المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة مع شركة اكسنس

zogota
25-03-2013, 12:55 AM
انا عارف ان العنوان متكرر

وانا كلمت استاذ عمر علي التليفون وهو وعدني بحل المشكلة

ولكن انا مش هغلط في حد انا هعرض المشكلة ولم تم حلها هشكر الشركة ومش هعتذر لان انا مغلطش ومش هغلط

المهم

انا كنت معلق اوامر معلقة والسوق فتح علي جاب بس الغريب ان ارقام الاوامر المعلقه اتغيرت ومن حسن الحظ ان كنت واخد اسكرين لان كنت حاسس السوق هيفتح علي جاب فا قولت اخد اسكرين علشان لو حصلت حاجة ولولا الاسكرين دا مكنتش هعرف اثبت حقي

في الصورة زي ما هو واضح ان في امر معلق بيع يورو دولار من 1.2975 وامر معلق بيع يورو ين من 122.60

يعني السوق فتح علي جاب تحت معني كدا نا انا كسبان لان كنت موجود وقت افتتاح السوق وقفلت اليورو ين اللي فيه مشكلة هتظهر في الصورة القادمة ولكن اليورو دولار نفس المشكلة بس قفلت لوحدها علي خسارة

المشكلة في ان سعر الامر المعلق اتغير بدل ما هو بيع من 1.2975 اصبح بيع من 1.2947 واليورو ين بدل البيع من 122.60 اصبح من 122.45

في انتظار حل المشكلة لان المفروض انا طالع كسبان مش خسران ويتم تعويضي بالمكسب مش بحجم الخسارة

محمد سنوسي احمد
25-03-2013, 01:22 AM
انا مش متاكد اني فهمت حضرتك كويس بس اللي انا اعرفه لو السوق فتح علي جاب الاوردر لا ينفذ لان السعر لم يمر به اصلا بل تخطاه

omar@exnees
25-03-2013, 01:23 AM
السلام عليكم استاذ محمد .

انا كما قلت لك خارج المنزل و لست امام المنصة الان ولا اتابع حركة الاسعار الان فكما تعلم انا لا اتلقى حتى الاتصالات اليوم

على كل حال لقد ارسلت فورا تيكيت للقسم المختص و قاموا بالرد على على الفور بهذا

ان العملية رقم 63455851

و التى قام بها العميل رقم 118316

اغلقت بسبب وصول الحساب للمارجن ليفيل و ضربه للمارجن عند 30%

حيث وصل الحساب وقت الصفقة الى -225% اى درجة من درجات المارجن كول اسفل ال 30%

و بذلك تكون قد اغلقت بسبب نداء المارجن او المارجن كول يا استاذ محمد .

و للتأكد ارجو من سيادتك عمل الاتى :

افتح الهيستورى للصفقات

قم بالضغط على الصفقة كليك يمين

ثم اخترا comments او تعليقات

و انظر الى اليمين اذا كنت تستخدم اللغة الانجليزية فى المنصة

او الى اليسار اذا كنت تستخدم العربية

و سوف تجد بجانب كل صفقة تفاصيلها و لماذا اغلقت

انزل بالماس عند الصفقة التى تسأل عنها وسوف تجد الاتى بالنص :

so: -225.2%/-631.6/280.4
Formula:
(equity/margin) * 100
-631.6/280.4 * 100 = -225.2%
-225.2% is equity at that moment

و هذه المعادلة هى تبين لك لماذا اغلقت الصفقة حيث انها وصلت للمارجن كول .

استاذ محمد كما تعلم نحن لا نظلم احد ابدا و اذا غير واثق فى كلامى من فضلك ابعت هذه التفاصيل الى احد الخبراء الذين تعرفهم سواء هنا بالمنتدى ام فى اى مكان اخر

و اعطيه باسورد المستثمر و ليس باسورد حسابك

لكى يدخل بنفسه و يرى لماذا اغلقت هذه الصفقة .

انت تعلم جيدا انه اذا ظلمت او وقع عليك ظلم فأنا سأرد لك حقك فورا و اتمنى ان تكون واثقا فى ذلك وواثقا ان الشركة لا تأكل حق احد .

ولكن يا استاذ احمد صدقنى والله انا الان اطلعت بنفسى ووجدت فعلا ان الصفقة اغلقت على خسارة بسبب نداء المارجن ووصوله لاسفل من 30%

و المعادلة السابقة توضح لك .

شكرا للتواصل و مرحبا بك فى اى وقت

zogota
25-03-2013, 01:24 AM
انا مش متاكد اني فهمت حضرتك كويس بس اللي انا اعرفه لو السوق فتح علي جاب الاوردر لا ينفذ لان السعر لم يمر به اصلا بل تخطاه

لا ياباشا بيتفعل ومفهوش مشكلة وانا سالت قبل ما اعمل الاوردات استاذ عمر .. وبعدين انا قفلت صفقة اليورو ين ازي ؟! ما هي كان امر معلق برضة

zogota
25-03-2013, 01:26 AM
لالالالا بسبب مارجن كول ايه بس

الاوامر تفعلت من مناطق غير انا معلقها وحضرتك تقولي مارجن كول

دا واضحة وضوح الشمس حصل تلاعب في ارقام الاوردرات ولحسن حظي ان خدت اسكرين والسوق متوقف زي ما اكون قلبي حاسس والله

انا بايع من 2975 يتفعل من عند 2947 وحضرتك تقولي مارجن كول !!!

بايع من 122.60 يتفعل من 122.45 وحضرتك تقولي مارجن كول !!!

omar@exnees
25-03-2013, 01:33 AM
لالالالا بسبب مارجن كول ايه بس

الاوامر تفعلت من مناطق غير انا معلقها وحضرتك تقولي مارجن كول

دا واضحة وضوح الشمس حصل تلاعب في ارقام الاوردرات ولحسن حظي ان خدت اسكرين والسوق متوقف زي ما اكون قلبي حاسس والله

انا بايع من 2975 يتفعل من عند 2947 وحضرتك تقولي مارجن كول !!!

بايع من 122.60 يتفعل من 122.45 وحضرتك تقولي مارجن كول !!!

استاذ محمد ما ارفقته من صور لا يبين اى شئ !!

كما قلت لك الصفقة اغلقت بسبب المارجن كول ووصل الحساب ل-225%

ياريت زى ما قولت لحضرتك

قم بفتح الهيستورى

اضغط على الصفقة كليك يمين

اختار comments

ثم اقرأ لماذا اغلقت الصفقة

noty_100
25-03-2013, 01:34 AM
ياساتر يا جدعان علي الحجج مارجن ايه بس بيقولك الاوردر اتنفذ من مكان غير الللي هو كان حاطه والاسكرين قدامك اهو
علي فكرة نسيت تقول بسبب الاسبريد

zogota
25-03-2013, 01:35 AM
حضرتك لا يبين شئ ازي ..

ما الاوامر قدام حضرتك واضحة والاسعار واضح جدا ان هي اتغيرت انا منزل صورة كبيرة للمنصة وقت اجازة السوق وواضح جدا ارقام الاوامر المعلقة ومنزل صورة للخسارة وواضح جدا ان الاوامر اتنفذت من مناطق غير المناطق

حضرتك عايز توضيح ايه تاني اكتر من كدا ؟

zogota
25-03-2013, 01:36 AM
ياساتر يا جدعان علي الحجج مارجن ايه بس بيقولك الاوردر اتنفذ من مكان غير الللي هو كان حاطه والاسكرين قدامك اهو
علي فكرة نسيت تقول بسبب الاسبريد

الحمدلله ان لاقيت حد فهم الموضوع معايا انا قربت احس ان انا غلطان فعلا !!

omar@exnees
25-03-2013, 01:36 AM
استاذ محمد كما ذكرت لك اذا لا تريد التحقق بنفسك من بيانات الصفقة ولماذا اغلقت

قم بأعطاء الانفيستور باسورد و رقم الحساب لاحد اصدقائك او لخدمة العملاء هنا فى المنتدى لكى يتحقق من ذلك بنفسه اذا لم تكن تثق فى كلامى .

او ايضا يمكنك ان تسأل الدعم المباشر على صفحة الشركة و اعطائهم تلك البيانات مع رقم العملية لكى يقولوا لك ايضا لماذا اغلقت الصفقة ان لم تكن تثق فى كلامى .

omar@exnees
25-03-2013, 01:39 AM
يا استاذ محمد حسابك وقت الصفقة كان -225% وارجو ان تفتح الكومنتس للصفقة لترى بنفسك ذلك

الصفقة اغلقت اجباريا للوصول الى المارجن كول و ارجو التأكد بنفسك كما قلت لك

noty_100
طيب رقم العملية 63455851 زي الاسكرين اللي محطوط بس من 2975
ابعت تاني بقي للقسم المختص يا استاذ عمر اسالهم الصفقة دي كان محطوطلها امر معلق علي سعر كام

zogota
ياباشا بيانات ايه اللي انت عايزها بقول لحضرتك حصل تلاعب في اسعار الاوامر المعلقة ودا واضح جدا من الاسكرين

انا مستعد ادي الباسورد لـ اي حد من الادارة ويشوف بنفسه ان الاسعار اللي في الصورة اتغيرت

تاني علشان انا بتكلم في نقطة وحضرتك بتكلم في المارجن كول برضة

انا بايع من 2975 يتفعل من عند 2947

بايع من 122.60 يتفعل من 122.45

مال المارجن بتفعيل الاوامر من مناطق غير المناطق ؟!

zogota
25-03-2013, 01:41 AM
اساساا انا لو اتفعل الاوردات انا كسبان مش خسران علشان يضرب المارجن لكن الامر بتاع اليورو دولار لما اتفعل من 2947 اتقفل عند 2954 علشان كان بالسالب

وصلت لحضرتك المارجن ضرب ليه ؟!

zogota
25-03-2013, 01:50 AM
ارجو من الادارة التفاعل مع الموضوع ..

omar@exnees
25-03-2013, 01:52 AM
ياباشا بيانات ايه اللي انت عايزها بقول لحضرتك حصل تلاعب في اسعار الاوامر المعلقة ودا واضح جدا من الاسكرين

انا مستعد ادي الباسورد لـ اي حد من الادارة ويشوف بنفسه ان الاسعار اللي في الصورة اتغيرت

تاني علشان انا بتكلم في نقطة وحضرتك بتكلم في المارجن كول برضة

انا بايع من 2975 يتفعل من عند 2947

مال المارجن بتفعيل الاوامر من مناطق غير المناطق ؟!

حضرتك انا لست امام الاسعار الان كما ذكرت لك على الهاتف انا خارج المنزل , السوق طبيعي يفتح على سعر غير السعر الذى اغلق عليه و حضرتك صفقتك معلقة من يوم الجمعة كما قلت لى على الهاتف عند سعر و عندما افتتح السوق كان حسابك -225.2% و ضرب المارجن كول 30%

و ياريت حضرتك تفتح الهيستورى و تضغط على الصفقة كليك يمين ثم اختار comments وياريت تشوف المكتوب بجانب صفقتك و هتلاقى المعادلة دى

Formula:
(equity/margin) * 100
-225.2% equity

ياريت حضرتك تشوف كدة و تقولى لو المعادلة الحسابية دى موجودة ولا لا .

ثانيا لو حضرتك مش واثق فى كلامى ياريت تقول لاحد الخبراء ممن تعرفهم ان يفحص ذلك بنفسه و يأتيني بالرد من فضله .

هذه المعلومات انا اتيت بها حول وضع الصفقة و لماذا اغلقت و بياناتها عن طريق المراسلة المباشرة مع المختصين .

ياريت لو حضرتك مش واثق فى كلامى تفعل كما قلت لك .

zogota
25-03-2013, 01:55 AM
تالت مرة يا استاذ عمر

انا حاطط امر معلق

بايع من 2975 يتفعل من عند 2947

ليه تفعيل الاوامر المعلقة من اماكن غير الاماكن ؟!

ايه السبب ؟!! هل مسموح لحضرتكم تغيروا اماكن الاوامر المعلقة ؟!

لو في قانون كدا انا موافق يبقي انا غلطان لان دي الحاجة الوحيدة اللي هتقنعني ان الغلط مني

zogota
25-03-2013, 01:56 AM
انا قولت لحضرتك ان الصفقة ضربت مارجن هو انا مقولتش كدا ؟!

انا بتكلم عن تفعيل الاوامر من مناطق غير المناطق ؟!

الصفقة ضربت مارجن لما عكست لكن لو كانت ماشية صح كنت خرجت بمكسب مش خساره :)

zogota
25-03-2013, 02:04 AM
واضح ان استاذ عمر مش واخد باله ان انا منزل صورتين صورة للاوامر والسوق واقف وصورة للاوامر مع افتتاح السوق

يؤكد تغيير ارقام الاوامر

omar@exnees
25-03-2013, 02:11 AM
انا قولت لحضرتك ان الصفقة ضربت مارجن هو انا مقولتش كدا ؟!

انا بتكلم عن تفعيل الاوامر من مناطق غير المناطق ؟!

الصفقة ضربت مارجن لما عكست لكن لو كانت ماشية صح كنت خرجت بمكسب مش خساره :)

طيب يا استاذ احمد مهو انا مش جوه منصة حضرتك ...

انا ارفقت المشكلة للقسم المختص بذلك و كان هذا ردهم

من فضلك قم بالتأكد من الكومنتس على الصفقة و لماذا اغلقت و بياناتها

لو عثرت على تلك المعلومات بجانب الصفقة اذن حضرتك الصفقة اغلقت بسبب ذلك .... لا يوجد تلاعب او ما شابه يا استاذ محمد .. من فضلك كما قلت لك اعط باسورد الانفيستور و رقم الحساب لاحد اصدقائك من الخبراء ليتأكد بنفسه اذا لم تكن تثق فى كلامنا ..

الامر بسيط يا استاذ محمد , الصفقة التى اعطيتني رقمها اغلقت بفعل ال stop out 30%

من فضلك تأكد بنفسك او اسأل احد اصدقائك ان لم تكن واثقا فينا .

omar@exnees
25-03-2013, 02:13 AM
يا استاذ محمد ارجوك افهم .... طبيعي جدا ان يفتح السوق على اسعار غير التى اغلق عليها ..

مرة اخرى .

وضع طبيعي جدا ان يفتح السوق على اسعار غير التى اغلق عليها , الاسعار تتغير وقت اجازة السوق الاسبوعية يا استاذ محمد

zogota
25-03-2013, 02:16 AM
جميل جدا الاسعار تتغير ..

الاوامر المعلقه تتغير ليه ؟! يعني حاطط امر معلق بيع من 2975 الامر يتنفذ من 2947 ليه ؟! مالكم ومال الاوامر المعلقة ؟!

omar@exnees
25-03-2013, 02:20 AM
ان يفتح السوق على اسعار غير التى اغلق عليها هو امر طبيعي و دائما ما يحدث يا استاذ محمد نتيجة لتغير السعر فى اوقات الاجازة الاسبوعية .

بالنسبة لمشكلتك فالصفقة التى اعطيتنى رقمها قد اغلقت على stop out للمارجن و انا تأكدت بنفسى من ذلك الان .

و ارجو ان تتأكد حضرتك بنفسك ايضا بأتباع الاتى

افتح الهيستورى للصفقات

قم بالضغط على الصفقة كليك يمين

ثم اخترا comments او تعليقات

و انظر الى اليمين اذا كنت تستخدم اللغة الانجليزية فى المنصة

او الى اليسار اذا كنت تستخدم العربية

و سوف تجد بجانب كل صفقة تفاصيلها و لماذا اغلقت

انزل بالماس عند الصفقة التى تسأل عنها وسوف تجد الاتى بالنص :

so: -225.2%/-631.6/280.4
Formula:
(equity/margin) * 100
-225.2% equity

zogota
25-03-2013, 02:26 AM
شوفت بقا ان حضرتك مش فاهم انا بتكلم في ايه اساسا

انا عارف ان الصفقة اللي انا ادتهالك ضربت مارجن دا انا اساسا اللي قولت لحضرتك كدا في التليفون

انا بتكلم ان انا كنت حاطط اوامر معلقة تم التلاعب فيها وتغيرها من 2975 الي 2947

هبسطها اكتر

يعني حاطط امر معلق بيع من السعر دا الطبيعي لما السعر يعدي عليه يتفعل لا دا اتفعل من مكان تاني غير اللي انا كاتبه ع المنصه ومعلق عليه الامر

محمد سنوسي احمد
25-03-2013, 02:27 AM
انا اكرر ثانيه...الشركه كان يجب عليها الا تفعل امر مثل هذا اصلا لان السعر لم يمر به والموضوع يبقي انتهي....لاني عمري ما رايت شركه تفعل اوامر لم يمر عليها السوق......وبما ان السعر الذي كان فيه الامر المعلق قد تغير فالسبب يكون من الشركه..........المفروض الا تفعل الاوامر اصلا...............ويبقي الحال كما هو عليه....

zogota
25-03-2013, 02:30 AM
انا اكرر ثانيه...الشركه كان يجب عليها الا تفعل امر مثل هذا اصلا لان السعر لم يمر به والموضوع يبقي انتهي....لاني عمري ما رايت شركه تفعل اوامر لم يمر عليها السوق......وبما ان السعر الذي كان فيه الامر المعلق قد تغير فالسبب يكون من الشركه..........المفروض الا تفعل الاوامر اصلا...............ويبقي الحال كما هو عليه....

انا كلمت استاذ عمر يوم الجمعة قولتله في مشكلة في تعليق اوامر قبل نهاية السوق ولو فتح علي جاب قالي لا

المشكلة ان سعر الامر المعلق اتغييررررررر بدل ما كان 2975 اصبح 2947

دي المشكلة اللي انا عمال اتكلم معاه فيها من الصبح :D

محمد سنوسي احمد
25-03-2013, 02:36 AM
انا كلمت استاذ عمر يوم الجمعة قولتله في مشكلة في تعليق اوامر قبل نهاية السوق ولو فتح علي جاب قالي لا

المشكلة ان سعر الامر المعلق اتغييررررررر بدل ما كان 2975 اصبح 2947

دي المشكلة اللي انا عمال اتكلم معاه فيها من الصبح :D

ان عارف ان الغلط من الشركه....بس الغلط اساسا انها تفعل الاوامر اصلا والسعر لم يمر عليها.....تعال ابين لحضرتك ايه السبب

لانه بهذه الطريقه عند حدوث فجوه لابد ان تكسبب بنسبه 100%,,يمكن ان تضع امر معلق لاعلي وامر معلق لاسفل وبالتالي عند حدوث اي فجوه ستربح حتما وهذا ما لا يتخيله منطق.....ولا يمكن ان ترضاه الشركات علي نفسها.....

الذي اعرفه جيدا كما اعرف اسمي ان السعر اذا لم يمر عليه السوق يستحيل ان تتفعل الاوامر والا لو كان الامر كذلك لربح كل الناس من الفجوات بنسبه 100% وهذا خيالي

zogota
25-03-2013, 02:40 AM
ان عارف ان الغلط من الشركه....بس الغلط اساسا انها تفعل الاوامر اصلا والسعر لم يمر عليها.....تعال ابين لحضرتك ايه السبب

لانه بهذه الطريقه عند حدوث فجوه لابد ان تكسبب بنسبه 100%,,يمكن ان تضع امر معلق لاعلي وامر معلق لاسفل وبالتالي عند حدوث اي فجوه ستربح حتما وهذا ما لا يتخيله منطق.....ولا يمكن ان ترضاه الشركات علي نفسها.....

الذي اعرفه جيدا كما اعرف اسمي ان السعر اذا لم يمر عليه السوق يستحيل ان تتفعل الاوامر والا لو كان الامر كذلك لربح كل الناس من الفجوات بنسبه 100% وهذا خيالي

جميل انا سألت استاذ عمر في ان هل في مشكلة في تعليق اوامر قبل نهاية السوق قالي لا مفيش مشكلة مع الفجوات

وفعلا مفيش مشكلة لان كان معايا امر الاسبوع اللي فات تفعل ولكن كان امر هيدج

والاسبوع دا تفعل الامرين ولكن من مناطق غير المناطق اللي انا محددها وهو دا سبب المشكلة ان تم تغير اماكن الدخول علي الاوامر المعلقة من الشركة

المشكلة واضحة جدا مش عارف استاذ عمر مصمم ان هو يتكلم عن المارجن .. ما انا عارف ان الصفقة قفلت مارجن انا بتكلم ان تم تغير اسعار الاوامر المعلقة ليه ؟!

omar@exnees
25-03-2013, 02:44 AM
تالت مرة يا استاذ عمر

انا حاطط امر معلق

بايع من 2975 يتفعل من عند 2947

ليه تفعيل الاوامر المعلقة من اماكن غير الاماكن ؟!

ايه السبب ؟!! هل مسموح لحضرتكم تغيروا اماكن الاوامر المعلقة ؟!

لو في قانون كدا انا موافق يبقي انا غلطان لان دي الحاجة الوحيدة اللي هتقنعني ان الغلط مني

دلوقتى بس حضرتك عشان توضحلى الصورة اكثر ...

انت عندما تحدثت معى هاتفيا اخبرتنى ان صفقة اليورو ين اغلقت على ربح اذن لا مشكلة فيها الان .

ثم اعطيتني رقم عملية اليورو دولار وقلت لك اننى لست امام المنصات الان و لكن قمت بالاتصال بالمختصين و ابلاغهم الامر و جاء الرد ان حضرتك رقم العملية التى اعطيتني اياها اغلقت بسبب ال stop out

اما حضرتك الصفقة لماذا تفعلت على سعر اخر فكما تعلم الاسعار تتغير وقت الاجازة الاسبوعية فطبيعي ان يفتح السوق على سعر اخر غير الذى اغلق عليه

اما الفارق بين السعر عند تعليق الامر و فتح الامر المعلق عليه فهذا بفعل الاسليبيدج ( slippages ) وفقا للقوانين .

و ان لم تكن تعلم ما المقصود بالاسليبيدج فيمكننى ان اشرحه لك ان اردت , و كما تعلم اخى فأن الاسليبيدج ليس ضد المضارب , بل هو ضرورى جدا عند تعليق الاوامر او الاوردرات يعنى فيمكنه ان يحقق لك ربحا كبيرا جدا او خسارة كبيرة و هذا هو الاسليبيدج للاوامر المعلقة فى كل الشركات اخى محمد .

و الاسلبيدج هنا كان 28 نقطة على هذه الصفقة لانك كما ذكرت لى انك علقت الصفقة عند 1.2975 ثم اغلقت عند 1.2947

ارجو ان اكون قد وضحت الصورة لك

omar@exnees
25-03-2013, 02:46 AM
جميل انا سألت استاذ عمر في ان هل في مشكلة في تعليق اوامر قبل نهاية السوق قالي لا مفيش مشكلة مع الفجوات

والاسبوع دا تفعل الامرين ولكن من مناطق غير المناطق اللي انا محددها وهو دا سبب المشكلة ان تم تغير اماكن الدخول علي الاوامر المعلقة من الشركة

المشكلة واضحة جدا مش عارف استاذ عمر مصمم ان هو يتكلم عن المارجن .. ما انا عارف ان الصفقة قفلت مارجن انا بتكلم ان تم تغير اسعار الاوامر المعلقة ليه ؟!

فعلا مفيش اى مشكلة فى تعليق الاوامر يا استاذ محمد من اسبوع لاسبوع ...

ارجو ان تقرأ مشاركتى السابقة لتفهم ماذا اريد ان اقول لك ..

محمد سنوسي احمد
25-03-2013, 02:47 AM

واضح جدا ان الشركه مش عارفه بتعمل ايه..........ده انا بالطريقه ده ما اشتغلش طول الاسبوع واشتغل علي الفجوات بس ونسبه الربح 100%...................اعمل اوامر معلقه علي كل الازواج بيع وشراء قريب من السعر ب 5 نقاط واترك الهدف مفتوح ولو حدثت اي فجوه علي اي زوج نسبه الربح تكون 100%...................انا عايز حد يقنعني ان الامر ده ممكن تقبله الشركات

انا عارف ان الاستاذ عمر يتحدث في شئ اخر تماما............لكن ما اقصده انا اعتقد ان حضرتك فهمه جيدا ولا يمكن ان تقبله الشركات..............والا انا هشتغل في الاجازه بس ولازم اكسب

zogota
25-03-2013, 02:47 AM
دلوقتى بس حضرتك عشان توضحلى الصورة اكثر ...

انت عندما تحدثت معى هاتفيا اخبرتنى ان صفقة اليورو ين اغلقت على ربح اذن لا مشكلة فيها الان .

ثم اعطيتني رقم عملية اليورو دولار وقلت لك اننى لست امام المنصات الان و لكن قمت بالاتصال بالمختصين و ابلاغهم الامر و جاء الرد ان حضرتك رقم العملية التى اعطيتني اياها اغلقت بسبب ال stop out

اما حضرتك الصفقة لماذا تفعلت على سعر اخر فكما تعلم الاسعار تتغير وقت الاجازة الاسبوعية فطبيعي ان يفتح السوق على سعر اخر غير الذى اغلق عليه

اما الفارق بين السعر عند تعليق الامر و فتح الامر المعلق عليه فهذا بفعل الاسليبيدج ( slippages ) وفقا للقوانين .

و ان لم تكن تعلم ما المقصود بالاسليبيدج فيمكننى ان اشرحه لك ان اردت , و كما تعلم اخى فأن الاسليبيدج ليس ضد المضارب , بل هو ضرورى جدا عند تعليق الاوامر او الاوردرات يعنى فيمكنه ان يحقق لك ربحا كبيرا جدا او خسارة كبيرة و هذا هو الاسليبيدج للاوامر المعلقة فى كل الشركات اخى محمد .

و الاسلبيدج هنا كان 28 نقطة على هذه الصفقة لانك كما ذكرت لى انك علقت الصفقة عند 1.2975ثم اغلقت عند 1.2947

ارجو ان اكون قد وضحت الصورة لك

انا علقت الصفقة عند 2975 وهي فتحت عند 2947 ولا ليس اغلقت عند هذا السعر يعني الامر المعلق كان من عند 2975 وتم البيع من 2947 هذا ما اقصد يعني انتوا نفذتوا امر بيع من مكان غير اللي انا كاتبه في الامر المعلق

omar@exnees
25-03-2013, 02:51 AM
انا علقت الصفقة عند 2975 وهي فتحت عند 2947 ولا ليس اغلقت عند هذا السعر يعني الامر المعلق كان من عند 2975 وتم البيع من 2947 هذا ما اقصد يعني انتوا نفذتوا امر بيع من مكان غير اللي انا كاتبه في الامر المعلق

هذا بفعل الاسلبيدج 28 نقطة على هذه الصفقة يا استاذ محمد .

و كما تعلم فأن الاسلبيدج سلاح ذو حدين اما معك و يعطيك ارباحا كبيرة و اما يخصم منك نقاطا كثيرة و لكن ليس ضد المضارب .

وهو قانون فى جميع الشركات على الاوامر المعلقة

zogota
25-03-2013, 02:54 AM
هذا بفعل الاسلبيدج 28 نقطة على هذه الصفقة يا استاذ محمد .

و كما تعلم فأن الاسلبيدج سلاح ذو حدين اما معك و يعطيك ارباحا كبيرة و اما يخصم منك نقاطا كثيرة و لكن ليس ضد المضارب .

وهو قانون فى جميع الشركات على الاوامر المعلقة

يعني هو في قانون في شركات الفوركس بيحق للشركة ان هي تنفيذ الاوامر المعلقه علي مزاجها هي ؟!!

omar@exnees
25-03-2013, 02:57 AM
يعني هو في قانون في شركات الفوركس بيحق للشركة ان هي تنفيذ الاوامر المعلقه علي مزاجها هي ؟!!

يا استاذ محمد ما حدث معك طبيعي جدا نتيجة افتتاح السوق على سعر غير الذى اغلق عليه و الامر المعلق كان عند 1.2975 و تم تفعيله عند 1.2947 ( 28 نقطة اسليبيدج )

omar@exnees
25-03-2013, 02:59 AM
حضرتك يا استاذ محمد الاول عارف ان فى حاجة اسمها الاسليبيدج ؟ يعنى هل عندك دراية كاملة بهذا الامر ( الاسليبيدج على الاوامر المعلقة ) ؟؟

zogota
25-03-2013, 03:00 AM
28 نقطة اسليبيدج ايه بس يا جدعان حد يحضرنا الله يكرمكم

دول 28 نتقطة نصب يا استاذ عمر ؟!!

28 نقطة خسارة للعميل احسن ما يكسب

28 نقطة بـ 840 دولار يكسبهم ازي العميل لا يخسر 213 دولار احسن ما يكسب

انا حاطط امر معلق من 2975 ويتفعل من نقطة تاني خالص ويقولي 28 نقطة اسليبيدج

حسبي الله ونعم الوكيل .. في انتظار رد الادارة

محمد سنوسي احمد
25-03-2013, 03:01 AM
والله ياجماعه انا مش هكتب تاني في الموضوع وده اخر كلامي.....السعر لم يمر بالرقم 1.2975 لا تنفذ الصفقه اصلا............والانزلاق السعري هذا ينفذ في حالتين..............عندما تكون الصفقه مفتوحه بالفعل والسعر لم يمر ع الرقم هنا وقف الخساره او اخذ الربح يكون ع الرقم الجديد..................ولا يمكن ان يطبق الانزلاق السعري علي الاوامر المعلقه ابدا ابدا....وحتي لو نفذ علي الاوامر المعلقه....يستحيل ان يتم تنفيذها علي الاوامر المعلقه وقت الاجازه

بالصراحه الشركه غريبه جدا بهذا الشكل الصفقات لا تنفذ وانتهينا

omar@exnees
25-03-2013, 03:15 AM
والله ياجماعه انا مش هكتب تاني في الموضوع وده اخر كلامي.....السعر لم يمر بالرقم 1.2975 لا تنفذ الصفقه اصلا............والانزلاق السعري هذا ينفذ في حالتين..............عندما تكون الصفقه مفتوحه بالفعل والسعر لم يمر ع الرقم هنا وقف الخساره او اخذ الربح يكون ع الرقم الجديد..................ولا يمكن ان يطبق الانزلاق السعري علي الاوامر المعلقه ابدا ابدا....وحتي لو نفذ علي الاوامر المعلقه....يستحيل ان يتم تنفيذها علي الاوامر المعلقه وقت الاجازه

بالصراحه الشركه غريبه جدا بهذا الشكل الصفقات لا تنفذ وانتهينا

الاسلبيدج على الاوامر المعلقة عادي يا اخ محمد , كيف لا يكون ابدا هناك اسلبيدج على الاوامر المعلقة ؟

و بعدين نعم يكون ايضا وقت الاجازة فالسوق يفتح عند سعر غير الذى اغلق عليه نتيجة تغير الاسعار فى اوقات الاجازة

zogota
25-03-2013, 03:25 AM
عموما انا في انتظار رد اي شخص من الادارة ..

لان ما يحدث هي عملية نصب واضحة من الشركة لكي لا يكسب المتداول ..

وسوف اقول بعمل نسخة من هذا الموضع ونشرها في جميع المنتديات العربية

ولن يتوقف عند هذا الحد سوف اقوم بعمل موقع وانشر فيه مشاكل هذة الشركة

لان انا كما قولت لك المرة اللي فاتت يا استاذ عمر انا مش بحب المشاكل وانا لما كان المبلغ بسيط لم اقوم بعمل مشكلة ولا افتعلها

ولكن انا الان الحق معي حجج ملهاش اي لازمة لكي الموضوع ينام غير مقبوله

مرة المارجن وبعدها الاسلبيدج 28 نقطة ههههه

شئ عجيب وغريب لما انتوا مش عايزين حد يكسب من الجاب خلاص متفعلوش الاوامر اساسا لكن مش يبقي مسموح ان اي حد يكسب ويحصل بعد كدا تلاعب علشان الحساب يتمرجن ويقفل الصفقات زي ما هو مخطط ليه

omar@exnees
25-03-2013, 03:41 AM
عموما انا في انتظار رد اي شخص من الادارة ..

لان ما يحدث هي عملية نصب واضحة من الشركة لكي لا يكسب المتداول ..

وسوف اقول بعمل نسخة من هذا الموضع ونشرها في جميع المنتديات العربية

ولن يتوقف عند هذا الحد سوف اقوم بعمل موقع وانشر فيه مشاكل هذة الشركة

لان انا كما قولت لك المرة اللي فاتت يا استاذ عمر انا مش بحب المشاكل وانا لما كان المبلغ بسيط لم اقوم بعمل مشكلة ولا افتعلها

ولكن انا الان الحق معي حجج ملهاش اي لازمة لكي الموضوع ينام غير مقبوله

مرة المارجن وبعدها الاسلبيدج 28 نقطة ههههه

شئ عجيب وغريب لما انتوا مش عايزين حد يكسب من الجاب خلاص متفعلوش الاوامر اساسا لكن مش يبقي مسموح ان اي حد يكسب ويحصل بعد كدا تلاعب علشان الحساب يتمرجن ويقفل الصفقات زي ما هو مخطط ليه

يا استاذ محمد من فضلك لا داعى ابدا للتهديد لانه لا يجدى نفعا .

ثانيا يا استاذ محمد نعم صفقتك اغلقت على stop out و كما ذكرت لك دع احد الخبراء يفحص ذلك بنفسه من حسابك ان كنت لا تثق فى كلامى

ثانيا انت سألتنى عن الفارق الذى حدث بين تعليق الاوردر و تفعيله وانا ذكرت لك انه الاسلبيدج 28 نقطة على هذه الصفقة المعلقة من يوم الجمعة الماضى حتى اليوم .

على كل حال هذا ما حصلت عليه من المختصين . و قمت برفع المشكلة لقسم اخر و عمل فييد باك للقسم المختص لعلى مخطأ فى تقدير ما حدث معك و لكنهم طلبوا باسورد الهاتف الخاص بحضرتك لذلك يرجى ان تتفضل

بأرسال كافة تفاصيل العملية الى الايميل complaints@exness.com

مع باسورد الهاتف و رقم الحساب و رقم العملية .. و اذا كان هناك مشكلة بالفعل سوف يتم حلها لك اما اذا كان كما ذكرت لك سابقا فأعتقد ان هذا قانون سائد فى جميع الشركات .

اردت فقط مساعدتك و توضيح الامر لك ... اما التهديد فمن فضلك لا داعى له لانه لا يجدى نفعا و انت تعرف مدى خطورته .

شكرا جزيلا و اى سؤال او استفسار فلتتفضل فى اى وقت و اتمنى ان يكون فى الموضوع المخصص بعنوان ( هل لديك مشكلة مع exness ... تفضل بالدخول )

zogota
25-03-2013, 03:47 AM
بالنسبة للباسورد سوف ارسله لك في رسالة خاصة حتي ترفقه مع باقي المشكلة انا لا اجيد اللغة الانجليزية

اما بالنسبة لكلامي فا هو ليس بتهديد هذا حقيقة ما سوف اقوم بعمله حتي لا يقع احد في نفس المشكلة الخاصة بي لان انا صاحب حق وانا متاكد من كلامي

omar@exnees
25-03-2013, 03:51 AM
انا اخبرتك على الهاتف يا استاذ محمد عندما ذكرتلى تلك المشكلة و رغم وجودي بعيدا عن الكومبيوتر وقتها اخبرتك بأن الصفقة قد اغلقت بسبب ال stop out لانك ذكرت لى انك رأيت اللون الاحمر يطفو فى حسابك و اخبرتك وقتها حتى بدون ان ارى اى شئ ان هذا مارجن كول و لكن عندما تواجدت امام الجهاز عرفت ان صفقة حضرتك المعلقة حدث هذا الفارق بها نتيجة الاسلبيدج وكان 28 نقطة على هذه الصفقة , على العموم من فضلك راجع مشاركتى السابقة جيدا .

omar@exnees
25-03-2013, 03:55 AM
بالنسبة للباسورد سوف ارسله لك في رسالة خاصة حتي ترفقه مع باقي المشكلة انا لا اجيد اللغة الانجليزية

اما بالنسبة لكلامي فا هو ليس بتهديد هذا حقيقة ما سوف اقوم بعمله حتي لا يقع احد في نفس المشكلة الخاصة بي لان انا صاحب حق وانا متاكد من كلامي

حاضر سوف اقوم بعمل ذلك بنفسى ...

رغم ان هذا من اختصاص العميل صاحب المشكلة و ارجو ان تتفهم حضرتك ان هذا ليس تكليفا لاننى قلت لك ما رأيته و ما حصلت عليه من معلومات من المختصين اما اذا ترى مشكلة فهذا دور حضرتك ان تقوم انت بأرسال مشكلتك لهذا الايميل لانه مخصص للعملاء الذين واجهوا مشكلة ...

ولكن لان واجبى يحتم على مساعدتك و مساعدة الجميع سوف اقوم بذلك بنفسى و ارسل كافة التفاصيل وسوف اعود لك بالرد فى اقرب وقت ممكن عند الحصول عليه .

zogota
25-03-2013, 03:56 AM
انا بعتلك رسالة في كلمة مرور الهاتف

والجميل ان الاسلبيدج اللي بتقول عليه في صفقة اليورو ين كان 15 نقطة وفي صفقة اليورو دولار كان 28 يعني الشركة بتعمل اللي هي عايزه تفعل اوامر من مكان غير بتاعها وتقولك الاسلبيدج

عموما انا بعتلك الباسورد اللي حضرتك طلبته وفي انتظار الرد بتاعك ورد الادارة

zogota
25-03-2013, 03:57 AM
حاضر سوف اقوم بعمل ذلك بنفسى ...

رغم ان هذا من اختصاص العميل صاحب المشكلة و ارجو ان تتفهم حضرتك ان هذا ليس تكليفا فهذا دور حضرتك ان تقوم انت بأرسال مشكلتك لهذا الايميل لانه مخصص للعملاء الذين واجهوا مشكلة ...

ولكن لان واجبى يحتم على مساعدتك و مساعدة الجميع سوف اقوم بذلك بنفسى و ارسل كافة التفاصيل وسوف اعود لك بالرد فى اقرب وقت ممكن عند الحصول عليه .

شكرا لك علي تعبك معانا ..

omar@exnees
25-03-2013, 04:01 AM
انا بعتلك رسالة في كلمة مرور الهاتف

والجميل ان الاسلبيدج اللي بتقول عليه في صفقة اليورو ين كان 15 نقطة وفي صفقة اليورو دولار كان 28 يعني الشركة بتعمل اللي هي عايزه تفعل اوامر من مكان غير بتاعها وتقولك الاسلبيدج

عموما انا بعتلك الباسورد اللي حضرتك طلبته وفي انتظار الرد بتاعك ورد الادارة

مرة اخرى هذا من اختصاص العميل صاحب المشكلة و ارجو ان تتفهم حضرتك ان هذا ليس تكليفا لاننى قلت لك ما رأيته و ما حصلت عليه من معلومات من المختصين اما اذا ترى مشكلة فهذا دور حضرتك ان تقوم انت بأرسال مشكلتك لهذا الايميل لانه مخصص للعملاء الذين واجهوا مشكلة ...

ولكن انا سوف اقوم بعمل هذا بنفسى لكى اساعدك فقط و ارجو تفهم ذلك .

omar@exnees
25-03-2013, 04:08 AM
لقد قمنا الان بأرسال الشكوى للمختصين وسوف اخبرك بالرد قريبا

zogota
25-03-2013, 04:09 AM
في انتظار الرد .. وشكرا علي مجهودك

omar@exnees
25-03-2013, 04:11 AM
استاذ محمد لقد قمنا بعمل فييد باك للمشكلة و ارجو من حضرتك متابعة الامر من هنا https://www.exness.com/member/feedback

سوف تتلقى الردود من المختصين على هذا اللينك بعد ان تدخل الى حسابك .

عند الرد عليك وفى حالة عدم اتقانك للانجليزية يمكنك ارسال رسالة خاصة الى بالرد وسوف اقوم بترجمتها و شرحها لك

zogota
25-03-2013, 01:14 PM
اتمني لو احد من الادارة ويكون فاهم اكتر مني يشاركنا المشكلة ويقولنا الغلط فين

دائم السيف
25-03-2013, 02:15 PM
خليك كول يا اخى واهلا بك في عالم الفوركس الان بكل بساطة لا يوجد جهة تحاسب الشركات في ما يحصل داخل الشركة البرامج وما خفي كان اعظم تحياتى لك والله يعوض عليك

omar@exnees
25-03-2013, 02:21 PM
الاستاذ محمد zogota

لقد ارسلت لى رسالة خاصة بها الرد الذى وصلك من القسم المختص وكان الرد من القسم المختص كالاتى :

Order #63455851 was opened at the market opening on 21st of March after the gap.
According to the regulations of gap execution(EXNESS - FOREX - Contract specifications (https://www.exness.com/forex/specifications)), for all pending orders that are executed during the first three 3 hours after the opening of trading on a particular Forex instrument, as well as for other instruments (CFD, Futures, etc) the following rule applies: when the level of the order falls into the price gap, orders are executed on the appropriate side of the Bid or Ask price of the first quote after the gap.

In this case first available price was 1.29474, order was executed with slippage.

Thus, no execution or quotation errors of any kind during this order processing were found.

May i remind you that slippages are not set up against trader, it is necessary measure when dealing with pending orders.

They may cause extra loss in case of SL, pending stop orders and extra profit in case of TP, pending limit orders

و قمت بترجمته لك و توضيحه لك و هذا هو ردى

السلام عليكم يا استاذ محمد .

أأسف لما حدث لك ولكن هل من الممكن يا استاذ محمد ان تتفهم ما حدث معك جيدا و بشكل احترافى كما هعدتك ؟

شوف صديقي العزيز

انت كما تعلم ان قوانين الاسليبيدج موجودة فى اى شركة فوركس و هى فى مصلحة العميل و ليس ضده لانه ممكن يربحك نقاط كثيرة جدا عند افتتاح السوق و ممكن يخسرك نقاط اكتر .

ما حدث معك بالضبط و هو ما جاء فى الرسالة

ان هذه الصفقة

قد فتحت

وفقا لقانون الصفقات المعلقة خلال الساعات الثلاث الاولى من افتتاح السوق (EXNESS - FOREX - Contract specifications)

بعد افتتاح التداول على العملات بوجه الخصوص، فضلا عن غيرها من الصكوك (CFD، المستقبلية، الخ) القاعدة التالية تطبق:

عندما يكون مستوى الاوردر يقع في الفجوة السعرية او ما يعرف بال ( gap ) ، الأوامر يتم تنفيذها على الجانب المناسب من المزايدة أو سعر الطلب من الاقتباس الأول بعد الفجوة

وفقا لذلك فأن السعر الذى كان متاحا 1.29474 فتم تنفيذها مع الاسليبيدج

وبالتالي، لا توجد اخطاء فى التنفيذ أو أخطاء من هذا القبيل من أي نوع .

و بالنسبة للاسليبيدج و حضرتك لم تصدقنى بالامس فهذه القاعدة المعروفةالتى تقول

slippages are not set up against trader, it is necessary measure when dealing with pending orders.

They may cause extra loss in case of SL, pending stop orders and extra profit in case of TP, pending limit orders

و مفادها ان الاسليبيدج ليس ضد المضارب , بل يمكن من خلاله عمل ارباح عالية جدا او خسائر .

ارجو ان اكون قد وضحت لك الصورة اخى محمد .

اذا لديك اى سؤال او استفسار اخر فلتتفضل فى اى وقت

zogota
25-03-2013, 02:30 PM
فيه سعر موجود عالمنصة كان ممكن تفتحولي صفقتي المعلقة منه بدل ما تفتحولي صفقتي فالسعر البعيد جدا دا واللي ادى لنداء المارجن كول

omar@exnees
25-03-2013, 02:43 PM
فيه سعر موجود عالمنصة كان ممكن تفتحولي صفقتي المعلقة منه بدل ما تفتحولي صفقتي فالسعر البعيد جدا دا واللي ادى لنداء المارجن كول

حضرتك قرأت ترجمتى يا استاذ محمد جيدا ؟

من فضلك اقرأها مرة اخرى بتمعن فسوف تجد هذه الجملة ( الأوامر يتم تنفيذها على الجانب المناسب من المزايدة أو سعر الطلب من الاقتباس الأول بعد الفجوة و وفقا لذلك فأن السعر الذى كان متاحا 1.29474 فتم تنفيذها مع الاسليبيدج وبالتالي، لا توجد اخطاء فى التنفيذ أو أخطاء من هذا القبيل من أي نوع . )

اكيد حضرتك فاهم كويس الاليبيدج لما احسبه من خبرتك وواثق فى انك تفهم معنى كلامى .

بالتوفيق لك و اذا لديك اى سؤال او استفسار اخر فلتتفضل فى اى وقت و كما تعلم فأذا كان لك حق و كان هناك خطأ غير مقصود من الشركة رغم ان هذه الاخطاء قد انتهت بالفعل و الحمد لله كنت سوف اسهر عليه حتى اعيده لك ولكن كما رأيت هذه هى قوانين التداول بالاوامر المعلقة بعد افتتاح السوق ب 3 ساعات و هذا قانون سائد فى جميع شركات الفوركس وفقا للاسليبيدج .

zogota
25-03-2013, 02:49 PM
زي ما رديت علي حضرتك في الرسالة الخاصة تم مراسلة الدعم الاجنبي مرة اخري عن طريق احد الاصدقاء الذي كان يواجه نفسي المشكلة مع شركة اخري لن اكتب اسمها ولكن ذكرتها لك في رسالة خاصة وتم تعويضه من قبل الشركة

غشيم فوركس
27-03-2013, 03:51 PM
كلمة حق والله شاهد على كلامي
سبق وان حصلت ليا مشكله مع الشركة وتم حلها بواسطة الاخ عمر وتم تعويضي
فقط خذوا الامور بالهداوه ياجماعه :)

ABO SARA
07-04-2013, 05:14 PM
طمنونا مالجديد معكم بمشاكلكم
ناوي اخش اكسنس بقوة ومتردد طمنونا ياخوان