المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حراااااااام اللى بيحصل ده

على ابراهيم
13-11-2012, 02:54 PM
انا كنت من الفائزين فى مسابقة fxdd اليومية وكانت قيمة الجائزة 50 دولار
والحمد لله تم اضافة الجائزة امس
المشكلة الشركة بتقفل العقود المفتوحة بمزاجها يعنى مش عشان المرجن كوول ولا اى حاجة اول مالسعر يخسرله 10 بوينت تروح قفلة كل العقود المفتوحة
حتى الكسبانة انا رصيدى دلوئتى اصبح 19.77 ولم اقم باغلاق اى صفقة كلها الشركة هى اللى بتقفلها
لدرجة انى زهقت خلاص
وقولت مش عايز ال50 دولار بدال هما كل شوية هيقفلو ا الصفقات والرصيد كده كده هيخلص
وللتاكد من كلامى
حسابى رقمه
1108803

ونفس المشكلة موجوده فى مسابقة شركة fx solutions اللى عملة مسابقة الحسابات التجريبية لشهر نوفمبر
انا ماقفلتش ولا صفقة برده الشركة بتقفل اللى هى عايزاه لدرجة انى فى صفقة مجرد مافتحتها 10 ثوانى بالظبط وقفلتها على خسارة 320 دولار
انا عايز اعرف ايه اللى بيحص ده انا كنت بتابع الحسابات الاخرى وكنت الاول باكتساح فى المسابقة والحمد لله رصيدى كان حوالى 14000 دولار يعنى بمكسب 4 الاف وغير مقفلولى صفقات امبارح لوحدهم ب 1850 دولار
قلت مش مشكلة النهادرة ابتديت الشغل الاقيهم برده بيقفلوا الصفقات لدرجة ان حسابى وصل 9957 من غير ماقفل اى صفقة ومفيش اى صفقة عديت ولا جابت 100 نقطة خسارة مثلا كلها من 3 الى 20 نقطة
والكلام ده حرام وحرقة الاعصاب دى مش كده لو الشركات دى مش عايزة تعمل مسابقة متعملهاش لكن بالشكل ده
حررررررررررررررررررررررررام

حسابى رقمه 506608
باسووردد المشاهده : E2IH9YQ6

معاذ عودات
13-11-2012, 02:58 PM
اهلا فيك
اكيد المارجن كوول
يا ريت تعرف كم عقد ماخذ وتحسب
الرافعه 1:200

على ابراهيم
13-11-2012, 03:05 PM
اهلا فيك
اكيد المارجن كوول
يا ريت تعرف كم عقد ماخذ وتحسب
الرافعه 1:200

يااستاذ الحساب فى مايقرب من 10 الاف ده فى المسابقة اما فى اف اكس دى فى برده مايقرب من 20 دولار
وكمان ان بشتغل فوركس من سنين مش مبتدا وعارف امتى الشركات تقفل عشان المارجن
لكن انا اول مره اشوف ده

معاذ عودات
13-11-2012, 03:09 PM
ما بهمني المسابقه الان
بهمني حساب دي دي الحقيقي
هات صورة من الصفقات المغلقه

على ابراهيم
13-11-2012, 03:13 PM
انا كنت من الفائزين فى مسابقة fxdd اليومية وكانت قيمة الجائزة 50 دولار
والحمد لله تم اضافة الجائزة امس
المشكلة الشركة بتقفل العقود المفتوحة بمزاجها يعنى مش عشان المرجن كوول ولا اى حاجة اول مالسعر يخسرله 10 بوينت تروح قفلة كل العقود المفتوحة
حتى الكسبانة انا رصيدى دلوئتى اصبح 19.77 ولم اقم باغلاق اى صفقة كلها الشركة هى اللى بتقفلها
لدرجة انى زهقت خلاص
وقولت مش عايز ال50 دولار بدال هما كل شوية هيقفلو ا الصفقات والرصيد كده كده هيخلص
وللتاكد من كلامى
حسابى رقمه
1108803

ونفس المشكلة موجوده فى مسابقة شركة fx solutions اللى عملة مسابقة الحسابات التجريبية لشهر نوفمبر
انا ماقفلتش ولا صفقة برده الشركة بتقفل اللى هى عايزاه لدرجة انى فى صفقة مجرد مافتحتها 10 ثوانى بالظبط وقفلتها على خسارة 320 دولار
انا عايز اعرف ايه اللى بيحص ده انا كنت بتابع الحسابات الاخرى وكنت الاول باكتساح فى المسابقة والحمد لله رصيدى كان حوالى 14000 دولار يعنى بمكسب 4 الاف وغير مقفلولى صفقات امبارح لوحدهم ب 1850 دولار
قلت مش مشكلة النهادرة ابتديت الشغل الاقيهم برده بيقفلوا الصفقات لدرجة ان حسابى وصل 9957 من غير ماقفل اى صفقة ومفيش اى صفقة عديت ولا جابت 100 نقطة خسارة مثلا كلها من 3 الى 20 نقطة
والكلام ده حرام وحرقة الاعصاب دى مش كده لو الشركات دى مش عايزة تعمل مسابقة متعملهاش لكن بالشكل ده
حررررررررررررررررررررررررام

حسابى رقمه 506608
باسووردد المشاهده : E2IH9YQ6
للامانة فى المسابقة فى اخر صفقتين هما اللى ضربوا الستوب لوز لكن بقيت الصفقات قفلت لوحدها
وهرفق لحضرت صورة من الحساب الحقيقى فى fxdd

على ابراهيم
13-11-2012, 03:18 PM
دى كل الصفقات مافيش ولا صفقة انا قفلتها ولا ضربت ستوب ماعدا صفقة واحده فقط
انا عملت التيك بروفت غلط بس هى دى فى كل الصفقات

جون ميرفى
13-11-2012, 03:24 PM
وانا فى المسابقه نفس الحكايه الصفقات والله كسبانه واتقفلت قولت مش مشمله فتحت صفقات تانيه 2 كسبانين و 1حده خسرانه رقم صغير اتقفلوا فتحت تانى خسروا حسابى بقى 9 الاف طب ليه مش عارف
وبالنسبه لشركه اف اكس دى انا لسا مستلمتش الجائزة

معاذ عودات
13-11-2012, 03:25 PM
اوك
انت حكيتلي انت مش مبتدئ

طيب حد بدخل 3 صفقات بحجم 30 سنت لصفقه
على حساب 50$ برافعه 1:200 على عمله اليورو ؟؟

طبعا الحساب كان خسران من قبل يعني اقل من 50$

اكيد مارجن كووول

على ابراهيم
13-11-2012, 03:28 PM
اوك
انت حكيتلي انت مش مبتدئ

طيب حد بدخل 3 صفقات بحجم 30 سنت لصفقه
على حساب 50$ برافعه 1:200 على عمله اليورو ؟؟

طبعا الحساب كان خسران من قبل يعني اقل من 50$

اكيد مارجن كووول

لاء معلش اختلف معاك استاذ معاذ
فى فرق انى ادخل واخاطر وفرق مابين الشر كة تقفل الصفقات
وطبعا مش انا اللى هعرف حضرتك انى فى فرق مابين المارجن كوول ومابين قفل الصفقات ولو المرجن كوول زرنى
اكيد كان الحساب هيصفر او حاجة لاتذكر دولار ولا كام سنت
ولا نا غلطان
وكمان لوحضرتك اتفضلت وبصيت على توقيت اغلاق الصفقات هتلاقى ال 6 ولا 7 صفقات الاولى كانوا كلهم على بعض مايتعدوش ال6 دولار خسارة من 50 دولار
دول ليه اتقفلوا فى راى حضرتك

0asdf12340
13-11-2012, 03:32 PM
لاء معلش اختلف معاك استاذ معاذ
فى فرق انى ادخل واخاطر وفرق مابين الشر كة تقفل الصفقات
وطبعا مش انا اللى هعرف حضرتك انى فى فرق مابين المارجن كوول ومابين قفل الصفقات ولو المرجن كوول زرنى
اكيد كان الحساب هيصفر او حاجة لاتذكر دولار ولا كام سنت
ولا نا غلطان

أخي الكريم شركة اف اكس دي دي لما الهامش المتاح بيخلص بتقفل الصفقات كلها في شركات تانية بتسيب الصفقات مفتوحة وتخصم من الهامش لحد ما يتصفر الرصيد

معاذ عودات
13-11-2012, 03:34 PM
اخوي المارجن كول ليس يعني تصفير الحساب
المارجن كوول يختلف من شركه الى شركه وحسب الرافعه
يعني لما تكون رافعتك 1:1000 اكيد رح يتم تصفير الحساب
انا لما يكون رافعه 1:200

مش بيصفر الحساب
ولكن يتم اقفال العقود عندما يصير المارجن المتاح الى 0

على ابراهيم
13-11-2012, 03:34 PM
أخي الكريم شركة اف اكس دي دي لما الهامش المتاح بيخلص بتقفل الصفقات كلها في شركات تانية بتسيب الصفقات مفتوحة وتخصم من الهامش لحد ما يتصفر الرصيد

طيب انا مع حضرتك الصفقات اللولى اتقفلت ليه مع انها صغيرة اوى وكان فى هامسش متاح متوفر وقفلت الصفقات برده

على ابراهيم
13-11-2012, 03:36 PM
على العموم شكرا اخى معاذ على تعبك معايا فى الرد بس انا من كلام الاعضاء عن شركة اف اكس دى دى كنت مفكرها افضل من كده وكل شركة ليها السيستم اللى ماشية عليه وعلى العموم هى ال50 دور مش مشكلة
وشكرا لاهتمامك وردك

0asdf12340
13-11-2012, 03:38 PM
طيب انا مع حضرتك الصفقات اللولى اتقفلت ليه مع انها صغيرة اوى وكان فى هامسش متاح متوفر وقفلت الصفقات برده

اخي انا شايف ان في 9 صفقات مقفولين في وقت واحد معناها انهم كانوا مفتوحين في نفس الوقت وده كتير علي رصيد 50 دولار لازم في اي انعكاس ولو بسيط هيجي المارجن كول

على ابراهيم
13-11-2012, 03:45 PM
اخي انا شايف ان في 9 صفقات مقفولين في وقت واحد معناها انهم كانوا مفتوحين في نفس الوقت وده كتير علي رصيد 50 دولار لازم في اي انعكاس ولو بسيط هيجي المارجن كول

هما 6 صفقات بس عشان فى 3 انا مش عراف هما نازلين ليه هتلاحظ انهم اللوت الصر والربح او الخسارة صفر
وكمان هما صفقات هيدج بيع وشرا
وعلى العموم حصل خير هو الواحد لما بيشتغل عن طريق شركة جديدة بيكون فى تغيير عن اللى متعود عليه
وشكرا اخى الكريم على اهتمامك

0asdf12340
13-11-2012, 04:05 PM
هما 6 صفقات بس عشان فى 3 انا مش عراف هما نازلين ليه هتلاحظ انهم اللوت الصر والربح او الخسارة صفر
وكمان هما صفقات هيدج بيع وشرا
وعلى العموم حصل خير هو الواحد لما بيشتغل عن طريق شركة جديدة بيكون فى تغيير عن اللى متعود عليه
وشكرا اخى الكريم على اهتمامك

العفو أخي هما ممكن كان في صفقات متعلقة ولا حاجة واول ما أتفعلت قفل الحساب

على ابراهيم
13-11-2012, 04:08 PM
بس برده انا عايز اشكرك اخى معاذ انا صحيح مش حبيت شركة fxdd عشان موضوع قفل الصفقات لما المرجن المتاح يكون صفر
لكن انت اضفت ليه معلومة جديدة وبصراحة كانت معلومة جديدة لانى بئالى سنين مع شركة تانية ومشفتش الموضوع ده وعشان كده انا بشكرك بس برده بتمسك بان قفل الصفقات بالطريقة دى ملوش داعى وتعتبر تعجيز للمتداول
واشكرك مره اخرى

nagham
13-11-2012, 04:12 PM
بجد ربنا يستر ...

انا لسه فاتج حساب حقيقي فيها والحمد لله صغير بس دوخوني عبال ما اضاف الرصيد في المنصه
ولسه ما عملتش عمليات اسحب فلوسي قبل ما ابدأ التداول ويتم اغلاق الصفقات لوحدها

ولا ايه اهه ايه ؟

على ابراهيم
13-11-2012, 04:19 PM
بجد ربنا يستر ...

انا لسه فاتج حساب حقيقي فيها والحمد لله صغير بس دوخوني عبال ما اضاف الرصيد في المنصه

ولا ايه اهه ايه ؟
لاء اخى الكريم برده لازم نكون عادلين فى حكمنا هو بس الموضوع طلع فى نظام الشركة مختلف عن شركات اخرى انت بس خلى بالك من موضوع الهامش المتاح عشان هو لما بيكون صفر حتى لو رصيدك كتيير برده بيقفل الصفقات لوحدها وده عيب بس ممكن تتجنبه وانت بتشتغل
وبالتوفيق

0asdf12340
13-11-2012, 04:21 PM
بس برده انا عايز اشكرك اخى معاذ انا صحيح مش حبيت شركة fxdd عشان موضوع قفل الصفقات لما المرجن المتاح يكون صفر
لكن انت اضفت ليه معلومة جديدة وبصراحة كانت معلومة جديدة لانى بئالى سنين مع شركة تانية ومشفتش الموضوع ده وعشان كده انا بشكرك بس برده بتمسك بان قفل الصفقات بالطريقة دى ملوش داعى وتعتبر تعجيز للمتداول
واشكرك مره اخرى

هو الموضوع حماية لفلوسك مش أكتر ومفيد في نفس الوقت في اوقات بتبقي الصفقة ماشية ضد الواحد وبرده عنده امل ان السوق يعكس ويمشي في صالحة لو انت في شركة بتاخد من الهامش هتلاقي رصيدك بقي صفر ومفيش رصيد تاني تشتغل بيه وأعتقد ان معظم الشركات اللي بسيبك تسحب من الهامش بيبقي هدفها الأول انها تخلص علي رصيدك وبتبقي ماركت ميكر يعني خسارتك في جيبهم

بجد ربنا يستر ...

ولا ايه اهه ايه ؟

أطمن يا باشا انا بقالي فترة مع الشركة مفيش صفقات بتقفل لوحديها ولا حاجة غير لما يخلص الهامش المتاح بتاعك ودي شركات كتير عملها من هنا بس وبعدين شوف الشركات اللي بتوقف المنصات خالص عشان متكسبش وفي منفس الوقت سيبالك الرصيد كله ممكن يخلص في حالة زي دي

nagham
13-11-2012, 04:33 PM
والله يا جماعة انا كنت مع شركة كبيرة في تعاملاتها ... بس كان في عيبين

اولهما ان مدير حسابك بيكون معاك اول يومين وبعدين اذا احتجته في حاجه متعرفش تعطر عليه

الثانيه طبعا الشركة بتزودك بتوصيات يوميه ... للاسف كانت تضرب الاستوب لوز وبعدين تبدا في عكس الاتجاه مرة اخري

اما المعاملات الماليه هي 100% وكانت ما بتأخذ ثانيه وانت بتضيف رصيد في المناصه

0asdf12340
13-11-2012, 04:37 PM
والله يا جماعة انا كنت مع شركة كبيرة في تعاملاتها ... بس كان في عيبين

اولهما ان مدير حسابك بيكون معاك اول يومين وبعدين اذا احتجته في حاجه متعرفش تعطر عليه

الثانيه طبعا الشركة بتزودك بتوصيات يوميه ... للاسف كانت تضرب الاستوب لوز وبعدين تبدا في عكس الاتجاه مرة اخري

اما المعاملات الماليه هي 100% وكانت ما بتأخذ ثانيه وانت بتضيف رصيد في المناصه

هو انت كده بتذكر السيئات اللي في الشركة مش مميزات يعني بتديلك توصيات بتخصر وبعد ما تضرب الاستوب بتعكس الاتجاه وموضوع انك تضيف رصيد انهم مستعجلين ياخدوا فلوسك عشان عرفين انك خسران خسران

nagham
13-11-2012, 04:47 PM
هو انت كده بتذكر السيئات اللي في الشركة مش مميزات يعني بتديلك توصيات بتخصر وبعد ما تضرب الاستوب بتعكس الاتجاه وموضوع انك تضيف رصيد انهم مستعجلين ياخدوا فلوسك عشان عرفين انك خسران خسران

كنت الاول داخل من غير ما اتعلم .... وكنت ما اعرفش يعني ايه مارجن ... ولا اعلم شئ عن ادارة راس المال

ولا اعرف كيفية التحليل الفني ولا التحليلي الاساسي

كنت من الهاوين ... بعد ما خسرت فلوسي كلها صممت اني اتعلم ... واتعرف علي هذا العالم الملئ بالاحداث

والحمد لله اصبحت اجيد التعامل مع الفوركس

وبصراحة والنيه لله واحده ....

سوف ااخذ من كل صفقه ليه ربحانه 10% حتي يكملوا 100 $ واضعهم في حساب خاص لجمعيه خيريه لسه نشأه

ويكون الحساب ده خاص بجمعيه خيرية كل فلوسه لوجه الله تعالي

0asdf12340
13-11-2012, 04:52 PM
كنت الاول داخل من غير ما اتعلم .... وكنت ما اعرفش يعني ايه مارجن ... ولا اعلم شئ عن ادارة راس المال

ولا اعرف كيفية التحليل الفني ولا التحليلي الاساسي

كنت من الهاوين ... بعد ما خسرت فلوسي كلها صممت اني اتعلم ... واتعرف علي هذا العالم الملئ بالاحداث

والحمد لله اصبحت اجيد التعامل مع الفوركس

وبصراحة والنيه لله واحده ....

سوف ااخذ من كل صفقه ليه ربحانه 10% حتي يكملوا 100 $ واضعهم في حساب خاص لجمعيه خيريه لسه نشأه

ويكون الحساب ده خاص بجمعيه خيرية كل فلوسه لوجه الله تعالي

ربنا يكرمك وتحقق اللي انت عايزه و عشان نيتك خير إن شاء الله ربنا يكرمك ويعوض عليك

MOVING_AVERAGE
13-11-2012, 04:57 PM
اعتقد ان كثرة العقود ينقص كثير من الهامش المتاح

لذا اقفلت الصفقات

ربنا يعوضك اخي و 50 او 20 دولار مثل بعض