المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال على الذهب

El_Na7rawy
17-08-2012, 06:38 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :)

كنت اود الاستفسار ليه بتتكون تقريبا كل يوم على الذهب حركة افقية قوية سواء فى احد الاتجاهين صاعد او هابط " الشمعة الليموزين "، و بتكون موجودة فى معظم الوقت و فى اوقات كثيرة مش بتكون موجودة ؟

هيا ايه سبب تكونها ؟ وهل ليها فترة معينة المفروض انها تظهر فيها ؟؟ و ازاى اتنبئ بيها ؟ هل بالتحليل الفنى فقط ام بمتابعة الاخبار ؟ و اذا كانت الاخبار جانب من جوانب التنبؤ بها فا منين اتابع اخبار الذهب ؟؟

اسف على كثرة الاسئلة و لكن حبا فى الاستفادة من علم الاعضاء هنا فى المنتدى :)

MOVING_AVERAGE
17-08-2012, 06:40 AM
للا سف لا اتاجر بالذهب ولم افتح شارت غير شارت النقود

El_Na7rawy
17-08-2012, 06:49 AM
للا سف لا اتاجر بالذهب ولم افتح شارت غير شارت النقود

جزاك الله خيرا على مرورك العطر ^_^ ، و ان شاء الله الاقى رد من اصحاب الخبرة فى الذهب :)

El_Na7rawy
18-08-2012, 09:23 PM
هوا محدش عنده رد على السؤال دا خالص :( ؟

احمدبير2011
18-08-2012, 09:27 PM
لا يوجد احد في هذا المنتدي يهتم بالدهب او في اي منتدي عربي لدرجه اني قفلت ورشه المعادن بتاعتي عشان محدش بيدخلها ولا حتي بيعمل لايك و نصيحه مني بعد ما اتكلمنا مع بعض بلاش تدخل عالدهب حسابك مش هيستحمل

El_Na7rawy
18-08-2012, 09:31 PM
لا يوجد احد في هذا المنتدي يهتم بالدهب او في اي منتدي عربي لدرجه اني قفلت ورشه المعادن بتاعتي عشان محدش بيدخلها ولا حتي بيعمل لايك و نصيحه مني بعد ما اتكلمنا مع بعض بلاش تدخل عالدهب حسابك مش هيستحمل

اها انا فهمت كلام حضرتك خلاص والله :) ، بس انا كنت عاوز بس اتعلم عليه و افهمه الاول ديمو حتى لو مش هشتغل عليه بحسابى لما ربنا يكرمنى بفلوس اكتر بعدين :) ، فا علشان كدا بسال بس علشان اعرف هوا ليه طريقة تحليل تانية مثلا و سر ظهور الشمعة الطويلة دى ايه و كدا :) ؟

احمدبير2011
18-08-2012, 09:38 PM
اها انا فهمت كلام حضرتك خلاص والله :) ، بس انا كنت عاوز بس اتعلم عليه و افهمه الاول ديمو حتى لو مش هشتغل عليه بحسابى لما ربنا يكرمنى بفلوس اكتر بعدين :) ، فا علشان كدا بسال بس علشان اعرف هوا ليه طريقة تحليل تانية مثلا و سر ظهور الشمعة الطويلة دى ايه و كدا :) ؟
الشمعه الطوووووووووووووووووويله دي بتكون شموع اخبار لانه في علاقه طرديه مع اليورو و الاسترالي يعني لو النزعه التشاؤميه عن اوروبا زادت الدولار بيقوي ود بيقلل قيمه الدهب و العكس طبعا
غير كده تحليل الدهب عادي خالص زي اي عمله فريم الدايلي ثم ال4ساعات و شخصيا لا اعمل علي فريم الساعه تحليل كلاسيكي عادي او ايشيموكو ويفضل الدخول في المناطق اللي بيتفق فيها الاتنين عشان بتكون اكثر امانا

El_Na7rawy
18-08-2012, 09:41 PM
الشمعه الطوووووووووووووووووويله دي بتكون شموع اخبار لانه في علاقه طرديه مع اليورو و الاسترالي يعني لو النزعه التشاؤميه عن اوروبا زادت الدولار بيقوي ود بيقلل قيمه الدهب و العكس طبعا
غير كده تحليل الدهب عادي خالص زي اي عمله فريم الدايلي ثم ال4ساعات و شخصيا لا اعمل علي فريم الساعه تحليل كلاسيكي عادي او ايشيموكو ويفضل الدخول في المناطق اللي بيتفق فيها الاتنين عشان بتكون اكثر امانا

شكرا جدا لمعلوماتك ولك منى احلى لايك ^_^ ، و معلش سؤالى التانى :) انته قولت العلاقة طردية يعنى لو فى التحليل الفنى لليورو و الاسترالى طلع ان الزوجين طالعين وليكن الاسبوع دا " مثلا " يبقى بالتالى احتمال ان الذهب يرتفع هوا الغالب صح ؟

احمدبير2011
18-08-2012, 10:04 PM
شكرا جدا لمعلوماتك ولك منى احلى لايك ^_^ ، و معلش سؤالى التانى :) انته قولت العلاقة طردية يعنى لو فى التحليل الفنى لليورو و الاسترالى طلع ان الزوجين طالعين وليكن الاسبوع دا " مثلا " يبقى بالتالى احتمال ان الذهب يرتفع هوا الغالب صح ؟
نظريا تمام لكن ممكن ميحصلش لان ممكن تكون ف مقاومه او منطقه السعريتذبذ حواليها ويقعد يزاول نفسه فلازم بردو تحلله تحليل مستقل