المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال الاجازة: ايهما تفضل. الستوب لوس ام التبريدات؟

م.جوزيف ايهاب
05-05-2012, 03:26 PM
السلام عليكم
سؤال الاسبوع هذه المرة عما تستخدم في اكثر الاحيان. الستوب ام التبريد؟
بعض الصفقات السوينجية تحتاج بعض التبريدات الا ان البعض يفضل وضع ستوب والخروج من الصفقة خوفا من الانعاكسات الكبيرة. عظماء الفوركس دائما يقولوا الستوب اهم من الهدف 100 مرة

انا شخصيا استخدم التبريدات بنسبة 90% في صفقاتي

منتظر ارائكم
تحياتي

yacineali
05-05-2012, 03:32 PM
الافضل التبريدات لكن يلزمها خبرة ودقة قوية لانك لا تخسر بها وهي ايضا تعتمد على ادارة جيدة لراس المال
تحياتي لك

م.جوزيف ايهاب
05-05-2012, 03:33 PM
الافضل التبريدات لكن يلزمها خبرة ودقة قوية لانك لا تخسر بها وهي ايضا تعتمد على ادارة جيدة لراس المال
تحياتي لك

كلام سليم 100% اشكرك اخي ياسين لمرورك

ramy121
05-05-2012, 03:38 PM
شكرا على الموضوع

ياريت حد من الخبراء يشرح ازاى بيتم استخدام التبريدات علشان الناس المبتدئين و انا اولهم ..... خصوصا انى عمرى ما استخدمت تبريدات و نجحت معايا هههههههه

م.جوزيف ايهاب
05-05-2012, 03:46 PM
شكرا على الموضوع

ياريت حد من الخبراء يشرح ازاى بيتم استخدام التبريدات علشان الناس المبتدئين و انا اولهم ..... خصوصا انى عمرى ما استخدمت تبريدات و نجحت معايا هههههههه

التبريد لما السعر يعكس عليك تدخل صفقة في نفس اتجاه صفقتك علي امل الارتداد مرة اخري
جايز المشكلة معاك هو الدخول اصلا الخاطئ في الصفقة الاولي. بمعني انك دخلت شراء في ترند هابط او العكس دخلت بيع في ترند صاعد. اكيد التبريد مش هينجح
تحياتي

السيد الجبالي
05-05-2012, 03:50 PM
اري ان الاستوب هو افضل ولكن يحتاج الي دراسه جديه كما يح-تاج الي خبره كافيه في الفوركس ... الان انا استخدم التبريدات .. ولكن احاول انا اتعلم كيفيه وضع ستوب لوس سليم

أ.نادر غيث
05-05-2012, 04:02 PM
اهلاً جوزيف , هذا الموضوع ليس بسيط حقيقة
لا عودة لاحقاً لتعليق على الموضوع ...

archiwork
05-05-2012, 04:08 PM
على حسب الصفقة
سكالبينج ولا سوينج
وحجم العقد ونقطة الدخول والأستراتيجية
تبريد فى بعض الأخيان
وأحيانا استوب يعنى فاصل ونواصل

تركي بن محمد
05-05-2012, 04:09 PM
جوزيف ان صوت بالتبريدات بس أرى الستوب يكون بعيد دائما احسن شي

وشكرا لك يا باشا

archiwork
05-05-2012, 04:15 PM
الأستوب يكسب
والحساب الرابح هو الى فيه استوبات كتير

Tarek adel
05-05-2012, 04:56 PM
التبريد يلزمه خبرة ومتابعة لصيقة واعصاب قوية والاهم ..يلزمه ان يكون الدخول الاول بعقد صغير يعنى اقل من اللوت المعتاد المتاجرة عليه
الستوب افضل فى نظرى

م.جوزيف ايهاب
05-05-2012, 05:53 PM
اري ان الاستوب هو افضل ولكن يحتاج الي دراسه جديه كما يح-تاج الي خبره كافيه في الفوركس ... الان انا استخدم التبريدات .. ولكن احاول انا اتعلم كيفيه وضع ستوب لوس سليم

انا شايف ان الستوب كعلم اسهل من التبريد. علي اقل تقدير ستوبك ممكن يكون اقرب دعم او الدعم اللي بعده
اشكرك لمرورك يا باشا

اهلاً جوزيف , هذا الموضوع ليس بسيط حقيقة

لا عودة لاحقاً لتعليق على الموضوع ...

نادر باشا تنور الموضوع في اي واشكرك لمرورك. انا عارف ان موضوع الستوب كبير وليس سهل
تحياتي يا غالي

على حسب الصفقة
سكالبينج ولا سوينج
وحجم العقد ونقطة الدخول والأستراتيجية
تبريد فى بعض الأخيان
وأحيانا استوب يعنى فاصل ونواصل

الأستوب يكسب
والحساب الرابح هو الى فيه استوبات كتير

وجهو نظر سليمة. انا بحب اقرأ تعليقاتك. تحس ان ليها طعم تاني كده :1 (76):

جوزيف ان صوت بالتبريدات بس أرى الستوب يكون بعيد دائما احسن شي

وشكرا لك يا باشا

اشكرك لمرورك يا غالي ولكن بما تقصد الستوب يكون بعيد دائما ؟

م.جوزيف ايهاب
05-05-2012, 05:56 PM
التبريد يلزمه خبرة ومتابعة لصيقة واعصاب قوية والاهم ..يلزمه ان يكون الدخول الاول بعقد صغير يعنى اقل من اللوت المعتاد المتاجرة عليه
الستوب افضل فى نظرى

اهلا يا كبير
انت كلامك صح بس موضوع الدخول الاول بعقد صغير دي مش شرط عشان بعد الانعكاس انت ممكن تبقي مضطر تدخل تبريد بلوت صغير علي حسب رأس مالك فهي مش قاعدة ثابتة

hamada1970
05-05-2012, 06:20 PM
استوب لوس فى مكان جيد من منطقة الدخول افضل جدا من تبريد لصفقة قد قد تاخذ ترند و اتجاه واحد من 200 الى 400 نقطة و قد لا تعود ابدا لنقطة الدخول ( انظروا الى سعر اليورو دولار منذ عام كان السعر 1.4500 ) لو انى قمت بالشراء فى ذلك الوقت و تبريد كل 100 نقطة عكسية ماذا كنت افعل الان . :1 (26): :1 (26): :1 (26):

م.جوزيف ايهاب
05-05-2012, 06:30 PM
استوب لوس فى مكان جيد من منطقة الدخول افضل جدا من تبريد لصفقة قد قد تاخذ ترند و اتجاه واحد من 200 الى 400 نقطة و قد لا تعود ابدا لنقطة الدخول ( انظروا الى سعر اليورو دولار منذ عام كان السعر 1.4500 ) لو انى قمت بالشراء فى ذلك الوقت و تبريد كل 100 نقطة عكسية ماذا كنت افعل الان . :1 (26): :1 (26): :1 (26):

كلامك منطقي بصراحة
اشكرك لمرورك يا غالي

ابراهيم امين
05-05-2012, 06:41 PM
موضوع هايل يا جو انا عن نفسى بافضل التبريدات بس بشرط الدخول بعقود مناسبة لراس المال و صفقات سوينجية

اما لو صفقة سريعة اسكالبنج و دخلها من دعم او مقاومة و دخلها بلوط عالى افضل وضع استوب ليها افضل

م.جوزيف ايهاب
05-05-2012, 07:00 PM
موضوع هايل يا جو انا عن نفسى بافضل التبريدات بس بشرط الدخول بعقود مناسبة لراس المال و صفقات سوينجية

اما لو صفقة سريعة اسكالبنج و دخلها من دعم او مقاومة و دخلها بلوط عالى افضل وضع استوب ليها افضل

حبيبي
تمام كده يا هيما
انا باعمل زيك بالظبط :1 (114):

shobra
05-05-2012, 08:42 PM
انا افضل التبريد مع الهيدج

Sameh Fathy
05-05-2012, 09:01 PM
افضل الاستوب لما يكون فى مكان امن
لكنى افضل التبريدات مع اداره راس مال لكنه خطر اقرب مثال اخر صفقه معايا
كانت بتبريدات كان GPBUSD
كنت بايعه بسعر 1.5985 وعكس 300 نقطه بدون تصحيح
اضررت انى اخذ 5 عقود تبريد وفى الاخر الحمد لله قفلت على خساره 15 %
من خساره 50%

husseney
05-05-2012, 09:55 PM
ده الموضوع كبير اوى يا جو
مش سهل الحوار ده

بس هقولك باختصار احلى شغل تعملوا صح
ادارة راس مال سليمة
استوب مظبوط مع تبريدات

يعنى الاستوب والتبريد معا هو الحل الامثل
ده الملخص علشان شرحها يطول

TNT
05-05-2012, 10:32 PM
انا بدأت احب اسئلتك يا جو :D.. انا عن نفسى شايف .. ان الفوركس علم التوقع .. وعلشان تكون انسايبى معاه لازم تكون ملم بكل الادوات .. استوب لوز .. تعزيز ..تبريد .. هيدج .. وانت بقة واسلوبك وطريقتك فى الشغل .. يعنى انت بتشوف الثفقة محتاجة اية وتعملة انا عن نفسى لو مثلا موجود امام الثفقة .. وشايف ان حركة السوق كويسة وعكست عليا ممكن استخدم التبريد.. او الهدج وخصوصا مع ثفقات اليومية .. اللى بتنتهى خلال اليوم سواء الاسكالبينج او الثفقات العادية اللى اهدفها متوسطة .. لكن ساعات مثلا وقت الاخبار وقبل الخبر ثفقة عكست عليا .. وانا عارف ان الخبر تأثيرة ممكن يكون قوى .. بس مش عارف الـتأثير هيكون سلبى ولا ايجابى .. على طول بهدج .. بحيث افتح الثفقة الجديدة مع الخبر واعوض الخسارة .. عكست اهدج تانى .. وهكذا .. واللى بيرحنى فى كل دة ادارة رأس المال الصح .. ببساطة كدة ال100 دولار النقطة ب10 سنت .. الالف دولار .. النقطة بدولار .. وهكذا ,, يبقى نهاية كلامى .. عندك كل الطرق استخدم زى ما تحب بس .. المهم ادارة رأس المال والتحليل الصحيح للشرط ... لانى مبحبش احصر نفسى فى حاجة لان دة اكبر غلط لانك بتتعامل مع سوق متقلب .. واغلب شغلك توقع .. بالتوفيق للجميع :)

archiwork
05-05-2012, 10:46 PM
فيديو عن استخدام الأستوب لووس شاهد واضحك:
http://www.youtube.com/watch?v=M_kFrKDRc5c&feature=player_embedded

Benisafcom
06-05-2012, 12:24 AM
اهلا يوسف انا افضل التريلينج ستوب
لكن الستوب احسن لو كان حسابك كبير و ادارة راس مال صارمة يفضل التبريد
واحلى لايك على السؤال

mahmoud0711
06-05-2012, 12:44 AM
مساء الفل ياجو ماشاء الله كل اسبوع سؤال حيوي و يحتاج لتفكير وكل اجابة ستفيد اكيد اخونا المبتدئين عامة انا استخدم التبريد اكثر من الأستوب ولكن
علينا ان ندرك مخاطر استخدام التبريد فقد يتسبب في احدي المرات خسائر تعادل استخدام الأستوب لمدة شهر او اكثر او قد يؤدي الي خسارة راس المال
بالكامل فاستخدام التبريد يحتاج الي المام كامل باتجاة الترند كما انة لايفضل باستخدام التبريد في الأوقات العصبية للسوق التي لاتعرف فيها هوية السوق
تحياتي و بالتوفيق دائما

amrmorasamir
06-05-2012, 12:51 AM
انا لو حسابى يستحمل ممكن العب على زوج واحد فقط او اتنين بالكتير اوى واعتمد على التبريدات فقط من نقط المقاومات القويه مش مجرد نقط عاديه او انعكاس 50 نقطه

م.جوزيف ايهاب
06-05-2012, 01:14 AM
انا افضل التبريد مع الهيدج

كبير برضه يا صبري
اشكرك يا باشا لمرورك

افضل الاستوب لما يكون فى مكان امن
لكنى افضل التبريدات مع اداره راس مال لكنه خطر اقرب مثال اخر صفقه معايا
كانت بتبريدات كان GPBUSD
كنت بايعه بسعر 1.5985 وعكس 300 نقطه بدون تصحيح
اضررت انى اخذ 5 عقود تبريد وفى الاخر الحمد لله قفلت على خساره 15 %
من خساره 50%

فعلا نسبة الخطورة فيه عالية
تتعوض يا سامح ان شاء الله

م.جوزيف ايهاب
06-05-2012, 01:15 AM
ده الموضوع كبير اوى يا جو

مش سهل الحوار ده

بس هقولك باختصار احلى شغل تعملوا صح
ادارة راس مال سليمة
استوب مظبوط مع تبريدات

يعنى الاستوب والتبريد معا هو الحل الامثل
ده الملخص علشان شرحها يطول

انت بتجيب من الاخر يا كبير
حبيبي حسيني باشا اشكرك لمرورك

م.جوزيف ايهاب
06-05-2012, 01:18 AM
انا بدأت احب اسئلتك يا جو :D.. انا عن نفسى شايف .. ان الفوركس علم التوقع .. وعلشان تكون انسايبى معاه لازم تكون ملم بكل الادوات .. استوب لوز .. تعزيز ..تبريد .. هيدج .. وانت بقة واسلوبك وطريقتك فى الشغل .. يعنى انت بتشوف الثفقة محتاجة اية وتعملة انا عن نفسى لو مثلا موجود امام الثفقة .. وشايف ان حركة السوق كويسة وعكست عليا ممكن استخدم التبريد.. او الهدج وخصوصا مع ثفقات اليومية .. اللى بتنتهى خلال اليوم سواء الاسكالبينج او الثفقات العادية اللى اهدفها متوسطة .. لكن ساعات مثلا وقت الاخبار وقبل الخبر ثفقة عكست عليا .. وانا عارف ان الخبر تأثيرة ممكن يكون قوى .. بس مش عارف الـتأثير هيكون سلبى ولا ايجابى .. على طول بهدج .. بحيث افتح الثفقة الجديدة مع الخبر واعوض الخسارة .. عكست اهدج تانى .. وهكذا .. واللى بيرحنى فى كل دة ادارة رأس المال الصح .. ببساطة كدة ال100 دولار النقطة ب10 سنت .. الالف دولار .. النقطة بدولار .. وهكذا ,, يبقى نهاية كلامى .. عندك كل الطرق استخدم زى ما تحب بس .. المهم ادارة رأس المال والتحليل الصحيح للشرط ... لانى مبحبش احصر نفسى فى حاجة لان دة اكبر غلط لانك بتتعامل مع سوق متقلب .. واغلب شغلك توقع .. بالتوفيق للجميع :)

والله كويس ان اسئلتي عجبتك يا باشا :1:
كلامك صحيح و زي الفل يا كبير
اتمني كل الاخوة يكونوا ملمين بيه
اشكرك يا باشا لمرورك

م.جوزيف ايهاب
06-05-2012, 01:21 AM
&feature=player_embedded (http://&feature=player_embedded)

ههههههههههههههههههههههههههههههه
لايك يا باشا علي الفيديو

م.جوزيف ايهاب
06-05-2012, 01:22 AM
اهلا يوسف انا افضل التريلينج ستوب
لكن الستوب احسن لو كان حسابك كبير و ادارة راس مال صارمة يفضل التبريد
واحلى لايك على السؤال

حبيبي خالد
والله انا مش بافضل التريلينج بس هو فعلا مفيد لاصحاب الحسابات الصغيرة
اشكرك يا كبير لمرورك

م.جوزيف ايهاب
06-05-2012, 01:24 AM
مساء الفل ياجو ماشاء الله كل اسبوع سؤال حيوي و يحتاج لتفكير وكل اجابة ستفيد اكيد اخونا المبتدئين عامة انا استخدم التبريد اكثر من الأستوب ولكن
علينا ان ندرك مخاطر استخدام التبريد فقد يتسبب في احدي المرات خسائر تعادل استخدام الأستوب لمدة شهر او اكثر او قد يؤدي الي خسارة راس المال
بالكامل فاستخدام التبريد يحتاج الي المام كامل باتجاة الترند كما انة لايفضل باستخدام التبريد في الأوقات العصبية للسوق التي لاتعرف فيها هوية السوق
تحياتي و بالتوفيق دائما

حبيبي محمود باشا
اتمني لجميع الاخوة الاستفادة من الاسئلة ان شاء الله
فعلا المهم هو معرفة الترند العام وفي الاوقات العصيبة يفضل الستوب
اشكرك يا كبير لمرورك

م.جوزيف ايهاب
06-05-2012, 01:26 AM
انا لو حسابى يستحمل ممكن العب على زوج واحد فقط او اتنين بالكتير اوى واعتمد على التبريدات فقط من نقط المقاومات القويه مش مجرد نقط عاديه او انعكاس 50 نقطه

لو تعرف تركز في زوج واحد وتحليلاته واخباره هتلاقي خير كتير ان شاء الله
اشكرك يا غالي لمرورك

husseney
06-05-2012, 03:14 AM
&feature=player_embedded (http://&feature=player_embedded)

تسلم ايدك يا كبير على الفيديو
انا هبقى استعين بى لما ابداء اكاديمية الوايت هورس للاحتراف
بعد ازنك طبعا

husseney
06-05-2012, 03:15 AM
انت بتجيب من الاخر يا كبير
حبيبي حسيني باشا اشكرك لمرورك

العفو يا جوووو يا عسل

ELSHARKI
06-05-2012, 04:11 AM
السلام عليكم
سؤال الاسبوع هذه المرة عما تستخدم في اكثر الاحيان. الستوب ام التبريد؟
بعض الصفقات السوينجية تحتاج بعض التبريدات الا ان البعض يفضل وضع ستوب والخروج من الصفقة خوفا من الانعاكسات الكبيرة. عظماء الفوركس دائما يقولوا الستوب اهم من الهدف 100 مرة

انا شخصيا استخدم التبريدات بنسبة 90% في صفقاتي

منتظر ارائكم
تحياتي

سؤال جميل جدا وخصوصا ان بشوف اراء مفيده من كل الناس اللى جاوبت
انا عن نفسى بفضل التبريدات
بس بفضل يكون الحساب كبير للى بيشتغل بالنظام ده ويستحمل الانعكاسات ويكون فيه اداره لرأس المال وفهم اتجاه السوق جيدا
اما من ناحيه الاستوب لوز فأنا بسميه الملاذ الامن للحفاظ على الحساب وتقليل حجم الخسائر
تحياتى ليك يا جو وللجميع:1 (58):

م.جوزيف ايهاب
06-05-2012, 12:03 PM
سؤال جميل جدا وخصوصا ان بشوف اراء مفيده من كل الناس اللى جاوبت
انا عن نفسى بفضل التبريدات
بس بفضل يكون الحساب كبير للى بيشتغل بالنظام ده ويستحمل الانعكاسات ويكون فيه اداره لرأس المال وفهم اتجاه السوق جيدا
اما من ناحيه الاستوب لوز فأنا بسميه الملاذ الامن للحفاظ على الحساب وتقليل حجم الخسائر
تحياتى ليك يا جو وللجميع:1 (58):

فعلا يا كبير الواحد بيستفيد من اراء الاخوة
اهم حاجة في التبريد زي ما انت قولت ادارة رأس المال وان الحساب يستحمل انعكاسات كبيرة
اشكرك يا باشا لمرورك

أ.نادر غيث
06-05-2012, 04:26 PM
اهلاً جوزيف
الحقيقة انا لست من انصار التبريدات الا في حالات معينة فقط
الستوب يعني القدرة على تحديد مخاطرتك
الستوب يعني حماية نفسك من اي مفاجأت غير متوقعه في سوق خطير كالفوركس

ولكن كما ندرك جميعاً انه ان لم يتم وضع الستوب بالمكان الصحيح والمطلوب فسوف يعمل بغير صالحك..

اؤيد استخدام التبريد بحالات معينة كما ذكرت اعلاه , مثلاً , تم كسر مستوى قوي بسعر معين
وسعر الاغلاق بعيد نوعا ما عن منطقة الكسر , واريد ان ادخل مع اعادة الاختبار لذاك المستوى ولكن لا ضمن عودة السعر ولا اريد بنفس الوقت ان تضيع مني الفرصة
فأقوم بالدخول بعد افتتاح الشمعة الجديدة واضع التبريد الاول على المنطقة المكسورة في حال تم اعادة اختبارها ..

هذا كمثال ..
ومشكور على الموضوع

السيد الجبالي
06-05-2012, 05:24 PM
اهلاً جوزيف

ولكن كما ندرك جميعاً انه ان لم يتم وضع الستوب بالمكان الصحيح والمطلوب فسوف يعمل بغير صالحك..

اؤيد استخدام التبريد بحالات معينة كما ذكرت اعلاه , مثلاً , تم كسر مستوى قوي بسعر معين
وسعر الاغلاق بعيد نوعا ما عن منطقة الكسر , واريد ان ادخل مع اعادة الاختبار لذاك المستوى ولكن لا ضمن عودة السعر ولا اريد بنفس الوقت ان تضيع مني الفرصة
فأقوم بالدخول بعد افتتاح الشمعة الجديدة واضع التبريد الاول على المنطقة المكسورة في حال تم اعادة اختبارها ..

هذا كمثال ..
ومشكور على الموضوع

ربنا يزيدك يا استاذ بشار واتفق معك تماما

م.جوزيف ايهاب
06-05-2012, 05:44 PM
اهلاً جوزيف

هذا كمثال ..

ومشكور على الموضوع

احلي لايك علي المشاركة دي يا كبير
اســــــــــتاذ فعلا
اشكرك يا باشا علي مرورك وربنا يزيدك من علمه بجد

م.جوزيف ايهاب
13-05-2012, 01:54 PM
الاغلبية صوتوا للستوب لوس

اشكركم جميعا للمرور

abdellatif
13-05-2012, 07:17 PM
موضوع مميز اخي جوزيف
افضل الستوب لوس..فهو طرف رئيسي في استراتيجية العمل..
التعزيزات ليست سيئة عندما يكون الحساب كبيرا..وعندما يتم تحديد المستويات المهمة في وجهة السعر و معرفة نقطة الا عودة للسعر..
بالتوفيق ان شاء الله

م.جوزيف ايهاب
13-05-2012, 07:24 PM
موضوع مميز اخي جوزيف

افضل الستوب لوس..فهو طرف رئيسي في استراتيجية العمل..
التعزيزات ليست سيئة عندما يكون الحساب كبيرا..وعندما يتم تحديد المستويات المهمة في وجهة السعر و معرفة نقطة الا عودة للسعر..
بالتوفيق ان شاء الله

كلام سليم 100%
اشكرك يا غالي لمرورك