المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الساعة 13:30 GMT كان فى خبر؟؟؟؟

wahid nasr
17-03-2014, 10:08 PM
السلام عليكم اخوانى

انا كنت متابع البوند دولار واذ فجأة وبدون مقدمات الاقى السعر خدنى يفسحنى فوق السحاب ادور على سبب فنى مش لاقى فقلت اكيد فى خبر دخلت فوركس فاكتورى ملقتش

طيب كان فى ايه؟؟ ياريت اخوانى اللى كان متابعه يقولى السبب عشان دى كانت تبقى مشكلة لو فى الحقيقى

rfx
18-03-2014, 12:45 AM
عادي جدا اخي مش لازم يكون فيه اخبار عشان السعر يتحرك حركه جامده ممكن تصريح بسيط ممكن مستثمرين كبار دخلوا اي حاجه يعني

hemaya
18-03-2014, 01:09 AM
عادي_في_المعادي

wahid nasr
18-03-2014, 02:27 AM
عادي جدا اخي مش لازم يكون فيه اخبار عشان السعر يتحرك حركه جامده ممكن تصريح بسيط ممكن مستثمرين كبار دخلوا اي حاجه يعني

ودى مشكلة فى حد ذاتها يا صاحبى اننا منكونش عارفين السوق اتحرك فجأة كده ليه

فنيا انت شايف انه كان فى دعم ؟؟...هو كان فى دعم تحتيه السعر ارتد منه لكن حركة السعر حصلت بدون اى شمعه تبدو انعكاسية

wahid nasr
18-03-2014, 02:29 AM
عادي_في_المعادي

لا مش عادى يا هيما لازم نعرف كل حركة فى السوق جات منين

rfx
18-03-2014, 03:42 AM
ودى مشكلة فى حد ذاتها يا صاحبى اننا منكونش عارفين السوق اتحرك فجأة كده ليه
ياغالي لازم تتوقع ان السوق ممكن يتحرك في اي وقت حتي لو مفيش اي حاجه من اللي بتعتمد عليها في تحليلك ظهرت قدامك...وعشان كده لازم تأمن نفسك في اي وقت باستوب حتي لا تجري بك الاسعار

فنيا انت شايف انه كان فى دعم ؟؟...هو كان فى دعم تحتيه السعر ارتد منه لكن حركة السعر حصلت بدون اى شمعه تبدو انعكاسية
مش لازم يكون في دعم عشان السعر يعمل كده لانه له هدف لازم يوصله.. ومش لازم يظهر شمعه انعكاسيه برضه
للأسف ياغالي الفوركس اكبر من كده بكتير غير اللي احنا اتعلمناه...في حيتان في السوق ولازم تتغذي علي السمك الصغير :1 (56):
الاجابه في الاقتباس

wahid nasr
18-03-2014, 03:53 AM
الاجابه في الاقتباس

اخونا rfx جوابنى بس لازلت أرى انه كان فى سبب فنى لا اعرفه و (ده لا يمنع صحة ما ذكره اخونا من قصة صناع السوق)

افيدونا يا اخواننا الله يكرمكم

rfx
18-03-2014, 04:07 AM
لو لاحظت علي فريم الساعه هتلاقي السعر يسير في نطاق مثلث وعندما كانت الحركه بالصعود كان علي حافه المثلث السفلي ده سبب ولو دورت هتلاقي اسباب كثير مثل مؤشرات موفنج او فايبو والحجج كتير لكن مش ده المهم لكن عشان الناس تعرف ان فيه سبب وخلاص
http://im58.gulfup.com/89Nxj.jpg (http://www.gulfup.com/?zSldKK)
نصيحه ليك اخي لا تحلل علي فريمات صغير بل ادخل مع الفريم الصغير وحلل علي الكبير

rfx
18-03-2014, 04:12 AM
انت داخل بيع ولا شرا ياغالي<br>

goggo
18-03-2014, 04:29 AM
يا اخي انت فاكر الكسب من الفوركس بسيط للدرجة دي ما كان احد غلب يعني على كلامك انت لازم تعرف كل حركة لماذا حدثت يعني لهذا السبب 95 % من التجار يخسرون
ثاني شيء لازم السعر يتحرك و يكون فيه تداول يعني يطلع و يهبط سواء كان فيه اخبار او لا

محمد عواد
18-03-2014, 04:53 AM
أخي وحيد ارفق الصوره بطريقه صحيحه مافي اي حركه قويه حصلت ..

محمد عواد
18-03-2014, 05:07 AM
اذا بتقصد عن اليوم اليوم كان في اخبار للدولار 13.15 جرينتش

wahid nasr
18-03-2014, 01:32 PM
يا اخي انت فاكر الكسب من الفوركس بسيط للدرجة دي ما كان احد غلب يعني على كلامك انت لازم تعرف كل حركة لماذا حدثت يعني لهذا السبب 95 % من التجار يخسرون
ثاني شيء لازم السعر يتحرك و يكون فيه تداول يعني يطلع و يهبط سواء كان فيه اخبار او لا

لو مش هنعرف كل حركة كان ايه سببها يبقى احنا كده بنقامر

wahid nasr
18-03-2014, 02:06 PM
اذا بتقصد عن اليوم اليوم كان في اخبار للدولار 13.15 جرينتش

نعم اقصد يوم امس
انا اللى اعرفه اخى محمد ( ولسه بعرف انا لسه فى الاول) ان السعر لا يرتد بقوة الا من مستويات الدعم والمقاومة
فى اليوم السابق اللى بتحدث عنه
كنت اتوقع والحمد لله ان شمعة الربع ساعة 11:45 GMT ستكون اخر شمعه هابطة
لعدة اسباب
1) اولها فايبو 38 الدايلى
2)فايبو 76.4 على الاربع ساعات
3)حد القناة السفلى لليوم السابق
4) بيفوت S1
5) S1 PIVOT FIBO
6) وكان المستوى ده يمثل اقصى نسبة تصحيح كان ممكن يصل اليها من اليوم اللى قبله( 61.8 فايبو)
وبالفعل حدث الارتداد ودخلت اسكالبنج كان كويس جدا ثم ظهرت شموع الهبوط فدخلت بيع وكانت الصفقات كسبانه وكنت انوى الاغلاق قبل مستوى الدعم
لكن فجأة الاقى السعر طلع قبل حتى ما ينزل لاعادة اختبار الدعم ..علطول من غير ما يعطينى اى علامة انه طالع - شمعه دوجى حته ..مفيش
فكان لازم اسأل اصحاب الخبرة فى المنتدى
لانى اكيد فى حاجات كتير معرفهاش فانت شايف ايه اخى محمد ؟؟
بالنسبة لطريقة رفع الملفات الصحيحة ايه هى؟؟

wahid nasr
18-03-2014, 02:21 PM
لو لاحظت علي فريم الساعه هتلاقي السعر يسير في نطاق مثلث وعندما كانت الحركه بالصعود كان علي حافه المثلث السفلي ده سبب ولو دورت هتلاقي اسباب كثير مثل مؤشرات موفنج او فايبو والحجج كتير لكن مش ده المهم لكن عشان الناس تعرف ان فيه سبب وخلاص
http://im58.gulfup.com/89Nxj.jpg (http://www.gulfup.com/?zSldKK)
نصيحه ليك اخي لا تحلل علي فريمات صغير بل ادخل مع الفريم الصغير وحلل علي الكبير

مش فاهم قصدك فى النقطة دى
اما بالنسبة لنموذج المثلث فلا اظن ان رسم الترند السفلى صحيح ( على حد علمى)

rfx
18-03-2014, 03:10 PM
والله يااخي كل واحد له طريقه
قصدي ان الناس تقتنع ان السعر رد من هنا لسبب معين عشان يتقبلوا الامر ويجدوا له مبرر
اما المثلث مش شرط يكون ملامس له لازم تكون مرن اعتبرما تحت المثلث كسر كاذب
بالتوفيق

أ.نادر غيث
18-03-2014, 08:57 PM
السلام عليكم اخوانى

انا كنت متابع البوند دولار واذ فجأة وبدون مقدمات الاقى السعر خدنى يفسحنى فوق السحاب ادور على سبب فنى مش لاقى فقلت اكيد فى خبر دخلت فوركس فاكتورى ملقتش

طيب كان فى ايه؟؟ ياريت اخوانى اللى كان متابعه يقولى السبب عشان دى كانت تبقى مشكلة لو فى الحقيقى
وعليكم السلام اخي وحيد
شوف الفوركس ليس تحليل فني والاخبار في فوركس فاكتوري فقط ..
الفوركس يتأثر بكل شيئ يحدث بالعالم سياسي اجتماعي طبيعي ..
مثلاً الطبيعي زلزال البركان الاعصار الخ ..
السياسي مثل التوتر الحاصل بين اوكرانيا وروسيا على سبيل المثال لا الحصر
انفجار او مقتل مسؤول هنا او هناك من المسائيل الكبار ..

فاليوم مثلاً قام مارك كارني بتعيين 3 مسؤولين جدد وتعيينهم يؤثر بالزوج حسب سياستهم سواء
كان تحفيزية او العكس ..
ولذلك انت يجب ان تكون مطلع على الاحداث السياسية او كل ازمة عالمية غير التحليل الفني والاجندة الاسبوعية ..
تحيتي

wahid nasr
18-03-2014, 11:19 PM
وعليكم السلام اخي وحيد

فاليوم مثلاً قام مارك كارني بتعيين 3 مسؤولين جدد وتعيينهم يؤثر بالزوج حسب سياستهم سواء
كان تحفيزية او العكس ..
ولذلك انت يجب ان تكون مطلع على الاحداث السياسية او كل ازمة عالمية غير التحليل الفني والاجندة الاسبوعية ..
تحيتي

سنتنا بيـــــــــــــضـــــه يا استاذ/ نادر
والحاجات دى نعرفها منين بقى ...متقوليش تابع بلومبيرج

goggo
19-03-2014, 09:10 AM
لو مش هنعرف كل حركة كان ايه سببها يبقى احنا كده بنقامر
لا يا اخي انت تقامر عندما تتاجر بلوت عالي و بدون ستوب لوز يعني يا تدبل يا تتمرجن
ثم المشكلة انك لا تستطيع معرفة كل حركة اخي مهما كان مستواك في التداول يعني الامر ليس بيدك و ليس بهذه السهولة كما تعتقد و مش لازم السعر يعطيك اشارة على عكس الاتجاه دائما لان صناع السوق يريدون دائما ان نخسر حتى يكسبوا هم

wahid nasr
19-03-2014, 09:55 PM
لا يا اخي انت تقامر عندما تتاجر بلوت عالي و بدون ستوب لوز يعني يا تدبل يا تتمرجن
ثم المشكلة انك لا تستطيع معرفة كل حركة اخي مهما كان مستواك في التداول يعني الامر ليس بيدك و ليس بهذه السهولة كما تعتقد و مش لازم السعر يعطيك اشارة على عكس الاتجاه دائما لان صناع السوق يريدون دائما ان نخسر حتى يكسبوا هم

صناع السوق لا يلتفتون اليك اصلا
انت قلت صنــــــــاع الٍٍٍٍسوق أى (صانعى السيولة)..هل ينتظرون خسارتك لبضعة دولارات او حتى لالاف الدولارات حتى يربحوا

goggo
20-03-2014, 05:40 AM
صناع السوق لا يلتفتون اليك اصلا
انت قلت صنــــــــاع الٍٍٍٍسوق أى (صانعى السيولة)..هل ينتظرون خسارتك لبضعة دولارات او حتى لالاف الدولارات حتى يربحوا

اذا اردت ان تربح من هذا السوق فعليك اولا ان يكون مستوى تفكيرك و فهمك للاشياء اكبر من هذا بكثير فاكيد انا لا اقصد خسارتك انت او انا لبضعة الاف من الدولارات انا اتكلم بصفة عامة عن اشخاص يسمون متداولي التجزئة و هذه هي الفئة الاكثر استهدافا من حيتان السوق لانه حتى يكون هناك رابح لازم يكون هناك خاسر اكيد انت لا تعرف هذه المعلومة
معلومة اخرى اتعرف و لا خلاص لن اقول شيئا اخر ربما لا تستطيع استيعابه

wahid nasr
21-03-2014, 10:53 PM
اذا اردت ان تربح من هذا السوق فعليك اولا ان يكون مستوى تفكيرك و فهمك للاشياء اكبر من هذا بكثير فاكيد انا لا اقصد خسارتك انت او انا لبضعة الاف من الدولارات انا اتكلم بصفة عامة عن اشخاص يسمون متداولي التجزئة و هذه هي الفئة الاكثر استهدافا من حيتان السوق لانه حتى يكون هناك رابح لازم يكون هناك خاسر اكيد انت لا تعرف هذه المعلومة
معلومة اخرى اتعرف و لا خلاص لن اقول شيئا اخر ربما لا تستطيع استيعابه

اولا راجع معلوماتك فهى مغلوطة

وحظك انك بتتكلم مع واحد مبيعرفش يغلط فى حد

سامحك الله

goggo
22-03-2014, 12:16 PM
اولا راجع معلوماتك فهى مغلوطة

وحظك انك بتتكلم مع واحد مبيعرفش يغلط فى حد

سامحك الله
و الله يا اخي انا لا ارى اني غلطت معك في اي كلمة و ان كنت ترى ذلك فياريت تقلي وين
انا لم اقصد الاستخفاف بك عندما قلت لازم يكون مستوى تفكيرك و فهمك للاشياء اكبر و انما قصدت ان تعرف بعض الاشياء المهمة التي لا يعرفها كثير من المتداولين و ذكرت واحدة و لم تقتنع بها و لم ارد ان اقول المزيد

abramfx
23-03-2014, 02:38 AM
وعليكم السلام اخي وحيد

كان تحفيزية او العكس ..
تحيتي

حضرتك قولت المفيد