المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إستراتيجيتى - تجربة عملية

Genie
13-04-2014, 12:44 AM
سوق الفوركس ملئ بالإستراتيجيات واللى إتعلمته من السوق ده ان كل واحد لازم يكون ليه إتراتيجيته الخاصة به إذا اراد الإستمرار فى هذا السوق

حبيت أقولكم على إستراتيجية جربتها وناجحة معايا من شهر اكتوبر اللى فات اللى الأن وحبيت أعرف رأيكم فيها

والأكتر من كده لما ببعد عن العمل بها كل مرة كنت بخسر

بإختصار انا بتعرف على كل التحليلات الموجودة هنا وفى اماكن اخرى منها الشركة اللى انا فيها

وبركز على ازواج معينة حوالى 4-5 ازواج

بعد ما بحدد الزوج اللى هادخل عليه والنقاط القوية اللى هانفذ عليها بحدد حجم الصفقات كالأتى

قيمة الرصيد X خمسة

بمعنى لو رصيدى 1000 دولار بدخل قيمة العقد ب 5 الاف يعنى النقطة بتساوى 0.5 دولار

لو السوق عكس عليها كل خمس نقاط ادخل بنفس العقد وبكرر العملية دى الى ان يصبحوا العقود كلها 5 ع الأكثر

يعنى الاجمالى 2.5 للنقطة يبقى معايا حوالى 400 نقطة من أخر سعر عكس عليا يعنى بعد 25 نقطة من نقطة دخولى .. طبعا بعد السبريد ممكن تبقى من 380-390 نقطة لو السوق عكس عليا لا قدر الله

طب بعمل ايه بعد كده؟؟ والله لو السوق فى سيولة عالية والحركة سريعة فى الإتجاهين وده بيحصل فى وقت الاخبار غالبا بقفل 3 عقود من ال5 وبكرر العملية على ال 3 عقود

الميزة فى الإسترتيجية دى إنها بتجمع بين السكالبينج وبين الصفقات السوينج

كمان بتخليك بتسفيد من كل نقطة بتعكس عليك .. يعنى لما تدخل شراء مثلا ولقيت السعر بينزل مش هاتزعل بالعكس ده كل فى صالحك لانك هاتدخل تانى وهاتقفل على ربح 5-10 نقاط

وتجربة بالمثال أكتر
دخلت فى مرة على الباوند شراء بنفس الطريقة والسعر عكس عليا فى يومين 140 نقطة من اول صفقة استنيت لحد ما طلع شوية وبعدين بقيت أقفل الصفقات على ربح وافتح صفقات تانية وهكذا وفى اخر الاسبوع قفلت الصفقة الاولى اللى كانت عاكسة عليا على ربح 5 نقاط فقط .. حسبت لو كنت دخلت بقيمة ال 5 صفقات كلها فى الصفقة الاولى كنت هاحقق ما قيمته 25 نقطة فقط فى حين انا بالطريقة دى حققت اكتر من 220 نقطة يعنى 9 اضعاف تقريبا من لو كنت استخدمت الطريقة التقليدية

فى الأخر بس عايز أقولكم انا حققت اكتر من 200 صفقة على ربح وبأرقام كبيرة ما حققتهاش قبل كده فى الفوركس

طبعا مافيش استرتيجية فى الفوركس كاملة بنسبة 100% عشان كده كتبت الموضوع لو حد يحب يضيف رأى لنستفيد كلنا

تحياتى

م.أحمد السليمان
13-04-2014, 01:00 AM
استراتيجية حلوة

بس ممكن توضيح كيف انك تقوم

بفتح صفقة شراء مثلا

وعندما يعكس السعر

لا تقوم باغلاق الصفقة على خسارة

بل تقوم بعمل عقود اخرى باتجاه معاكس وتغلقها

هل هكذا صحيح

واذا كان صحيح كيف تعرف هل سيستمر السعر بالانعكاس ام انه سيعود للصفقة الاولى

Genie
13-04-2014, 01:10 AM
استراتيجية حلوة

بس ممكن توضيح كيف انك تقوم

بفتح صفقة شراء مثلا

وعندما يعكس السعر

لا تقوم باغلاق الصفقة على خسارة

بل تقوم بعمل عقود اخرى باتجاه معاكس وتغلقها

هل هكذا صحيح

واذا كان صحيح كيف تعرف هل سيستمر السعر بالانعكاس ام انه سيعود للصفقة الاولى

بدخل صفقات اخرى فى نفس الاتجاه اللى انا داخل فيه (تبريد) وليس عكس الاتجاه (هيدج)

مافيش حد بيعرف يقينا السعر هايروح لفين لكن فى نقاط قوية انت بتشتغل عليها وزى المثال اللى ذكرته الباوند عكس عليا 140 نقطة قبل كده وخرجت على ربح 220 نقطة

نسيت أقول إن الطريقة دى بتحقق معايا مضاعفة الحساب مرة واحدة على الأقل فى الاسبوع .. وفى الأسبوع اللى فات بس ضاعفت الحساب مرتين ونص والله على ما اقول شهيد

م.أحمد السليمان
13-04-2014, 01:30 AM
بدخل صفقات اخرى فى نفس الاتجاه اللى انا داخل فيه (تبريد) وليس عكس الاتجاه (هيدج)

مافيش حد بيعرف يقينا السعر هايروح لفين لكن فى نقاط قوية انت بتشتغل عليها وزى المثال اللى ذكرته الباوند عكس عليا 140 نقطة قبل كده وخرجت على ربح 220 نقطة

نسيت أقول إن الطريقة دى بتحقق معايا مضاعفة الحساب مرة واحدة على الأقل فى الاسبوع .. وفى الأسبوع اللى فات بس ضاعفت الحساب مرتين ونص والله على ما اقول شهيد

ما شاء الله طيب كيف عكس عليك السعر 140 ولما بكون السعر عاكس ما راح تقدر تشتغل تبريد

وكيف حققت 220 نقطة وهو عاكس السعر

goggo
13-04-2014, 04:07 AM
ما شاء الله طيب كيف عكس عليك السعر 140 ولما بكون السعر عاكس ما راح تقدر تشتغل تبريد

وكيف حققت 220 نقطة وهو عاكس السعر
عادي اخي هو يشتغل تبريد يعني يشتري ثم كل ما يعكس السعر يدخل شراء ثاني الى ان يصعد السعر لانه مش ممكن يفضل يهبط على طول و لكن بادارة راس مال و هو عامل حساب للانعكاس و المارجن المحجوز يعني لازم يكون حسابك يستحمل و هذه الطريقة مثل التي تكلمت عنها في موضوعك الذي انحذف لكن لازم تضيف لها وسائل اخرى اكيد لانه ممكن تدخل من مكان مش كويس و يعكس السعر عليك كثير او يكون فيه خبر قوي يسحبك السعر لتحت كثير و يمرجن حسابك

Ice ball
13-04-2014, 06:32 AM
ياريت مثال توضيحي لو سمحت

hassan ebaid
13-04-2014, 01:36 PM
على فكره اخى الكريم انا حققت ارباح 20% من حسابى يوم الجمعه بهذة الطريقه
و للامانه هى منتهى الخطوره اذا لم تختار نقطه الدخول المناسبه

Genie
13-04-2014, 02:41 PM
على فكره اخى الكريم انا حققت ارباح 20% من حسابى يوم الجمعه بهذة الطريقه
و للامانه هى منتهى الخطوره اذا لم تختار نقطه الدخول المناسبه

عشان كده انا قلت تختار نقاط دخول قوية .. انا احيانا ممكن اقعد يوم او يومين مابدخلش صفقات لانتظار الصفقة المناسبة

Abu sajed
13-04-2014, 03:27 PM
اللي نفسي افهمو واعرفوا، اللي بيدخل عكس السعر، بعقد وتنين وتلاتة واربعة وخمسة، على فرض انو السعر مش هيضل بنفس الاتجاه
طب يا اخي ممكن يضل، ايش المشكلة انو يضل بنفس الاتجاه، ليش انا اضل عاااايش على الامال

يا عالم يا ناس والله التحليل الكلاسيكي اشي فخم على الاخر، اكتر مما يتصور احد
ليش التبريد والهيدج والبيدج والمدج والحباشتكانات هادي
الويبنار تبع د. اسامة، فيه الخير الكتير

طبعًا انا مش قادر احكي ولا نفس لاني لسه ما اشتغلت حقيقي
بس طبعًا قريب ان شاء الله هفتح حقيقي، وان شاء الله بتضل الاستراتيجية اللي بستخدمها فعالة في الحقيقي

وبس تزبط، هبقى اخبركم كيف عملت الشهر الماضي على الديمو، 1000 نقطة، ايوا 1000، وباتجاه السوق مش عكسو

الله كرييييم وبسسس

Genie
13-04-2014, 03:53 PM
الفكرة مش فى عدد النقاط وبس كمان فى قيمة النقطة

ممكن حد من رصيد 1000 دولار يدخل النقطة ب 0.2 يعنى محمى ب 5000 نقطة يقدر بيهم يدخل 10 صفقات ويحقق منهم 1000 نقطة مش فى شهر ممكن فى اسبوع

الفكرة فى التوازن بين قيمة النقطة ورصيد حسابك وتغطية مخاطرك انك تحقق اكبر ربح ممكن باقل مخاطر ممكنة

Abu sajed
13-04-2014, 04:16 PM
الفكرة مش فى عدد النقاط وبس كمان فى قيمة النقطة

ممكن حد من رصيد 1000 دولار يدخل النقطة ب 0.2 يعنى محمى ب 5000 نقطة يقدر بيهم يدخل 10 صفقات ويحقق منهم 1000 نقطة مش فى شهر ممكن فى اسبوع

الفكرة فى التوازن بين قيمة النقطة ورصيد حسابك وتغطية مخاطرك انك تحقق اكبر ربح ممكن باقل مخاطر ممكنة

يا عيني عليك، طب لا يا حبي، العبرة في عدد النقاط في القيمة (طبعًا التوازن مهم)
بس ليش العبرة في النقاط مش في القيمة؟
رغم انو ممكن تكون داخل 10 سنت للنقطة بألف نقطة هيكون ربح 100دولار،
وممكن تكون داخل 10 لوت (ستاندرز) للنقطة وبهيك انتا بتعمل 100دولار بالنقطة الواحدة
ورغم هييييك عدد النقاط افضل ليش؟!!!

عشان الريسك يا حبي، انتا لما بدك تعمل 10 لوت للنقطة، على الاقل بدك حساب 100000$ عشان تخاطر ب10% من حسابك

طبعًا في فكرة مش قادر اوصلها، وما بتصلك الا بالتجربة والممارسة وفهم السوق الفوركس كوييس

hussein gamal
13-04-2014, 08:21 PM
انا كنت فعلا اشتغلت بنفس الطريقة دى على اليورو دولار وكانت حلوة بس مكنتش بعرف ادخل من النقاط المهمة ودى انا بفتقرها الصراحة . ايه رايك نبدأ بأذن الله مع بعض الاسبوع القادم ونختار عملة واحدة نشتغل بيها وياريت بمخاطرة قليلة جدا لانى هبدأ بحساب صغير شوية

البدوي
13-04-2014, 09:04 PM

ممتاز ..

تقريبا مشابهه لاستراتيجيتي الي شغال عليها الان .. وهي نفسها الي اشتركت فيها بالمسابقه الشهر الماضي ( وحصلت على المركز الاخير )

بالتوفيق ان شاء الله

Genie
13-04-2014, 09:05 PM
انا كنت فعلا اشتغلت بنفس الطريقة دى على اليورو دولار وكانت حلوة بس مكنتش بعرف ادخل من النقاط المهمة ودى انا بفتقرها الصراحة . ايه رايك نبدأ بأذن الله مع بعض الاسبوع القادم ونختار عملة واحدة نشتغل بيها وياريت بمخاطرة قليلة جدا لانى هبدأ بحساب صغير شوية

شغال .. بس خليها على زوجين او تلاتة حسب ظروف السوق

هى فعلا مخاطرة قليلة فى مقابل العائد ان شاء الله .. لما تسيب 400 نقطة تغطية لحسابك مافيش احسن من كده

hussein gamal
13-04-2014, 09:11 PM
طب هما ايه افضل اربع ازواج ممكن نختار منهم ؟ وياريت نحدد البداية من قبل الدخول بفترة كافية لانى بكون بعيد كتير الفترة الصباحية عن النت بسبب العمل

Genie
13-04-2014, 09:37 PM
ممتاز ..

تقريبا مشابهه لاستراتيجيتي الي شغال عليها الان .. وهي نفسها الي اشتركت فيها بالمسابقه الشهر الماضي ( وحصلت على المركز الاخير )

بالتوفيق ان شاء الله

ههههههههههههه الله يكرم اصلك :1::1:

Genie
13-04-2014, 09:42 PM
طب هما ايه افضل اربع ازواج ممكن نختار منهم ؟ وياريت نحدد البداية من قبل الدخول بفترة كافية لانى بكون بعيد كتير الفترة الصباحية عن النت بسبب العمل

زى ما بقولك حسب ظروف السوق لما يفتح .. لكن يفضل الإبتعاد عن أزواج اليورو بسب تصريحات دراجى الأخيرة

الأزواج اللى مكن تكون مرشحة هى الدولار ين - الباوند دولار - الاسترالى دولار

طبعا هايكون فى تأثير لكنه أقل نسبياً

hussein gamal
13-04-2014, 10:04 PM
اوك فلنتابع غدا ان شاء الله تعالى

omr
13-04-2014, 10:36 PM
سوق الفوركس ملئ بالإستراتيجيات واللى إتعلمته من السوق ده ان كل واحد لازم يكون ليه إتراتيجيته الخاصة به إذا اراد الإستمرار فى هذا السوق

حبيت أقولكم على إستراتيجية جربتها وناجحة معايا من شهر اكتوبر اللى فات اللى الأن وحبيت أعرف رأيكم فيها

والأكتر من كده لما ببعد عن العمل بها كل مرة كنت بخسر

بإختصار انا بتعرف على كل التحليلات الموجودة هنا وفى اماكن اخرى منها الشركة اللى انا فيها

وبركز على ازواج معينة حوالى 4-5 ازواج

بعد ما بحدد الزوج اللى هادخل عليه والنقاط القوية اللى هانفذ عليها بحدد حجم الصفقات كالأتى

قيمة الرصيد X خمسة

بمعنى لو رصيدى 1000 دولار بدخل قيمة العقد ب 5 الاف يعنى النقطة بتساوى 0.5 دولار

لو السوق عكس عليها كل خمس نقاط ادخل بنفس العقد وبكرر العملية دى الى ان يصبحوا العقود كلها 5 ع الأكثر

يعنى الاجمالى 2.5 للنقطة يبقى معايا حوالى 400 نقطة من أخر سعر عكس عليا يعنى بعد 25 نقطة من نقطة دخولى .. طبعا بعد السبريد ممكن تبقى من 380-390 نقطة لو السوق عكس عليا لا قدر الله

طب بعمل ايه بعد كده؟؟ والله لو السوق فى سيولة عالية والحركة سريعة فى الإتجاهين وده بيحصل فى وقت الاخبار غالبا بقفل 3 عقود من ال5 وبكرر العملية على ال 3 عقود

الميزة فى الإسترتيجية دى إنها بتجمع بين السكالبينج وبين الصفقات السوينج

كمان بتخليك بتسفيد من كل نقطة بتعكس عليك .. يعنى لما تدخل شراء مثلا ولقيت السعر بينزل مش هاتزعل بالعكس ده كل فى صالحك لانك هاتدخل تانى وهاتقفل على ربح 5-10 نقاط

وتجربة بالمثال أكتر
دخلت فى مرة على الباوند شراء بنفس الطريقة والسعر عكس عليا فى يومين 140 نقطة من اول صفقة استنيت لحد ما طلع شوية وبعدين بقيت أقفل الصفقات على ربح وافتح صفقات تانية وهكذا وفى اخر الاسبوع قفلت الصفقة الاولى اللى كانت عاكسة عليا على ربح 5 نقاط فقط .. حسبت لو كنت دخلت بقيمة ال 5 صفقات كلها فى الصفقة الاولى كنت هاحقق ما قيمته 25 نقطة فقط فى حين انا بالطريقة دى حققت اكتر من 220 نقطة يعنى 9 اضعاف تقريبا من لو كنت استخدمت الطريقة التقليدية

فى الأخر بس عايز أقولكم انا حققت اكتر من 200 صفقة على ربح وبأرقام كبيرة ما حققتهاش قبل كده فى الفوركس

طبعا مافيش استرتيجية فى الفوركس كاملة بنسبة 100% عشان كده كتبت الموضوع لو حد يحب يضيف رأى لنستفيد كلنا

تحياتى

الاخ الفاضل اولا لك جزيل الشكر على هذة الاستراتيجية الممتازة وفى ميزان حسناتك ان شاء الله
وبعد اذنك لى بعض الاستفسار فضلا لا امرا هل تقوم بالتبريد كل خمس نقاط ام كل خمسين نقطة
وياريت تعطينى مثال حى والازواح التى تعمل عليها
بالنسبة الى مضاعفة الحساب في اسبوع انا طبعا اصدقك لانك استشهدت برب الكون ثم ولانك عضو محترم
هل تعلم لو استمريت على هذا المنوال وانا اتمنى
لك هذا سيصبح هذا الموضوع من اهم مواضيع المنتديات واخطرها
وذلك لانك بعون الله ستسطيع ان تحول 500دولار حساب حقيقى الى مليون دولار فى ثلاثة اشهر فقط
وياريت تكون حريص فى اشتراكك فى شركة فوركس محترمة
لان الواجد بيسمع وبيشوف ان بعض الشركات التعبانة لما العميل بيبتدى يحقق ارباح ضخمة بيبتدوا يعملوا معاه مشاكل وطبعا الوسائل كثيرة
تعطيل منصة عدم تنفيذ اوامر وغيرها
لك منى كل التقدير وربتا يوفقك

semsem101
01-05-2014, 03:59 PM
ان ااشتغلت بالطريقه دي لفتره لكن للاسف لم استطيع الالتزام وضبط النفس ودخلت بحجم لوت وعدد صفقات غير مناسب للحساب

على يوسف
01-05-2014, 04:54 PM
هى استراتيجية جميلة وأقوم بعملها ...لكن بطريقة قد تكون مختلفة بعض الشئ

* فى تلك الطريقة لا يتم الدخول فيها عكس الأتجاه

* يتم إختيار نقاط الدخول بعناية شديدة

* يكون حجم العقد 10 سنت لكل 1000 دولار

* يكون هناك فارق بين كل صفقة وأخرى لا يقل عن 30 نقطة على حسب طبيعة تحرك الزوج

كلما كانت الحركة بطيئة كان الفارق ضيقا والعكس صحيح .

* يكون هناك فارق زمنى بين كل صفقة وأخرى

* يتم عمل 10 صفقات بإجمالى عقود 1 دولار ...فى حساب ال 1000 دولار

أما الدخول والفارق الرقمى والزمنى قليل يكون مخاطرة عالية ...

تقبل تحياتى العطرة لك صديقنا الغالى

walid roub
02-05-2014, 04:18 PM
هل ممكن إعادة شرح الطريقة بالتفصيل الممل و بدقة

و بعد الإنتهاء من الشرح

ممكن تكتب مثال تطبيقي ؟؟

مثلا تضع رأس المال كم , وتضع مثلا السعر أين هو مثلا 1.3000 سعر عشوائي للتوضيح
و وضع أين سنتجه و الحالات التي ممكن نقابلها ,,, إلخ

و أن شاء الله يكون في ميزان حساناتك و يبارك لك في أرباحك

walid roub
03-05-2014, 07:22 PM
هل ممكن إعادة شرح الطريقة بالتفصيل الممل و بدقة

و بعد الإنتهاء من الشرح

ممكن تكتب مثال تطبيقي ؟؟

مثلا تضع رأس المال كم , وتضع مثلا السعر أين هو مثلا 1.3000 سعر عشوائي للتوضيح
و وضع أين سنتجه و الحالات التي ممكن نقابلها ,,, إلخ

و أن شاء الله يكون في ميزان حساناتك و يبارك لك في أرباحك

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

fady
03-05-2014, 08:35 PM
اشكرك

konine
04-05-2014, 12:48 AM
شكرا لتقاسم

م.أحمد السليمان
04-05-2014, 10:54 AM
Multiplier + Grid Trading

http://www.fx-arabia.com/vb/picture.php?albumid=97&pictureid=274

http://www.fx-arabia.com/vb/picture.php?albumid=97&pictureid=275

walid roub
04-05-2014, 02:13 PM
Multiplier + Grid Trading

http://www.fx-arabia.com/vb/picture.php?albumid=97&pictureid=274

http://www.fx-arabia.com/vb/picture.php?albumid=97&pictureid=275

هل هذه نفس طريقته ؟

و هل ممكن توضيح أكثر و التعليق على الصور

ahmd momo
06-05-2014, 12:36 PM
يا باشا هو كنت عامل موضوع 232 صفقة رابحة و الموضوع دة عشان اية بالضبط عشان تفيد الناس ولا عشان تتحداهم و تغظهم
لو عشان تفدهم ف انت مفدتش حد ولا رديت ع الاسئلة ال اتوجهت ليك ولا قولت بتحدد مناطق الدخول ازاي و ال عايز يفيد من اول مشاركة يقول ال عندة مش يقعد ينقط الناس كلمة بكلمة و طريقتك للأسف فيها استعلاء وممكن يكون مش مقصود الله اعلم