المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب نصيحة من الخبراء

ahmednoooh
07-12-2011, 10:58 PM
فى البداية اوجة شكرى للمنتدى و اعضاء المنتدى الكرام اللى الواحد اتعلم منهم كتير و مازال يتعلم و فضلهم على الواحد كتير و الله

انا قررت باذن الله افتح حساب حقيقى بقيمة 1000 دولار ...... ماذا تنصحونى بحجم العينة التى ادخل بها على توصياتكم مثال توصية المصرى و توصيات امنية و خلافة ....هل ادخل ب 0.1 ام 0.05 و لماذا
و فى الدخول اللى نابع من وجهة نظرى حسب ما تعلمت منكم ادخل بحجم اقل ك 0.01 ولا 0.05 علما باننى لما ادخل على صفقات من ناتج حساباتى احدد اهداف و نقط قليلة حوالى 7-15 نقطة تقريبا ؟
و شكرا لكم جميعا.......
فى النهاية ادعو لكم و لى التوفيق و ادعولى كلكم و الله لأنى حاسس انى مقدم على حاجة خير ان شاء الله و الله يكرمنا جميعا و يوفقنا لما هو خير

احمد صلاح
07-12-2011, 11:15 PM
اهلا بكم معنا يا أحمد باشا فى المنتدى
ودائما منور ,,

بالنسبه لنوع تجارتك وهي تعتبر سكالبينج بمكسب من 7-15 نقطه ,,

اعتقد هيكون أفضل شىء ان تدخل صفقات بحجم .3 الى .5 فى هذه الحدود
ولا تنسى أن تضع الاستوب لوس فى كل صفقاتك ويكون مناسب بالنسبه لـ التيك بروفت ,,

تحياتى لك ياغالى ,
ونحن فى انتظار اى استفسارات منك
وموفق فى حسابك الجديد ياغالى ,

Elmasry
07-12-2011, 11:16 PM
اهلا اخي احمد

حضرتك لو شغال علي التوصيات معايا

اداره رأس المال معايا بتقول لكل 1000 دولار النقطه ب 1 دولار

يعني .... 0.10

واهلا بيك يا غالي

أحمد الرويني
07-12-2011, 11:23 PM
عن نفسي أميل إلي نسبة مخاطره 5% من حجم رأس مالي

أي دخول الصفقة بحد أقصي لا تتعدي نصف دولار عن كل عقودك

Elmasry
07-12-2011, 11:27 PM

يا راجل ده تضيع وقت

بس لو استراتجيتك بتثق فيها وتثق لتحليلك هيكون نسبه محترمه

انا بردو شغال ب 5 % يعني حسبها كده لو الاستوب 50 نقطه ولكل 1000 دولار 1 دولار هيبقا 5%

لكن انا بدخل الكلام ده في كل صفقه مش في كل الصفقات

وبالتوفيق حبيبي

ahmednoooh
07-12-2011, 11:29 PM
اهلا اخي احمد

حضرتك لو شغال علي التوصيات معايا

اداره رأس المال معايا بتقول لكل 1000 دولار النقطه ب 1 دولار

يعني .... 0.10

واهلا بيك يا غالي

شكرا على ردك يا غالى يعنى افهم من كدة فى حالة راس المال 1000 $ لما ادخل على توصية من توصياتك ادخل بحجم عينة 0.1 >>> اللى هى فى هذة الحالة النقطة ب 1 $
و لما ادخل على حاجات من عندى اخللى حجم العينة اقل مثلا 0.05 او على حد اقصى 0.1 فى الحلات شبة المضمونة ؟؟؟ صح كدة ؟

شكرا على ردك يا اخى الكريم يعنى على كلامك بحجم عينة 0.05 صح كدة ؟

أحمد الرويني
07-12-2011, 11:35 PM
يا راجل ده تضيع وقت

انا بردو شغال ب 5 % يعني حسبها كده لو الاستوب 50 نقطه ولكل 1000 دولار 1 دولار هيبقا 5%

وبالتوفيق حبيبي

حبيبي أحنا هنا مش بنقول كلام مضيعة للوقت و لا أي كلام

أنا بقول عن الطريقة الي بميل إليها في المتاجره تكون زي متكون مش منتظر رأي حضرتك فيها

تسلم يا غالي علي الرد

Elmasry
07-12-2011, 11:40 PM
حبيبي أحنا هنا مش بنقول كلام مضيعة للوقت و لا أي كلام

أنا بقول عن الطريقة الي بميل إليها في المتاجره تكون زي متكون مش منتظر رأي حضرتك فيها

تسلم يا غالي علي الرد

ماشي يا جميل وتسلم علي كلامك

Tarek adel
07-12-2011, 11:47 PM
لو شغال على الديمو كويس وبتحط ستوب وبروفيت وبتكسب يبقه ادخل ب 5% زى ما الاستاذ احمد روينى قال لان دى النسبة المتعارف عليها عاده
اما لو عاوز تدخل عشان المجال عاجبك ومش قادر تصبر على ما يكونلك حساب حقيقى فانصحك ب 1% فقط الى ان تتمكن من الربح
المكاسب فى الفوركس صعبه فعلا

ahmednoooh
08-12-2011, 12:05 AM
لو شغال على الديمو كويس وبتحط ستوب وبروفيت وبتكسب يبقه ادخل ب 5% زى ما الاستاذ احمد روينى قال لان دى النسبة المتعارف عليها عاده
اما لو عاوز تدخل عشان المجال عاجبك ومش قادر تصبر على ما يكونلك حساب حقيقى فانصحك ب 1% فقط الى ان تتمكن من الربح

شكرا يا جميل على ردك ان شاء الله احاول ادخل على قدى فى البداية .....لأن الحقيقى غير الديمو .....الديمو الواحد بيعوض و بيرجع الحساب تانى
فى الحقيقى حاجة تانية اكيد

احمد صلاح
08-12-2011, 12:10 AM

طارق باشا أحمد بيقول انه التيك بروفت بتاعه 7-15 نقطه
يدخل 1%
يعنى كل لو باعتبار كسب 10 نقط من صفقه يبقه مكسبه منها 1 دولار من رأس مال 1000 دولار ؟؟

نسبه ضعيفه جداااا

أعتقد دا يبقه ممتاز لو هوه شغال سوينجات وتبريدات او مضاعفات ,,

بالتوفيق

Tarek adel
08-12-2011, 12:52 AM
طارق باشا أحمد بيقول انه التيك بروفت بتاعه 7-15 نقطه
يدخل 1%
يعنى كل لو باعتبار كسب 10 نقط من صفقه يبقه مكسبه منها 1 دولار من رأس مال 1000 دولار ؟؟

نسبه ضعيفه جداااا

أعتقد دا يبقه ممتاز لو هوه شغال سوينجات وتبريدات او مضاعفات ,,

بالتوفيق
مانا قايله لو مش بتكسب فى الديمو ومبتدىء يعنى يبقه يدخل باصغر لوت فى العالم لان الصح انه ميفتحش حساب حقيقى اصلا الا بعد ما يكون خد خبرة معقولة فى الديمو
1% بس عشان يقوى قلبه فى الفوركس مش للربح اكيد

أ.نادر غيث
08-12-2011, 10:15 PM
يا راجل ده تضيع وقت

وبالتوفيق حبيبي

اضاعة الوقت اهون وافضل من اضاعة المال ...
اؤكد على مخاطرة قليلة وعدم المغامرة والا السوق لن يرحم احداً

alshreef2011
09-12-2011, 02:58 PM
انا لا اميل ب 1% للصفقة كحد اعلى مخاطرة ومافيش صفقة تستاهل تخاطر ب اعلى من كده
10 صفقات اجمالى ربح اعتقد تحقق 10 % شهريا وهى نسبة جيدة

بذلك لو استوبك 100 نقطة يبقى اللوت 10 سنت
استوبك 50 نقطة لوت حضرتك 20 سنت

هذه وجهه نظرى ياغالى

أحمد الرويني
09-12-2011, 11:22 PM
حدد نسبة المخاطرة التي تريد ان تعمل بها واحسب إدارة رأس المال الصحيحة حسب هذه المخاطر (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16708)

hossam hassan
10-12-2011, 12:39 AM
فى البداية اوجة شكرى للمنتدى و اعضاء المنتدى الكرام اللى الواحد اتعلم منهم كتير و مازال يتعلم و فضلهم على الواحد كتير و الله

انا قررت باذن الله افتح حساب حقيقى بقيمة 1000 دولار ...... ماذا تنصحونى بحجم العينة التى ادخل بها على توصياتكم مثال توصية المصرى و توصيات امنية و خلافة ....هل ادخل ب 0.1 ام 0.05 و لماذا
و فى الدخول اللى نابع من وجهة نظرى حسب ما تعلمت منكم ادخل بحجم اقل ك 0.01 ولا 0.05 علما باننى لما ادخل على صفقات من ناتج حساباتى احدد اهداف و نقط قليلة حوالى 7-15 نقطة تقريبا ؟
و شكرا لكم جميعا.......
فى النهاية ادعو لكم و لى التوفيق و ادعولى كلكم و الله لأنى حاسس انى مقدم على حاجة خير ان شاء الله و الله يكرمنا جميعا و يوفقنا لما هو خير
ياجماعة الراجل بيقول انة بيدخل على توصيات يعنى معندهوش طريقة بيتاجر بيها مجبش سيرة انة بيتاجر اسكالبينج ولا حاجة عشان يدخل ب 3 و5 مينى واضح انة جديد يعنى عشان كدا قبل محد يقولة ادخل [ 5% ولا 1% لازم يفهم كان من الافضل ان يفتح حساب مبلغ اقل يتاجر علية عشان يتعلم
تانى حاجة لو هايتابع توصيات حد يبقا يتابع معاة كل التوصيات وصاحب ورشة التوصيات هو الى هايقولة على نسبة المخاطرة حسب الاستراتيجية زى المصرى مثلا
ونصيحة منى اتعلم كويس واتقن طريقة للمتاجرة وقبل الاستراتيجية الفنية اتعلم ازاى تدير راس مالك هى السبيل الوحيد الى هاخليك موجود بالسوق واتمنالك التوفيق

ahmednoooh
10-12-2011, 06:53 PM
باشكر كل اللى رد فى الموضوع ........ و انا وا لله باستفيد من المنتدى الكبير و العظيم كتير جداا و شوفت فيديوهات التعليم و فتحت حسابات ديمو و الواحد اكد مازال يتعلم
وباقدر اشوف حركة الترنددات و مؤشر الموفنج افريج و اتعملت كتير من المؤشرات لكن لى سؤال مباشر ..... يا ريت اسمع رد علية مباشر

فى الحساب الحقيقى لما ادخل على صفقات مباشرة من خلاص التوصيات مثل المصرى و امينة .... ادخل بحجم عينة .... 0.1 كويس ؟؟؟
و لما ادخل انا حسب خبرتى المتواضعة و بعض المؤشرات و الترنددات و الحاجات اللى باتعامل بيها و انا بادخل باهداف كما قولت اقرب الى استرتيجيات اسكالبينج ... ادخل بحجم عينة كام ؟؟؟ هل 0.1 كويس و لا اقل مثلا 0.05 ,ولا اية ؟؟؟

محمد الخولى
10-12-2011, 08:07 PM
باشكر كل اللى رد فى الموضوع ........ و انا وا لله باستفيد من المنتدى الكبير و العظيم كتير جداا و شوفت فيديوهات التعليم و فتحت حسابات ديمو و الواحد اكد مازال يتعلم
وباقدر اشوف حركة الترنددات و مؤشر الموفنج افريج و اتعملت كتير من المؤشرات لكن لى سؤال مباشر ..... يا ريت اسمع رد علية مباشر

فى الحساب الحقيقى لما ادخل على صفقات مباشرة من خلاص التوصيات مثل المصرى و امينة .... ادخل بحجم عينة .... 0.1 كويس ؟؟؟
و لما ادخل انا حسب خبرتى المتواضعة و بعض المؤشرات و الترنددات و الحاجات اللى باتعامل بيها و انا بادخل باهداف كما قولت اقرب الى استرتيجيات اسكالبينج ... ادخل بحجم عينة كام ؟؟؟ هل 0.1 كويس و لا اقل مثلا 0.05 ,ولا اية ؟؟؟

لا طبعا نصف دولار ودولار كامل كتير ممكن 30 سنت او 20 سنت دا لو على شغلك انت وبعدين من وجهة نظرى
انك ممكن تدخل مع ورشة المصرى وتخلى الحجم 1 دولار زى ما المصرى قايل 1000 دولار ندخل ب 1 دولار
وهكذا كل ورشة على حسب الحجم اللى محدداه