المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل يمكن صناعة اكسبيرت يعدل فى الاوامر المعلقة

على ابراهيم
02-12-2013, 11:45 PM
السلام عليكم

انا عندى استراتيجية قوية جدا باذن الله ولكن ستكتمل وتكون اقوى اذا ساعدنى احدى المبرمجين فى هذه النقطة
هل يمكن عمل اكسبيرت يعدل اسعار الاوامر المعلقة كلما تغير السعر بعدد معين من النقاط بنفس فكرة التريلنج استوب ولكن هى للاسعار المحددة فى الاوامر المعلقة هى انا بصراحة معرفش تنفع ام لا ولكن اكيد الخبراء فى صناعة الاكسبيرت هيقولو رايهم وطبعا اشكرهم مقدما بس ارجوا لو مينفعش صناعة اكسبيرت بهذه الطريقة ارجوا ان يعرفنى احد الاخوة المبرمجين
وجزاكم الله خيرا"

اسلام العوامى
03-12-2013, 11:51 AM
السلام عليكم

انا عندى استراتيجية قوية جدا باذن الله ولكن ستكتمل وتكون اقوى اذا ساعدنى احدى المبرمجين فى هذه النقطة
هل يمكن عمل اكسبيرت يعدل اسعار الاوامر المعلقة كلما تغير السعر بعدد معين من النقاط بنفس فكرة التريلنج استوب ولكن هى للاسعار المحددة فى الاوامر المعلقة هى انا بصراحة معرفش تنفع ام لا ولكن اكيد الخبراء فى صناعة الاكسبيرت هيقولو رايهم وطبعا اشكرهم مقدما بس ارجوا لو مينفعش صناعة اكسبيرت بهذه الطريقة ارجوا ان يعرفنى احد الاخوة المبرمجين
وجزاكم الله خيرا"

،،،حاول توضيح الفكرة على الشارت بالتفصيل لكى استطيع اجابتك ،،،

على ابراهيم
03-12-2013, 11:56 AM
لنفترض انى عامل صفقة شراء لليورو دولار عند سعر 1.3500
وعامل صفقة معلقة بيع لنفس الزوج عند سعر 1.3480
هل لو تحرك السعر الحالى واصبح 1.3520
هل يمكن ان يوجد اكسبيرت يعدل اسعار امر البيع المعلق من 1.3480 الى سعر مثلا 1.3500 بعد تحرك السعر 20 نقطة لفوق بنفس فكرة التريلنج استوب كلما تحرك السعر تعدلت اسعار الاوامر المعلقة
انا عارف انها فكرة صعبة شوية وممكن متنفعش على العموم احنا بناقش الفكرة
واكيد لو عندك طريقة هكون شاكر لحضرتك

على ابراهيم
04-12-2013, 10:41 AM
ياريت اعرف رأيك استاذ عوامى
منتظر حضرتك

اسلام العوامى
04-12-2013, 11:24 AM
هل يمكن ان يوجد اكسبيرت يعدل اسعار امر البيع المعلق من 1.3480 الى سعر مثلا 1.3500 بعد تحرك السعر 20 نقطة لفوق بنفس فكرة التريلنج استوب كلما تحرك السعر تعدلت اسعار الاوامر المعلقة

ياريت اعرف رأيك استاذ عوامى
منتظر حضرتك

،،،الفكرة ممكنة نظريا لكن انا لم اقم بتجربتها من قبل ، سأحاول عمل اكسبيرت يقوم بهذا ولكن اعطنى يومين،،،

،،،غالبا سيتم استخدام ordermodify لتعديل الاوامر المعلقة الى المكان الجديد ،،،
،،،وسيتم وضع شرط
if (bid>step)movependingorder()

،،،وسيتم عمل وظيفة تأخذ نوع الصفقة المعلقة وتقوم بالتعديل عليها،،،

على ابراهيم
04-12-2013, 02:14 PM
اشكرك استاذ عوامى فعلا لو ربنا اردا وقدرت تبرمج الاكسبيرت للتعديل فى الاوامر المعلقة سوف اقوم بعمل استراتيجية خاصة ادرسها منذ فترة وسانشرها هنا فى منتدانا وسوف تكون اول شخص ارسل اليه الفكرة
وجزاك الله خير الجزاء على ماتقدمه من مجهودات

على ابراهيم
06-12-2013, 05:02 PM
السلام عليكم
ازاى حضرتك استاذ عوامى
انا بفكر حضرتك بس مش بستعجلك لو امكن فى بداية السوق الاسبوع القادم أكون شاكر لحضرتك ومجهوداتك فى مساعدة الاخوة بالمنتدى

اسلام العوامى
07-12-2013, 06:53 PM
السلام عليكم
ازاى حضرتك استاذ عوامى
انا بفكر حضرتك بس مش بستعجلك لو امكن فى بداية السوق الاسبوع القادم أكون شاكر لحضرتك ومجهوداتك فى مساعدة الاخوة بالمنتدى

،،،انا اعمل علي برمجتها حاليا وباذن الله ستكون مرفقة فى الموضوع قبل افتتاح الاسواق،،،

على ابراهيم
07-12-2013, 07:48 PM
اشكرك اخى وجزاك الله خير الجزاء

اسلام العوامى
08-12-2013, 03:58 PM
،،،تم الانتهاء من الاكسبيرت ولكن لم استطع تجربته لان السوق مغلق،،،

،،،يمكنك اختيار المسافة من الاعدادات ، قم بتجربته واخبرنى بالنتيجة،،،

على ابراهيم
08-12-2013, 04:44 PM
اشكرك اخى العوامى وجزاك الله خير ا"
انا هجربه مع افتتاح السوق وسأخبرك بالنتيجة بعد التجربة
وشكرا لك اخى

ahmed ata
08-12-2013, 09:44 PM
الفكره بتاعتك ممتازه جدا بصراحه ومكسبها مضمون بالتأكيد ولكن اين التيك بروفت والاستوب لوز

على ابراهيم
08-12-2013, 10:03 PM
الفكره بتاعتك ممتازه جدا بصراحه ومكسبها مضمون بالتأكيد ولكن اين التيك بروفت والاستوب لوز
اشكرك اخى
انا هضع اكسبيرت لاغلاق الصفقات كلها المفعلة والمعلقة عند الوصول لربح معين وهذا يكفى فى الوقت الحالى وعند التأكد من نجاح الفكره سندمجها فى اكسبيرت واحد
وطبعا بمعاونة الاخ العوامى جزاه الله خيرا"

على ابراهيم
09-12-2013, 03:53 AM
اخى العوامى قمت بتشغيل الاكسبيرت ولكن لم يعمل مش عارف يمكن انا اخطأت بشىء على العموم دى الصور
عملت 6 صفقات كما بالصورة 3 بيع و3 شراء وفعلت اول صفقة بيع

وحددت الرقم فى الاكسبيرت ل5 ولما ماغيرش فى الاسعار بتاعت الصفقات المعلقة عملته 10 مع العلم ان السعر اتحرك 10 بوينت فكان المفروض انه يعدل فى اوامر الشراء على العموم اخى انا مش عايز استعجلك انت جربه براحتك وكان الله فى العون

على ابراهيم
09-12-2013, 10:55 AM
حتى الان لم يحدث تعديل على اى امر معلق

على ابراهيم
09-12-2013, 11:50 PM
اخى العوامى
كان الله فى عونك انا عارف مدى المجهود الذى تساعد به الاخوة بالمنتدى ارجوا فقط ان اعرف هل قمت بتجربة هذا الاكسبيرت فانا لم يعمل معى
ارجوا ان يسمح وقتك وان تلقى نظره عليه ولو هناك خطا منى ارجوا ان تعلمن
وجزاك الله خيرا"

اسلام العوامى
10-12-2013, 07:15 AM
اخى العوامى
كان الله فى عونك انا عارف مدى المجهود الذى تساعد به الاخوة بالمنتدى ارجوا فقط ان اعرف هل قمت بتجربة هذا الاكسبيرت فانا لم يعمل معى
ارجوا ان يسمح وقتك وان تلقى نظره عليه ولو هناك خطا منى ارجوا ان تعلمن
وجزاك الله خيرا"

،،،يبدو ان الخطأ من الاكسبيرت ، جارى التعديل ،،،

على ابراهيم
10-12-2013, 01:28 PM
،،،يبدو ان الخطأ من الاكسبيرت ، جارى التعديل ،،،

اشكرك اخى
وانا فى انتظارك

على ابراهيم
11-12-2013, 12:41 PM
اخى العوامى
ارجوا الا تنسانى فانا اعرف مدى مجهودك فى محاولة تنفيذ طلبات الاخوة بالمنتدى
فبالله عليك الاكسبيرت مهم جدا لاستكمال استراتيجية قوية وتتوقف على هذا الاكسبيرت
وكان الله فى عونك

اسلام العوامى
11-12-2013, 02:35 PM
اخى العوامى
ارجوا الا تنسانى فانا اعرف مدى مجهودك فى محاولة تنفيذ طلبات الاخوة بالمنتدى
فبالله عليك الاكسبيرت مهم جدا لاستكمال استراتيجية قوية وتتوقف على هذا الاكسبيرت
وكان الله فى عونك

،،،اولا اعتذر عن التاخير ، تم انهاء الاكسبيرت ويعمل بكفاءة وتم تجربته،،،

،،،للاكسبيرت متغير واحد وهو Distance وعن طريقة تستطيع تحديد المسافة بين الامر المعلق والسعر الحالى وكلما تحرك السعر فى الاتجاه المعاكس سوف يحافظ الاكسبيرت على المسافة بينهما،،،

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/9148_11386761628.ex4

،،،تحياتى،،،

على ابراهيم
11-12-2013, 06:22 PM
جزاك الله خيرا استاذ العوامى وان شاء الله بعد ان اجربه سوف لخبرك بالنتايج
وشكرا لك مرة اخرى

diaaeldin
26-01-2014, 11:33 PM
الاخ الفاضل العوامي :
جربت الاكسبيرت علي عملات مختلفه و لم يعمل فهل من حل
جزاك الله خيرا

اسلام العوامى
27-01-2014, 10:29 AM
الاخ الفاضل العوامي :
جربت الاكسبيرت علي عملات مختلفه و لم يعمل فهل من حل
جزاك الله خيرا

،،،الاكسبيرت يعمل فقط على تعديل المسافة بين الاوامر المتحركة والسعر لكن لايفتح صفقات ، راجع المشاركات الاولى فى الموضوع،،،

abu amro
27-01-2014, 05:56 PM
اخى العزيز هل يمكن اضافة خاصية للاكسبيرت بان يفتح صفقة عكسية للصفقة المفعلة

اسلام العوامى
27-01-2014, 06:27 PM
اخى العزيز هل يمكن اضافة خاصية للاكسبيرت بان يفتح صفقة عكسية للصفقة المفعلة

،،،الرجاء شرح الفكرة لان الاكسبيرت فى هذا الموضوع لا يقوم بفتح صفقات بل يقوم فقط بعمل تريلينج للامر المعلق،،،

abu amro
27-01-2014, 06:45 PM
الفكرة بسيطة وهى عندما تكون هناك صفقة مفتوحة او عند فتح صفقة يقوم الاكسبيرت بتعليق صفقة عكس الاتجاة وبنفس حجم اللوت على بعد عدد معين من النقاط تحدد من الاكسبيرت

اسلام العوامى
28-01-2014, 09:46 AM
الفكرة بسيطة وهى عندما تكون هناك صفقة مفتوحة او عند فتح صفقة يقوم الاكسبيرت بتعليق صفقة عكس الاتجاة وبنفس حجم اللوت على بعد عدد معين من النقاط تحدد من الاكسبيرت

،،،وهل يتم عمل تريلينج لها ام تظل ثابتة،،،

abu amro
28-01-2014, 11:13 AM
شكرا اخى على ردك يتم عمل ترلينج لها
اضافة المضاعفات العادية كخيار

diaaeldin
28-01-2014, 02:47 PM
اخي العوامي :
عملت 5 اوامر باي ستوب و مثلهم سيل ستوب وضبطت ا لمسافه في الاعدادات 20 والاكسبيرت لا يعمل فاين الخطا
جزاك الله خيرا

اسلام العوامى
28-01-2014, 03:17 PM
اخي العوامي :
عملت 5 اوامر باي ستوب و مثلهم سيل ستوب وضبطت ا لمسافه في الاعدادات 20 والاكسبيرت لا يعمل فاين الخطا
جزاك الله خيرا

،،،لا يوجد خطأ اخى ، تم تجربة الاكسبيرت حالا ويعمل بكفائة ، فقط قم بوع الاكسبيرت على الشارت وقم بوضع الاوامر المعلقة وسيقوم الاكسبيرت بتحريك الاوامر فى حالة تحرك السعر عكس اتجاه الصفقة وسيحافظ على المسافة بين السعر الحالى والامر المعلق كما حددت فى المتغير distance،،،

على ابراهيم
28-01-2014, 05:20 PM
،،،لا يوجد خطأ اخى ، تم تجربة الاكسبيرت حالا ويعمل بكفائة ، فقط قم بوع الاكسبيرت على الشارت وقم بوضع الاوامر المعلقة وسيقوم الاكسبيرت بتحريك الاوامر فى حالة تحرك السعر عكس اتجاه الصفقة وسيحافظ على المسافة بين السعر الحالى والامر المعلق كما حددت فى المتغير distance،،،

اخى اسلام العوامى
جزاك الله خير على مجهودك
انا طبعا اللى طلبت الاكسبيرت الاصلى للوضوع وطبعا هو اشتغل بس بصراحة مردتش اطلب منك طلب تانى علشان الاكسبيرت يكمل لكن طالما اخوة غيرى شاركوه الموضوع فانا هقول لحضرتك على تجربتى مع الاكسبيرت وايه هو اللى نفسى يتعدل فى الاكسبيرت ليكون اكسبيرت رائع جدا
الاكسبيرت زى ماحضرتك قلت انه بيعدل الاوامر المعلقة مع تحرك السعر فى اتجاه الصفقة المفعلة
يعنى لو اليورو دولار هناك صفقة مفتوحة عند سعر 1.3700 وهناك 3 صفقات بيع مثلا باسعار مختلفة والسعر مشى فى اتجاه الصفقة المفعلة بيعدل فى الصفقات المعلقة ويقربها اكتر من السعر الحالى بمقدار اللى بتحدده مثلا 20 نقطة
لكن المشكلة انه بيعدل لو زى مافترضنا 3 صفقات بيع معلقة بيعدل سعرهم ويخليهم كلهم عند 20 نقطة مثلا فبكده الثلاث صفقات بقوه عند سعر واحد ياترى فى طريقة تعدل فى تصميم الاكسبيرت ليكون التعديل بالفرق بين الصفقة المعلقة والسعر الحالى لكل صفقة او مثلا يتعمل رقم للصفقة للتفرقة بين الصفقات المعلقة ويتعمل على ثلاث شارتات لنفس العملة وكل واحد يكون الرقم فيه مختلف
بصراحة انا نفسى متلغبط بس اللى انا نفسى يتعمل
انه الاكسبيرت يكون بيعدل كل صفقة على على حسب الفرق بين السعر المحدد للصفقة المعلقة والسعر الحالى وليس لكل الصفقات
اكيد لو فى حد عنده فكره للموضوع ده اكيد هكون شاكر ونساعد الاستاذ اسلام لنوضوح الصورة ونسهله تصميم فكرة الاكسبيرت

عسل دوعن
28-01-2014, 08:54 PM
سلام عليكم يا على
انا انسحبت من المنتدى تعرف ليش ؟ عشان مافي تعاون
محد يساعد !!! بس فالحين يجوك اخر الموضوع ويقولو ايش اخر اكسبيرت وماهى الاعدادات (( الله يهديهم بس ))
العوامي ما قصر بارك الله فيه ___ ولكن يا استاذ علي المفروض تعمل باك تست عشان وقتك وتعرف الغلط وين على العموم انا راح اشارك معاك واجرب الاكسبيرت الاول والتاني

عسل دوعن
28-01-2014, 09:05 PM
الاكسبيرت 1 و 2 لايعمل على الباك تست وايضا لا يوجد مدخلات حجم اللوت وانواع الاوامر سل لمتد وباي لمتد او سل ستوب وباي ستوب

عسل دوعن
28-01-2014, 09:07 PM
هذي الصوره توضح

على ابراهيم
28-01-2014, 11:07 PM
أهلا" اخى
اولا فكرة الاكسبيرت ليس فتح صفقات وانما كما ورد بالموضوع المقتبس يعتمد على تعديل الاوامر المعلقة عندما تتحرك الاسعار مع اتجاه الصفقة المفعلة

وده الاكسبيرت اللى شغال ولكن مشكلته انه بيعدل كل اسعار اى صفقات معلقة عند سعر واحد

،،،اولا اعتذر عن التاخير ، تم انهاء الاكسبيرت ويعمل بكفاءة وتم تجربته،،،

،،،للاكسبيرت متغير واحد وهو Distance وعن طريقة تستطيع تحديد المسافة بين الامر المعلق والسعر الحالى وكلما تحرك السعر فى الاتجاه المعاكس سوف يحافظ الاكسبيرت على المسافة بينهما،،،

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/9148_11386761628.ex4

،،،تحياتى،،،

لذلك طلبت من الاستاذ اسلام والاخوة بالمنتدى التفكير فى طريقة تجعل الاكسبيرت يعدل فى كل صفقة معلقة على حده ولايقوم بتعديل كل الاوامر على سعر واحد
يعنى انا مثلا فاتح صفقة شراء على اليورو دولار عند سعر 1.3700 وعامل صفقات بيع معلقة عند سعر 1.3680 و 1.3660 و 1.3640 كان الغرض من الفكرة انه عندما يتم ظبط الاكسبيرت عند مثلا 20 نقطة وتحقق صفقة الشراء المفتوحة ربح وتتجه الاسعار عند 1.3720 ان يقوم الاكسبيرت بتعديل الثلاث اوامر الى 1.3700 و 1.3680 و 1.3660 وهكذا كلما تحرك السعر لاعلى يتم تعديل الاوامر كما بالتريلنج استوب وبذلك عند ارتداد السعر تثبت الاسعار للاوامر المعلقة على اخر تحرك للسعر
هذه هى الفكرة بببساطة