المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن رسوم فتح حساب او عقد

abdelrhman2100
26-04-2014, 06:58 PM
السلام عليكم

1- لما بنيجى نفتح حساب ميكرو الشركة بتاخد على النقطة 20 سنت والمينى 1 دولار والإستاندر 20 دولار فأنا كنت عايز اعرف السبب
2- كنت عايز اتاكد من معلومة هل احنا الى بنحدد قيمة النقطه سواء فى فتح الحساب او فى فرق سعر العملة الى الشركة بتاخدها
3- الشركه بيبقى ليها نقطتين مكسب من فرق العمله طيب بقيت النقط بيروحوا فين يعنى لو كان فرق العمله 5 نقط مثلا الشركه هتاخد نقطتين طيب الباقى بيروح فين
4- وكنت عايز اعرف لما الدولار بينخفض او اى عملة اتاكد ازاى انوا فعلا انحفض يعنى مش الشركة الى بتعمل كده عشان تخسرنى

معاذ عودات
26-04-2014, 07:06 PM
السلام عليكم

1- لما بنيجى نفتح حساب ميكرو الشركة بتاخد على النقطة 20 سنت والمينى 1 دولار والإستاندر 20 دولار فأنا كنت عايز اعرف السبب
2- كنت عايز اتاكد من معلومة هل احنا الى بنحدد قيمة النقطه سواء فى فتح الحساب او فى فرق سعر العملة الى الشركة بتاخدها
3- الشركه بيبقى ليها نقطتين مكسب من فرق العمله طيب بقيت النقط بيروحوا فين يعنى لو كان فرق العمله 5 نقط مثلا الشركه هتاخد نقطتين طيب الباقى بيروح فين
4- وكنت عايز اعرف لما الدولار بينخفض او اى عملة اتاكد ازاى انوا فعلا انحفض يعنى مش الشركة الى بتعمل كده عشان تخسرنى

وعليكم السلام
اهلا صديقي ،،

1- عندما تقوم بفتح عقد قيمة النقطه فيه 10 سنت او 1 دولار او 10 دولار ،، والسبريد على سبيل المالثال 2 نقطه .. رح تضرب عدد نقاط السبريد الي هو 2 بقيمه العقد
2 * 0.01 = 20 سنت .. 2 * 0.10 = 2 دولار ... 2 * 1.00 = 20 دولار

2- نعم انت الي تختار كم تريد الدخول .. وكم تريد سعر النقطه
0.01 = 10 سنت لكل نقطه يتحركها الزوج
0.10 = 1 دولار لكل نقطه يتحركها الزوج
1.00 = 10 دولار لكل نقطه يتحركها الزوج

3- ليس ضروري ان يكون السبريد هو 2 .. فكل عمله لها سبريد مختلف
يعني اليورو مثلا 2 ... الباوند 4
فكل زوج له سبريد خاص فيه

4- تابع منصات اخرى وشوف هل السعر نفسه او يتحرك في الشركه الي فاتح فيها الحساب لوحدها
وتأكد من انك فاتح حساب مع شركة قوية ولها سمعتها ومسجله في هيئات رقابيه قويه
حتى لا يحدث تلاعب او نصب

تحياتي

abdelrhman2100
26-04-2014, 08:28 PM
الف شكر اخى معاذ

abdelrhman2100
26-04-2014, 08:35 PM
معلش استفسار تانى فى ناس بتقعد تقول الصفقة حصل فيها انعكاس فى السعر او ارتداد وحسابى اتصفر طيب ازاى
ولنفرض انى كنت شارى دولارات على اساس انها هتغلى وبعدين رخصت اكتر طيب ايه الى انا خسرته منا برده مش هبيع الا لما يغلى تانى عشان ابيع واكسب
ويعنى ايه كلمة اتمرجن

معاذ عودات
27-04-2014, 10:26 AM
اهلا فيك ،،
انت مش بتبيع دولارات او تشتري دولارات لوحدها
انت لو اخذت بيع على زوج الدولار فرنك مثلا ،،
وارتفع الزوج .. هذا ليس لصالحك لان الاتجاه عكس اتجاه الصفقه
فكل نقطه ترتفع الى الاعلى تخسر فيه قيمه النقطه الي داخلها انت وكل نقطه تنخفض تربح فيها قيمه النقطه
يعني لو انخفض 50 نقطه انت تكسب 50 * قيمه النقطه الي داخلها
والعكس في الخسارة
فلو ارتفعت الخسارة اكثر ممكن تتجاوز رصيدك ويتمرجن حسابك