المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حسابي صفر

alsabr.v
29-11-2012, 09:06 AM
لقد اتمرج حسابي للمرة الثانية والحمد الله رب العالمين
اصبحت محتارا جدا ومشككا افكار عديدة تخطر على بالي هل بالفعل الفوركس يمكن الربح منه لم اعد أدري ماذا أفعل يا جماعة الخير
اعشق هذا المجال ولكن ................... ؟؟؟؟؟؟

المضارب
29-11-2012, 09:16 AM
الحال من بعضه
لي ثمانية أشهر في هذا السوق اللعين الحساب الأول طار والثاني يحتضر
من يدعي أن السوق مربح فليتقدم بكشف حساب حقيقي وليس ديمو لستة أشهر متواصلة من الربح أو فليصمت

alsabr.v
29-11-2012, 09:35 AM
صدقت كلام موزون فليقدم الدليل والبرهان

HUNLION
29-11-2012, 09:47 AM
تتعوض إن شاء الله
الربح من الفوركس لا شك فيه نهائيا أخي ، و لكن تتفاوت قيمة الأرباح من شخص لآخر حسب الخبرة .
بالنسبة لي أرباح متدبدبة حاليا و في بعض الأحيان لا توجد أرباح .
و لكن خلال مسيرتي في الفوركس تعلمت شيئا مهما ساعدني كثيرا و هو " المحافظة على الحساب أهم من تحقيق الربح" و لهذا لا أخاطر و أعتمد على الستوب لوز فحتى إن خسرت ضفقة أو صفقتين فستربح في التالية بإذن الله
تحيايتي .

معاذ عودات
29-11-2012, 09:56 AM
الله يعوض عليك يا غالي
ويعوض على الجميع ان شاءالله

هناك اكثر من سبب لتجعل حساباتنا تتمرجن بسهوله
السبب الاول والاهم هو صغرها
يعني الحسابات الي اقل من 1000$ صغير ولا يتحمل اي ضربه
ونحن لا نرحم الحساب كمان نخاطر ولا نضع ستوب لوز
هذا السبب الثاني

يعني لو كان معك حساب كبير اعتقد لو خسرت اخرها رح تعوض خسارتك
وليس المارجن هو حليفك

alsabr.v
29-11-2012, 10:10 AM
اخي معاذ لي وجهة نظر هنا تقول انه من لم يستطيع تحقيق مكاسب على الحساب الصغير لن يستطيع ان يحقق مكاسب على الحسابات الكبيرة خصوصا ان درجة المخاطرة تزيد مع العلم اني لحد الأن لم اجد طريقة يمكن الارتكان اليها اصبحت مشككا مع عشقي الشديد لهذه التجارة افكر وافكر لم اجد الحل وان كان هناك ربح فكم تصل وهل انت شخصيا حققت ارباحا في الفوركس

MOVING_AVERAGE
29-11-2012, 11:49 AM
ممكن تحقق ارباح اخي

جرب وجرب وجرب حتي تصل الي استراتجية مقنعة

انا لي عام في مجال الفوركس اجرب في الاستراتجيات

emad1171
29-11-2012, 12:32 PM
اخي معاذ لي وجهة نظر هنا تقول انه من لم يستطيع تحقيق مكاسب على الحساب الصغير لن يستطيع ان يحقق مكاسب على الحسابات الكبيرة خصوصا ان درجة المخاطرة تزيد مع العلم اني لحد الأن لم اجد طريقة يمكن الارتكان اليها اصبحت مشككا مع عشقي الشديد لهذه التجارة افكر وافكر لم اجد الحل وان كان هناك ربح فكم تصل وهل انت شخصيا حققت ارباحا في الفوركس
السلام عليكم اخواني
هذه اول مشاركة لي معكم منذ فترة طويلة علما باني متابع قديم واجهز لاطرح اول موضوع قديم جديد معكم
ولكني شدني الموضوع لانه تكرر ويتكرر وسيتكرر الى ما لا نهاية
خبرتي في الفوركس تجاوزت 11 سنة ولله الحمد وبدون ارباح تذكر وهذا لا يعني عدم وجود رابحين، ولكن كما تفضل اخي معاذ مربط الفرس هو في حجم الحساب... علما باني اختلف معه في الـ 1000 دولار... صدق او لا تصدق اخي اي حساب اقل من 10000 دولار مصيرة التصفير.... واي شخص يعتقد بانه يستطيع تحقيق اكثر من 5% شهريا بالمعدل فهو حالم، الى القلة القليلة وهؤلا اشخاص عادة ما نسمع بهم ونقراء مقالات عنهم.... عدا عن ذلك فالفوركس وهم لمن يدخل ببضع المئات من الدولارات ويحلم بالملاين او كما يقول بعض الاخوة دخل ثابت.
تقبل ودي وتقديري وعوضك الله خير

احمد ابوالمجد
29-11-2012, 01:43 PM
السلام عليكم اخواني
هذه اول مشاركة لي معكم منذ فترة طويلة علما باني متابع قديم واجهز لاطرح اول موضوع قديم جديد معكم
خبرتي في الفوركس تجاوزت 11 سنة ولله الحمد وبدون ارباح تذكر وهذا لا يعني عدم وجود رابحين، ولكن كما تفضل اخي معاذ مربط الفرس هو في حجم الحساب... علما باني اختلف معه في الـ 1000 دولار... صدق او لا تصدق اخي اي حساب اقل من 10000 دولار مصيرة التصفير.... واي شخص يعتقد بانه يستطيع تحقيق اكثر من 5% شهريا بالمعدل فهو حالم، الى القلة القليلة وهؤلا اشخاص عادة ما نسمع بهم ونقراء مقالات عنهم.... عدا عن ذلك فالفوركس وهم لمن يدخل ببضع المئات من الدولارات ويحلم بالملاين او كما يقول بعض الاخوة دخل ثابت.

يا اخى بقالك 11 سنه فى هذا المجال يعنى لك باع طويل وخبره فى الفوركس وتقول لم
تحقق ارباح تذكر اصبتنى بالاحباط والله يعنى كان يكفيك سنه او اتنين او خمسه وتتركه
لانك لم تجد نفعا منه اذا لماذا تضييع كل هذه السنين انا بقالى 3 شهور بتعلم
حيرتونا معاكم والله الواحد مش عارف يصدق مين ويكدب مين

اوراق الخريف
29-11-2012, 01:48 PM
السوق في اربااااح خيالية وخسائر خيالية
سر النجااااح ان تستطيع ابتكار اسلوب خاص بك وحدك او استراتيجية لك وحدة او وقت معين تتداول فيه وحدك
طبعا هذا ياتي بعد ان تتعلم حركة الزوج جيدا
اما ان تعتمد على مؤشر قديم او مؤشر متوفر على المنصة او استراتيجية مكشوفة فلا اتصور ان تحقق من ورائها الا الخسائر فقط لا غير

على ابراهيم
29-11-2012, 02:12 PM
لقد مرت على ثلاث سنوات وانا ادخل من حساب لاخر ومن شركة لاخرى ومن منتدى واستراتيجيات اعضائه الى منتدى اخر

ولكـــــــــــــــــــــــن

اكتشفت ان الارباح الكبيرة موجوده والخسائر المروعة موجودة ولكن مايبعدك عن الخسائر الكبيرة والحصول على ربح معقول هى ادارة راس المال والعمل بطريقة النفس الطويل لونظرنا الى شارت اى عملة على فريم اليومى سنجد ان الاسعار تتداول خلال مده 3 شهور مثلا فى حدود 1000 نقطة وده طبعا اقصى مايمكن او ابعد الحدود واى عملة ترتد بعد اى ارتفاع وهذا شيمة سوق الفوركس فالنصيحة للجدد فى هذا السوق ان يعمل بلوت 1: 1000 من راس ماله وان يعمل على الدعوم والمقاومات وبهدف كبير نسبيا مثلا 200 او 300 نقطة ولايقوم بعمل استوب لوز خصوصا انه دخل عند مقاومة او دعم على فريم اليومى واللوت الذى دخل به يسمح له ب 1000 نقطة لمرجنة الحساب لاقدر الله وهذا مايكون شبه مستحيل اذا دخل من مقاومة او دعم الا طبعا" فى حالة خاصة مثلا كتغيير السياسات النقدية لعملة مثل الين فى الوقت الحالى لانستطيع ان نعلم سيذهب الا أيا" فبالطبع نبعد عنه حتى لو وصل لاعلى سعر خلال السنه كلها فهى لاتعتبر مقاومة واول مايتحقق 50 نقطة من الهدف للصفقة المفتوحة تقوم بعمل استوب لوز 25 نقطة من السعر اى فى حالة الارتداد سوف تغلق الصفقة على ربح 25 نقطة وتستطيع ان تعمل الاستوب المتحرك للحفاظ على الارباح او تعدلها يدوى ولا تقوم باى صفقة جديدة الا بعد ان تكون الصفقة الاولى حققت 50 نقطة ربح وعملت لها استوب لوز وبهذا سوف تحافظ على راس مالك ولا تتعجل فسوف تكتسب الخبرة لتقوم بصفقات اكثر من ذلك ولكن اكتسب الخبرة بدون ان تفقد راس مالك

alsabr.v
29-11-2012, 04:18 PM
الموضوع شائك وطويل وكل واحد ينقل تجربته ولكن حتى الان انا في حيرة كبيرة وتفكيري وصل لمستوى كبير وعميق نتيجة الحيرة الكبيرة واشعر باحباط كبير مع العلم اني احب هذا المجال ودرست فيه الدعوم والمقاومات والترندات والمؤشرات والنماذج السعرية واطلعت على العديد من الاستراتيجيات ولفت نظري فيها انها غير واضحة في معظم الاحيان

alsabr.v
29-11-2012, 04:19 PM
لقد مرت على ثلاث سنوات وانا ادخل من حساب لاخر ومن شركة لاخرى ومن منتدى واستراتيجيات اعضائه الى منتدى اخر

اكتشفت ان الارباح الكبيرة موجوده والخسائر المروعة موجودة ولكن مايبعدك عن الخسائر الكبيرة والحصول على ربح معقول هى ادارة راس المال والعمل بطريقة النفس الطويل لونظرنا الى شارت اى عملة على فريم اليومى سنجد ان الاسعار تتداول خلال مده 3 شهور مثلا فى حدود 1000 نقطة وده طبعا اقصى مايمكن او ابعد الحدود واى عملة ترتد بعد اى ارتفاع وهذا شيمة سوق الفوركس فالنصيحة للجدد فى هذا السوق ان يعمل بلوت 1: 1000 من راس ماله وان يعمل على الدعوم والمقاومات وبهدف كبير نسبيا مثلا 200 او 300 نقطة ولايقوم بعمل استوب لوز خصوصا انه دخل عند مقاومة او دعم على فريم اليومى واللوت الذى دخل به يسمح له ب 1000 نقطة لمرجنة الحساب لاقدر الله وهذا مايكون شبه مستحيل اذا دخل من مقاومة او دعم الا طبعا" فى حالة خاصة مثلا كتغيير السياسات النقدية لعملة مثل الين فى الوقت الحالى لانستطيع ان نعلم سيذهب الا أيا" فبالطبع نبعد عنه حتى لو وصل لاعلى سعر خلال السنه كلها فهى لاتعتبر مقاومة واول مايتحقق 50 نقطة من الهدف للصفقة المفتوحة تقوم بعمل استوب لوز 25 نقطة من السعر اى فى حالة الارتداد سوف تغلق الصفقة على ربح 25 نقطة وتستطيع ان تعمل الاستوب المتحرك للحفاظ على الارباح او تعدلها يدوى ولا تقوم باى صفقة جديدة الا بعد ان تكون الصفقة الاولى حققت 50 نقطة ربح وعملت لها استوب لوز وبهذا سوف تحافظ على راس مالك ولا تتعجل فسوف تكتسب الخبرة لتقوم بصفقات اكثر من ذلك ولكن اكتسب الخبرة بدون ان تفقد راس مالك

اخي علي كلامك يوجد به الكثير من المنطق خصوصا انك اعتمدت على فريم الديلي وادارة راسمال جيد ربما انت مصيب والله اعلم

devloper
29-11-2012, 04:31 PM
اتعجب من الناس التي تخسر في الفوركس
اخى ادا حسابك صغير لا فاءدة من دراسة الدعوم و المقاومات
لانك لن تستفيد منها
تداولت بحساب 10 دولار و دام شهر كامل
10 دولار مبلغ صعير جدا ممكن يطير في دقاؤق
لكن لتحمل الحسابات الصغيرة عليكم بالسكالبنج
و بلوت 1 سنت فقط
غير هدا الحساب يطير و لن يتحمل
شكرا

هيثم
29-11-2012, 04:35 PM
انا بقالى سنه ونصف فى هذا المجال وصراحه المجال صعب جدا مش سهل تحقيق النجاح فيه ولكن هذا لا يمنع وجود امكانيهالنجاح لااننا رائينا باعيننا من نجحو ولكن ماتوصلت اليه حتى الان ا جميع المؤشرات فاشله وجميع اااستراتيجيات التى تعتمد على تقاطعات مؤشرات فاشله ولذللك ف70 فى الميه من الاستراتيجيات فى المتديات ل تجى من ورائها الا الخسائر هو طريق واحد البساطه والتحليل الكلاسيكى البسيط والهدف لا يقل ع الاستوب او ضعفه واداره راس المال بما يتاسب مع حسابك ونفسيتيك وليس حسابك فقط والاهداف البسيطه الواضحه وعدم التشتيت بين 10 عملات لتربح 1000 نقطه شهريا فقط لو استطعت تحقيق 50 نقطه شهريا بانتظام ستصل للمليون حتما

النسر الذهبى
29-11-2012, 04:39 PM
لقد اتمرج حسابي للمرة الثانية والحمد الله رب العالمين
اصبحت محتارا جدا ومشككا افكار عديدة تخطر على بالي هل بالفعل الفوركس يمكن الربح منه لم اعد أدري ماذا أفعل يا جماعة الخير
اعشق هذا المجال ولكن ................... ؟؟؟؟؟؟

الحال من بعضه
لي ثمانية أشهر في هذا السوق اللعين الحساب الأول طار والثاني يحتضر
من يدعي أن السوق مربح فليتقدم بكشف حساب حقيقي وليس ديمو لستة أشهر متواصلة من الربح أو فليصمت

صدقت كلام موزون فليقدم الدليل والبرهان

السلام عليكم اخواني

لا إله إلا الله ايه يا جماعة التشاؤم الرهيب ده تفاءلوا بالخير تجدوه يا اخوانى إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم الأرباح موجوده ولله الحمد وسهل تحصيلها كما انك تجد الخسارة كبيرة وسهله حدوثها فلا وجود للشى إلا ومعه عكسه ده بالعقل بدون ماقولك ده ربح ولا انا ربحت وكيف تريد من شخص ان يكشف لك كشف حسابه فهذه اسرار كل شخص وارزاقه ولا يحق لاى احد ان يطلبها وعلى الرغم من ذلك هناك الكثير من كشوفات الحسابات المتواجده على الأنترنت لعرب ولأجانب وبها ارباح رائعة.

طيب متفكر باسلوب تانى بالأسلوب السليم متحط انته كشف حسابك وندرسه مع الأخوه ونشوف ليه خسرت هوه ده مربط الفرس مش هنقول خسرت عشان مقاومة او دعم اوووو إلخ لا مفيش غير حاجة واحده هيه اللى بتخسر انك غير ملتزم بخطه محدده المعالم وتسير بحسابك كما تهوى نفسك ومش هتكون اول واحد يعمل كده وعشان كده كل الخبراء بياكدوا على الخطه والستراتيجية وسمعت كلمة الألتزام مليون مره وفى كل حته بس مين يسمع مين يعقل لازم السوق يلسعك الأول عشان تلتزم ومش اى حد هيلتزم كمان الغالبية هتخرج لان دى مش شغلتها مش نافعه معاه والباقى هيحارب لحد ميفهم الكلام اللى كان بيتقله فى الأول عن الألتزام ويحس بيه وعينه تبتدى ترى بنظره مختلفه واقرا هذا الكلام من احد مواضيع الدكتور جمال ممدوح جازه الله كل خير ويقول:

عارف!! لما تكون الدنيا ظلام شديد وانت مش شايف وبتخبط فى كل حاجة وماشى تحسس، يمكن مش شايف الشمعة اللى تحت ايدك عشان تنورها
وفجأة من كتر ما عينك أخدت على الظلام ده تلاقيك ابتديت تشوف واحدة واحدة
لحد لما تبقى بتشوف كانك منوّر النور عادى (هى دى اللى بيسموها الخبرة، من كتر المتابعة)
وبعدين تبقى شايف اللى لسه داخل من برّة ومش شايف حاجة (زيك زمان) وبيخبط فى الترابيزة اللى واضحة جدا (بالنسبالك) وهو مش شايفها
ولكن للأسف
لما تحاول تقوله يمشى ازاى عشان ما يخبطش، مش ممكن يثق فى كلامك، ليه؟؟
عشان هو مش شايف فبيفترض ان الكل كده ، وزى الشاعر لما قال
قد تُنكِرُ العين ضوءَ الشمس من رمد
يعنى العيب فى العين هى اللى مريضة ومش شايفة الشمس، ولكنها تنكر ضوء الشمس وتقول لا دى ماطلعتش
ده زى اللى بيقولك الفوركس ده وهم كبير وماحدش بيكسب منه وانه مصيدة و و

طيب ما عرفتش؟؟
يبقى مش مجالك، ومش كل الناس تنفع تبقى دكاترة وجراحين مع انهم بياخدوا مئات الآلاف فى ساعتين جراحة، بس انت مش منهم ومش شغلتك، ولاعب الكرة اللى بالملايين، ماكانش حد غلب، وهو مين مابيعرفش يلعب كورة؟؟

نهاية الأقتباس

بالنسبة لأخى emad1171 كل شخص بيضع خطه ويسير عليها هيوصل لأى ارباح هوه عايزه بفضل الله لان ربنا مبيضيعش تعب حد ولان الصبر مفتاح الفرج ولا فرق بين حساب ب 10000 دولار وحساب ب 100 دولار فالمتاجر هوه اللى بيعاملهم بفرق لاكن الحسابات ملهاش اى دعوه انته اللى مترضاش بالربح القليل اللى يكبر براحة انته اللى مترضاش بالربح اللى ييجى ببطء وينمو براحة المشكلة فى الشخص نفسه مش فى الحساب ولو انا بربح 5% فى الشهر فالشغلانه دى متلزمنيش وفى غيرها كتير احسن ومكنتش هتلقينى برد دلوقتى.

تحياتى للجميع وادعو الله ان يوفقكم إلى ما فيه الخير

wolfkamikaz
29-11-2012, 07:12 PM
مع احترامي لكل وجهات النظر
هناك ارباح في هذا السوق و ايضا ما لا تتصوره
الخسارة ايضا واردة
يجب عدم التشكيك في السوق و قول ان الحسابات اقل من 10000 دولار ستتصفر
الفرق فقط هو قيمة العقد و المدة
يعني حساب صغير ستحتاج وقت طويل لتحقيق عائد يرضيك
هذا كل ما في الامر
العائد يختلف من حساب لاخر
و المعظمية لا ترضى بالقليل

Herr.Omar
29-11-2012, 07:43 PM
الامر بسيط وليس محتاج لكل هذا التعقيد

1- السوق ليس سهلا ولا منجم ذهب حدخل اعبي منه فلوس " كان الكل دخل شرا وبيع وكسب وبقت الدنيا فل الفل .. لكل مجال في الدنيا مقاومات للنجاح لكي تحقق النجاح فيه وتستمر فيه ... العلم والصبر و ادارة راس المال وعدم الطمع دول الخلاصة

2- كثير من المبتدئين متخيل انه ممكن يعمل من 100 دولار الاف والاف من الدولارات هذا بالفعل يمكنك فعله ولكن هل في شهر في شهرين في سنة؟؟؟ بالطبع لا سيحتاج منك صبر
طالما ستسير في خطوات واضحة وادارة راس مال محترمة

بالطبع الامر يختلف مع الحسابات الكبيرة لان حجم العقد بيكبر وادارة راس المال بتكبر..

طيب ازاي بنخسر اما تجرب استراتيجيات علي حسابات حقيقية ويجب تجريبها علي الديمو لفترة كافية او تكون ماشي في خطي محترمة وادارة راس مال قوية مثلا حسابك ب200 دولار وصلتهم في شهر 240$ الشهر اللي بعده اصبحوا 300$
تيجي حضرتك الشهر اللي بعده عايز تكسب اكتر وتدخل بلوت عالي علي اساس انك بقالك شهرين بتكسب وفجأة كل شئ يطير في صفقة وتلاقي حسابك بقي 150$ وطبعا عايز تدخل تنتقم وتعوض وغالبا الحساب بتاعك مصيرة التصفير لا محالة ده اللي بيحصل معانا كلنا

اي حد حسابه بيتمرجن لو شفت الهيستوري بتاعه حتلاقيه عامل بلاوي وحتلاقيه بيعترف بكده وحيقولك في الاخر الفوركس ده وهم ومش بحقق اي ربح مع ان يوجد من يحقق منه ارباح والارباح المعقولة موجده .

اما ان يكون الحساب صغير وتسير بادارة راس مال وتصبر حتي يكبر راس مالك

او يكون الحساب كبير والافضل ان تتاجر علي فيرمات الديلي وبلوتات صغيرة حتي لو عكس عليك السعر 200 نقطة وبردت حيرجع تاني ومش حتخسر طالما حسابك كبير والوت صغير تخيل حساب ب10000$ وتدخل بنص ميني نفسيا ستكون مرتاح وحتي ان عكس عليك 300 نقطة ستجد نفسك مسلب 150 دولار ولو قمت بتبريد من امكان قوية بمني مثلا اكيد حتكسب وانت مستريح جدا

بالمناسبة اعرف صديق لي حسابه ب100$ وخلاه 160$ او اكثر علي ما اتذكر في يوم واليوم التالي اصبح 60$ وخلال يومين كان 5$ لماذ حصل هذا؟؟؟

لانه كان بيدخل بميني والصفقة الاولي حققت معاه 60 بيب او اكثر وافتكر انه ممكن 7 او 8 صفقات كمان يعمل 1000 دولار وانها البساطة دي طبعا دخل صقة تانية بنفس العقد وخسر المكسب واكتر ودخل تاني يعوض خسر تاني والحساب صفر
ده 90% من المبتدئين وايضا القدامي بيعملوه للاسف

بالتوفيق وربنا يعوض عليك ولا تيأس وعليك المتابعة والتعلم والتدريب علي الديمو اكثر لا يشترط علي الحقيقي

احمد ابوالمجد
29-11-2012, 11:05 PM
السوق في اربااااح خيالية وخسائر خيالية
سر النجااااح ان تستطيع ابتكار اسلوب خاص بك وحدك او استراتيجية لك وحدة او وقت معين تتداول فيه وحدك
طبعا هذا ياتي بعد ان تتعلم حركة الزوج جيدا
اما ان تعتمد على مؤشر قديم او مؤشر متوفر على المنصة او استراتيجية مكشوفة فلا اتصور ان تحقق من ورائها الا الخسائر فقط لا غير

مع احترامي لكل وجهات النظر
هناك ارباح في هذا السوق و ايضا ما لا تتصوره
الخسارة ايضا واردة
يجب عدم التشكيك في السوق و قول ان الحسابات اقل من 10000 دولار ستتصفر
الفرق فقط هو قيمة العقد و المدة
يعني حساب صغير ستحتاج وقت طويل لتحقيق عائد يرضيك
هذا كل ما في الامر
العائد يختلف من حساب لاخر
و المعظمية لا ترضى بالقليل

الامر بسيط وليس محتاج لكل هذا التعقيد

1- السوق ليس سهلا ولا منجم ذهب حدخل اعبي منه فلوس " كان الكل دخل شرا وبيع وكسب وبقت الدنيا فل الفل .. لكل مجال في الدنيا مقاومات للنجاح لكي تحقق النجاح فيه وتستمر فيه ... العلم والصبر و ادارة راس المال وعدم الطمع دول الخلاصة

2- كثير من المبتدئين متخيل انه ممكن يعمل من 100 دولار الاف والاف من الدولارات هذا بالفعل يمكنك فعله ولكن هل في شهر في شهرين في سنة؟؟؟ بالطبع لا سيحتاج منك صبر
طالما ستسير في خطوات واضحة وادارة راس مال محترمة

بالطبع الامر يختلف مع الحسابات الكبيرة لان حجم العقد بيكبر وادارة راس المال بتكبر..

طيب ازاي بنخسر اما تجرب استراتيجيات علي حسابات حقيقية ويجب تجريبها علي الديمو لفترة كافية او تكون ماشي في خطي محترمة وادارة راس مال قوية مثلا حسابك ب200 دولار وصلتهم في شهر 240$ الشهر اللي بعده اصبحوا 300$
تيجي حضرتك الشهر اللي بعده عايز تكسب اكتر وتدخل بلوت عالي علي اساس انك بقالك شهرين بتكسب وفجأة كل شئ يطير في صفقة وتلاقي حسابك بقي 150$ وطبعا عايز تدخل تنتقم وتعوض وغالبا الحساب بتاعك مصيرة التصفير لا محالة ده اللي بيحصل معانا كلنا

اي حد حسابه بيتمرجن لو شفت الهيستوري بتاعه حتلاقيه عامل بلاوي وحتلاقيه بيعترف بكده وحيقولك في الاخر الفوركس ده وهم ومش بحقق اي ربح مع ان يوجد من يحقق منه ارباح والارباح المعقولة موجده .

اما ان يكون الحساب صغير وتسير بادارة راس مال وتصبر حتي يكبر راس مالك

او يكون الحساب كبير والافضل ان تتاجر علي فيرمات الديلي وبلوتات صغيرة حتي لو عكس عليك السعر 200 نقطة وبردت حيرجع تاني ومش حتخسر طالما حسابك كبير والوت صغير تخيل حساب ب10000$ وتدخل بنص ميني نفسيا ستكون مرتاح وحتي ان عكس عليك 300 نقطة ستجد نفسك مسلب 150 دولار ولو قمت بتبريد من امكان قوية بمني مثلا اكيد حتكسب وانت مستريح جدا

بالمناسبة اعرف صديق لي حسابه ب100$ وخلاه 160$ او اكثر علي ما اتذكر في يوم واليوم التالي اصبح 60$ وخلال يومين كان 5$ لماذ حصل هذا؟؟؟

لانه كان بيدخل بميني والصفقة الاولي حققت معاه 60 بيب او اكثر وافتكر انه ممكن 7 او 8 صفقات كمان يعمل 1000 دولار وانها البساطة دي طبعا دخل صقة تانية بنفس العقد وخسر المكسب واكتر ودخل تاني يعوض خسر تاني والحساب صفر
ده 90% من المبتدئين وايضا القدامي بيعملوه للاسف

بالتوفيق وربنا يعوض عليك ولا تيأس وعليك المتابعة والتعلم والتدريب علي الديمو اكثر لا يشترط علي الحقيقي

يعنى افهم من كلامكم ده انكم بتكسبو من الفوركس
طبعا انا مبطلبش من حد يقدم كشف حساب ولا حاجه لا سامح الله ولا حتى يقول هو بيكسب كام
لان ده رزقه وربنا بعتهولو بس رجاء من الاعضاء الرابحين من الفوركس يوضحولنا الصوره
شويه بس مش اكتر يعنى انا بشوف ناس بتقول ان اللى بيخسر فى الفوركس 95% والكاسبانين
5% وناس تانى تقول الخاسرين 80% وبصراحه دى نسب عاليه جدا ومتشجعش حد يتعلم المجال
الصعب ده ياخوانا ياريت اللى يرد على الموضوع ده لو كان بيربح من الفوركس يقول انا بربح الحمد لله
ولا يذكر هو بيربح كام علشان الحسد
واذا كان راضى عن الربح ده ولا مش جايب همه ويقول خبرته كام سنه فى هذا السوق بس علشان
المبتدئيين امثالى يشوفوا هيكملوا ولا يدورلهم على مصلحه تانيه :1 (27):
ربنا يرزقنا واياكم من عنده

momobanker
29-11-2012, 11:17 PM
الصراحة يا جماعة انا بقالى 7 شهور حققت ارباح كتير جدا بس بعشق المجال ده فكنت بستعمل الارباح فى المتاجرة كمان فكنت بخسر و بعد كدع اتعاملت مع انستا فوركس و ارباحى زادت جدا بس فعلا الطمع يقل ما جمع حصل معايا نفس الشئ تانى و انا بحب ادخل بلوت كبير و نو ستوب لوز و عشان كده فعلا احنا مش بنقدر و لا بنرحم حساباتنا

akuji
29-11-2012, 11:35 PM
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/1692_11354221211.jpg[/URL ([URL]http://www.fx-arabia.com/vb)]

كشف حساب قديم شوي

للمشاركه فقط

Ahmed Mostafa
30-11-2012, 08:48 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا جماعة انا شايف ان ادارة راس المال مهمة بس شايف ان سبب الخسارة هو عدم الخبرة يغنى فى ناس بتدخل صفقات على الشارت بمجرد النظر عشان عارفة كويس مناطق الدخول اللى صعب جدا السعر يرتد منها اما المبتدا مش بيقدر يفلتر الصفقات القوية من الصفقات الضعيفة الحل انه يكون فيه ورشة لكل طريقة تداول او استراتيجة لكل ورشة قائد يتابع الاعضاء و يشرخلهم الفرص القوية الحية على الشارت و كل مبتدا يرسل الفرص التى يراها جيدة لقائد الورشة عشان يصلحلوا اخطائه لو فيها خطأسواء كانت ورشة كلاسيك او هيرمونك او ايشيموكو

yasser81
30-11-2012, 09:50 AM
السلام عليكم.......
ان عندي 3 شهور فوركس .. فتحت حساب 2200 دولار...... و دخلت صفقات لا تعد ولا تحصى... و الخسائر تتراكم حتى بقي 2دولار لكي يتمرجن الحساب يعني نقطتين.... لكن الان الحمد لله استرجعت معظم الحساب.. انا استحي اوريكم الصفقات الخاسرة فعلا خبطة عشواء......اليكم اخواني المبتدئين نصيحة عملية ... ادخل باقل لوت ممكن.... وصفقة واحدة ..... و لا تدخل مع التصحيح.لانو بين تصحيح فيبو 127 و 161 يتمرجن الحساب.... وايضا اعتمدو بداية على التوصيات من الخبراء... و تدربو ليس على الديمو..لكن في المسابقات هناك العشرات منها فهي تشبه الحساب الحقيقي........ وصراحة موقع زولو تريد مفيد جدا

sofa4346
30-11-2012, 10:34 AM
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/1692_11354221211.jpg[/URL (http://[URL]http://www.fx-arabia.com/vb)]

كشف حساب قديم شوي

للمشاركه فقط

ما شاء الله ربنا يزيدك بس عايز اعرف الشركة اللي انت شغال معاها

احمد ابوالمجد
30-11-2012, 06:50 PM
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/1692_11354221211.jpg[/URL (http://[URL]http://www.fx-arabia.com/vb)]

كشف حساب قديم شوي

للمشاركه فقط

بسم الله ما شاء الله ربنا يزيدك يا اخى ويبارك لك
واضح ان السر فى الاسكالبينج بس انت بتدخل بلوت عالى جدا اخى وده محتاج واحد قلبو جااااااااااااااااااامد
انت كده رفعت من روحنا المعنويه يبقى نكمل تعليم على بركة الله وربنا يدينا تعبنا ان شاء :1 (43):

akuji
30-11-2012, 07:09 PM
جزاكم الله خير وشكرا لكم

انا اتعامل مع اي وسيط بنكي المهم ECN

ادخل بلوت عالي نسبيا صحيح لكن المهم تعرف تدير الصفقه

محمود50
30-11-2012, 07:17 PM
طيب يا اخي ما تشير لينا علي الاستراتجيه اللي بتعتمد عليها انا عارف ديه جريه شخصيه ولكن ليستفاد منها المبتداين زي امثالي

محمد الخولى
30-11-2012, 09:25 PM
السلام عليكم
ارجوا ان تكونوا فى تمام الصحة والعافية
اقسم بالله انى اكتب هذا الكلام ليس الا افادة الخاسرين والنصيحة فقط
بصراحة انا اشتركت فى المنتدى منذ حوالى اكتر من سنة
وبفضل هذا المنتدى تعلمت يعنى ايه فوركس وتعلمت جزء من التحليل الكلاسيكى دعوم ومقاومات وهكذا
وكنت متحمس لان ابدا بحساب حقيقى وفتحته بالفعل ولكن سرعان ماخسرته كله وعملت ايداع اكثرمن مرة وبرضه خسرت المهم بدات ابحث عن ابحث عن استراتجيات ناجحة عبر اليوتيوب ومنتديات اخرى يمكن الاقى فيها ما اريد
تعرفت من احد الاشخاص على منتديان اكتر من رائع
الاول كان لاحد الاشخاص هو اول من فتح ورشة تهدف الى المليون ابتدا من 500 دولار ونجح فى الوصول للمليون بالفعل وبدا ورشة جديدة ب500 ايضا ووقتها وصلت ل3000 فمعرفتش ادخل معاهم مكنش معايا رصيد يكفى
المنتدى الثانى هذا هو الى كان بمثابة السحر بالنسبالى
دخلت المنتدى فوجت صاحب المنتدى فاتح موضوع للعمل على نقاطه
انا بالنسبالى كنت بهتم بعدد المشاهدات للموضوع قبل ان ادخل واقرا اى موضوع فوجدت موضوع مفتوح منذ اقل من سنة وعليه 40000 كومنت وعدد مشاهدات حوالى مليون و5000 الف فحبيت اقرا ايه اللى مكتوب وجدتها نقاط توضع
بهدف واستوب 20 ويوجد اهداف تصل ل500 نقطة باستوب 20 نقطة فقط فقلت اجرب وكان العجب اقسم بالله مالم ارى فى حياتى كانت رجل يضع توصية من نقطة معينة بيع او شراء اقسم بالله دخلت الصفقة ووجدت السعر وصل للنقطة ومتسمر عندها مش عارف يطلع ولا ينزل يطلع نقطة فقط وينزل نقطة اكتر من تلت ساعة كاملة مع العلم ان العملة كانت المجنون يعنى تحركاتها سريعة وبعد كدا فى اقل من نصف دقيقة حققت العملة الهدف بعد صعود عنيف قبل الدخول بالصفقة وحققت جميع اهدافها 300 نقطة وابدتيت اتحول من الخاسرين ومعظم نقاطة لايوجد اى انعكاس والله كانه هو اللى بيحرك السوق لانى اكسب يعنى الشهر اللى فات اقسم بالله من عمل على جميع نقاطه تم تحقيق اكتر من 150 فى المية من الحساب
المهم بعد كده عرفت ان الراجل دا احسن واحد فى العالم العربى فى الفوركس
طبعا انا لم اذكر اسم الرجل لان ذلك يعتبردعاية للمنتدى
هذا الرجل العبقرى الذى هو فقط فى العقد التلاتين من عمره يقول
ثلاثة اسرار للنجاح فى الفوركس
الاولى لاتشترى من قمة ولاتبيع من قاع (لمن يعمل بالتبريد والمقصود القمة والقاع لفريم الشهرى)
الثانية تريند اذ ماى فريند
الثالثة فوات الربح ولا الاااام الخسارة( يعنى لو انت شغال باسترايجية ولم تححق جميع شروطها لا تدخل وانتظر اكتمال الشروط)
الخلاصة
بالنسبالى كنت ممكن افضل معمى ومعشم نفسى انى ممكن اربح ولكنى بحثت وفتشت ودورت حتى وجدت ما اريد يعنى اللى بيخسر يدور على استراتجيات ويبحث دائما عن الجديد ربما يجد استراتيجة ناجحة فى اى مكان اخر منتدى او يوتيوب او غيره واهم حاجة عدم الطمع والاجتهاد والابتكار فى هذا المجال

هيثم
30-11-2012, 09:44 PM
السلام عليكم
ارجوا ان تكونوا فى تمام الصحة والعافية
اقسم بالله انى اكتب هذا الكلام ليس الا افادة الخاسرين والنصيحة فقط
بصراحة انا اشتركت فى المنتدى منذ حوالى اكتر من سنة
وبفضل هذا المنتدى تعلمت يعنى ايه فوركس وتعلمت جزء من التحليل الكلاسيكى دعوم ومقاومات وهكذا
وكنت متحمس لان ابدا بحساب حقيقى وفتحته بالفعل ولكن سرعان ماخسرته كله وعملت ايداع اكثرمن مرة وبرضه خسرت المهم بدات ابحث عن ابحث عن استراتجيات ناجحة عبر اليوتيوب ومنتديات اخرى يمكن الاقى فيها ما اريد
تعرفت من احد الاشخاص على منتديان اكتر من رائع
الاول كان لاحد الاشخاص هو اول من فتح ورشة تهدف الى المليون ابتدا من 500 دولار ونجح فى الوصول للمليون بالفعل وبدا ورشة جديدة ب500 ايضا ووقتها وصلت ل3000 فمعرفتش ادخل معاهم مكنش معايا رصيد يكفى
المنتدى الثانى هذا هو الى كان بمثابة السحر بالنسبالى
دخلت المنتدى فوجت صاحب المنتدى فاتح موضوع للعمل على نقاطه
انا بالنسبالى كنت بهتم بعدد المشاهدات للموضوع قبل ان ادخل واقرا اى موضوع فوجدت موضوع مفتوح منذ اقل من سنة وعليه 40000 كومنت وعدد مشاهدات حوالى مليون و5000 الف فحبيت اقرا ايه اللى مكتوب وجدتها نقاط توضع
بهدف واستوب 20 ويوجد اهداف تصل ل500 نقطة باستوب 20 نقطة فقط فقلت اجرب وكان العجب اقسم بالله مالم ارى فى حياتى كانت رجل يضع توصية من نقطة معينة بيع او شراء اقسم بالله دخلت الصفقة ووجدت السعر وصل للنقطة ومتسمر عندها مش عارف يطلع ولا ينزل يطلع نقطة فقط وينزل نقطة اكتر من تلت ساعة كاملة مع العلم ان العملة كانت المجنون يعنى تحركاتها سريعة وبعد كدا فى اقل من نصف دقيقة حققت العملة الهدف بعد صعود عنيف قبل الدخول بالصفقة وحققت جميع اهدافها 300 نقطة وابدتيت اتحول من الخاسرين ومعظم نقاطة لايوجد اى انعكاس والله كانه هو اللى بيحرك السوق لانى اكسب يعنى الشهر اللى فات اقسم بالله من عمل على جميع نقاطه تم تحقيق اكتر من 150 فى المية من الحساب
المهم بعد كده عرفت ان الراجل دا احسن واحد فى العالم العربى فى الفوركس
طبعا انا لم اذكر اسم الرجل لان ذلك يعتبردعاية للمنتدى
هذا الرجل العبقرى الذى هو فقط فى العقد التلاتين من عمره يقول
ثلاثة اسرار للنجاح فى الفوركس
الاولى لاتشترى من قمة ولاتبيع من قاع (لمن يعمل بالتبريد والمقصود القمة والقاع لفريم الشهرى)
الثانية تريند اذ ماى فريند
الثالثة فوات الربح ولا الاااام الخسارة( يعنى لو انت شغال باسترايجية ولم تححق جميع شروطها لا تدخل وانتظر اكتمال الشروط)
الخلاصة
بالنسبالى كنت ممكن افضل معمى ومعشم نفسى انى ممكن اربح ولكنى بحثت وفتشت ودورت حتى وجدت ما اريد يعنى اللى بيخسر يدور على استراتجيات ويبحث دائما عن الجديد ربما يجد استراتيجة ناجحة فى اى مكان اخر منتدى او يوتيوب او غيره واهم حاجة عدم الطمع والاجتهاد والابتكار فى هذا المجال
استاذ محمد الخولى مع كامل احترامى لكلام حضرتك بس لو انقطع هذا الرجل عن التوصيات سترجع الى الخساره لاقدر الله لذا انا لاافضل الاعتماد على التوصيات ياريت يفيدنا صلحب هذه التوصيات بطريقته

محمد الخولى
30-11-2012, 09:55 PM
استاذ محمد الخولى مع كامل احترامى لكلام حضرتك بس لو انقطع هذا الرجل عن التوصيات سترجع الى الخساره لاقدر الله لذا انا لاافضل الاعتماد على التوصيات ياريت يفيدنا صلحب هذه التوصيات بطريقته

السلام عليكم انا مبقولش للناس تاخد توصيات الراجل دا ولا حاجة ولكن ادعوهم للبحث والتفتيش على كل ماهو جديد من استراتجيات
وبالنسبة لهذا الرجل هو بالفعل يقول انا الان موجود اما غدا انا مش موجود فمذا انتم فاعلين لذلك هو عامل اكاديمية لاحتراف الفوركس وانا احد طلابها

Riyadksa
30-11-2012, 10:17 PM
أخي محمد الخولي اضيف على كلامك

انا حضرت له دوره والراجل ماشاء الله تبارك الرحمن هو والدكتور اسامه اشوفهم الاقوى

المهم الرجال وصى على نقطة الدخول وهو سر الفوركس قبل ماتدخل بحساب حقيقي تعلم كيف تختار نقطة الدخول القوية وانسى المرجنه

وبالتوفيق للجميع بس بالصبر والادارة الكل راح يوصل للي يبغى

تحياتي

Benisafcom
30-11-2012, 11:10 PM
السلام عليكم
اهلا اخي
انت مازلت لم تحترف الفوركس
و السبب موضوعك
ان موضوعك هو مرحلة من مراحل الفوركس بعد التعلم و التجريب وبعد فتح الحساب تاتي خسارة اول حساب
ولم ارى اي حد في حياتي لحد الان لم يخسر حسابه الاول
اما بخصوص مرحلتك اخي الكريم
فبإمكانك كتابه في غوغل
الحقني خسرت حسابي
تبا للطمع
لولا الطمع
تبا للفوركس
كرهت الفوركس
هل فيه حد ربح فعلا
ستجد الالاف لدا موضوعك ليس الاول و ليس الاخير
المهم انك تكون عرفت سبب الدي جعل حسابك يتمرجن
بالتوفيق لك و ان شاء الله تعوض

abdellatef
01-12-2012, 01:38 AM
أخي محمد الخولي اضيف على كلامك

انا حضرت له دوره والراجل ماشاء الله تبارك الرحمن هو والدكتور اسامه اشوفهم الاقوى

المهم الرجال وصى على نقطة الدخول وهو سر الفوركس قبل ماتدخل بحساب حقيقي تعلم كيف تختار نقطة الدخول القوية وانسى المرجنه

وبالتوفيق للجميع بس بالصبر والادارة الكل راح يوصل للي يبغى

تحياتي

من هو
وما اسم هذا الرجل يا اخوان
نحن اناس واعيون وليس مستمعي للخرافات
والكلام بدون اي دليل منطقي

hussien86
01-12-2012, 01:51 AM
مين قصدك ؟؟؟ الاخ وليد الحلو ؟؟؟؟؟؟

archiwork
01-12-2012, 03:18 AM
حسابك اتصفر لكن فلوسك اعتبرها فى الحفظ والصون داخل السوق وكمل شغل عادى حتى تراها داخل حسابك مرة اخرى باذن الله وتعلم ماذا تجنى من تكبير العقود والاستعجال فهم سبب الخسارة ولا يوجد سبب اخر للخسارة فى الفوركس
عقود صغيرة + طريقة ما للدخول + صبر
هذه هى معادلة الربح وان اهملتها لن تجد الا الخسارة للأسف

alsabr.v
01-12-2012, 09:47 AM
قرأت العديد من الردود هناك كلام لفتني وخصوصا كلام الاخ ارواق الخريف الذي احترم واجل وجميع الاخوة الاعضاء ولكن كما قال أحد الاخوة هناك بالفعل أشخاصهم توصياتهم غير طبيعية اي من حيث درجة الاحتراف وبالفعل كنت مشترك في احد المجموعات على الفايس بوك ونفذت احد التوصيات وتحققت خلال اقل من ربع ساعة اندهشت ولن لم استطع التواصل معه لانه اجنبي

MOVING_AVERAGE
01-12-2012, 11:22 AM
من هو
وما اسم هذا الرجل يا اخوان
نحن اناس واعيون وليس مستمعي للخرافات
والكلام بدون اي دليل منطقي

اضنه يقصد شخص اسمه ابو جواد

Riyadksa
01-12-2012, 12:34 PM
^^

بالضبط هو

Digital
01-12-2012, 12:52 PM
اضنه يقصد شخص اسمه ابو جواد

بالفعل هو من يقصد....

لكن عن خبرة شخصية فأنا خسرت معه حساب كامل مع الأسف...

مع أني كنت متأكد أن مناطق دخوله لربما تصيب إعتماداً على الإرتداد الإسبوعي إلا أن أكثر نتائجي معه كانت فاشلة.... هذه فقط خبرة شخصية ولربما تختلف مع بعض الأشخاص...

الربح في الفوركس ممكن جداً لكن السؤال هو ماذا تحتاج لتحقيق الربح...

أعتقد أن البعض شاف حساب حقيقي للدكتور عارف البخات وصل فيه 10,000 % وشوية على حساب حقيقي لمدة 20 يوم تداول وهذا إن دل فإنه يدل على أن الفوركس ممكن التعامل معه.... أنا قلتها مسبقاً وسأعيدها عليكم, السكالبينج وبس والباقي أرميها في النفاية...

هو الموضوع طويل جداً لأنه يحتاج توضيحات كثيرة وغامضة بالنسبة للكثيرين...

بإختصار, أعتمد على نفسك في تحقيق الربح ولا تعتمد على الآخرين مهما كان المتاجر ذو سمعة قوية لأنه في النهاية إنسان اليوم يربح وغداً يخسر...

ودي وتقديري

Digital
01-12-2012, 01:58 PM
وهذا هو الإثبات على أن هناك من يربح في الفوركس...... حذف من جانب الادارة
واللي يدعي أنه رابح يالله يورينا شطارته ... وعلى فكرة هو يستخدم السكالبينج في هذا الحساب...

وللعلم هذه ليست دعاية أو ما شابه ولكن دعوة للجميع للتفكير بجدية أكثر وتحفيز الجميع إلى أن النور أمامكم والطريق واضح ولايوجد غيره...

وبالتوفيق

alsabr.v
01-12-2012, 04:10 PM
أحلى تحية للاخ ديجتال وأشكره على عرض الحساب الحقيقي ونسبة الربح والمخاطرة والعائد وشكرا للاخ ارشيورك على الكلام الطيب والجميل ولكن الفوركس مجال واسع وعميق لا اعلم ارجوا من كبار السوق افادتنا أكثر وبطريقة علمية وأكثر إحترافية بعيدا عن المناقشات الواسعة

Cleric
01-12-2012, 10:02 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أخى الكريم قد اكون من اكثر الناس تحقيقا للخسائر

ولكن السبب معى هو هو لا يتغير (الطمع )

حتى انى يقنت انى لن استطيع الاستمرار لان الطمع صفه امتلكها ولا استطيع التنازل عنها

ولكن اسئل نفسك سؤالا الم تحقق يوما ولو صفقه واحده ناجحه لارتداد السعر من نقطه مقاومه قويه

وحققت من خلالها وليكن 50 نقطه ب 50 دولار اليس ربحا

ما بالك لو خرجت من السوق وانتظرت للاسبوع القادم للوصول لاى نقطه دعم او مقاومه قويه باجماع كل الناس

وحققت 50 اخرى ثم سحبت هذه المائه 100 دولار ماشاء الله عليك ..... ماهذا

اعتقد انه ربحاااااا انت تستطيع ان تجاوب على سؤالك بنفسك هل هناك ربحا فى الفوركس ام لا

بالتوفيق لك ولنا جميعا بأذن الله

احمد ابوالمجد
01-12-2012, 10:26 PM

حتى انى يقنت انى لن استطيع الاستمرار لان الطمع صفه امتلكها ولا استطيع التنازل عنها

ولكن اسئل نفسك سؤالا الم تحقق يوما ولو صفقه واحده ناجحه لارتداد السعر من نقطه مقاومه قويه

ما بالك لو خرجت من السوق وانتظرت للاسبوع القادم للوصول لاى نقطه دعم او مقاومه قويه باجماع كل الناس

اعتقد انه ربحاااااا انت تستطيع ان تجاوب على سؤالك بنفسك هل هناك ربحا فى الفوركس ام لا

نعم اخى كلام منطقى الطمع عدو الفوركس

alkeng
01-12-2012, 11:35 PM

السلام عليكم

افضل نصيحة رايتها فى حياتى وعلى وجه التحديد حين كنت مبتدء منذ ثلاث سنوات او اكثر كلام جميل جدا جدا وفوق الممتاز

واحب اضيف على ذلك .. الان انت تمتلك 100 دولار ربح فوق الرصيد الاساسى واصبح الرصيد الكلى على سبيل المثال 200 دولار .. ابدء التداول بهم جميعا من جديد على حسب عدد اللوت التى تدخل به وعلى حسب خطتك سوف تلاحظ ان ال 50 نقطة التى حصلت عليها فى الماضى بربح 50 دولار اصبحت الان بربح 100 دولار وعلى ذلك الى ان تصل الى المليون باذن الله تعالى .

تحياتى لك اخى على النصيحة الغالية جدا وتحياتى لجميع الاعضاء الكرام

archiwork
02-12-2012, 12:42 AM
ليه أغلب الناس لما بتتكلم عن الأرباح فى الفوركس بتتكلم على مليون دولار
ليه الناس مش بترضى بالأرباح المنطقية اللى هى من 3-7% شهرى كمعدل فقط
يعنى مش لازم كل شهر تحقق ال 3% حتى لكن لما تيجى تعمل موقف لنفسك وتقسم على عدد الشهور الماضية هتلاقى ارباح بمعدل مثلا 5% شهرى يعنى حوالى 50% -100% سنوى
يعنى اللى داخل السوق ب 100 دولار لازم يرضى بارباحه اللى هى على قد فلوسه
أو الأفضل يعمل بيهم اى حاجة تانية أو يخرج بيهم خروجة كويسة أو يشترى موبايل لأنهم كدة أو كدة ضايعين فى السوق لا محال
اللى بيحقق مليون دولار من 100 دولار متاجر واحد كل مليون متاجر وال 999 الف الباقيين بيخسروا كمجموع 99,999 مليون دولار لشركات الوساطة والبنوك
لكن اللى بيحقق مليون دولار من 500 ألف دولار واحد كل 2 متاجرين
الموضوع كله بيتلخص فى الاتى
واحد 100 دولار شهريا يكفوا احتياجاته
ده مش هيلاقى اى مشاكل لما يتاجرعلى حساب الف دولار بطريقة سليمة
لكن لو واحد تانى مصاريفه فى الشهر الف دولار يبقى يلزمه حساب ب 10 الاف على الاقل علشان يعرف يشتغل صح وهكذا

abdellatef
02-12-2012, 12:50 AM
archiwork

انفعنا اخي راضيين ولو ب واحد دولار شهريا
لقد تهنا من كثرة المواضيع والاستراتيجية والكل يؤدي لهاوية : الخسارة

archiwork
02-12-2012, 12:59 AM
انفعنا اخي راضيين ولو ب واحد دولار شهريا
لقد تهنا من كثرة المواضيع والاستراتيجية والكل يؤدي لهاوية : الخسارة

دولار واحد !
للدرجة دى إيه ياجماعة كمية التشاؤم دى
أنا شكيت فى نفسى والله
اعرض لنا كشف حسابك يا أخى اذا سمحت خلينا نشوف ماهو راس مالك وماهى حجم العقود التى تدخل بها وهل لك طريقة عمل واضحة ام لا وكم تصبر على العقد وهل تستعمل استوب لوس أم لا ؟
لا أعرف صراحة أسباب أخرى للخسارة

abdellatef
02-12-2012, 01:09 AM
دولار واحد !
أنا شكيت فى نفسى والله
اعرض لنا كشف حسابك يا أخى اذا سمحت خلينا نشوف ماهو راس مالك وماهى حجم العقود التى تدخل بها وهل لك طريقة عمل واضحة ام لا وكم تصبر على العقد وهل تستعمل استوب لوس أم لا ؟

اخي جربنا كل الطرق والاستراتيجية ولدي سنة في الفوركس واتصفح المواقع 24/24 واطبق ... واجتهد ... وشهر واحد يكفي لتعرف اين يضع الجن اولاده :1 (67):
ولم اربح شيئا بدات ب 100 دولار وجربت العديد من الاستراتيجيات وو ... وبدا الحساب في الخسارة شيئا فشيئا والسوق دائما عكسي كلما ادخل شراء يبدا في الهبوك الا ان تصل الخسارة 2 دولار بلوت 0.05 سنت وادخل مرة اخرى بيع مع السوق ويبدا بعكسي مرة اخرى وهكذا وان حققت بصفقة فلا تكون ان اكثر من 0.45 سنت
والله كان لنا امال كبيرة من الفوركس فضهر لي ان الفوركس وللكثيرين اسم للسرقة الموصوفة والممنهنة والمنظمة (كلاسيكي - فني - رينكو ... nothing can won)

النسر الذهبى
02-12-2012, 11:44 AM
اخي جربنا كل الطرق والاستراتيجية ولدي سنة في الفوركس واتصفح المواقع 24/24 واطبق ... واجتهد ... وشهر واحد يكفي لتعرف اين يضع الجن اولاده :1 (67):
ولم اربح شيئا بدات ب 100 دولار وجربت العديد من الاستراتيجيات وو ... وبدا الحساب في الخسارة شيئا فشيئا والسوق دائما عكسي كلما ادخل شراء يبدا في الهبوك الا ان تصل الخسارة 2 دولار بلوت 0.05 سنت وادخل مرة اخرى بيع مع السوق ويبدا بعكسي مرة اخرى وهكذا وان حققت بصفقة فلا تكون ان اكثر من 0.45 سنت
والله كان لنا امال كبيرة من الفوركس فضهر لي ان الفوركس وللكثيرين اسم للسرقة الموصوفة والممنهنة والمنظمة (كلاسيكي - فني - رينكو ... nothing can won)

Everything Can Win

ابتكر استراتيجيتك الخاصة او خد استراتيجية جيده وعدل عليها بما يناسبك واعمل باك تيست يدوى لفتره سنتين كانك بتدرب واكتب ملحوظاتك على النتائج وعدل فيها بما يناسب افضل نتائج واى كانت الأستراتيجية فهى رابحة لو مخدتهاش بمبدأ التجريب لو اخدتها بمبدأ التبنى ولو خسرت مترمهاش لانك مش بتجرب فلو خسرت عدل فيها وبعدين اختبر نفسك لايف لمده شهرين بس مش على ديمو ولكن اكتب صفقاتك فى ورقة وشوف النتايج لو مرضية ادخل بحساب حقيقى صغير لو استمريت بارباح جيده لمده شهرين ادخل بكل المبلغ اللى عايز تستثمره. ياجماعة والله الموضوع بسيط جدا كل الحكاية خطه واضحة المعالم. 1+1=2

archiwork
02-12-2012, 12:58 PM

واضح من كلامك انك عندك كذا مشكلة كالأتى:
1- دخولك من نقاط خاطئة وعشوائية من منتصف الترند ولا تصبر حتى تدخل من مكان مشبع حتى لا يعكس عليك السعر كثيرا ( تفويت الربح ولا الم الخسارة )
2- تدخل باحجام لوتات عشوئية وكبيرة 5 ميكرو على 100 دولار ايزاى 5 ميكرو يادوب على 5 الاف دولار وكمان توصلها بعد التبريد مرة او اتنين وانا متاكد انك ساعات بتدخل باحجام اعلى يعنى ولا تقلل اللوت بعد كل ربح او بأضعف الايمان تقوم بتثبيت اللوت الذى تعمل عليه
3- راس مالك قليل جدا 100 دولار لا تنفع للمتاجرة لكن تنفع للمغامرة أو المقامرة
4- واضح انك بتصبر على الخسارة ولكن الربح لا بدليل انك تخسر 2 دولار وتكسب 45 سنت

طبعا لو وضعت كشف حسابك كانت الرؤية ستكون افضل ولكن لك ما تريد فهذه خصوصيتك
بالتوفيق

جون ميرفى
02-12-2012, 02:30 PM
االلى يغرف او جواد هيعرف قصته انه خسر فى الفوركس جديد قبل مايتعلم لما كان مبتدى
زيك زيه لازم تتعلم كويس جدا واهم حاجه ابعد عن الكمع والفوركس ممكن يكون وظيف اضافيه فارضى باللى يجيلك منه الناس كلها بتحلم انها تكسب ملايين من الفوركس هتكسب بس مش بسهوله

alkeng
02-12-2012, 03:07 PM
دولار واحد !
أنا شكيت فى نفسى والله

الراجل ليس متشائم ولا حاجة اخى

طلب اخى .. بدلا من ان الرجل يعرض كشف حسابه لكى تحل له مشكلته اعرض انت كشف حسابك وعرفنا كيف تدير صفقاتك وكيف هى الاستراتيجية التى تعتمد عليها .. لان هذا هو الافضل .. واذا انت فعلا بدئت بحساب اكثر من 1000 دولار بلاش مئة دولار اعرض علينا لنرى حسابك الذى انت تعتمد عليه بحصول على ربح وفير يقضى حاجتك انت كما قلت فى التعليق الاول ...

ملحوظه مهمه

مافيش اى حد او اى متداول يريد ان يحصل على المليون براس مال 100 دولار فقط وانما طموحه هى التى تعطيه هذه الامال ... وانا اعتقد ان اى متداول ناجح يدير راس ماله بحكمة وبطريقة صحيحة ومعتمد على خطه معينة من السهل ان يحصل على المليون واكثر كمان بشرط ان يلتزم بها ولو حتى بدء براس مال بسيط مثل المئة دولار كمثال .

تحياتى

archiwork
02-12-2012, 11:53 PM
الراجل ليس متشائم ولا حاجة اخى

طلب اخى .. بدلا من ان الرجل يعرض كشف حسابه لكى تحل له مشكلته اعرض انت كشف حسابك وعرفنا كيف تدير صفقاتك وكيف هى الاستراتيجية التى تعتمد عليها .. لان هذا هو الافضل .. واذا انت فعلا بدئت بحساب اكثر من 1000 دولار بلاش مئة دولار اعرض علينا لنرى حسابك الذى انت تعتمد عليه بحصول على ربح وفير يقضى حاجتك انت كما قلت فى التعليق الاول ...

ملحوظه مهمه

مافيش اى حد او اى متداول يريد ان يحصل على المليون براس مال 100 دولار فقط وانما طموحه هى التى تعطيه هذه الامال ... وانا اعتقد ان اى متداول ناجح يدير راس ماله بحكمة وبطريقة صحيحة ومعتمد على خطه معينة من السهل ان يحصل على المليون واكثر كمان بشرط ان يلتزم بها ولو حتى بدء براس مال بسيط مثل المئة دولار كمثال .

تحياتى

لأ الأفضل أن يعرض كشف الحساب الذى تم تصفيره حتى تتم المناقشة والوقوف على الاخطاء ومعالجتها أنا مش مطالب اعرض كشف حسابى على العام وخصوصا لما يكون هذا الطلب بنبرة التحدى أو التشكيك
أما بخصوص تحقيق مليون من 100 دولار فهذا مع احترامى وبكل تاكيد كلام الحالمين لأنه نظريا فقط أما عمليا شئ صعب جدا واغلب المحاولات كانت فاشلة

alsabr.v
03-12-2012, 12:34 PM
سأقوم برفع كشف حسابي

alkeng
04-12-2012, 04:58 PM
لأ الأفضل أن يعرض كشف الحساب الذى تم تصفيره حتى تتم المناقشة والوقوف على الاخطاء ومعالجتها أنا مش مطالب اعرض كشف حسابى على العام وخصوصا لما يكون هذا الطلب بنبرة التحدى أو التشكيك
أما بخصوص تحقيق مليون من 100 دولار فهذا مع احترامى وبكل تاكيد كلام الحالمين لأنه نظريا فقط أما عمليا شئ صعب جدا واغلب المحاولات كانت فاشلة

بص يا اخى الفاضل .. اولا .. مافيش حاجة فى الدنيا اسمها انه يعرض كشف حسابة على العام وانت لا لانك طلبت منه ان يعرض كشف حسابه اذا انت ايضا اذا طلب منك احد ان تعرض كشف حسابك سوف تعرضه وتثبت لنا ان كلامك صحيح وان المليون لا ياتى الا براس مال كبير جدا كما قلت وخلينا نشوف حسابك يمكن نتعلم منه ليس الا ..

اما بالنسبة للكلام اللى حضرتك قلته ( نبرة التحدى او التشكيك ) ده كلام ليس له اصل من الصحه .. ارجوك اخى احسن النيه اتجاه اخوانك وخلى عندك صبر اكثر من هذا ...

اما بالنسبة لكلامك عن اننا لم نصل للمليون براس مال 100 مئة دولار فقط كلام صعب جدا ومستحيل تحقيقه ابدا ... يا اخى الكريم ارجو ان تقرء كلامى جيدا انا قلت اننا ممكن نوصل للمليون باذن الله ولكن مع الالتزام بخطة او استراتيجية معينه وقلت ايضا نعطى لانفسنا الطموح لان الطموح هو اساس كل شئ بعد التفكير فى الشئ اولا ... وانا كان كل قصدى اننا نجتهد على خطه معينه ... ركز ارجوك فى الكلام واقرئة جيدا ولو محتاج اى مساعدة انا فى الخدمة ..

انا بدئت براس مال 4000 اربعة الاف دولا وليس 100 مئة دولار للعلم ليس الا .

فى النهاية اقدم لك التحية والاحترام واحترم رائيك ... وارجو منك ان تحسن النيه قبل ان تتهم احد بالشك ..:1 (3):

ربنا يهديك ويهدينا جميعا الى الحق

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Digital
04-12-2012, 07:58 PM
بص يا اخى الفاضل .. اولا .. مافيش حاجة فى الدنيا اسمها انه يعرض كشف حسابة على العام وانت لا لانك طلبت منه ان يعرض كشف حسابه اذا انت ايضا اذا طلب منك احد ان تعرض كشف حسابك سوف تعرضه وتثبت لنا ان كلامك صحيح وان المليون لا ياتى الا براس مال كبير جدا كما قلت وخلينا نشوف حسابك يمكن نتعلم منه ليس الا ..

اما بالنسبة للكلام اللى حضرتك قلته ( نبرة التحدى او التشكيك ) ده كلام ليس له اصل من الصحه .. ارجوك اخى احسن النيه اتجاه اخوانك وخلى عندك صبر اكثر من هذا ...

اما بالنسبة لكلامك عن اننا لم نصل للمليون براس مال 100 مئة دولار فقط كلام صعب جدا ومستحيل تحقيقه ابدا ... يا اخى الكريم ارجو ان تقرء كلامى جيدا انا قلت اننا ممكن نوصل للمليون باذن الله ولكن مع الالتزام بخطة او استراتيجية معينه وقلت ايضا نعطى لانفسنا الطموح لان الطموح هو اساس كل شئ بعد التفكير فى الشئ اولا ... وانا كان كل قصدى اننا نجتهد على خطه معينه ... ركز ارجوك فى الكلام واقرئة جيدا ولو محتاج اى مساعدة انا فى الخدمة ..

فى النهاية اقدم لك التحية والاحترام واحترم رائيك ... وارجو منك ان تحسن النيه قبل ان تتهم احد بالشك ..:1 (3):

:1 (62)::1 (62)::1 (62)::1 (62)::1 (62)::1 (62)::1 (62):

وأنا رأيي من رأيك. معاك على السكة. 100%

Digital
04-12-2012, 08:00 PM
سأقوم برفع كشف حسابي

حبيبي أنت ما تحتاج ترفع حسابك للعامة. أنت تحتاج تعرف شيء واحد أو أثنين على الأكثر.

الأول: الشركة اللي تتعامل معها...

الثاني: اسلوب المتاجرة.

إذا حلت واحد منهم, يبقى سهل حل الثاني

ودي وتقديري

archiwork
04-12-2012, 10:01 PM

بقولك ايه بدل ماتضيع وقتك فى الكتابة وعرض الحسابات وطولها روح اشتغل واعمل المليون دولار وابقى اعرض لنا كشف حسابك أو ماتعرضوش لأنى أصلا مش فارقة معايا ولا عاوز اشوفه ولا يهمنى اذا كنت بدات ب 4 الاف ولا 400 الف ولا سألتك ولا عاوز أعرف اصلا انت حسابك بكام وأساسا أنا مش داخل الموضوع علشانك أنا بس داخل افيد صاحب الموضوع .
واذا كان كشف حسابى هو اللى هيساعده فدى حاجة ترجعله هو وترجعلى انا فقط وليس لأى طرف ثالث الحق فى فرض اى شئ غير على نفسه وبس وخصوصا لما يكون حد اسلوبه لطيف زى حضرتك.
أما لو مزنوق أوى انك تتفرج على حسابى فياريت تقلب فى المنتدى وانت هتلاقى مشاركات سابقة فيها كشف حساب واكيد انت متعرفنيش لانك لسة جديد فى المنتدى ومش عندك غير 30 مشاركة فياريت يكون وجودك معانا خفيف وظريف وبلاش مشاركات من النوع ده من اولها.
وعلشان اوفر عليك شوية اقرأ الموضوع ده فيه احد كشوف حساباتى:
إلحقونى ياجماعة fx glory مش عارف أقفل الصفقات (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=22233&highlight=fxglory)

ملحوظة:
أنا مش هعرض حساباتى لأى حد والسلام
شكرا....
بالتوفيق للجميع....,

bobba
04-12-2012, 10:24 PM

استاذ الكنج الموضوع ليس لعرض كشوف الحسابات ولا كل واحد بدا براس مال كام ولا كل واحد وصل للمليون او لا احنا هنا علشان مشكلة صاحب الموضوع ومشكلة نناقشها و استاذ احمد ليه كذا كشف حساب فى المنتدى شوفتها خلال المواضيع وبراى اعضاء المنتدى انه خبرة فى هذا المجال
ولكن مهلا فى الردود
انا بصراحة لا اعرفك ولا اعرفه ولكن شهادة حق من خلال وجودى فى المنتدى ومشاهدة بعض مواضيعه وردود الاعضاء عليها

mohamedhosam444
04-12-2012, 11:08 PM

انت متحامل ليه على البشمهندس احمد بالطريقة المستفذة دى
بجد المنتدى لم ناس غريبة
مش كفاية انك من كلامك واضح انك خبرتك زيرو وكمان بتتفلسف
هو انت لو عارف تعمل مليون دولار ولا حتى مليون مليم كنت هاتبقى فاضى قاعد تكتب مشاركات بالنص صفحة
طب ورينا انت بقا كشف حسابك يامحترم
ها
هل هاتحوطه بعد لما طلبته منك بالطريقة دى ؟!

احمد ابوالمجد
06-12-2012, 02:45 AM
وحدوا الله يا جماعة الخير نحن هنا فى المنتدى كى نفيد ونستفيد من بعض

alsabr.v
06-12-2012, 01:29 PM
عندما طرحت هذا الموضوع ليس من اجل التسلية وانما من اجل الوصول لحل وليس من باب التشاؤم ولكن تساؤلات من حقنا أن نطرحها لنفهم حقيقة هذا السوق وحتى لا يخدعنا أحد ابدا لذلك أرجو ان يأخذ الموضوع أبعاده الحقيقة .... وهنا أقول ان معظم الاستراتيجيات التي قرأتها أجد فيها نقطة أو حلقة مفرغة لذلك أرجو التنبه عند طرح إستراتيجات واضحة تماما وبدون اي لبس حتى نكون دقيقين

النسر الذهبى
06-12-2012, 02:03 PM
عندما طرحت هذا الموضوع ليس من اجل التسلية وانما من اجل الوصول لحل وليس من باب التشاؤم ولكن تساؤلات من حقنا أن نطرحها لنفهم حقيقة هذا السوق وحتى لا يخدعنا أحد ابدا لذلك أرجو ان يأخذ الموضوع أبعاده الحقيقة .... وهنا أقول ان معظم الاستراتيجيات التي قرأتها أجد فيها نقطة أو حلقة مفرغة لذلك أرجو التنبه عند طرح إستراتيجات واضحة تماما وبدون اي لبس حتى نكون دقيقين

اعطيتك الحل من قبل والكثير من الأخوه فعلوا ايضا وبعد هذا لا يوجد كلام اخر

تحياتى

Everything Can Win

ابتكر استراتيجيتك الخاصة او خد استراتيجية جيده وعدل عليها بما يناسبك واعمل باك تيست يدوى لفتره سنتين كانك بتدرب واكتب ملحوظاتك على النتائج وعدل فيها بما يناسب افضل نتائج واى كانت الأستراتيجية فهى رابحة لو مخدتهاش بمبدأ التجريب لو اخدتها بمبدأ التبنى ولو خسرت مترمهاش لانك مش بتجرب فلو خسرت عدل فيها وبعدين اختبر نفسك لايف لمده شهرين بس مش على ديمو ولكن اكتب صفقاتك فى ورقة وشوف النتايج لو مرضية ادخل بحساب حقيقى صغير لو استمريت بارباح جيده لمده شهرين ادخل بكل المبلغ اللى عايز تستثمره. ياجماعة والله الموضوع بسيط جدا كل الحكاية خطه واضحة المعالم. 1+1=2

alsabr.v
06-12-2012, 03:47 PM
أشكرك اخي النسر الذهبي على نصحيتك القيمة الانسان هو سيد نفسه وهو من يجب ان يبتكر ادارته الخاصة للاستثمارته فليس هناك من احد يستطيع ان يتخذ قرارا عنه

alkeng
06-12-2012, 06:28 PM
بقولك ايه بدل ماتضيع وقتك فى الكتابة وعرض الحسابات وطولها روح اشتغل واعمل المليون دولار وابقى اعرض لنا كشف حسابك أو ماتعرضوش لأنى أصلا مش فارقة معايا ولا عاوز اشوفه ولا يهمنى اذا كنت بدات ب 4 الاف ولا 400 الف ولا سألتك ولا عاوز أعرف اصلا انت حسابك بكام وأساسا أنا مش داخل الموضوع علشانك أنا بس داخل افيد صاحب الموضوع .
واذا كان كشف حسابى هو اللى هيساعده فدى حاجة ترجعله هو وترجعلى انا فقط وليس لأى طرف ثالث الحق فى فرض اى شئ غير على نفسه وبس وخصوصا لما يكون حد اسلوبه لطيف زى حضرتك.
أما لو مزنوق أوى انك تتفرج على حسابى فياريت تقلب فى المنتدى وانت هتلاقى مشاركات سابقة فيها كشف حساب واكيد انت متعرفنيش لانك لسة جديد فى المنتدى ومش عندك غير 30 مشاركة فياريت يكون وجودك معانا خفيف وظريف وبلاش مشاركات من النوع ده من اولها.
إلحقونى ياجماعة fx glory مش عارف أقفل الصفقات (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=22233&highlight=fxglory)

ملحوظة:
شكرا....
بالتوفيق للجميع....,

السلام عليكم اخوتى فى الله

اسف على التاخير فى الرد بسبب انى كنت مشغول بالثورة والدستور الجديد

اود ان اقول شئ مهم اخوتى الافاضل .. الا وهو ( انا لا اريد الا الاستفادة لاخى صاحب الموضوع ولنا جميعا ايضا وليس لفرد معين كما قال الاخ احمد وكل كلامى كان بكل احترام والمناقشة كانت داخل وفى صلب الموضوع وليس خارجه ... ويكفينى شرفا ان اكثر من ثلاثة اعضاء يتكلمه معى ويردو على بكل قسوة دون ان ارد عليهم بنفس القسوة او بنفس الرد لاننى واثق من نفسى جيدا واعلم قدر نفسى اكثر منهم .. رحم الله امرءا عرف قدر نفسه .

واود ان اقول ايضا لك على وجه التحديد يا احمد باشا او يا برنس اننى لست مبتدء ولو بحثت عنى فى كل المنتديات سوف تجدنى اول الناس افيد الناس واستفاد ايضا منهم لان الحياة اخذ واعطاء دون ان تجرح احد او تشكك فى احد دون ان اعرفه جيدا .. والان اطلب منك ومن الجميع ان تنظر وتقرء اول مشاركة لى فى هذا الموضوع وانتم تعرفون جيدا انا كان قصدى ايه بالضبط وكان كل كلامى باحترام جدا وليس مستفذ ولا حتى اشكك فى احد ولا اجرح احد وهذا كله فى صالح الجميع .

ولا تقلق عليا يا اخى انا اعمل كويس وشايف عملى كويس ومش زى ناس بتعتمد على الفوركس وهو دخلها الاساسى فقط .. انا الحمد لله ليس محتاج شئ من الفوركس ودخلته منذ اربع سنوات لكى املئ الفراغ ليس الا . واطمئن اخى انا على خبرة الحمد لله ويكفينى اننى واثق من نفسى وبرد عليكم وبواجه الرد القاسى هذا بكل ادب واحترام ومحبه وبحترم الرائ والرائ الاخر ومش متهور شبه ناس وبعرف ارد كويس على مثل هذه الناس .

اما بالنسبة عرض الحساب الذى احصل عليه بمليون دولار من اصل راس مال صغير او كبير .. فانا اقول لكم انتظرو منى مفاجاءة قريبا . واكرر كلامى ( انتظرو جميعا المفاجاءة منى وهذا سوف يكون هديه منى للمنتدى كله وليس لفرد بعينه كما تقول انت وكل هذا بدون اى مقابل لاننى اريد الخير لاخوانى جميعا وليس لفرد معين يتعامل معى او ان احصل منه مقابل لكى اساعده ) .. انا اتكلم عن نفسى فقط .

واخيرا . ارجوك اخى راجع نفسك جيدا حتلاقى ان حضرتك غلطان وبتشكك فى ناس دون دليل قاطع وانت لن تعرفهم اصلا ولا سمعت عنهم من قبل .
واقول لك تذكر قول الله عز وجل ( وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان واتقوا الله إن الله شديد العقاب (http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=61&ID=642#docu) ) صدق الله العظيم .

انتظرو منى المفاجاءة قريبا ان شاء الله .. واسف على اطالتى فى الحديث واترككم فى رعاية الله وامنه واطلب من الجميع ان يدعو لى بكل خير لاننى حاليا فى موقف وطنى مع الثوار فى التحرير ونحن جميعا اخوة فى الله .

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته :1 (48)::1 (48)::1 (48):

moataz_m
06-12-2012, 11:02 PM

ملحوظة:
شكرا....
بالتوفيق للجميع....,

اتصدق وتؤمن بالله انا دخلت فى معظم المنتديات ودخلت هذا المنتدى علشان سمعته الطيبة وسجلت فيه اليوم وبعد ما شفت تعليقك وكلامك الغريب والغير لائق والكلام الحقير ده وردك على الراجل الطيب اللى اسمه الكينج بصراحة قلتبينى وبين نفسى حرام ان يوجد فى المنتدى الجميل ده عضو زيك لانك فعلا انسانه شكاك وجميع اللى موجودين يقرئه تعليقاتك الرديئه على الرجل اللى عايز مصلحة الجميع
بجد انت خسارة فيكى الكلام والرد عليك يا اخى اتقى الله امال مربى دقنك ازاى وعامل فيها تقى علشان ترد على الناس بالاسلوب الوحش ده - لو مش عارف ترد على الناس باحترام اترك المنتدى فورا لانه منتدى محترم - شئ غريب والله

moataz_m
06-12-2012, 11:08 PM
السلام عليكم اخوتى فى الله

اسف على التاخير فى الرد بسبب انى كنت مشغول بالثورة والدستور الجديد

اود ان اقول شئ مهم اخوتى الافاضل .. الا وهو ( انا لا اريد الا الاستفادة لاخى صاحب الموضوع ولنا جميعا ايضا وليس لفرد معين كما قال الاخ احمد وكل كلامى كان بكل احترام والمناقشة كانت داخل وفى صلب الموضوع وليس خارجه ... ويكفينى شرفا ان اكثر من ثلاثة اعضاء يتكلمه معى ويردو على بكل قسوة دون ان ارد عليهم بنفس القسوة او بنفس الرد لاننى واثق من نفسى جيدا واعلم قدر نفسى اكثر منهم .. رحم الله امرءا عرف قدر نفسه .

واود ان اقول ايضا لك على وجه التحديد يا احمد باشا او يا برنس اننى لست مبتدء ولو بحثت عنى فى كل المنتديات سوف تجدنى اول الناس افيد الناس واستفاد ايضا منهم لان الحياة اخذ واعطاء دون ان تجرح احد او تشكك فى احد دون ان اعرفه جيدا .. والان اطلب منك ومن الجميع ان تنظر وتقرء اول مشاركة لى فى هذا الموضوع وانتم تعرفون جيدا انا كان قصدى ايه بالضبط وكان كل كلامى باحترام جدا وليس مستفذ ولا حتى اشكك فى احد ولا اجرح احد وهذا كله فى صالح الجميع .

ولا تقلق عليا يا اخى انا اعمل كويس وشايف عملى كويس ومش زى ناس بتعتمد على الفوركس وهو دخلها الاساسى فقط .. انا الحمد لله ليس محتاج شئ من الفوركس ودخلته منذ اربع سنوات لكى املئ الفراغ ليس الا . واطمئن اخى انا على خبرة الحمد لله ويكفينى اننى واثق من نفسى وبرد عليكم وبواجه الرد القاسى هذا بكل ادب واحترام ومحبه وبحترم الرائ والرائ الاخر ومش متهور شبه ناس وبعرف ارد كويس على مثل هذه الناس .

اما بالنسبة عرض الحساب الذى احصل عليه بمليون دولار من اصل راس مال صغير او كبير .. فانا اقول لكم انتظرو منى مفاجاءة قريبا . واكرر كلامى ( انتظرو جميعا المفاجاءة منى وهذا سوف يكون هديه منى للمنتدى كله وليس لفرد بعينه كما تقول انت وكل هذا بدون اى مقابل لاننى اريد الخير لاخوانى جميعا وليس لفرد معين يتعامل معى او ان احصل منه مقابل لكى اساعده ) .. انا اتكلم عن نفسى فقط .

واخيرا . ارجوك اخى راجع نفسك جيدا حتلاقى ان حضرتك غلطان وبتشكك فى ناس دون دليل قاطع وانت لن تعرفهم اصلا ولا سمعت عنهم من قبل .
واقول لك تذكر قول الله عز وجل ( وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان واتقوا الله إن الله شديد العقاب (http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=61&ID=642#docu)) صدق الله العظيم .

انتظرو منى المفاجاءة قريبا ان شاء الله .. واسف على اطالتى فى الحديث واترككم فى رعاية الله وامنه واطلب من الجميع ان يدعو لى بكل خير لاننى حاليا فى موقف وطنى مع الثوار فى التحرير ونحن جميعا اخوة فى الله .

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته :1 (48)::1 (48)::1 (48):

ربنا معاك اخى الكريم ومنتظرين من حضرتك كل جديد - وانت فعلا انسان محترم جدا وعلى ذات خلق عالى

MemO_KinG
07-12-2012, 01:33 PM
السلام عليكم
بعد قرائتى للموضوع هاقولكم الخلاصة
الفوركس فيه ارباح كبيرة انا شخصياً غلطتى 6 مرات فى الفوركس هيا اخذ صفقات اكبر من قيمة الحساب
القصة مش كشف حساب او غيره منتديات الفوركس هيا تجمع للخاسرين فقط لأن أى رابح فى الفوركس مش هايضيع وقته بالمنتدى
انا شخصيا وجودى فى المنتدى فقط لمتابعة المؤشرات الجديدة و الاستراتيجيات اللى ممكن تضيف جديد لإستراتيجيتى
و حاولت اكتر من مرة افيد اعضاء المنتدى بس للأسف الاعضاء بيتفاعلوا مع عدد مشاركات العضو فقط
فا الخلاصة اللى بيخسر فى الفوركس يدورله على وظيفة تانية او يشترك فى شركة زى انستا فوركس مثلا فى حسابات بام او زولو تريد و حد يشغله فلوسه
انما اللى ييجى يقول عشان انا خسرت فى الارباح وهم فى الفوركس فا لا تعلق فشلك على شماعة الخرافات
و فى النهاية دى ارزاق

انا ممكن اشارككم افكار للربح الكبير بس محتاج تفاعل كبير و مشاركة من المحترفين كى نصل للقمة غير كده مش مستعد اتعب صوابعى فى المشاركة فى مواضيع لا فائدة منها
و شكراً

moataz_m
07-12-2012, 07:36 PM
كلام سليم وممتاز وانا اضم صوتى الى صوتك لكى لا تعلق فشلك على شماعة

احييك على كلامك :1 (62):

atcsd
08-12-2012, 09:25 AM
اعتقد انه من اهم اسباب الخساره فى الفوركس هو الطمع و عدم السيطره على الانفعال الشخصى
ومن اهم اسباب النجاح هو اداره راس المال

Ahmed Mostafa
08-12-2012, 12:35 PM
السلام عليكم
بعد قرائتى للموضوع هاقولكم الخلاصة
الفوركس فيه ارباح كبيرة انا شخصياً غلطتى 6 مرات فى الفوركس هيا اخذ صفقات اكبر من قيمة الحساب
القصة مش كشف حساب او غيره منتديات الفوركس هيا تجمع للخاسرين فقط لأن أى رابح فى الفوركس مش هايضيع وقته بالمنتدى
انا شخصيا وجودى فى المنتدى فقط لمتابعة المؤشرات الجديدة و الاستراتيجيات اللى ممكن تضيف جديد لإستراتيجيتى
و حاولت اكتر من مرة افيد اعضاء المنتدى بس للأسف الاعضاء بيتفاعلوا مع عدد مشاركات العضو فقط
فا الخلاصة اللى بيخسر فى الفوركس يدورله على وظيفة تانية او يشترك فى شركة زى انستا فوركس مثلا فى حسابات بام او زولو تريد و حد يشغله فلوسه
انما اللى ييجى يقول عشان انا خسرت فى الارباح وهم فى الفوركس فا لا تعلق فشلك على شماعة الخرافات
و فى النهاية دى ارزاق

انا ممكن اشارككم افكار للربح الكبير بس محتاج تفاعل كبير و مشاركة من المحترفين كى نصل للقمة غير كده مش مستعد اتعب صوابعى فى المشاركة فى مواضيع لا فائدة منها
و شكراً

وانا اضم صوتى لصوتك و مستنى الموضوع:1 (27):

abdellatef
08-12-2012, 01:56 PM

ملحوظة:
شكرا....
بالتوفيق للجميع....,

لا يصح مثل رد الفعل هذا وانا معجب بك كثيرا من صورة وجهك وانت تطبق سنة رسول الله باللحية
ولكن لم تطبق اي شيء من احاديث ووصايا الله ورسوله
اذهبا إلى فرعون إنه طغى فقولا له قولا لينا لعله يتذكر أو يخشى .
المسلم من سلم الناس من لسانه ويده
وانت استهزئت كثيرا بالرجل وهو يحاور باحترام
وتقبل نقدي بكل قلب رحوب

pure_laser
08-12-2012, 03:19 PM
السلام عليكم
الموضوع كان باديء بطلب العون اتحول مع الاسف لمعركة كلامية
ربنا يهدينا جميعا
ربنا يعوض عليك اخي الكريم و احترامي لكل الردود و حضيف ليها حاجه بسيطه لازم تتوكل على الله من الاول و اعرف ان الرزاق هو الله و ان الاستراتيجيات و المؤشرات و الدعوم كلها ادوات مساعدة ليس الا
اتقي الله و ارتاح نفسيا و اعرف ان الرزاق هو الله تعالى وسواء خسرت او كسبت ارضى و اقنع
بس طبعا دة مش معناه التواكل
الفرق واضح اعتقد بين التوكل و التواكل
اجتهد و ادرس و راجع و اصبر اصبر اصبر
استغفر الله
شكرا

HERMEZ
08-12-2012, 04:17 PM
السلام عليكم انا لدي حال جدان بسيط يجب تغزين الماشرات الجديده في داغيل ال MT4 واستعمال الوقت الماسب وانشااله سوف يكون جني ارباح خياليا ليل جميع وشكران

MemO_KinG
08-12-2012, 05:05 PM
أنا أدعوا قيادات المنتدى بإننا ننشئ محفظة بام بإحدى الشركات و يكون للمنتدى دور فعال جداً فى خدمة الاعضاء و ليس ساحة لفتح المواضيع و النصائح التى لا جدوى منها
و انا مش هاقصر ابدا بإنى اساهم بأى مساحة لو كانت هاتكون مصدر رزق لناس كتير
و اللى ثبت فشله على مدار الشهور و ليس السنين فى الفوركس يشترك فى المحفظة و يترك السوق للى فاهمينه

و ساعتها فقط هايبقى فى نية من المنتدى لخدمة حقيقية للاعضاء و جدية من الاعضاء بإنها تشترك و ساعتها برضه هايبقى الفريق اللى بيعمل على تشغيل المحفظة مابيهرجش لأنها هاتكون فلوس حقيقية

و بكده المنتدى هايستفيد من العمولات و الاعضاء هايستفيدو من حجم راس المال المجمع الكبير و من الارباح

دى الحالة الوحيدة اللى هاقدر اخدم فيها الغير غير كده انا لا اقتنع بشئ اسمه موضوع توصيات

و شكراً

alsabr.v
08-12-2012, 05:36 PM
أشكر بعض الاخوة على كلامهم المفيد فانا طرحت الموضوع للاستفادة وليس لاي امر آخر فارجوا ان يكون موضوع تعليمي مميز أكثر منه نقاشات لا طائل منها وله الاجر والشكر الجزيل وما زالت دراستي متواصلة لهذا السوق وكل يوم أكتشف شيئا جديدا ولله الحمد فانا شخص يبحث عن العلم في اي مكان وجد الحكمة ضالة المؤمن
الفوركس ليس تجارة عادية بل هي تجارة الاقوياء والاذكياء ولكن ما زلت ابحث وجاري البحث عن الحقيقة التي اتمنى ان نصل اليها معكم وخاصة المحترفين في هذا السوق

هيثم
09-12-2012, 03:58 PM
أنا أدعوا قيادات المنتدى بإننا ننشئ محفظة بام بإحدى الشركات و يكون للمنتدى دور فعال جداً فى خدمة الاعضاء و ليس ساحة لفتح المواضيع و النصائح التى لا جدوى منها
و انا مش هاقصر ابدا بإنى اساهم بأى مساحة لو كانت هاتكون مصدر رزق لناس كتير
و اللى ثبت فشله على مدار الشهور و ليس السنين فى الفوركس يشترك فى المحفظة و يترك السوق للى فاهمينه

و ساعتها فقط هايبقى فى نية من المنتدى لخدمة حقيقية للاعضاء و جدية من الاعضاء بإنها تشترك و ساعتها برضه هايبقى الفريق اللى بيعمل على تشغيل المحفظة مابيهرجش لأنها هاتكون فلوس حقيقية

و بكده المنتدى هايستفيد من العمولات و الاعضاء هايستفيدو من حجم راس المال المجمع الكبير و من الارباح

دى الحالة الوحيدة اللى هاقدر اخدم فيها الغير غير كده انا لا اقتنع بشئ اسمه موضوع توصيات

و شكراً
فكره جميله انا كنت بفكر فيها من زمان

ابو شجون
10-12-2012, 07:04 PM
أنا قرأت اغلب الردود وجدت منها المضحك و المحزن و السخرية وشمنجاحبش

انا راح اتكلم عن تجربتي في سطر

انا حولت حساب 1100 دولار تقريبا الى 7000 دولار خلال 7 شهور برافعة مالية 100 ألف دولار للصفقة الواحدة

ايه رأيكم :1 (67): فين اللي بيقول مافيش ربح فيينوه

نواف الغلا
10-12-2012, 08:59 PM
أنا قرأت اغلب الردود وجدت منها المضحك و المحزن و السخرية وشمنجاحبش

انا راح اتكلم عن تجربتي في سطر

انا حولت حساب 1100 دولار تقريبا الى 7000 دولار خلال 7 شهور برافعة مالية 100 ألف دولار للصفقة الواحدة

ايه رأيكم :1 (67): فين اللي بيقول مافيش ربح فيينوه

ابو شجون مدام قلت حولت فيها مبلغ خلال شهرين فأنا اشك في كلامك بدون دليل حتى تضعه للجميع :D

ابو شجون
11-12-2012, 12:38 PM
ابو شجون مدام قلت حولت فيها مبلغ خلال شهرين فأنا اشك في كلامك بدون دليل حتى تضعه للجميع :D

مرحبا اخوي

اولا انا لم اقل في خلال شهرين بل قلت 7 شهوور

ثانيا هذا الكلام قديم من عام 2010

ثالث الطريقة التي عملت بها اني كنت استخدم مؤشر الاشوموكو فقط على فريم الـ 5 دقائق و الربع ساعة وفريم الساعة اي فرصة ما افوتها

وكنت اصحى من النوم الساعة 5 GMT AM واكون لصيييق بالشاشة لا اتركها بل بعض الاوقات اتغدى امام الشاشة

بإختصار كنت ناسي المجتمع الخارجي تمام لا اتواصل معهم كنت هالك نفسي هلاك

وانا حاولت اعمل كشف حساب ولكن لم استطيع لأني غيرت المنصة التي كنت اعمل بها

انت حر صدق او لا تصدق انا مالي مصلحة اكذب عليك :1:

اتمنى لكم التوفيق

نواف الغلا
11-12-2012, 05:18 PM
مرحبا اخوي

اولا انا لم اقل في خلال شهرين بل قلت 7 شهوور

ثانيا هذا الكلام قديم من عام 2010

ثالث الطريقة التي عملت بها اني كنت استخدم مؤشر الاشوموكو فقط على فريم الـ 5 دقائق و الربع ساعة وفريم الساعة اي فرصة ما افوتها

وكنت اصحى من النوم الساعة 5 GMT AM واكون لصيييق بالشاشة لا اتركها بل بعض الاوقات اتغدى امام الشاشة

بإختصار كنت ناسي المجتمع الخارجي تمام لا اتواصل معهم كنت هالك نفسي هلاك

وانا حاولت اعمل كشف حساب ولكن لم استطيع لأني غيرت المنصة التي كنت اعمل بها

انت حر صدق او لا تصدق انا مالي مصلحة اكذب عليك :1:

اتمنى لكم التوفيق

:D:D:1 (27):