المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار هام جدا بخصوص التعارض بين التحليل الفنى والاخبار

mak213
23-08-2013, 03:42 PM
كنت عاوز استفسر من حضرتك عن سؤال
دائما تحليلى الفنى يكون صحيح ولكن تاتى بعض الاخبار لتعكس هذا التحليل والاخبار كثيره جدااا والفرق بين الخبر والاخر لا يتعدى 12 ساعه على نفس العمله ويكون الزوج لم يحقق ربع هدفه حتى وبتكوت حركته بطيئه
فما الحل ارجو الرد وشكرا جدا

wolf101
23-08-2013, 08:59 PM
انسي الاخبار اعتبرها مش موجوده
لو بتشتغل باهداف ضغيره يعني 15 الي 20 نقطة انته محتاج تفهم الخبر لكن اكبر من كده انسي الاخبار التحليل الفني يتفوق علي كل شي
بص في خبر بيكون كل اول جمعة من كل شهر ابتعد عن السوق في اليوم ده بالذات

mak213
23-08-2013, 10:53 PM
انسي الاخبار اعتبرها مش موجوده
لو بتشتغل باهداف ضغيره يعني 15 الي 20 نقطة انته محتاج تفهم الخبر لكن اكبر من كده انسي الاخبار التحليل الفني يتفوق علي كل شي
بص في خبر بيكون كل اول جمعة من كل شهر ابتعد عن السوق في اليوم ده بالذات

شكرا جدا اخى بس يعنى مثال بسيط من يومين تقريبا كان فى فى خبر اللى هو يسمى ب الfomc اعتقد غير اتجاه الدولار باوند من صاعد الى هاتبط ضد التحليل الفنى لانه كات اخترق ترند هابط

khal1d
24-08-2013, 10:52 PM
اخي الكريم
التحليل الفني ليس له قيمة في اوقات الاخبار خصوصا القوية منها، الارتكازات قد تكسر او تخترق، يعني لو حاب تعمل بالفني فقط دون الاساسي يجب عليك اختيار نقطة دخول واضحة قبل الخبر بساعتين على الاقل، ولو تحرك الزوج لصالح صفقتك حرك الاستوب لنقطة الدخول، بهذا تحجز ربحك ولو تحرك الزوج عكس نقطة الدخول وقت الخبر فلن تخسر شيئا
تحياتي

mostafabook
25-08-2013, 02:28 AM
و الله يا اخي انا عندي راي

انت لو داخل صفقه و الخبر جاي ضدك قدامك حل من الاتنين

يا تخرج من الصفقه و دا ال انا بفضله

با تخش هدج يعني صفقه عكس الصفقه ال مفتوحه و تاخد النقط بتاعت الخبر و بعدين صفقتك تكمل علي التحليل ( و الهدج خطر لازم تكون متدرب عليه وعارف الخبر وقوته ) :1 (34):

لا كن الخبر ممكن يغير التحليل خالص يعني ممكن يكسر ترند او يكسر فيبو و انت عارف بقي ساعتها مش ببقي عارف العمله راحه فين

لاكن لا تخاطر في دخول صفقه عكس خبر ما انا شخصيا لا افضل هذا و ولاكن اعتقد ان هناك اخبار قويه جدا ممكن تغير الاتجاه مش تغير تحليلك :1 (74)::1 (74):

لاكن لو الخبر جي في مصلحتك يبقي قشطه كمل عادي

كثير من الناس لا تتاجر مع الاخبار

و لازم قبل ما تخش الصفقه تحسبها كده و تشوف الاخبار و هل هدفك هيلحق يتنفذ قبلها و لا لأ

هذا من واقع خبرتي البسيطه :1 (74)::1 (74): و لكن الاخوه سيفيدونك اكتر
:1 (74)::1 (74):

mostafabook
25-08-2013, 02:38 AM
شكرا جدا اخى بس يعنى مثال بسيط من يومين تقريبا كان فى فى خبر اللى هو يسمى ب الfomc اعتقد غير اتجاه الدولار باوند من صاعد الى هاتبط ضد التحليل الفنى لانه كات اخترق ترند هابط

يا باشا انت بتتكلم ازاي خبر محضر الاجتماع الفيدرالي من اهم الاخبار علي الدولار ده خبر بيناقش مستقبل امريكا الاقتصادي كله مش عايزه ياثر علي العمله

انا قفشت منه بتاع 40 نقطه لوحده :1 (74)::1 (74):

لازم تقرا الموضوع ده

ملخص وتحليل لمحضر اجتماع الفيدرالي الامريكي (FOMC) الدولار سيد السوق .. (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=33892)

و اقراء الردرد و المناقشه ال في الموضوع :1 (74)::1 (74):

بالتوفيق اخي :1 (74):

am2012mar
25-08-2013, 10:14 AM
أخي لا تحليل فني ولا اخبار ......... كلو حكي فاضي ...... أهم شي ادارة راس المال (لوت مناسب لحسابك _ ستوب لوز.......)