المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال في التحليل الاساسي

Eng.Fawzy
12-02-2013, 11:47 PM
ياجماعه انا عندي سؤال في التحليل الاساسي . تقرير معدل التضخم لما يقول ان معدل التضخم زاد ده معناه تاثير سلبي علي العمله ده صح ولا غلط ؟ وكمان عاوز اعرف سعر الفائده ده يعني تاخد فلوس زياده لما تودع فلوسك في البنك بعملته لمده معينه ولو زادت الفايده ده ليه تاثير سلبي ولا ايجابي

احمد صلاح
13-02-2013, 01:40 AM
اهلا بالغالى ,
نتمنى ان تكون بخير اليوم

بخصوص استفسارك ,

التضخم هو أحد العوامل الرئيسية التي تقرر مستوى أسعار الفائدة . لهذا السبب فإن أي بيانات اقتصادية أو معلومات مالية يبدو أنها ستؤثر في أسعار الفائدة أو التضخم سيكون لها أهمية كبيرة لدى التجار

التضخم العالي يزيد من التكلفه على اسعار الفائدة على المدى الطويل ولهذا فانه يؤثر على اسعار الفائدة و يرفعها مما يقلل من التوجه الى الاقتراض. وعليه فان توقف الناس عن الشراء ( اي قلة الطلب) يزيد من المنتجات المعروضه و بالتالي يقل الانتاج وهذا يؤدي الى زيادة البطالة. او ما يدعى بالكساد

مثال: اذا ارتفع التضخم فان تكلفة السلع و الخدمات تزيد مما يجعل تكلفة الشراء اكبر بكثير وهذا سيؤثر على ادخار الناس وقلة الاستثمارات مقابل زيادة الإنفاق أو بناء المنازل مما قد يؤثر سلبا على الاعمال التجارية في المجتمع.

بس كدا و تجذب أسعار الفائدة المرتفعة الأجانب الذين يبحثون عن أفضل عائد بأقل مخاطرة على أموالهم، الأمر الذي يؤدي إلى تزايد الطلب على عملة البلاد.

يعنى من الاخر ,
لو التضخم زاد البنك المركزى هيحاول لرفع اسعار الفائدة

اتمنى أكون وضحت لك الفكره ببساطة
ولو اى استفسار اخر
انا تحت امرك فيه :)

fady
13-02-2013, 12:27 PM
كيفية المتاجرة من الاخبار والتقارير الاقتصادية‎ (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24588)

Eng.Fawzy
13-02-2013, 07:54 PM
شاكرين ياجماعه اوي علي الرد السريع يعني التضخم يزود سعر الفايده والفايده تقلل الاقتراض وبالتالي تقلل المشاريع وكده بس تزود الادخار عند الاجانب كل ده كويس بس برضه كده فيه حاجتين عكس بعض الاجانب هيقبلوا علي شراء العمله للادخار والحصول علي اعلي فايده من البنك والناس الي بتقرض هيقل اقتراضها عشان الفايده عليت . طيب انا برضه معرفتش في حاله زياده الفايده هشتري ولا ابيع

احمد صلاح
14-02-2013, 12:05 AM
شاكرين ياجماعه اوي علي الرد السريع يعني التضخم يزود سعر الفايده والفايده تقلل الاقتراض وبالتالي تقلل المشاريع وكده بس تزود الادخار عند الاجانب كل ده كويس بس برضه كده فيه حاجتين عكس بعض الاجانب هيقبلوا علي شراء العمله للادخار والحصول علي اعلي فايده من البنك والناس الي بتقرض هيقل اقتراضها عشان الفايده عليت . طيب انا برضه معرفتش في حاله زياده الفايده هشتري ولا ابيع

عندما تزيد الفائده يفضل الشراء والعكس صحيح
وبالتوفيق لك
ونحن فى الخدمة دائما بأى استفسار :)