المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال للخبراء هل إستثمار مبلغ 50 ألف دولار داخل سوق الفوركس أمن كالبنوك أم لا

kingofnights
24-10-2013, 01:38 AM
السلام عليكم
الى السادة الخبراء وأصحاب الحسابات الكبيرة
هل إستثمار مبلغ مثل 50 ألف دولار داخل الفوركس أمن بهدف شهرى متوسط فى حدود 4-5 %
أم الأفضل شهادات البنوك والحصول تقريبا على 1% شهريا أمن ومضمون
واذا نويت تجربة العمل على حساب كبير بعقود صغيرة تعادل رافعة 1:1 الى 1:5 بحد أفصى هل ستنجح التجربة أم ستكلل بالندم فى نهاية الأمر
وما هى الشركة التى أطمئن لها واحول لها و تكون ثقة كالبنوك المحلية فكل الشركات الموجودة على الساحة والتى يقال انها كبيرة أشعر أنها مكان غير أمن للاستثمارات الكبيرة و90% من المتداولين حساباتهم 10 الاف و أقل ؟
أنا خبرتى فى السوق تؤهلنى للحصول على بعض النقاط الشهرية هذه النقاط لاتجدى نفعا مع الحسابات أقل من 50 ألف دولار وارباحها قليلة وأضطر للمخاطرة لتعظيم الارباح فتأتى الخسائر والكل عارف هذا ولكنى أشعر دائما انه طالما دخلت الاموال الى الميتاتريدر فأنت فى خطر دائم حتى تستعيدها مرة اخرى الى حسابك البنكى ولذلك خائف من هذه الخطوة فقط تكون ناجحة جدا وقد تفشل فشل كبير
أرجو المساعدة من اصحاب الخبرات و ممن كان لهم تجارب مع مبالغ كبيرة ويرجى العلم ان خبرتى فى السوق تتعدى الثلاثة أعوام و انا متفرغ تماما
أيضا لم أجد شركة كبرى و توفر حساب اسلامى
وأى شركة تلغى السواب وتدعى ان حسابها اسلامى غير امنة و لا أضمن التنفيذ فيها
أيضا لم اجد شركة توفر اسبريدات البنوك التى لا تتعدى 1 - 2 بيب على اغلب الازواج وفى نفس الوقت تلغى السواب

mhk720
24-10-2013, 02:37 AM
المبلغ كبير و لازم تفكر قبل ما تتاجر بيه
بس الواضح ان حضرتك رافض العمل ب الرافعه المالية
و لكن سوالى هل سترضى بربح 3٪ او 5٪ كما تقول
و بالنسبة لو كنت تنوى بالفعل المتاجرة بهذا المبلغ بالكامل الافضل البحث عن شركة كبيرة او الافضل بنك و فى بنك كانت الاعضاء بتسال عليه كتير هتلاقيه موجود فى قسم شركات الوساطة اعتقد ديسكوبى مش متذكر الاسم بس قريب من هذا
كن حريص يا اخى المبلغ ليس هين
ثانيا
ايداع الاموال فى البنوك وهو الايداع الخالى من المخاطر و لكن سوالى
هل 1 ٪ االا هتاخدهم من البنك حلاى ولا حرام
بالتوفيق

jamalscalper
24-10-2013, 03:21 AM
اخي اعرف واحد وهو من اكبر المتداولين وحتى اختير كافضل متداول مصطفى بلخياط يتداول على حساب كبير 5 ملايين دولار الشركه بالتمام البنك السويسري ديتاسكوبي
في امر انهم يعطون ضمانه بنكيه على ايداعات فوق 100 الف هده لم افهمها
http://www.dukascopy.com/swiss/french/forex/forex_trading_accounts/link/
لكن لا اعلم هل يعطوك حساب اسلامي بالحجم الدي تطلبه

kingofnights
24-10-2013, 04:29 AM
المبلغ كبير و لازم تفكر قبل ما تتاجر بيه
بس الواضح ان حضرتك رافض العمل ب الرافعه المالية
و لكن سوالى هل سترضى بربح 3٪ او 5٪ كما تقول
و بالنسبة لو كنت تنوى بالفعل المتاجرة بهذا المبلغ بالكامل الافضل البحث عن شركة كبيرة او الافضل بنك و فى بنك كانت الاعضاء بتسال عليه كتير هتلاقيه موجود فى قسم شركات الوساطة اعتقد ديسكوبى مش متذكر الاسم بس قريب من هذا
كن حريص يا اخى المبلغ ليس هين
ثانيا
ايداع الاموال فى البنوك وهو الايداع الخالى من المخاطر و لكن سوالى
هل 1 ٪ االا هتاخدهم من البنك حلاى ولا حرام
بالتوفيق

طبعا أقبل ب 5 % شهريا هى دى شوية ده لما تحسبها تراكمى يعنى أكتر من 80% سنويا
ده اللى يعرف يظبط نفسه انه متوسط ربحه الشهرى يكون فى حدود ال 5% ويبدأ ب 50 الف يعنى يعمل مليون دولار فى 3-4 سنين
5% ده حلم حضرتك مش حاجة بسيطة ماتستهينش بها

kingofnights
24-10-2013, 04:44 AM
اخي اعرف واحد وهو من اكبر المتداولين وحتى اختير كافضل متداول مصطفى بلخياط يتداول على حساب كبير 5 ملايين دولار الشركه بالتمام البنك السويسري ديتاسكوبي
في امر انهم يعطون ضمانه بنكيه على ايداعات فوق 100 الف هده لم افهمها
http://www.dukascopy.com/swiss/french/forex/forex_trading_accounts/link/
لكن لا اعلم هل يعطوك حساب اسلامي بالحجم الدي تطلبه

حضرتك اتاكدت ايزاى انو حساب مصطفى بلخياط مع دوكاسكوبى
لكن هو البنك صراحة تحفة و متخصص فى الفوركس وسويسرى ومحترم جدا وخدماته ممتازة لمن يبحث عن استثمار جاد و امن
شكرا اخى الكريم لا تحرمنا من مشاركتك

hemaya
24-10-2013, 05:09 AM
طيب واللي معاه طريقة تجيب 20% شهريا بمخاطرة شبه منعدمة ..

kingofnights
24-10-2013, 06:24 AM
طيب واللي معاه طريقة تجيب 20% شهريا بمخاطرة شبه منعدمة ..

يبقى ربنا يزيد ويبارك بس لو تنوه لنا عنها يبقى خير لك وثواب وصدقة جارية
لكن عامة مخاطرة و منعدمة الاتنين مع بعض دونت ميكس
انعدام المخاطرة هو فى الأصل تجنب المخاطرة

mahmoudfarid
24-10-2013, 06:44 AM
لو عايزني اعملك استراتيجية كويسة وتشوفها انا تحت امرك انا عامل استراتيجية بسيطة وهحقق ارباح كويسة اوي ان شاء الله منها هي فيها مخاطرة بس لأني داخل بحساب صغير انما حضرتك طالما هتدخل بحساب كبير زي دة لو حققت 20% او 30 % في الشهر دة حاجة ممتازة جدا جدا لو عايز حضرتك قولي وانا هعملك استراتيجية مرسومة وفيها كل الارقام والتفاصيل :)

hemaya
24-10-2013, 06:46 AM
يبقى ربنا يزيد ويبارك بس لو تنوه لنا عنها يبقى خير لك وثواب وصدقة جارية
لكن عامة مخاطرة و منعدمة الاتنين مع بعض دونت ميكس
انعدام المخاطرة هو فى الأصل تجنب المخاطرة

انا قلت شبه منعدمة

الفوركس يابني غدار زي البحر ملوش كبير

المراقب
24-10-2013, 09:47 AM
ماهي الاسترتيجية لو تكرمت

jamalscalper
24-10-2013, 02:31 PM
حضرتك اتاكدت ايزاى انو حساب مصطفى بلخياط مع دوكاسكوبى
لكن هو البنك صراحة تحفة و متخصص فى الفوركس وسويسرى ومحترم جدا وخدماته ممتازة لمن يبحث عن استثمار جاد و امن
شكرا اخى الكريم لا تحرمنا من مشاركتك

الله يبارك فيك ويبارك لك في رصيدك المحترم جدا
اخي هو حسابه 5 ملايين وهته اشتهرت كتيرا عنه حتى انه صرح بها ان حسابه ال 5 ومتوسط ارباحه 84 الف دولار في اليوم
وانا كنت سألته عن شركه etoro نصحني بالابتعاد عنها ونصحني ب dutascopy كونه يتداول معها فقط اي خياره الوحيد
للاسف في فيديو مفبرك فيه ندوه له مع فبركه بشعرات ايتورو كأنه يتعامل معها وهدا كان كله تضليل ما دفعني للتحقق
لك مني رساله عالخاص

kingofnights
24-10-2013, 03:02 PM
الله يبارك فيك ويبارك لك في رصيدك المحترم جدا
اخي هو حسابه 5 ملايين وهته اشتهرت كتيرا عنه حتى انه صرح بها ان حسابه ال 5 ومتوسط ارباحه 84 الف دولار في اليوم
وانا كنت سألته عن شركه etoro نصحني بالابتعاد عنها ونصحني ب dutascopy كونه يتداول معها فقط اي خياره الوحيد
للاسف في فيديو مفبرك فيه ندوه له مع فبركه بشعرات ايتورو كأنه يتعامل معها وهدا كان كله تضليل ما دفعني للتحقق
لك مني رساله عالخاص

هناك اشخاص كثير ممن لهم باع فى السوق وخبرتهم تتعدى ال 7 سنوات أجزموا بأن سوق الفوركس مثالى للاسكالبنج اوالحصول على عدد من النقاط 10 - 30 -50 بيب للصفقة وقد نوه الاستاذ مصطفى بلخياط لمثل هذا وانا ايضا من خلال خبرتى المتواضعى اوافق هذا الرأى تماما أما بالنسبة للسوينجات التى تتعدى مئات او احيانا ارى من يتحدث عن توصيات بألاف النقاط فهؤلاء الحالمون يهللون عندما تحق التوصية نقاط لا تتعدى المئة او 200 نقطة وعندما يبدأ السعر بالانعكاس يلقوا بحسابات الاخرون الى التهلكة ويختفوا ثم يعودوا من جديد بتوصيات جهنمية جديدة وهكذا
بالنسبة ايتورو هذه اصلا لا ترقى اصلا ليتم ذكرها عندما نتحدث عن الفوركس
بصراحة انا دوكاسكوبى عجبانى جدا جدا من زمان لكن انا منتظر انهم يردوا عليا بخصوص الحسابات الخالية من الفوائد وشوفت على موقعهم انهم بيضيفوا 5 دولار عمولة لكل مليون دولار اذا لغوا الفوايد وده يعتبر مبلغ زهيد جدا لانك لو بتاجر مثلا على اليورو يعنى كانهم بياخدو 5 دولار فى ال 8 ستاندرد يعنى 75 سنت فى اللوت الاستاندرد وده محصلش 0.10 بيب الشركات الخرى بتضيف 1-2 نقطة للحسابات الاسلامية

jamalscalper
24-10-2013, 04:56 PM
هناك اشخاص كثير ممن لهم باع فى السوق وخبرتهم تتعدى ال 7 سنوات أجزموا بأن سوق الفوركس مثالى للاسكالبنج اوالحصول على عدد من النقاط 10 - 30 -50 بيب للصفقة وقد نوه الاستاذ مصطفى بلخياط لمثل هذا وانا ايضا من خلال خبرتى المتواضعى اوافق هذا الرأى تماما أما بالنسبة للسوينجات التى تتعدى مئات او احيانا ارى من يتحدث عن توصيات بألاف النقاط فهؤلاء الحالمون يهللون عندما تحق التوصية نقاط لا تتعدى المئة او 200 نقطة وعندما يبدأ السعر بالانعكاس يلقوا بحسابات الاخرون الى التهلكة ويختفوا ثم يعودوا من جديد بتوصيات جهنمية جديدة وهكذا
بصراحة انا دوكاسكوبى عجبانى جدا جدا من زمان لكن انا منتظر انهم يردوا عليا بخصوص الحسابات الخالية من الفوائد وشوفت على موقعهم انهم بيضيفوا 5 دولار عمولة لكل مليون دولار اذا لغوا الفوايد وده يعتبر مبلغ زهيد جدا لانك لو بتاجر مثلا على اليورو يعنى كانهم بياخدو 5 دولار فى ال 8 ستاندرد يعنى 75 سنت فى اللوت الاستاندرد وده محصلش 0.10 بيب الشركات الخرى بتضيف 1-2 نقطة للحسابات الاسلامية

جميل
فعلا حتى اعرف كتير من شركات التوصيات تطبل ادا حالفها السوق وعند الخساره وحتى كوارت من الخساير ينسحبون تم يعودو باسم آخر
اتارني بحتك عن ديkاسكوبي ومتابع معاك معاك اي جديد لا تنسى وضعه هنا تحياتي

jamalscalper
04-11-2013, 02:57 AM

السلام عليكم
طمئنني ياغالي ادا حصلت عالرد هل عندهم حسابات ECN اسلاميه بدون فوايد التبييت