المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عاجل بخصوص تحويل الاموال من بنك لبنك فى مصر

rtkwar
06-10-2013, 05:37 PM
عايز اعرف اما حد عايز يحول فلوس من بنك لبنك
يعنى مثلا حد عنده حساب فى البنك الاهلى وعايز يحول فلوس لحساب حد فى بنك الHSBC هل البنك بياخد رسوم على عملية التحويل دى؟وبتبقى كام فى المية او قد ايه؟

ياريت الرد يكون عاجل لانى محتاج اعرف ضرورى

أ.نادر غيث
06-10-2013, 10:59 PM
عايز اعرف اما حد عايز يحول فلوس من بنك لبنك
يعنى مثلا حد عنده حساب فى البنك الاهلى وعايز يحول فلوس لحساب حد فى بنك الHSBC هل البنك بياخد رسوم على عملية التحويل دى؟وبتبقى كام فى المية او قد ايه؟

ياريت الرد يكون عاجل لانى محتاج اعرف ضرورى

مساء الخير يا كوتش
انا مش مصري ، لكن طبعاً اكيد في رسوم هذا في الف باء البنوك ، وتختلف من بنك لاخر ..
لكن بما ان التحويل داخلي اعتقد تكون رمزية وليست مرتفعة كما لو كانت تحويلة خارجية ..
واحيانا لا يكون رسوم نهائي لو عايز تحول من مدينة لاخرى داخل نفس البنك ، اي لفرع اخر له ..

عموماً ان شاء الله الاخوة المصريين يجيبوك كام الرسوم ولو ما حدش أفادك اتصل بخدمة العملاء على البنك واستفسر ..
تقبل تحيتي

rtkwar
07-10-2013, 12:13 AM
مساء الخير يا كوتش
انا مش مصري ، لكن طبعاً اكيد في رسوم هذا في الف باء البنوك ، وتختلف من بنك لاخر ..
لكن بما ان التحويل داخلي اعتقد تكون رمزية وليست مرتفعة كما لو كانت تحويلة خارجية ..
واحيانا لا يكون رسوم نهائي لو عايز تحول من مدينة لاخرى داخل نفس البنك ، اي لفرع اخر له ..

عموماً ان شاء الله الاخوة المصريين يجيبوك كام الرسوم ولو ما حدش أفادك اتصل بخدمة العملاء على البنك واستفسر ..
تقبل تحيتي
والله ماقصرت ياابو بشار كان نفسى حد يرد النهاردة لانى رايح بكرة
وانا سمعت ان رسوم التحويل 2 فى المية ودى نسبة مرتفعة اوى وخصوصا لو هحول مبلغ كبير

أ.نادر غيث
07-10-2013, 12:37 AM
والله ماقصرت ياابو بشار كان نفسى حد يرد النهاردة لانى رايح بكرة
وانا سمعت ان رسوم التحويل 2 فى المية ودى نسبة مرتفعة اوى وخصوصا لو هحول مبلغ كبير

لا اعتقد ذلك ..
هي غالباً حتكون رقم محدد كرسوم ومثل ما قلت لك تختلف من بنك لاخر وحاجات رمزية ..
لكن النسبة ال 2% هذه ممكن لو كان المبلغ المحول قليل جداً مثال 300 ولا 500 جنيه ..

rtkwar
07-10-2013, 07:53 AM
لا اعتقد ذلك ..
هي غالباً حتكون رقم محدد كرسوم ومثل ما قلت لك تختلف من بنك لاخر وحاجات رمزية ..
لكن النسبة ال 2% هذه ممكن لو كان المبلغ المحول قليل جداً مثال 300 ولا 500 جنيه ..
يارب تكون كده فعلا ماتكونش 2 فى المية

rtkwar
07-10-2013, 03:22 PM
خلاص تمام كده سئلت وعرفت

Herr.Omar
07-10-2013, 04:49 PM
اخي الغالي يمكنك ايضا ان كان لديك فرع ل HSBC قريب ان تذهب اليه وتودع مباشر في حساب صديقك

هذا سيكون بدون اي عمولات وايضا سينزل المال في حساب صديقك في نفس الوقت