المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد فتح حساب كبير

ميرو البردان
24-06-2013, 02:04 PM
السلام عليكم والرحمة احلى شباب وبنات
اخوكم مروان, سوداني مقيم بالرياض- السعودية
اتاجر مده مناسبة لكن بحسابات عادية يعني ماتتجاوز تعاملاتي من السحب اكتر من10000$ بحسب قوانين الفيزا او قوانين السعودية ماعارف..
المهم الان حابي اتاجر بمبالغ معقولة علشان الربح يكون جيد ففكرت اني بداية افتح 100000$ مية الف وازيد تدريجيا كمان اذا لقيت الاوضاع مطمنة.
المشكلة في التالي:
بحسب قانون العمل في السعودية المفروض انو ماتستقبل فلوس من غير جهة العمل ولو استلمت بيتم استدعاءك للبنك وبتساءل عنها يعني شك اب روتيني بس المفروض يكون في سبب مناسب والمسالة ماتتكرر علطول..يعني مش كل شهر او اتنين حتحول برة مية الف وتستلم كمان.. دي المشكلة الاولى الي هي مسالة البنوك( انا بتعامل مع الراجحي اذا المعلومة مفيده)
ممكن اتفادى الموضوع ده عن طريق باي بال لان ماليها سقف ومفصولة عن الحساب. بس عندي الاشكال الاول انو باي بال في السعودية لاتصلح لسحب الاموال. يعني تودع او تتسوق بيها بس.الاشكال الثاني انو نادر بروكرز تعتمد ليك باي بال ك بايمنت باثواي وتكون مضمونة وعريقة تاتمنها على مبالغ نوعا ما كبيرة..(اذا عندكم بروكرز بتعملو لي عليها ريكومنديشن بليز وروني)

طبعا واحد من الحلول انو اتعامل مع اي واحد عندو سجل تجاري لان البنوك لاتسال الشركات ابدا عن تعاملاتا المالية.بس في الحالة دي حيكون اسم الحساب في البروكر برضو باسم المان ده الي هو صاحب السجل التجاري..وده موضوع ممكن يسبب عدم امان لو فهمتو علي..( اذا عندكم اي فكرة كمان تخلي الفكرة دي تمام ياريت توروني)
كلفت عليكم يا شباب سامحوني بس اتمنى من الادارة بحكم خبرتم و اخوانا المتخصصين في الاونلاين بايمنت والاعضاء من الشباب السعوديين او المقيمين في السعودية لو عندهم فكرة حل للموضوع..
وجزاكم الله الف خير

DZforex
24-06-2013, 02:20 PM
ياراجل المبلغ المعقول بالنسبة لك 100000 دولار
وزد على ذلك رح تزيد تدريجيا ...؟؟؟؟؟؟

انت تخاطر يا صاحبي ....

ميرو البردان
24-06-2013, 02:32 PM
لي يامان!!
الناس لي بتخاف كل الموضوع بروكر مضمون قدر المستطاع وفي مضمونين..وفي ناس بعرفم بيتاجرو بملايين الدولارات وهم ديل الناجحين..لكن يامان بي اخوي واخوي والف والفين مابتمشي لقدام..او بتمشي لاكن بعد زمن لو عندك كاش احسن تدخلو ماهو استثمار في النهاية لم يزيد راس المال بيزيد الربح..شكرا على مرورك ياغالي :1 (44):

amrmorasamir
24-06-2013, 02:48 PM
ربنا يوفقك يامروان ويجب التفكير فى شركه كويسه جدا قبل استثمار مبلغ كبير زى ده

DZforex
24-06-2013, 02:55 PM
لي يامان!!
الناس لي بتخاف كل الموضوع بروكر مضمون قدر المستطاع وفي مضمونين..وفي ناس بعرفم بيتاجرو بملايين الدولارات وهم ديل الناجحين..لكن يامان بي اخوي واخوي والف والفين مابتمشي لقدام..او بتمشي لاكن بعد زمن لو عندك كاش احسن تدخلو ماهو استثمار في النهاية لم يزيد راس المال بيزيد الربح..شكرا على مرورك ياغالي :1 (44):

و الله يا انا خايف عليك فقط لا غير

ميرو البردان
24-06-2013, 03:32 PM
[QUOTE=amrmorasamir;527172]ربنا يوفقك يامروان ويجب التفكير فى شركه كويسه جدا قبل استثمار مبلغ كبير زى ده[/Q

شكرا حبيبي ان شاء الله الامور تمام بس مشاكلي في الاجراءات فقط والا البروكرز ليسو سيئين كلهم ..ولو انو في مشاكل في الحسابات الاسلامية في بعضهم ... ولو عندك اقتراح لبروكر جربتو اكون لك شاكر...

ميرو البردان
24-06-2013, 03:34 PM
و الله يا انا خايف عليك فقط لا غير

حبيبي ان شاء الله يوم خوفك مايجي... انا شاكر لك جدا وتسلم كتير

خالوود
24-06-2013, 04:04 PM
السلام عليكم ورحمة الله.
اهلا بك يا اخي، بالنسبة للبروكر عندك FXDD و FXCM وOANDA غيرهم فانت تعامر بفلوسك، اللي هو مش مركت ميكر فهو يعطيك شارت قبيح ومنصة اقبح وهدا كدلك شكل من اشكال الاحتيال وخطير جدا.
الخلاصة اختر واحد من الثلاثة ويستحسن يكون تحت وصاية اف اكس ارابيا للزيادة في الامان.
وربنا يوفقك ولا تنس ادارة راس المال الصارمة.

Mido0o
24-06-2013, 04:22 PM
أعتقد ان فى حالة المبالغ الكبيرة سيكون بنك ducks Copy واحد من أفضل الخيارات .. لكن ايضا FXDD خيار جيد على ان يكون برعاية المنتدى لتتدخل الادارة فى حالة المشاكل.

ميرو البردان
24-06-2013, 04:27 PM
السلام عليكم ورحمة الله.
اهلا بك يا اخي، بالنسبة للبروكر عندك FXDD و FXCM وOANDA غيرهم فانت تعامر بفلوسك، اللي هو مش مركت ميكر فهو يعطيك شارت قبيح ومنصة اقبح وهدا كدلك شكل من اشكال الاحتيال وخطير جدا.
الخلاصة اختر واحد من الثلاثة ويستحسن يكون تحت وصاية اف اكس ارابيا للزيادة في الامان.
وربنا يوفقك ولا تنس ادارة راس المال الصارمة.

الله يجزاك الف خير بصراحه انا لي مده مع FXCM وجيدين جدا في الاجمال وفي احسن منها جين كابتال الام ودوكاسكبي ايضا كويس بس لما انتبهت انو بيعمل سوابز خليتم علطول بالاضافة لشبهة انو ماركت ميكر وموضوع قرض جر نفع..FXDD بصراحه ماجربتها ابدا..ولو انو ملاحظ هنا داخل المنتدى الشكاوى كتيرة نوعا ما منها بس من الخطا الحكم عليها قبل مانجرب فممكن والله تحت رعاية اخونا الفاضل اسامة عادل والنخبة الطيبة في اللجنة المشرفة على المنتدى انو ندخل معهم بمبلغ بسيط نجرب فيهو الشركة وكدا...
شكرا خالوود تسلم يامان
ايضا قرات على عجالة انو اي شركة في دولة اوروبية التامين على الحساب مايتجاوز 50000 يورو..هل صحيحه المعلومة دي؟؟

اتمنى يورونا رايهم الاخوة عندهم خبرة في التعاملات بمبالغ كبيرة من السعودية

ميرو البردان
24-06-2013, 04:36 PM
أعتقد ان فى حالة المبالغ الكبيرة سيكون بنك ducks Copy واحد من أفضل الخيارات .. لكن ايضا FXDD خيار جيد على ان يكون برعاية المنتدى لتتدخل الادارة فى حالة المشاكل.

شكرا ميدو حبيبي تسلم كتير..بس البنك مابيقبل حسابات اسلامية

هيثم
24-06-2013, 04:38 PM
اخى الفاضل انت تريد استثمار مبلغ فى سوق الفوركس قدره 100 الف دولار ولنفرض انك تريد الدخول فى سوق الفوركس بهدف 100 فى الميه سنويا وهذه نسبه جيده جدا جدا يصعب على محترف فوركس يتاجر سنين طويله ان يفعلها الا اذا كان متمكنا لدرجه كبيره فكم انت خبرتك فى هذه السوق دعنى اطرح عليك حلا اخر بدلا من 100 فى الميه سنويا اجعلها 50 فى الميه سنويا وابتعد عن الدخول فى الفوركس بهذا المبلغ صدقنى هناك العديد من المشاريع الناجحه التى تؤهللك لفعل هذه النسبه دون خسائر اوضياع راس المال مثلا لو معى هذا المبلغ اتاجر فى تجاره السيارات وساستطيع بعون الله ان اربح 50 فى الميه فى عام او عام ونصف على الاكثر اذا اشتغلت وانا هادئ البال ارجو ان تفكر فمجال مثل الفوركس روعته الحقيقيه الدخول بمبالغ صغيره وجعلها مبالغ كبيره وليس للدخول بهذا المبلغ تقبل تحياتى

ميرو البردان
24-06-2013, 05:19 PM
اخى الفاضل انت تريد استثمار مبلغ فى سوق الفوركس قدره 100 الف دولار ولنفرض انك تريد الدخول فى سوق الفوركس بهدف 100 فى الميه سنويا وهذه نسبه جيده جدا جدا يصعب على محترف فوركس يتاجر سنين طويله ان يفعلها الا اذا كان متمكنا لدرجه كبيره فكم انت خبرتك فى هذه السوق دعنى اطرح عليك حلا اخر بدلا من 100 فى الميه سنويا اجعلها 50 فى الميه سنويا وابتعد عن الدخول فى الفوركس بهذا المبلغ صدقنى هناك العديد من المشاريع الناجحه التى تؤهللك لفعل هذه النسبه دون خسائر اوضياع راس المال مثلا لو معى هذا المبلغ اتاجر فى تجاره السيارات وساستطيع بعون الله ان اربح 50 فى الميه فى عام او عام ونصف على الاكثر اذا اشتغلت وانا هادئ البال ارجو ان تفكر فمجال مثل الفوركس روعته الحقيقيه الدخول بمبالغ صغيره وجعلها مبالغ كبيره وليس للدخول بهذا المبلغ تقبل تحياتى

هيثم الله يسلمك ويخليك يالطيب وشكرا على احاسيسك...بس المية في المية على فكرة المحترفين بيدخلوها بسهولة مش بصعوبة في السنة..

كمان غريبة بصراحه فكرة انو ادخل بحساب بسيط...طيب افترض انو داخل ب5000$ وحققت 50% حقتك كل سنة انت عارف انت داير كم سنة عشان تصل لتارقت 50000$...20سنة!! من عمرك وحياتك. اذا انت بتسمي ده روعه انا بسميهو عذاب والله..ههههههههه طيب انا مش ممكن اعمل نفس النسبة بمعنى حاحافظ على المانجمنت رولز ونفس ال50% ربح سنوي حتكون عملت ربح 1000.000 بعد 20سنة..طيب مش احسن مليون من خمسين الف..لما تكون شغال بنفس القواعد والضوابط!! مافي فرق بين الاتنين الا بس لو حولت فلوسك على شركة نصابة وشفطتا وففففففف طارت..غير كده مافي مشاكل بل والعكس اغلب الشركات تعامل المحافظ الكبيرة باحترام وتقدير وتحد من تلاعباتها معاهم..
شكرا اخوي هيثم وياريت تشوف لي سيارة بليز من عندك وبنتحاسب :)

ياريت يفيدونا الاخوة الي عندهم خبرة بتحويل مبالغ كبيرة من السعودية اللله يجزاكم خير

ريان
24-06-2013, 06:14 PM
المبلغ كبير اخي العزيز ،، افضل الحلول ان كانت 100 الف هو فتح اكثر من حساب لوسيطين او اكثر واتمنى لك التوفيق

kingofnights
24-06-2013, 06:20 PM
دوكاسكوبى مضمونة للمبالغ الكبيرة
ربى معك

غشيم فوركس
24-06-2013, 06:22 PM
تقدر تسحبها يازول على دفعات ومافيه اي مشكله
وانا عندي سجل تجاري اذا تحب تحول عليه ماعندي مانع
ويبقى دورني وقتها حسيب لك السعوديه وام درمان كمان ههههههههههه

ربنا يوفقك حبيبي

ميرو البردان
24-06-2013, 07:31 PM
ريان وكينق اوف نايتز كلامكم مزبوط الله يجزاكم خير

غشيم يااخوي تخيل من اول ماشفت النك نيم حقك وقلبي حبك اصلا...هههههه خلاص انا بافتح باسمك الحساب في البروكر واديني توكيل على واحد من حساباتك الجارية وشيك مصدق..واول تريد تعكس علي بيب واحده بس انا الي حخلي ليك امدرمان..هههه الله يسلمك اخوي وشكرا عل المرور

شباب ياريت لو واحد حول قبل كده مبلغ كبير من السعودية يوريني..الله يجزاكم خير

هيثم
25-06-2013, 12:16 AM
هيثم الله يسلمك ويخليك يالطيب وشكرا على احاسيسك...بس المية في المية على فكرة المحترفين بيدخلوها بسهولة مش بصعوبة في السنة..

كمان غريبة بصراحه فكرة انو ادخل بحساب بسيط...طيب افترض انو داخل ب5000$ وحققت 50% حقتك كل سنة انت عارف انت داير كم سنة عشان تصل لتارقت 50000$...20سنة!! من عمرك وحياتك. اذا انت بتسمي ده روعه انا بسميهو عذاب والله..ههههههههه طيب انا مش ممكن اعمل نفس النسبة بمعنى حاحافظ على المانجمنت رولز ونفس ال50% ربح سنوي حتكون عملت ربح 1000.000 بعد 20سنة..طيب مش احسن مليون من خمسين الف..لما تكون شغال بنفس القواعد والضوابط!! مافي فرق بين الاتنين الا بس لو حولت فلوسك على شركة نصابة وشفطتا وففففففف طارت..غير كده مافي مشاكل بل والعكس اغلب الشركات تعامل المحافظ الكبيرة باحترام وتقدير وتحد من تلاعباتها معاهم..
شكرا اخوي هيثم وياريت تشوف لي سيارة بليز من عندك وبنتحاسب :)

ياريت يفيدونا الاخوة الي عندهم خبرة بتحويل مبالغ كبيرة من السعودية اللله يجزاكم خير
اخى لو حققت 50 فى الميه بسنه اكيد ربحك سيتزايد العام المقبل لاان المبلغ سيكبر واداره راس المال ستختلف ايضا ولن تحتاج الى 20 سنه كمان المبالغ الصغيره ستجعللك تتاجر بحريه اكثر بل وثقه عكس المبالغ الكبيره وللك فى النهايه مطلق الحريه لكن قبل الدخول اسئل نفسك عده اسئله ومنها
هل لدى استراتيجيه او طريقه اربح بها شهريا لمده تعدت ال 6 شهور ادحل جرب بحساب صغير حقيقى وليكن 1000 دولار وادخل بعقد ثابت وحقق الف نقطه قبل الدخول بمبالغ كبيره واسئل نفسك هل نجحت ام لا وعندها انت من سيقرر الدخول بهذه المبالغ واتمنى للك التوفيق وربنا يكرمك ان شاء الله

ميرو البردان
25-06-2013, 01:12 AM
اخى لو حققت 50 فى الميه بسنه اكيد ربحك سيتزايد العام المقبل لاان المبلغ سيكبر واداره راس المال ستختلف ايضا ولن تحتاج الى 20 سنه كمان المبالغ الصغيره ستجعللك تتاجر بحريه اكثر بل وثقه عكس المبالغ الكبيره وللك فى النهايه مطلق الحريه لكن قبل الدخول اسئل نفسك عده اسئله ومنها
هل لدى استراتيجيه او طريقه اربح بها شهريا لمده تعدت ال 6 شهور ادحل جرب بحساب صغير حقيقى وليكن 1000 دولار وادخل بعقد ثابت وحقق الف نقطه قبل الدخول بمبالغ كبيره واسئل نفسك هل نجحت ام لا وعندها انت من سيقرر الدخول بهذه المبالغ واتمنى للك التوفيق وربنا يكرمك ان شاء الله

الله يجزاك خير ولايحرمنا من امثالك هيثم..شكرا لاهتمامك حبيبي

خدمة العملاء
25-06-2013, 01:18 PM
السلام عليكم

اهلا بك اخي مروان ويارب دئما في افضل حال

فضلا نستأذنك بفتح موضوع بطلبك في قسم خدمة العملاء للمتابعة معك فيما تبحث عنه

الدعم الفني وخدمة العملاء (http://www.fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=16)

وكل عام وانتم بخير

ميرو البردان
25-06-2013, 03:32 PM
الله يجزاكم خير
بس عفوا منتدى خدمة العملاء يكتب لي خاص ومابلقى اي مواضيع في داخلو او يمكن فهمت غلط..]اريت تخلي لي لنك بالمكان فيه الموضوع لو مابكلف عليك...شكرا استاذي

م.جمانه
25-06-2013, 03:52 PM
الله يجزاكم خير
بس عفوا منتدى خدمة العملاء يكتب لي خاص ومابلقى اي مواضيع في داخلو او يمكن فهمت غلط..]اريت تخلي لي لنك بالمكان فيه الموضوع لو مابكلف عليك...شكرا استاذي

بتعمل موضوع جديد بقسم
الدعم الفني وخدمة العملاء (http://www.fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=16)