المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : البنوك التي تتعامل مع شركات الفوركس .. ايجابيات وسلبيات ( مطلوب المشاركه )

معاذ عودات
09-03-2013, 05:02 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بناءً على استفسارات الكثير من الاعضاء في الدول العربية عن البنوك التي تقبل التعامل مع شركات الفوركس
من ايداع او سحب
او افضل البنوك التي تتعامل مع شركات الفوركس
من حيث مصاريف التحويل ومصاريف سحب المال وسهولت التعامل معها

ستنخصص هذا الموضوع حتى نقوم بعرض تجاربنا في البنوك التي نتعامل معها وما هي ايجابياتهم وما هي سلبياتهم

والاجابه تكون على شكل موذج مفهوم وواضح لجميع

تحياتي لكم

وفي انتظار مشاركاتكم

ونستقبل الاستفسارات كمان

معاذ عودات
09-03-2013, 05:06 PM
البنك الذي اتعامل معه : بنك الاردن
التعامل مع شركات الفوركس : يتعامل وبكل سهوله
مصاريف التحويل : لا تتجاوز من 20 - 40 دولار
مصاريف السحب : من 10 - 30 دولار للعملية

فترة استلام الحواله : من 1 - 3 ايام بعد سحب الفلوس من حسابك بالشركه
يعني البنك سريع جدا .. اكثر المرات كنت استلم الحواله ثاني يوم

ولو احد محتاج استفسار اخر من بنك الاردن ممكن افيده فيها

تحياتي

COWBOY
09-03-2013, 05:21 PM
فعلا اخى معاذ موضوع مهم جدا لتبادل الخبرات فى التعامل مع البنوك
البنك كريدى اجريكول
مصاريف السحب والتحويل 35 دولار ..
المشكلة فى فترة التحويل لايقل عن اسبوع .. ويمكن استخدام بطاقة الدفع المسبق .. للتحويلات الصغيرة ويتم ذلك خلال 48 كحد اقصى ..
اما السحب 3 ايام بالضبط .. ولا يزيد عن ذلك
يتعامل مع شركات الفوركس والاهم من ذلك يمكنك .. فتح حساب بالدولار دون اثبات دخل ..
..
المشكلة الوحيدة مع البنك هى فترة التحويل .. مرة وصلت معايا لمدة اسبوعين .. خدمة العملاء جيدة الى حدا ما .. لكن لاارها ممتازة ..
ولكنه الافضل لى لانة قريب من بيتى :D

bahrain
09-03-2013, 07:00 PM
أهلا أخي معاذ
مملكة البحرين
بنك السلام - (الاسم السابق بنك البحرين السعودي)
مصاريف السحب والايداع لا تتجاوز 50 دولار
الحد الأدنى لفتح الحساب 2000 دولار
السحب والايداع يتم خلال ساعتين كحد أقصى
عملة الحساب الدينار البحريني
فارق الاسبيريد 4 نقاط
الايجابيات سرعة السحب والايداع وتوفر فروع كثيرة للبنك
وفي مختلف المناطق في البحرين..
العقود المتاحة ميني واستاندرد
تعاملت مره واحدة فقط مع خدمة العملاء ربما خدمة جيدة جدا
الايجابيات سرعة السحب والايداع
السلبيات لا يمكن اضافة مؤشرات أو اكسبريت

النسر الذهبى
10-03-2013, 12:05 AM
اهلا معاذ

البنك الأهلي سوستيه جينرال NSGB
مصاريف السحب : 30 دولار
فترة استلام الحواله : 3 ايام عمل

يتعامل مع شركات الفوركس بدون مشاكل

تحياتي :)

MOVING_AVERAGE
10-03-2013, 01:05 AM
دولة الجزائر

بنوك متخلفة من عصر الجاهلية

لايمكن تحويل الاموال خارج الجزائر

لم اسحب عليها من قبل لاكن عند استفساري لمدة السحب

اخبرني موضف البنك انها تصل الي 40 يوم

كل تعاملاتي مع البنوك الالكترونية

اسلام ابن النيل
10-03-2013, 03:02 AM
مصر البنك الاهلى سوستيه جنرال
مصاريف التحويل الصادر من 20 ل30 دولار
مصاريف التحويل الوارد 20 دولار
لو حسابك بالجنيه المصرى واستلمت حواله بالدولار يتفتحلك اتوماتك حساب منفصل بالدولار وبتستلم الفلوس بالدولار مش بالمصرى لو عايزهم مصرى تحولهم لحسابك المصرى
اجمل شى فيه الفونا بنك بتحول الفلوس من حساب النت والمصرى والدولار والفيز بتاعتك بالتلفون
لو عميل عادى معظم الفروع زحمه لانه اكبر بنك خاص فى مصر اما لو عميل صفوه تعامل فوق الممتاز
الحواله بتوصلنى تانى يوم فى حاله الاستلام
الحواله لو بتبعتها بتوصل فى خمس ايام عمل

MoHaMeD EgY
10-03-2013, 03:18 AM
http://exchangemoneyworld.com/wp-content/uploads/2013/01/bankcib.gif
بنك CIB ( البنك التجارى الدولى)
يتعامل مع تحويلات الفوركس بدون اى مشاكل
له افرع فى جميع محافظات مصر
مصاريف التحويل والسحب من 20 الى 30 دولار
ومجاناً اذا قمت بالتحويل من خلال كارت الفيزا أو الماستر كارد
اقصى حد للتحويل أو السحب هو 48 ساعه .. بأستثناء ايام العطله الرسميه
اقل مبلغ لفتح الحساب هو 1000 جنيه
ويمكن فتح حساب للشباب بداية من 16 سنه
خدمه العملاء جيده ;)

farse
10-03-2013, 01:45 PM
الدولة ليبيا
البنك بنك الامان
مدة التحويل من 3 ايام الى اسبوع
عمولة التحويل 30-40 دولار
مدة السحب اسبوع فما اكتر على حسب القيمة محولة لك
المشكلة انها عندما يصلك المبلغ يصل بدينار الليبي وليس بدولار

karimsadout
10-03-2013, 01:52 PM
دولة الجزائر

السلام عليكم
أنا جديد في عالم الفوركس ، أريد من الإخوة الجزائيين شرح طريقة للإيداع و السحب إن كانت موجودة في الجزائر فحسب معلوماتي لا يمكن تحويل أموال إلى الخارج من الجزائر .

mhk720
10-03-2013, 02:16 PM
فى مصر بنوك كتير محترمه ومفيدة جدا فى المجال ده
منها البنك الاهلى سوستيه جنرال
بنك cib
بنك كريدى اجريكول

mestery
10-03-2013, 02:26 PM
what about TUNISIA ? please.

tarek2750
10-03-2013, 02:39 PM
الدولة ليبيا
البنك بنك الامان
مدة التحويل من 3 ايام الى اسبوع
عمولة التحويل 30-40 دولار
مدة السحب اسبوع فما اكتر على حسب القيمة محولة لك
المشكلة انها عندما يصلك المبلغ يصل بدينار الليبي وليس بدولار

السلام عليكم
مصرف الامان يعتبر غالى بالنسبة للعمولة فأنا عن نفسى حسابى بمصرف الجمهورية العمولة أقل فى حالة الايداع قد تصل الى 14 دولار ولكن فى السحب يكون على مصرف الامان وذلك لوجود ميزة خدمة الرسائل لأخبارك بوصول الحوالة وكذلك السحب عن طريق الماستر كارد او الفيزا من ATM

HUNLION
10-03-2013, 02:46 PM
البنك الذي اتعامل معه : بنك بدر ( أول تجربة سيئة جدا)
التعامل مع شركات الفوركس : صعب جدا رفضوا تسليمي الأموال حتى أقدم إثبات لمصدرها و أنا أنتظر لحد الآن
مصاريف التحويل : لا يمكن التحويل خارج الجزائر
مصاريف السحب : 25 دولار للعملية

فترة استلام الحواله : من 60 يوم ؟؟؟؟ بعد سحب الفلوس من حسابك بالشركه

شكرا على الموضوع ، مفيد جدا .

mohamedlee
10-03-2013, 03:40 PM
ممكن اشارك معاكو بالنسبة لتعاملى مع البنوك انا اتعاملت مع بنك ليبرتى ريسيرف وهو فعلا رائع بمعنى الكلمة ويأخذ فقط عمولة 1% على اى مبلغ ايداع فى البنك
ولا يأخذ عمولة عند التحويل لاى شركة فوريكس او شراء اى شىء من مواقع تقبل الدفع ب ليبرتى ريسيرف وهو سريع جدا فى تحويل الاموال وبسهولة جدا
وفيه درجة كبيرة وعالية جدا من الحماية

EngOfMans
10-03-2013, 03:45 PM
موضوع مفيد جدا .. بأنتظار مشاركات باقي الاعضاء لتعم الفائدة
بالنسبة لدولة مصر
اعتقد ان الدكتور اسامة كان ذكر في احد وبيناراته انه بيتعامل مع بنك القاهرة

imaddima
10-03-2013, 03:52 PM
سؤال موجه إلى wolfkamikaz
أملك حساب بنكي بليورو على بنك UIB تونس فرع البحيرة . هل يتعامل مع شركات الفوركس!! يعني اعمل إيداع وسحب عادي ؟ علماً انني جزائري

bassem01
10-03-2013, 04:47 PM
حقا موضوع اكثر من رائع انا كان نفسى اعرف الناس فى مصر بتتعامل مع بنوك ايه,, الف شكر

ahmed thrwat
10-03-2013, 05:05 PM
انا عن نفسي بتعامل مع البنك الاهلي سوستية جنرال ومطلع انترنت كارت الميزة ال فيه انه بيفصل عن حسابك الاساسي علشان لو فيه شركة طلعت حرامية مايسحبش فلوسك كلها الا في حسابك الاساسي والايداع اقل من يوم واحد الميزة الاهم الفونابنك من التليفون في البيت تتصل وتحول فلوسك من الانترنت الكارت الى حسابك الاساسي علشان تسحبهم بالفيزا كارت او تروح البنك وتسحبهم مباشرة من الانترنت كارت اما عن التحويل البنكي بياخد 5 ايام عمل غير العمولة لذلك انصح الجميع بالتعامل بالفيزا حيث مصاريف التحويل 1$ وبحد اقصى 2 $

momobanker
10-03-2013, 05:37 PM
انا عن نفسى موظف ببنك مصر بس مش بحب اتعامل الا عن طريق البنك الالكترونى المفضل عندى و هو بنك الليبرتى

Mohamed_Amr
10-03-2013, 06:45 PM
مصر البنك الاهلى سوستيه جنرال
مصاريف التحويل الصادر من 20 ل30 دولار
مصاريف التحويل الوارد 20 دولار
لو حسابك بالجنيه المصرى واستلمت حواله بالدولار يتفتحلك اتوماتك حساب منفصل بالدولار وبتستلم الفلوس بالدولار مش بالمصرى لو عايزهم مصرى تحولهم لحسابك المصرى
اجمل شى فيه الفونا بنك بتحول الفلوس من حساب النت والمصرى والدولار والفيز بتاعتك بالتلفون
لو عميل عادى معظم الفروع زحمه لانه اكبر بنك خاص فى مصر اما لو عميل صفوه تعامل فوق الممتاز
الحواله بتوصلنى تانى يوم فى حاله الاستلام
الحواله لو بتبعتها بتوصل فى خمس ايام عمل

ممكن حضرتك تشرح خدمه الفونا بنك؟؟؟
وهل التحويل بيتم فورا؟؟من حسابى لفيزا النت
وبالتوفيق ياغالى

archiwork
10-03-2013, 07:58 PM
البنك الأهلى المصرى
مصاريف السحب : 54 دولار
المدة 3-5 أيام عمل
فتح الحساب 500 دولار أمريكى
السحب عن طريق الفرع فقط
HSBC
مصاريف التحويل فى حدود 40 دولار
مصاريف التحويل باستخدام الانترنت بانك 20 دولار
المدة 3 أيام عمل
فتح الحساب 2000 دولار أمريكى
أو فتح حسب بالجنيه المصرى وايداع 10 ألف جنيه مصرى ومن ثم فتح حساب بالدولار بدون ايداع
السحب والتحويل بين الحسابات عن طريق الانترنت
الانترنت بانك بتاع HSBC تحفة وأقوى بنك شوفته فى مصر
كريدى اجريكول
بطاقة الجيفت كارد مصاريفها 60 جنيه مصرى واستلام فورى
حدها الاقصى 5000 جنيه مصرى
الايداع 2% عمولة
السحب 3-5 ايام عمل
السحب والايداع عن طريق ماكينات كريدى اجريكول فقط

khaledbehour
10-03-2013, 09:19 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في بنك mig

سمعت عن البنك من صديق

مين بيعرف عنه حاجة يفيدنا ؟؟؟

و شكرا لكم

اسلام ابن النيل
10-03-2013, 09:54 PM
ممكن حضرتك تشرح خدمه الفونا بنك؟؟؟
وهل التحويل بيتم فورا؟؟من حسابى لفيزا النت
وبالتوفيق ياغالى

هلا يالغالى
الخدمه دى باختصار انك بتاخد رقم لحسابك وباسورد ورقم تلفون اول ما تتصل بالتلفون وتدخل رقمك حسابك والباسورد يمكنك عمل الاتى من التلفون

اولا لو عندك حساب بالمصرى وحساب بالدولار حساب توفير او حساب جارى تحول الفلوس من اى حساب براحتك فى نفس الوقت وكمان لو ليك فلوس جاتلك بالدولار من بره بالتلفون تحول الفلوس لمصرى فى فيزا بتاعت الصراف الالى وتروح تسحبهم من اى ماكينه
ثانيا لو عندك اى عميل فى البنك نفسه وضفته عندك فى الفونا ممكن بالتلفون تحول اى فلوس من حسابك لحسابه
ثالثا البنك دا فيزا بتاعت السحب من ماكينات الصراف الالى مش بتشتغل على الانترنت وبالتالى انتى بتطلع اتنين واحدهه للنت فقط والتانيه للمشتريات وماكينات الصراف , يعنى لو انتى عايز تحط فلوس فى فيزا النت بالتلفون تحول فلوسك من حسابك العادى لحساب فيزا النت ودا بياخد يوين عمل دا الكلام الرسمى بتاع نشره البنك لكن كل ما بعملها بالنهار فى نفس اليوم الساعه 2 باليل بتكون الفلوس اتحولت فى فيزا النت للعلم فيزا النت ليها حد اقسى فى اليوم وهو 7 الاف لو انتى عايز ترفع اللمت عادى روح للفرع وهما يرفعهولك انا رافع اللمت اكتر من مره لفوق الخمسين الف والبنك متعاون جدا هما عاملين اللمت علشان لو اتسرقت منك الفيزا محدش يقدر ي اخد منها اكتر من 7 الاف اما لو انتى عايز ترفع اكتر من 7 براحتك

كل الخدمات اللى فوق دى متاحه من 9 صباحا ل6 مساء فى ايام العمل يعنى منغير الجمعه والسبت

رابعا فى اى وقت فى اى يوم ممكن تتصل تعرف جميع ارصدتك فى كل حساباتك مصرى توفير او مصرى جارى او دولار او نت وتعرف فى حوالات جات مفيش حوالات فى عمليات تمت مفيش عملييات كله يعنى

اخيرا تكلفه الخدمه لو عميل عادى بتكون 7 جنيه فى الشهر لو عميل صفوه بتكون مجانا

اسلام ابن النيل
10-03-2013, 09:59 PM
البنك الأهلى المصرى
مصاريف السحب : 54 دولار
المدة 3-5 أيام عمل
فتح الحساب 500 دولار أمريكى
السحب عن طريق الفرع فقط
HSBC
مصاريف التحويل فى حدود 40 دولار
مصاريف التحويل باستخدام الانترنت بانك 20 دولار
المدة 3 أيام عمل
فتح الحساب 2000 دولار أمريكى
أو فتح حسب بالجنيه المصرى وايداع 10 ألف جنيه مصرى ومن ثم فتح حساب بالدولار بدون ايداع
السحب والتحويل بين الحسابات عن طريق الانترنت
الانترنت بانك بتاع HSBC تحفة وأقوى بنك شوفته فى مصر
كريدى اجريكول
بطاقة الجيفت كارد مصاريفها 60 جنيه مصرى واستلام فورى
حدها الاقصى 5000 جنيه مصرى
الايداع 2% عمولة
السحب 3-5 ايام عمل
السحب والايداع عن طريق ماكينات كريدى اجريكول فقط

منين جبت الكلام دا
روح لاى فرع hsbc وقله عايز افتح حساب هيسالك ليه قله علشان الفوركس هيقلك ممنوع ومش هيفتح الحساب اطلاقا لو هتفتحه على مسوليتك اول تحويل يجيلك من شركه فوركس الحساب بيتقفل
البنك دا للبريمير والاوف شور والبزنس هو الافضل بلا منازع اما افراد فوركس مش بيرضى يفتح الحساب لو حد بيتعامل فوركس معاه يارت يقلى فى انهو فرع واستلم كام حواله عليه

archiwork
11-03-2013, 12:50 AM
منين جبت الكلام دا
روح لاى فرع hsbc وقله عايز افتح حساب هيسالك ليه قله علشان الفوركس هيقلك ممنوع ومش هيفتح الحساب اطلاقا لو هتفتحه على مسوليتك اول تحويل يجيلك من شركه فوركس الحساب بيتقفل
البنك دا للبريمير والاوف شور والبزنس هو الافضل بلا منازع اما افراد فوركس مش بيرضى يفتح الحساب لو حد بيتعامل فوركس معاه يارت يقلى فى انهو فرع واستلم كام حواله عليه

حضرتك بتقول كلام غير مترابط بل يبدو متناقض شوية
ايه علاقة البريمير والادفانس بفتح الحساب من الاساس سواء مصرى او دولار ثم استقبال الحوالات دى حاجة ثالثة خالص
رابعا موضوع الفرع ده غريب شوية لأنى HSBC كيان واحد مترابط مش بيقولك فرعك ايه أى فرع هو بنكك
أنا عن نفسى فتحت حساب عادى خالص بالمصرى وطلبت حساب دولار اتفتح عادى جدا وطلع لى ديبيت كارد وكل الخدمات استعملتها بدون مشاكل ومفيش حد قالى فوركس او غيره
موضوع الادفانس ده للناس اللى حساباتهم فيها 150 الف جنيه فيما فوق وده له مزايا اكبر فى التعامل الخاص لما تزور اى فرع فى مصر وحاجات كتير تانية لا داعى لسردها هنا
أما البريمير ده للعملاء اللى بيسافروا طول الوقت وده له مزايا كبيرة جدا فى التعامل على حساباتك فى اى بلد بتسافر ليها ومساعدتك فى البلد الجديد
ده باختصار وبالتوفيق للجميع

اسلام ابن النيل
11-03-2013, 12:58 AM
حضرتك بتقول كلام غير مترابط بل يبدو متناقض شوية
ايه علاقة البريمير والادفانس بفتح الحساب من الاساس سواء مصرى او دولار ثم استقبال الحوالات دى حاجة ثالثة خالص
رابعا موضوع الفرع ده غريب شوية لأنى HSBC كيان واحد مترابط مش بيقولك فرعك ايه أى فرع هو بنكك
أنا عن نفسى فتحت حساب عادى خالص بالمصرى وطلبت حساب دولار اتفتح عادى جدا وطلع لى ديبيت كارد وكل الخدمات استعملتها بدون مشاكل ومفيش حد قالى فوركس او غيره
موضوع الادفانس ده للناس اللى حساباتهم فيها 150 الف جنيه فيما فوق وده له مزايا اكبر فى التعامل الخاص لما تزور اى فرع فى مصر وحاجات كتير تانية لا داعى لسردها هنا
أما البريمير ده للعملاء اللى بيسافروا طول الوقت وده له مزايا كبيرة جدا فى التعامل على حساباتك فى اى بلد بتسافر ليها ومساعدتك فى البلد الجديد
ده باختصار وبالتوفيق للجميع

يالغالى
ولا تناقض ولا غيره يبدو انك قرأت كلامى على عجل لذلك لا عليك اقولها لك باختصار بنك hsbc لا يتعامل مع الفوركس بمصر لما بتروح تفتح الحساب بيسالوك بتفتحه ليه لو ذكرت كلمه فوركس بترفض فتح الحساب ومش بيرضو يفتحوه
هل كلامى واضح لحد هنا , وانا قلت لو حد استقبل حوالات من شركات فوركس يقلى انهو فرع فى الجمهوريه اللى استلم عليه حوالات الفوركس على البنك دا وكام مره استلم غير كدا مش تقلى كلامك متناقض او ماشابه

بقيت كلامى اللى فى الاخر انا كنت بوضح محاسن البنك فقط وذكرت ان افضل ميزه فى البنك هيا الاوف شور يعنى تفتح حساب فى اى دوله وانتى فى مصر وذكرت برضه ان البريمير هما اكتر الناس اللى بتستفاد من الخدمه دى

هل كلامى متناقض حتى الان ام ذال الغموض والتناقض ؟؟

archiwork
11-03-2013, 01:06 AM
يالغالى
ولا تناقض ولا غيره يبدو انك قرأت كلامى على عجل لذلك لا عليك اقولها لك باختصار بنك hsbc لا يتعامل مع الفوركس بمصر لما بتروح تفتح الحساب بيسالوك بتفتحه ليه لو ذكرت كلمه فوركس بترفض فتح الحساب ومش بيرضو يفتحوه
هل كلامى واضح لحد هنا , وانا قلت لو حد استقبل حوالات من شركات فوركس يقلى انهو فرع فى الجمهوريه اللى استلم عليه حوالات الفوركس على البنك دا وكام مره استلم غير كدا مش تقلى كلامك متناقض او ماشابه

بقيت كلامى اللى فى الاخر انا كنت بوضح محاسن البنك فقط وذكرت ان افضل ميزه فى البنك هيا الاوف شور يعنى تفتح حساب فى اى دوله وانتى فى مصر وذكرت برضه ان البريمير هما اكتر الناس اللى بتستفاد من الخدمه دى

هل كلامى متناقض حتى الان ام ذال الغموض والتناقض ؟؟

خطا جدا لما تروح تفتح حساب فى أى بنك مصرى تذكر لهم انك هتستخدم الحساب فى الفوركس لأن ده بيخلى الموظف يشك فيك على طول أنك متورط فى شئ له علاقة بغسيل الأموال أو ماشابه حضرتك افتح الحساب عادى خالص وبعددين ارسل واستقبل براحتك
مشكلة ارسال الأموال بارة مصر دى مشكلة عامة فقط اليومين دول فى كل البنوك وحتى انا مش بعرف ارسل حاليا من الانترنت وده قرار بنك مركزى
سابقا تم استعمال بطاقة فيزا HSBC للايداع والسحب عليها اكثر من 8 مرات
وتم استقبال حوالات من مونى بوكرز و شركات الفوركس أكثر من مرة وتم السحب بدون اى مشكلة تذكر
بالتوفيق

اسلام ابن النيل
11-03-2013, 01:48 AM
خطا جدا لما تروح تفتح حساب فى أى بنك مصرى تذكر لهم انك هتستخدم الحساب فى الفوركس لأن ده بيخلى الموظف يشك فيك على طول أنك متورط فى شئ له علاقة بغسيل الأموال أو ماشابه حضرتك افتح الحساب عادى خالص وبعددين ارسل واستقبل براحتك
مشكلة ارسال الأموال بارة مصر دى مشكلة عامة فقط اليومين دول فى كل البنوك وحتى انا مش بعرف ارسل حاليا من الانترنت وده قرار بنك مركزى
سابقا تم استعمال بطاقة فيزا HSBC للايداع والسحب عليها اكثر من 8 مرات
وتم استقبال حوالات من مونى بوكرز و شركات الفوركس أكثر من مرة وتم السحب بدون اى مشكلة تذكر
بالتوفيق

تكرم يالغالى ممكن تزكر اسم الفرع اللى فاتح فيه الحساب واللى بتستقبل عليه حوالات من شركات الفوركس

archiwork
11-03-2013, 02:09 AM
تكرم يالغالى ممكن تزكر اسم الفرع اللى فاتح فيه الحساب واللى بتستقبل عليه حوالات من شركات الفوركس

ولا يهمك ياغالى
تحب كمان اذكر رقم الحساب و الفيزا والبطاقة الشخصية
انت عاوز تبلغ عنى ولا ايه هههه
عامة اى فرع مش هتفرق انا روحت المبنى الرئيسى

اسلام ابن النيل
11-03-2013, 03:03 AM
ولا يهمك ياغالى
تحب كمان اذكر رقم الحساب و الفيزا والبطاقة الشخصية
انت عاوز تبلغ عنى ولا ايه هههه
عامة اى فرع مش هتفرق انا روحت المبنى الرئيسى

يا اخى مش رايح ابلغ عنك مش تقلق ههههههههههههه
كل ما فى الموضوع ان الفرع هنا فى اسكندريه رفض فتح الحساب وانا عايز اعرف منك اسم الفرع علشان اكلمه استفسر منه يمكن الموضوع عادى وموظفين الفرع هنا فى اسكندريه متخلفين لو كان الفرع عندك فاهم تمام والموضوع مش فيه اى مشكله اخليه يكلم الفرع عندى يفهمهم لانى انا كبرت الموضوع واشتكيت الموظف لرئيس الفرع ورئيس الفرع اكدلى نفس الموضوع انه ممنوع افتح الحساب واستلم عليه حوالات فوركس

goggo
11-03-2013, 03:30 AM
السلام عليكم
أنا جديد في عالم الفوركس ، أريد من الإخوة الجزائيين شرح طريقة للإيداع و السحب إن كانت موجودة في الجزائر فحسب معلوماتي لا يمكن تحويل أموال إلى الخارج من الجزائر .
للاسف اخي نحن الجزائريون في بلد متخلف نعاني في هذا الجانب و كل تعاملاتنا عن طريق البنوك الالكترونية و يمكنك شحنها عبر وسطاء
اذا سحبت عبر احد البنوك الوطنية فاحتمال كبير لن تاخذ اموالك و اذا اخذتها سيكون بعد وقت طويل جدا

HUNLION
11-03-2013, 11:07 AM
للاسف اخي نحن الجزائريون في بلد متخلف نعاني في هذا الجانب و كل تعاملاتنا عن طريق البنوك الالكترونية و يمكنك شحنها عبر وسطاء
اذا سحبت عبر احد البنوك الوطنية فاحتمال كبير لن تاخذ اموالك و اذا اخذتها سيكون بعد وقت طويل جدا
نتمنى أن تكون هناك تجارب إيجابية ، في إنتظار باقي الإخوة

yasser81
11-03-2013, 01:20 PM
الى الاخوان في الجزائر.... انا حولت مبلغ بسيط من البنك الخارجي الجزائري 270 دولار بشق الانفس ... التحويل ليس ممنوع تحتاج الى موافقة المدير فقط و هنا المشكلة مصاريف التحويل 15 دولار... المدة لا اذكر ربما شهر او شهرين...لم اجرب السحب لان الحساب تمرجن..لكن المدير قلي انو لا مشكلة في السحب.. احسن طريقة ليبرتي ريزيرف..سرعة لا مصاريف.. هناك وسيط الكتروني في الجزائر بمنتهى الامانة و الدقة .. له موقع رائع .. يبيع غالي لكنو يشتري غالي ايضا...قوانين المنتدى لا تسمح ... بذكر الموقع .. جوجلي.... المشكلة انو افضل شركات الفوركس لا تقبل ليبرتي..... لو اي احد عندو معلومات عن بنك الخليج سمعت انو يعطي بطاقات فيزا سحب و شحن

HUNLION
11-03-2013, 01:56 PM
الى الاخوان في الجزائر.... انا حولت مبلغ بسيط من البنك الخارجي الجزائري 270 دولار بشق الانفس ... التحويل ليس ممنوع تحتاج الى موافقة المدير فقط و هنا المشكلة مصاريف التحويل 15 دولار... المدة لا اذكر ربما شهر او شهرين...لم اجرب السحب لان الحساب تمرجن..لكن المدير قلي انو لا مشكلة في السحب.. احسن طريقة ليبرتي ريزيرف..سرعة لا مصاريف.. هناك وسيط الكتروني في الجزائر بمنتهى الامانة و الدقة .. له موقع رائع .. يبيع غالي لكنو يشتري غالي ايضا...قوانين المنتدى لا تسمح ... بذكر الموقع .. جوجلي.... المشكلة انو افضل شركات الفوركس لا تقبل ليبرتي..... لو اي احد عندو معلومات عن بنك الخليج سمعت انو يعطي بطاقات فيزا سحب و شحن

معلومات قيمة ، بأي ولاية فتحت الحساب

DZforex
11-03-2013, 03:03 PM
بنوك الجزائر مازالت في العصر الجاهلي

انا اتعامل نع البنوك الالكترونية

HUNLION
11-03-2013, 07:06 PM
بنوك الجزائر مازالت في العصر الجاهلي

انا اتعامل نع البنوك الالكترونية

للأسف الشركات الكبيرة لا تتعامل مع البنوك الإلكترونية

حسن الهلالي
11-03-2013, 07:18 PM
البنك: العربي الافريقي
عمولة : 70 دولار
مدة السحب: اسبوع

معاذ عودات
11-03-2013, 08:52 PM
مشكورين يا شباب على المشاركه
ونتطلع بالمزيد
حتى يكون هذا الموضوع مرجع لجميع ان شاءالله

معاذ عودات
11-03-2013, 08:52 PM
البنك: العربي الافريقي
عمولة : 70 دولار
مدة السحب: اسبوع

ولساتك فاتح حساب عندهم ؟؟
شوفلك بنك افضل من هيك
من حيث العموله والمده

Benisafcom
11-03-2013, 11:14 PM
دولة الجزائر

شكرا للاخ معاد تابعت ردود الاخوة
للاخ موفنج
يرحم فمك الدي قالها
اعتقد بنك الجزائر الخارجي لكن لم اجرب اي بنك ارضي
بالتوفيق لكم متابع

النسر الذهبى
12-03-2013, 04:59 AM
لأخواني بالجزائر في شركات محترمة تتعامل مع البنوك الألكترونية مثل شركة hotforex انا شخصيا بتعامل معاها منذ عام ولم اواجه اي مشكلة والشركة مرخصة.

star verdi
12-03-2013, 06:01 PM
مشكل البنوك موجود ايضا في المغرب طبقا لقوانين القرن 19 لا يمكن و مستحيل تحويل الاموال خارج البلد عن طريق البنوك
حتى شراء العملة من البنوك غير ممكنة للقاطنين داخل البلد يجب عليك التوفر على ادن اقامة من اي دولة اوروبية لتتمكن من شراء مبلغ محدد في 1500 يورو كل سنة و الله قمة السخافة هده القوانين المتطرفة
التي تمنع الانسان من التحكم في ماله و استثماره حسب رغبته في ما يريد.
سؤال للاخوة الكرام من الجزائر و من المغرب بخصوص بنك الموني بوكرز هل توجد فيه مشاكل ادا ثم السحب عليه ثم السحب على البنك الارضي و كم تستغرق فترة التحويل و العمولة على المبالغ قوق 1000 دولار.

HUNLION
13-03-2013, 09:03 PM
up up

dr.ahmed
13-03-2013, 10:32 PM
يا شباب شو افضل بنك مصري لسحب الارباح

karimsadout
14-03-2013, 01:24 PM
لأخواني بالجزائر في شركات محترمة تتعامل مع البنوك الألكترونية مثل شركة hotforex انا شخصيا بتعامل معاها منذ عام ولم اواجه اي مشكلة والشركة مرخصة.

السلام عليكم
يا أخي كيف لك أن تدلنا على شركة تقع في جمهورية موريشيوس و تعمل تحت قوانينها و هي جزيرة لا يسمع بها حتى 2% من الناس ، فأكيد الشركة نصابة و إلا لكانت اختارت مقر مثل بريطانيا أو سويسرا أو أمريكا مثلا.
معلوات عن شركة HOTFOREX
نبذة عن الشركة :
من خلال مركزنا الرئيسي في موريشيوس وبدعم من مراكز الاتصال حول العالم فإن هوت فوركس HotForex تقدم خدماتها للأفراد والوسطاء والعملاء الراغبين بالمتاجرة تحت عناوينهم بما يسمى العلامة البيضاء( White Label ) وتعطيهم فرصة الحصول على فروقات الأسعار المتداولة بين البنوك العالمية وبأحدث أساليب التداول الإلكتروني.
موقع للشركة : www.hotforex.com (http://www.hotforex.com)
معلومات عن جزيرة أو جمهورية موريشيوس :
موريشيوس جزر صغيرة بوسط المحيط الهندي (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AD%D9%8A%D8%B7_%D8%A7%D9%84% D9%87%D9%86%D8%AF%D9%8A) تبعد عن ملاجاش (مدغشقر (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AF%D8%BA%D8%B4%D9%82%D8%B1)) بحوالي 860 كيلومتر. تشير التقارير بأن البحارة العرب زاروا الجزيرة في القرون الوسطى، ولكن الرحالة البرتغالي دون بيدرو ماسكارينهاس كان أول من عرف العالم بها في العام 1505 وقد قام بإطلاق اسم ماسكارينس على مجموعة الجزر المعروفة الآن بموريشيوس، رودريغز وريونيون. وفي العام 1598، رسا أسطول هولندي في غراند بورت مما أدى إلى إقامة أول مستعمرة هولندية على الجزيرة في 1638. وعلى مدى السنين، قام الهولنديون بتعريف الجزيرة على قصب السكر، الحيوانات الأليفة والغزلان قبل رحيلهم عنها في 1710، وجاء من بعدهم الفرنسيون في سنة 1715 وأسسوا ميناء بورت لويس -عاصمة البلاد حاليا- وظلت جزيرة موريشيوس قاعدة لهم حتى هزيمة نابليون (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%8A%D9%88%D9%86)، فاستولت عليها بريطانيا في سنة 1810 م، وأقاموا سلطة تحت قيادة روبرت فاركوهار قامت فيما بعد بغرس تغييرات اجتماعية واقتصادية سريعة في الجزيرة. قامت البلاد بعقد انتخابات عامة في 1967، قامت بعدها موريشويس بإقامة دستور جديد والإعلان عن استقلالها في 12 مارس 1968، ثم لحق ذلك الإعلان عن جمهورية موريشيوس في 12 مارس 1992.
في هذه الأيام، تُعرف موريشيوس على أنها جمهورية ديموقراطية مبنية على نموذج ويستمينستير والذي يضمن الفصل بين كل من القوى التشريعية، التنفيذية والقضائية. تتمتع الجزيرة الآن باستقرار سياسي حيث يتم انتخاب 62 عضواً للجمعية الوطنية كل 5 أعوام. وفي حين وجود رئيس للدولة، فرئيس الوزراء هو من يحمل القوى التنفيذية بالإضافة إلى قيادة الحكومة.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/LocationMauritius.pnghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4c/Coat_of_arms_of_Mauritius.svg/85px-Coat_of_arms_of_Mauritius.svg.pnghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Flag_of_Mauritius.svg/125px-Flag_of_Mauritius.svg.png

HUNLION
15-03-2013, 12:10 PM
يا شباب شو افضل بنك مصري لسحب الارباح
إرجع إلى المشاركات الأولى و ستجد بعض الإجابات أخي

yasser81
15-03-2013, 01:29 PM

اهلا اخي..... عندي سؤال هل جربت سحب مبلغ يفوق 5000 دولار او تعرف احد سحب مثل هذا المبلغ..... و لو على فترات.... عدا هذا فالشركة من اروع ما يكون

azizjab
16-03-2013, 12:15 AM
السلام عليكم
يا أخي كيف لك أن تدلنا على شركة تقع في جمهورية موريشيوس و تعمل تحت قوانينها و هي جزيرة لا يسمع بها حتى 2% من الناس ، فأكيد الشركة نصابة و إلا لكانت اختارت مقر مثل بريطانيا أو سويسرا أو أمريكا مثلا.
معلوات عن شركة HOTFOREX
نبذة عن الشركة :
من خلال مركزنا الرئيسي في موريشيوس وبدعم من مراكز الاتصال حول العالم فإن هوت فوركس HotForex تقدم خدماتها للأفراد والوسطاء والعملاء الراغبين بالمتاجرة تحت عناوينهم بما يسمى العلامة البيضاء( White Label ) وتعطيهم فرصة الحصول على فروقات الأسعار المتداولة بين البنوك العالمية وبأحدث أساليب التداول الإلكتروني.
موريشيوس جزر صغيرة بوسط المحيط الهندي (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AD%D9%8A%D8%B7_%D8%A7%D9%84% D9%87%D9%86%D8%AF%D9%8A) تبعد عن ملاجاش (مدغشقر (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AF%D8%BA%D8%B4%D9%82%D8%B1)) بحوالي 860 كيلومتر. تشير التقارير بأن البحارة العرب زاروا الجزيرة في القرون الوسطى، ولكن الرحالة البرتغالي دون بيدرو ماسكارينهاس كان أول من عرف العالم بها في العام 1505 وقد قام بإطلاق اسم ماسكارينس على مجموعة الجزر المعروفة الآن بموريشيوس، رودريغز وريونيون. وفي العام 1598، رسا أسطول هولندي في غراند بورت مما أدى إلى إقامة أول مستعمرة هولندية على الجزيرة في 1638. وعلى مدى السنين، قام الهولنديون بتعريف الجزيرة على قصب السكر، الحيوانات الأليفة والغزلان قبل رحيلهم عنها في 1710، وجاء من بعدهم الفرنسيون في سنة 1715 وأسسوا ميناء بورت لويس -عاصمة البلاد حاليا- وظلت جزيرة موريشيوس قاعدة لهم حتى هزيمة نابليون (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%8A%D9%88%D9%86)، فاستولت عليها بريطانيا في سنة 1810 م، وأقاموا سلطة تحت قيادة روبرت فاركوهار قامت فيما بعد بغرس تغييرات اجتماعية واقتصادية سريعة في الجزيرة. قامت البلاد بعقد انتخابات عامة في 1967، قامت بعدها موريشويس بإقامة دستور جديد والإعلان عن استقلالها في 12 مارس 1968، ثم لحق ذلك الإعلان عن جمهورية موريشيوس في 12 مارس 1992.
في هذه الأيام، تُعرف موريشيوس على أنها جمهورية ديموقراطية مبنية على نموذج ويستمينستير والذي يضمن الفصل بين كل من القوى التشريعية، التنفيذية والقضائية. تتمتع الجزيرة الآن باستقرار سياسي حيث يتم انتخاب 62 عضواً للجمعية الوطنية كل 5 أعوام. وفي حين وجود رئيس للدولة، فرئيس الوزراء هو من يحمل القوى التنفيذية بالإضافة إلى قيادة الحكومة.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/LocationMauritius.pnghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4c/Coat_of_arms_of_Mauritius.svg/85px-Coat_of_arms_of_Mauritius.svg.pnghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Flag_of_Mauritius.svg/125px-Flag_of_Mauritius.svg.png

يا اخي الكريم شو عرفك انها نصابه؟؟ هل عندك دليل مبني عتجربة او بس لان موقعها في موريشيوس؟؟ شغلة اللصق واللصق سهلة .الشركة تتعامل مع اكبر البنوك العالمية وهو بنك باركليز وبنك مثل هالبنك عنده شروط صارمة طبعا .انا فاتح معها حساب ومافيها ايا مشاكل.. عفكرة انا قبل ما افتح فيها حساب عملت بحث بالمواقع الاجنبية فقط وتعمدت البعد التام عن البحث المواقع العربية لانوا للاسف ماحتلاقي شركة محترمه وقتها وحتى لوكانت اكبر وافضل شركة في مجرى التبانه :).. سمعة شركات الفوركس بالمواقع العربية مثل كرة الظائرة واحد يرفع والثاني يكبس وبتضيع الحقيقة وتتاذى كل الشركات حتى لوكانت محترمه .. شكرا

ahmed osama 2
16-03-2013, 03:53 AM
موضوع رائع جدا بس عندى استفسار صغير بالنسبة لمصاريف التحويل عشان انا هفتح حساب صغير كبداية ب 100 دولار معقول هياخدوا منى 40 دولار مصاريف تحويل ؟؟؟

abd elrhman
16-03-2013, 01:11 PM
موضوع رائع جدا بس عندى استفسار صغير بالنسبة لمصاريف التحويل عشان انا هفتح حساب صغير كبداية ب 100 دولار معقول هياخدوا منى 40 دولار مصاريف تحويل ؟؟؟

بص يا اخي انت روح البنك العربي الافريقي وقولهم عاوز اطلع فيز انترنت ودي بتطلع بالبطاثه ومصاريف استخراجها 20 جنيه وهتاحدها وانت وتقف او علي اقصي تقدير بعد اربع ايام عمل المهم اان اللي يهمك العموله 2 في الميه يس يعني هايحدو علي ال100 دولار 2 دولار بس

علي فكرة جريدي اجريكول منزل نفس الموضوع بس بتعامل مع العربي عشان قريب مني

yacine
16-03-2013, 01:36 PM
السلام عليكم
أنا من الجزائر فيه إخوان حصلوا على كارت فيزا من بنك الخليج
لأنه أظن أنها تقبل السحب و الإيداع
شكرا

eng-samir
16-03-2013, 11:50 PM
http://exchangemoneyworld.com/wp-content/uploads/2013/01/bankcib.gif
بنك CIB ( البنك التجارى الدولى)
يتعامل مع تحويلات الفوركس بدون اى مشاكل
له افرع فى جميع محافظات مصر
مصاريف التحويل والسحب من 20 الى 30 دولار
ومجاناً اذا قمت بالتحويل من خلال كارت الفيزا أو الماستر كارد
اقصى حد للتحويل أو السحب هو 48 ساعه .. بأستثناء ايام العطله الرسميه
اقل مبلغ لفتح الحساب هو 1000 جنيه
ويمكن فتح حساب للشباب بداية من 16 سنه
خدمه العملاء جيده ;)

انا معايا ماستر كارد CIB و حاولت الايداع اكثر من مرة بلا فائدة .. فما الحل ؟؟

sayed abdallah
17-03-2013, 12:00 AM
انا عملت ايداع اكثر من مره ب credit card
cib

eng-samir
17-03-2013, 12:06 AM
انا عملت ايداع اكثر من مره ب credit card
cib
طيب اخر مرة عملت ايداع كان امتى ؟؟؟
لانى اخر مرة عملت ايداع كان منذ اسبوع .. ز لم يفلح الامر .. هل ممكن يكون الامر متعلق بالسيف كود " نظام الامان الجديد لشركة ماستر "

sayed abdallah
17-03-2013, 12:18 AM
اخر مره كان 15-2-2013 رفعت المبلغ الى money broker وبعدين حولت الفلوس على نورد اف اكس ومكنش في مشكله الفلوس بتتحول فى ساعتها بس طبعا ال money broker بياخد 1.9% من المبلغ المرفوع

eng-samir
17-03-2013, 12:28 AM
اخر مره كان 15-2-2013 رفعت المبلغ الى money broker وبعدين حولت الفلوس على نورد اف اكس ومكنش في مشكله الفلوس بتتحول فى ساعتها بس طبعا ال money broker بياخد 1.9% من المبلغ المرفوع
اه .. يعنى لازم يكون فيه وسيط زى كليك ان باى مثلا .. انما التحويل المباشر من خلال الماستر لن يتم .. كده انا فاهم صح ؟؟

sayed abdallah
17-03-2013, 12:37 AM
لا انا مكنتش اقصد انه لازم يكون فيه وسيط هو انا اخترت الmomey broker عشان بيبقى فى ساعتها مبيخدش يومين عمل لو ايداع با credit card مباشرأ
انا كنت عايز اعرف انتا كنت عايز تعمل ايداع فين
هو بس انت متاكد من شويه امور زى تاريخ الصلاحيه والحد المسموح للبطاقه ورقم ال cvv

delpiero
17-03-2013, 05:07 PM
بص يا اخي انت روح البنك العربي الافريقي وقولهم عاوز اطلع فيز انترنت ودي بتطلع بالبطاثه ومصاريف استخراجها 20 جنيه وهتاحدها وانت وتقف او علي اقصي تقدير بعد اربع ايام عمل المهم اان اللي يهمك العموله 2 في الميه يس يعني هايحدو علي ال100 دولار 2 دولار بس

علي فكرة جريدي اجريكول منزل نفس الموضوع بس بتعامل مع العربي عشان قريب مني

بس الفيزا انترنت المفروض بتتشحن بالجنيه المصرى كيف يمكن الايداع فى شركة الفوركس بالدولار ؟

abd elrhman
17-03-2013, 05:20 PM
بس الفيزا انترنت المفروض بتتشحن بالجنيه المصرى كيف يمكن الايداع فى شركة الفوركس بالدولار ؟

يا باشا هي مخصصه للتعامل مع الانترنت سواء مشتريات او تحويلات باي عمله مش شرط حتي الدولار ممكن اي عمله البنك بيحول الفلوس اتوماتيك من الجنيه للعمله اللي بتشتري او بتحول بيها الفلوس انا لسه مطلعها ومتاكد من الموضوع ده لاني كنت مستغرب زيك بالظبط بس مقابل التحويل ده البنك بياخد 2% عمولة يعني علي ال 1000 دولار 20 دولار وزي مقولت لحضرتك ممكن تتعامل بيها لاي عمله

delpiero
17-03-2013, 05:33 PM
يا باشا هي مخصصه للتعامل مع الانترنت سواء مشتريات او تحويلات باي عمله مش شرط حتي الدولار ممكن اي عمله البنك بيحول الفلوس اتوماتيك من الجنيه للعمله اللي بتشتري او بتحول بيها الفلوس انا لسه مطلعها ومتاكد من الموضوع ده لاني كنت مستغرب زيك بالظبط بس مقابل التحويل ده البنك بياخد 2% عمولة يعني علي ال 1000 دولار 20 دولار وزي مقولت لحضرتك ممكن تتعامل بيها لاي عمله

تمام يا باشا وصلت و اعتقد انها بكدة افضل و ارخص من التحويل البنكى

HUNLION
17-03-2013, 09:42 PM
السلام عليكم
أنا من الجزائر فيه إخوان حصلوا على كارت فيزا من بنك الخليج
لأنه أظن أنها تقبل السحب و الإيداع
شكرا

المشكلة أن الشركات تسمح بالسحب إلى الفيزا و المساتركارد و لكن نفس قيمة الإيداع و الباقي يتوجب عليك سحبه للبنك

karimsadout
18-03-2013, 10:14 AM
المشكلة أن الشركات تسمح بالسحب إلى الفيزا و المساتركارد و لكن نفس قيمة الإيداع و الباقي يتوجب عليك سحبه للبنك

لم أفهم أخي هذه النقطة ممكن التوضيح أكثر

النسر الذهبى
18-03-2013, 11:02 AM
السلام عليكم
معلوات عن شركة HOTFOREX
نبذة عن الشركة :

اهلا اخي

انا انصح من واقع تجربتي وليس من اعتقاد او توقع او نقل بدون فهم فكما ترا في مشاركتي ان ذكرت اني تعاملت معها لمده عام تقريبا

لك ان تبحث عنها وعن سمعتها ثم تجربها وتتكلم

بالتوفيق :)

HUNLION
18-03-2013, 11:11 AM
لم أفهم أخي هذه النقطة ممكن التوضيح أكثر

حسب ما قرأت في بعض المواضيع إدا أودعت 200 دولار عن طريق الفيزا يمكنك سحب 200 دولار فقط عن كريقها و أي مبلغ فوق ال200 دولار تسحبه إلى البنك

محمد أبوالنيل
19-03-2013, 04:35 PM
هو بنك nsgb مبقاش يتعامل مع شركات الفوركس ليه

mhk720
19-03-2013, 04:50 PM
هو بنك nsgb مبقاش يتعامل مع شركات الفوركس ليه

اى بنك فى مصر هتجبه سيرة الفوركس هيرفض
انا قبل ما ادخل مجال الفوركس بعمل فى مجالات اخرى على الانترنت روحت بنك الاهلى سوستية علشان اطلب منهم فيزا عرض الشباب علشان كنت محتاجها الموظف سالنى انت عايزها ليه قولته لاستخدمها فى اعمال الانترنت وسحب وتحويل الاموال طبعا انا قولتله كده لانى مكنتش اعرف انو هيرفض رغم ان فى ناس كتير عملتها
المهم انت متقولشى للبنك انك هتفتح حساب علشان الفوركس نهائيا اذاكر اى سبب اخر

dr.ahmed
19-03-2013, 05:12 PM
حسب ما قرأت في بعض المواضيع إدا أودعت 200 دولار عن طريق الفيزا يمكنك سحب 200 دولار فقط عن كريقها و أي مبلغ فوق ال200 دولار تسحبه إلى البنك

القصة من انك هتسحب قد الايداع للفيزا
الفيزا انترنت لاتقبل اي اموال من الخارج

========================
الفكرة كلها ان فيزا الانترنت تملك اوبشن الغاء اخر صفقة شراء
وتمويل حسابك بفيزا الانترنت هو في الاصل " عملية شراء "
فالشركة هتلغي عملية الشراء (( بمعنى انها هترجعلك ايداعك تاني )) بنفس القيمة
بعد كدة هتسحب من خلال البنك ( حوالة بنكية )

ghost59
19-03-2013, 09:52 PM
موضوع مفيد وجميل جدا

بس حبيت اسال عن البنوك السعودية في احد تعامل معها؟

معاذ عودات
20-03-2013, 09:51 AM
موضوع مفيد وجميل جدا

بس حبيت اسال عن البنوك السعودية في احد تعامل معها؟

تفضل اخوي
البنوك السعودية المحلية التي تقبل التعامل مع FXDD (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=27193)

karimsadout
20-03-2013, 10:24 AM
اهلا اخي

انا انصح من واقع تجربتي وليس من اعتقاد او توقع او نقل بدون فهم فكما ترا في مشاركتي ان ذكرت اني تعاملت معها لمده عام تقريبا

لك ان تبحث عنها وعن سمعتها ثم تجربها وتتكلم

بالتوفيق :)

السلام عليكم
يا أخي شكرا على التوضيح ، لا تآخذني على الرد السابق كوني أولا مبتدئ في سوق الفوركس و ثانيا أنا سمعت من خلال دروس الأخ أسامة عادل أنه يجب الحذر من الشركات التي تكون مقراتها في بلدان غير معروفة كالجزر كونها تستطيع التهرب في حالة النصب على الزبائن ، فمن هذا المنطلق وضعت الرد و كان الهدف منه طلب توضيح أكثر فقط بخصوص هذه الشركة .
على كل أعتذر إذا كان الرد أزعجك ، و مشكور على الإجابة.

xanderman78
20-04-2013, 05:05 PM
السلام عليكم

كنت عايز أعرف فى حد تعامل مع بنك فيصل فى السحب ... ؟؟؟

forexeg
20-04-2013, 05:39 PM
الباى بل سهل امور الايداع والسحب جدا بشركات الفوركس ومنها افكس دى دى
بعد لما دخل مصر اخيراا

( هل حد قابل مشكله غسيل الاموال اللى بدءت تطلع من البنوك للعملاء الذى يعملون بالفوركس ) ؟؟؟؟

mhk720
21-04-2013, 07:34 AM
الباى بل سهل امور الايداع والسحب جدا بشركات الفوركس ومنها افكس دى دى
بعد لما دخل مصر اخيراا

( هل حد قابل مشكله غسيل الاموال اللى بدءت تطلع من البنوك للعملاء الذى يعملون بالفوركس ) ؟؟؟؟

الباى بال بالفعل اضاف لمصر الكثير ولكن فى الايداع فقط البنك لا يدعم السحب الان

sheronavy
21-04-2013, 01:57 PM
هل من الممكن إستخدم بطاقة كرديت اجريكول الجفت كرد مع شركة fxcm وكيف سيكون الإيداع

imtithal
22-04-2013, 09:54 AM
السـودان " كل البـــنوك "

ممنـــــوع سيـــره الفوركس ,,, ممنـــوع سيـرة الدولار ...
انت تتحدث في الممنوع

فقط مسموح فتح حساب دولاري :D ومن " ثــم " تـسحبه جنيــه سوداني:D

....من محاسن البنوك ......

" عدم التحقيق معك من اين اتيت بالدولار ؟حتى تطلب تطلب ايداعه :D تسهيلا على المواطن :D

EmadHamdy56
22-04-2013, 08:41 PM
ياريت حد يفيدنا عن البنوك في الإمارات بخصوص السحب و الايداع ،، للأهمية ..

forexeg
24-04-2013, 08:14 PM
السـودان " كل البـــنوك "

ممنـــــوع سيـــره الفوركس ,,, ممنـــوع سيـرة الدولار ...
انت تتحدث في الممنوع

فقط مسموح فتح حساب دولاري :D ومن " ثــم " تـسحبه جنيــه سوداني:D

....من محاسن البنوك ......

" عدم التحقيق معك من اين اتيت بالدولار ؟حتى تطلب تطلب ايداعه :D تسهيلا على المواطن :D

ههههههههههههههههههههههههههههههههه يخرب عقلك :D
ماشاء الله :D شو هالتسهيلات :D

مشكله ببعض الدوله العربيه قوانين صارمه وقويه وماليها اى لازمه والله
وتحسر وتفطس ضحك عليها
والغرب عمالين يتقدموااا ويتقدموااا
واحنا زى ماااحنا:1 (16):
تسألت ايه الفرق بينا وبين الغرب
عرفت الان بهذا المثال البسيط :1:

ahmed moka
03-06-2013, 03:24 PM
السلام عليكم
عندى مشكلة رحت النهاردة أستفسر كدة من البنك النظام أيه لو حد أشتغل فى الفوركس والسحب قالى وش الفوركس ممنوع هو البنك الاهلى المصرى بس كان واضح انه مش فاهم الفوركس ده ايه بس هو رد وحلاص
المطلوب عاوز تقلولى تجربتكم مع البنك ده والسحب عادى ولا فيه تحقيق على كلام واحد صحبى افيدونى عن كل الامور حتى ولو بسيته تحياتى ليكم جميعا

معاذ عودات
03-06-2013, 04:37 PM
يا شباب
يا ريت من عنده خبرات في البنوك والمشاكل التي تواجه بعض الاخوة
ان يتفيدونا في الرد عليهم
لاننا لم نتعامل بكل البنوك
وخبراتكم هي مفيده جدا لنا

شاركونا

imtithal
03-06-2013, 09:48 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههههه يخرب عقلك :D
ماشاء الله :D شو هالتسهيلات :D

مشكله ببعض الدوله العربيه قوانين صارمه وقويه وماليها اى لازمه والله
وتحسر وتفطس ضحك عليها
والغرب عمالين يتقدموااا ويتقدموااا
واحنا زى ماااحنا:1 (16):
تسألت ايه الفرق بينا وبين الغرب
عرفت الان بهذا المثال البسيط :1:

.................................................. ..........................................

لالالالا لا انت جاي تغلط على دولنا:1 (53):
المتقدمه جدا :1 (64):
بعد هذا الكم من التسهيلات من اجل راحة المواطن الـ " عربي " اعتقد اني نسيت النقطه على حرف العين:1 (83):

ecccco
25-06-2013, 08:35 AM
UP UP

WaylDz
02-07-2013, 04:49 PM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بنك الخليج الجزائري
العمولة : 20$
مدة التحويل : 7 - 14 يوم ( من فرع لأخر )
مدة السحب : 3 - 7 ايام ( من فرع لأخر )
هل يطلب مصدر الاموال ؟ : على حسب خبير البنك بالتحويلات الإئتمانية قال لي انه عامتا لا يطلب , لكن هذا يعتمد على مصدر المال او البلد الذي قدم منه المال وهذا يتم تحديدده خارج صلاحيات البنك ويتم تحديده من طرف البنك المركزي الجزائري
هل يتوفرون على بطاقات إئتمانية : نعم لديهم بطاقات من نوع الرفيع ( العيب الوحيد انهم يدعمون الاوروا فقط وهو غالي مقارنة بالدولار في السوق السوداء هنا والعيب الثاني انك ملزم بأن تأتي بالاوروا من السوق السوداء )
البطاقات هي : Prepaid Visa Card ( اقل مبلغ 50 اوروا , اكثر مبلغ 1000 اوروا شهريا يعني لا يمكنك ان اتشحن البطاقة اكثر من هذا المبلغ شهريا وبخصوص انها تقبل السحب من شركات الفوركس , اجل هي تقبل الشحن من شركات الفوركس بكل سهولة والمدة تكون في يومين على اقصى تقدير ) هذه البطاقة تصدر في يومك وتتفعل بعد 24 ساعة ولا يكون عليها إسمك , ويكتب عليها Bonne Voyage , عمولة البطاقة جيد جدا , فلا يوجد عمولة لدفع المشترياء عبر الإنترنت
بطاقات Visa Classic ( اقل مبلغ 3000 اوروا , أقصى مبلغ 30000 اوروا شهريا , سقف الشراء الشهري هو إستعمال كل المووجود في البطاقة المهم عليك بترك 1500 اوروا على الاقل في البطاقة , تقبل السحب والشحن من طرف شركات الفوركس في يومين او ثلاثة كأقصى تقدير ) هذه البطاقة تصدر في مدة حوالي 15 يوم يكون عليها إسمك
بطاقت VISA Gold ( اقل مبلغ هو 5000 اوروا , اقصى مبلغ هو 50000 اوروا شهريا سقف الشراء الشهري هو إستعمال كل المووجود في البطاقة المهم عليك بترك 2500 اوروا على الاقل في البطاقة , تقبل السحب والشحن من طرف شركات الفوركس في يومين او ثلاثة كأقصى تقدير ) هذه البطاقة تصدر في مدة حوالي 15 يوم يكون عليها إسمك
بطاقات VISA Platinuim وهي احسن بطاقة حاليا يمكنك الحصول عليه ان كنت من المستثمرين الجادين ( اقل مبلغ للحصول على البطاقة هو 10000 اوروا , البطاقة ليس لها حد شهر ولا حد اسبوعي , فقط حد يومي يقدر ب 10000 اوروا , مقبولة في اي بقعة في الأرض , البطاقة تأتي تحت إسمك , ولديك مع البطاقة ظمان مجاني للحياة , وهي بطاقة احسن من جيدة واحسن ما يمكنك الحصول عليه هنا في الجزائر ليس عليها اية قيوذ , والحصول عليها اكثر من سهل , ب
اقة إقامة , وبطاقة تعريف , والمبلغ المطلوب )
البنك احسن من رائع وجيد جدا , لان البنك لديه خدمات ممتازة منها Online Banking , Sms Banking , Self Banking , Phone Banking يمكنك تحويل رصيد من حسابك إلى بطاقتك عن طريق الهاتف في ثواني , يمكنك تحويل مبلغ مالي بين حساباتك عن طريق الهاتف فقط , بالإضافة إلى sms banking الذي يسمح لك بمعرفة الرصيد المسحوب من البطاقة بعد 48 ساعة من عملية الدفع او اي عملية على الحسابات سواءا بالدينار الجزائري او بالدولار او بالاوروا , سيصلك SMS لحظي يشير إلى العملية في حسابك

maher
02-07-2013, 05:27 PM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بنك الخليج الجزائري
العمولة : 20$
مدة التحويل : 7 - 14 يوم ( من فرع لأخر )
مدة السحب : 3 - 7 ايام ( من فرع لأخر )
هل يطلب مصدر الاموال ؟ : على حسب خبير البنك بالتحويلات الإئتمانية قال لي انه عامتا لا يطلب , لكن هذا يعتمد على مصدر المال او البلد الذي قدم منه المال وهذا يتم تحديدده خارج صلاحيات البنك ويتم تحديده من طرف البنك المركزي الجزائري
هل يتوفرون على بطاقات إئتمانية : نعم لديهم بطاقات من نوع الرفيع ( العيب الوحيد انهم يدعمون الاوروا فقط وهو غالي مقارنة بالدولار في السوق السوداء هنا والعيب الثاني انك ملزم بأن تأتي بالاوروا من السوق السوداء )
البطاقات هي : Prepaid Visa Card ( اقل مبلغ 50 اوروا , اكثر مبلغ 1000 اوروا شهريا يعني لا يمكنك ان اتشحن البطاقة اكثر من هذا المبلغ شهريا وبخصوص انها تقبل السحب من شركات الفوركس , اجل هي تقبل الشحن من شركات الفوركس بكل سهولة والمدة تكون في يومين على اقصى تقدير ) هذه البطاقة تصدر في يومك وتتفعل بعد 24 ساعة ولا يكون عليها إسمك , ويكتب عليها Bonne Voyage , عمولة البطاقة جيد جدا , فلا يوجد عمولة لدفع المشترياء عبر الإنترنت
بطاقات Visa Classic ( اقل مبلغ 3000 اوروا , أقصى مبلغ 30000 اوروا شهريا , سقف الشراء الشهري هو إستعمال كل المووجود في البطاقة المهم عليك بترك 1500 اوروا على الاقل في البطاقة , تقبل السحب والشحن من طرف شركات الفوركس في يومين او ثلاثة كأقصى تقدير ) هذه البطاقة تصدر في مدة حوالي 15 يوم يكون عليها إسمك
بطاقت VISA Gold ( اقل مبلغ هو 5000 اوروا , اقصى مبلغ هو 50000 اوروا شهريا سقف الشراء الشهري هو إستعمال كل المووجود في البطاقة المهم عليك بترك 2500 اوروا على الاقل في البطاقة , تقبل السحب والشحن من طرف شركات الفوركس في يومين او ثلاثة كأقصى تقدير ) هذه البطاقة تصدر في مدة حوالي 15 يوم يكون عليها إسمك
بطاقات VISA Platinuim وهي احسن بطاقة حاليا يمكنك الحصول عليه ان كنت من المستثمرين الجادين ( اقل مبلغ للحصول على البطاقة هو 10000 اوروا , البطاقة ليس لها حد شهر ولا حد اسبوعي , فقط حد يومي يقدر ب 10000 اوروا , مقبولة في اي بقعة في الأرض , البطاقة تأتي تحت إسمك , ولديك مع البطاقة ظمان مجاني للحياة , وهي بطاقة احسن من جيدة واحسن ما يمكنك الحصول عليه هنا في الجزائر ليس عليها اية قيوذ , والحصول عليها اكثر من سهل , ب
اقة إقامة , وبطاقة تعريف , والمبلغ المطلوب )
البنك احسن من رائع وجيد جدا , لان البنك لديه خدمات ممتازة منها Online Banking , Sms Banking , Self Banking , Phone Banking يمكنك تحويل رصيد من حسابك إلى بطاقتك عن طريق الهاتف في ثواني , يمكنك تحويل مبلغ مالي بين حساباتك عن طريق الهاتف فقط , بالإضافة إلى sms banking الذي يسمح لك بمعرفة الرصيد المسحوب من البطاقة بعد 48 ساعة من عملية الدفع او اي عملية على الحسابات سواءا بالدينار الجزائري او بالدولار او بالاوروا , سيصلك SMS لحظي يشير إلى العملية في حسابك

اخي الكريم اذا تجاوز المبلغ 6500 دولار او ما يعادلها

سيتحول اسمك بشكل تلقائي الى الشرطة الاقتصادية المشكلة حديثا

وهذا الكلام اخبرني به احد اصدقائي المقربين من البنك المركزي

ونصحني ان اعمل ايداعات باقل من ذلك على فترات متباعدة

تلافيا للمشاكل والا سيطالبوك بالافصاح عن المصدر

ويا ويلك لو قلت السوق السودا مع اني كل الناس بتشتري منها:1 (26)::1 (26):

هنا بيلبسوك تهمة محترمة تحط اللي قدامك واللي وراك

لذلك انصحك بتوخي الحذر او استعمال الوسطاء الالكترونيين

تحياتي

WaylDz
02-07-2013, 05:46 PM
اخي الكريم اذا تجاوز المبلغ 6500 دولار او ما يعادلها

سيتحول اسمك بشكل تلقائي الى الشرطة الاقتصادية المشكلة حديثا

وهذا الكلام اخبرني به احد اصدقائي المقربين من البنك المركزي

ونصحني ان اعمل ايداعات باقل من ذلك على فترات متباعدة

تلافيا للمشاكل والا سيطالبوك بالافصاح عن المصدر

ويا ويلك لو قلت السوق السودا مع اني كل الناس بتشتري منها:1 (26)::1 (26):

هنا بيلبسوك تهمة محترمة تحط اللي قدامك واللي وراك

لذلك انصحك بتوخي الحذر او استعمال الوسطاء الالكترونيين

تحياتي

السلام عليكم اخي

مع تجاربي الكثيرة أؤكد لك ان صديقك مخطئ , اول شيئ انا املك اكثر من بطاقة مع بنك الخليج
Mastercard & Visa Prepaid & كنت املك بطاقة Classic ولقد طلبت بطاقة Platinuim حديثا من المديرية العامة لبنك الواقعة في دالي براهيم ,
المهم اخي عن طريقة محادثة لي مع المسؤول في البنك عن البطاقات الإئتمانية اخبرني انه لا حد علا بطاقة البلاتينيوم , ولن اسؤل عن مصدر المال المشحون في البطاقة , لانها قوانين الدولة وكلامك غريب جدا , اعتقد يا انت لست جزائري يا معلوماتك خاطئة ولم تخرج للحقيقية , ماذا تقصد بالشرطة الإقتصادية ؟؟ انت تذكرني بشخص في مننتدى جزاائري كان يقلي شرطة الانترنت , ؟ لا داعي للدخول في المتاهات فالإختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية ؟ لكن شخصيا ولقلة التجارب الجزائرية او لإنعدامه تقريبا لا يمكنني ان ابني افكار وأعتمد ما يقال او ربما حتى ما يجرب لا بد ويجب ان اجرب بنفسي وان اخذ خبرتي من نفسي ومن تجاربي , شخصيا عمي كان ذاهب لفرنسا هو وعائلته وضع مبلغ 70 الف اوروا في حسابه لكي لا يرضفوا له طلب الفيزا , لم يسؤل حتى ماذا ستفعل بهذا المبلغ في البنك ؟ كيف انت تقول لي المبلغ 6500$ او اكثر راح تحول للشرطة الإقتصادية ؟ مع كل إحتراماتي هذا المبلغ مطبق على الذين يخرجون المال معاهم من المطارات والميناءات , يعني صحيح ما تقوله فقط في حالة ما كنت تحمل اموالك كاش في جيب وكنت مسافر , اموالك راح تحجز في هذه الطريق فوق المبلغ الذي تكلمت عنه , لكن ان تستعمل بطاقات إئتمانية من نوع Platinuim ؟ اول حاجا بطاقات الفيزا والماستركارد الجزائرية تتعامل مباشرتا مع VISA & Mastercard مباشرتا وطلب المحاسبة مع البنك لا يكون لحظيا ليكن في علمك , يعني حقيقة تشتري لحضيا ويسحب المبلغ لحظيا , لكن المبلغ لا يسحب من البنك اصلا ويبقى في حالة Hold , حتى يتوصل البنك إلى رسالة Approving لإرسال المبالغ إلى Merchant وهنا البنك المركزي اصلا متخلف عن هذه الانضمة يعني التعاملات الإئتمانية بالبطاقات اصلا خارجة عن نطاق البنك المركزي . انا شخصيا سحبت 12000$ دولار امريكي على بنك ارضي , تعرضت لبعض المسؤالات لكن حليت المشكلة , وليكن في علمك انني لم اتعب نفسي حتى في التنقل للببنك إلى لسحب المبلغ , لان كل رسائلي مع البنك وإتصالاتي بيه كانت عن طريق الإيميل وعن طريق الإتصال بمدير االحسابات في البنك

WaylDz
02-07-2013, 05:49 PM
إن كل البطاقات الموجودة في الجزائر هي من نوع Debit Card
في رأيك يا اخي لماذا لحد الساعة لا يوجد في الجزائر بطاقات من نوع Credit Card في الجزائر ؟

maher
02-07-2013, 05:58 PM
بداية اخي الكريم انا حبيت افيدك فبلاش التهجم

ثانيا انا مش جزائري لكني عشت فيها 12 عام وهي مدة كافية لافهم البلد

ثالثا صديقي مدير بنك جهوي والمعلومات التي نقلتها على ذمته

وبالنسبة la police financière لك ان تسأل عنها لتعرف ان كانت

موجودة ام لا

شكرا على التفهم

WaylDz
02-07-2013, 06:03 PM
بداية اخي الكريم انا حبيت افيدك فبلاش التهجم

ثانيا انا مش جزائري لكني عشت فيها 12 عام وهي مدة كافية لافهم البلد

ثالثا صديقي مدير بنك جهوي والمعلومات التي نقلتها على ذمته

وبالنسبة la police financière لك ان تسأل عنها لتعرف ان كانت

موجودة ام لا

شكرا على التفهم

شكرا على الإفادة , أنا ايضا اريد ان اساهم في إفادة المتداولين الجزائرين ,

حتى ولو كان الفرع الذي تتكلم عنه مسؤول موجود حقيقتا , لا يمكن ان يكون متطور كفاية للفقه في التحويلات الإئتمانية , إن عشت في الجزائر راح تعرف الوضع

وانا اؤكد لك كلامي الذي قلته وعلى مسؤوليتي , والكلام ليست انا اللي قلتله , اخبرني بيه المسؤول الوطني للبطاقات الإئتمانية الخاصة ب AGB في الجزائر العاصمة

وكما اخبرتك سابقا الشرطة اللي تتكلم عنها هي جزء من سلك الجمارك الجزائرية موجودة فقط في المطارات والميناءات , تقوم بحجز المبالغ المغادرة للجزائر لما تكون اكثر من ما قلت انت

وباركك الله , انا لم اقصد التهجم فقط انا متؤكد من كلامي

santa claus
03-07-2013, 03:21 AM
السلام عليكم إذا أمكن أحد المغاربة تعامل مع أحد البنوع المغربية
بدون مشاكل في السحب والإيداع مع شركات الفوركس

وما أفضل البنوك المغربية ؟

fxanas
03-08-2013, 10:06 AM
السلام عليكم ..
لو في مجال معلومات عن طريقة كيفية فتح حساب ببنك كريديت اجريكول ؟؟
وهل الحساب بالدولار ام بالجنيه المصري ؟؟
وهل يتم سؤالي من البنك عن سبب فتح الحساب ؟؟ وماهو الجواب ؟؟ لاني سمعت من الاخوة ان مجرد سماعهم لفوركس يتم الرفض !!
وعن السحب والايداع ما هو افضل خيار من البنك ام عن طريق الفيزا ؟؟
وكيف يتم الحصول على الفيزا التي تساعد في السحب والايداع وكيفية استخدامها ؟؟

أكثرت من الاسئلة لكنها تشغلني ولاني سوري الجنسية فهل هناك قيود على فتح الحساب .. وشاكر تعاونكم

TREND_SEEKER
03-08-2013, 05:20 PM
موضوع مهم جدا

وللمعلومه فقط بنك بيونير على النت بيعمل ماستركارد
تقدر تعمله شحن فلوس وتقدر تسحب بيه ارباحك كمان على الماستركارد عادي
يعني يعتبر بنك متنقل معاك من خلال الماستركارد بتاعهم
تودع بيه في شركات الفوركس وتسحب بيه ارباحك كمان منهم ومش محتاج تفتح اي حساب بنكي بأسمك خالص
وخلي البنوك بتاعتنا المتخلفه يلغوا التعامل مع الفوركس خالص مش هنحتاجلهم تاني ولا في الأيداع ولا في السحب
و مع ماستركارد بيونير هنشتغل في الفوركس براحتنا
ابحث في جوجل واعمل الماستركارد بيونير مجانا
واجراءات بسيطه وبيانات تملأها بسيطه ويوصلك ألماستركارد بتاعهم لغاية باب بيتك كمان
كل ده ببلاش ومجانا
والي عنده معلومه يضيفهالنا الله يكرمكم جميعا .

Dr_3abkarino
04-08-2013, 05:40 AM
لو سمحتوا يا شباب
انا من مصر
عايز اعرف ايه البنوك اللى عندنا منعت التعامل مع الفوركس ؟
وما هو اوفر حل لاستقبال الاموال من شركة FXSOL UK ?
وشكرا جزيلاااا

معاذ عودات
04-08-2013, 03:08 PM
يا ريت الشباب تساعد بعض
الي من مصر يساعد اخوانه
الي من المغرب يساعد الي من الجزائر .... الخ
عايزين الكل يستفيد قبل ان يضع فلوسه في البنك

the hope4
09-08-2013, 11:42 PM
السلام عليكم
وكل عام وانتم بخير
اري بنك باريبا مصر ممتاز في خدماتة حيث ان تحول من خدمة الانترنت ولا داعي لذكر الفوركس
عمولة التحويل من النت لخارج مصر بالدولار 003 % بحد ادني 20 دولار واقصي 300 دولار

walid roub
10-08-2013, 12:47 AM
دولة الجزائر

كيف تقوم بسحب الأموال الحقيقية ؟؟؟

fady
03-09-2013, 12:29 PM
موضوع قيم

fox fx
13-10-2013, 05:58 AM
السلام عليكم
وكل عام وانتم بخير
انا من مصر وعايز ابدا فى فوركس وعايز اعرف احسن بنك واسهل طريقه للايداع والسحب وباقل تكلفه

معاذ عودات
13-10-2013, 09:43 AM
السلام عليكم
وكل عام وانتم بخير
انا من مصر وعايز ابدا فى فوركس وعايز اعرف احسن بنك واسهل طريقه للايداع والسحب وباقل تكلفه

وعليكم السلام
وانت بألف خير يا رب
تفضل هذا الموضوع رح يفيدك جداً ويسهل عليك
كيفية الايداع في شركة FXDD للاشتراك في العروض (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=34721)

fox fx
13-10-2013, 04:32 PM
وعليكم السلام
وانت بألف خير يا رب
تفضل هذا الموضوع رح يفيدك جداً ويسهل عليك
كيفية الايداع في شركة FXDD للاشتراك في العروض (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=34721)

شكراااا يا غالي وتعيش وتفيدنا دايما

heba2000
23-10-2013, 06:24 AM
موضوع مهم جدااا شكرا.ياريت المصريين اللى تعاملوا ببنك بيونير بالماستركارد

يقولوا تجربتهم

ZOUHAIR_ZIZO28
13-01-2014, 01:49 AM
دولة الجزائر

معاذ عودات
13-01-2014, 06:30 PM
دولة الجزائر

الحق ليس على البنوك ،، لان هذا يعد من صالح البنك ان يحول ويستقبل من الخارج
وهذا عمل البنك اصلاً ,,
ولكن الحق على سياسة الدولة وحكومتها للاسف
هو ما يجبر البنوك على هذا التعامل

محمد عواد
16-02-2014, 04:58 PM
البنك الذي اتعامل معه : بنك الاردن
التعامل مع شركات الفوركس : يتعامل وبكل سهوله
مصاريف التحويل : لا تتجاوز من 20 - 40 دولار
مصاريف السحب : من 10 - 30 دولار للعملية

فترة استلام الحواله : من 1 - 3 ايام بعد سحب الفلوس من حسابك بالشركه
يعني البنك سريع جدا .. اكثر المرات كنت استلم الحواله ثاني يوم

ولو احد محتاج استفسار اخر من بنك الاردن ممكن افيده فيها

تحياتي

اخ معاذ بنك الاردن رفض التعامل مع الفوركس من الرغم اني عميل عندهم البنك العربي افضل من البنك الاردن بخصوص التحويل للفوركس حسب تعاملي معهم

معاذ عودات
16-02-2014, 05:03 PM
اخ معاذ بنك الاردن رفض التعامل مع الفوركس من الرغم اني عميل عندهم البنك العربي افضل من البنك الاردن بخصوص التحويل للفوركس حسب تعاملي معهم
اهلا اخوي محمد ،،
والله قصة البنوك قصة كبيرة
اليوم مسموح بكرا لا ،،
الصراحه انا بالفرع القريب علي .. هناك اصحاب لدي ولا يعارضوا على اي تحويل
ولكن ربما هناك افرع لا يقبلوا
بشكل عام هناك صعوبه في التعامل في الاردن مع الفوركس
هم ييحاولوا ان يرفضوا اكبر طلب من التحويلات الخاصه في الفوركس من اجل المشاكل التي حصلت

ولكن لو العربي ما في اي مشاكل في التحويل .. انصحك به طبعا
لان العربي من اقدم البنوك في الاردن

عمـــر
21-03-2014, 11:50 AM
سلام عليكم
انا فتحت حساب في اف كس دي دي برعاية المنتدى العظيم دا

و دلوقتي عاوز ابعت الحواله ... بس انا حسابي في بنك فيصل الاسلامي و الحساب دا بقاله اكتر من 6 سنين
فهل حد في مصـــــــــــــــر جرب يبعت الحواله من البنك دا .............؟

و لو فرضا انا رحت عملت حساب في بنك كريـــدي اجـريكول بناءا على رأي الاعضاء انو من افضل البنوك في التعامل مع الفوركس
هل اقدر ابعت الحواله في نفس يوم فتح الحساب و لا مضطر انتظر فتره ....؟

معاذ عودات
21-03-2014, 11:54 AM
سلام عليكم
انا فتحت حساب في اف كس دي دي برعاية المنتدى العظيم دا

و دلوقتي عاوز ابعت الحواله ... بس انا حسابي في بنك فيصل الاسلامي و الحساب دا بقاله اكتر من 6 سنين
فهل حد في مصـــــــــــــــر جرب يبعت الحواله من البنك دا .............؟

و لو فرضا انا رحت عملت حساب في بنك كريـــدي اجـريكول بناءا على رأي الاعضاء انو من افضل البنوك في التعامل مع الفوركس
هل اقدر ابعت الحواله في نفس يوم فتح الحساب و لا مضطر انتظر فتره ....؟

اهلا وسهلا فيك اخي الكريم ،،
الافضل لك ان تحاول ان تبعث من حسابك في بنك فيصل ،،
بما انك عميل قديم عندهم
ولكن لا تتلفظ في كلمه الفوركس امامهم الا اذا ضطريت للامر
وان شاءالله ينفع التحويل

omr
20-04-2014, 04:46 PM
سؤال بعد اذنكم لو حبيت افتح حساب بنكى فى مصر بخصوص الايداع والسحب للفوركس ما هوافضل واسرع بنك فى ذلك وهل فعلا لابد من الانتظار 6اشهر لكى يحق لى تحويل دولارات خارج مصر
وعند التحويل هل يجب على ان لا اذكر كلمة فوركس حتى لا يحدث رفض للتحويل
وشكرا لحضراتكم

معاذ عودات
20-04-2014, 05:24 PM
سؤال بعد اذنكم لو حبيت افتح حساب بنكى فى مصر بخصوص الايداع والسحب للفوركس ما هوافضل واسرع بنك فى ذلك وهل فعلا لابد من الانتظار 6اشهر لكى يحق لى تحويل دولارات خارج مصر
وعند التحويل هل يجب على ان لا اذكر كلمة فوركس حتى لا يحدث رفض للتحويل
وشكرا لحضراتكم

اهلا وسهلا فيك اخي الكريم
راجع الموضوع ستجد طرق كثيرة لفتح الحساب في مصر
ودون انتظار 6 اشهر

روان
23-04-2014, 02:12 PM
الله يعطيك العافية
جزاكم الله خير

هانى شعبان
03-05-2014, 10:59 AM
لماذا الاهلى سوسيتية اوقف التحويل للخارج وهل هو اعاد الخدمة لو احد يتعامل معة يستفسر لى اكون شاكر جدا

اسلام القاضى
04-05-2014, 12:49 AM
طيب كام العمولة اللى بياخدها بيونير فى السحب والايداع

هانى شعبان
04-05-2014, 07:23 PM
هل من مجيب

abed habeel
07-05-2014, 11:13 AM
السلام عليكم

إخواني الكرام ،،،،
ممكن مساعدة بخصوص البنوك التي يمكن التعامل معها في الأراضي الفلسطينية

أنا ذهبت لبنك فلسطين لفتح حساب لكن من اول ما سمعوا كلمة فوريكس أصابتهم حالة من الهوس

يبدو أن المشكلة نفسها في كل البلاد العربية

معاذ عودات
07-05-2014, 11:21 AM
طيب كام العمولة اللى بياخدها بيونير فى السحب والايداع

هل من مجيب

لا يوجد لدي علم للاسف بهذه الامور

السلام عليكم

إخواني الكرام ،،،،
ممكن مساعدة بخصوص البنوك التي يمكن التعامل معها في الأراضي الفلسطينية

أنا ذهبت لبنك فلسطين لفتح حساب لكن من اول ما سمعوا كلمة فوريكس أصابتهم حالة من الهوس

يبدو أن المشكلة نفسها في كل البلاد العربية

اهلا فيك ،،
بالضبط هو حال كل الدول العربية
لا تقول فوركس ـ
انت قول لهم عاوز اعمل هاي الحواله لهاد العنوان دون اعطائهم تفاصيل
ولو سئل الموظف احكيله لاغراض الدراسه او العمل ... الخ
كلمه فوركس صعبه جدا

abed habeel
07-05-2014, 12:44 PM
طيب اذا ممكن إفادة بالبنك الافضل في التعامل لو سمحت

أ.نادر غيث
07-05-2014, 02:50 PM
طيب اذا ممكن إفادة بالبنك الافضل في التعامل لو سمحت

افضل بنك في فلسطين
المرتبة الاولى : البنك العربي
المرتبة الثانية : الاهلي الاردني

تقبل تحيتي

Tarek Ibrahim
07-05-2014, 03:27 PM
حدا عندو فكره عن حال البنوك السورية؟؟؟؟قبل العقوبات؟؟
لاني انا اتعامل بس بالكاش يو او ويسترن يونيون

معاذ عودات
07-05-2014, 06:49 PM
حدا عندو فكره عن حال البنوك السورية؟؟؟؟قبل العقوبات؟؟
لاني انا اتعامل بس بالكاش يو او ويسترن يونيون

اهلا فيك ،،
الصراحه ما عندي علم
ولكن ما هو طبيعه سؤالك
يمكن نقدر نفيدك او احد الاعضاء السوريين

Tarek Ibrahim
07-05-2014, 06:57 PM
ماهي البنوك السوريه التي استطيع من خلالها الايداع والسحب مع شركات الفوركس

معاذ عودات
07-05-2014, 07:08 PM
ماهي البنوك السوريه التي استطيع من خلالها الايداع والسحب مع شركات الفوركس

اهلا فيك ،،
سوريا من الدول المحظوره
ولا تستطيع فعل هذا الامر ،
لا يسمحوا بتحويل المال بشكل عام
كيف لو كان للفوركس ، ،اكيد صعب جدا جدا او ربما مستحيل

Tarek Ibrahim
07-05-2014, 07:55 PM
مشكور اخوي معاذ

sayed taha
07-05-2014, 10:09 PM
البنك الاهلى المتحد اذا لم يكن لك حساب بالدولار يقوم بفتح حساب بالدولار و يضع المبالغ المحولة فية بالدولار و عند السحب تسحب بالدولار و سالت احد مسئولى البنك انة تم خصم 25 دولار قال ان من ياخذ هذة القيمة هو الوسيط اللذى يحول من حساب شركة الفوركس الى حسابك و ليس البنك

معاذ عودات
08-05-2014, 10:23 AM
البنك الاهلى المتحد اذا لم يكن لك حساب بالدولار يقوم بفتح حساب بالدولار و يضع المبالغ المحولة فية بالدولار و عند السحب تسحب بالدولار و سالت احد مسئولى البنك انة تم خصم 25 دولار قال ان من ياخذ هذة القيمة هو الوسيط اللذى يحول من حساب شركة الفوركس الى حسابك و ليس البنك

اهلا فيك اخي الكريم ،،
انت تتحدث عن البنوك السورية ؟

sayed taha
08-05-2014, 11:22 AM
اخى الكريم
هذا ما يحدث فى فرع البنك بمصر و يوجد للبنك فروع فى دول عربية كثيرة و لا اعرف ما الموقف فى باقى الدول

معاذ عودات
08-05-2014, 11:37 AM
اخى الكريم
هذا ما يحدث فى فرع البنك بمصر و يوجد للبنك فروع فى دول عربية كثيرة و لا اعرف ما الموقف فى باقى الدول

شكرا لك ،،
نعم البنك الاهلي له فروع كثيره في الوطن العربي
ولكن هناك دول عليها حظر او سياستها الداخليه لا تسمح بالتحويل
الحظر مثل سوريا العراق ..
سياسات داخليه مثل تونس المغرب الجزائر

اسلام القاضى
08-05-2014, 09:57 PM
الالسلام عليكم
انا حولت مبلغ 110 دولار الى شركة fxdd
وتمت اضافتها بنجاح
عن طريق ماستر كارد البطاقة كان فيها 800 جنية مصرى المفروض هما ياخدوا حسب سعر صرف اليوم 770.416
يعنى متبقى فى البطاقة بالظبط 29.584
روحت ابص فيها ملقتش غير 4.37 هما مشكتير اه بس راحوا فين 25 جنية اللى اعرفة ان الشركة مش بتاخد عمولة على الماستر كارد يمكن يكون البنك ؟؟
عامتا البنك هو cib

اسامه أحمد
08-05-2014, 10:09 PM
مساء الخير اخوتي الكرام
هي المشاركة الثانية ألي بهذا االمنتدى الرائع والصراحة لكيتها فرصة حلوة أسال عن موضوع تفعيل الحساب وألية تحويل الأرباح , اني ساكن العراق اخوان وتحديدا بالعاصمه بغداد بس أفكر افتح حساب بشركة التداول من حسابي البنكي بالأردن تحديدا بعمان ( بنك المال الأردني ) لان الصراحة التعاملات البنكيه ويه العراق جدا صعبه , فسؤالي هو : ماهي أيجابيات وسلبيات تفعيل حساب بأستخدام بطاقة ائتمانية فيزا او ماستر كارد , وهل خيار الحوالة البنكية أفضل ؟؟ وأضمن وشنو الوضع رح يكون بخصوص تحويل الارباح بالحالتين ؟؟

تحياتي
اسامه السعدون

ahmed thrwat
08-05-2014, 10:26 PM
لماذا الاهلى سوسيتية اوقف التحويل للخارج وهل هو اعاد الخدمة لو احد يتعامل معة يستفسر لى اكون شاكر جدا

اانا كنت عميل لديهم ولكنهم اوقفوا كل التعامل مع شركات الفوركس ولما تسألهم كل مرة رد مختلف مرة يقولك قرار من البنك المركزي ومرة قالوا ان الشركة ال عاوز تحولها الفلوس نصابة وناس اشتكت منها كل كدب وحجج فارغة ولكن الحقيقي من ساعت ما قطر استولت على اغلب اسهم البنك واصبحت تتحكم فيه وغيروا اسمه

ahmed thrwat
08-05-2014, 10:32 PM
الالسلام عليكم
انا حولت مبلغ 110 دولار الى شركة fxdd
وتمت اضافتها بنجاح
عن طريق ماستر كارد البطاقة كان فيها 800 جنية مصرى المفروض هما ياخدوا حسب سعر صرف اليوم 770.416
يعنى متبقى فى البطاقة بالظبط 29.584
روحت ابص فيها ملقتش غير 4.37 هما مشكتير اه بس راحوا فين 25 جنية اللى اعرفة ان الشركة مش بتاخد عمولة على الماستر كارد يمكن يكون البنك ؟؟
عامتا البنك هو cib

دي عمولة البنك بياخدها طبيعي وبتكون نسبة يعني انا دلوقتي بتعامل مع البنك العربي الافريقي بياخد عمولة 2.5% تقريبا وكل البنوك كده ممكن تلاقي النسبة تختلف حاجة بسيطة من بنك لاخر لو هتحول مبلغ كبير يبقى استخدم التحويل البنكي بياخد منك مبلغ ثابت 4 $ تقريبا بحد اقصى اي كات المبلغ المراد تحويله بس بياخد وقت اطول في التحويل م 5 ايام الى اسبوع كامل

اسلام القاضى
08-05-2014, 10:42 PM
طيب مش هو التحويل عن طريق الماستر كارد او الفيزا مش علية رسوم ولا
يمكن انا وصلتنى غلط

هانى شعبان
09-05-2014, 01:38 AM
اية الاخبار ماستر كارد فى اى بنك فى مصر

هانى شعبان
09-05-2014, 01:41 AM
اللى اعرفة ان التحويل البنكى هو اللى علية رسوم والفيزا لا ثم انا اعرف ان التحويل مش قبل 6شهور من الايداع فى البنك ولا برضوا فهمين غلط

اسلام القاضى
09-05-2014, 01:56 AM
اقولك الل انا عملبتة فى عجالة انا روحت بنك cib
قولتلهم عاوز بطاقة توماس كوس
نوعها ماستر كارد
حطيت فيها الفلوس بكل سهولة من غير ما افتح حساب بعد كده حولت للشركة بكل سهولة ايضا بس اللى مكنتش اعرفة ان البنك بياخد عمولة على البطاقات الأئتمانية

معاذ عودات
09-05-2014, 10:33 AM
اقولك الل انا عملبتة فى عجالة انا روحت بنك cib
قولتلهم عاوز بطاقة توماس كوس
نوعها ماستر كارد
حطيت فيها الفلوس بكل سهولة من غير ما افتح حساب بعد كده حولت للشركة بكل سهولة ايضا بس اللى مكنتش اعرفة ان البنك بياخد عمولة على البطاقات الأئتمانية

اهلا فيك اخي اسلام ،،
نعم البنك بياخذ عموله على الشحن
يعني البنك ممكن ياخذ 2% على كل عمليه شحن بطاقه
فأنت عندما قمت بشحن البطاقه مثلا ب8000 جنيه يتم خصم 2% منهم
ويتم شحن الباقي

اسلام القاضى
09-05-2014, 02:17 PM
شكرا لك اخى العزيز معاذ
طب ايه انسب حل للتحويل من الشركة باقل تكلفة يعنى مثلا البنوك الالكترونية ولا التحويل البنكى ايه اقل حاجة بتاخد رسوم تحويل

معاذ عودات
09-05-2014, 02:20 PM
شكرا لك اخى العزيز معاذ
طب ايه انسب حل للتحويل من الشركة باقل تكلفة يعنى مثلا البنوك الالكترونية ولا التحويل البنكى ايه اقل حاجة بتاخد رسوم تحويل

اهلا فيك ــ
طبعا البنك الالكترني ارخص واقل تكاليف ، ولكن صعوبته
انك ستحول من الشركه الى البنك اللكتروني ومن ثم الى وسيط حتى تستطيع اخذ كاش
عكس التحويل البنكي مباشره الى البنك مع زياده على المصاريف
انا الصراحه عندما اريد التحويل احول عن طريق الحواله البنكيه ،

p2000
10-05-2014, 06:22 PM
السلام عليكم شباب ..
انا من مصر وعاوز ابعت فلوس لأخى فى السويد (سواء دولار او كرون سويدى)
تنصحونى بأى طريقه ؟!! وأى بنك ؟!! بحيث يكون اقل تكلفه فى العموله على السحب والايداع ..
وهل هناك مشاكل لو ابعت او استقبل كميات بحد أقصى 10000دولار؟!! وهل ممكن أشحن الفيزا بالمصرى بحيث يسحب هو بالكرون السويدى فى السويد؟!!
معلش الاسئله كتيره بس اعذرونى الموضوع كبير :) .
منتظر الاجابه من الاخوه المصريين اللى قاوا بالتجربه ..
شكرا لكم ..

the hope4
10-05-2014, 09:11 PM
اخي الكريم p2000
عن تجربة ارشحلك بنك بي ام بي باريبيا

واستخدم خدمة النت في التحويل

ahmed thrwat
10-05-2014, 09:33 PM
السلام عليكم شباب ..
انا من مصر وعاوز ابعت فلوس لأخى فى السويد (سواء دولار او كرون سويدى)
تنصحونى بأى طريقه ؟!! وأى بنك ؟!! بحيث يكون اقل تكلفه فى العموله على السحب والايداع ..
وهل هناك مشاكل لو ابعت او استقبل كميات بحد أقصى 10000دولار؟!! وهل ممكن أشحن الفيزا بالمصرى بحيث يسحب هو بالكرون السويدى فى السويد؟!!
معلش الاسئله كتيره بس اعذرونى الموضوع كبير :) .
منتظر الاجابه من الاخوه المصريين اللى قاوا بالتجربه ..
شكرا لكم ..

بص لو اخوك فاتح حساب بنكي هنا في مصر وانت اودعت المبلغ على حسابه يقدر هو يسحبهم من اي atmعنده مجرد ماتتسجل على النظام في الغالب بيكون نفس اليوم بليل بس المشكلة ان كل مرة هاستخدم الفيزا في السحب بيخصم من رصيدة مبلغ كبير نسبيا نظير استخدام atm خارج دولته لو كان لنفس البنك هايكون افضل يعني بنك ليه فروع في مصر والسويد وممكن تودعهم بالجنيه وهو يسحبهم بعملتهم المحليه بس هايغيرلك سعر الصرف على سعر البنك ولو المبلغ كبير هاتفرق معاه
ممكن ويسترن يونيون انا معرفش بياخدوا عمولة ثابتة ولا نسبة بس ممكن تتصل تسألهم خصوصا ان الفلوس بتوصل بسرعة جدا بس نظير كده تكلفتهم اعلى شوية والبنك العربي الافريقي واخد توكيل ويسترن في مصر يعني ممكن تتصل على البنك تسالهم او تروح اي فرع هما ليهم فروع منفصله عن البنك
لو مسألة الوقت مش فارقة معاك وعاوز اقل تكلفه يبقى تحويل بنكي والتحويل بياخد في كل بنوك من يومين الى 5 ايام عمل بس افضل بنك جربته من حيث السرعه التحويل بنك مصر التحويل بياخد يومين والفلوس بتوصل بس برضوا بتفرق من دوله لاخرى اسالهم وهما بياخدوا منك عموله تحويل ثابته و ارخص تكلفه بس تغير الفلوس الاول في الصرافه لعملته في السويد او الدولار الامريكي وتبعتها

p2000
12-05-2014, 12:40 AM
اخي الكريم p2000
عن تجربة ارشحلك بنك بي ام بي باريبيا

واستخدم خدمة النت في التحويل

أخى the hope4
ياريت تشرحلى تجربتك مع بنك بى ام بى باريبا
وأكون شاكر افضالك .. شكرا للمساعده :)

p2000
12-05-2014, 12:42 AM
بص لو اخوك فاتح حساب بنكي هنا في مصر وانت اودعت المبلغ على حسابه يقدر هو يسحبهم من اي atmعنده مجرد ماتتسجل على النظام في الغالب بيكون نفس اليوم بليل بس المشكلة ان كل مرة هاستخدم الفيزا في السحب بيخصم من رصيدة مبلغ كبير نسبيا نظير استخدام atm خارج دولته لو كان لنفس البنك هايكون افضل يعني بنك ليه فروع في مصر والسويد وممكن تودعهم بالجنيه وهو يسحبهم بعملتهم المحليه بس هايغيرلك سعر الصرف على سعر البنك ولو المبلغ كبير هاتفرق معاه
ممكن ويسترن يونيون انا معرفش بياخدوا عمولة ثابتة ولا نسبة بس ممكن تتصل تسألهم خصوصا ان الفلوس بتوصل بسرعة جدا بس نظير كده تكلفتهم اعلى شوية والبنك العربي الافريقي واخد توكيل ويسترن في مصر يعني ممكن تتصل على البنك تسالهم او تروح اي فرع هما ليهم فروع منفصله عن البنك
لو مسألة الوقت مش فارقة معاك وعاوز اقل تكلفه يبقى تحويل بنكي والتحويل بياخد في كل بنوك من يومين الى 5 ايام عمل بس افضل بنك جربته من حيث السرعه التحويل بنك مصر التحويل بياخد يومين والفلوس بتوصل بس برضوا بتفرق من دوله لاخرى اسالهم وهما بياخدوا منك عموله تحويل ثابته و ارخص تكلفه بس تغير الفلوس الاول في الصرافه لعملته في السويد او الدولار الامريكي وتبعتها

أخى اولا احب اشكرك على المعلومات اللى افدتنى بيها جزال الله كل خير ..
موضوع البنوك والتحويل عن طريقها دى مزعج شويه ومش بيوصل بسرعه ..
انا سمعت عن فيزا نت من كريدى اجريكول والبنك العربى الافريقى وبرده cib
بس مش عارف ايه نظامهم ... ياريت لو حد مجربهم يساعدنى ,,,
اكرر شكرى لك اخى .

ahmed thrwat
12-05-2014, 01:20 AM
أخى اولا احب اشكرك على المعلومات اللى افدتنى بيها جزال الله كل خير ..
موضوع البنوك والتحويل عن طريقها دى مزعج شويه ومش بيوصل بسرعه ..
انا سمعت عن فيزا نت من كريدى اجريكول والبنك العربى الافريقى وبرده cib
بس مش عارف ايه نظامهم ... ياريت لو حد مجربهم يساعدنى ,,,
اكرر شكرى لك اخى .
العفو على ايه بس انت تأمر
بص انا فاتح انترنت كارد في البنك العربي الافريقي اسمه 4u وده مش بيحتاج تفتح حساب بنكي يعني حساب لوحده بس بدون اي مصاريف شهريه هو بياخد منك 30 او 40 جنيه لعمل البطاقة بس خد بالك انك متقدرش تسحب فلوس منها غير لما تفتح حساب بنكي بس تقدر تودع عادي وتحولها
انا بستخدمها في تحويل الفلوس لشركة الوساطه بس مشكلة البطاقة دي انها بتاخد منك نسبة من 2 الى 2.5% من اجمالي المبلغ لو المبلغ كبير هاتفرق معاك كتير انت اولى بفلوس ديه ونفس الكلام ينطبق على كريدي اجريكول بس ميزتهم عن البنك الافريقي انك تقدر تودع من خلال الصراف الالي من غير ماتدخل البنك وتنتظر دورك
انا معرفش تقدر تحول الفلوس من خلال كارت الانترنت ولا ﻷ انا ال اعرفه انك ممكن تستخدمها في شراء اي منتج او في الفوركس لكن في تحويل الفلوس الله اعلم حتى لو هاتنفع يبقى ويسترن يونيون هاتكون افضل بكتير في التكلفه ده غير انه بيستلم الفلوس فورا بعد التحويل

the hope4
12-05-2014, 08:57 PM
اخي الكريم

انا بتكلم عن خدمة النت في البنك لاي حساب لك مفتوح بالعملات الصعبة لك ان تحول من الانتنت داخلي وخار9حي
والعمولة اتنين من الالف من المبلغ المحول والسويفن تستلمة من الميل فلا حاجة للذ للذهاب للبنك

sheto
27-05-2014, 02:21 AM
انا عامل ايداع بى فيزا 4u البنك العربى الافريقى
طبعا الفيزا لاتقبل السحوبات والشركة الى انا معاها بتقول ان نفس طريقة الايداع
نفس طريقة السحب محتاج حل ومش عارف اعمل اية
حبيت افتح حساب بنكى قالو ليا لازم يعدى 6شهور لكى اعمل حوالة بنكية
بس اقدر استقبل عليها مفيش مشاكل بعت للشركة التماس لكى ترسل الربح عبر الحساب البنكى
هل يوجد حل اخر
واسف للاطالة

محمد عواد
27-05-2014, 04:41 AM
السلام عليكم

أخ معاذ استفسار صغير

كابيتال بنك في الاردن بتعامل مع الفوركس واقل مبلغ لفتح الحساب 11 الف دولار ورافعه ماليه 600-1

وفترة السحب يومين وممكن اقل حسب كلام الموظف

وطبعا في عقد والفلوس مضمونه لا نصب ولا غيره بتنصحني افتح حساب معهم ؟

معاذ عودات
27-05-2014, 09:00 AM
السلام عليكم

أخ معاذ استفسار صغير

كابيتال بنك في الاردن بتعامل مع الفوركس واقل مبلغ لفتح الحساب 11 الف دولار ورافعه ماليه 600-1

اهلا اخوي محمد ،
والله انو كويس الصراحه
يعني تتداول مع بنك برافعه ممتازة
بشكل عام التداول مع البنك بظل افضل من الشركات
وطبعا وفلوسك في امان لانو البنك بكون مسجل بالبنك المركزي الاردني ،،

مع اني لم اجرب .. ولكن انصحك

محمد عواد
27-05-2014, 09:09 AM
اهلا اخوي محمد ،
والله انو كويس الصراحه

بارك الله فيك اخ معاذ شكرا

ali88
28-05-2014, 08:08 PM
الدوله: الاردن
البنك: البنك العربي
التعامل مع شركات الفوركس:لم اواجه اي مشكله سواء بالسحب او الايداع
عمولة السحب او الايداع: 40 دولار بغض النظر عن المبلغ
المدة: خلال 48 ساعه او اقل سواءا سحب او ايداع

ali88
28-05-2014, 08:55 PM
السلام عليكم

أخ معاذ استفسار صغير

اهلا اخوي محمد ،
والله انو كويس الصراحه

اخي الكريم محمد
وانا كمان بنصحك متل ما حكى الاخ معاذ
هيك بتكون مطمن على فلوسك اكتر

sheto
30-05-2014, 07:12 AM
انا عامل ايداع بى فيزا 4u البنك العربى الافريقى
طبعا الفيزا لاتقبل السحوبات والشركة الى انا معاها بتقول ان نفس طريقة الايداع
نفس طريقة السحب محتاج حل ومش عارف اعمل اية
حبيت افتح حساب بنكى قالو ليا لازم يعدى 6شهور لكى اعمل حوالة بنكية
بس اقدر استقبل عليها مفيش مشاكل بعت للشركة التماس لكى ترسل الربح عبر الحساب البنكى
هل يوجد حل اخر
واسف للاطالة

اين انتم يا اهل الخبرة انا فى مشكلة ومحتاج يدى العون
وجزاكم الله خير

معاذ عودات
30-05-2014, 10:26 AM
اين انتم يا اهل الخبرة انا فى مشكلة ومحتاج يدى العون
وجزاكم الله خير

اهلا فيك اخي الكريم ،،
لون خطك :) مش واضح
يا ريت تغيره حتى نستطيع قراءته بسهوله

مفيش حل غير الي انت عملته لمشكلتك ،، ومفيش احسن منه
يعني حول الفلوس على حسابك البنكي

sheto
30-05-2014, 07:35 PM
يا اخى معاذ
انا مش قادر اعمل حوالة من مصر ياريت لو تنصحنى بى بنك يكون
حد قدر يعمل حوالة بنكية
ولكم جزيل الشكر

معاذ عودات
30-05-2014, 08:28 PM
يا اخى معاذ
انا مش قادر اعمل حوالة من مصر ياريت لو تنصحنى بى بنك يكون
حد قدر يعمل حوالة بنكية
ولكم جزيل الشكر

اهلا فيك اخي الكريم ،،
ممكن البنك كريدى اجريكول

the hope4
31-05-2014, 04:48 AM
او فيزاوطة بحساب سواء كريديت او ديت

sheto
02-06-2014, 12:41 AM
وصلت لحل الحمد لله
بنك بيريوس فتح الحساب 3 الف مصرى ومربوط بفيزا
بس لازم تسيب الف جنية بعائد تراكمى 5 سنوات علشان تفتح الحساب
وتقدر تشتغل بالباقى
وبيتم خصم 10 جنية كل شهر مصاريف للحساب

معاذ عودات
02-06-2014, 10:09 AM
وصلت لحل الحمد لله
بنك بيريوس فتح الحساب 3 الف مصرى ومربوط بفيزا
بس لازم تسيب الف جنية بعائد تراكمى 5 سنوات علشان تفتح الحساب
وتقدر تشتغل بالباقى
وبيتم خصم 10 جنية كل شهر مصاريف للحساب

الحمدلله
مبروك يا غالي

ابحث عن طرق اسهل وايسر
اعتقد هناك طرق لا تحتاج الى هذا الشيء كله

فيصل الخلف
08-06-2014, 07:19 AM
السلام عليكم
الاخ معاذ اود الاستفسار بشأن الحد الادني بفتح حساب تداول في بنك الاردن علماً انني من السعوديه هل يوجد مايعيق فتح الحساب امل افادتي ولك جزيل الشكر والتقدير ...

معاذ عودات
08-06-2014, 10:26 AM
السلام عليكم
الاخ معاذ اود الاستفسار بشأن الحد الادني بفتح حساب تداول في بنك الاردن علماً انني من السعوديه هل يوجد مايعيق فتح الحساب امل افادتي ولك جزيل الشكر والتقدير ...

اهلا وسهلا فيك اخي الكريم ،
لا يوجد حد ادنى لفتح الحساب ، ولكن البنك يقول لك اودع 200 دينار حتى يتم تفعيل الحساب
يعني هو ممكن يفتحلك بدون ايداع ، بس خلاص المتعارف عليها في جميع البنوك
انك لازم تودع 200 دينار

وبخصوص فتح حساب لغير الاردني ، ما اعرف التفاصيل بالضبط
والافضل لك ان تتكلم معهم على هذا الهاتف وتسألهم +96265807777
لا ارى اي مشكله في فتح الحساب
فقط كلمهم وتأكد قبل زياره اي فرع

عدي المومني
13-09-2014, 12:01 AM
اخي الكريم محمد
وانا كمان بنصحك متل ما حكى الاخ معاذ
هيك بتكون مطمن على فلوسك اكتر

في حسابات اسلامية ببنك كابيتال اذا حدا عنده علم ؟

waly_40
23-09-2014, 08:06 PM
السلام عليكم ارجو من الاخوه افادتى
الحمد لله فتحت حساب حقيقى ب FXDD
وهاعمل الايداع خلال ايام بس عايز اعرف انا كده ماشى صح ولا هايبقى فى مشاكل فى المستقبل
اولا انا هاعمل الايداع بمبلغ 100 دولار بكارت 4u بتاع البنك العربى الافريقى (الفلوس هاتوصل الحساب عالمنصه خلال وقت اد ايه ؟؟؟ )
ثانيا استفسار بخصوص السحب ان شاء الله
انا ماعنديش اى حساب بنكى ينفع يكون السحب عن طريق الحوالات البنكيه على البنك الاهلى المصرى او العربى الافريقى ( لو فى اقتراح تانى افضل ... ياريت ) لانى عارف ان فى مصاريف فى حدود 20 دولار

معاذ عودات
23-09-2014, 08:39 PM
السلام عليكم ارجو من الاخوه افادتى
الحمد لله فتحت حساب حقيقى ب FXDD
وهاعمل الايداع خلال ايام بس عايز اعرف انا كده ماشى صح ولا هايبقى فى مشاكل فى المستقبل
اولا انا هاعمل الايداع بمبلغ 100 دولار بكارت 4u بتاع البنك العربى الافريقى (الفلوس هاتوصل الحساب عالمنصه خلال وقت اد ايه ؟؟؟ )
ثانيا استفسار بخصوص السحب ان شاء الله
انا ماعنديش اى حساب بنكى ينفع يكون السحب عن طريق الحوالات البنكيه على البنك الاهلى المصرى او العربى الافريقى ( لو فى اقتراح تانى افضل ... ياريت ) لانى عارف ان فى مصاريف فى حدود 20 دولار

اهلا فيك اخي الكريم ـ
طبعا انت ماشي صح ولو حتجت شي يمكنك مراسلتنا على support@fx-arabia.com

الايداع يكون في نفس الوقت تقريبا ، يعني 10 دقايق حتى يتأكدوا من تطابق الاسماء
ولكن الوقت الطبيعي ان تكون الحوالة في حسابك بعد 24 ساعه ، بعد ال24 ساعه يمكنك مراجعة الشركة

يمكنك سحب الارباح على حسابك البنكي في اي بنك تريد ، ويجب ان يكون بأسمك طبعا

تحياتي لك

Nasreldin
02-12-2014, 01:16 PM
السلام عليكم ورحمة الله
انا كنت بتاجر في الفوركس من سنة تقريبا ايام ما كان معظم البنوك المصرية بتتعامل معاه لكن دلوقتي بنك الاهلي القطري nsgb سابقا لم يعد يتعامل مع شركات الفوركس
هل من بنك في مصر الفيزا بتاعته بتتعامل مع الفوركس وياريت لو يكون احسن بنك من حيث سرعة الايداع والتكلفة وشكرا

ayman_hammad
02-12-2014, 05:57 PM
بصراحه دى اول مشاركة تقريبا ليه فى المنتدى ... مرحبا بالجميع
الموضوع فى غاية الروعة و الاهمية... و لكن هل يوجد أحد من الاخوه تعامل مع بنك فى البحرين بخلاف بنك السلام الذى تم ذكره سابقا
و اذا لا يوجد هل بنك السلام ذو مصدايقة فى التعامل بالوقت الحالى ....ارجو المساعدة

معاذ عودات
02-12-2014, 06:21 PM
السلام عليكم ورحمة الله
انا كنت بتاجر في الفوركس من سنة تقريبا ايام ما كان معظم البنوك المصرية بتتعامل معاه لكن دلوقتي بنك الاهلي القطري nsgb سابقا لم يعد يتعامل مع شركات الفوركس
هل من بنك في مصر الفيزا بتاعته بتتعامل مع الفوركس وياريت لو يكون احسن بنك من حيث سرعة الايداع والتكلفة وشكرا

اهلا فيك اخي الكريم ،،
تفضل هذا الموضوع ممكن يفيدك

بصراحه دى اول مشاركة تقريبا ليه فى المنتدى ... مرحبا بالجميع
الموضوع فى غاية الروعة و الاهمية... و لكن هل يوجد أحد من الاخوه تعامل مع بنك فى البحرين بخلاف بنك السلام الذى تم ذكره سابقا
و اذا لا يوجد هل بنك السلام ذو مصدايقة فى التعامل بالوقت الحالى ....ارجو المساعدة

اهلا فيك اخي الكريم
والله ما عندي اي معلومات
ان شاءالله احد من الاخوة يفيدك

ayman_hammad
02-12-2014, 06:30 PM
اشكرك اخى معاذ
و فى انتظار الرد ان شاء الله

وائل المسلمى
31-01-2015, 07:30 PM
اهم موضوع في عالم الفوركس

محمد ابوالوحيد
02-03-2015, 05:42 PM
ماذا عن البنوك السعوديه في التعامل مع الفوركس
وخاصة شركة fxdd
هل تقبل الايداع عن طريق فيزا تسوق الراجحي
وهل تحول الارباح على فيزا تسوق من الشركه حين طلبها
اذا كانت الارباح اكثر من المبلغ المحول للشركه مثال حسابي تم فتحه ب500دولار
وارباحي كانت 1000 دولار هل استطيع سحب ال1000 دولار من فيزا تسوق
لاني قرات كثير ان الفيزا لايمكنك سحب الا راس المال فقط
تحياتي لكم وهذي اول مشاركه لي واتمنى لكم التوفيق

معاذ عودات
02-03-2015, 06:31 PM
ماذا عن البنوك السعوديه في التعامل مع الفوركس
وخاصة شركة fxdd
هل تقبل الايداع عن طريق فيزا تسوق الراجحي
وهل تحول الارباح على فيزا تسوق من الشركه حين طلبها
اذا كانت الارباح اكثر من المبلغ المحول للشركه مثال حسابي تم فتحه ب500دولار
وارباحي كانت 1000 دولار هل استطيع سحب ال1000 دولار من فيزا تسوق
لاني قرات كثير ان الفيزا لايمكنك سحب الا راس المال فقط
تحياتي لكم وهذي اول مشاركه لي واتمنى لكم التوفيق

اهلا فيك اخوي ،
طبعا هذا كله يرجع الى نوع الفيزا الخاصه بك
لو كانت تقبل ارسال الاموال ، فهي صالحه للايداع
وكذالك السحب

بالنسبه لقوانين السحب يجب ان يكون حد اقصى مبلغ الايداع
يعني اوعت 500 تسحب 500 والباقي حواله بنكيه

hamadasaeed
02-03-2015, 07:17 PM
رائع اخى

محمد ابوالوحيد
03-03-2015, 01:46 PM
شكرا اخي الغالي
يعني افهم انه في بطاقات فيزا اخرى تقبل السحب اكثر من المبلغ الذي اودعته للحساب؟؟

معاذ عودات
03-03-2015, 01:49 PM
شكرا اخي الغالي
يعني افهم انه في بطاقات فيزا اخرى تقبل السحب اكثر من المبلغ الذي اودعته للحساب؟؟

اهلا فيك ،
لا اعتقد هذا
فهذا القانون مطبق على كل البطاقات
خوفاً من عمليات غسيل الاموال

محمد ابوالوحيد
03-03-2015, 09:36 PM
اهلا فيك ،
لا اعتقد هذا
فهذا القانون مطبق على كل البطاقات
خوفاً من عمليات غسيل الاموال
تحياتي لك اخي معاذ
البنوك الالكترونيه مثل الموني بوكرز هل استطيع السحب منها باكبر من المبلغ المودع في الحساب
وما مدى ثقتكم في البنوك الالكترونيه
اود ايضا ان اعرف عن بنك الراجحي هل يقبل التحويلات البنكيه من الخارج مثل شركات الفوركس

أ.نادر غيث
03-03-2015, 10:17 PM
تحياتي لك اخي معاذ
البنوك الالكترونيه مثل الموني بوكرز هل استطيع السحب منها باكبر من المبلغ المودع في الحساب
وما مدى ثقتكم في البنوك الالكترونيه
اود ايضا ان اعرف عن بنك الراجحي هل يقبل التحويلات البنكيه من الخارج مثل شركات الفوركس

اهلاً محمد
بخصوص الراجحي لا افضل التعامل معه ، نسبة 90% لا يتعامل مع الفوركس ..
الافضل لك بنك البلاد ، او انجاز ، او الرياض حسب التجربة .

بخصوص البنوك الالكترونية علي حسب الشركة
في شركات نفس الفيزا والربح علي البنك
وفي شركات كل السحب علي البنك
وفي شركات كل السحب علي البنك الالكتروني
تقبل تحيتي

محمد ابوالوحيد
06-03-2015, 05:32 PM
تحياتي لك استاذ نادر
ايها افضل استاذ نادر وكيف تعاملهم مع الفوركس وهل تقصد الفيزا ام البطاقة العاديه للبنوك التي ذكرتها
سمعت كثير عن البنوك الالكترونيه ومعظم الشركات القويه لاتحب التعامل مع البنوك الالكترونيه فهل هذا صحيح ولماذا

اهلاً محمد
بخصوص الراجحي لا افضل التعامل معه ، نسبة 90% لا يتعامل مع الفوركس ..
الافضل لك بنك البلاد ، او انجاز ، او الرياض حسب التجربة .

بخصوص البنوك الالكترونية علي حسب الشركة
في شركات نفس الفيزا والربح علي البنك
وفي شركات كل السحب علي البنك
وفي شركات كل السحب علي البنك الالكتروني
تقبل تحيتي

معاذ عودات
07-03-2015, 12:52 PM
تحياتي لك استاذ نادر
ايها افضل استاذ نادر وكيف تعاملهم مع الفوركس وهل تقصد الفيزا ام البطاقة العاديه للبنوك التي ذكرتها
سمعت كثير عن البنوك الالكترونيه ومعظم الشركات القويه لاتحب التعامل مع البنوك الالكترونيه فهل هذا صحيح ولماذا

اهلا فيك اخي الكريم ،،
الافضل طبعا ان يكون لديك فيزا خاصة فيك ،
هي افضل للايداع واسرع
وعملية السحب : تقوم بسحب ما تم ايداعه فقط من الفيزا ، والباقي على الحواله البنكيه

بخصوص البنوك الالكتورنيه ليس صحيحاً : فهناك بنوك الكتورنيه لا تقل اهميه على البنوك الارضيه مثل البيبال ..الخ

محمد ابوالوحيد
07-03-2015, 02:05 PM
شكرا لك اخوي معاذ
انا ان شاء الله راح افتح حساب حقيقي براعيتكم الكريمه واود انا اعرف كل ما لي وعلي خاصة التعامل في البنوك السعوديه
لاني بصراحة ما زلت محتار مع العلم ان لدي فيزا تسوق الراجحي وناس تقول تستقبل وتودع عادي وناس تقول لا
النقطة الي انا ابغى اتحقق منها واتأكد هي نقطة سحب الارباح عن طريق التحويل البنكي
خاصة اذا اراد الله ان اربح مبلغ كبير هل استطيع استلام ارباحي بكل سهولة بعيد عن رفض مؤسسة النقد الي عندنا
واريد منكم توجيهي لبنك يعمل كل هذا بسهولة اذا لم يكون الراجحي
وتحياتي لكم

معاذ عودات
07-03-2015, 02:09 PM
شكرا لك اخوي معاذ
انا ان شاء الله راح افتح حساب حقيقي براعيتكم الكريمه واود انا اعرف كل ما لي وعلي خاصة التعامل في البنوك السعوديه
لاني بصراحة ما زلت محتار مع العلم ان لدي فيزا تسوق الراجحي وناس تقول تستقبل وتودع عادي وناس تقول لا
النقطة الي انا ابغى اتحقق منها واتأكد هي نقطة سحب الارباح عن طريق التحويل البنكي
خاصة اذا اراد الله ان اربح مبلغ كبير هل استطيع استلام ارباحي بكل سهولة بعيد عن رفض مؤسسة النقد الي عندنا
واريد منكم توجيهي لبنك يعمل كل هذا بسهولة اذا لم يكون الراجحي
وتحياتي لكم

اهلا فيك اخي الكريم ،،
الفيزا انواع ، وما اعرف شو النوع الي معك
ولكن على الاغلب بتقدر تودع منها ، وتستقبل عليها المبلغ الي اودعته
والمبلغ الزائد تقوم بسحبه على البنك مباشرة ،

بالنسبه لو قدر الله (ان شاءالله ) وكان هناك ارباح كبيرة
ستسحب بشكل عادي ، ولكن لو كانت مبالغ كبيرة ومتكررة اكيد ستكون عرضه للاسئله والمسائله من قبل الجهات ، حتى لو كان مو من الفوركس سيقوموا بسؤالك والاستفسار منك من اين مصدر هذه الفلوس ،

محمد ابوالوحيد
07-03-2015, 02:51 PM
نو ع الفيزا تسوق الراجحي
وراح افتح حساب في البلاد اذا اراد الله بناء على توصيتكم
تعتبر ال100 الف دولار مبلغ كبير لو مثلا تحول من الفوركس لحسابي؟
برضو قرات ان بنك البلاد تستطيع تحويل المبلغ من الفيزا لحسابك الجاري
هذي الخاصية لاتوجد في الراجحي بحيث لاتستطيع تحويل اي مبلغ لحسابك البنكي من الفيزا ولكن العكس صحيح
يعني اذا تحول مبلغ اكثر من حسابي المودع للشركه اقدر احوله من خدمة بنك البلاد الالكترونية عبر النت من الفيزا لحسابي البنكي وبذلك استطيع اسحبه ؟
او اني فهمت خطاء

abdo ahmed
10-03-2015, 09:10 PM
السلام عليكم

هل شركة fxdd تتعامل معا البنوك الالكترونيه متل بيرفكت موني ؟

أ.نادر غيث
10-03-2015, 10:24 PM
السلام عليكم

هل شركة fxdd تتعامل معا البنوك الالكترونيه متل بيرفكت موني ؟
وعليكم السلام ابو احمد
للاسف اف اكس دي دي لا تتعامل مع بيرفكت موني .
لكن الشركة تتعامل مع البنك الالكتروني موني بوكر (سكرل)
تحيتي

abdo ahmed
10-03-2015, 11:04 PM
وعليكم السلام ابو احمد
للاسف اف اكس دي دي لا تتعامل مع بيرفكت موني .
لكن الشركة تتعامل مع البنك الالكتروني موني بوكر (سكرل)
تحيتي

شكرا لك علي الاجابة يا استاذ :D

abdoali
20-08-2015, 12:47 AM
ماهي البنوك الالكترونية التي تتعامل معها الشركة بكل تقة في مصداقيتها؟
كيف يتم سحب الارباح؟

abdoali
20-08-2015, 12:48 AM
كيف يتم سحب الارباح؟

معاذ عودات
20-08-2015, 12:52 AM
كيف يتم سحب الارباح؟

skrill
netller

أ.نادر غيث
20-08-2015, 06:57 PM
كيف يتم سحب الارباح؟

skrill
netller

اضافة للبنك الالكتروني الامريكي المرخص و الشهير
PayPal

abdoali
20-08-2015, 07:33 PM
PayPal

شكرا استاذ نادر
عندما اريد سحب المال كيف تتم عملية السحب؟
هل عن طريق البنك او عن طريق كارت الايداع
صراحة لم افهم كيف تتم هذه العملية
شكرا

معاذ عودات
20-08-2015, 07:44 PM
شكرا استاذ نادر
عندما اريد سحب المال كيف تتم عملية السحب؟
هل عن طريق البنك او عن طريق كارت الايداع
صراحة لم افهم كيف تتم هذه العملية
شكرا
تستطيع السحب على البنوك الالكترونيه

السحب نفس طريقه الايداع

ISSA IBRAHIM
29-07-2016, 11:54 PM
السلام عليكم
عندي استفسار بخصوص السحب والايداع
انا من الامارات وحبيت اعرف
ماهي البنوك الاماراتيه المحلية التي تقبل التعامل مع FXDD
و هل بطاقه الدرهم الالكتروني تنفع ام لا
علما بان بطاقة الدرهم الالكتروني غير مربوطه بحساب بنكي
وهي بطاقة فيزا مدفوعه مقدما

ارجو الرد للاهميه

معاذ عودات
30-07-2016, 09:08 AM
السلام عليكم
عندي استفسار بخصوص السحب والايداع
انا من الامارات وحبيت اعرف
ماهي البنوك الاماراتيه المحلية التي تقبل التعامل مع FXDD
و هل بطاقه الدرهم الالكتروني تنفع ام لا
علما بان بطاقة الدرهم الالكتروني غير مربوطه بحساب بنكي
وهي بطاقة فيزا مدفوعه مقدما

ارجو الرد للاهميه

اهلا فيك اخي الكريم

ان شاءالله الاخوة الاماراتيين يفيدوك بهاد الموضوع

اما بخصوص البطاقه المسبقه الدفع ، فنعم يمكنك الايداع فيها ، يجب ان تقوم بالتجربه
لانو ليس كل البطاقات تنفع ،

انا قبل هالمره اودعت ببطاقه مسبقه الدفع ، يعني غير مربوطه في حسابي

تحياتي لك

ISSA IBRAHIM
30-07-2016, 11:23 AM
اهلا فيك اخي الكريم

ان شاءالله الاخوة الاماراتيين يفيدوك بهاد الموضوع

اما بخصوص البطاقه المسبقه الدفع ، فنعم يمكنك الايداع فيها ، يجب ان تقوم بالتجربه
لانو ليس كل البطاقات تنفع ،

انا قبل هالمره اودعت ببطاقه مسبقه الدفع ، يعني غير مربوطه في حسابي

تحياتي لك

اهلين وسهلين

شكرا على الرد اخ معاذ
ان شاء الله يفيدوني الشباب

راح اجرب ان شاء الله ولكن القصد انه لو قدرت ان اودع من البطاقه مسبقة الدفع هل استطيع بعدها ان اجري عملية سحب عن طريقها ام لا ؟
على حسب معرفتي انه يجب ان تكون البطاقه مربوطه بحساب بنكي يحمل اسم العميل

معاذ عودات
30-07-2016, 10:09 PM
اهلين وسهلين

شكرا على الرد اخ معاذ
ان شاء الله يفيدوني الشباب

راح اجرب ان شاء الله ولكن القصد انه لو قدرت ان اودع من البطاقه مسبقة الدفع هل استطيع بعدها ان اجري عملية سحب عن طريقها ام لا ؟
على حسب معرفتي انه يجب ان تكون البطاقه مربوطه بحساب بنكي يحمل اسم العميل

اهلا فيك ،،

لا ما تقدر ، لازم تسحبهم على حسابك في البنك الارضي

ISSA IBRAHIM
01-08-2016, 06:53 AM
اهلا فيك ،،

لا ما تقدر ، لازم تسحبهم على حسابك في البنك الارضي

شكرا اخ معاذ على المعلومه وعلى حسن التعاون ولكن لدي سؤال اخر

ارجوا ان لا اكون قد ازعجتك

لقد اودعت اليوم مبلغ وقدره 540 دولار في حسابي ولكن تم خصم مبلغ اضافي وقدره 23 دولار تقريبا

هل هي رسوم تحويل ام ماذا

مع العلم اني ارسلت المبلغ عن طريق بطاقة الفيزا مسبقة الدفع

شركة fxdd

معاذ عودات
01-08-2016, 10:35 AM

لقد اودعت اليوم مبلغ وقدره 540 دولار في حسابي ولكن تم خصم مبلغ اضافي وقدره 23 دولار تقريبا

هل هي رسوم تحويل ام ماذا

شركة fxdd

اهلا فيك اخي الكريم

مع انو مو لازم ينخصم شي من الفيزا كعموله

راجع شركة fxdd مساء اليوم ، حتى تتأكد منهم

اظن انو الخصم حصل من البنك المصدر للبطاقه

م.محمد عبد القوى
01-08-2016, 11:07 AM

هل هي رسوم تحويل ام ماذا

شركة fxdd

كما اشار المدير الخصم فعلا يكون من البنك
فأنا كنت اتعامل سابقا مع بطاقة 4U من البنك العربى الافريقى وكانوا يخصمون حوالى 2-3 % من الايداع
بالتوفيق ان شاء الله ..

ISSA IBRAHIM
02-08-2016, 06:03 AM
اهلا فيك اخي الكريم

مع انو مو لازم ينخصم شي من الفيزا كعموله

راجع شركة fxdd مساء اليوم ، حتى تتأكد منهم

اظن انو الخصم حصل من البنك المصدر للبطاقه

شكرا اخ معاذ مرة اخرى على حسن التعاون وسرعة الرد

احببت ان اقول لك بان تم ايداع مبلغ في حساب التداول

ساراجع الشركه لاستفسر بخصوص الموضوع ولكن احببت ان اشكرك اولا على تعاونك ..

ISSA IBRAHIM
02-08-2016, 06:08 AM
كما اشار المدير الخصم فعلا يكون من البنك
فأنا كنت اتعامل سابقا مع بطاقة 4U من البنك العربى الافريقى وكانوا يخصمون حوالى 2-3 % من الايداع
بالتوفيق ان شاء الله ..

شكرا اخ محمد على الرد وعلى حسن التعاون

نعم اعتقد بانه كما اشرت من البنك نفسه

بالتوفيق للجميع ان شاء الله ..

صاحب قرار
12-02-2017, 12:29 AM
اريد افصل بنك سعودي لاستقبال الحوالات من شركات الفوركس

صاحب قرار
12-02-2017, 12:37 AM
PayPal

كيف يمكنني التحويل لاالى البال باي من شركات الفوركس لم اجده ضمن البنوك المتاحة

ابو على
11-05-2017, 03:16 PM
السلام عليكم ورحمة الله
كنت بسأل هل بنك QNB مصر بيقوم بالايداع في شركات الفوركس عن طريق الفيزا الائتمانية او اي كروت اخري تخص البنك؟
ارجو الرد سريعا من فضلكم،

FXCommission.com
12-05-2017, 10:38 AM
السلام عليكم ورحمة الله
كنت بسأل هل بنك QNB مصر بيقوم بالايداع في شركات الفوركس عن طريق الفيزا الائتمانية او اي كروت اخري تخص البنك؟
ارجو الرد سريعا من فضلكم،

وعليكم السلام

لا يتعامل مع الفوركس منذ اكثر من 4 سنوات وكريدي اجري كول ايضا

يمكنك التعامل مع الاهلي المصري او بنك مصر او العربي الافريقي

ابو على
13-05-2017, 02:42 AM
وعليكم السلام

لا يتعامل مع الفوركس منذ اكثر من 4 سنوات وكريدي اجري كول ايضا

يمكنك التعامل مع الاهلي المصري او بنك مصر او العربي الافريقي

ياجماعة انا بقيت في حيرة:1 (70)::1 (70):
لاني سمعت ان فيزا QNB الائتمانية شغالة مع الفوركس.. ومش عارف اصدق مين
ارجو من حد جرب من فضلكم,

humaxy
13-05-2017, 05:02 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،

موضوع في غاية الأهمية سلمت يداك ...

humaxy
13-05-2017, 05:03 AM
إذا ممكن تكتب لي أسماء البنوك بالسعودية اللى تتعامل مع الفوركس ..

ولك كل شكر وتقدير .

معاذ عودات
13-05-2017, 08:56 AM
ارجو من حد جرب من فضلكم,

نحن من خلال تجارب عملائنا نقوم بأخباركم
يعني وجدوا رفض في الايداع
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،

موضوع في غاية الأهمية سلمت يداك ...

وعليكم السلام
تسلم يا رب

إذا ممكن تكتب لي أسماء البنوك بالسعودية اللى تتعامل مع الفوركس ..

ولك كل شكر وتقدير .

لو تقدر تودع عن طريق البنوك الالكترونيه بتريح نفسك
يعني عن طريق نتلير او سيكرل
ولكن ان شاءالله سوف احصر لك البنوك التي ما زالت تتعامل مع الفوركس

humaxy
13-05-2017, 08:44 PM
نحن من خلال تجارب عملائنا نقوم بأخباركم
يعني وجدوا رفض في الايداع

وعليكم السلام
تسلم يا رب

لو تقدر تودع عن طريق البنوك الالكترونيه بتريح نفسك
يعني عن طريق نتلير او سيكرل
ولكن ان شاءالله سوف احصر لك البنوك التي ما زالت تتعامل مع الفوركس

تسلم أخى معاذ وجعله ربي فى ميزان حسناتك ...

دمت بخير ...

ابو على
14-05-2017, 11:28 PM
ارجو من حد جرب من فضلكم,

شكرا جزيلا لكم
طيب ممكن تساعدونا وتضعوا اسماء البنوك المصرية التي تتعامل مع الفوركس وخاصة ببطاقات هذه البنوك
بكدة هتكونو قدمتم خدمة كبيرة للاعضاء ووفرتم عليهم جهد وعناء البحث والبهدلة وخاصة في مصر

أ.نادر غيث
14-05-2017, 11:53 PM
شكرا جزيلا لكم
طيب ممكن تساعدونا وتضعوا اسماء البنوك المصرية التي تتعامل مع الفوركس وخاصة ببطاقات هذه البنوك
بكدة هتكونو قدمتم خدمة كبيرة للاعضاء ووفرتم عليهم جهد وعناء البحث والبهدلة وخاصة في مصر

اهلا ابو علي
افضل البنوك في التعامل : هي الاهلي المصري - بنك مصر - العربي الافريقي - الاهلي اليوناني - الاهلي المتحد - عودة - الامارات دبي الوطني - سي اي بي - اتش اس بي سي.

و ياريت تعمل زيارة للموضوع ادناه حيفدك جداً باذن الله

هام لكل متداول طرق الايداع لشركات الفوركس (https://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=54789)

تحيتي

محسن
26-04-2020, 07:19 PM
السلام عليكم وكل عام وانتم بخير جميعا
التعليقات والردود قديمة من 2013 احنا دلوقتي في 2020
ما هو البنك الذي يتم اصدار فيزا سحب وايداع من شركات الفوركس
البنك الاهلي المصري ام بنك مصر
وشكرا .

FXCommission.com
26-04-2020, 09:50 PM
السلام عليكم وكل عام وانتم بخير جميعا
التعليقات والردود قديمة من 2013 احنا دلوقتي في 2020
ما هو البنك الذي يتم اصدار فيزا سحب وايداع من شركات الفوركس
البنك الاهلي المصري ام بنك مصر
وشكرا .

البنوك المصرية أوقفت التعامل مع شركات الفوركس منذ سنوات.

التعامل الان بالبنوك الالكترونية

نتللر

سكرل

Top Trader
27-06-2020, 12:06 PM
السلام عليكم
عندي حساب جاري بالدولار في البنك الاهلي المصري هل لو انا ذهبت للبنك وعملت طلب تحويل لحسابي في اف اكس دي دي هيقبل ولا يرفض

وهل مسموح بالايداع من الفيزا الخصم المباشر الحساب بالجنيه

خدمة العملاء
01-07-2020, 05:50 PM
السلام عليكم
عندي حساب جاري بالدولار في البنك الاهلي المصري هل لو انا ذهبت للبنك وعملت طلب تحويل لحسابي في اف اكس دي دي هيقبل ولا يرفض

وهل مسموح بالايداع من الفيزا الخصم المباشر الحساب بالجنيه

وعليكم السلام

البنك سيرفض مع اي شركات فوركس وبالمثل بالايداع عبر الفيزا.

الافضل التعامل عبر نتللر او سكرل

تحياتي

طًرُيٌـقْ اٌلِـفّوِرُكُسُ
17-08-2020, 08:21 PM
موضوع مهم وجميل جدا استاذ معاذ

sam-fx
05-10-2020, 09:07 AM
البنوك المصرية أوقفت التعامل مع شركات الفوركس منذ سنوات.

التعامل الان بالبنوك الالكترونية

نتللر

سكرل

ياريت تفدونا اكثر في الايداع و السحب و توفروا لنا اشخاص معتمدين ذو ثقه
تحياتي

خدمة العملاء
07-10-2020, 01:20 AM
ياريت تفدونا اكثر في الايداع و السحب و توفروا لنا اشخاص معتمدين ذو ثقه
تحياتي

اهلا ياغالي

التحويل من البنوك المصرية الي شركات الفوركس ممنوع نهائيا ، اما السحب علي البنوك الارضية متاح ولكن يفضل انه لا تسحب مبالغ كبيرة ، الافضل علي الاطلاق هو التعامل بالبنوك الالكترونية نتللر وسكرل وبيرفيكت موني

تحياتي