المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : فكرة مجنونة على الفجوات مع افتتاح السوق

على ابراهيم
06-07-2013, 03:29 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
وبه نستعين
طبعا دى فكرة مجنونة بس حبيت اااقولها بصوت عالى عشان اى افكار لما بتتنقاش اكيد بتفيد الجميع وعلى فكره ان نشرتها فى المنتدى هنا منذ سنة تقريبا بس حبيت انشرها تانى يمكن حد عايز يغامر ويجرب يججننننننن

ودى مضمون الفكرة

فى نهاية كل اسبوع كثير من الناس بتسأل وتتوقع هل سيحدث فجوة سعرية لعملة معينة فى بداية افتتاح السوق ولكن هل فكرت فى استغلال تلك الفجوات
هى مجرد فكره خطرت ببالى ولما درستها حبيت اشارك بيها
وهى فتح حسابين بس يكونوا بعيد عن الحساب الرئيسى وتكون الحسابات فى شركة بتقبل الايداعات الصغيرة زى انستا او exmarkets مثلا" وطبعا فى غيرهم كتيير ويكون ليها رافعة مالية كبيرة 1:1000 او 1: 800 زى الشركتين دول
هنعمل تجربة على حساب مصغر وطبعا ممكن نحسب نسبة مكسبها ونشوف نسبة ربحها كام من راس المال
تعالوا ندخل فى الحسابات هنعمل حسابين كل حساب بقيمة 10 دولار وطبعا لو فى بونص ممكن نودع 8 دولار وبعد البونص ال30% هيكونوا 10 برده وده اللى هنحتاجه للدخول بلوت النقطة ب دولار برافعة مالية 1 : 1000 او 1:800 لعملة الدولار ين او النيوزيلاندى دولار وهما اكتر عملتين هنجرب فيهم لانخفاض الهامش بتاعهم وسرعة حركتهم مع افتتاح السوق
تعالوا نعرف المهم
وهو امتى نعمل الصفقات بنعمل فى حساب صفقة شراء بقيمة 1 دولار للنقطة بهدف 30 بوينت والحساب الاخر صفقة بيع بهدف 30 بوينت ايضا
بس نفتح الصفقات دى فى اخر دقيقتين من اغلاق السوق وده طبعا عشان نحافظ على الرصيد ميتمرجنش قبل اغلاق السوق
تعالوا نحسب الاحتمالات
1 - الاحتمال الاول ان السوق يفتح على فجوة سعرية لاعلى وتكون حجم الفجوة اكبر من ال30 بوينت وبالتالى هتلاقى حساب صفقة الشراء اصبح 40 دولار والحساب الاخر اتمرجن والنتيجة ربح 40-20= 20 دولار اى 100% ربح من راس المال المودع فى الحسابين

2 - الاحتمال الثانى ان السوق يفتح على على فجوة سعرية لاسفل وتكون حجم الفجوة اكبر من ال30 بوينت وبالتالى هتلاقى حساب صفقة البيع اصبح 40 دولار والحساب الاخر اتمرجن والنتيجة هتكون نفس الربح 20 دولار

3- الاحتمال الثالث وهو ان السوق يفتح على فجوة صغيرة لاسفل او لاعلى ولاتصل الى ال30 نقطة او لايحدث فجوة من الاساس وبالتالى الصفقات مفتوحة بعد افتتاح السوق وونقوم وقتها بتحديد هدف لكل صفقة ويكون عدد نقاط الهدف هى عدد نقاط الاستوب لوز فى الصفقة الاخرى ونعمل نفس الموضوع فى الصفقتين وبكده هتكون الخسارة مجرد 3 بوينت وهى عمولة الصفقة فى الحساب اللى اتمرجن واللى هى اصلا مش خسارة بسبب ان البونص اللى على الحساب اللى اتمرجن دخلت كبوينت مكسب فى الحساب الاخر

ارجوا ان اكون وفقت فى شرح فكرتى وان يوفق الجميع فى صفقاتهم
وطبعا مكسب 100% فكرة مجنونة اكيد تستحق الجنان
هههههههههههه
بالتوفيق

kingofnights
06-07-2013, 08:19 PM
من واحد شغال بنفس الطريقة من فترة
مشكلة انستا انها مش بتديك غير 10% من ارباح الجاب
مشكلة اكس ماركت انهم بيقفلوا المنصة قبل اغلاق السوق ب 3-7 دقايق ولاد التيييت
هوت فوركس نفس المشكلة بيقفلوا المنصة قبل اغلاق السوق ب 3-7 دقايق برده ولاد تيييييت
جلورى حلوة بس مش مضمونة اوى
تريد فورت حلوة بس مفيهاش بونص
ياريت لو عندك شركات اخرى توضحهالنا
ومن الملاحظ محاربة الشركات لاى طريقة بها ارباح مضمونة

على ابراهيم
06-07-2013, 10:02 PM
من واحد شغال بنفس الطريقة من فترة
مشكلة انستا انها مش بتديك غير 10% من ارباح الجاب
مشكلة اكس ماركت انهم بيقفلوا المنصة قبل اغلاق السوق ب 3-7 دقايق ولاد التيييت
هوت فوركس نفس المشكلة بيقفلوا المنصة قبل اغلاق السوق ب 3-7 دقايق برده ولاد تيييييت
تريد فورت حلوة بس مفيهاش بونص
ياريت لو عندك شركات اخرى توضحهالنا
ومن الملاحظ محاربة الشركات لاى طريقة بها ارباح مضمونة
طبعا بالنسبة لانستا موضوع ال10 % ده فعلا صحيح بس هو بيديلك 10% مش من الربح هو ببيديلك ربحك بس لازم ميكونش اعلى من 10% من اجمالى ايداعاتك فى الحساب وحل ال10% ده عندى بس هبعتوهلك على الخاص :1 (101):
اما بالنسبة ل exmarkets تقدر تشتغل عليهاعادى المهم ان قبل مالمنصة تقفل وعلى العموم لو انت عارف انها بتقفل قبل الوقت ب 3 او 4 دقايق ممكن برده تيجى قبل اغلاق السوق ب 5دقايق وتعملها عادى مفيش مشكلة خصوصا انك عامل صفقة عكس صفقة
ودول بصراحة اللى اشتغلت عليهم على الفكرة دى

idriss5013
06-07-2013, 10:41 PM
فكرة ذكية اخي في إنتضار تجربتها على الديمو

MemO_KinG
06-07-2013, 11:03 PM
اعمل حساب توسيع الاسبريد يا باشا و لو ماتعملتش فجوة هاتخسر فرق السبريد

momobanker
06-07-2013, 11:20 PM

هى ممتازة بس يا باشا انا اشتغلت معاها رافعة 1:3000 ممتازة الصراحة

على ابراهيم
07-07-2013, 12:14 AM
اعمل حساب توسيع الاسبريد يا باشا و لو ماتعملتش فجوة هاتخسر فرق السبريد
طبعا اخى الكريم الشغل بالطريقة دى على اسبيرد ثابت والشركتين اللى ذكرتهم اسبيرد ثابت

idriss5013
07-07-2013, 12:20 AM
لكن في مشكلة النذبذب ممكن تمرجن الحسابين

MemO_KinG
07-07-2013, 12:24 AM
xemarkets سبريدها مش ثابت و بيتوسع
و انستا مش هاتفيدك فى الموضوع ده عشان الاتفاقية بتلغى الارباح

على ابراهيم
07-07-2013, 12:24 AM
لكن في مشكلة النذبذب ممكن تمرجن الحسابين
طبعا اخى كل طريقة مش هتثبت نجحها الا بالتجربة ولكن التذبذب فعلا هى اخطر مشكلة ولكن اذا كنت واثق بوجودك اما الشارت وقت افتتاح السوق ولم تحدث فجوة كبيرة تستطيع ان تعمل بالاحتمال الثالث وهو عمل هدف فى كل صفقة بعدد نقاط الاستوب لوز فى الصفقة الاخرى

على ابراهيم
07-07-2013, 12:26 AM
xemarkets سبريدها مش ثابت و بيتوسع
و انستا مش هاتفيدك فى الموضوع ده عشان الاتفاقية بتلغى الارباح
انا هبعتلك على الخاص بعمل ايه فى انستا عشان ميتلغيش ليه اى ارباح عندهم

challanger
07-07-2013, 12:32 AM
انا هبعتلك على الخاص بعمل ايه فى انستا عشان ميتلغيش ليه اى ارباح عندهم

اخي هل يمكن ان ترسل لي مالحل حتى لا تلغى اي ارباح في انستا؛رجاء

على ابراهيم
07-07-2013, 12:36 AM
اخي هل يمكن ان ترسل لي مالحل حتى لا تلغى اي ارباح في انستا؛رجاء
بعتلك اخى رسالة
وهبعتلك على طريقة كمان تكسب بيها اكتر من انستا بس بكره ان شاء الله عشان انا قايم دلوئتى
الشركة دى اصلا مصت دمى فلازم اخلص منها كل اللى فات مينفعش تكسب منهم الا لما تلف وتدور بس الحمد لله عوضت كل اللى فات
ههههههههههه

goggo
07-07-2013, 07:52 AM
بعتلك اخى رسالة
وهبعتلك على طريقة كمان تكسب بيها اكتر من انستا بس بكره ان شاء الله عشان انا قايم دلوئتى
الشركة دى اصلا مصت دمى فلازم اخلص منها كل اللى فات مينفعش تكسب منهم الا لما تلف وتدور بس الحمد لله عوضت كل اللى فات
ههههههههههه
انا خسرت في انيستا اكثر مما ربحت لذا ارجو ان تبعث لي الحل لموضوع اتفاقية الغاء الارباح و الطريقة دي كمان و بارك الله فيك

على ابراهيم
07-07-2013, 11:46 AM
انا خسرت في انيستا اكثر مما ربحت لذا ارجو ان تبعث لي الحل لموضوع اتفاقية الغاء الارباح و الطريقة دي كمان و بارك الله فيك
بعت لحضرتك على الخاص بالتوفيق وان كنت بأكد ان انستا لو بشتغل فيها ده بمبلغ صغير لسهولة السحب وخدمات مش موجوده فى الشركات الكبيرة انا اصلا بشتغل مع شركة فالكون بروكرز عن طريق البنك العربى الافريقى عشان هما ليهم حساب فى البنك العربى الافريقى هنا فى مصر وهى شركة موثقة ومعتمدة لكن انستا برده للامانة مش نصابة انا بشتغل معاهم من اول 2011 هما مش نصابين لكن بيتلككوه
هههههههههه
يعنى اى حاجى تديهم فرصة فى الاتفاقية انهم يخصمولك ارباح اوبونص بيخصموهم على طول واعد راسلهم هيقولك بند الاتفاقية ومفيش حاجة هتتحلل
لكن انا زى مابيقولوا بشتغل معاهم على عيبهم بمبلغ صعير لكن طبعا المبالغ الكبيرة خليك فى الشركات المحترمة اللى مفيش غبار عليها وان كنت من السنوات اللى اشتغلت فيها فى الفوركس بقول واتحدى مفيش شركة فوركس معندهاش مشاكل وجوجل موجوده هتلاقى مره اسبيرد بقى 20 نقطة ووقت الاخبار صفقات متنفذتش وحاجات كتيير كده
وبالتوفيق اخى