المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نصيحة من خبرتك في الفوركس

matrex14
24-02-2012, 03:01 AM
انا ان شاء الله هفتح حساب حقيقي (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24)خلال الاسبوع ده
وكنت طالب من كل شخص عنده حساب حقيقي (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24)يقولي نصيحة من خبرته في الفوركس (http://www.fx-arabia.com/vb/www.fx-arabia.com)
شكراااااااااااااااااااااا

wolfkamikaz
24-02-2012, 03:15 AM
السلام عليكم اخي
ابتعد عن الطمع و لا تنسى ادارة راس المال لا تجازف و اتبع استراتيجية واحدة تكون قد اتقنتها
و لا تقل اني لا استطيع او مستحيل
توكل على الله دائما و ان كنت مبتدأ فتريث قليلا فالسوق ليس سهلا و ليس صعب لكنه يحتاج بعض الخبرة
رأيت الكثير ممن تمرجنت حساباتهم لاتباعهم التوصيات المعلبة فلا تدخل صفقة الا عندما تعرف لماذا هذه النقطة للدخول
الله معك و موفق باذن الرحمان

الغامدي
24-02-2012, 03:16 AM
لاتفتح حساب حقيقي إلا إذا اصبحت لديك خبرة كافية تجعل قرارك مستقل في الدخول للصفقات وتصبح تحليلات الأخرين والمؤشرات للأستئناس بها فقط لاغير
إدارة راس المال والدخول بـ 3% كحد اقصى يحدد بقاءك في السوق فترة طويلة وغير ذلك يعني المزيد من الخسائر والندم ,
واتمنى لك التوفيق والربح الوفير .

amrmorasamir
24-02-2012, 03:28 AM
اياك والطمع اياك والطمع اياك والطمع

husseney
24-02-2012, 03:39 AM
افضل خطوه انك تفتح حساب حقيقى بس بمبلغ صغير
وتحدد لنفسك تارجت معين لا تتخطى
فكما منا دبلر حسابو فى اسبوع ومرجن فى يوم
علشان تحافظ على راس مالك خاطر بجزء بسيط ولما ربنا يكرمك خاطر بجزء من راس المال والربح

خبرة من شخص طماع امشى بهدواة خالص اكسب اطمع اخسر
قليل مستمر = كثير فى النهاية

bary_3
24-02-2012, 04:31 AM
1_ افتح حساب بمال لست في حاجة إليه.
2_ افتح حساب برأس مال صغير ،لاتودع مبلغ فتح الحساب كاملا مثلا تنوي ان تفتح ب300دولار ،أودع 100 لو قدر الله مارجن ،تودع 100ثانية
3_تعلم ،لاتعتمد على أحد ،
4_ أدخل صفقاتك بحد أن تقتل إحساس الخوف و الطع فيك
5_ادا رأيت من نفسك توتر فابتعد عن الشارت و المتاجرة
-_ لا تنتقم من السوق ،لأنه أقوى منك

farok
24-02-2012, 05:20 AM
كل النصائح اللى عايز اقولهالك هتلاقيها فى الموضوعين دول :

خطوات وأخطاء وعيوب المبتدئين (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=14811)

الله يــخـرب بيــت الــطــمــع (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=15072) ‏

وجملة اخيرة لك : اعمل حسابك انك هتخسر فلوس كتير فى اول سنة على الاقل وصحتك النفسية هتتأثر من توتر وضغط عصبى

لكن هذه الاشياء تعتبر ثمن تعلمك الفوريكس

spiderhoof
24-02-2012, 07:05 AM
1) لا تطمع فيما ليس بقدرتك

2) كما تتقبل الربح تقبل الخساره

3) لاتردد

(من خاف صعود الجبال عاش ابد الدهر بين الحفر )

4) لا تتسرع

(ففى العجله الندامه وفى التانى السلامه)

5) كن واثقا ولكن لا تكن مغرورا

6)كن محايد فانت مضارب

7) كما تفكر ماذا ستفعل عند الربح فكر ماذا ستفعل عند الخساره

8) لا توهم نفسك لان الحقيقه امامك ولكن انت لا تخاف ان تراها

المحروم
24-02-2012, 08:03 AM
اعتمد على نفسك وتعلم كيف تعمل بسوق الفوركس قبل البدء بالمضاربه ولا تعتمد على التوصيات

MDLufy
24-02-2012, 09:09 AM
نصيحة بجد بلااااااااااااااااااااااش دلوقتى استنى شوية عشان انت هتخش وسط البحر و هو هايج و انت لسه متعلم العوم و ممعكش حتى عوامة خلى بالك لو مصر افتح اصغر حساب ممكن عشان تحس بالمشاعر اللى ممكن تحس بيها فى الحقيقى

اوراق الخريف
24-02-2012, 09:46 AM
اولا اياك ان تفتح حساب يقل عن 500 دولار لانك تفقده بسرعة البرق
ثانيا لا تتاجر بشكل يومي وخصوصا في حال ثبات السعر وعدم معرفة اتجاهه
ثالثا لا تقبل اي توصية من اي شخص مهما كانت ثقتك به دون ان تطابق نظرتك وقناعتك
اعرف اين تكمن نقاط الدعم والمقاومة ومناطق الدخول والخروج المفضلة بشكل يومي
اياك ان تطمع يعني حساب ب 500 لا تتاجر باكثر من 0.05 لوت بحيث لو تم عكسك سيحتاج 1000 نقطة لاخراجك من السوق
وهذا نادرا ما يحدث

واخيرا بالتوفيق في عالم الادمان والجنون والتعب والسهر وحرقة الدم
خلي جنبك عالطاولة حبوب ضغط وابرة انسولين وحبوب وجع راس
حاول تحتفظ بعناوين اغلب المطاعب والسوبرماركت لانك ستعتزل الحياة باكملها والهدف تامين الطلبات عبر الهاتف
بالتوفيق

معاذ عودات
24-02-2012, 10:33 AM
بالتوفيق يا رب
اول نصيحه .. استخدم ابسط المؤشرات
الصبر
عدم الطمع
الثقه بنفس

khal1d
24-02-2012, 11:08 AM
نصيحة وحدة بس لاتستعجل في الدخول للصفقة قبل التأكد منها ، استنى الفرص وعندك شباب بالمنتدى ورش ولا اروع بتستفيد منهم انشالله ، وحاول تحترف الدعوم والمقاومات ، واخيرا قبل دخول اي صفقة انظر نظرة سريعة على جميع الفريمات الساعة ـ الاربع ساعات - الدايلي ، والاهم من هاد كلو تحدد حجم واحد لجميع الصفقات الي رح تدخلها مش اليوم داخل بـ ( 0.10 )بكرة ( 0.05 ) والي بعدو بأقل واكثر وهكذا ، وبالتوفيق حبيبي ، بس عندي سؤال كم المبلغ الي راح تبدأ فيه ؟ ؟ ؟

sedra
24-02-2012, 11:25 AM
انتظر الفرصة لتأتيك حتى لو كانت ايام ولاتدخل مقنع نفسك بانها فرصة ،،، بالتوفيق وحاول تعلم هنا في المنتدى خطوة خطوة

هيثم
24-02-2012, 04:07 PM
الاستوب لووز واداره راس المال اوعى تتخلى عنهم ممكن تكسب تكسب وتيجى خبر لو مش ملتزم بستوب والسعر يعكس عليك تلاقى المارجن كول بقى قريب جدا فنصيحتى الاستوب واداره راس المال هو الاساس

أحمد الرويني
24-02-2012, 04:39 PM
بالتوفيق يا غالي في حسابك إن شاء الله
توكل علي الله ثم إداره رأس المال المناسبة و أبتعد عن الطمع

احمد صلاح
24-02-2012, 04:50 PM
1/ تكون عارف مسبقا استراتيجيتك للتداول

2/ ان تدير رأس مالك بشكل صارم

3/ ان تكون دائما مع الترند العام وليس العكس

4/ لا تشترى من قمه السوق ولا تبيع فى قاع السوق ولكن فضلا انتطر التصحيح للدخول فى الصفقه

5/ ان لقدر الله خسرت ... لاتنظر لخسائرك ولاينتابك احساس التعويض

6/ لا تتاجر الا وان يكون مزاجك رايق

7/ لاتندم على الفرص التى فاتتك ولكن كن على يقين ان الفرص موجوده كل يوم

8/ حاول ان تتعلم من اخطائك

,,,

هذه خلاصه ما تعلمته فى الفوركس واتمنى ان تلتزم

بالتوفيق وان شاء الله طريقك ملىء بالارباح

أ.نادر غيث
24-02-2012, 06:07 PM
مساء الخير
اول شيئ اذا انت مبتدأ وجديد في هذا المجال , لا انصحك اطلاقاً بفتح حساب الا بعد فترة زمنية
اما اذا كنت غير مبتدأ ومتمرس , فالنصحية الدهبية هي الالتزازززم بمستوى مخاطرة قليل جدا من راس المال بأقصى الحالات لا يتجاوز 10%
طبعاً بعد اتقان العمل بطريقة واستراتيجية ناجحة

matrex14
25-02-2012, 07:47 PM
السلام عليكم اخي
ابتعد عن الطمع و لا تنسى ادارة راس المال لا تجازف و اتبع استراتيجية واحدة تكون قد اتقنتها
و لا تقل اني لا استطيع او مستحيل
توكل على الله دائما و ان كنت مبتدأ فتريث قليلا فالسوق ليس سهلا و ليس صعب لكنه يحتاج بعض الخبرة
رأيت الكثير ممن تمرجنت حساباتهم لاتباعهم التوصيات المعلبة فلا تدخل صفقة الا عندما تعرف لماذا هذه النقطة للدخول
الله معك و موفق باذن الرحمان

شكرا ليك علي النصيحة وان بالفعل محدد الحجات اللي انت قايل عليها
ربنا يعني والتزم بيها

لاتفتح حساب حقيقي إلا إذا اصبحت لديك خبرة كافية تجعل قرارك مستقل في الدخول للصفقات وتصبح تحليلات الأخرين والمؤشرات للأستئناس بها فقط لاغير
إدارة راس المال والدخول بـ 3% كحد اقصى يحدد بقاءك في السوق فترة طويلة وغير ذلك يعني المزيد من الخسائر والندم ,
واتمنى لك التوفيق والربح الوفير .

انا الصراحة مبقليش كتير علي الحساب الديمو بس انا فعلا بدخل صفقات بناء علي تحليلي
من غير توصيات

اياك والطمع اياك والطمع اياك والطمع

افضل خطوه انك تفتح حساب حقيقى بس بمبلغ صغير
وتحدد لنفسك تارجت معين لا تتخطى
فكما منا دبلر حسابو فى اسبوع ومرجن فى يوم
علشان تحافظ على راس مالك خاطر بجزء بسيط ولما ربنا يكرمك خاطر بجزء من راس المال والربح

خبرة من شخص طماع امشى بهدواة خالص اكسب اطمع اخسر
قليل مستمر = كثير فى النهاية

انا معاك ان إدارة رأس المال هي اساس النجاح والاتزام
بس انا من رأي ان الانسب لواحد لسه داخل جديد ان الحساب ميكونش صغير

1_ افتح حساب بمال لست في حاجة إليه.
2_ افتح حساب برأس مال صغير ،لاتودع مبلغ فتح الحساب كاملا مثلا تنوي ان تفتح ب300دولار ،أودع 100 لو قدر الله مارجن ،تودع 100ثانية
3_تعلم ،لاتعتمد على أحد ،
4_ أدخل صفقاتك بحد أن تقتل إحساس الخوف و الطع فيك
5_ادا رأيت من نفسك توتر فابتعد عن الشارت و المتاجرة
-_ لا تنتقم من السوق ،لأنه أقوى منك

شكرا علي النصيحة الغالية

matrex14
25-02-2012, 07:51 PM
كل النصائح اللى عايز اقولهالك هتلاقيها فى الموضوعين دول :

خطوات وأخطاء وعيوب المبتدئين (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=14811)

الله يــخـرب بيــت الــطــمــع (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=15072) ‏

وجملة اخيرة لك : اعمل حسابك انك هتخسر فلوس كتير فى اول سنة على الاقل وصحتك النفسية هتتأثر من توتر وضغط عصبى

لكن هذه الاشياء تعتبر ثمن تعلمك الفوريكس
شكرا علي النصيحة بس اعتقد انك مغماقها اووووووي

matrex14
25-02-2012, 07:53 PM
1) لا تطمع فيما ليس بقدرتك

2) كما تتقبل الربح تقبل الخساره

3) لاتردد

(من خاف صعود الجبال عاش ابد الدهر بين الحفر )

4) لا تتسرع

(ففى العجله الندامه وفى التانى السلامه)

5) كن واثقا ولكن لا تكن مغرورا

6)كن محايد فانت مضارب

7) كما تفكر ماذا ستفعل عند الربح فكر ماذا ستفعل عند الخساره

8) لا توهم نفسك لان الحقيقه امامك ولكن انت لا تخاف ان تراها

كلام جميييييل جدا جزاك الله خيرا
وعندك حق اهم حاجة تقبل الخسارة وعدم الانتقام من السوق لانه اقوي منك

matrex14
25-02-2012, 07:57 PM
نصيحة بجد بلااااااااااااااااااااااش دلوقتى استنى شوية عشان انت هتخش وسط البحر و هو هايج و انت لسه متعلم العوم و ممعكش حتى عوامة خلى بالك لو مصر افتح اصغر حساب ممكن عشان تحس بالمشاعر اللى ممكن تحس بيها فى الحقيقى
انا مش مفضل حكاية الحساب الصغير
وشكرا علي النصيحة

اعتمد على نفسك وتعلم كيف تعمل بسوق الفوركس قبل البدء بالمضاربه ولا تعتمد على التوصيات
فعلا عندك حق انا حولت اعمل كده الفترة اللي فاتت علي الحساب الديمو

farok
25-02-2012, 09:17 PM
شكرا علي النصيحة بس اعتقد انك مغماقها اووووووي

انا مش مغمقها

انا قلتلك الواقع واللى هيحصل علشان تبقى مستعد ومتتصدمش

ونصيحة اخيرة ليك فى شركات كتيرة ممكن تفتح فيها رصيد من اول 50$ وتشتغل بالسنت الواحد

واعتقد ان هيه هيه لان لو حسابك 500$ هتخش الصفقة ب نص دولار

ولو حسابك 50$ هتخش الصفقة ب 5 سنت

ودائما مبتدىء الفوريكس تكون خسارة اول 4 او 5 حسابات له هى ثمن تعلمه

فاجعل ثمن تعلمك 250$ افضل من 2500$

وان شاء الله اشوفك بعد 6 شهور من دلوقت علشان اشوفك لسه عند رأيك بتاع ( انت مغمقها قوى ):1 (114):

matrex14
26-02-2012, 12:35 AM
انا مش مغمقها

انا قلتلك الواقع واللى هيحصل علشان تبقى مستعد ومتتصدمش

ونصيحة اخيرة ليك فى شركات كتيرة ممكن تفتح فيها رصيد من اول 50$ وتشتغل بالسنت الواحد

واعتقد ان هيه هيه لان لو حسابك 500$ هتخش الصفقة ب نص دولار

ولو حسابك 50$ هتخش الصفقة ب 5 سنت

ودائما مبتدىء الفوريكس تكون خسارة اول 4 او 5 حسابات له هى ثمن تعلمه

فاجعل ثمن تعلمك 250$ افضل من 2500$

وان شاء الله اشوفك بعد 6 شهور من دلوقت علشان اشوفك لسه عند رأيك بتاع ( انت مغمقها قوى ):1 (114):
إن شاء الله وادعيلي بعد 6 شهور
اكون لسه محافظ علي الحساب

matrex14
26-02-2012, 12:40 AM
اولا اياك ان تفتح حساب يقل عن 500 دولار لانك تفقده بسرعة البرق
ثانيا لا تتاجر بشكل يومي وخصوصا في حال ثبات السعر وعدم معرفة اتجاهه
ثالثا لا تقبل اي توصية من اي شخص مهما كانت ثقتك به دون ان تطابق نظرتك وقناعتك
اعرف اين تكمن نقاط الدعم والمقاومة ومناطق الدخول والخروج المفضلة بشكل يومي
اياك ان تطمع يعني حساب ب 500 لا تتاجر باكثر من 0.05 لوت بحيث لو تم عكسك سيحتاج 1000 نقطة لاخراجك من السوق
وهذا نادرا ما يحدث

واخيرا بالتوفيق في عالم الادمان والجنون والتعب والسهر وحرقة الدم
خلي جنبك عالطاولة حبوب ضغط وابرة انسولين وحبوب وجع راس
حاول تحتفظ بعناوين اغلب المطاعب والسوبرماركت لانك ستعتزل الحياة باكملها والهدف تامين الطلبات عبر الهاتف
بالتوفيق
موافق معاك 100 %
وتقريبا انت بتفكر بنفس طريقة تفكيري

بالتوفيق يا رب
اول نصيحه .. استخدم ابسط المؤشرات
الصبر
عدم الطمع
الثقه بنفس

شكرا
وبجد انت من اكتر الناس اللي بحبها في المنتدي واتعلمت منه كتييييييير
جزاك الله خير

matrex14
26-02-2012, 12:47 AM
نصيحة وحدة بس لاتستعجل في الدخول للصفقة قبل التأكد منها ، استنى الفرص وعندك شباب بالمنتدى ورش ولا اروع بتستفيد منهم انشالله ، وحاول تحترف الدعوم والمقاومات ، واخيرا قبل دخول اي صفقة انظر نظرة سريعة على جميع الفريمات الساعة ـ الاربع ساعات - الدايلي ، والاهم من هاد كلو تحدد حجم واحد لجميع الصفقات الي رح تدخلها مش اليوم داخل بـ ( 0.10 )بكرة ( 0.05 ) والي بعدو بأقل واكثر وهكذا ، وبالتوفيق حبيبي ، بس عندي سؤال كم المبلغ الي راح تبدأ فيه ؟ ؟ ؟
شكرا علي النصيحة الحلوة ديه وبالنسبة للمبلغ ان شاء الله 500$

انتظر الفرصة لتأتيك حتى لو كانت ايام ولاتدخل مقنع نفسك بانها فرصة ،،، بالتوفيق وحاول تعلم هنا في المنتدى خطوة خطوة
عندك حق من المهم ان الفرصة تكون حقيقية مش احنا نوهم نفسنا بيها

الاستوب لووز واداره راس المال اوعى تتخلى عنهم ممكن تكسب تكسب وتيجى خبر لو مش ملتزم بستوب والسعر يعكس عليك تلاقى المارجن كول بقى قريب جدا فنصيحتى الاستوب واداره راس المال هو الاساس

بالتوفيق يا غالي في حسابك إن شاء الله
توكل علي الله ثم إداره رأس المال المناسبة و أبتعد عن الطمع
الطمع هو العدو الاول والاخطر في الفوركس

matrex14
26-02-2012, 12:53 AM
1/ تكون عارف مسبقا استراتيجيتك للتداول
انا حددت استراتيجية بالفعل وادربت عليها وربنا يسهل ان شاء الله
2/ ان تدير رأس مالك بشكل صارم
ادارة رأس المال مهمة جدا
3/ ان تكون دائما مع الترند العام وليس العكس

4/ لا تشترى من قمه السوق ولا تبيع فى قاع السوق ولكن فضلا انتطر التصحيح للدخول فى الصفقه

5/ ان لقدر الله خسرت ... لاتنظر لخسائرك ولاينتابك احساس التعويض
فعلا حصلت معايا مرة فء الحساب الديمو اني خسرت وحولت اعوض ونتيجة كدا خسرت كتيييير
6/ لا تتاجر الا وان يكون مزاجك رايق

7/ لاتندم على الفرص التى فاتتك ولكن كن على يقين ان الفرص موجوده كل يوم

8/ حاول ان تتعلم من اخطائك

,,,

هذه خلاصه ما تعلمته فى الفوركس واتمنى ان تلتزم

بالتوفيق وان شاء الله طريقك ملىء بالارباح

شكرا علي تقديم خلاصة ماتعلمته في الفوركس
ونصايح كلها مفيدة جداااااا

matrex14
26-02-2012, 01:15 AM
شكرا لكل واحد رد عليا ومبخلش عليا بخبرته ونصيحته
وشكر للقائمين علي المنتدي الجميل والمفيد اف اكس اربيا
انا جمعت النصائح كلها في مشاركة واحدة عشان اي حد جديد يستفاد منها
1-الطمع هو العدو الاخطر والاقوي في الفوركس

2-ادارة رأس المال شئ مهمة جداااااااااااا

3-تحديد الهدف عشان تعرف انت عايز ايه من السوق
ومش شرط يكون الهدف كبير المهم يكون دائم

4-ان لقدر الله خسرت ... لاتنظر لخسائرك ولاينتابك احساس التعويض
اذا خسرت او توترت اقفل البرنامج واطلع برة السوق لحد ماتهدي وترجع
ولاتنتقم من السوق لان السوق اقوي منك

5-تقبل الخسارة كما تتقبل الربح

6-لا تقبل اي توصية من اي شخص مهما كانت ثقتك به دون ان تطابق نظرتك وقناعتك

7-استخدم ابسط المؤشرات وابتعد عن المؤشرات المعقدة

8-تحديد استراتيجيتك للتداول وتجريبها علي الحساب الديمو

9-ان تدير رأس مالك بشكل صارم

10-ان تكون دائما مع الترند العام وليس العكس

11-لا تتاجر الا وان يكون مزاجك رايق

12-لاتندم على الفرص التى فاتتك ولكن كن على يقين ان الفرص موجوده كل يوم

13-حاول ان تتعلم من اخطائك

الصـــــــــــــــــــبـــــــــــر
ربح قليل دائم خير من ربح كبير زائل

jamalscalper
26-02-2012, 01:42 AM
احدرو عدم وضع الستوب los
واضرب بعرض الحاءط كل استراتيجيات الدخول بدون ستوب :mad:
ولو اقتضى الامر ان تضرب اللاب توب عرض الحاءط
والدخول بدون ستوب قد يبدو منطقيا لمحترفي التبريد والتعزيز وربما حتى الهيدج ومن هنا هناك خطوره في متابعه مواضيع في المنتدى بدون ستوب فقد يحصل لصاحب الموضوع وعكه لا قدر الله او مشكل وانت تنتضر كتابه الصفقة القادمه ليضيع حسابك وانت مازلت تنتضر!!!!!!!!!!!!

معاذ عودات
26-02-2012, 11:07 AM
نصائح جميله جدا جدا
استفدت منها الكثير

z3em
26-02-2012, 03:47 PM
فعلا افكاار فكرية
جميلة
عليك ان تتعاامل مع الفوركس وكااءنة كاائن حي
ااالي الاااااااامام

م / حسام سرى
26-02-2012, 04:17 PM
السلام عليكم روحمه الله وبركاته

اخى الفاضل المحترم فى البداية احب ارحب بحضرتك فى سوق المال الحقيقى وان شاء الله ربنا معاك وبالتوفيق باذن الله وبتمنى لك كل الربح وربنا يبعد عنك وعننا الخسارة جميعا

تانى شىء قبل اى فتح اوردر سمى الله واهدى خالص واقراء دعاء دخول السوق

๑۩۞۩๑ لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير وهو على كل شيء قدير ๑۩۞۩๑

علشان ربنا يفتحها عليك

.................................................. ......

الان نتحدث عن الشغل فى البداية لازم تدخل الصفقة بمبلغ قليل جدا علشان اول وتانى وتالت اوردر لايف حتكون اعد على اعصابك وممكن تتهور وتدخل شىء غلط او تطلع من الصفقة وانت خسارن علشان الخسارة مش تزيد مع ان السوق حيكون معاك ولكن هذا الخوف فا ياريت تكون حريص على الاوردرات الابتدائية تكون داخل فيها بمبلغ قليل وياريت تكون عارف كويس معنى ادارة المال وازاى تتعامل معاها ولا تجازف ابعد عن الطمع

مكسب قليل حساب دائم باذن الله الطمع هو اوحش شىء فى شغلنا هذا ابعد ابعد ابعد مهما كان الظروف قول الحمد لله على المكسب او الخسارة حدد لنفسك نقاط معينة فى اليوم مكسب او خسارة اهم شىء كمان حاول تحدد لنفسك فى اليوم مكسب او خسارة معينة ولا تزيد عنها حتى لو خسرت بعد الشر يعنى وعديت الحد المطلوب الى انتة محددو لنفسك فى اليوم اقفل الشارت نهائيا وقول الحمد لله ولا تعصب نفسك واعلم جيدا ان سوقنا هذا مكسب وخسارة ولكن الشاطر الى يعرف يكسب ويمشى مش يطمع و اما تكسب بردو حاول ان تجيب هدفك وتقفل او تتابع من بعيد

حاول ان تبعد عن المتاجرة وقت الاخبار ..
حاول ان تكون هادى دائما مهما كانت الظزوف لازم تكون اسف ولكن لازم تكون بارد فى هذا السوق..
حاول دائما ان تتابع المواضيع الخاصة بالتوصيات ولا تدخل مع حد لان حتلاقى كل واحد بيقول شىء ولكن تشاهد وتفهم والى تستريحلو وعن فهم هو لية دخول او شراء تكون معاه لان الخسارة او المكسب ليك مش لحد ..
حاول ان تستخدم استراتيجيا هادفة وتكون اشتغلت عليها كثير وفهمتها كويس ...
حاول ان تكون دائما مع السوق ولا تكون عكسو ..
حاول دائما ان تشتغل على عملات معينة وقليلة مثل اليورو والفرانك يعنى تشتغل على عملتين او عملة واحدة علشان يكون كل تركيزك مسيطر علي حاجة معينة علشان مش تتشتت..

اسف لو طولت عليك يا كبير بس يارب تستفاد من كلامى ....
تقبل تحياتى

ahmednoooh
26-02-2012, 04:40 PM

اخى الفاضل المحترم فى البداية احب ارحب بحضرتك فى سوق المال الحقيقى وان شاء الله ربنا معاك وبالتوفيق باذن الله وبتمنى لك كل الربح وربنا يبعد عنك وعننا الخسارة جميعا

๑۩۞۩๑ لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير وهو على كل شيء قدير ๑۩۞۩๑

علشان ربنا يفتحها عليك

الان نتحدث عن الشغل فى البداية لازم تدخل الصفقة بمبلغ قليل جدا علشان اول وتانى وتالت اوردر لايف حتكون اعد على اعصابك وممكن تتهور وتدخل شىء غلط او تطلع من الصفقة وانت خسارن علشان الخسارة مش تزيد مع ان السوق حيكون معاك ولكن هذا الخوف فا ياريت تكون حريص على الاوردرات الابتدائية تكون داخل فيها بمبلغ قليل وياريت تكون عارف كويس معنى ادارة المال وازاى تتعامل معاها ولا تجازف ابعد عن الطمع

مكسب قليل حساب دائم باذن الله الطمع هو اوحش شىء فى شغلنا هذا ابعد ابعد ابعد مهما كان الظروف قول الحمد لله على المكسب او الخسارة حدد لنفسك نقاط معينة فى اليوم مكسب او خسارة اهم شىء كمان حاول تحدد لنفسك فى اليوم مكسب او خسارة معينة ولا تزيد عنها حتى لو خسرت بعد الشر يعنى وعديت الحد المطلوب الى انتة محددو لنفسك فى اليوم اقفل الشارت نهائيا وقول الحمد لله ولا تعصب نفسك واعلم جيدا ان سوقنا هذا مكسب وخسارة ولكن الشاطر الى يعرف يكسب ويمشى مش يطمع و اما تكسب بردو حاول ان تجيب هدفك وتقفل او تتابع من بعيد

حاول ان تكون هادى دائما مهما كانت الظزوف لازم تكون اسف ولكن لازم تكون بارد فى هذا السوق..
حاول دائما ان تتابع المواضيع الخاصة بالتوصيات ولا تدخل مع حد لان حتلاقى كل واحد بيقول شىء ولكن تشاهد وتفهم والى تستريحلو وعن فهم هو لية دخول او شراء تكون معاه لان الخسارة او المكسب ليك مش لحد ..
حاول دائما ان تشتغل على عملات معينة وقليلة مثل اليورو والفرانك يعنى تشتغل على عملتين او عملة واحدة علشان يكون كل تركيزك مسيطر علي حاجة معينة علشان مش تتشتت..

تقبل تحياتى

و الله فعلا كلامك كلام محترم من شخص محترم و عارف يعنى اية فوركس .....فعلا لازم فى بداية الدخول على الحقيقى الدخول بلوتات صغيرة علشان تتعود على الاستراتيجية و تتقنها و تتاكد من نتائجها
و كمان يا ريت فى خانة الربح او الخسارة حاول تخليها نقاط ( بدال دولارات ) علشان متتخضش لما تشوف فلوسك بالسالب

م / حسام سرى
26-02-2012, 05:09 PM
و الله فعلا كلامك كلام محترم من شخص محترم و عارف يعنى اية فوركس .....فعلا لازم فى بداية الدخول على الحقيقى الدخول بلوتات صغيرة علشان تتعود على الاستراتيجية و تتقنها و تتاكد من نتائجها
و كمان يا ريت فى خانة الربح او الخسارة حاول تخليها نقاط ( بدال دولارات ) علشان متتخضش لما تشوف فلوسك بالسالب

اشكرك يا احمد على زوقك و يارب الكل يستفاد بجد لان عارف بيصعب على اوى اى شخص اما بيخسر لانو بحس انو انا بس ربنا يبعد عننا الخسارة والكل يستفاد و يتعلم وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا و ان شاء الله الكل ربحان بس نستعين بالله والصبر والهدوء

ahmednoooh
26-02-2012, 05:57 PM
اشكرك يا احمد على زوقك و يارب الكل يستفاد بجد لان عارف بيصعب على اوى اى شخص اما بيخسر لانو بحس انو انا بس ربنا يبعد عننا الخسارة والكل يستفاد و يتعلم وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا و ان شاء الله الكل ربحان بس نستعين بالله والصبر والهدوء

نعم انا معك الاستعانة بالله و الصبر اهم مفاتيح الربح و جزاك الله كل خير و يارب الكل يكسب و محدش يخسر خالص ....آآآآآآآمين

matrex14
26-02-2012, 07:04 PM
احدرو عدم وضع الستوب los
ولو اقتضى الامر ان تضرب اللاب توب عرض الحاءط
والدخول بدون ستوب قد يبدو منطقيا لمحترفي التبريد والتعزيز وربما حتى الهيدج ومن هنا هناك خطوره في متابعه مواضيع في المنتدى بدون ستوب فقد يحصل لصاحب الموضوع وعكه لا قدر الله او مشكل وانت تنتضر كتابه الصفقة القادمه ليضيع حسابك وانت مازلت تنتضر!!!!!!!!!!!!

فعلا تحديد الاستوب لوز شئ مهم جداااا
بس من غير تكسير لابات :1 (100):

matrex14
26-02-2012, 10:18 PM
نصائح جميله جدا جدا
استفدت منها الكثير

من بعض ما عندكم :):):)
ويارب نستفيد منها كلنا ونطبقها

احمد صلاح
26-02-2012, 10:34 PM
أخى الغالى
gastro

مما لاشك فيه ان الاستوب لوس شىء مهم حتى لو من يستخدم التبريد فانه لابد من ان يأتى وقت لتبريداته ويعلن عن وقف الخسائر ولايعاند مع السوق
ولكن نرى فى بعض الازواج تذبذب شديد جدا وبعض المتاجرين يلاحظون ان السعر يفعل بعض التذبذب لكى يضرب الاستوب لوس لهم ومن ثم يذهب ان يحقق الهدف
ولذا فمن المهم اختيار نقطه دخول صحيحه اذا اردنا ان نعمل بأستوب لوس

وبالتوفيق

jamalscalper
27-02-2012, 03:36 AM
فعلا تحديد الاستوب لوز شئ مهم جداااا
بس من غير تكسير لابات :1 (100):
ههههه :1 (83):جميل حبيبي ماتركس

Tarek adel
27-02-2012, 12:57 PM
لم اقرأ الموضوع كاملا لكن اكيد كل حاجه اتقالت ولى نصيحه واحده صغيره اوى
اذا فتحت صفقة فلا تتابعها عن كثب بالعكس الاحسن تسيب الصفقة وتقفل الفوركس اصلا طالما حاططلها تارجت وستوب
فمراقبه الصفقات تدمر اعصاب اى شخص

matrex14
27-02-2012, 01:10 PM

علشان ربنا يفتحها عليك

تقبل تحياتى
كلام مفيد جدا جدا
بس هو وقت الاخبار ده اعرفة ازاي ؟؟؟؟؟

matrex14
27-02-2012, 01:14 PM
لم اقرأ الموضوع كاملا لكن اكيد كل حاجه اتقالت ولى نصيحه واحده صغيره اوى
اذا فتحت صفقة فلا تتابعها عن كثب بالعكس الاحسن تسيب الصفقة وتقفل الفوركس اصلا طالما حاططلها تارجت وستوب
فمراقبه الصفقات تدمر اعصاب اى شخص
بس انا مش هينفع اسيب الصفقة عشان انا بتاجر سكالبينج :1 (6):