المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اخــــوكــم عــمـــر مــحــتـــاج نــصــائــحــكــم و رايــكــم

Oitbbitw
02-09-2010, 09:35 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اولا انا احب اشكر دكتور اسامة و بشمهندس نادر
و محمد نوراج و مافيا فوركس و ناس كتير انا متابع المنتدي و مشاركاتهم و لكن مش بشارك لاني كنت مستني اخلص
لحد اخر حلقة نزلها دكتور اسامة فربنا يبارك فيهم
( زعلان بس من محمد نوراج لانه طلع اهلاوي ههه !!! )

مش هطول عليكم

بس انا اخوكم عمر و هبقي مشارك معاكم الفترة الي جاية بشكل كبير ان شاء الله

انا دلوقتي الحمد لله عارف يعني ايه فوركس و عارف يعني ايه دعم و مقاومة و ترندات و مؤشرات و شموع يابانية
يمكن لسة معرفش التحليل الاساسي او التحليل النفسي لكن

دلوقتي انا مشكلتي اني مش عارف اطبق يعني انا شفت فيديو للتحليل الفني لكن مش كل المعطيات بلاقيها
صعب اني الاقي ترند يكون صحيح ولما بلاقيه بيكون الترند علي ارتكازين اتنين بس ولو علي تلاتة يبقي لسة قدامة فترة كبيرة جدا عبال ما يوصل او يتكسر
+
مش عارف الخطوات دة صح و لا لا لاني حاسس انها صعبة علي شوية
1- اني اشوف التحليل الاساسي
2- اشوف التحليل النفسي
3- احدد المقومات و الدعوم و الفيبوناتشي و الموفينجات 200 و 55 زي ما دكتور اسامة قال علي الويكلي و الدايلي
4- دة بقي السؤال ...... ؟

اعمل ايه انا عايز اعرف ازاي افهم الشارت انا فاهم الشموع و فاهم الترند هابط او صاعد لكن مش فاهم ازاي اخد بقي الخطوة اني افتح الصفقة
منين و احدد الاهداف الي فين و الستوب فين
باختصار عايز افتح صفقة عن تحليل
اعمل ايه ؟

يعني اتمني تعتبروني اخ بينكم و عايز نصيحتكم

هل دلوقتي خطوة اني اشوف ورشة و اتدرب عليها ؟
هل في كتاب معين تنصحوني بيه ( انا قريت كتير جدا و شفت فيديوهات كتير جدا و بقالي تقريبا 3 شهور بجرب علي حساب تجريبي بس صفقات مش عن تحليل
مجرد تجارب )

باختصار قلولي اعمل ايه الخطوة الي جي بشكل عملي بلاش اقرا و جرب و اتعلم و النصائح العامة
انا عايز اقراء كذا او ادخل ورشة كذا او ناقصك كذا لان انا حاسس اني تايه

و اسف اني طولت عليكم

ربنا يبارك فيكم و يا رب مكنش رخم في اول موضوع افتحة و مكنش تقلت عليكم بس انا حاسس اني بين ااخواني هنا .

wambasic
02-09-2010, 09:41 PM
والله انا كنت زيك بالظبط من شهرين بس لقيت الحل الى بيه حطيت رجلى على اول الطريق وربنا يسهل
بص يا باشا فى البدايه بلاش تعقد نفسك بميت مؤشر وميت استراتيجيه
دور على استراتيجيه سهله بتعتمد على مؤشرين او ثلاثه بالكتير ادرب عليها كويس اوى وادخل بيها شويه شويه هاتلاقى نفسك بتفكر تضيف وتعدل وتجرب
ولو عايز تشتغل كلاسيكى بس يبقى موفنج مع دعم ومقاومه وترند اشترى بعد كسر الترند الهابط وبيع بعد كسر الترند الصاعد وبرود اشترى بعد لمس دعم وبيع بعد لمس مقاومه
ملحوطه انا برسم دعوم ومقاومات بمساعده مؤشر الزجزاج
والله الموفق

Oitbbitw
02-09-2010, 09:56 PM
والله انا كنت زيك بالظبط من شهرين بس لقيت الحل الى بيه حطيت رجلى على اول الطريق وربنا يسهل
دور على استراتيجيه سهله بتعتمد على مؤشرين او ثلاثه بالكتير ادرب عليها كويس اوى وادخل بيها شويه شويه هاتلاقى نفسك بتفكر تضيف وتعدل وتجرب
ولو عايز تشتغل كلاسيكى بس يبقى موفنج مع دعم ومقاومه وترند اشترى بعد كسر الترند الهابط وبيع بعد كسر الترند الصاعد وبرود اشترى بعد لمس دعم وبيع بعد لمس مقاومه
والله الموفق

بجد الف شكر يا وليد
شدك مشجع جدا حسسني ان لسة في امل ان شاء الله

بس لو سمحت
انت شغال علي اي استراتيجية و تنصحني باي استراتيجية اشتغل عليها ؟
و طبعا انا هشتغل كلاسيكي ان شاء الله انا غلبان يا عم مش قد الرقمي او غيره
فبالنسبة اني اشتري بعد كسر الترند الهابط
هل هي دة استراتيجية الترند المكسور ؟
السؤال التالت معلش بقي انت الي جبته لنفسك و رديت هههه
مؤشر الزجزاج الي بيجي مع الميتا تريد صح ؟ لان في واحد انا كنت نزلته لوحده
فانت بتستخدم االي مع الميتا تريد و لا حاجة تانية ؟؟

بجد الف الف شكر لردك السريع ربنا يكرمك

م.نادر فريد
02-09-2010, 11:47 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اولا انا احب اشكر دكتور اسامة و بشمهندس نادر
و محمد نوراج و مافيا فوركس و ناس كتير انا متابع المنتدي و مشاركاتهم و لكن مش بشارك لاني كنت مستني اخلص
لحد اخر حلقة نزلها دكتور اسامة فربنا يبارك فيهم
( زعلان بس من محمد نوراج لانه طلع اهلاوي ههه !!! )

الشكر لله ... لك حق تزعل طبعا ( على الأهلى :) سيبه ياعمنا أهلاوى دى ميزة للزمالك :1 (100):)
مش هطول عليكم

بس انا اخوكم عمر و هبقي مشارك معاكم الفترة الي جاية بشكل كبير ان شاء الله

انا دلوقتي الحمد لله عارف يعني ايه فوركس و عارف يعني ايه دعم و مقاومة و ترندات و مؤشرات و شموع يابانية
يمكن لسة معرفش التحليل الاساسي او التحليل النفسي لكن

دلوقتي انا مشكلتي اني مش عارف اطبق يعني انا شفت فيديو للتحليل الفني لكن مش كل المعطيات بلاقيها
صعب اني الاقي ترند يكون صحيح ولما بلاقيه بيكون الترند علي ارتكازين اتنين بس ولو علي تلاتة يبقي لسة قدامة فترة كبيرة جدا عبال ما يوصل او يتكسر
+
مش عارف الخطوات دة صح و لا لا لاني حاسس انها صعبة علي شوية
1- اني اشوف التحليل الاساسي
2- اشوف التحليل النفسي
3- احدد المقومات و الدعوم و الفيبوناتشي و الموفينجات 200 و 55 زي ما دكتور اسامة قال علي الويكلي و الدايلي
4- دة بقي السؤال ...... ؟

اعمل ايه انا عايز اعرف ازاي افهم الشارت انا فاهم الشموع و فاهم الترند هابط او صاعد لكن مش فاهم ازاي اخد بقي الخطوة اني افتح الصفقة
منين و احدد الاهداف الي فين و الستوب فين
باختصار عايز افتح صفقة عن تحليل
اعمل ايه ؟
شوف يا لورد أنا أفتكر لو فتحت موضوع تطلب فية رأى الجميع فى صفقات تحطها وتشوف رأى الناس فيها فتعرف أخطائك وأخطاء المحللين الأخرين فتحسن من نفسك .... طيب مش عارف تحط الصفقة بناء على اية ؟!!! أوكى ... ( ولو انى افتكر أن أسامة وضح القصة دى فى أخر فيديو لكن نعيد كمان ) أنت بتقول بترسم ترندات ومقاومات ودعوم وفاهم الشموع ... عند ألتقاء السعر بترند صاعد أو دعم أنظر لأغلاقات الشموع أذا كانت أنعكاسية أبدأ الشراء ... وأذا كانت كاسرة أبدأ البيع ... والعكس عند ألتقاء السعر بترند هابط أو بمقاومة أنظر لأغلاقات الشموع أذا كانت أنعكاسية أبدأ البيع ... وأذا كانت مخترقة أبدأ الشراء ... بييس؟
يعني اتمني تعتبروني اخ بينكم و عايز نصيحتكم

هل دلوقتي خطوة اني اشوف ورشة و اتدرب عليها ؟
هل في كتاب معين تنصحوني بيه ( انا قريت كتير جدا و شفت فيديوهات كتير جدا و بقالي تقريبا 3 شهور بجرب علي حساب تجريبي بس صفقات مش عن تحليل
مجرد تجارب )

باختصار قلولي اعمل ايه الخطوة الي جي بشكل عملي بلاش اقرا و جرب و اتعلم و النصائح العامة
انا عايز اقراء كذا او ادخل ورشة كذا او ناقصك كذا لان انا حاسس اني تايه

و اسف اني طولت عليكم

ربنا يبارك فيكم و يا رب مكنش رخم في اول موضوع افتحة و مكنش تقلت عليكم بس انا حاسس اني بين ااخواني هنا .

والله الموفق

وليد البرنس أوجزت وأنجزت كلام فى الجول .

FX Matador
02-09-2010, 11:53 PM
كلامك رائع يا بشمهندس انا برضه لسه جديد 3 شهور و هادرس فكره حضرتك
و بخصوص كتاب ممكن تقراه انصحك بكتاب جون ميرفى كتاب (التحليل الفنى للاسواق المالية ) لجون ميرفى (http://fx-arabia.com/vb/t2106.html) من افضل الكتب و ابدأ كلاسيكى ابو التحليلات ارتكز على حاجه و استراتجيه سهله و اتعلم غيرها
استسهلها ماتستسعبهاش
تحياتى ...,

wambasic
03-09-2010, 12:00 AM
ربنا يخليك يا مهندسنا العظيم
بالنسبه لموضوع الزجزاج هو الزجزاج العادى الى فى الميتاتريد ارسمه الاول
وابتدى ارسم خطوط للقمم والقيعان ابتداء من فريم الشهرى حتى 4 ساعات وبعدين شيله وحط مؤشر يرسم الترند هارفقه هنا هو هايرسم الترند اوتوماتيك وبعدين راقب السعر زى ما قولتلك هاتلاقى العملية مشيت معاك وبالنسبه للإستراتيجيه هارفق ملف فى شويه استراتيجيات
والله الموفق

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/686_01283461143.ex4
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/686_01281292692.pdf

م.نادر فريد
03-09-2010, 12:03 AM
بجد الف شكر يا وليد
شدك مشجع جدا حسسني ان لسة في امل ان شاء الله

بس لو سمحت
انت شغال علي اي استراتيجية و تنصحني باي استراتيجية اشتغل عليها ؟
و طبعا انا هشتغل كلاسيكي ان شاء الله انا غلبان يا عم مش قد الرقمي او غيره
فبالنسبة اني اشتري بعد كسر الترند الهابط
هل هي دة استراتيجية الترند المكسور ؟
لا الترند المكسور لها شروط أضافية للموفنجات
السؤال التالت معلش بقي انت الي جبته لنفسك و رديت هههه
مؤشر الزجزاج الي بيجي مع الميتا تريد صح ؟ لان في واحد انا كنت نزلته لوحده
فانت بتستخدم االي مع الميتا تريد و لا حاجة تانية ؟؟

بجد الف الف شكر لردك السريع ربنا يكرمك

أنا أستخدم الزجزاج العادى .... ومنتظرين رد وليد ... خللى بالك أكتر واحد يقدر يساعدك هو اللى كان فى نفس المكان قبلك ..... كلنا كنا هنا لكن وليد أقرب واحد .

م.نادر فريد
03-09-2010, 12:08 AM
و بخصوص كتاب ممكن تقراه انصحك بكتاب جون ميرفى كتاب (التحليل الفنى للاسواق المالية ) لجون ميرفى (http://fx-arabia.com/vb/t2106.html) من افضل الكتب و ابدأ كلاسيكى ابو التحليلات ارتكز على حاجه و استراتجيه سهله و اتعلم غيرها
استسهلها ماتستسعبهاش
تحياتى ...,
لأ يا عمنا ربنا يجعل لنا من بركاتك ... 3 شهور بس فيهم الزبد 3 ماجيستير و2 دكتوراه ونظرية للشموع السحرية :1 (13):

magedsenger
03-09-2010, 12:28 AM
اعتقد الموضوع ده ممكن يفيدك

لكل مبتدىْ شرح اساسيات الفوركس (http://fx-arabia.com/vb/t129.html)

هو للأخ ( صياد الفوركس )

و اهم شئ فى كل ده هو الشارت لازم تفتح حساب ديمو و تفضل تجرب تجرب لغاية ما هتلاقى نفسك ابتديت تفهم الدنيا ماشية ازاى

مدير الموقع
03-09-2010, 03:26 AM
اذا كنت تريد الكلاسيكى و تتعلم بجد عليك بالمكتبة الموجودة فى توقيعى :)
تحياتى يا غالى,

محمد نوارج
03-09-2010, 03:30 AM
والله منتدى جميل أوي يا جماعة الكل بيحب يساعد ..

وعن موضوع الأهلي .. يا سيدي متزعلش نفسك ..

كلنا في الهوا سوا اليومين دول ..،

Oitbbitw
03-09-2010, 03:45 AM
وليد البرنس أوجزت وأنجزت كلام فى الجول .

الف الف الف شكر علي ردك
فعلا و الله عجبتني فكرة ان اعمل تحليل و اخد رايكم فيه
و بكدة يبقي تدريب عملي
هنفذ من بعد الصحور ان شاء الله
شكرا مرة تانية بشمهندس نادر
(كنت منتظر ردك ) :)

استسهلها ماتستسعبهاش
تحياتى ...,
تمام انا عندي الكتاب فعلا ليه بس كل ما اشوفة الاقي كبير جدا
بقفلة تاني هههه
بس في رايك ايه اسهل استراتيجية انت اتعاملت بيها ؟

و شكرا لردك ( عايز اتشرف اسمك ) :)

ربنا يخليك يا مهندسنا العظيم
بالنسبه لموضوع الزجزاج هو الزجزاج العادى الى فى الميتاتريد ارسمه الاول
وابتدى ارسم خطوط للقمم والقيعان ابتداء من فريم الشهرى حتى 4 ساعات وبعدين شيله وحط مؤشر يرسم الترند هارفقه هنا هو هايرسم الترند اوتوماتيك وبعدين راقب السعر زى ما قولتلك هاتلاقى العملية مشيت معاك وبالنسبه للإستراتيجيه هارفق ملف فى شويه استراتيجيات
والله الموفق

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/686_01283461143.ex4
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/686_01281292692.pdf

تسلم بجد يا وليد و نزلت الكتاب رائع بتاع استاذ شريف ربنا يكرمك و يكرمه
بس المؤشر زي ما قلتلك بتاع تحديد الدعم و المقاومة مش للترند
و مستني ردك علي الرسال الي بعتهالك يا وليد

أنا أستخدم الزجزاج العادى .... ومنتظرين رد وليد ... خللى بالك أكتر واحد يقدر يساعدك هو اللى كان فى نفس المكان قبلك ..... كلنا كنا هنا لكن وليد أقرب واحد .

لأ يا عمنا ربنا يجعل لنا من بركاتك ... 3 شهور بس فيهم الزبد 3 ماجيستير و2 دكتوراه ونظرية للشموع السحرية :1 (13):

مادام مهندسنا بيستخدم الزجزاج العادي يبقي كلنا لازم نستخدمة ان شاء الله
بجد انا مش عارف اشكرك ازاي علي اهتمامك بموضوعي
ربنا يبارك فيك

والله منتدى جميل أوي يا جماعة الكل بيحب يساعد ..

وعن موضوع الأهلي .. يا سيدي متزعلش نفسك ..

كلنا في الهوا سوا اليومين دول ..،

ههههههه
لا معلش بقي مش في الهوا سوا و لا حاجة
الاهلي حاجة و الزمالك حاجة معلش

تسلم يا غالي علي ردك بس مسعتش ردك في الموضوع
انا مستني ردك

بجد مش عارف اشكركم كلكم ازاي علي المساعدة و الرد
فعلا منتدي في اعضاء روعة و الله
( كفاية ان انا فيه هههه )

FX Matador
03-09-2010, 05:02 AM
الف الف الف شكر علي ردك
فعلا و الله عجبتني فكرة ان اعمل تحليل و اخد رايكم فيه
و بكدة يبقي تدريب عملي
هنفذ من بعد الصحور ان شاء الله
شكرا مرة تانية بشمهندس نادر
(كنت منتظر ردك ) :)

تمام انا عندي الكتاب فعلا ليه بس كل ما اشوفة الاقي كبير جدا
بقفلة تاني هههه
بس في رايك ايه اسهل استراتيجية انت اتعاملت بيها ؟

و شكرا لردك ( عايز اتشرف اسمك ) :)

اولا اسمى مايكل
هو كبير بس يجب قراءته و هتلاقى حجات تبع الأسهم مالهاش لازمه تجاوزها حاليا و هل شوفت المحاضرات بتاعت الدكتور فيديو ؟
انا بقالى فتره بلف على اكتر من استراتيجه و نادرا ما ادخل حقيقى لقيت واحده كويسه سهله بس دخولها نادرا و جيت ادور على شرحها من جديد مالقتهوش و استخدمت اخرى لكام يوم يعنى بجربها حققت ارباح معى و مكملتش فيها اهتميت باستراتجيات اخرى بجربها سوف اعرض الأستراتجيه دى التانيه فى موضوع منفصل عشان تستفيد منها اخى الكريم و نتابعها مع بعض و نشجع بعض ديمو لفتره استراتجيه سهله وفعاله اوكى ؟

تحياتى ...,

Oitbbitw
03-09-2010, 08:37 AM
اولا اسمى مايكل
هو كبير بس يجب قراءته و هتلاقى حجات تبع الأسهم مالهاش لازمه تجاوزها حاليا و هل شوفت المحاضرات بتاعت الدكتور فيديو ؟
انا بقالى فتره بلف على اكتر من استراتيجه و نادرا ما ادخل حقيقى لقيت واحده كويسه سهله بس دخولها نادرا و جيت ادور على شرحها من جديد مالقتهوش و استخدمت اخرى لكام يوم يعنى بجربها حققت ارباح معى و مكملتش فيها اهتميت باستراتجيات اخرى بجربها سوف اعرض الأستراتجيه دى التانيه فى موضوع منفصل عشان تستفيد منها اخى الكريم و نتابعها مع بعض و نشجع بعض ديمو لفتره استراتجيه سهله وفعاله اوكى ؟

تحياتى ...,

اوكي و نص و تلت اربع كمان يا مايكل
و انا مستني الموضوع بتاعك فعلا
و نجرب الاستراتيجية و نشجع بعض ان شاء الله

تسلم يا غالي بس متنساش تكتب اسم الموضوع هنا

FX Matador
03-09-2010, 09:50 PM
اوكي و نص و تلت اربع كمان يا مايكل
و انا مستني الموضوع بتاعك فعلا
و نجرب الاستراتيجية و نشجع بعض ان شاء الله

تسلم يا غالي بس متنساش تكتب اسم الموضوع هنا

اوكى اخى الكريم ٍأقوم بتحضريها اليوم للبدء بها الأسبوع القادم ان شاء الله و سأدع اللينك هنا إن شاء الله

تحياتى ...,

FX Matador
04-09-2010, 04:17 AM
يارب تعجبك الطريقه و تكون سهله

طريقه مبسطه وفعاله للمتاجره بدون تعقيد (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=50113)