المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شركات الفوركس وطرق النصب فيها علي العملاء

snackmans
18-12-2011, 04:12 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بين يديكم الانكتاب يحكى طرق نصب شركات الفوركس (http://www.fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=38) على العملاء وذلك من خلال تجارب شخصيه

ارجو ان يستفيد الجميع من هذا الكتاب ويمكننى الرد على اى استفسار

معلومة : الكتاب ليس هدفه تخويف الناس من الفوركس ولكن هدفه المساعدة فى اختيار البروكر المناسب او الشركة المناسبة التى لن تعمل على خسارتك باختصار ( سوق عادل )

وجزاكم الله كل خير

رابط الكتاب

https://rapidshare.com/#!download|31...0812D81122|0|0 (https://rapidshare.com/#%21download%7C315l32%7C2972187888%7CNew.docx%7C28 %7CR%7EE0F49069572238D2CD045D0812D81122%7C0%7C0)

او

http://www.mediafire.com/?bizc3l8ywg513ck

snackmans
18-12-2011, 04:13 AM
يمكنكم ايضا وضع اسم الشركة التى تريدون البحث عن اصولها او مدى مصداقيتها وسوف اقوم بالرد عليكم وبالدليل ويمكنكم ايضا السؤال عن اى شئ فى سوق الفوركس

cPaNeL
18-12-2011, 04:49 AM
نفس المووضع دة قريتة في منتدي اخر بنفس الشخصية ................ اتمني ان تكون بجد خايف علينا
شكراااااا

أحمد الديب
18-12-2011, 04:53 AM
انا قريتو في 3 منتديات لحد دلوقتي من نفس الشخص
اتمني من صاحب الموضوع يكون هدفه الافاد فعلا مش حاجة تانيه

snackmans
18-12-2011, 04:53 AM
نفس المووضع دة قريتة في منتدي اخر بنفس الشخصية ................ اتمني ان تكون بجد خايف علينا
شكراااااا

انا قريتو في 3 منتديات لحد دلوقتي من نفس الشخص
اتمني من صاحب الموضوع يكون هدفه الافاد فعلا مش حاجة تانيه

اتمنى ان الموضوع يصل الى كل الناس فى جميع دول العالم العربى خاصا ان شركات الفوركس بتستغل عدم معرفه العرب بقوانين هذا المجال ويستغلوا ذلك فى النصب عليهم بطريقه يشعرون بيها او لا يشعرون بيها

وفقك الله . .

cPaNeL
18-12-2011, 04:55 AM
ربنا يديك عليقد نيتك يا اخ snakman شكرا لك

snackmans
18-12-2011, 05:09 AM
ربنا يديك عليقد نيتك يا اخ snakman شكرا لك
احب ان اوضح اخى الكريم اذا قمت او قام اى شخص بنقل الموضوع والكتاب بمنتديات اخرى او باى مكان اخر حتى ولو كان باسمه فهذا الشىء لن يزعجبنى بل ساكون شاكر له بانه يساعدنى على نشر هذا الموضوع وتوعيه المتاجرين فى مصر والعالم العربى

وشكرا لك اخى الكريم

أحمد الديب
18-12-2011, 05:10 AM
طيب بما ان الموضوع مفتوح للنقاش وحضرتك قايل ان الخبرة دي بصفتك كنت صاحب بروكر قبل كدا
كنت بتستخدم الطرق دي في البروكر بتاعك ؟
والبروكر كان اسمه ايه وبالمناسبة هو ليه مستمرش ؟

mohamed1
18-12-2011, 06:03 AM
يا ريت رأيك ف اف اكس ددى - سليوشن - البارى - ميج بنك- ديكسكوبى فرع اوربا - وندسور معلش هما كتير بس احب اعرف عنهم معلومات و رايك فيهم

أحمد الديب
18-12-2011, 06:22 AM
يا ريت رأيك ف اف اكس ددى - سليوشن - البارى - ميج بنك- ديكسكوبى فرع اوربا - وندسور معلش هما كتير بس احب اعرف عنهم معلومات و رايك فيهم

+ فوركس يارد

night_light2008
18-12-2011, 06:53 AM
وما راى حضرتك فى شركة البارى بالتفصيل

mohamed1
18-12-2011, 07:06 AM
وما راى حضرتك فى شركة البارى بالتفصيل

و كمان قصة الجهة الرقابية انها بتتبع المكان الى موجودة ف وكدة ان البارى الشرق الاوسط الى ف دبى دة هيئة مش تبع حاجة و انظمة ecn , stp للبارى و ميج و بالتحديد ننتظر معلومات منك ع حد قولك اك ملم بهذة المسائل
الرابط مش شغال ارجو اعادة رفعو

night_light2008
18-12-2011, 07:24 AM
انا بحجد تعبت معنى كدة ان الشركات دة صممت لهدف النصب فقط ؟؟؟؟

night_light2008
18-12-2011, 07:26 AM
طيب لو نصب كدة اية مخلى حضرتك لسة بتاجر فى الفوركس ولية مبقتش ملياردير ولا مليونير طلما معاك اساس الموضوع من جوا

شريـر
18-12-2011, 08:26 AM
موضوع جبار واكثر من رائع ،،

وقد انتشرت هذه الايام فكرة ان تفتح الشركات الامريكيه العامله في الفوركس لها فرع في دوله اخرى وتمنع مواطني امريكا نفسهم من فتح فرع لهم في الدوله الاخيره .. فهل هذا اخي ايضا من اساليب النصب والاحتيال مع العلم اني سمعت ان هيئة الـ nfa لاتحمي سوى المقيمين في امريكا !!

وعلى نياتكم ترزقوون ،،

spedoboy
18-12-2011, 11:12 AM
طيب هو واضح كدا يا باشا من الكام ورقه اللي انت كاتبهم دول ان الفوركس اغلبه نصب في نصب فا انا شايف اننا نقوم نروح والدكتور اسامه يقفل المنتدي دي او يحوله لمنتدي اغاني وهشك بشك ايه رايك يا باشا ؟ :1 (80):

مدير الموقع
18-12-2011, 12:12 PM
اهلا بك اخى الفاضل..
كتاب جيد كنت قرات ما يشابهه بالانجليزية من فترة..
نعم هناك من يتلاعب من يريد ان يتلاعب و من لا يتلاعب هذا سوق فيه الصالح و الطالح و للامانة الطالح اكثر و على الجميع ان يتحرى الدقة فى اختيار شركة الوساطة المناسبة.

لكن علينا ان لا نؤمن بنظرية المؤامرة مع اى شركة نتداول عليها و الا نترك هذا السوق و نريح دماغنا لانه مكان غير مناسب اذن..
الشركات الكبيرة التى تنفذ الاف العقود يوميا من الصعب ان تتلاعب فى حسابات العملاء و التلاعب فى حسابات عميل معين ايضا امر صعب و عليه ان يتم على عدد كبير من العملاء من تعطيل سيرفرات او تاخير للتنفيذ او رفع سبريدات بشكل مفاجئ و الكثير من الاشياء..

اذن فنحن علينا البحث الدقيق قبل اختيار شركة الوساطة و العبرة فى التاكيد فى التنفيذ عبر البنك و هو السبيل الافضل للابتعاد عن التلاعب مع الماركت ميكرز..

تحياتى يا غالى و شكرا على الموضوع و اتمنى يفيد الجميع فى اختيار الشركات الصحيحة بالبحث عنها فى جوجل و السؤال عنها فى المواقع العربية و الاجنبية.
شكرا لك.

snackmans
18-12-2011, 07:00 PM
انا بحجد تعبت معنى كدة ان الشركات دة صممت لهدف النصب فقط ؟؟؟؟
ليست كل الشركات تستطيع ان تنصب إذا كانت تحت ادارة قويه مثل NFA ويجب ان تكون مسجلة فقط في هيئة رقابية واحدة

snackmans
18-12-2011, 07:04 PM
موضوع جبار واكثر من رائع ،،

وقد انتشرت هذه الايام فكرة ان تفتح الشركات الامريكيه العامله في الفوركس لها فرع في دوله اخرى وتمنع مواطني امريكا نفسهم من فتح فرع لهم في الدوله الاخيره .. فهل هذا اخي ايضا من اساليب النصب والاحتيال مع العلم اني سمعت ان هيئة الـ nfa لاتحمي سوى المقيمين في امريكا !!

وعلى نياتكم ترزقوون ،،
ال NFA تحمي جميع العملاء سواء كانوا أمريكيين ام لا فقط إذا لم تكون الشركة مسجلة في أي هيئة رقابية أخرى والا في هذه الحالة سوف تحمي الأمريكيين فقط وعلى كل متضرر الرجوع لقوانين بلده أولا

snackmans
18-12-2011, 07:09 PM
طيب هو واضح كدا يا باشا من الكام ورقه اللي انت كاتبهم دول ان الفوركس اغلبه نصب في نصب فا انا شايف اننا نقوم نروح والدكتور اسامه يقفل المنتدي دي او يحوله لمنتدي اغاني وهشك بشك ايه رايك يا باشا ؟ :1 (80):

أنا فقط أعمل على ارسال المعلومات بما يرضي الله ويخدم الناس بدون اي منفعة شخصية
الكثير في هذا السوق ينصبون على الناس وهدفي هو فضح الشركات النصابة ومساعدة الناس
أنا أتاجر في هذا السوق والحمد لله حققت ارباح كثيرة ولكن قبل هذا وقعت ضحية لشركات كثيرة
الساكت عن الحق شيطان اخرس كما قال رسولنا الكريم
مشكووووووووور

snackmans
18-12-2011, 07:33 PM
+ فوركس يارد

FXDD شركة مسجلة في ال NFA ,لكنها تقوم بتوجيه العملاء الي فرع مالطة حتى يمكنها فعل أي شيء دون رقابة
FxSolution من الشركات الكبرى ولكن ايضا تم تقديم شكاوى ضددها فى ال NFA
http://www.nfa.futures.org/basicnet/...12620&type=arb (http://www.nfa.futures.org/basicnet/CaseInfo.aspx?entityid=0312620&type=arb)
وشكاوى ال CFTC

http://www.nfa.futures.org/basicnet/...12620&type=rep (http://www.nfa.futures.org/basicnet/CaseInfo.aspx?entityid=0312620&type=rep)

بالإضافة إلى شكوى مقدمه ضدها في ال FSA ودفعت 490 ألف جنيه استرليني
شركة الباري من افضل الشركات قدمت ضدها شكوى واحدة في ال FSA لاتهامها بغسيل الأموال ودفعت غرامة 140 ألف جنه استرليني
وندوسر شركة مشهورة جدا ولكني لي تجربة شخصية معهم ورفعت عليهم دعوه ومازلت تنظر حتى الآن بسبب التلاعب في السبريد والاسعار
فوركس يارد مسجلة في قبرص ولا أعرف مدى قوة قبرص الإقتصادية حتى تقوم بالتحكم في الشركات هناك

alshreef2011
18-12-2011, 07:34 PM
تسلم ايدك ياغالى
جزاك الله خيرا

snackmans
18-12-2011, 07:36 PM
و كمان قصة الجهة الرقابية انها بتتبع المكان الى موجودة ف وكدة ان البارى الشرق الاوسط الى ف دبى دة هيئة مش تبع حاجة و انظمة ecn , stp للبارى و ميج و بالتحديد ننتظر معلومات منك ع حد قولك اك ملم بهذة المسائل
الرابط مش شغال ارجو اعادة رفعو
هذه الأنظمة ليست للعملاء العاديين ولكن للحسابات الكبيره فوق 50 ألف دولار وشركات السمسره وهي وسيلة دعايه ليس اكثر

أحمد الرويني
18-12-2011, 08:10 PM
جزاك الله كل خير يا غالي و إن شاء الله يكون موضوع مفيد

شريـر
18-12-2011, 08:55 PM
أنا فقط أعمل على ارسال المعلومات بما يرضي الله ويخدم الناس بدون اي منفعة شخصية
الكثير في هذا السوق ينصبون على الناس وهدفي هو فضح الشركات النصابة ومساعدة الناس
أنا أتاجر في هذا السوق والحمد لله حققت ارباح كثيرة ولكن قبل هذا وقعت ضحية لشركات كثيرة
الساكت عن الحق شيطان اخرس كما قال رسولنا الكريم
مشكووووووووور

افضحهم اخي بارك الله فيك .. دمرهم ابيد مخطاطهم للتامر على اموال العرب ونحن معك ..

الى الامام ..

الى الامام ..

ثوره .. ثوره

وعلى نياتكم ترزقوون ،،

أ.نادر غيث
18-12-2011, 10:25 PM
نعم موضوع اختيار شركة الوساطة امر في غاية الاهمية قبل الدخول في عالم الفوركس والمتاجرة

معاذ عودات
18-12-2011, 10:28 PM
كتاب مهم جداً
ويجب على كل شخص قرائته ،،
لكي لا يقع في وهم الشركات النصابه

احمد اسامه
18-12-2011, 10:39 PM
ياريت رأى حضرتك فى شركة كاش بريدج لان لى صديق خسر كتيير فى هذه الشركة

mohamed1
18-12-2011, 11:27 PM
طب و ميج بنك و دوكسكوبى اوربا يا باشا معلش قولى رأيك

hussien86
18-12-2011, 11:38 PM
موضوع رائع بجد وعرفت شغلات كتير جديده عليا...انا منشن علي الباري ان شاء الله ماتكون منهم

archiwork
19-12-2011, 12:42 AM
يصاب الشخص بالاحباط عندما يقرأ مثل هذه المقالات
ولكن قد يكون هذا هو الواقع بل الحقيقة بعينها
بالله عليك أخى قل لنا هل يوجد فى هذا العالم شركة واحدة تريد أن يربح العميل؟
ليستمر فى السوق وتستمر الشركة فى المكاسب من الاسبريد؟
لماذا لا تكسب هذه الشركات من الاسبريد فقط؟
ولماذا تنوى دائما انهاء الحساب لصالحها بأسرع وقت؟
ألا توجد شركة واحدة يستثمر بها الأموال بدون القلق من كل هذه الأساليب ؟

archiwork
19-12-2011, 12:46 AM
موضوع رائع بجد وعرفت شغلات كتير جديده عليا...انا منشن علي الباري ان شاء الله ماتكون منهم

أنا أيضا بفكر فى البارى أو دوكاسكوبى بنك
لكن دوكاسكوبى أشعر أنه أمان أكثر بسبب أنه كان لحد فترة قريبة لايتعامل مع الحسابات أقل من 100,000 دولار
ولذلك ده بروكر عاوز يشتغل ويكسب من فارق الأسبريد مشكلته بالنسبة لى فى الميتاتريدر وانه بيعتمد بشكل أساسى على الجافا
لكن أى شركة تقولك تعال اعمل ايداع بمبلغ صغير يبقى أكيد عاوز تنجز وتشطب على الحساب لأنها مش كسبانة منه حاجة

night_light2008
19-12-2011, 02:40 AM
انا كمان اخى الكريم بفكر فى البارى لو عندك معلومات عنها ياريت تفيدنى بها

archiwork
19-12-2011, 02:56 AM
معلوماتى عن البارى من السمع فقط أنها شركة محترمة ولكن الحقيقة لم أجربها فى حساب حقيقى
حاولت أفتح حساب معهم زمان لكن توقفت بسسب صعوبة اجراءت فتح الحساب لديهم
حيث لا يفتح حساب بسهولة للعميل ويطلب اثباتات وتوثيقات صعبة

night_light2008
19-12-2011, 03:02 AM
اسف للاطالة بس صعوبات زى اية معلش عشان انا مقبل فعلا بكرة ولا بعدة بفتح حساب حقيقى

archiwork
19-12-2011, 03:10 AM
اذا كنت من مصر مش هتعرف توثق جواز السفر أو البطاقة من محامى زى ماهما بيصروا على هذا الشرط
بالنسبة لى لم أفلح فى اقناعهم أننا فى مصر لايوجد عندنا محامى أو أى سلطة توثق وراء شعار الدولة
سواء على جواز السفر أو البطاقة الشخصية ولكن جرب يمكن يكونوا الأن سهلوا الدنيا
وتوقفت عند هذه النقطة معهم ولم أكمل الإجراءات لفتح حساب

night_light2008
19-12-2011, 03:12 AM
الف شكر اخى العزيز وانا فعلا من مصر

archiwork
19-12-2011, 03:19 AM
أهلا بيك ياغالى
وياريت تبلغنا اذا وصلت لشئ
وبالتوفيق

ForexEgyptian
19-12-2011, 07:54 AM
موضوع هام جداا فعلا

hussien86
19-12-2011, 10:15 AM
أنا أيضا بفكر فى البارى أو دوكاسكوبى بنك
لكن دوكاسكوبى أشعر أنه أمان أكثر بسبب أنه كان لحد فترة قريبة لايتعامل مع الحسابات أقل من 100,000 دولار
ولذلك ده بروكر عاوز يشتغل ويكسب من فارق الأسبريد مشكلته بالنسبة لى فى الميتاتريدر وانه بيعتمد بشكل أساسى على الجافا
لكن أى شركة تقولك تعال اعمل ايداع بمبلغ صغير يبقى أكيد عاوز تنجز وتشطب على الحساب لأنها مش كسبانة منه حاجة

معلوماتى عن البارى من السمع فقط أنها شركة محترمة ولكن الحقيقة لم أجربها فى حساب حقيقى
حاولت أفتح حساب معهم زمان لكن توقفت بسسب صعوبة اجراءت فتح الحساب لديهم
حيث لا يفتح حساب بسهولة للعميل ويطلب اثباتات وتوثيقات صعبة

اذا كنت من مصر مش هتعرف توثق جواز السفر أو البطاقة من محامى زى ماهما بيصروا على هذا الشرط
بالنسبة لى لم أفلح فى اقناعهم أننا فى مصر لايوجد عندنا محامى أو أى سلطة توثق وراء شعار الدولة
سواء على جواز السفر أو البطاقة الشخصية ولكن جرب يمكن يكونوا الأن سهلوا الدنيا
وتوقفت عند هذه النقطة معهم ولم أكمل الإجراءات لفتح حساب

أهلا بيك ياغالى
وياريت تبلغنا اذا وصلت لشئ
وبالتوفيق

ياأخي والله كلامك صحيح ..انا انفصمت وانا أحاول افتح حساب معهم :mad::1 (69)::1 (69):..
يطلب منك صورة واحده من إحدي الوثائق التالية: هوية وطنية او رخصة قياده او جواز سفر ..هذه للتحقق من الهوية الشخصية...
وصورتين من إحدي الوثائق التالية: كشف حساب بنكي او فاتورة مرافق (غاز ماء خط هاتف كهربا الخ) او كشف بطاقة ائتمان..وهذه للتحق من العنوان ..
طبعا كل هذه الوثائق يجب ان تكون مصدقة من قبل محام او مدير بنك او كاتب بالعدل بعبارة (مصدقة باعتبارها نسخة طبق الاصل ) وان تكون الوثائق جميعها صالحة لمده 3 اشهر وايضا لستة صواريخ مطلوبة :mad::mad:
الاسم الكامل للشخص اللي قام بتصديق الوثيقة :mad::mad:
توقيع الشخص اللي قام بتصديق الوثيقة :mad::mad:
عنوان عمل الشخص اللي قام بتصديق الوثيقة :1 (69)::1 (69):
التاريخ الذي تم تصديق الوثيقة فيها :mad::mad:
طبعا اي بند اي بند اي بند اخليت بيه لا يقبل فورا :mad::mad:

بالنسبة للايداع فيه 3 طرق :

[/URL]
1- عن طريق بطاقات الائتمان/الخصم

لا تتوفر لا تتوفر خدمة الدفع عبر بطاقات الائتمان/الخصم للمقيمين في الدول التالية: الأرجنتين، بوليفيا، بلغاريا، تشيلي، الصين، مصر، استونيا، الهند، إندونيسيا، كينيا، ماليزيا، نيجيريا، باكستان، رومانيا أو كوريا الجنوبية

* الرجاء الانتباه إلى أننا غير قادرون على التعامل مع دفعات من طرف ثالث.
2- تحويلات بنكية

3- شيكات (فقط داخل المملكة المتحده)

بالنسبة لسحب الاموال :
يمكن إجراء السحوبات فقط عن طريق تحويل بنكي ولن نقوم بأي تحويلات لطرف ثالث.

شوية استفسارات كده علي الماشي من الشركة نفسها

هل يمكن أن أودع مالاً باستخدام أنظمة PayPal , E-gold أو وسائل دفع أخرى عن طريق الإنترنت؟

لا. لا يمكن لنا أن نقبل بهكذا دفعات استناداً للأحكام الخاصة بنا لمكافحة عمليات غسل الأموال:1 (53)::1 (53):.
لماذا أنا بحاجة لتصديق وثائقي؟

كشركة خاضعة للأنظمة فإنه لدينا إجراءات للتأكد من هوية عملائنا، وإننا نتحمل المخاطرة القادمة من ذلك. لذلك فإنه من الضروري في بعض الأحيان أن نطلب من العميل أن تكون وثائق إثبات هويته الشخصية مصدقة قبل أن يتم إرسالها إلينا. من غايات هذا الإجراء الحؤول دون ارتكاب (جرم) انتحال الشخصية ضد عملائنا، وبالتالي فإن هذا الإجراء يصب بشكل كامل في مصلحة عملائنا.

Alpari (UK) المحدودة مرخصة ومنظمة من قبل سلطة الخدمات المالية (FSA) بسجل رقم 448002.
رقم السجل لدى VAT هو 995939140. رقم الشركة 05284142. عنوان المكتب المسجل: 201 بيشوبس غيت، لندن، EC2M 3AB، المملكة المتحدة.للمزيد من المعلومات الرجاء العودة إلى سجلات السلطة FSA من خلال زيارة الموقع الالكتروني للسلطة [URL="http://www.fsa.gov.uk/Pages/register/"]FSA's website (https://my.alpari.co.uk/ar/cards/login/).

لكن مع كل هذا مازلت احترم هذه الشركة وسأحاول بكل الطرق أن افتح حساب معهم :1 (77)::1 (77)::1 (77):

الحالم
19-12-2011, 10:38 AM
نسال الله ان تنفع الجميع ونستفيد من تجربتك

snackmans
19-12-2011, 06:55 PM
ياأخي والله كلامك صحيح ..انا انفصمت وانا أحاول افتح حساب معهم :mad::1 (69)::1 (69):..
يطلب منك صورة واحده من إحدي الوثائق التالية: هوية وطنية او رخصة قياده او جواز سفر ..هذه للتحقق من الهوية الشخصية...
وصورتين من إحدي الوثائق التالية: كشف حساب بنكي او فاتورة مرافق (غاز ماء خط هاتف كهربا الخ) او كشف بطاقة ائتمان..وهذه للتحق من العنوان ..
طبعا كل هذه الوثائق يجب ان تكون مصدقة من قبل محام او مدير بنك او كاتب بالعدل بعبارة (مصدقة باعتبارها نسخة طبق الاصل ) وان تكون الوثائق جميعها صالحة لمده 3 اشهر وايضا لستة صواريخ مطلوبة :mad::mad:
الاسم الكامل للشخص اللي قام بتصديق الوثيقة :mad::mad:
توقيع الشخص اللي قام بتصديق الوثيقة :mad::mad:
عنوان عمل الشخص اللي قام بتصديق الوثيقة :1 (69)::1 (69):
التاريخ الذي تم تصديق الوثيقة فيها :mad::mad:
طبعا اي بند اي بند اي بند اخليت بيه لا يقبل فورا :mad::mad:

بالنسبة للايداع فيه 3 طرق :

1- عن طريق بطاقات الائتمان/الخصم

لا تتوفر لا تتوفر خدمة الدفع عبر بطاقات الائتمان/الخصم للمقيمين في الدول التالية: الأرجنتين، بوليفيا، بلغاريا، تشيلي، الصين، مصر، استونيا، الهند، إندونيسيا، كينيا، ماليزيا، نيجيريا، باكستان، رومانيا أو كوريا الجنوبية

* الرجاء الانتباه إلى أننا غير قادرون على التعامل مع دفعات من طرف ثالث.
2- تحويلات بنكية

3- شيكات (فقط داخل المملكة المتحده)

بالنسبة لسحب الاموال :
يمكن إجراء السحوبات فقط عن طريق تحويل بنكي ولن نقوم بأي تحويلات لطرف ثالث.

شوية استفسارات كده علي الماشي من الشركة نفسها

هل يمكن أن أودع مالاً باستخدام أنظمة PayPal , E-gold أو وسائل دفع أخرى عن طريق الإنترنت؟

لا. لا يمكن لنا أن نقبل بهكذا دفعات استناداً للأحكام الخاصة بنا لمكافحة عمليات غسل الأموال:1 (53)::1 (53):.
لماذا أنا بحاجة لتصديق وثائقي؟

كشركة خاضعة للأنظمة فإنه لدينا إجراءات للتأكد من هوية عملائنا، وإننا نتحمل المخاطرة القادمة من ذلك. لذلك فإنه من الضروري في بعض الأحيان أن نطلب من العميل أن تكون وثائق إثبات هويته الشخصية مصدقة قبل أن يتم إرسالها إلينا. من غايات هذا الإجراء الحؤول دون ارتكاب (جرم) انتحال الشخصية ضد عملائنا، وبالتالي فإن هذا الإجراء يصب بشكل كامل في مصلحة عملائنا.

Alpari (UK) المحدودة مرخصة ومنظمة من قبل سلطة الخدمات المالية (FSA) بسجل رقم 448002.
رقم السجل لدى VAT هو 995939140. رقم الشركة 05284142. عنوان المكتب المسجل: 201 بيشوبس غيت، لندن، EC2M 3AB، المملكة المتحدة.للمزيد من المعلومات الرجاء العودة إلى سجلات السلطة FSA من خلال زيارة الموقع الالكتروني للسلطة FSA's website (http://www.fsa.gov.uk/Pages/register/).

لكن مع كل هذا مازلت احترم هذه الشركة وسأحاول بكل الطرق أن افتح حساب معهم :1 (77)::1 (77)::1 (77):

اخى العزيز
تاشركة تطلب هذه الوثائق بسبب انها دفعت غرامة 140 الف جنية استرلينى نتيجة لاتهامها بغسيل الاموال
يوجد شركات كثيرة قوية جدا جدا ولا تطلب كل هذه التعقيدات فقط جواز سفر ( باسبور ) صالح , وحساب بنكى يطابق الاسم فى جواز السفر تماما بدون نقصان اى حروف , وهوية شخصية فقط لا غير ولكن يعيب هذه الشركات انك لا تسطيع البدء باقل من 500 دولار وهذا يعنى انه لا توجد حسابات صغيرة , يمكننى مساعدة اى شخص يطلب النصيحة فقط بمقابل الدعاااااااااااااااااااااااااء
وفقنا ووفقكم الله تعالى لما يحب ويرضى

hussien86
19-12-2011, 09:15 PM
طيب اخي لو تساعدني ممكن تقلنا مثلا اسم شركة او شركتين من الشركات القوية اللي ذكرتها غير الالباري..وشكرا علي موضوعك الهايل

احمد صلاح
19-12-2011, 11:21 PM
بارك الله فيك ,
جارى التحميل يا اخى ,

ومشاهده الموضوع

الغامدي
19-12-2011, 11:59 PM
شكرا لصاحب الموضوع .... وسؤالي عن جين كابيتال ؟

snackmans
20-12-2011, 05:42 PM
طيب اخي لو تساعدني ممكن تقلنا مثلا اسم شركة او شركتين من الشركات القوية اللي ذكرتها غير الالباري..وشكرا علي موضوعك الهايل

اخى الكريم
اذا قمت انا بوضع اسم اى شركة مهما كانت قوتها ومصداقيتها فسوف يقال اننى وضعت الكتاب للترويج لهذه الشركة عن طريق التشكيك فى باقى الشركات ... الهدف هو مساعدة الناس فى اختيار البروكر المناسب وهذا الموضوع هامجدا وصعب للغاية لان ليس كل البروكز مهما كانوا صادقيين يناسبون كل العملاء .... سوف اساعد من يطلب مساعدتى بدون مقابل ( الا الدعاء ) فقط
وجزاكم الله خيرا

مدير الموقع
21-12-2011, 09:40 AM
شكرا اخى الكريم على المساعدة بس خلينى اسال لماذا نسالك انت تحديدا عن شركات اخرى فى السوق..
ما هى خبرتك مع شركات اخرى و ما هى علاقتك بها كى تكون الشخص المناسب للاجابة عن السؤال.
يعنى ارى البعض سالك عن شركة جين كابيتال فما هى علاقتك بالشركة و كيف يمكنك الحكم عنها انها جيدة او سيئة؟هل عملت معهم او هل كان لك حسابا حقيقيا؟
الامر نفسه مع كل الشركات لماذا نسالك انت تحديدا؟هل بسبب انك نشرت كتابا عن تلاعبات من يريد ان يتلاعب :)
تحياتى و اتمنى تكون وجهة نظرى وصلت ليك و للجميع او تظهر لنا ما يثبت درايتك الواسعة و تعاملاتك مع كل هذه الشركات لتكون محل الثقة فى السؤال.
تقبل ودى و تقديرى

snackmans
21-12-2011, 02:18 PM
شكرا اخى الكريم على المساعدة بس خلينى اسال لماذا نسالك انت تحديدا عن شركات اخرى فى السوق..
ما هى خبرتك مع شركات اخرى و ما هى علاقتك بها كى تكون الشخص المناسب للاجابة عن السؤال.
يعنى ارى البعض سالك عن شركة جين كابيتال فما هى علاقتك بالشركة و كيف يمكنك الحكم عنها انها جيدة او سيئة؟هل عملت معهم او هل كان لك حسابا حقيقيا؟
الامر نفسه مع كل الشركات لماذا نسالك انت تحديدا؟هل بسبب انك نشرت كتابا عن تلاعبات من يريد ان يتلاعب :)
تحياتى و اتمنى تكون وجهة نظرى وصلت ليك و للجميع او تظهر لنا ما يثبت درايتك الواسعة و تعاملاتك مع كل هذه الشركات لتكون محل الثقة فى السؤال.
تقبل ودى و تقديرى
اخى العزيز
انا لم انشئ هذا الموضوع لهدف شخصى او حتى يسالنى الناس ولكن لو الهدف ان كل شخص تعامل مع شركة ووجد بها شئ حسن او شئ سئ ان يكتب تجربته اما بالنسبة لاسئلة الناس فانا كل ما افعله ان اقرا عن الشركة واحاول ان اسال اصدقائى ممن تعاملوا معها... بغض النظر عن خبرتى السابقة اننى كنت مدير لغرفة الديلنج فى شركة فوركس سابقة .
معلومة : هناك اكثر من 40 الف شركة فى المجال واذا ابتعدنا عن الشركات التى قال بعض الناس عليها انها سيئة فسوف نجد الكثير غيرها من مقدمى نفس الخدمة.
هل من الممكن ان اضع رخصة ال NFA خاصتى التى تثبت اننى تاجر ؟
ام هذا سوف يكون على سبيل الدعاية
مشكور

snackmans
21-12-2011, 03:21 PM
شكرا لصاحب الموضوع .... وسؤالي عن جين كابيتال ؟

اهلا بيك اخى الكريم
وبالنسبه لجين كابيتال حصلت شكاوى عديدة من شركة جين كابيتال والشركات التابعة لها وحتى الان لم تنظر فى اى واحدة لان كل شركة تابعة لها تعمل بقانون مختلف لذلك لا يوجد قانون واحد يخدم كل المستثمرين وقد اكتسبوا سمعة سيئة جدا مما جعلهم يغيرون اسم بعض الشركات اكثر من مرة حتى يحاولوا البدء من جديد دون تاريخ سئ

و وفقك الله

m-19
21-12-2011, 03:38 PM
السلآم عليكم:1 (84):
أنا حاب أسئل راعي الموضوع عن شركه المستقبل الذكي
هل مازالت على وعودها أم أقفلت أم مذا حصل لها
وهل هي موثوقه ومباحه:1 (86):
وبس:1:

snackmans
23-12-2011, 12:32 AM
السلآم عليكم:1 (84):
أنا حاب أسئل راعي الموضوع عن شركه المستقبل الذكي
هل مازالت على وعودها أم أقفلت أم مذا حصل لها
وهل هي موثوقه ومباحه:1 (86):
وبس:1:

اتمنى من اخى الكريم ان تضع الموقع . .

Qadri
24-12-2011, 01:03 AM
مارأيك اخى الكريم فى شركة admiral markets ?

snackmans
14-01-2012, 02:33 PM
مارأيك اخى الكريم فى شركة admiral markets ?

اهلا بك اخى الكريم واسف على التاخير

بخصوص شركه admiral markets فهى شركه مسجله فى (MiFID) و (MiFID) هى هيئه تتبع الاتحاد الاوربى ولكن قواعد هذه الهيئه ليست الزاميه اى ليس من الشرط ان تتلزم الشركات التابعه لهذه الهيئه بقواعد الهيئه فهى قواعد وقوانين ليست الزاميه

وفقك الله احى الكريم . .

alsabr.v
14-01-2012, 06:26 PM
أرجو فادتي عن شركة أمانة كابيتل ما هو وضعها ارجو افادتي

snackmans
15-01-2012, 02:08 AM
أرجو فادتي عن شركة أمانة كابيتل ما هو وضعها ارجو افادتي

شركه امانه كابيتل ليس لها ترخيص سوى من البنك المركزى اللبنانى . . وهنا ينتهى الكلام واكيد حضرتك تعرف قانونيه الفوركس فى العالم العربى

alsabr.v
15-01-2012, 05:15 PM
طيب ما هي الشركة التي تنصحني ان اعمل معها اخي

snackmans
16-01-2012, 01:49 AM
طيب ما هي الشركة التي تنصحني ان اعمل معها اخي
اخى الكريم
اذا قمت انا بوضع اسم اى شركة مهما كانت قوتها ومصداقيتها فسوف يقال اننى وضعت الكتاب للترويج لهذه الشركة عن طريق التشكيك فى باقى الشركات ... الهدف هو مساعدة الناس فى اختيار البروكر المناسب وهذا الموضوع هام جدا وصعب للغاية لان ليس كل البروكز مهما كانوا صادقيين يناسبون كل العملاء .... سوف اساعد من يطلب مساعدتى بدون مقابل ( الا الدعاء ) فقط
وجزاكم الله خيرا

أحمد الرويني
16-01-2012, 01:58 AM
أهلاً يا شاب أسبوع عمل موفق إن شاء الله
أرجوا الاطلاع علي هذا الرابط
تعرف اكثر على قسم الورش المختارة و فوائده (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=17826)

</B></I>

alsabr.v
16-01-2012, 09:29 PM
اخى الكريم
اذا قمت انا بوضع اسم اى شركة مهما كانت قوتها ومصداقيتها فسوف يقال اننى وضعت الكتاب للترويج لهذه الشركة عن طريق التشكيك فى باقى الشركات ... الهدف هو مساعدة الناس فى اختيار البروكر المناسب وهذا الموضوع هام جدا وصعب للغاية لان ليس كل البروكز مهما كانوا صادقيين يناسبون كل العملاء .... سوف اساعد من يطلب مساعدتى بدون مقابل ( الا الدعاء ) فقط
وجزاكم الله خيرا
طيب اذا كان ممكن ان تضع اسماء بعض الشركات الموضوعة حتى لا يكون لاحد حجة الترويج لاسم شركة معينة

snackmans
17-01-2012, 02:13 PM
طيب اذا كان ممكن ان تضع اسماء بعض الشركات الموضوعة حتى لا يكون لاحد حجة الترويج لاسم شركة معينة

تم االرد على هذه الجزئيه :)

fact2
17-01-2012, 09:43 PM
اقسم بالله العظيم
كل كلمة في هذا الملف صادقة
بالعكس الموضوع ابعد من كده كمان
و الله شاهدت بعيني افظع من ذلك و سوف احكي عن تجربتي قريبا ان شاء الله

snackmans
21-01-2012, 12:31 AM
اقسم بالله العظيم
كل كلمة في هذا الملف صادقة
بالعكس الموضوع ابعد من كده كمان
و الله شاهدت بعيني افظع من ذلك و سوف احكي عن تجربتي قريبا ان شاء الله

ونحن فى انتظار تجربتك اخى الكريم . .

tamer_taher22
21-01-2012, 02:32 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتها

اولا الموضوع مفيد جدا
ثانيا : واضح من الكتاب ان العدو الاساسى ليست الشركات و لكن المراقبين و السوق ، بما ان الكتاب يعرفنا عدونا ، اعتقد ان هذا الكتاب ينقصه اهم شئ و هو كيفية التغلب على الاعداء و بالتأكيد اذا تم اضافة هذا القسم ، سيكون الكتاب مفيد حقا للجميع حتى لا يكون الهدف هو التخويف فقط ، لذا ارجو من حضرتك اخبارنا بطرق المتاجرة السليمة و التغلب على الاعداء الموضحة بالكتاب
ثالثا : كلنا نؤمن بالحوادث و لكننا نتمنى القيادة

snackmans
21-01-2012, 04:10 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتها

اولا الموضوع مفيد جدا
ثانيا : واضح من الكتاب ان العدو الاساسى ليست الشركات و لكن المراقبين و السوق ، بما ان الكتاب يعرفنا عدونا ، اعتقد ان هذا الكتاب ينقصه اهم شئ و هو كيفية التغلب على الاعداء و بالتأكيد اذا تم اضافة هذا القسم ، سيكون الكتاب مفيد حقا للجميع حتى لا يكون الهدف هو التخويف فقط ، لذا ارجو من حضرتك اخبارنا بطرق المتاجرة السليمة و التغلب على الاعداء الموضحة بالكتاب
ثالثا : كلنا نؤمن بالحوادث و لكننا نتمنى القيادة

اهلا بك اخى الكريم . .

انا فى هذا الكتاب لن اتحدث عن المكسب او الخساره من السوق فانا اتحدث عن ما تفعله كثير من الشركات

اخى الكريم فى الفوركس من المفترض ان يكون المضارب فى مواجهه السوق واظن ان مواجهه السوق تكفى . .
اما فهناك كثييير من شركات الوساطه يكون هناك طرف ثالث يدخل فى الموضوع ويصبح على المضارب ان يواجهه اعباء السوق + اعباء شركه الوساطه وهنا يصبح السوق غير عاااادل
وبخصوص المكسب والخساره فان الشخص عندما يكسب او يخسر من السوق هذا الشىء بيعود له فعندما يكسب بيكسب نتيجه قرراته الصحيحه وعندما يخسر بيخسر نتيجه قرراته الخاطئه وكل شخص يتحمل نتيجه قراراته ولكن اذا تحول الوضع واصبح ان الناس بيخسرون نتيجه لارائهم + شركه الوساطه فاتوقع ان هنا السوق سيكون غير عادل ولا يرضى احد بذلك
فالتاجر عندما يخسر او يكسب نتيجه لقرارته الخطائه فهذا شىء عادى ونرضى به جميعا
ولكن عنما نخسر او لا نكسب نتيجه لتدخلات من شركه السمسره فهذا شىء غير عادى وهذا ما لانرضى به
وهذا مايتحدث عنه الكتاب فعندما يكسب الشخص او يخسر بسبب نفسه فسيكون الشخص راااضى على الافل ولكن عندما يخسر او لايكسب بسبب الشركه فاتوقع هنا ان الشخص سيكون غير رااضى بالمره

وفقك الله اخى الكريم . .

tamer_taher22
21-01-2012, 12:08 PM
السلام عليكم

شكرا جزيلا على الرد

اتنمى ان توضح بخبرتك كيفية مواجهة الطرف الثالث و اذا كانت لا توجد هناك طريقة للتغلب فما هو الحل ، الانسحاب مثلا؟

snackmans
21-01-2012, 04:26 PM
السلام عليكم

شكرا جزيلا على الرد

اتنمى ان توضح بخبرتك كيفية مواجهة الطرف الثالث و اذا كانت لا توجد هناك طريقة للتغلب فما هو الحل ، الانسحاب مثلا؟

مجال الفوركس من افضل المجالات على الاطلاق ولم احد يقول ان الحل فى الانسحاب ولكن :
1- يجب التاكد فى اى مكان نحن نضع اموالنا لان مغظم ان لم تكن كل الشركات التى تهدف الى عملاء من الوطن العربى فهى تستغل عدم معرفتنا الكامله بالمجال وقوانين هذا المجال وتستغل ذلك فى التلاعب على العملاء
2- عند البحث عن شركه لفتح حساب من الافضل ان تعرف راى العملاء الاجانب فى هذه الشركه عن طريق المواقع والمنتديات الاجنبيه لانهم اكثر خبره منا فى موضوع الشركات والنصب وذلك ايضا لان نسبه كبيره من العرب فى هذا المجال يخسرون للاسف وانت اذا كنت فاتح حساب فى شركه نصابه مثلا وانت عميل بتخسر فان الشركه لاتهتم بالتلاعب عليك لانك فى الاول والاخر ستخسر فليست الشركه فى حاجه الى التلاعب عليك لان ستحقق هدفها وحدك :)
3- عندما تسال شخص عن تجربته مع شركه فلاتسال شخص يحقق خسائر مع الشركه ولا حتى تسال شخص حقق ربح مع الشركه ولكن اسال الشخص هل سحبت راس مالك وتعمل الان بالارباح؟؟ اى هل سحبت 100% من راس المال . . وهل سحبت ارباح اكثر من راس المال ؟؟
فمثلا اذا شخص وضع 1000 فى شركه وخسرها ووصع 2000 وخسرهم
ثم وضع 3000 وكسب 1000 فاضبحوا 4000 وسحبهم مثلا
فهنا اجمالى الايداعات 1000+2000+3000=6000
واجمالى السحب 4000
ففى حاله سحبه لــ 4000 لايدل على قوه الشركه او صدقها لان الشركه قد كسبت منه 2000 :)
4- عدم اخذ الحساب التجريبى مقياس لقوه الشركه لان الحساب التجريبى انت لاتكسب ولاتخسر والشركه ايضا لاتكسب ولاتخسر ففى الحساب التجريبى تجد الشركه تضع اشياء قد لاتجدها فى الحقيقى اصلا مثل ان تجد الاسبريد فى الحساب التجريبى اقل من الحساب الحقيقى وغيرها من اساليب اغراء العملاء
فالحساب التجريبى لاى شركه ليس بمقياس حقيقى للحساب الحقيقى لهذه الشركه

ووفقك الله اخى الكريم . .

hossammax
21-01-2012, 09:32 PM
نحتاج ان نصل الى الحل

the hope4
22-01-2012, 04:01 PM
السلام عليكم
اخي الكريم او رايك في تلك الشركة Commex Trade (http://www.commextrade.com/)
مع الشكر

snackmans
24-01-2012, 04:02 AM
السلام عليكم
اخي الكريم او رايك في تلك الشركة Commex Trade (http://www.commextrade.com/)
مع الشكر

اهلا بك اخى الكريم . .

لم اجد على الموقع الخاص بيهم تسجيل صريح فى هيئه رقابه معينه

Omar8
25-01-2012, 04:00 PM
يعطيك العافيه اخي،
ممكن تعطينه رايك في هذ الشركات و البنوك بغض النظر من حجم الحساب المطلوب وصعوبه فتحه...جميعهم فرع بريطانيا.

*Oanda UK
*Alpari UK
*MB Trading UK
*Barx Direct
*CitiFx Pro UK

شكرا،
عمر

snackmans
27-01-2012, 04:31 AM
يعطيك العافيه اخي،
ممكن تعطينه رايك في هذ الشركات و البنوك بغض النظر من حجم الحساب المطلوب وصعوبه فتحه...جميعهم فرع بريطانيا.

*Oanda UK
*Alpari UK
*MB Trading UK
*Barx Direct
*CitiFx Pro UK

شكرا،
عمر

اهلا بك اخى الكريم . .

Oanda UK
هى من اكبر الشركات ولها شهره جيده فى الخارج ولكن عن الدخول على موقع الشركه فى الصفحه المخصصه للمعلومات عن الشركه فنجد ان الشركه بتقول بنفسها (( OANDA is a market maker )) فهى لاتتبع نظام ECN او STP وشركات الماركت ميكر او الــ Kitchen كما نقول عليها فى المجال بيكون خسراتك مكسبهم ومكسبك خسارتهم . .

Alpari UK
شركة الباري من افضل الشركات قدمت ضدها شكوى واحدة في ال FSA لاتهامها بغسيل الأموال ودفعت غرامة 140 ألف جنه استرليني ولكن اجرءات التجسل معقده جدااا جدااا بسبب انها دفعت غرامة 140 الف جنية استرلينى نتيجة لاتهامها بغسيل الاموال
رابط الخبر
http://www.fsa.gov.uk/register/firmDiscHistoryDetails.do?discHistorySid=1872&sid=167495

MB Trading UK
شركه كبيره ويوجد فيها اكثر من module فى الفوركس والاسواق العالميه مكتوب على الموقع انها مسجله NFA ولكنهم لم يضعوا فى رقم الترخيص وعلى اى حال عند البحث فى اراء الاجانب فيها فوجدت ان هناك كتيير من الردود مخيبه الى حد كبير وهذا لينك لبعض التعليقات على الشركه:
MB Trading reviews | mbtrading.com rating | Forex Trading Broker
(http://www.forexrealm.com/brokers-reviews/mb-trading/#reviews)

Barx Direct
بنك باركليز وطبعا يعتبر من اشهر البنوك ولكن فى الحقيقه لم اعرف ما مدى قوته فى مجال الفوركس ولم اجربه ولا اعرف احد قد تعمال معه من قبل فى مجال الفوركس . .

CitiFx Pro UK
ونفس كلام باركليز على سيتى بنك وعند البحث عنه لم استطيع ان اكون وجهه نظر واضحه لانى لم اجد كثيرون يتعاملون معه فى مجال الفوركس . .

وفقك الله اخى الكريم . .

Omar8
27-01-2012, 01:34 PM
شكرا اخي الكريم

Omar8
27-01-2012, 02:04 PM
اهلا بك اخى الكريم . .

Oanda UK
هى من اكبر الشركات ولها شهره جيده فى الخارج ولكن عن الدخول على موقع الشركه فى الصفحه المخصصه للمعلومات عن الشركه فنجد ان الشركه بتقول بنفسها (( OANDA is a market maker )) فهى لاتتبع نظام ECN او STP وشركات الماركت ميكر او الــ Kitchen كما نقول عليها فى المجال بيكون خسراتك مكسبهم ومكسبك خسارتهم . .

Alpari UK
شركة الباري من افضل الشركات قدمت ضدها شكوى واحدة في ال FSA لاتهامها بغسيل الأموال ودفعت غرامة 140 ألف جنه استرليني ولكن اجرءات التجسل معقده جدااا جدااا بسبب انها دفعت غرامة 140 الف جنية استرلينى نتيجة لاتهامها بغسيل الاموال
رابط الخبر
http://www.fsa.gov.uk/register/firmDiscHistoryDetails.do?discHistorySid=1872&sid=167495

في نفس الويب سايت الي وضعته لي MB Trading reviews مكتوب انه Alpari Scam نصابه، سؤال هنا ماهيه مصداقيه هذ المواقع الاجنبيه؟ ناهيك عن بعض الردود المكتوبه تدل على ان كاتبها لايفهم شئ في الفوركس.
رابط
http://www.forexrealm.com/brokers-reviews/alpari/#reviews (http://www.forexrealm.com/brokers-reviews/alpari/#reviews)

MB Trading UK
شركه كبيره ويوجد فيها اكثر من module فى الفوركس والاسواق العالميه مكتوب على الموقع انها مسجله NFA ولكنهم لم يضعوا فى رقم الترخيص وعلى اى حال عند البحث فى اراء الاجانب فيها فوجدت ان هناك كتيير من الردود مخيبه الى حد كبير وهذا لينك لبعض التعليقات على الشركه:
MB Trading reviews | mbtrading.com rating | Forex Trading Broker (http://www.forexrealm.com/brokers-reviews/mb-trading/#reviews)

هيه مسجله في الولايات المتحده، لكن سؤال هنا عن بريطانيا وهيه مسجله في FSA تحت رقم 528328 ... نفس كلام عن الباري، هذ المواقع ليس لها مصداقيه.

Barx Direct
بنك باركليز وطبعا يعتبر من اشهر البنوك ولكن فى الحقيقه لم اعرف ما مدى قوته فى مجال الفوركس ولم اجربه ولا اعرف احد قد تعمال معه من قبل فى مجال الفوركس . .

CitiFx Pro UK
ونفس كلام باركليز على سيتى بنك وعند البحث عنه لم استطيع ان اكون وجهه نظر واضحه لانى لم اجد كثيرون يتعاملون معه فى مجال الفوركس . .

وفقك الله اخى الكريم . .

جزاك الله خير اخي

snackmans
28-01-2012, 05:01 AM
اهلا بك اخى الكريم . .

Oanda UK

Alpari UK
رابط الخبر
http://www.fsa.gov.uk/register/firmD...872&sid=167495 (http://www.fsa.gov.uk/register/firmDiscHistoryDetails.do?discHistorySid=1872&sid=167495)

في نفس الويب سايت الي وضعته لي MB Trading reviews مكتوب انه Alpari Scam نصابه، سؤال هنا ماهيه مصداقيه هذ المواقع الاجنبيه؟ ناهيك عن بعض الردود المكتوبه تدل على ان كاتبها لايفهم شئ في الفوركس.
رابط
http://www.forexrealm.com/brokers-reviews/alpari/#reviews (http://www.forexrealm.com/brokers-reviews/alpari/#reviews)

MB Trading UK
MB Trading reviews | mbtrading.com rating | Forex Trading Broker (http://www.forexrealm.com/brokers-reviews/mb-trading/#reviews)

هيه مسجله في الولايات المتحده، لكن سؤال هنا عن بريطانيا وهيه مسجله في FSA تحت رقم 528328 ... نفس كلام عن الباري، هذ المواقع ليس لها مصداقيه.

Barx Direct

CitiFx Pro UK

وفقك الله اخى الكريم . .

اهلا بك اخى الكريم . .

بخصوص شركه البارى فانا قلت لك انها من افضل الشركات من ناحيه التسجيل فلم يقدم ضددها سوى شكوه وحده بسبب غسيل الاموال فالشركات الكبيره التى تقوم بالتلاعب بتتلاعب باساليب وببخبره عااليه حتى عندما يتقدم العميل بعمل شكوه ضدها فى جهه الرقابه التابعه لها يكون من الصعب عليه ان يثبت التلاعب

وبخصوص شركه MB Trading UK فالتسجيل ليس كل شىء فالمهم ايضا سمعه الشركه
فمثلا NFA هى اقوى هيئه رقابيه ولكن. . ولكنها لا تخدم الا عملاء الفوركس فى اطار امريكا فقط
فلاتقاس الشركه من ناحيه التسجيل فقط ولكن تقاس ايضا من ناحيه السمعه ايضا ويفضل عند السؤال عن سمعه الشركه من الافضل ان تعرف راى العملاء الاجانب فى هذه الشركه عن طريق المواقع والمنتديات الاجنبيه لانهم اكثر خبره منا فى موضوع الشركات والنصب وذلك ايضا لان نسبه كبيره من العرب فى هذا المجال يخسرون للاسف وانت اذا كنت فاتح حساب فى شركه نصابه مثلا وانت عميل بتخسر فان الشركه لاتهتم بالتلاعب عليك لانك فى الاول والاخر ستخسر فليست الشركه فى حاجه الى التلاعب عليك لان ستحقق هدفها وحدك
لذا فمن الافضل عند السؤال على شركه فلتبحث عن راى الاجانب فيها وتعاملتهم معها

وبخصوص المواقع الاجنبيه والمنتديات فانا اخى الكريم انا لا اعتمد فى البحث عن الشركات فى موقع واحد فقط فانا اقوم بالبحث عن الشركه فى كثير من المواقع والمنتديات الاجنبيه
وبخصوص الرابط الموجود فهذا هو موقع FOREXREALM.COM وهذا الموقع بيقوم بتقيم الشركات عن طريق اراء الناس والعملاء فى هذه الشركه
فانت مثلا عميل فى الشركه (س) فانك تقوم بالدخول على الموقع وتعطى تقيم لشركتك ومن الممكن ان تضع تعليق يحتوى على رايك او تجربتك مع الشركه سواء كانت ايجابيه او سلبيه
وبخصوص ان هناك بعض الردود فى الموقع على بعض الشركات تدل على ان صاحبها لايعرف شىء فى الفوركس . . اخى الكريم فهذا هو صوره مصغره من مجال الفوركس بشكل عام
فليس كل من معه اموال وقام بفتح حساب حقيقى وتاجر فيه فهو يعرف حال الفوركس جيدا وايضا ليس كل منه تحدث فى الفوركس وكتب تعليق يعرف فى مجال الفوركس جيدا
فليس كل رد من الردود ستجد صاحبه يعرف الفوركس جيدا ولكن المهم فى النهايه هو راى الاغلبيه عن الشركه وايضا ليس كل شخص عنده حساب حقيقى او يتاجر يعرف الفوركس جيدا

وفقك الله اخى الكريم . .

snackmans
04-02-2012, 12:39 PM
جزاك الله خير اخي

مشكور اخى الكريم ونتمنى ان ينتشر وعى الشركات واختيار الشركات فى الوطن العربى
لان للاسف الوطن العربى ارض خصبه لنصب كثيير من شركات الفوركس
ويكفينى ان اقول لك على سبيل المثال ان نسبه ارباح fxcm من الوطن العربى 30% من نسبه اجمالى ارباح الشركه
فالوطن العربى فقط يحقق لهم من مكسبهم الاجمالى 30% على الرغم من ان المجال فى الوطن العربى ليس منتشر بشكل كبير مثل انتشاره فى الدول الاجنيه
فالوطن العربى بالنسبه لكثيير من شركات الفوركس المشهوره فيه يعتبر وجبه دسمه سهله . .

ووفقنا الله جميعا ان شاء الله . .

السيد الجبالي
26-04-2012, 01:30 PM
هو لو في شركات كده فاكيد يعني مش هتنجح

mohamed rayan
26-04-2012, 03:09 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بين يديكم الانكتاب يحكى طرق نصب شركات الفوركس على العملاء وذلك من خلال تجارب شخصيه

ارجو ان يستفيد الجميع من هذا الكتاب ويمكننى الرد على اى استفسار

معلومة : الكتاب ليس هدفه تخويف الناس من الفوركس ولكن هدفه المساعدة فى اختيار البروكر المناسب او الشركة المناسبة التى لن تعمل على خسارتك باختصار ( سوق عادل )

وجزاكم الله كل خير

رابط الكتاب

https://rapidshare.com/#!download|31...0812D81122|0|0 (https://rapidshare.com/#%21download%7C315l32%7C2972187888%7CNew.docx%7C28 %7CR%7EE0F49069572238D2CD045D0812D81122%7C0%7C0)

او

http://www.mediafire.com/?bizc3l8ywg513ck

أخى الكتاب لا يفتح معى

فما هى صيغته من فضلك ؟ هل هى (بى دى اف) أم لا ؟

واذا لم يكن فكيف أفتحه من فضلك ؟

mostafa darwish
27-04-2012, 12:52 AM
طب لوسمحت عايز اسأل راعى الموضوع عن شركة united world capital ممكن الافادة؟

marcos
29-04-2012, 02:35 AM
وماذا عن شركة instaforex

السيد الجبالي
29-04-2012, 03:38 AM
كنت عايز اسئل يا جماعه ايه احسن شركه وساطه من وجهه نظركم .. ويا تري هيكون ايه السبب وشكرا

Benisafcom
29-04-2012, 06:56 PM
تسلم عاى هدا الكستاب المميز
نحن دايما ننصح بالشركات الكبرى والموثوقة
بارك الله فيك
اخي ولك مني احلى لايك