قوة الارادة والتحدي

لاني طبعا انا من طلاب مجانية التعليم درست عربي
والشهادات دي انجلش خاااالص فمن هنا بدا التحدي وقوة الارادة

المهم انا بدءت في الفوركس تقريبا عام 2008 ولكن لمدة تقريبا 45 يوم ممكن اكثر اقل المهم نسيت الموضوع لاني ماكنتش فاهم هو اية فوركس ولا ازاي اتعامل معاه
ممكن تقول زي اللعبة فتحت حساب تجريبي وخلصت الفلوس وخلاص بخ علشان كدة انصح ان الحساب التجريبي يكون بمبلغ صغير لكي تتعلم ازاي لاقدر الله لو خسرت مبلغ كبير من حسابك ولديك مبلغ بسيط ازاي تتعامل معاه
وبعد فترة معرفش اية اللي جدد الموضوع في دماغي تاني وبدءات اعمل بحث على النت لحد لما وصلت الي احد الفديوهات على اليوتيوب والخاصة بالدكتور اسامة عادل وهو صاحب الفضل عليا واعتقد على كثير من الموجودين هنا في المنتدي حاليا وبداءت ادور على الهادر الخاص بي اللي كنت منزل علية موسوعة مسميها موسوعة الفوركس وبالفعل بدءت في الموضوع وبتعلم معاكم حاجات كتير

وانا حاليا سعيد باخواني في المنتدي وسعيد اني واحد منكم

وموضوع القهوة ياابو بشار كدة هاتعزم اكتر من 6000 واحد دة بقي من مكسب الفوركس ههههههههههه

اللهم لا حسد اخوك ابو احمد

نقدر نقول من خلال اليوتيوب

islam.sec177
12-11-2011, 01:18 AM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

اهلا بيكم جميعا

حلو الموضوع دا بيفكر الواحد البدايه :D

عن نفسي دخلت عالم الفوركس كفضول فقط في الاول اتعلمته فضول

او

كانت صدفه بس حبيت ادخل فيه اكتر و اكتشفه اكتر مش اقف عنده و بس

islam.sec177
12-11-2011, 02:08 AM

اهلا بيكم جميعا

او

اه نسيت اقول وصلت لمرحه الفوركس

بعد ما دخلت مرحله الربح من خلال الانترنت عن طريق شركات الضغطه PTS و الكلام دا لحد ما جبت اخري منها و مش كملت فيها كتير و في السكه كدا لوحدها بدون قصد

وجت الفوركس :D

أ.نادر غيث
12-11-2011, 04:39 PM

اهلا بيكم جميعا

او

بس انت لحد الان لم تخبرنا كيف تعرفت على الفوركس ؟

Samy
12-11-2011, 08:59 PM
تعرفت عليه من خلال الانترنت كأغلب الردود السابقه
و بدأت مع الوقت ابحث عنه و اتعرف على ما هو الفوركس

نظريا و عملياً

islam.sec177
13-11-2011, 12:39 AM
بس انت لحد الان لم تخبرنا كيف تعرفت على الفوركس ؟

منا قلت يا غالي في المشاركه السابقه هوا جه صدفه و عن طريق ترتيب لمواقف

ازاي حاقول لحضرتك

اول شيء دخلته في المجال دا هوا الربح من خلال الاعلانت و الضغطه من شركات P T C الدفع مقابل الضغط و لما خلصت من المرحله دي وصلت للفوركس عن طريق الاعلانات برده لاني كنت بشوفه في كل مكان من خلال شركات الربح دي ...

لحد ما اثار فضولي و دخلت فيه و تعلمته من خلال احد الاسطوانات التدريبه في احد المنتديات الموجوده و كانت اول بدايه ليا فيه و من بعدها بدأت اهتم بالفوركس :D

مدير الموقع
13-11-2011, 01:55 AM
تعرفت على الفوركس من صديق فى نهاية عام 2003 و بدات فى الاطلاع على المنتديات و هو بعد ذلك ترك التجارة بعد ان خسر حسابه للاسف و لكن انا اعجبنى المجال و استمريت فيه حتى يومنا هذا..
لدى كثير من القصص والذكريات و الحواديت نبقى نحكيهم فى اجتماعنا الشهرى ان شاء الله..
تحياتى يا ابو بشار.

المحروم
13-11-2011, 07:46 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

في الحقيقه انته يا أبو بشار فتحت جرح دفين أنا تعرفت على الفوركس بعد ما أنهم نصبوا علي بمبلغ 3000 دولار الفلوس مش مشكله بس انه ينتصب عليك فأنته

فعلن تشعر بانك في مشكله بدأت القصه عندما كنت جالس في أحد المقاهي و كان صديقي معي و اتى أحد الأشخاص لمقابلته وأعطاه مبلغ من المال على كلامه

انه كان متداينه منه بطريقه معينه المهم أنا سألته هوه شغال وين قالي في البورصه جذبني الموضوع وقلت له بس في البورصه مش شغال في مكان ثاني قال أنا ما بعرفوش شخصيا والمبلغ هذا

مش ليه لأبو فلان وهوه مسافر وتصلي و أعطاني رقم الراجل وقال خد منه الفلوس والراجل أعطاني الفلوس قلت له وليه بتقول أنه مداينك ضحك وقالي أنته عاوز تعرف

كل حاجه البيضه مين باضها والجاجه مين جابها ههههههههههه أفلام المهم بعد يومين ولا ثلاته قلت له رقم الراجل لسه عندك قالي ليششششششششش قلت له

حابب أتعلم منه البورصه ضحك وأعطاني الرقم أتصلت فيه وسلمت عليه وأعطاني موعد أقابله في مكتبه بعد ما قابلته وتكلمت معاه أنا طبعا كان عندي خبره 3

سنوات او سنتين بس في بورصة الأسهم مش العملات او الفوركس قالي أنا تاجر عملات وهيه أربح من الأسهم والسهم بنام ليتحرك والحيتان في الأسهم صعبيين

والسسوق الاسهم كذا وكذا الفوركس بربحك بسرعه انا عندي استعداد اني اربح 1000 ومرات 2000 دولار بيوم واحد من الفوركس اول مره أسمع كلمة فوركس في

حياتي قلت له شو فوركس قال يعني سوق عملات الأنجليز بيسموه فوركس قلت له أيوه ماشي قالي طيب أنته عندك خبره بفوركس قلت له لا طبعا انا أسهم عندي

شويه خبره قال لا لا لا فوركس أحسن شو رأيك تحولي فلوس وأنا أشغلك حسابك وتربح كل يوم 50 دولار والباقي لي أنا لانه أنا شريكك في الخبره وانته براس المال

قلت له أعطيني يومين أفكر قالي رقمي عندك وانا في خدمتك قلت له شكرا وبينا تلفون

للأسف أنا ما كان عندي قدرت التحليل للمواقف التي أملكها اليوم فاخذت كلامه على ثقه ولم أقوم بعمل أي بحث لأأعرف حتى ما هو الفوركس أو حتى متى فتحوا

سوق الفوركس ذهبت الى الوالد وشرحت له الموضوع وقالي ما عندي اي معلومات عن الفوركس ذهبت الى عمي وكان نفس الجواب الى اصدقائي ونفس الجواب لا

معلومات لدينا عن هذا السوق شعرت انه عرض مغري 50 دولار يوميا شي جميل جدا في الشهر أقل شي 1200 دولار ارباح كل شهر وعلى كلامه يمكن أن أضاعف

المبلغ بعد كم من شهر وحسب الحسبه ويمكن تضحك يا أبو بشار لو قلت لك اني بدأت بتفكير بأني سوف أركب الرنج روفر بعد 6 او 7 شهور وفلوسه كاش شي جميل

حلم رائع والسبب في الحقيقه هوه الخداع من هذا الشخص وبالمناسبه يوميا في سوق الفوركس هناك خداع وتقلبات للسوق فأن لم تستطيع ان تحلل وتعرف اين

الحقيقه فانت خسران وفي الباي باي (يعني نفس خداع هذا الأنسان في الحياة او التعاملات اليوميه يوجد في سوق الفوركس أيضا) وأنا غلطان كمان لاني طماع

أوريد أرباح دون اي معرفه ولا حتى أي علم في هذا المجال او هذا المشروع وأيضا بل مناسبه أذا دخلت سوق الفوركس وفتحت الصفقه بدون أي علم ولا حتى درايه

لماذا دخلت السوق وما هو الهدف النهائي وكم نقطه بتحديد سوف تربح فأنته طماع لأنك دخلت المشروع دون أي علم مسبق وبالتالي فأنك تستحق الخساره المهم

أنكمل القصه حولت له فلوس بس فتحت الحساب بأسمي وعمل عقد بيني وبينه وبين الشركه انه ليه هوه عموله على كل صفقه غير لسبييرد 15 نقطه يعني اول ما

يفتح الصفقه ينخصم على طول 3 نقاط سبيرد + 15 نقطه ليه هوه يعني اول ما يفتح العقد فهيه سالب 18 نقطه يعني لازم السوق يتحرك 18 نقطه علشان انا بعدين

أبدء أربح للأسف كنت ساذج جدا لانه ما عندي درايه في هذا السوق ولا في أبسط قوانينه حتى وغير كل هذا فهو شريكي بنسبة 50% على كل دولار أنا ربحته لان

الربح بل مناصفه المهم قالي أنا راح أبدء أتاجر من بعد اسبوع قلتله يل أنته بتشوفه مناسب سويه أول اسبوع ما دخل السوق تاني أسبوع ما دخل السوق ثالث

أسبوع فتحت الحساب وكان فيه من مبلغ 3000 دولار فقط 300 دولار شعرت بأني أحلم أو في مشكله في البرنامج في حاجه غلط أتصلت له ولم يجيب وحاولت اتصله

وبشكر مستمر أكثر من 100 مره على مدار 3 ايام والهاتف كان مغلق طبعا ذهبت الى مكتبه فكان هناك مجموعه من الشباب وكان عندهم نفس المشكله شعرت انه

في عمليت نصب مع انه كان الحساب في أسمي انا ومش في اسمه هوه قررت اني اتصل في شركة الوساطه بامريكا وأسألهم عن الموضوع فقالوا لي بعد ما

سالوني عن رقم جوازي واسمي وتأكدوا من اني صاحب الحساب اني في الليل قمت بحدود120صفقه قلت لهم هذا كلام غير صحيح قالولي مش انته شريكك في

الحقيقه يا بو بشار هوه حول فلوسي الى كومشين لحسابه الشخصي عن طريق عمولته المثبته له على كل عقد ب 15 نقطه وسكر حسابي وحساب

مجموعه ثانيه من الشباب وسافر بعد ما هبر هبره حلوه و الله اعلم كم حساب هوه ضرب وكم المبالغ يل كانت فيها انا 3000 يعني بسيط يمكن غيري 100000 الف الله اعلم ومن يومها اخذت عهد على نفسي بأني أتعلم الفوركس ولا أستمع لاي توصيه ولا اي

تحليل تعلمت أني احلل الأخبار والشارت وادخل السوق عن علم ودرايه وسلامتك .

أ.نادر غيث
13-11-2011, 01:23 PM
تعرفت على الفوركس من صديق فى نهاية عام 2003 و بدات فى الاطلاع على المنتديات و هو بعد ذلك ترك التجارة بعد ان خسر حسابه للاسف و لكن انا اعجبنى المجال و استمريت فيه حتى يومنا هذا..
لدى كثير من القصص والذكريات و الحواديت نبقى نحكيهم فى اجتماعنا الشهرى ان شاء الله..
تحياتى يا ابو بشار.

من خلال صديق

بسم الله الرحمن الرحيم

في الحقيقه انته يا أبو بشار فتحت جرح دفين أنا تعرفت على الفوركس بعد ما أنهم نصبوا علي بمبلغ 3000 دولار الفلوس مش مشكله بس انه ينتصب عليك فأنته

فعلن تشعر بانك في مشكله بدأت القصه عندما كنت جالس في أحد المقاهي و كان صديقي معي و اتى أحد الأشخاص لمقابلته وأعطاه مبلغ من المال على كلامه

انه كان متداينه منه بطريقه معينه المهم أنا سألته هوه شغال وين قالي في البورصه جذبني الموضوع وقلت له بس في البورصه مش شغال في مكان ثاني قال أنا ما بعرفوش شخصيا والمبلغ هذا

مش ليه لأبو فلان وهوه مسافر وتصلي و أعطاني رقم الراجل وقال خد منه الفلوس والراجل أعطاني الفلوس قلت له وليه بتقول أنه مداينك ضحك وقالي أنته عاوز تعرف

كل حاجه البيضه مين باضها والجاجه مين جابها ههههههههههه أفلام المهم بعد يومين ولا ثلاته قلت له رقم الراجل لسه عندك قالي ليششششششششش قلت له

حابب أتعلم منه البورصه ضحك وأعطاني الرقم أتصلت فيه وسلمت عليه وأعطاني موعد أقابله في مكتبه بعد ما قابلته وتكلمت معاه أنا طبعا كان عندي خبره 3

سنوات او سنتين بس في بورصة الأسهم مش العملات او الفوركس قالي أنا تاجر عملات وهيه أربح من الأسهم والسهم بنام ليتحرك والحيتان في الأسهم صعبيين

والسسوق الاسهم كذا وكذا الفوركس بربحك بسرعه انا عندي استعداد اني اربح 1000 ومرات 2000 دولار بيوم واحد من الفوركس اول مره أسمع كلمة فوركس في

حياتي قلت له شو فوركس قال يعني سوق عملات الأنجليز بيسموه فوركس قلت له أيوه ماشي قالي طيب أنته عندك خبره بفوركس قلت له لا طبعا انا أسهم عندي

شويه خبره قال لا لا لا فوركس أحسن شو رأيك تحولي فلوس وأنا أشغلك حسابك وتربح كل يوم 50 دولار والباقي لي أنا لانه أنا شريكك في الخبره وانته براس المال

قلت له أعطيني يومين أفكر قالي رقمي عندك وانا في خدمتك قلت له شكرا وبينا تلفون

للأسف أنا ما كان عندي قدرت التحليل للمواقف التي أملكها اليوم فاخذت كلامه على ثقه ولم أقوم بعمل أي بحث لأأعرف حتى ما هو الفوركس أو حتى متى فتحوا

سوق الفوركس ذهبت الى الوالد وشرحت له الموضوع وقالي ما عندي اي معلومات عن الفوركس ذهبت الى عمي وكان نفس الجواب الى اصدقائي ونفس الجواب لا

معلومات لدينا عن هذا السوق شعرت انه عرض مغري 50 دولار يوميا شي جميل جدا في الشهر أقل شي 1200 دولار ارباح كل شهر وعلى كلامه يمكن أن أضاعف

المبلغ بعد كم من شهر وحسب الحسبه ويمكن تضحك يا أبو بشار لو قلت لك اني بدأت بتفكير بأني سوف أركب الرنج روفر بعد 6 او 7 شهور وفلوسه كاش شي جميل

حلم رائع والسبب في الحقيقه هوه الخداع من هذا الشخص وبالمناسبه يوميا في سوق الفوركس هناك خداع وتقلبات للسوق فأن لم تستطيع ان تحلل وتعرف اين

الحقيقه فانت خسران وفي الباي باي (يعني نفس خداع هذا الأنسان في الحياة او التعاملات اليوميه يوجد في سوق الفوركس أيضا) وأنا غلطان كمان لاني طماع

أوريد أرباح دون اي معرفه ولا حتى أي علم في هذا المجال او هذا المشروع وأيضا بل مناسبه أذا دخلت سوق الفوركس وفتحت الصفقه بدون أي علم ولا حتى درايه

لماذا دخلت السوق وما هو الهدف النهائي وكم نقطه بتحديد سوف تربح فأنته طماع لأنك دخلت المشروع دون أي علم مسبق وبالتالي فأنك تستحق الخساره المهم

أنكمل القصه حولت له فلوس بس فتحت الحساب بأسمي وعمل عقد بيني وبينه وبين الشركه انه ليه هوه عموله على كل صفقه غير لسبييرد 15 نقطه يعني اول ما

يفتح الصفقه ينخصم على طول 3 نقاط سبيرد + 15 نقطه ليه هوه يعني اول ما يفتح العقد فهيه سالب 18 نقطه يعني لازم السوق يتحرك 18 نقطه علشان انا بعدين

أبدء أربح للأسف كنت ساذج جدا لانه ما عندي درايه في هذا السوق ولا في أبسط قوانينه حتى وغير كل هذا فهو شريكي بنسبة 50% على كل دولار أنا ربحته لان

الربح بل مناصفه المهم قالي أنا راح أبدء أتاجر من بعد اسبوع قلتله يل أنته بتشوفه مناسب سويه أول اسبوع ما دخل السوق تاني أسبوع ما دخل السوق ثالث

أسبوع فتحت الحساب وكان فيه من مبلغ 3000 دولار فقط 300 دولار شعرت بأني أحلم أو في مشكله في البرنامج في حاجه غلط أتصلت له ولم يجيب وحاولت اتصله

وبشكر مستمر أكثر من 100 مره على مدار 3 ايام والهاتف كان مغلق طبعا ذهبت الى مكتبه فكان هناك مجموعه من الشباب وكان عندهم نفس المشكله شعرت انه

في عمليت نصب مع انه كان الحساب في أسمي انا ومش في اسمه هوه قررت اني اتصل في شركة الوساطه بامريكا وأسألهم عن الموضوع فقالوا لي بعد ما

سالوني عن رقم جوازي واسمي وتأكدوا من اني صاحب الحساب اني في الليل قمت بحدود120صفقه قلت لهم هذا كلام غير صحيح قالولي مش انته شريكك في

الحقيقه يا بو بشار هوه حول فلوسي الى كومشين لحسابه الشخصي عن طريق عمولته المثبته له على كل عقد ب 15 نقطه وسكر حسابي وحساب

مجموعه ثانيه من الشباب وسافر بعد ما هبر هبره حلوه و الله اعلم كم حساب هوه ضرب وكم المبالغ يل كانت فيها انا 3000 يعني بسيط يمكن غيري 100000 الف الله اعلم ومن يومها اخذت عهد على نفسي بأني أتعلم الفوركس ولا أستمع لاي توصيه ولا اي

تحليل تعلمت أني احلل الأخبار والشارت وادخل السوق عن علم ودرايه وسلامتك .

ايضاً من خلال صديق , بس قصتك بتنفع نعملها مسلسل والله وحصلت مع ناس كتير حينما كانوا في بدايتهم الفوركسية
وكارثة انك تعمل عقد ادارة مع شخص بعمولة ثابته , لانه هنا ما فيه مصلحة متبادلة وهو استغل هاي النقطة وضربك من هذا الباب
المفروض العقد كان على الارباح فقط, وهنا هو مش راح يستفيد ولا دولار الا اذا ربحت انت , طبعا اذا ما كان الحساب مفتوح على اي بي له

أ.نادر غيث
14-04-2012, 02:48 PM
السلام عليكم ومساء الخير للجميع

عايزين نسمع الاعضاء الاخرين كيف تعرفوا على هذا السوق
وبالتأكيد هناك قصص كثيرة
يا ريت الكل يروي لنا كيف تعرف على الفوركس فهذا مفيد لنا

Herr.Omar
14-04-2012, 03:34 PM
انا اتعرفت عن الفوركس من خلال واحد صديق ليه وهو من الاعضاء المتميزين في المنتدي

وبدأت اتعلم واتعلم ولسه بتعلم واصبحت لا افارق الشارت وبقيت مدمن هههه وبستني السوق يفتح بفارغ الصبر :)

khal1d
14-04-2012, 04:25 PM
انا من زمان بشوف اعلانات الفوركس كغيري عالنت والمنتديات . . . . الخ ) لكن كل مرة بأجل بقول بعدين بعدين بدخل اشوف شو هو الفوركس ماكان عندي وقت بصراحة ، لحد من ست شهور تقريبا اشتغلت بشركة وتعرفت على اثنين من الشباب كانو مهتمين بالفوركس وبتناقشوا دائما هاد طلع وهاد نزل ، دخلت معهم والشباب للامانة ماقصروا معاي اعطونا بعض الدروس على الميتا تريدر وشفت وضع الارباح والخسائر على النت كيف تبيع وكيف تشتري والذي منو ، طبعا من وقتها اودعت اول عدة حسابات ناسي كم واحد المهم طاروا شي طبيعي ، من وقتها دخلت اناطح هون وهناك عالنت لحد ماوصلت لفيديوهات الدكتور وشدوني اسجل في المنتدى ، والطريف في الموضوع اني صرت اعلم واحد منهم الي دلوني على الفوركس بعض طرق المتاجرة، يعني علمناهم عالشحادة سبقونا عالابواب ، مشكور عالطرح ابو بشار ـ تحياتي

أحمد سمير
14-04-2012, 05:13 PM
موضوع جميل ..:1 (76):
بدايتاً انا جربت كل اساليب الربح من الانترنت من حوالى 2009
من اول الضغط على الاعلانات وهيا شركات ptc
وكل المواقع الشبيه بالنظام دة وكسبت منها مبلغ كويس
ودخلت فى الربح من الاعلانات زى جوجل ادسنس ودى
مستمرة لحد دلوقتى وجربت التسويق الشبكى زى
شركة qnet بس مشتركتش فيها وجربت كليك بانك وهيا الافيليت
بس بردو ربحها فين وفين لما حد يشترى حاجة عشان اخد نسبة
الل خلانى افكر ادخل الفوركس انها مبتعتمدش على نظام حد
يعمل وبعدين انتا تكسب او ممكن شركة تنصب فكل تعبك
يروح ف الهوا ولقيت الفوركس (اخطر واربح طبيعى يعنى)
ومش مهم مكسب فورى لان مفيش حاجة كدة فى النت
بس ان الواحد يلاقى ان تعبة وفكرة بيجيب نتيجة دة فى حد ذاتة
راحة نفسية ونتيجة ايجابية لتعبك المهم لقيت سوق الفوركس
افضل لانة بيعتمد بشكل اكبر على الخبرة ودة سوق يعنى فية ربحان وخسران
وهو افضل كشئ ثابت وعالمى فكرت ادخل فية 2010 بس اقرا عنة واخرج وهكذا وبدأت كدة وهتلاحظو دة انى مسجل العضوية دى ف 2010 :D
بس المرة دى حبيت اثبت بقا وتابعت كل فيديوهات الشرح من الدكتور اسامة والوبينار
وفيديوهات يوتيوب دة غير الفيديوهات والكتب والشروحات
اللى نزلتها من النت كل ما ادخل فى الفوركس واخرج
ان شاء الله تكون البداية فى حساب حقيقى مع احلى منتدى
ربنا يوفقكم ... ويسهلها ان شاء الله معانا

أحمد سمير
14-04-2012, 05:26 PM
من خلال الانترنت
بمعنى اصح السلسلة بتاعة الربح من الانترنت وقفت عند الفوركس

تركي بن محمد
14-04-2012, 07:50 PM
شكرا ع الموضوع .....

أنا كنت في عام 2006 عندنا في السعودية ايام الاسهم داخل دورة تحليل فني واللي كان أعطانا الدورة وشرحها دكتور مصري واثناء التحليل كان بيتكلم عن بعض

المؤشرات مثل الماكد ويقول أنها تستخدم حتى في بورصة العملات مش الاسهم بس ...

فسألته عن العملات وكيف وازايا وقال لي خطيره وفيها مخاطر ....عاليه

والله طلعت الاسهم أخطر منها الف مره .....

وبدات في حساب تجريبي ثم توقفت اربع سنوات بسب دراستي الصعبه ...

وعدت الان والحمدلله متفائل كثيرا وفي النهاية هي تجاره ....

khaled eldraginy
14-04-2012, 08:50 PM
بالنسية لي
في البداية كنت ابحث عن اي مصدر دخل من النت عشان كنت بحب اشتغل و اصرف علي نفسي و كده بس عشان ظروف دراستي و الكلية مكنش ينفع اشتغل و انا في الدراسة فلجأت للعمل من النت بجانب الدراسة

في الاول اشتغلت في شركات الضغط علي الاعلانات لمده و بعد كده سبتها
بعدها اشتغلت شوية في التسويق الشبكي في gmi و من هنا كانت بدايتي مع الفوركس

عشان و انا في التسويق الشبكي قرأت عن وارين بافيت و علاقته بالمجال ده و عرفت بعد كده انه من وحوووووووووش الفوركس في العالم فشدني المجال دا و بدأت ابحث علي النت حتي وجدت فيديوهات الدكتور اسامه الذي تعلمت منه كتيييييير اوي و بعدها و انا هنا في هذا المنتدي العظيم اتعلم منه و من اعضاؤه كل يوم .

Benisafcom
14-04-2012, 10:11 PM
استمتعت وانا اقرا تجاربكم
ما زلت لم اخلص منها .
و جاري الكتابة

Benisafcom
14-04-2012, 10:17 PM
الموضوع بدا من عملي في مقهى انترنيت
وقضاء اوقات كبيرة على النت
وكانت اغلبها منتديات
العاب اونلاين جرائد دردشة
فبدات اسمع عن الربح من ال نت
و دخلت المجال للاسف كان عن طريق شركات الربح من الاعلانات و هي 95 باليمة نصابة
تضغط 4 اعلانات في اليوم ب 1 سنت للاعلان والدفع بعد الوصل للحد الادنى 2 دولار او 1 دولار
و تبقى تبحث عن ريقايلات
ولما توصل الى الحد الادنى تدخل الشركة ولا تجدها فتدخل المنتديات تجد كاتبين نصب
وكان هناك اعلانات لايتورو
و عندما ادخل اجد ديمو 10000 دولار
فانعلهم واسكر و اقول من يعطيك هادا المبلغ لكن لم اكن افهم معنى ديمو
و بدات ادخل للمنتديات المهتمة بالفوركس
و انا مستقر مع اف اكس ارابيا
من صغري كنت اعشق البورصة ومشاهدة افلام عن حياة سكان وول ستريت
لكن لو كنت اعلم ان المفتاح اسمه الفوركس لكنت دخلته من 2002 .
لانني كنت اكتب اريد شراء الاسهم
او اريد تبادل عملة

موفقين و متشوق لسماع باقي الاعضاء

ibrahimebo
15-04-2012, 01:49 PM
انا عايز اتعلم الفوركس وياريت لا احد يبخل عليا فى علمة وشكرا:1 (80):

منذر ماجد
15-04-2012, 02:31 PM
بنسبه لي فقد بداتها كعمل في شركه انفنتي فور ترادنج قرأت اعلان مطلوب افراد بخبره وبدون في مجال برصه العمله
ذهب الي انترفيو عادي جدا وتفاجات بانهم يطلبون ان اخذ دوره عندهم بي 1800 جنيه لكي اكون موهل رفضت في البدايه ولكن ابي الح عليا
زهبت ولكن لم اتعلم اي شيء فحاولت البحث في النت فوجت منتدانا الرئع اف اكس اربيا و خصوصا الويبينارت و الفديوهات التعليميه لدكتور اسامه و ورش العمل
و لاني عندي خلفيه برمجيه تعلمت لغه mql4 و ها انا الان اعمل مراقب موشرات ماليه و مبرمج وهذا بفضل هذا المنتدي عليا

Benisafcom
15-04-2012, 08:45 PM
بنسبه لي فقد بداتها كعمل في شركه انفنتي فور ترادنج قرأت اعلان مطلوب افراد بخبره وبدون في مجال برصه العمله
ذهب الي انترفيو عادي جدا وتفاجات بانهم يطلبون ان اخذ دوره عندهم بي 1800 جنيه لكي اكون موهل رفضت في البدايه ولكن ابي الح عليا
زهبت ولكن لم اتعلم اي شيء فحاولت البحث في النت فوجت منتدانا الرئع اف اكس اربيا و خصوصا الويبينارت و الفديوهات التعليميه لدكتور اسامه و ورش العمل
و لاني عندي خلفيه برمجيه تعلمت لغه mql4 و ها انا الان اعمل مراقب موشرات ماليه و مبرمج وهذا بفضل هذا المنتدي عليا

كده اسمه صقل المواهب و ربينا يعينك يا اخي

Benisafcom
15-04-2012, 08:47 PM
انا عايز اتعلم الفوركس وياريت لا احد يبخل عليا فى علمة وشكرا:1 (80):

تفضل ان شاء الله يفيدك دليل المنتدى
▌▌▌▌▌ د لــيــلكـــ فيـــ مــنــتــدى اف اكــس ارابيـــا انطــلق الى القــمة▌▌▌▌▌ (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=19772)

ibrahimt
15-04-2012, 09:08 PM
يا سلام عليك يا ابوبشار على المواضيع:
انا الان اعتبر مبتدئ لاكن قصتي مع الفوركس بدائت في عام 1999- 2000 عندما اخبرني عناها صديق واطلعت ونزلت البرنامج التجريبي ايامها ولم يكون بالشكل الديمو الذي يستخدم الان كان عن عبارة برنامج تحملة ومش ضروري الاتصال للانترنت للعمل فية. وكنت ممكن تسرع الوقت عشان تشوف نتائج عملك بسرعة وهكذا.
تعلمت البدايات عنها كيف يكون المتجارة وايش معنى فوركس والعملات والمؤشرات لاكن للاسف الشديد كنت في وقتها مشغول في اعمال وكان ايضا طرق التعلم صعبة، وكان لا تجد احد يطقن شغلة الفوركس في بلدي اليمن حتى الان لا تجد احد يتحدث معك عن الفوركس الا في النادر.
بعدها ومع نهاية 2011 قررت ان اتعلم اللعبة صح وبداءت بالدراسة وانا الان مازلت ادرسها والتعلمها حتى يومنا هذا
للان لم اكسب ولم اخسر درولار واحد لاني عملت لنفسي خطة دراسة لمدة 6 اشهر قبل البدء بالشغلة لايف.
انا متشوق لانهاء دراستي فيها والبدء بشكل جدي
واشكر المنتدى والقائمين علية والاعضاء الكرام وكل من ساعدني على طريقي
ابراهيم

ibrahimt
15-04-2012, 09:15 PM
الاستاذ ابو بشار
مشكور على القهوه
والمره الثانية على حسابي إن شاء

أ.نادر غيث
16-04-2012, 03:24 PM
انا اتعرفت عن الفوركس من خلال واحد صديق ليه وهو من الاعضاء المتميزين في المنتدي

وبدأت اتعلم واتعلم ولسه بتعلم واصبحت لا افارق الشارت وبقيت مدمن هههه وبستني السوق يفتح بفارغ الصبر :)

من خلال صديق..

انا من زمان بشوف اعلانات الفوركس كغيري عالنت والمنتديات . . . . الخ ) لكن كل مرة بأجل بقول بعدين بعدين بدخل اشوف شو هو الفوركس ماكان عندي وقت بصراحة ، لحد من ست شهور تقريبا اشتغلت بشركة وتعرفت على اثنين من الشباب كانو مهتمين بالفوركس وبتناقشوا دائما هاد طلع وهاد نزل ، دخلت معهم والشباب للامانة ماقصروا معاي اعطونا بعض الدروس على الميتا تريدر وشفت وضع الارباح والخسائر على النت كيف تبيع وكيف تشتري والذي منو ، طبعا من وقتها اودعت اول عدة حسابات ناسي كم واحد المهم طاروا شي طبيعي ، من وقتها دخلت اناطح هون وهناك عالنت لحد ماوصلت لفيديوهات الدكتور وشدوني اسجل في المنتدى ، والطريف في الموضوع اني صرت اعلم واحد منهم الي دلوني على الفوركس بعض طرق المتاجرة، يعني علمناهم عالشحادة سبقونا عالابواب ، مشكور عالطرح ابو بشار ـ تحياتي

ههههه , برضة من خلال صديق
تمام

موضوع جميل ..:1 (76):

بدايتاً انا جربت كل اساليب الربح من الانترنت من حوالى 2009
من اول الضغط على الاعلانات وهيا شركات ptc
وكل المواقع الشبيه بالنظام دة وكسبت منها مبلغ كويس
ودخلت فى الربح من الاعلانات زى جوجل ادسنس ودى
مستمرة لحد دلوقتى وجربت التسويق الشبكى زى
شركة qnet بس مشتركتش فيها وجربت كليك بانك وهيا الافيليت
بس بردو ربحها فين وفين لما حد يشترى حاجة عشان اخد نسبة
الل خلانى افكر ادخل الفوركس انها مبتعتمدش على نظام حد
يعمل وبعدين انتا تكسب او ممكن شركة تنصب فكل تعبك
يروح ف الهوا ولقيت الفوركس (اخطر واربح طبيعى يعنى)
ومش مهم مكسب فورى لان مفيش حاجة كدة فى النت
بس ان الواحد يلاقى ان تعبة وفكرة بيجيب نتيجة دة فى حد ذاتة
راحة نفسية ونتيجة ايجابية لتعبك المهم لقيت سوق الفوركس
افضل لانة بيعتمد بشكل اكبر على الخبرة ودة سوق يعنى فية ربحان وخسران

وهو افضل كشئ ثابت وعالمى فكرت ادخل فية 2010 بس اقرا عنة واخرج وهكذا وبدأت كدة وهتلاحظو دة انى مسجل العضوية دى ف 2010 :D

بس المرة دى حبيت اثبت بقا وتابعت كل فيديوهات الشرح من الدكتور اسامة والوبينار
وفيديوهات يوتيوب دة غير الفيديوهات والكتب والشروحات
اللى نزلتها من النت كل ما ادخل فى الفوركس واخرج
ان شاء الله تكون البداية فى حساب حقيقى مع احلى منتدى
ربنا يوفقكم ... ويسهلها ان شاء الله معانا

من خلال الانترنت

بمعنى اصح السلسلة بتاعة الربح من الانترنت وقفت عند الفوركس

من من خلال اعلانات النت
جيد

شكرا ع الموضوع .....

أنا كنت في عام 2006 عندنا في السعودية ايام الاسهم داخل دورة تحليل فني واللي كان أعطانا الدورة وشرحها دكتور مصري واثناء التحليل كان بيتكلم عن بعض

المؤشرات مثل الماكد ويقول أنها تستخدم حتى في بورصة العملات مش الاسهم بس ...

فسألته عن العملات وكيف وازايا وقال لي خطيره وفيها مخاطر ....عاليه

والله طلعت الاسهم أخطر منها الف مره .....

وبدات في حساب تجريبي ثم توقفت اربع سنوات بسب دراستي الصعبه ...

وعدت الان والحمدلله متفائل كثيرا وفي النهاية هي تجاره ....

هههه , اه على الاسهم , كفاية انك لا تربح الا من الارتفاع بعكس الفوركس تربح م الاتجاهين ومزايا اكثر
المهم نقدر انقول من خلال صديق ايضاً

بالنسية لي
في البداية كنت ابحث عن اي مصدر دخل من النت عشان كنت بحب اشتغل و اصرف علي نفسي و كده بس عشان ظروف دراستي و الكلية مكنش ينفع اشتغل و انا في الدراسة فلجأت للعمل من النت بجانب الدراسة

في الاول اشتغلت في شركات الضغط علي الاعلانات لمده و بعد كده سبتها
بعدها اشتغلت شوية في التسويق الشبكي في gmi و من هنا كانت بدايتي مع الفوركس

عشان و انا في التسويق الشبكي قرأت عن وارين بافيت و علاقته بالمجال ده و عرفت بعد كده انه من وحوووووووووش الفوركس في العالم فشدني المجال دا و بدأت ابحث علي النت حتي وجدت فيديوهات الدكتور اسامه الذي تعلمت منه كتيييييير اوي و بعدها و انا هنا في هذا المنتدي العظيم اتعلم منه و من اعضاؤه كل يوم .

قصة تشبه اغلب قصص الاعضاء حسب ما ارى
بمعنى تعرفت على الفوركس من اعلانات على النت

استمتعت وانا اقرا تجاربكم
ما زلت لم اخلص منها .
و جاري الكتابة

الموضوع بدا من عملي في مقهى انترنيت
وقضاء اوقات كبيرة على النت
وكانت اغلبها منتديات
العاب اونلاين جرائد دردشة
فبدات اسمع عن الربح من ال نت
و دخلت المجال للاسف كان عن طريق شركات الربح من الاعلانات و هي 95 باليمة نصابة
تضغط 4 اعلانات في اليوم ب 1 سنت للاعلان والدفع بعد الوصل للحد الادنى 2 دولار او 1 دولار
و تبقى تبحث عن ريقايلات
ولما توصل الى الحد الادنى تدخل الشركة ولا تجدها فتدخل المنتديات تجد كاتبين نصب
وكان هناك اعلانات لايتورو
و عندما ادخل اجد ديمو 10000 دولار
فانعلهم واسكر و اقول من يعطيك هادا المبلغ لكن لم اكن افهم معنى ديمو
و بدات ادخل للمنتديات المهتمة بالفوركس
و انا مستقر مع اف اكس ارابيا
من صغري كنت اعشق البورصة ومشاهدة افلام عن حياة سكان وول ستريت
لكن لو كنت اعلم ان المفتاح اسمه الفوركس لكنت دخلته من 2002 .
لانني كنت اكتب اريد شراء الاسهم
او اريد تبادل عملة

موفقين و متشوق لسماع باقي الاعضاء

جميل يا خالد باشا
يعني عن طريق اعلانات على النت ..

DrTrader
16-04-2012, 04:02 PM
السلام عليكم
مشكور اخي بشار على المضوع حقا موضوع شيق

قصتي انا هي اول شيء كان لدي شغف كبير بتجارة عبر النت و اولها كانت عن طريق مواع البي تي سي و لكن للاس لم تعجبني طريقة عملها....الخ؟
بعدها قررت ان اسال العم جووجل و قلت افضل تجارة عبر النت والجواب على الغلب كانت عن الفوركس وكانت سنة 2011 وبدات التعمق في هذا المجال والحمد لله.

أ.نادر غيث
17-04-2012, 05:36 PM

جيد
عن طريق اعلان ..

يا سلام عليك يا ابوبشار على المواضيع:
انا الان اعتبر مبتدئ لاكن قصتي مع الفوركس بدائت في عام 1999- 2000 عندما اخبرني عناها صديق واطلعت ونزلت البرنامج التجريبي ايامها ولم يكون بالشكل الديمو الذي يستخدم الان كان عن عبارة برنامج تحملة ومش ضروري الاتصال للانترنت للعمل فية. وكنت ممكن تسرع الوقت عشان تشوف نتائج عملك بسرعة وهكذا.
تعلمت البدايات عنها كيف يكون المتجارة وايش معنى فوركس والعملات والمؤشرات لاكن للاسف الشديد كنت في وقتها مشغول في اعمال وكان ايضا طرق التعلم صعبة، وكان لا تجد احد يطقن شغلة الفوركس في بلدي اليمن حتى الان لا تجد احد يتحدث معك عن الفوركس الا في النادر.
بعدها ومع نهاية 2011 قررت ان اتعلم اللعبة صح وبداءت بالدراسة وانا الان مازلت ادرسها والتعلمها حتى يومنا هذا
للان لم اكسب ولم اخسر درولار واحد لاني عملت لنفسي خطة دراسة لمدة 6 اشهر قبل البدء بالشغلة لايف.
انا متشوق لانهاء دراستي فيها والبدء بشكل جدي
واشكر المنتدى والقائمين علية والاعضاء الكرام وكل من ساعدني على طريقي
ابراهيم
يعني فوركس قديم جداً
بنقدر انقول ايضاً عن طريق صديق ..

الاستاذ ابو بشار
مشكور على القهوه
والمره الثانية على حسابي إن شاء

اهلاً وسهلاً بك

السلام عليكم

قصتي انا هي اول شيء كان لدي شغف كبير بتجارة عبر النت و اولها كانت عن طريق مواع البي تي سي و لكن للاس لم تعجبني طريقة عملها....الخ؟
بعدها قررت ان اسال العم جووجل و قلت افضل تجارة عبر النت والجواب على الغلب كانت عن الفوركس وكانت سنة 2011 وبدات التعمق في هذا المجال والحمد لله.

عن طريق اجابات جوجل ..
جميل جداً وهذه اول حالة اراها عن طريق الاجابات

احمد صلاح
17-04-2012, 08:53 PM
السلام عليكم

اهلا وسهلا بك ياغالى وبجميع الاعضاء المحترمين ,
وبجد نتشرف بيكم

ويارب نقدر نفيدكم بأى شىء :1 (44):

z3em
18-04-2012, 12:09 AM

لكل منا قصة مع هذا السوق , فهناك من عرف الفوركس من خلال منتديات الفوركس , والبعض تعرف عليه من خلال صديق , واخر من خلال رسالة على الايميل ...

والقهوة على حسابي ياz3em:1 (94):

متشكر يااغالي علي القهوة
واذا كان في قهوة اذا هناك افكاار متدااولة
اولا احب البورصة جدا
واذا وجدت في يوم من الاياام ورقة مقطوعة من جريدة ومتروكة علي الارض
ويكون بها عناوين عن اسواق المال واسعار الاسهم
اترك كل شيء وانسي كل شيء واغوص في هذا العاالم عاالم الالغاز والاسرار والتوقعات
واعشق تجاارة العملات علي ارض الواقع
بدايات تعرفي علي الفوركس
كلما ادخل علي النت
اجد جاانب الشاشة فوركس وتجاارة العملات فساءلت نفسي ذات مرة
لما لاتدخل وتتعرف علي الفوركس
والحقيقة عندما دخلت عاالم الفوركس كاانت كلها معلومات عن قراءة الاساسيات
وبدءت اشعر بالملل قليلا
حتي جااءت لحظة المفاجاءة اتذكرها جيدا
عندما سمعت كورسات فوركس مجاانية
من شخص يدعي اسامة عادل
فسريعا بدءت اشااهد كورسات الامبراطور اسامة عاادل وكانت الدهشة الاكبر انة من الاسكندرية
اصبح الامر بالنسباالي في غااية الانسجاام
وبدءت اربط بين الواقع والفوركس في تجاارة العملات
وكان هذا اليوم يوم وقفة عيد الاضحي الماضية
وتركت اصحاابي يوم الوقفة وكاءن لم يكن احد في انتظاري للخروج
وبدءت اتعرف علي الشاارت
وافهم الاخبار الاقتصاادية التي اعشقها وهكذا بدء الانسجام يزداد يوم ورااء الثااني وكل يوم اتطعش لاسيتعااب وفهم اخبار اقتصاادية جديدة تسااعدني علي فهم وتحديد الاتجاة العاام
ملحوظة احب الدولار قبل متاجرتي في الفوركس وكاان من اسباب دخولي الي عاالم الفوركس
معرفة القيم الحقيقة للعملات الاوربية بالتحديد
ولكن بعد الدخول الي عاالم الفوركس
اصبحت احب الاسترليني واليورو والين
احب ان اشكر الدكتور اسامة عادل علي هذة الافكاار
التي سوف تضااف لتااريخة الانساني
واشكر طبعا طبعا الاخ ابو بشار
علي الموضوع الجميل وعلي عزومة القهوة
وربناا يباركلك في ابنك بشار
تحيااتي للجميع

أ.نادر غيث
18-04-2012, 03:41 PM
متشكر يااغالي علي القهوة
واذا كان في قهوة اذا هناك افكاار متدااولة
اولا احب البورصة جدا
واذا وجدت في يوم من الاياام ورقة مقطوعة من جريدة ومتروكة علي الارض
ويكون بها عناوين عن اسواق المال واسعار الاسهم
اترك كل شيء وانسي كل شيء واغوص في هذا العاالم عاالم الالغاز والاسرار والتوقعات
واعشق تجاارة العملات علي ارض الواقع
بدايات تعرفي علي الفوركس
كلما ادخل علي النت
اجد جاانب الشاشة فوركس وتجاارة العملات فساءلت نفسي ذات مرة
لما لاتدخل وتتعرف علي الفوركس
والحقيقة عندما دخلت عاالم الفوركس كاانت كلها معلومات عن قراءة الاساسيات
وبدءت اشعر بالملل قليلا
حتي جااءت لحظة المفاجاءة اتذكرها جيدا
عندما سمعت كورسات فوركس مجاانية
من شخص يدعي اسامة عادل
فسريعا بدءت اشااهد كورسات الامبراطور اسامة عاادل وكانت الدهشة الاكبر انة من الاسكندرية
اصبح الامر بالنسباالي في غااية الانسجاام
وبدءت اربط بين الواقع والفوركس في تجاارة العملات
وكان هذا اليوم يوم وقفة عيد الاضحي الماضية
وتركت اصحاابي يوم الوقفة وكاءن لم يكن احد في انتظاري للخروج
وبدءت اتعرف علي الشاارت
وافهم الاخبار الاقتصاادية التي اعشقها وهكذا بدء الانسجام يزداد يوم ورااء الثااني وكل يوم اتطعش لاسيتعااب وفهم اخبار اقتصاادية جديدة تسااعدني علي فهم وتحديد الاتجاة العاام
ملحوظة احب الدولار قبل متاجرتي في الفوركس وكاان من اسباب دخولي الي عاالم الفوركس
معرفة القيم الحقيقة للعملات الاوربية بالتحديد
ولكن بعد الدخول الي عاالم الفوركس
اصبحت احب الاسترليني واليورو والين
احب ان اشكر الدكتور اسامة عادل علي هذة الافكاار
التي سوف تضااف لتااريخة الانساني
واشكر طبعا طبعا الاخ ابو بشار
علي الموضوع الجميل وعلي عزومة القهوة
وربناا يباركلك في ابنك بشار
تحيااتي للجميع
[/CENTER]

مشكور على الاطراء والكلام الطيب يا زعيم باشا
بنقدر انقول تعرفت على الفوركس عن طريق اعلان على النت ..

أ.نادر غيث
25-11-2012, 02:26 PM
عندنا اعضاء جدد كثر الان :1:
منتظرين نسمع باقي الشباب