المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن كارت الفيزا

islammm
28-02-2013, 03:49 PM
في البداية أنا مش عارف لو كان الموضوع في المكان الصح علشان دي أول مشاركة لي في المنتدى
لسلام عليكم دلوقتي أنا عملت كارت فيزا في البنك الأهلي تبع حسابي الكارت نوعه mastercard و لونه أخضر المهم أنا الكارت استلمته من البنك بدون الظرف إلي فيه الرقم السري إلي أنا بعد كده أغيره زي أي كارت في العالم و سألت واحد في البنك قالي ده النظام الجديد و كمان يوم روح عند أي ماكينة atm و أكتب أي 4 أرقام و هيكونوا code على طول فعايز أعرف إيه صحة الكلام ده خصوصا أنا مش عايز الكارت يتسحب ولا حاجة

معاذ عودات
01-03-2013, 10:00 AM
اهلا فيك اخوي
ان شاءالله الاخوان المصريين رح يفيدوك بهذا الامر

تحياتي لك

Didios
03-03-2013, 11:51 AM
هناك بعض البنوك تقوم بمثل هذا الإجراء ... فعليك إدخال رقم مكون من 4أعداد ثم تأكيده بإدخاله مرة أخرى ليتم إعتماده .

لقد صادفني ذلك مع كريدي أجريكول وبنك مصر وسيتي بنك والبنك التجاري الدولي ... أما بالنسبة لبنوك أخرى مثل باركليز أو بيريوس فيقوم البنك بإرسال رسالة للعميل تحوي الباسوورد ، وبالنسبة لكريدي أجريكول فيقوم العميل بتفعيل الكارت عن طريق الهاتف بالتعاون مع خدمة العملاء .. ولكن عليه إختيار الباسوورد بنفسه .

أرجو أن أكون قد أوضحت هذه النقطة ... مع وافر التحيات .

abolila
03-03-2013, 01:00 PM
كلام صحيح
اول ما تدخل الكارت فى الماكينة هيطلب منك الاربع ارقام بتوع الباسورد اللى انت هاتعمله وبعد كده هاتتعامل بيه على طول

islammm
03-03-2013, 03:04 PM
شكرا جزيلا لردودكم بس أنا كده عايز أفهم حاجة أنا زي ما حضرتك ذكرت كريدي أجريكول لأن ده إلي تعاملت معاه قبل كده بيكون عن طريق التلفون فايه السبب إلي يخلي بنك زي الأهلي يعمل كده خصوصا لو الكارت اتسرق مني قبل ما أستخدمه أي واحد يقدر يعمل إلي هو عايزه
الاستفسار التاني أول مرة أكتب الأربع أرقام لازم يكون في atm بتاع الفرع ده بالذات ولا أي ATM للبنك الأهلي في أي مكان

Didios
03-03-2013, 04:11 PM
شكرا جزيلا لردودكم بس أنا كده عايز أفهم حاجة أنا زي ما حضرتك ذكرت كريدي أجريكول لأن ده إلي تعاملت معاه قبل كده بيكون عن طريق التلفون فايه السبب إلي يخلي بنك زي الأهلي يعمل كده خصوصا لو الكارت اتسرق مني قبل ما أستخدمه أي واحد يقدر يعمل إلي هو عايزه
الاستفسار التاني أول مرة أكتب الأربع أرقام لازم يكون في atm بتاع الفرع ده بالذات ولا أي ATM للبنك الأهلي في أي مكان

الحقيقة ياأخي أنا لم يسبق لي التعامل مع البنك الأهلي ، ولكني حسبما أعرف كان ردي على تساؤلك ... حيث أن سبق لي التعامل مع البنوك السابق سردها .. أما البنك الأهلي فلم أتشرف بالتعامل معه .

islammm
04-03-2013, 04:09 PM
الحقيقة ياأخي أنا لم يسبق لي التعامل مع البنك الأهلي ، ولكني حسبما أعرف كان ردي على تساؤلك ... حيث أن سبق لي التعامل مع البنوك السابق سردها .. أما البنك الأهلي فلم أتشرف بالتعامل معه .

خلاص إن شاء الله هروح بكره و ربنا يستر و الكارت ما يتسحبش
أنا لي استفسار تاني لو حضرتك معاك كارت الانترنت بتاع كريدي أجر كول ممكن تفدني .......هل من المكن إن واحد يحولي فلوس على الكارت مع العلم إن الكارت مش مربوط بحساب في البنك ولا لازم أعمل حساب في حاجة زي moneybookers علشان الموضوع ده مع العلم أنا جالي refund قبل كده على الكارت بدون مشاكل
استفسار تاني الكارت صلاحيته تنتهي في الصيف فهل ممكن تجديده ولا لازم واحد جديد و الرصيد إلي فيه بيحولوه على فين

Didios
04-03-2013, 07:47 PM
تقدر تتصل ببنك كريدي أجريكول على الرقم المختصر بتاعهم وتسأل عن كل إستفساراتك ... أنا مش عايز أفتي بردود مش متجربة أو مش متأكد منها ، أنا لم أتعامل بالكروت المدفوعة مقدماً أو مع البنوك الإليكترونية .. بل أتعامل ببطاقات الإئتمان -الكريدت كارد- أو من خلال التحويلات البنكية ليس إلا .

islammm
04-03-2013, 07:54 PM
تمام شكرا لردك

ehab emo
10-03-2013, 03:56 PM
تقدر تتصل ببنك كريدي أجريكول على الرقم المختصر بتاعهم وتسأل عن كل إستفساراتك ... أنا مش عايز أفتي بردود مش متجربة أو مش متأكد منها ، أنا لم أتعامل بالكروت المدفوعة مقدماً أو مع البنوك الإليكترونية .. بل أتعامل ببطاقات الإئتمان -الكريدت كارد- أو من خلال التحويلات البنكية ليس إلا .
لو سمحت حضرتك ممكن تعرفنا الفرق بين الطرق دي ؟ حاجة تاني اني روحت عملت كرت كريدي اجريكول لكن الموظف قاللي انه مينفعش يتحولها اي اموال ؟؟

طارق حمدان
29-03-2013, 05:06 PM
لم اتعامل مع البنك الاهلى من قبل و لكن اعتقد انك عندما تدخل كارت الفيزا فى الماكينة هتلاقى يقولك ادخل 4 ارقام باسورد و دة اللى انت هتعمله و هتتعامل بيه

islammm
29-03-2013, 05:19 PM
تمام يا رجالة أنا عملت الموضوع من فترة وللأسف نسيت أرد هنا
أول ما بتدخل بتاع كارت البنك الأهلي بيكتب إنه أول مرة و أختار ٤ أرقام و كررهم و كده عكس أنظمة بنوك الأخرى

ahmed_A
29-03-2013, 07:52 PM
لا استخدم فيزا او ماستر فى ايداع او سحب لان عمولتهم كبيرة صراحة

ابو حسان
31-03-2013, 06:32 PM
والله انا خبرتى فى موضوع الفيزا هذا قليلة شوي بس الله ينور على الشباب قد استفدت كثيرا من مشاركاتهم بارك الله فيكم