المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انا فاشل بس عندي حلم

mahmoudfarid
20-11-2013, 03:03 AM
انا فاشل بالرغم اني اتعلمت الفوركس بنسبة كويسة وبحلل كلاسيكي وبكسب كويس بس للأسف حصلي المارجن كول مرتين في حسابي مرة في حساب ب30$ ومرة في حساب25$ أكيد المبالغ قليلة جدا جدا بس انا كسبت منها كل يوم حوالي 4 $ بس لما حصلي خسارة كبيرة خصوصا اني لما بلاقي فرصة صعود قوية أو هبوط مع خبر بدخل بعقدين عقد 10 سنت وعقد 30 سنت بس للأسف لما حصل ارتداد السعر الخسارة كانت كبيرة ووقتها بجازف وبعاند مع السوق ممكن عشان حسابي صغير دايما ومبعملش ايداع بأموال كبيرة زي 500$ او 1000$ بس اعمل ايه دة اللي احكم عليه انا لو املك 1000$ هشتغل علي استراتيجية وهسيب الأرباح شهريا وهعمل ربح تراكمي منها هسحبه بعد سنة دة هدفي وحلم حياتي اني املك 1000$ عشان احقق منهم خلال سنة 30000$ انا عايز اوصل فكرة من الموضوع ان محدش ييأس مهما تخسروا متفقدوش الأمل الانسان لو عايز يوصل لأي شيء هيوصلوا بالإرادة وبالصبر وانا هصبر لحد ما اوصل للي عايزه اسف لو الموضوع خارج عن السياق بس انا حبيت اقول الكلام دة لأني فعلا مضايق اوي بس مفقدتش الأمل في أحلامي تقبلوا مروري

jamalscalper
20-11-2013, 04:05 AM
السلام عفوا ياغالي ان بدا تعليقي جريئ
السوق ليس للاحلام والاحلام يضربها هدا السوق بعرض الحاءط يجب ان تكون التجاره بجديه وتدخل السوق بقانينك المسبقه عن اداره المال و... وتتاجر لصخرة بارده بدوووون مشاعر فالمشاعر اسرع طريقه لمرجنه الحساب
بدل التمني يكون لديك خطه متكامله كسبت خير وبركه ولن تعيد للسوق فلسا كسبته منه ^^الربح التراكمي^^ خساءره محبطه جدآآآا
اما ان خسرت المهم انك حاولت ولديك توابت قويه ممكن تعيد حساباتك وامامك مجال كبير فالخساره ستكون صغيره ومتداركه
ولاتغتر بالحركه القويه فلكل فعل رد فعل معاكس له في الاتجاه ومساوي له في القوه
ولللاشاره لم تدخل مع تلك الحركه القويه عشواءيا الا بقرار نفسي وهدا خطير وكتيرا ما خدعني ايضا بمجرد الدخل يبدأ الانعكاس القوي كاني حركت السوق عكسيا ههههه

AL7OB ZEKRA
20-11-2013, 04:14 AM
طبيعى تخسر هذا المبلغ لان رأس المال الذى تتاجر بيه قليل جداا ولا يتحمل اطلاقا انعاكس السعر وتذبذب السعر
انا بتاجر على حساب ديمو بـ 250$ ويعتبر غير كافى لفتح صفقات سونجيه بسبب قله الاموال فى المحفظه لان فى صفقات يكون الاستوب فيها كبير نسبيا خصوصا ان اتجار على فريمات كبيرة

انا مقتنع ان كل ما كان راس المال اكبر فى هذا المجال كانت فرصه النجاح اكبر واضمن وتريحك نفسيا من انعكاس السعر لبضع نقاط حيث انك محلل صحيح وتعرف ان هذا الانعكاس مجرد وقت وسوف يعود لمسارة الطبيعى

اتمنى لك التوفيق وفكر كثيرا ان هذا المبلغ لان يجدى نفعا فى هذا السوق الضخم

م.جمانه
20-11-2013, 11:51 PM
التفاؤل وقت الفشل ذكاء .. والثقه في النفس وقت اليأس قوة .. والاصرار برغم المعوقات نجاح في حـد ذاته ..

marou49
21-11-2013, 12:12 AM
أنا فاشل و أصارعه و لدي أهدااف هذا هو العنوان الملائم لوضعيتي حالا ,,,

بالإضافه ,,, لازم إداره رأس مال صارمه يا عم و شد حيلك الطريق طويله أوي ,,,,

بالتوفيق

ENG.MOATASEM
21-11-2013, 12:30 AM
طبيعى تخسر هذا المبلغ لان رأس المال الذى تتاجر بيه قليل جداا ولا يتحمل اطلاقا انعاكس السعر وتذبذب السعر
انا بتاجر على حساب ديمو بـ 250$ ويعتبر غير كافى لفتح صفقات سونجيه بسبب قله الاموال فى المحفظه لان فى صفقات يكون الاستوب فيها كبير نسبيا خصوصا ان اتجار على فريمات كبيرة

انا مقتنع ان كل ما كان راس المال اكبر فى هذا المجال كانت فرصه النجاح اكبر واضمن وتريحك نفسيا من انعكاس السعر لبضع نقاط حيث انك محلل صحيح وتعرف ان هذا الانعكاس مجرد وقت وسوف يعود لمسارة الطبيعى

اتمنى لك التوفيق وفكر كثيرا ان هذا المبلغ لان يجدى نفعا فى هذا السوق الضخم

أخالفك الرأي أخي الكريم .
مهما كان المبلغ الذي في المحفظه ( يفضل أكبر من أو يساوي 100 $ ) تقدر تتاجر عليه و تكسب منه .
ألا تكفيت إنعكاس 1000 نقطه ؟ ( إذا كنت داخل الصفقه بلوت 0.01 ) ؟

صلي عالنبي , شوف هذا الحساب :

http://widgets.myfxbook.com/widgets/758332/large.jpg (http://www.myfxbook.com/members/Moatasem_Arafah/islamic-power/758332)

الحسين شعيب
21-11-2013, 05:29 AM
الحقيقة ان شايف ان فعلا المبالغ الصغيرة هي السبب في الخسارة

وانا ليا سنتين شغال علي التجريبي ومش هدخل السوق
غير علي الاقل بحساب بالف دولار

لان مهما كنت ذكي فالسوق هو الاذكي

ومهما كانت ادارة راس المال صارمة هيجي عليك وقت وهتطمع
انك تزود عدد عقودك ومن هنا تبدأ الخسارة

فلازم يكون حسابك كبير عشان تربح ارباح ترضيك
وتخليك علي قد ما تقدر تحافظ علي ادارة راس المال

تقبلو تحياتي

د/جابر
21-11-2013, 10:08 AM
التفاؤل وقت الفشل ذكاء .. والثقه في النفس وقت اليأس قوة .. والاصرار برغم المعوقات نجاح في حـد ذاته ..

1000 لايك :1 (85):

ahmadsalaymeh
21-11-2013, 11:34 AM
لو كان حسابك 10$ وليس 30$ لن تخسر لو عندك استرتايجية مجربة كل ما عليك هو الابتعاد عن المتاجرة وقت الاخبار فقط