المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عن التحويل

nabil_bobo
26-11-2012, 11:52 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا الانا بقالى اكثر من شهر عايز احول المبلغ الاهشتغل بيه فى الحساب الحقيقى ومش عارف لدرجة انى اتخنقت والله
فا ياريت لو حد عامل تحويل فى خلال الشهرين الفاتو من مصر ياريت يقولى هو عمل ايه لان كل شويه بعقده شكل
ى البنوك
فا ياريت حد يساعدنى ويكون عن تجربه قريبه
ولكم جزيل الشكر

احمد صلاح
28-11-2012, 02:12 PM
انت لسه يانبيل باشا محتار ؟!!
حتى بعد ماتواصلت معاك على الفيس بوك :D

عمتا ياكبير زى ماقولتلك بنك كريدى اجريكول البطاقه الجيفت كارد بتاعه قويه والايداع من خلال الماكينه فى اى وقت وان شاء الله هيكون اسهل طريقه فى الوقت الحالى كمان اسرع طريقه بسبب اجراءات تحويل المصريه الجديده

تحياتى
وبعد اذنك سنقوم بنقل الموضوع الى المنتدى العام حيث مكانه الاصلى

احمد صلاح
28-11-2012, 02:13 PM
الى كل من يواجة مشكلة فى التحويلات البنكية الان خطوات الايداع بالفيزا (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=15028)
اتفضل ايضا هذا الموضوع اعتقد سيكون مفيد جدا جدا لك

بالتوفيق

nabil_bobo
28-11-2012, 02:27 PM
[QUOTE=احمد صلاح;431727]انت لسه يانبيل باشا محتار ؟!!

عمتا ياكبير زى ماقولتلك بنك كريدى اجريكول البطاقه الجيفت كارد بتاعه قويه والايداع من خلال الماكينه فى اى وقت وان شاء الله هيكون اسهل طريقه فى الوقت الحالى كمان اسرع طريقه بسبب اجراءات تحويل المصريه الجديده

تحياتى
وبعد اذنك سنقوم بنقل الموضوع الى المنتدى العام حيث مكانه الاصلى[/QUOT

والله يا بطل انا خلاص كنت اقتنعت بس انا شوفت فى موضوع ان الجيفت كارد تنفع للتحويل بس ماتنفعش لسحب الارباح فا سالت طيب ينفع ان احول بالجيفت كارد ولو هسحب ارباح اسحبها على حسابى فى البنك الاهلى
قالى لا لازم يكون حساب التحويل هو نفس الحساب الهتسحب من عليه الارباخ منعا لغسيل الاموال
فا لخبطلى دماغى تانى والله
فا يريت انت تصححلى المعلومات القالهالى دى
ومعلش تعبك معايا

خدمة العملاء
28-11-2012, 02:32 PM
انت لسه يانبيل باشا محتار ؟!!

تحياتى

والله يا بطل انا خلاص كنت اقتنعت بس انا شوفت فى موضوع ان الجيفت كارد تنفع للتحويل بس ماتنفعش لسحب الارباح فا سالت طيب ينفع ان احول بالجيفت كارد ولو هسحب ارباح اسحبها على حسابى فى البنك الاهلى
قالى لا لازم يكون حساب التحويل هو نفس الحساب الهتسحب من عليه الارباخ منعا لغسيل الاموال
ومعلش تعبك معايا

ينفع تودع من الكارت وتسحب ارباح علي حسابك البنكي هذا خاص فقط بالعملاء المصريين

احمد صلاح
28-11-2012, 02:37 PM
[QUOTE=احمد صلاح;431727]انت لسه يانبيل باشا محتار ؟!!

تحياتى

ومعلش تعبك معايا

ينفع تودع من الكارت وتسحب ارباح علي حسابك البنكي هذا خاص فقط بالعملاء المصريين

كما تفضلت خدمه العملاء بالرد عليك
لو كنت من عملاء اف اكس دى دى فيمكنك السحب على الحساب البنكى
ولكن من ياخى قال لك انك لاتستطيع السحب للارباح على الفيزا
انا كنت اسحب ارباحى من على الجيفت كارد بدون اى مشاكل
ولكن انت سوف تسحب فى حدود المبلغ فقط ولليس اكثر
يعنى لو اودعت الف دولار تقدر تسحب الف دولار من على الفيزا واكتر من ذلك عليك بالحساب البنكى

تحياتى لك

husseney
28-11-2012, 02:39 PM
السلام عليكم استاذ نبيل

اذا كنت تملك حساب فى البنك الاهلى
يمكنك عمل الاتى
عمل بطاقة 4u من البنك العربى الافريقى تكلفة البطاقة 20 ج وبتسلمها فى نفس الوقت
وعند السحب تسحب على حساب البنك الاهلى الخاص بك

husseney
28-11-2012, 02:45 PM
[QUOTE=nabil_bobo;431740]

كما تفضلت خدمه العملاء بالرد عليك
لو كنت من عملاء اف اكس دى دى فيمكنك السحب على الحساب البنكى
ولكن من ياخى قال لك انك لاتستطيع السحب للارباح على الفيزا
انا كنت اسحب ارباحى من على الجيفت كارد بدون اى مشاكل
ولكن انت سوف تسحب فى حدود المبلغ فقط ولليس اكثر
يعنى لو اودعت الف دولار تقدر تسحب الف دولار من على الفيزا واكتر من ذلك عليك بالحساب البنكى

تحياتى لك

مشرفنا احمد صلاح السكرة

يجب توضيح للناس فكرة استرداد الفلوس على الفيزا لانى فى ناس كتير بتتلخبط من الموضوع دة

اولا الجيفت كارد لا يمكن السحب علية لانه كارت مشتريات

ولكن ما الذى يتم ؟

انت تقوم بالايداع فى حسابك وينزل هذا تحت بند مشتريات مثلا انا اودعت الف دولار يعنى انا اشتريت مشتريات ب 1000$

ولكن البنك بيعطك صلاحية انى انت ممكن ترجع المنتج اللى انت اشتريتوا

فاريد السحب من حسابى اى اريد ان ارجع مشتريات واحصل على اموالى

فاذا كنت اودعت 1000$ فتكون مردودات المشتريات لا تزيد عن 1000$

لانى مش ممكن تشترى ب 1000$ ولما ترجعها يعطوك 2000$

لاذالك اودع بالفيزا واستلم على حسابك البنكى

واذا ارادت كل شى مع بعضوا فبنك بيريوس بيفتحلك حساب توفير وبيعطيك فيزا تستطيع استخدامها فى الايداع على النت
وعند السحب ينزلك الفلوس على الحساب ويفتحلك حساب بالدولار فرعى ومصاريف التحويل فى البنك 5$ اى كان المبلغ المحول

اتمنى اكون وضحت ليك الصورة

COWBOY
28-11-2012, 03:10 PM
[QUOTE=احمد صلاح;431745]

مشرفنا احمد صلاح السكرة

يجب توضيح للناس فكرة استرداد الفلوس على الفيزا لانى فى ناس كتير بتتلخبط من الموضوع دة

اولا الجيفت كارد لا يمكن السحب علية لانه كارت مشتريات

ولكن ما الذى يتم ؟

انت تقوم بالايداع فى حسابك وينزل هذا تحت بند مشتريات مثلا انا اودعت الف دولار يعنى انا اشتريت مشتريات ب 1000$

ولكن البنك بيعطك صلاحية انى انت ممكن ترجع المنتج اللى انت اشتريتوا

فاريد السحب من حسابى اى اريد ان ارجع مشتريات واحصل على اموالى

فاذا كنت اودعت 1000$ فتكون مردودات المشتريات لا تزيد عن 1000$

لانى مش ممكن تشترى ب 1000$ ولما ترجعها يعطوك 2000$

لاذالك اودع بالفيزا واستلم على حسابك البنكى

واذا ارادت كل شى مع بعضوا فبنك بيريوس بيفتحلك حساب توفير وبيعطيك فيزا تستطيع استخدامها فى الايداع على النت
وعند السحب ينزلك الفلوس على الحساب ويفتحلك حساب بالدولار فرعى ومصاريف التحويل فى البنك 5$ اى كان المبلغ المحول

اتمنى اكون وضحت ليك الصورة

كلامك صح يا حسينى انت تقصد ال refound فى ال prepaid card

وكمان بنك بلوم زى بيرسيوس بالضبط ... بس انا شغال مع كريدى حوالات بنكية و الايداع ممكن تاخد اكتر من 10 ايام حسب الظروف :D .. لكن فى السحب 3 بالضبط

husseney
29-11-2012, 04:25 AM
[QUOTE=husseney;431754]

كلامك صح يا حسينى انت تقصد ال refound فى ال prepaid card

وكمان بنك بلوم زى بيرسيوس بالضبط ... بس انا شغال مع كريدى حوالات بنكية و الايداع ممكن تاخد اكتر من 10 ايام حسب الظروف :D .. لكن فى السحب 3 بالضبط

انت قصدك على الحوالة فى الايداع بتاخد عشر ايام
اما انا بودع بالفيزا بتاخد خمس دقائيق فى الايداع وبسحب بحوالة بنكية بتاخد 3 ايام
استخدم الفيزا فى الايداع اسرع ليك

nabil_bobo
29-11-2012, 10:29 AM
انا بشكر كل الشاركوا فى الموضع بغرض المساعده
الاستاذ احمد صلاح والاستاذ كاوبوى والاستاذ حسينى لكم منى كل التقدير
يبقا ان شاء الله انا هطلع بطاقة جيفت كارد من بنك اجريكول وهقوم بشحنها بالمبلغ وانا فى البنك ودى بتطلع وانا موجود فى البنك واطلب انه يتم تفعيلها نت وانا موجود فى البنك وبعد 24ساعه تكون جاهزه للتحويل منها وعند سحب الارباح اقوم بسحب الارباح على حساب بنكى تبع بنك القاهره او الاهلى المصرى
فا هل فى الانا قولته كده حاجه غلط ولا كده تمام
ثانيا مصريف سحب الارباح على الحساب البنكى هل مرتبطه بقيمة المبلغ المسحوب ولا مرتبطه بعملية السحب فقط يعنى مبلغ ثابت على اى سحب يتم
ولكم جزيل الشكر