المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : موضوع للنقاش ..علي ماذا تعتمد قبل دخولك الصفقات في الفوركس ..؟

Mohamed_tarek
02-02-2014, 03:31 PM
المووضع دة انا شايف انة مهم جدا
طبعا الفوركس (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=665670#post665670)دة سوق كبير ومحتاج الي تنظيم جامد جدا جدا عشان تعرف تستفاد منة
هناك كتير جدا من الاستراتيجات والطرق للمضاربة
بس السؤال انت قبل ما تقوم بالدخول الي الصفقات
تعتمد علي اية لتحليل الصفقة ؟

هلي علي الورقة والقلم
ام علي الشارات عادي
ولا مجرد النظر ؟
انا شخصيا بجيب كراسة صغيرة مخصصة فقط للتجارة الفوركس
بشخبط فيها براحتي زي ايام الثانوية العامة لما كنت بذاكر الرياضيات :1 (25):

وبكتب علي الورقة من فوق التاريخ والزوج
وبعج كدة بفضل ارسم الشارت امامي واحلل براحتي
وفي النهاية بشوف هل التحليل دة صح ولا خطا
وفي نهاية الاسبوع بقارن الصفقات اللي قمت بفتحها وكام صفقة كسابنة وكام صفقة خسارة وسب الخسارة اية
علي فكرة الطريقة دي ممكن تكون بدائية شوية بس بتكسبك خبرة جامد جدا في معرفة حركة الاسعار
وتفدر تتابع تقدمك في المتاجرة

بس عايزة مواظبة جامد جدا كل يوم والتزام شديد
بالمناسبة في متاجرة جامد جدا في فوركس فاكتري حقق مبلغ وقدرة من الفوركس عمل موضوع عن طريقتة في المضاربة وقال انة بيعتمد علي دفتر بسيط لتسجيل ملاحظاتة علي الشارت يوميا ولا يقوم بالدخول الي اي صفقة الا بعد دراستها جيدا علي الدفتر دة
وفعلا البساطة سر النجاح في الفوركس (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=665670#post665670)
اخيرا بردوة سوال مهم
هل بتحدد لنفسك عدد معين من الصفقات كل يوم
ولا علي حسب الظروف واوضاع السوق ..؟
بالنسبة لي 10 صفقات يوميا تحت اي ظرف
ولا متاجرة يوم الجمعة
منتظر اراءكم ومشاركتم

م.أحمد السليمان
02-02-2014, 03:33 PM
ترند + دعم + مقاومة

Tarek adel
02-02-2014, 03:40 PM
الفوركس اسهل من كدة
بالنسبة لى كسر ترند او دعم/مقاومه على شارت ال 4 ساعات وطالع
احط ستوب وبروفيت واقفل الكمبيوتر

Mohamed_tarek
02-02-2014, 03:41 PM
ترند + دعم + مقاومة

فعلا الترندات والدعوم والمقاومات
احلي وابسط حاجة في الفوركس
واحتراف التعامل معهم بيجب نتائج كويسة جداا

محمد عواد
02-02-2014, 03:45 PM
الفكره ممتازه انا شخصيا بستعملها حتى اتعلم من الأخطاء بس بكتب الاغلاط وبحاول اعدل عليها

Mohamed_tarek
02-02-2014, 03:49 PM
الفوركس اسهل من كدة

لايك علي الكلام دة
وفعلا شارت ال 4 ساعات والديلي كسر الدعوم والمقاومات بياثر علي السعر جامد
بس المشكلة ان السعر ممكن يعمل اعادة اختبار قبل ان يمضي في اتجاة عشان كدة تحتاج الي ستوب لوز وادرة راس مال قوية
تحايتي للك يا غالي

البدوي
02-02-2014, 04:33 PM
بعتمد على الله عز وجل

أبو ريماس
02-02-2014, 08:36 PM
بعد التوكل على الله
بدخل على نسب فيبوناتشي للاربع ساعات ودم ومقاومة الترندات سواء صاعدة او هابطة
وعلى فكرة ممتازة جدا معايا
بس عندي مشكلة عويصة اني مش بعرف احط الاستوب لوووز فين لغاية دلوقتي وده اللي مسبب لي خسائر رغم اني بقالي سنتين بتاجر في الفوركس:1 (55):

uddevalla
02-02-2014, 11:54 PM
انا شخضياااااااا شايف الفوركس سوق بدوا شوية تركيز والاخوة المبتدأين افضل طريقة وامن طريقة للتداول هى كالتالى
1- الابتعاد عن وقت الاخبااااار
2- النظر على المؤشرات لتعطيك التشبعات سواء بالشراء او البيع واتباعهاااا ا
3- ادارة راس مال
4- عدم الطمع ........... شى رئيسى
اتبع هاى الخطوات وحتشوف نتائج ممازة بأذن الله
وبعديهااااااا

Ehab1511
03-02-2014, 12:44 AM
الفوركس اسهل من كدة

يعنى حضرتك بتعمد على دول بس ؟؟؟ على فكرة انا لسه مبتدأ وعلى كلامك لو ركزت فى تعلم هذه الاشياء ساعتها اقدر ادخل السوق واتاجر ولاه ايه رأيك؟

imaddine
03-02-2014, 12:57 AM
شموع + فيبو على فريم 4 ساعات وما فوقها بحيث تكون شمعة ممتلاء وذيل لم يكسر الفيبو 23.6
صفقة معلقة على الفيبو 23.6 الاستوب اعلى من الفيبو 50 بقليل نسبة النجاح ممتازة
فهذا النوع من الشموع يكون مكمل وناذرا ما يكون عاكس لو اخترق الفيبو 50 فانها شمعة معاكسة بنسبة كبيرة
والاكثر من هذا ان الهذف مفتوح واستوب محدود لا يتعدى 40 نقطة وفي بعض الحالات يكون
من 15 الى 20 نقطة فقط

uddevalla
03-02-2014, 01:17 AM
اخى الكريم نعم هاى شعلات رئيسية للتداول صدقنى سيبك من 100 مؤشر على الشاشة وسيبك من كل المواقع لكلهم بعطوك توصيات الله اعلم من وين جيبنهاااااا
انا اخى الى متداول فى هذا السوق اكتر من 5 سنوات وبحكيلك كلام عن خبرة من نسخ لصق ..,,,
وانا ممكن اساعدك كيف ممكن تبلش تشتغل صح
شاكر الك

imaddine
03-02-2014, 01:20 AM
وهذه نظرة بسيطة على الطريقة اما الهذف فانا لا احدده الا عند دخول السعر مناطق التذبذب اخرج
او ضرب الاستوب بعد نقله في كل مرة مع كل شمعة جديدة

صحفي إقتصادي
03-02-2014, 02:08 AM
اولا :اشتغل على فريم 4 ساعات

ثانيا : اعمل على استراتيجية جان وفيها آلاف الأسرار وقد اكتشفت سر واحد فقط من بين الكم الكبير من اسراره

ثالثا : الهدف ضعف مره او مرتين او حتى 5 مرات الستوب وقد دخلت في صفقات ستوب 5 نقط وهدف 100

رابعا : ابيع من القمه الحقيقيه واشتري من القاع الحقيقي

خامسا : حد اقصى 5 صفقات في اليوم واقفل التابلت واعيش حياتي

سادسا : لا اتابع الأخبار ولا احترمها من الأساس فإما هدف كبير او ستوب صغير

أخيرا وهو الأهم من كل ماسبق : رزقك مكتوب لك قبل ان تولد لذلك اترك مالي برعاية الله سبحانه فلماذا متابعة الشارت وانت لا تتحكم في تحريك السعر نقطه واحده سواء للاعلى او للاسفل

والله كريم واتابع الصفقات على الموبايل

goggo
03-02-2014, 03:56 AM

ثانيا : اعمل على استراتيجية جان وفيها آلاف الأسرار وقد اكتشفت سر واحد فقط من بين الكم الكبير من اسراره

ثالثا : الهدف ضعف مره او مرتين او حتى 5 مرات الستوب وقد دخلت في صفقات ستوب 5 نقط وهدف 100

أخيرا وهو الأهم من كل ماسبق : رزقك مكتوب لك قبل ان تولد لذلك اترك مالي برعاية الله سبحانه فلماذا متابعة الشارت وانت لا تتحكم في تحريك السعر نقطه واحده سواء للاعلى او للاسفل

اعذرني اخي و لكن الا ترى انك تبالغ كثيرا يعني قل شيئا نصدقه
ايصا يمكن يكون ستوبك ضعفين او 5 اضعاف لكني لا تقل ابدا ستوب 5 نقاط اكيد انت تمزح
اكيد هذه الطريقة ككل انت تبحث عنها و تريدها بهذا الشكل و لكننها غير موجودة للاسف و الا لاصبحت مليونير و ما كنت لتدخل منتديات

Tarek adel
03-02-2014, 09:36 AM
يعنى حضرتك بتعمد على دول بس ؟؟؟ على فكرة انا لسه مبتدأ وعلى كلامك لو ركزت فى تعلم هذه الاشياء ساعتها اقدر ادخل السوق واتاجر ولاه ايه رأيك؟
ايوه يا باشا...انا بعتمد على دول بس +الشموع اليابانية بدرجه اقل...واحيانا بتظهر نماذج سعرية ممكن اعتمد عليها"النماذج اصبحت نادرة على الفريمات الكبيرة اللى بعتمد عليها"
بس طبعا اتقان الحاجات البسيطه دى مش سهل رغم بساطتها وزى ما بنقول كده بالبلدى "الاهم من الشغل تظبيط الشغل"..فهتحتاج ممارسه كتير عشان تعرف ان كان الترند مثلا اللى انت راسمه صحيح ولا لا..قوى ولا لا..هل الكسر اللى حصل كسر حقيقى ولا لا..
وطبعا قبل ما تدخل السوق بحساب حقيقى هتحتاج شغل كتير على الديمو مش اقل من شهرين بس تركز على استراتيجية واحده وتعرف ازاى تدير الصفقات وعدم المخاطرة بعقود كبيرة(الخطأ الشائع جدا بين المبتدئين)
خد الموضوع ببساطه وبالهداوة ومتستعجلش واتفرج على فيديوهات تعليميه هنا فى المنتدى وخاصه فيديوهات د اسامه
واتعلم من شارتات الاستاذ نادر غيث فى موضوعه
تحليلات وتوصيات فوركس forex كلاسيكية للازواج العملات الرئيسية والكروسات (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=34433)
هذا الموضوع وحده سيغنيك عن التحليل اصلا :1 (100):

Ehab1511
03-02-2014, 11:17 AM
ايوه يا باشا...انا بعتمد على دول بس +الشموع اليابانية بدرجه اقل...واحيانا بتظهر نماذج سعرية ممكن اعتمد عليها"النماذج اصبحت نادرة على الفريمات الكبيرة اللى بعتمد عليها"
بس طبعا اتقان الحاجات البسيطه دى مش سهل رغم بساطتها وزى ما بنقول كده بالبلدى "الاهم من الشغل تظبيط الشغل"..فهتحتاج ممارسه كتير عشان تعرف ان كان الترند مثلا اللى انت راسمه صحيح ولا لا..قوى ولا لا..هل الكسر اللى حصل كسر حقيقى ولا لا..
وطبعا قبل ما تدخل السوق بحساب حقيقى هتحتاج شغل كتير على الديمو مش اقل من شهرين بس تركز على استراتيجية واحده وتعرف ازاى تدير الصفقات وعدم المخاطرة بعقود كبيرة(الخطأ الشائع جدا بين المبتدئين)
خد الموضوع ببساطه وبالهداوة ومتستعجلش واتفرج على فيديوهات تعليميه هنا فى المنتدى وخاصه فيديوهات د اسامه
واتعلم من شارتات الاستاذ نادر غيث فى موضوعه
تحليلات وتوصيات فوركس forex كلاسيكية للازواج العملات الرئيسية والكروسات (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=34433)
هذا الموضوع وحده سيغنيك عن التحليل اصلا :1 (100):
الف شكر على ردك السريع.
أنا واخد كل حاجه برحتها وكل حاجه بتاخد وقتها.
بخصوص نصيحتك على العقود . انا قرأت كتير فى المنتدى ولاقيت ان اقل ايداع فى FXDD هو 100 دولار . انشاء الله ان ناوى على كده على الاقل تكون بداية والعقد مش هيزيد عن 0.01 يعنى ميكرو " عشرة سنت" فكده تمام ولاه فى مشكلة؟

Tarek adel
03-02-2014, 01:33 PM
الف شكر على ردك السريع.
أنا واخد كل حاجه برحتها وكل حاجه بتاخد وقتها.
بخصوص نصيحتك على العقود . انا قرأت كتير فى المنتدى ولاقيت ان اقل ايداع فى FXDD هو 100 دولار . انشاء الله ان ناوى على كده على الاقل تكون بداية والعقد مش هيزيد عن 0.01 يعنى ميكرو " عشرة سنت" فكده تمام ولاه فى مشكلة؟
تمام..بس اعمل حسابك ال 100$ دول ضايعين ..ومتنساش تحط ستوب لوز ابدا :D
بس برضه لازم قبل ما تشتغل ع الحقيقى تشتغل كتير ع الديمو وتتفرج على اى فيديوهات تعليميه متكامله
انا عن نفسى اتعلمت من فيديوهات د اسامه "تعلم الفوركس من البداية وحتى الاحتراف"..الموضوع كان ممتع يعنى مش هتزهق غير انه هيحمى حسابك من الضياع الاكيد اللى بيحصل لكل المبتدئين..وانا عن نفسى اتعلمت بالطريقة دى فعلا والحمد لله معرفش شكل المارجن كول

Mohamed_tarek
03-02-2014, 01:48 PM

فعلا كلامك سليم اخي
افضل شي لتعامل مع الفوركس هو الا تكرس حياتك كلها امام الشارت
انا افتكر في بداياتي في تعليم الفوركس (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=665670#post665670)
كنت افتح اشلارت 24 ساعة في 24 ساعة
لغاية ما احس اني زهقت ومش عارف احلل خالص وكنت بدخل دخول عشوائي
لغاية ما كونت استراتجية لتداول خاصة بي اتاجر عليها
باوامر معلقة ومضاعفات في حال الاستوب لوز ومن وقتها بدات اذوق ارباح الفوركس (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=665670#post665670)
بس لفت نظري حاجة مهمة في كلامك
هو انك تبيعي من القمة وتشتري من القاع
ودة طبعا شيء جميل جدا
بس ياتري كيف تتاكد من القمة والقاع الحقيقي قبل الدخول

Ehab1511
03-02-2014, 05:09 PM
تمام..بس اعمل حسابك ال 100$ دول ضايعين ..ومتنساش تحط ستوب لوز ابدا :D
بس برضه لازم قبل ما تشتغل ع الحقيقى تشتغل كتير ع الديمو وتتفرج على اى فيديوهات تعليميه متكامله
انا عن نفسى اتعلمت من فيديوهات د اسامه "تعلم الفوركس من البداية وحتى الاحتراف"..الموضوع كان ممتع يعنى مش هتزهق غير انه هيحمى حسابك من الضياع الاكيد اللى بيحصل لكل المبتدئين..وانا عن نفسى اتعلمت بالطريقة دى فعلا والحمد لله معرفش شكل المارجن كول
ربنا بستر لحسن الواحد يتعقد من أولها :1 (1):
معلش أنا عند كام سؤال وعاوز مسعدتك
1- انا اعرف لما تكون الرافعه كبيره بتحجز مبلغ صيغير فى المارجن طب سؤالى هو احسن رافعه لمبلغ 100 دولار كام ؟
2- ابه افضل زوج الواحد يقدر يتاجر عليه ويدرب عليه فى الاول ؟ انا اقصد متزن شويه !
3- اعتقد انك من مصر . أنا اعرف ان السوق اجازه من جمعه و سبت ... انا بس متلغبط شويه هو بيقفل من الساعه 11 بليل يوم الجمعه وبعدان يشتغل الاحد من الساعه 12 am صح؟
معلش بتعبك معايا..

صحفي إقتصادي
03-02-2014, 05:34 PM
اعذرني اخي و لكن الا ترى انك تبالغ كثيرا يعني قل شيئا نصدقه
ايصا يمكن يكون ستوبك ضعفين او 5 اضعاف لكني لا تقل ابدا ستوب 5 نقاط اكيد انت تمزح
اكيد هذه الطريقة ككل انت تبحث عنها و تريدها بهذا الشكل و لكننها غير موجودة للاسف و الا لاصبحت مليونير و ما كنت لتدخل منتديات

لا أبالغ وهذا ما افعله بالحرف

اما ردي على سؤالك الثاني هو : دمج الزوايا والهارمونيك يعطيك هذا الخيار ولكن لأن الإنسان عدو ما يجهل لذلك انت لم تصدق وهذا حقك وايضا حقي ان اكتب ما امارسه واقعيا وان لم تصدق فالسوق هو الحكم

اما ردي على السطر الثالث هو :

معنى كلامك اني اتخيل واتوهم وغير صادق

احترم نفسك وتاكد من الكيبورد فقد تبين انك كتبت وانت مستعجل وتلفظت بكلام غير لائق علي واتهمتني بصراحه اني غير صادق واتوهم

ولكن اكتشفت سر من اسرار جان وطورتها وحققت خلال يناير 20% وباذن الله ساحقق الارباح والله كريم

همسه : لدي كيبورد وكل الأحرف فيه واستطيع ان اكتب اي رد وقد لا يخطر في بالك كيف سأرد ولكن سأحترم نفسي والمنتدى واصحابه ومشرفيه واعضاءه وزواره وانت أيضا

والسلام ختام

Tarek adel
03-02-2014, 06:09 PM
ربنا بستر لحسن الواحد يتعقد من أولها :1 (1):
معلش أنا عند كام سؤال وعاوز مسعدتك
1- انا اعرف لما تكون الرافعه كبيره بتحجز مبلغ صيغير فى المارجن طب سؤالى هو احسن رافعه لمبلغ 100 دولار كام ؟
اكيد تدور على اكبر رافعه ممكنه طالما المبلغ صغير كده وطالما انت ملتزم بالاستوب لوس..وانا شايف المنتدى تعاقد مع شركة جديدة alpari وهى توفر رافعه 1:500 وده ممتاز جدا بس تقريبا الحد الادنى للايداع 250$..مش متأكد الحقيقة

2- ابه افضل زوج الواحد يقدر يتاجر عليه ويدرب عليه فى الاول ؟ انا اقصد متزن شويه !
الشائع بين الناس هو اليورو دولار ولكن انا شخصيا افضل الاسترالى دولار. ثم المجنون "الباوند ين".يمكن حظى معاه حلو :)

3- اعتقد انك من مصر . أنا اعرف ان السوق اجازه من جمعه و سبت ... انا بس متلغبط شويه هو بيقفل من الساعه 11 بليل يوم الجمعه وبعدان يشتغل الاحد من الساعه 12 am صح؟

مظبوط كدة
معلش بتعبك معايا..
مفيش تعب ولا حاجه اسال على طول ميهمكش وفى موضوع مخصص لاسئله المبتدئين يجاوبك عليها مشرفين المنتدى اجابات احسن منى اكيد فى هذا الموضوع
أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

goggo
04-02-2014, 03:04 AM
لا أبالغ وهذا ما افعله بالحرف

اما ردي على سؤالك الثاني هو : دمج الزوايا والهارمونيك يعطيك هذا الخيار ولكن لأن الإنسان عدو ما يجهل لذلك انت لم تصدق وهذا حقك وايضا حقي ان اكتب ما امارسه واقعيا وان لم تصدق فالسوق هو الحكم

اما ردي على السطر الثالث هو :

معنى كلامك اني اتخيل واتوهم وغير صادق

احترم نفسك وتاكد من الكيبورد فقد تبين انك كتبت وانت مستعجل وتلفظت بكلام غير لائق علي واتهمتني بصراحه اني غير صادق واتوهم

ولكن اكتشفت سر من اسرار جان وطورتها وحققت خلال يناير 20% وباذن الله ساحقق الارباح والله كريم

همسه : لدي كيبورد وكل الأحرف فيه واستطيع ان اكتب اي رد وقد لا يخطر في بالك كيف سأرد ولكن سأحترم نفسي والمنتدى واصحابه ومشرفيه واعضاءه وزواره وانت أيضا

والسلام ختام
السلام عليكم
لا يا اخي انا قصدت كل كلمة قلتها
يستفزني كثيرا بعض الناس في المنتديات الذين يقولون بانهم يملكون طريقة قوية ويملكون ادوات تربحهم كثيرا وهم في الحقيقة يخسرون
تقول لي دمج الزوايا والهارمونيك اقول لك صحيح لكن لا تقل لي ستوب 5 نقاط اكيد انت تمزح
اتعرف بان اسرار جان كلها خرافات لهذا لن تجد اي موضوع فيه شرح كامل لانه اصلا ما فيه شرح و كل الكلام الذي ستجده هو اشكال و كلام ناقص و فارغ و غير مترابط و لا يعطي اي نتيجة
ابتدعوا خرافة جان و قالوا انه لم ينشر علمه لاحد و ووو الكلام الكثير الذي يصدقه الخاسرون في الفوركس فعن اي سر تتكلم اخي

صحفي إقتصادي
04-02-2014, 05:03 PM
السلام عليكم
لا يا اخي انا قصدت كل كلمة قلتها
يستفزني كثيرا بعض الناس في المنتديات الذين يقولون بانهم يملكون طريقة قوية ويملكون ادوات تربحهم كثيرا وهم في الحقيقة يخسرون
تقول لي دمج الزوايا والهارمونيك اقول لك صحيح لكن لا تقل لي ستوب 5 نقاط اكيد انت تمزح
اتعرف بان اسرار جان كلها خرافات لهذا لن تجد اي موضوع فيه شرح كامل لانه اصلا ما فيه شرح و كل الكلام الذي ستجده هو اشكال و كلام ناقص و فارغ و غير مترابط و لا يعطي اي نتيجة
ابتدعوا خرافة جان و قالوا انه لم ينشر علمه لاحد و ووو الكلام الكثير الذي يصدقه الخاسرون في الفوركس فعن اي سر تتكلم اخي

من الأخر ان كان كلامي مستفز لك اتركه عنك وابحث عن طريقه رابحه

فأنا كبرت على الرد على كل مشاركه مستفزه لي تهدر طاقاتي الفكريه وتضيع وقتي الثمين

الله يوفقك ويوفق الجميع

TREND_SEEKER
04-02-2014, 08:01 PM
أعتمد على أكسبرتات تقوم هي بالمهمه كلها أفضل وأقوى من ألعامل ألبشري
ولكن لو أحب أتاجر يدوي
أول شئ أنظر على فريم اليومي لمعرفة الترند صاعد أم هابط
وأدخل مع ألترند اليومي على فريم الساعه بهدف 25 نقطه وتبريد بدل الستوب
وهي طريقه مربحه لأنك بتاجر مع ألترند اليومي
وهذا ينطبق على أي أستراتيجيه تعمل بها

Mohamed_tarek
05-02-2014, 04:24 PM
أعتمد على أكسبرتات تقوم هي بالمهمه كلها أفضل وأقوى من ألعامل ألبشري
ولكن لو أحب أتاجر يدوي
أول شئ أنظر على فريم اليومي لمعرفة الترند صاعد أم هابط
وأدخل مع ألترند اليومي على فريم الساعه بهدف 25 نقطه وتبريد بدل الستوب
وهي طريقه مربحه لأنك بتاجر مع ألترند اليومي
وهذا ينطبق على أي أستراتيجيه تعمل بها

اهلابيك
ابو يوسف
احسن حاجة فعلا الدخول مع اتحاة الترند خصوصا لو اثبت فوتة ومدي احترام السعر لة
شخصيا باعتمد علي طريقة الوافي رحمة الله في تحديد الترند من خلال ان يراقب حركة الشموع علي فريم الديلي
لاخر 10 ايام وهي مربحة الي حد كبير وفكرة التبريد افضل من الاستوب فعلا لان احيانا السعر بيعكس كتير جدا
قبل ما يصل الي الاهداف عشان كدة بحاول اتاكد كويس جدا من اتجا الصفقة المتوقعة قبل الدخول
بالنسبة للاكسبريت هي لة مزايا وعيوب افضل مزايا الاكسبريت
انها بتريح الواحد من وجع الاعصاب بتاع السوق ومشاهدة الشموع طالعة نازلة والصفقات مفتوحة بتتعب الواحد نفسيا
مؤخرا بفكر فعلا اعتمد علي اكسبريت لمتاجرة لان الوقت بصراحة مبقاش مكفي
تيحايتي يا غالي علي مرورك
:1 (25):

معتز ابراهيم
05-02-2014, 08:39 PM
السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبه الى انا حولت كتير وخسرت كتير على شان اوصل فى الاخر انى اشوف طريقه تكسب ومهما كانت التوصيات الى بتنزل ناحجه مبخدهاش بس بشوف هو بيعتمد على ايه واكتر حاجه ريحتنى انى برسم دعوم ومقاومات الدالى واحيانا الاربع سعات بس لو كانت قويه فعلا ثم فتحت شمعة اليوم مع طبعا لو فى ترند لاكن الى بيفرق معايه او بيكمل الطريقه بتعتى مستويات التشبع بس موش على الستوك كستك والحمد لله حتى الخسارة بتكون اقل من المكسب بكتير يعنى بعتمد على 1- تحليل فنى برسم الدعوم والمقاومات وغيره 2- الاخبار اكيد 3- انتظار الفرصه والمكان الصحيح الى هاخد منه احيانا وبظبط الاوردر وبقفل وبعتمد على الله وبالتوفيق للجميع

Mohamed_tarek
05-02-2014, 10:09 PM
السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبه الى انا حولت كتير وخسرت كتير على شان اوصل فى الاخر انى اشوف طريقه تكسب ومهما كانت التوصيات الى بتنزل ناحجه مبخدهاش بس بشوف هو بيعتمد على ايه واكتر حاجه ريحتنى انى برسم دعوم ومقاومات الدالى واحيانا الاربع سعات بس لو كانت قويه فعلا ثم فتحت شمعة اليوم مع طبعا لو فى ترند لاكن الى بيفرق معايه او بيكمل الطريقه بتعتى مستويات التشبع بس موش على الستوك كستك والحمد لله حتى الخسارة بتكون اقل من المكسب بكتير يعنى بعتمد على 1- تحليل فنى برسم الدعوم والمقاومات وغيره 2- الاخبار اكيد 3- انتظار الفرصه والمكان الصحيح الى هاخد منه احيانا وبظبط الاوردر وبقفل وبعتمد على الله وبالتوفيق للجميع
اهلا بيك
بص انا في بداياتي في الفوركس كنت بعاني من مشكلة كبيرة جدا
وهي التشيتت بين اكثر من استراتيجة وطريقة تداول
لانب كنتب بطلع علي استراتجيات كتير جدا لكن بكتفي فقط بالقراءة العابرة دون التطبيق العملي
يعني تضيع وقت علي الفاضي
لغاية ما قدرت اطو استراتجية تداول خاصة بي والحمد الله بدات احقق ارباح كويسة
طريقتك كويسة انك تعتمد علي الدعوم والمقاومات علي فريمات الديلي و4 ساعات
ودول في حد ذاتهم حاجة جيدة جدا لفلترة صفقاتك قبل الدخول
لان لو تلاحظ اي دعم او مقاومة لابدان ترتد السعر حوالي من 5 -10 نقاط
حتي لو السعر هيتم كسرة ودة بيقدم فرصة كزيسة لدخول وتحقيق ربح
خصوصا لو بتحب تشتغل اسكالبينج
انصحك انك تطلع علي استراتيجة الوافي (http://www.fx-arabia.com/index.php/2012-12-09-17-05-50/2012-12-13-16-03-57/itemlist/tag/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%8A%D8%AC%D 9%8A%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%89) كويسة جدا
وبردوة الموضوع دة كويس جدا عن رسم الترند وانواعة
هيعرفك تقدر تحدد ازاي الدخول والخروج من السوق
ورشة الترند
(http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=37066)

TREND_SEEKER
05-02-2014, 11:23 PM
اهلابيك
ابو يوسف
احسن حاجة فعلا الدخول مع اتحاة الترند خصوصا لو اثبت فوتة ومدي احترام السعر لة
شخصيا باعتمد علي طريقة الوافي رحمة الله في تحديد الترند من خلال ان يراقب حركة الشموع علي فريم الديلي
لاخر 10 ايام وهي مربحة الي حد كبير وفكرة التبريد افضل من الاستوب فعلا لان احيانا السعر بيعكس كتير جدا
قبل ما يصل الي الاهداف عشان كدة بحاول اتاكد كويس جدا من اتجا الصفقة المتوقعة قبل الدخول
بالنسبة للاكسبريت هي لة مزايا وعيوب افضل مزايا الاكسبريت
انها بتريح الواحد من وجع الاعصاب بتاع السوق ومشاهدة الشموع طالعة نازلة والصفقات مفتوحة بتتعب الواحد نفسيا
مؤخرا بفكر فعلا اعتمد علي اكسبريت لمتاجرة لان الوقت بصراحة مبقاش مكفي
تيحايتي يا غالي علي مرورك
:1 (25):

فعلا أخي وحبيبي محمد
مش هكدب عليك ما بقيت أقدر على مجهود و تعب أعصاب ومتابعة صفقات مفتوحه ممكن لمدة تزيد عن 20 ساعه
وممكن اقفل الصفقه على خساره واروح انام من كتر التعب وبعد ما أصحى الاقيها جابت مكسب حلو
فقلت مفيش أفضل من الأكسبرت وطالما بشتغل تبريد في حالة عكس السعر على صفقتي يبقى أكسبرتات التبريد ما فيش أكتر منها على النت كل الي بعملوا اني بزبط قيمة الوت المناسبه للرصيد وبخلي مسافة التبريد 50 نقطه على البوند دولار و60 نقطه على اليوروين ومش بشتغل على أي ازواج تانيه
وطبعا الأكسبرت بيقرأ الفريم اليومي وبيدخل على أساس الترند اليومي
أحيانا بيكون الربح بطئ وصفقات بتطول ولكن دايما النهايه مكسب وهذا أهم شئ
وعن نفسي مش عايز أكتر من كده .
يعني أساس وأهم شئ هو معرفة الفريم اليومي كدعومه ومقاوماته والسعر فين منهم حاليا
هل ألسعر حاليا قريب من دعم قوي فأستعد بعد كسر شمعة أربع ساعات لهذا ألدعم وأغلاقها ثم يبدأ الشراء والتبريد عند التصحيح أو عند أي أنعكاس مؤقت ...
أم هل السعر حاليا قريب من مقاومه فأستعد بعد كسر شمعة أربع ساعات لهذه ألمقاومه وأغلاقها ثم يبدأ ألبيع والتبريد عند ألتصحيح أو عند أي أنعكاس مؤقت ...

يعني ببيع من فوق مناطق تشبع الشراء .
وبشتري من أسفل مناطق تشبع البيع .

ويتم معالجة الأنعكاسات بالتبريد إلى أن أحقق الهدف وأغلق على أجمالي مكسب .
وشغال على كده من سنتين وما مرجنت معايا الطريقه .
وعملتها أكسبرت وينفذها الأكسبرت مثل ما كنت أشتغلها يدوي بالزبط .
ولكل مجتهد نصيب .