المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن كيفية الايداع والسحب فى FXCM داخل مصر

ahmedelmassry
02-12-2013, 12:22 PM
السلام عليكم شباب المنتدى
انا عندى مشكله فى الايداع من داخل مصر فى شركة FXCM
انا خلصت اجراءات فتح الحساب الحمد لله, بس اتصدمت انى مش حعرف اعمل ايداع للشركه بتحويل بنكى من مصر !!
رحت الى 3 بنوك وكلهم والحمد لله مانعين تحويل الفلوس لخارج مصر؟
والمشكله اللى مقابلانى انى لو عملت ايداع عن طريق الفيزا FXCM بتشترط انى وقتها اسحب برده بنفس الطريقه وده مش مناسبنى عشان انا عايز لما اسحب ارباحى باذن الله تجيلى دولار فى حسابى فى البنك مش بالمصرى فى فيزا وكمان عشان اسحبها فيها حوار طويل عشان ده فيزا انترنت !!
سؤالى لاهل الخبره اللى عرفو يفتحو ويسحبوا فلوس من FXCM ازاى اعرف اعمل كده من مصر؟ عن طريق بنك ايه؟ ولو مينفعش عشان ده شروط بنوك يبقى ايه الحل؟
شكرا

Herr.Omar
02-12-2013, 01:58 PM
وعليكم السلام اخي الفاضل

حتي تستطيع ان تحول اموال خارج البلد يجب ان يكون لديك حساب دولاري ومر عليه 6 اشهر وقتها تستطيع

ان تحول

اما الحل الذي يتبعه الجميع هو الايداع عبر انترنت كارد او عبر فيزا مربوطة بحساب بالجنية المصري

والمفروض ان الفيزا او الانترنت كارد لا يقبل السحب عليه الا الاموال التي اودعت من خلاله

يعني لو اودعت 250 دولار مثلا واصبحوا 500 لن تستطيع سحب الا 250 فقط وال 250 الاخري تسحبهم علي

حسابك البنكي راجع هذه النقطة مع الشركة ووضح لهم هذا

غير هذا لا يوجد حلول صراحة الا لو الشركة عندها طرق ايداع اخري

abolila
02-12-2013, 02:04 PM
انا عمرى ما عملت ايداع غير بالفيزا
وبرغم كده اشتغلت مع fxcm وكسبت وخسر وبعدين طلبت السحب وصفرت الحساب وتم التحويل على حسابى البنكى
بس بصراحة مش فاكر المدة كانت كام بين الايداع والسحب
على فكرة كمان fxcm uk

ahmedelmassry
02-12-2013, 03:43 PM
انا كلمت الشركه وعرفت منهم ان المبلغ اللى بيتم ايداعه فى الاول فقط هو اللى بيتسحب بنفس طريقة الايداع اما الارباح او اى مبالغ زياده عن راس المال بيتعملها تحويل بنكى عادى مفيش مشكله.
يعنى اللى بتواجهه صعوبه فى الايداع ممكن يستخدم الفيزا عادى فى الاول ويسحب ارباحه عن طريق التحويل البنكى

mahmoudfarid
04-12-2013, 07:52 AM
يعني القيود فقط علي التحويل وليس الاستلام صح ؟

ahmedelmassry
04-12-2013, 12:04 PM
بالظبط, من بعد الثوره فى مصر وفى قيود على التحويلات للخارج لازم يكون فى سبب للتحويل للخارج كالدفع لشركه بتصدرلك بضاعه.
لكن تحويل لاى شركه بتتعامل فى الفوركس ممنوع واول ما بيسألك موظف البنك عن سبب التحويل او اسم الشركه فى الخارج ويعرف انها فوركس يقولك ممنوع !!

lpl,]
27-02-2014, 05:48 PM
لو انا اشتركت وفتحت حساب حقيقي عن طريق الفيزا عند سحب الاموال عن طريق الفيزا ايضا ولا ازاي --- يعني انا فتحت حساب ب 100 دولار مثلا وبعدين اصبح الحساب 350 وعاوز اسحب 200 دولار يبقي عن طريق الفيزا سحب 200 دولار عادي

معاذ عودات
27-02-2014, 05:54 PM
;677991']لو انا اشتركت وفتحت حساب حقيقي عن طريق الفيزا عند سحب الاموال عن طريق الفيزا ايضا ولا ازاي --- يعني انا فتحت حساب ب 100 دولار مثلا وبعدين اصبح الحساب 350 وعاوز اسحب 200 دولار يبقي عن طريق الفيزا سحب 200 دولار عادي

لو الفيزا بتاعتك بتقبل استقبال الاموال عليها
نعم يمكنك سحب المال 200$ على الفيزا

ahmedelmassry
27-02-2014, 06:15 PM
لو اودعت 100$ وبقو 350 ممكن تسحبهم عن طريق الفيزا اللى اودعت بيها
وايضا ممكن تعمل تحويل بنكى باى مبلغ عايز تسحبه على حسابك البنكى بالدولار
بس فى التحويل البنكى حيخصم منك 35$ رسوم تحويل وفى خلال 5 ايام بتكون دخلت حسابك

lpl,]
01-03-2014, 04:39 PM
انا كان عندي استفسار عن شركة fxxd بخصوص الترخيص انة انتهي في 2013 وان كمان الشركة تقدر تتحكم في حسابات العملاء بدون الرجوع الي العملاء بناء علي البند الثالث في الترخيص

lpl,]
01-03-2014, 05:50 PM
انا اقصد طبعا شركة fxdd