المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله خطيرة فى fxdd . ارجو حلها

forex killer
13-08-2013, 05:28 PM
السلام عليكم ورحمة الله

فتحت اليوم عقد بيع باوند دولار النقطة بواحد دولار ووضعت التارجت 30 بيب وستوب 40 بيب
جيت افتح المنصة علشان اشوف الصفقة لقيت الصفقة مغلقة على خسارة 75 بيب يعنى ازيد من الستوب ب 35 بيب
يعنى يبقى ازاى انا حاطط للصفقة ستوب وافتح الاقى الصفقة خسرانة حوالى ضعف الستوب !!!!!!!

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/3864_01376404025.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

ارجو حل المشكلة
تحياتى

amim15
13-08-2013, 05:45 PM
السلام عليكم
اعتقد ان هذا بسبب ان السعر تحرك 70 نقطة دفعة واحدة وكان اول سعر هو السعر الذي ضرب الاستوب لووز وبالتالي لم يتفعل الاستوب لوز الذي طلبته ولكن لزيادة الاطمئنان راسل الشركة وشوف لوج الاسعار لتتاكد

معاذ عودات
13-08-2013, 05:48 PM
اهلا فيك اخوي ،،
مثل ما قال الاخ amim15
عندما يتحرك السعر بشكل كبير ودون المرور بالستوب الي وضعته انت
يتم تنفيذ الستوب على السعر المتاح لديهم
وهذا معروف في جميع الشركات وليس في dd فقط

Mohamed Rabie
13-08-2013, 05:57 PM
نفس المشكلة حصلت معايا منذ قليل بردو كنت فاتح صفقه بيع ع الباوند دولار و كانت مكسب 30 نقطه ووضعت الأستوب عند نقطه الدخول و صعد السعر فجأة 80 نقطه ووجدت الصفقه قفلت على خسارة 50 نقطه ,, بس معقولة أستاذ معاذ السعر ممكن يتحرك 80 نقطه مرة واحده كده ؟!!!! دة أكيد بنك كبير فتح صفقه عكسيه لانه مش ممكن متداوليين عاديين مثلنا يحركوا السعر كده و بالسرعه دى ,, و شكرا ع الرد مقدما :1 (72)::1 (72)::1 (72):

forex killer
13-08-2013, 06:00 PM
اهلا فيك اخوي ،،
مثل ما قال الاخ amim15

طيب وفى الحالة ده يكون ايه فايدة الستوب اذا كانت الشركة مش بتنفذه
وانا كمتداول فى الحالة ده انا ممكن اتمرجن فى اى وقت عادى بحجة ان ده السعر المتاح لدى الشركة !!!!!!
امال يبقى ايه الفايدة لما الواحد يحلل السوق ويحط تارجت وستوب وفى الاخر برده يتمرجن انا المفروض احمى نفسى ازاى يعنى !!!!!

dream forex
13-08-2013, 06:08 PM
اهلا فيك اخوي ،،
مثل ما قال الاخ amim15

والله استاذ معاذ مع احترامى للشركات اللى بتعمل كده بس الشركات دى مؤسسات استغلالية
والدليل لو ان هما بيطبقوه فعلا" ان اغلاق الاستوب اللوز على اعلى سعر وده فعلا حقهم طالما بيشتغلوه مع اسعار البنوك
لكن علشان ده يبقى مقبول ليه الشركات دى مبتقفلش التيك بروفت على اعلى اسعر مش السعر المحدد فى الصفقة
يعنى لو افتضرنا صفقة الاخ صاحب الموضوع هى شراء بهدف 30 نقطة هل تتوقع انهم يقفلوه الصفقة على 75 بيب ربح
طبعا لاءءءءء
يبقى الكلاد ده ملوش غير كلمة ان الشركات دى استغلالية

forex killer
13-08-2013, 06:15 PM
والله استاذ معاذ مع للشركات اللى بتعمل كده بس الشركات دى مؤسسات استغلالية
والدليل لو ان هما بيطبقوه فعلا" ان اغلاق الاستوب اللوز على اعلى سعر وده فعلا حقهم طالما بيشتغلوه مع اسعار البنوك
لكن علشان ده يبقى مقبول ليه الشركات دى مبتقفلش التيك بروفت على اعلى اسعر مش السعر المحدد فى الصفقة
يعنى لو افتضرنا صفقة الاخ صاحب الموضوع هى شراء بهدف 30 نقطة هل تتوقع انهم يقفلوه الصفقة على 75 بيب ربح
طبعا لاءءءءء
يبقى الكلاد ده ملوش غير كلمة ان الشركات دى استغلالية

فعلا يا ااخى كلامك صحيح
لانى مرة قبل كده كنت فاتح صفقة قى بروكر اخر وكنت حاطط تارجت وستوب والسعر اتحرك حركة كبيرة وبرده الصفقة اتقفلت على التيك بروفت

وبعدين بالشكل ده انا كده معرض فى اى وقت انى اتمرجن بالرغم انى حاطط تارجت وستوب
لان السوق فى اى وقت ممكن يتحرك حركات كبيرة
يبقى ساعتها ايه فايدة التحليل والتارجت والستوب

معاذ عودات
13-08-2013, 06:28 PM
اهلا فيكم شباب ،،
هذه طبيعه المتاجره وقت الاخبار
ودائما وما زلنا نقول ونحذر من المتاجره وقت الاخبار
لان اكثر الاحيان تكون ضد المتاجر

الي يقول ما فائده الستوب لوز لو مش حيتنفذ عنده
الستوب لوز بتنفذ عادي في الاوقات العادي .. اما في الراليات ما اعتقد انو بفيدك بشي
لانو السعر يقفز ولا يمر على ستوبك

مصطفى محمد
13-08-2013, 06:28 PM
اخى الكريم قم بمراسلة الدعم الفنى للشركة وبما أن الخسارة كبيرة سيتم تعويضك ان شاء الله

اما بالنسبة للأخوة اللى بتقول ان الصفقات بتقفل على الهدف وعمرها ما بتقفل على اكتر منه

فـ دا مش حقيقى وانا حصلت معايا كتير ان الصفقة بتقفل بعدد نقاط يزيد عن المطلوب فى بعض الأحيان

يصل الفرق الى 10 نقاط والشركة عمرها ما سحبت الفرق

وف النهاية ربنا يبعد عن الجميع شبح الخسارة

abd elrhman
13-08-2013, 06:30 PM
بص اخي الكريم انا واجهتني نفس المشكله وكنت فاكر العيب من الشركه وزعلت جدا رحت رايح فلتح حساب مع دوكاسكوبي ولقيت نفس المشكله بالضبط وديه صوره للصفقتين اللي تم تجاوز الاستوب فيهم ولما كلمت البنك رد علي زي ما الاخ معاذ افادك بالظيط والله شركه ديدي لم اري اصدق منها ليس هناك فرق بينه وبين دوكاسكوبي الا الاسبريد فقظ والله علي ما اقول شهيد

forex killer
13-08-2013, 07:02 PM
اهلا فيكم شباب ،،
هذه طبيعه المتاجره وقت الاخبار
ودائما وما زلنا نقول ونحذر من المتاجره وقت الاخبار
لان اكثر الاحيان تكون ضد المتاجر

الي يقول ما فائده الستوب لوز لو مش حيتنفذ عنده
الستوب لوز بتنفذ عادي في الاوقات العادي .. اما في الراليات ما اعتقد انو بفيدك بشي
لانو السعر يقفز ولا يمر على ستوبك

اخى معاذ
هل لو كنت دخلت صفقة شراء باوند دولار وحاطط تارجت 30 بيب هل كانت الشركة هتعطينى مكسب 45 بيب زيادة لان السعر قفز ولم يمر على التارجت ؟؟

معاذ عودات
13-08-2013, 07:15 PM
اخى معاذ
هل لو كنت دخلت صفقة شراء باوند دولار وحاطط تارجت 30 بيب هل كانت الشركة هتعطينى مكسب 45 بيب زيادة لان السعر قفز ولم يمر على التارجت ؟؟

اهلا فيك
للاسف لا .. سيتم التنفيذ على الهدف وعلى السعر الي حددته انت
لانو في حال الهدف .. سيتم عرض السعر على البنك فبيوافق عليه .. لانو من مصلحته
انا في حال الستوب يتم عرضه على البنك فبيرفضه وبيعطيك السعر الجديد .. لانو من مصلحته كمان

فالبنك بينفذ على السعر الافضل له والي بيخدم مصلتحه
عشان هيك بيتنفذ بتصير المشكله

WaylDz
13-08-2013, 07:23 PM
لأن حسابك ليس ECN

michael thabet
13-08-2013, 07:54 PM
بص اخي الكريم انا واجهتني نفس المشكله وكنت فاكر العيب من الشركه وزعلت جدا رحت رايح فلتح حساب مع دوكاسكوبي ولقيت نفس المشكله بالضبط وديه صوره للصفقتين اللي تم تجاوز الاستوب فيهم ولما كلمت البنك رد علي زي ما الاخ معاذ افادك بالظيط والله شركه ديدي لم اري اصدق منها ليس هناك فرق بينه وبين دوكاسكوبي الا الاسبريد فقظ والله علي ما اقول شهيد

ولكن انا حصل معايا نفس المشكلة مع دوكاسكوبى ولكن قاموا برد الفرق

michael thabet
13-08-2013, 08:02 PM
لأن حسابك ليس ECN

كله زي بعضه

forex killer
13-08-2013, 08:10 PM
اهلا فيك
للاسف لا .. سيتم التنفيذ على الهدف وعلى السعر الي حددته انت
لانو في حال الهدف .. سيتم عرض السعر على البنك فبيوافق عليه .. لانو من مصلحته
انا في حال الستوب يتم عرضه على البنك فبيرفضه وبيعطيك السعر الجديد .. لانو من مصلحته كمان

فالبنك بينفذ على السعر الافضل له والي بيخدم مصلتحه
عشان هيك بيتنفذ بتصير المشكله

ياريت التوضيح اخى معاذ
ما مصلحة البنك فى خسارتى او مكسبى هو شركة غير مرخصة لها مصلحة فى خسارة او مكسب العملاء !!!
البنك يعتبر مزود اسعار للبروكر فاذا زود البنك البروكر بسعر 1.5478 فالبروكر سوف يقوم بغلق الصفقات التى لها تارجت او ستوب عند هذا السعر
اما اذا لم يزود البنك البروكر بهذا السعر لان السعر تحرك حركة مفاجئة فالطبيعى ان يغلق البروكر جميع الصفقات التى لها تارجت وستوب عند اقرب سعر يزوده به البنك
فكيف لم يغلق البروكر الصفقة على الستوب ويغلقها على التارجت فى حين انه لم يزود بالسعر اصلا من البنك

هذا يا اخى يعتبر كيل بمكيالين من الشركة والعمل ضد مصلحة العميل

abd elrhman
13-08-2013, 08:14 PM
ولكن انا حصل معايا نفس المشكلة مع دوكاسكوبى ولكن قاموا برد الفرق

والله يا استاذ مايكل ده اللي حصل وده رد البنك عليا بالضبط في الايميل

لقد قمت بتحليل الأوامر المرتبطة بالصفاقات المذكورة أسفله وكانت النتائج كالتالي
- تم نشر أخبار تخص معدلات الفوائد الامريكية يوم الإربعاء ٣١-٧ وكان لذالك تأثير علي العملات الرئيسية مع الساعة السادسة جي -أم -تي. على سبيل المثال سجل اليورو دولار إرتفاعا بخمسين نقطة في بعض الثواني.
- في هذه الحالات يكون تنفيذ اأوامر العملاء بطريقة الاول بالاول و تكون لأوامر الستوب لوس أولوية على الاوامر الأخرى.
- نضرا لهذه الاسباب، و بعد التأكد من صحة تنفيذ أوامركم مع الأطراف المعنية إستنتجنا أن تنفيذ الأمر 22557865 بإنزلاق ٤.١ نقطة و الأمر 22585635 بإنزلاق ٩.٦ نقطة صحيح

نشكركم علي تفهمكم و نحن تحت الخدمة

أمين
Best Regards

Dukascopy Support Team

يا ريت تقولي عملت ايه عشان يدفعوا الفرق وشكرا مقدما

معاذ عودات
13-08-2013, 08:32 PM
ياريت التوضيح اخى معاذ
ما مصلحة البنك فى خسارتى او مكسبى هو شركة غير مرخصة لها مصلحة فى خسارة او مكسب العملاء !!!
البنك يعتبر مزود اسعار للبروكر فاذا زود البنك البروكر بسعر 1.5478 فالبروكر سوف يقوم بغلق الصفقات التى لها تارجت او ستوب عند هذا السعر
اما اذا لم يزود البنك البروكر بهذا السعر لان السعر تحرك حركة مفاجئة فالطبيعى ان يغلق البروكر جميع الصفقات التى لها تارجت وستوب عند اقرب سعر يزوده به البنك
فكيف لم يغلق البروكر الصفقة على الستوب ويغلقها على التارجت فى حين انه لم يزود بالسعر اصلا من البنك

هذا يا اخى يعتبر كيل بمكيالين من الشركة والعمل ضد مصلحة العميل

اهلا فيك
البنك مش في نيته خسارتك ولكن هو بهمه مصلحته

البروكر ما بجيب الاسعار من نفسه .. انما بجيبها من البنك مباشره
طيب البروكر عنده سعر معين لما يعرضه على البنك عشان التنفيذ ..
البنك ما عنده هذا السعر فاكيد يعطيك افضل سعر متاح لديه

forex killer
13-08-2013, 08:47 PM
اهلا فيك
البنك مش في نيته خسارتك ولكن هو بهمه مصلحته

البروكر ما بجيب الاسعار من نفسه .. انما بجيبها من البنك مباشره
طيب البروكر عنده سعر معين لما يعرضه على البنك عشان التنفيذ ..
البنك ما عنده هذا السعر فاكيد يعطيك افضل سعر متاح لديه

تمام اخى معاذ
ما هو البروكر بياخد السعر من البنك وبناء عليه بينفذه على الصفقات اللى عنده
فاذا كان البروكر لم ياخذ السعر من البنك اصلا فكيف يقفل الصفقات على التارجت ويترك الصفقات التى لها ستوب عند نفس السعر
وبعدين يا اخى
الاخ عبد الرحمن حصلت معاه فى بنك دوكاسكوبى انزلاق سعرى فى خبر الفايدة اللى هو يعتبر من اكبر الاخبار تاثيرا على السوق
والانزلاق ده كان 5 بيب و10 بيب فى خبر تاثر بيه السوق 50 بيب فى ثوانى

اما فى حالتى السعر تحرك 70 بيب والشركة خسرتنى ال 70 بيب كلهم يعنى على اعلى سعر موجود
يعنى الانزلاق لو حصل عمره ما بيكون 35 بيب كاملين مرة واحدة
وكمان كاتبين الاولوية فى التنفيذ لاوامر الستوب مش لاوامر التارجت

فى فرق واضح اخى معاذ فى التعامل مع العملاء فى الشركتين
سواء من ناحية الانزلاق او الاولوية فى التنفيذ
يعنى البنك ملوش دخل بغلق الاوامر ..البنك يعطى الاسعار للبروكرز فقط

فياريت اخى معاذ المحاولة فى حل المشكلة

forex killer
13-08-2013, 08:48 PM
والله يا استاذ مايكل ده اللي حصل وده رد البنك عليا بالضبط في الايميل

لقد قمت بتحليل الأوامر المرتبطة بالصفاقات المذكورة أسفله وكانت النتائج كالتالي
- تم نشر أخبار تخص معدلات الفوائد الامريكية يوم الإربعاء 31-7 وكان لذالك تأثير علي العملات الرئيسية مع الساعة السادسة جي -أم -تي. على سبيل المثال سجل اليورو دولار إرتفاعا بخمسين نقطة في بعض الثواني.
- في هذه الحالات يكون تنفيذ اأوامر العملاء بطريقة الاول بالاول و تكون لأوامر الستوب لوس أولوية على الاوامر الأخرى.
- نضرا لهذه الاسباب، و بعد التأكد من صحة تنفيذ أوامركم مع الأطراف المعنية إستنتجنا أن تنفيذ الأمر 22557865 بإنزلاق 4.1 نقطة و الأمر 22585635 بإنزلاق 9.6 نقطة صحيح

نشكركم علي تفهمكم و نحن تحت الخدمة

أمين
Best Regards

Dukascopy Support Team

يا ريت تقولي عملت ايه عشان يدفعوا الفرق وشكرا مقدما

اخى عبد الرحمن انت فى الحالة بتاعتك تعتبر مقبولة شوية
يعنى فى خبر الفائدة الامريكية اللى هو يعتبر من اكبر الاخبار المؤثرة على السوق والسعر تحرك 50 بيب فى ثوانى
والبروكر بتاعك قفلك الصفقة على خسارة زائدة 4 بيب و9 بيب

انما فى الحالة بتاعتى هنا يعتبر مكنش فيه خبر تاثيره قوى على الباوند والسعر اتحرك حركة كبيرة
والشركة قفلتلى على اعلى سعر يعنى خسارة فوق الستوب 35 بيب كاملين

وبالتوفيق ان شاء الله

معاذ عودات
13-08-2013, 08:49 PM
تمام اخى معاذ
ما هو البروكر بياخد السعر من البنك وبناء عليه بينفذه على الصفقات اللى عنده
فاذا كان البروكر لم ياخذ السعر من البنك اصلا فكيف يقفل الصفقات على التارجت ويترك الصفقات التى لها ستوب عند نفس السعر
وبعدين يا اخى
الاخ عبد الرحمن حصلت معاه فى بنك دوكاسكوبى انزلاق سعرى فى خبر الفايدة اللى هو يعتبر من اكبر الاخبار تاثيرا على السوق
والانزلاق ده كان 5 بيب و10 بيب فى خبر تاثر بيه السوق 50 بيب فى ثوانى

اما فى حالتى السعر تحرك 70 بيب والشركة خسرتنى ال 70 بيب كلهم يعنى على اعلى سعر موجود
يعنى الانزلاق لو حصل عمره ما بيكون 35 بيب كاملين مرة واحدة
وكمان كاتبين الاولوية فى التنفيذ لاوامر الستوب مش لاوامر التارجت

فى فرق واضح اخى معاذ فى التعامل مع العملاء فى الشركتين
سواء من ناحية الانزلاق او الاولوية فى التنفيذ
يعنى البنك ملوش دخل بغلق الاوامر ..البنك يعطى الاسعار للبروكرز فقط

فياريت اخى معاذ المحاولة فى حل المشكلة

اهلا فيك اخوي ..
انا ما رح اصعب الامور
ورح نحاول نحللك اياها .. ابشر :)
افتح موضوع في قسم خدمه العملاء
وان شاءالله نراسل الشركه ونشوف التفسير بتاعهم

kingofnights
13-08-2013, 08:52 PM
الاسلبيدج موجود فى التنفيذ ولكنه له اتجاهين ايجابى وسلبى
فى بروركر ماركت ميكر محترم بينفذ لك على السعر اللى انت عاوزه و بيتحمل الفرق من جيبه
وفى بروكر مش ماركت ميكر بيسيبك للبنك و ده برده محترم بيديك الاسلبيدج زى مابياخده منك
اللى بيقول كلام غير كدة مع كامل احترامى بيدافع عن بروكر نصاب او معلوماته مغلوطة

abolila
13-08-2013, 08:55 PM
نصيحة لله
لا تفتح صفقات فى وجود اخبار قوية مع fxdd فى كل الاحوال راح تخسر
نصيحة مجرب
عوضك الله خيرا

forex killer
13-08-2013, 09:05 PM
اهلا فيك اخوي ..
انا ما رح اصعب الامور
ورح نحاول نحللك اياها .. ابشر :)
افتح موضوع في قسم خدمه العملاء
وان شاءالله نراسل الشركه ونشوف التفسير بتاعهم

شكرا لك اخى معاذ
تم فتح موضوع فى خدمة العملاء
واتمنى فعلا حل المشكلة
لان بالشكل ده البروكر لا ينصف العميل ويعمل ضد مصلحته

forex killer
13-08-2013, 09:08 PM
الاسلبيدج موجود فى التنفيذ ولكنه له اتجاهين ايجابى وسلبى
فى بروركر ماركت ميكر محترم بينفذ لك على السعر اللى انت عاوزه و بيتحمل الفرق من جيبه
وفى بروكر مش ماركت ميكر بيسيبك للبنك و ده برده محترم بيديك الاسلبيدج زى مابياخده منك
اللى بيقول كلام غير كدة مع كامل احترامى بيدافع عن بروكر نصاب او معلوماته مغلوطة

اهلا بك يا اخى
انا اللى حصل معايا ولا واحدة من الاتنين
يعنى الشركة مقفلتش على الستوب
ولا حتى الشركة بتسيبنى لسعر البنك يعنى لو السعر ستوب بتسيبه مفتوح ولو السعر تارجت بتقفله
وان شاء الله المشكلة تتحل مع الشركة لان فعلا لما فتحت المنصة اتفاجئت
تحياتى

forex killer
13-08-2013, 09:13 PM
نصيحة لله
لا تفتح صفقات فى وجود اخبار قوية مع fxdd فى كل الاحوال راح تخسر
نصيحة مجرب
عوضك الله خيرا

شكرا جزيلا لك اخى العزيز ابو ليلى
بس للعلم وقت صفقتى مكنش فيه خبر تاثيره قوى على الباوند فى مفكرة الاخبار
وحتى لو حصل وكان فيه خبر قوى المفروض ميحصلش اللى حصل ده ويحصل انزلاق سعرى 35 بيب لانه رقم كبير جدا
ولو حصل غير كده تبقى مسئولية الشركة
تحياتى

amim15
13-08-2013, 09:29 PM
السؤال اللي محتاج اجابة
ايه اللي حصل وخلي الباوند دولار يحصل له قفزة سعرية حوالي 70 نقطة في حين لم يحدث ذلك مع باقي العملات؟؟؟

خدمة العملاء
14-08-2013, 01:39 AM
اخي الفاضل

الصفقة كانت وقت اخبار ونحن نبهنا كثيرا عن اليات التداول وقت الاخبار وانها سلاح خطير ذو حدين

بل وقمنا بكتابة موضوع مخصوص وتثبيته في المنتدي حتي ننبه العملاء الكرام

بخصوص التنفيذ بيكون من افضل سعر وصل للشركة من البنك وقتها

حتي لو كان هذا ليس استوب ونفترض ان حسابك لا قدر الله كان حيمرجن وحيكون المارجن المحجوز هي 100 دولار مثلا

كنت ستجد انه سيكون مثلا 70 او 80 لان السعر المذكور لم يقرائه سيرفر الشركة لانه لم ياتي لها من البنك فتخطاه لينفذ اول سعر متاح

وصل للشركة من البنك

فضلا تابع اليات تنفيذ العقود من الرابط ادناه

اليات التداول و تنفيذ العقود مع اف اكس دى دى (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=31722)

dream forex
14-08-2013, 03:48 AM
اخي الفاضل

الصفقة كانت وقت اخبار ونحن نبهنا كثيرا عن اليات التداول وقت الاخبار وانها سلاح خطير ذو حدين

حتي لو كان هذا ليس استوب ونفترض ان حسابك لا قدر الله كان حيمرجن وحيكون المارجن المحجوز هي 100 دولار مثلا

كنت ستجد انه سيكون مثلا 70 او 80 لان السعر المذكور لم يقرائه سيرفر الشركة لانه لم ياتي لها من البنك فتخطاه لينفذ اول سعر متاح

وصل للشركة من البنك

اليات التداول و تنفيذ العقود مع اف اكس دى دى (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=31722)

معلش انا أسف صحيح انا مش صاحب الموضوع بس المفروض خدمة العملا تدرس الموضوع مش تدافع وخلاص
الصفقة اتفتحت الساعة 16:01 بتوقيت اف اكس دى والشمعة العجيبة اللى سعر طلع فيها كانت الساعة 17:00 بتوقيت اف اكس دى والاخبار المؤثرة كانت على الدولار الامريكى( مبيعات التجزئة وحديث برنانكى واسعار الواردات ) كانت الساعة 15:30 بتوقيت اف اكس دى فكيف بالله عليكم تبرر الاغلاق العجيب ده بان المتاجرة وقت الاخبار مخاطرة والا اعتبرنا ان اليوم كله بدال بيظهر فيه اخبار يبقى متحاسبش الشركة تقفل زى ماهى عايزه على اى سعر وتقولك بسبب الاخبار
كلامكم يبقى صح لو كان الخبر الساعة 17:00 واغلاق الصفقة فى نفس الوقت لكن بعدها بساعة ونص وتقولى اخبار :1 (71)::1 (71):

forex killer
14-08-2013, 09:30 AM
معلش انا أسف صحيح انا مش صاحب الموضوع بس المفروض خدمة العملا تدرس الموضوع مش تدافع وخلاص
الصفقة اتفتحت الساعة 16:01 بتوقيت اف اكس دى والشمعة العجيبة اللى سعر طلع فيها كانت الساعة 17:00 بتوقيت اف اكس دى والاخبار المؤثرة كانت على الدولار الامريكى( مبيعات التجزئة وحديث برنانكى واسعار الواردات ) كانت الساعة 15:30 بتوقيت اف اكس دى فكيف بالله عليكم تبرر الاغلاق العجيب ده بان المتاجرة وقت الاخبار مخاطرة والا اعتبرنا ان اليوم كله بدال بيظهر فيه اخبار يبقى متحاسبش الشركة تقفل زى ماهى عايزه على اى سعر وتقولك بسبب الاخبار
كلامكم يبقى صح لو كان الخبر الساعة 17:00 واغلاق الصفقة فى نفس الوقت لكن بعدها بساعة ونص وتقولى اخبار :1 (71)::1 (71):

شكرا لك على توضيحك اخى الكريم
لانه فعلا صفقتى لم تكن من الاساس وقت اخبار
ولا حتى بعد الصفقة كان فيه اخبار لها تاثير قوى على السوق
وان شاء الله المشكلة تتحل

forex killer
14-08-2013, 09:32 AM
اخي الفاضل

وصل للشركة من البنك

اهلا بيك اخى العزيز
انا عندى استفسار بسيط لو سمحت انا عايز اعرف يعنى ايه وقت الاخبار
انا صفقتى لم تفتح فى وقت به اخبار مطلقا حتى بعد فتح الصفقة كان لا يوجد اخبار فى المفكرة الاقتصادية لها تاثير قوى على السوق

ثانيا : لو كان ده انزلاق سعرى فكيف يكون الانزلاق اكثر من 35 بيب !!!!!
يوجد شخص عرض ما حدث له عند متاجرته فى وقت خبر الفائدة الامريكية مع بنك دوكاسكوبى وهو الاخ عبد الرحمن
وانه اثناء الخبر السعر تحرك اكثر من 50 بيب فى ثوانى وكان الانزلاق من 4 الى 9 بيب فقط
وكان رد الشركة عليه ان ده انزلاق سعرى وفى هذه الحالات تكون الاولوية لغلق صفقات الستوب لوس
واتقفلت الصفقة عنده بخسارة زائده قليلة جدا

ثالثا: اذا كان هذا اقرب سعر زود به البنك البروكر
فلماذا اذن اذا كان هذا السعر عبارة عن تارجت يغلقه لى البروكر عند سعر التارجت ولا يعطينى نفس ال35 بيب مكسب لان ذلك يعتبر انزلاق سعرى
والبنك لم يزود البروكر بهذا السعر من الاساس

فاذا كان الامر كذلك يا اخى فبذلك البروكر يعمل ضد مصلحة العميل ويبخس حقه سواء فى حالة الانزلاق السعرى الكبير جدا او فى حالة العدل و عدم العمل بنفس النظام على التارجت والستوب

معاذ عودات
14-08-2013, 09:59 AM
اهلا فيك اخوي ،،
انا شرحتلك اياها وخليتك تشوف خدمه العملاء عشان لو قدر يساعدك
او على الاقل نشوف جوابه
جوابه طلع مشابه لجوابي .. ونحن تعرضنا لبعض هذه المشاكل وكان الجواب نفسه
البروكر لا مصلحه له من خسارتك .. ولا هو المسبب لها ,,

بأمكانك ان تراسل الشركه ونحن سندعمك ان شاءالله

forex killer
14-08-2013, 10:12 AM
اهلا فيك اخوي ،،
انا شرحتلك اياها وخليتك تشوف خدمه العملاء عشان لو قدر يساعدك
او على الاقل نشوف جوابه
جوابه طلع مشابه لجوابي .. ونحن تعرضنا لبعض هذه المشاكل وكان الجواب نفسه
البروكر لا مصلحه له من خسارتك .. ولا هو المسبب لها ,,

بأمكانك ان تراسل الشركه ونحن سندعمك ان شاءالله

انا شاكر ليك اخى معاذ
بس لو كانت الاجابة من البروكر كذلك يبقى دى دى خيبت امالى وثقتى

لان هذا شىء ليس محتاج الى كثرة توضيح بل بالعكس هو شىء واضح
لان اذا البنك زود البروكر بهذا السعر فسوف يطبق على التارجت وعلى الستوب
واذا لم يزود بهذا السعر من البنك قسيطبق الانزلاق على التارجت وعلى الستوب
اما اذا كانت تفعل عكس ذلك ففى ذلك الحالة يعنبر عمل ضد مصلحة العميل وبشكل واضح

وده طبعا غير الانزلاق الكبير جدا الغير مفهوم مطلقا
لان الشركات المحترمة تقوم باغلاق الصفقات على اقل خسارة ممكنه من الانزلاق والاولوية فى الاغلاق تكون للاستوب وليس للتارجت

وشكرا لك على مجهودك اخى معاذ وعلى مجهود خدمة العملاء المبذول لمساعدة العملاء
وانا ارسلت استفسار للشركة وارجو فعليا الدعم من ارابيا لان بذلك عدم انصاف من البروكر للعميل

تحياتى

amim15
14-08-2013, 02:42 PM
انا كنت فاتح صفقة شراء علي الباوند وكنت واضع هدف 1.55000 ولكن عند حدوث هذا الانزلاق اغلقت الصفقة بزائد اكثر من 6 نقاط ويبدو ان هذا هو اول سعر اغلق عليه بعد 1.5500

amim15
14-08-2013, 03:09 PM
ادراج الملف للمشاركة السابقة بشكل اوضح

forex killer
14-08-2013, 08:59 PM
اتصل بى احد المندوبين من الشركة وكان الرد كالتالى :
ان الشركة غير مسئولة عن هذا الخطا ولا يمكننا التعويض

Badr
14-08-2013, 10:11 PM
انا كمان للأسف حصل معي نفس الأمر يوم 12 أغسطس
صحيح كنت شغال على حساب رصيدة صغير لكن خسرت 86% من الحساب ده بسبب ان الصفقة مقفلتش على المارجن المحجوز
و برضة كلمني من شوية حد من الشركة و قالي برضة ان السعر تحرك بشكل عنيف مرة واحدة و بالتالي قفل على السعر الموجود عندة

مصطفى محمد
14-08-2013, 10:35 PM
اتصل بى احد المندوبين من الشركة وكان الرد كالتالى :
ان الشركة غير مسئولة عن هذا الخطا ولا يمكننا التعويض

اخى الكريم سؤال بسيط بعد أذنك

هو محفظتك بتكسب بشكل كبير وانت عملت اكتر من مره سحب قبل كده ؟؟
وانا عارف ان مش من حقى اسألك بس بفكر فـ حاجه كده ;)

وعايز اعرف السيرفر اللى انت شغال عليه اسمه ايه

بيبقى مكتوب زى كده

FXDD-MT4 Live Server 6

مع اختلاف الرقم فقط علشان ان كان كده اطلب من الدعم الفنى يغير لك السيرفر جايز يجيب نتيجة