المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هو ازاي يا جماعة الفوركس بيخسرنا كدة !!!

mohd_atef86
14-07-2014, 02:50 PM
ازاي وبأي منطق تبقى استراتيجية فاشلة لو باعت أو اشترت تخسر
ولو عكست أوامرها تبقى فاشلة برضو
ازاي
ايه الالية اللي بتخلي الموضوع دة بيحصل
طبعا الناس حتقول نقطة الدخول بتاعت الاستراتيجية خاطئة
لأن أنا بتكلم على 90 % من الاستراتيجيات أو حتى الاكسبرتات
ليه سواء بعت أو اشتريت حاخسر في النهاية
ومحدش يقول تلاعب شركات لأن في شركات محترمة لو الموضوع تلاعب بس كان كل الناس راحت مع الشركات المحترمة وكسبت
عشان كدة السؤال
ازاي بيحصل اننا سواء اشترينا أو بيعنا من نقطة تحت شروط ثابتة فاننا سنخسر على المدى الطويل في الاتجاهين

فيبونات
14-07-2014, 02:58 PM
السلام عليكم ورحمة الله، اهلا بك صديقى العزيز وكل عام وانت بخير أما بعد،

* فى الحقيقة صديقى الغالى لقد طرحت موضوعا أرى انه قدم فى الوقت المناسب فعلا بجانب ما أقدمه الأن فى أكاديميتى الخاصه هنا، ولكن اذا طرقت لك بعض الأسباب والنظريات فأن ذلك لن يكتفى بقرب من المائة صفحه أو اكثر لكن تعالى نتحدث سويا بالمنطق..

* فى البداية كنت أرغب أن تقوم لو حتى بزيارة موضوع أكاديمية السلاحف لان بها بعض من النقاط التى تختصر عليا الرد هنا فى أول نقطة، لذا لنتحدث فى النقطة الثانية وهى : لماذا الخساره نفسها؟ فى البداية خلينى اسالك سؤال؟ ما هى مقاييسك بالنسبه لسوق الفوركس؟ ومن أين انجبت استراتيجيتك التى تعمل عليها؟ وما هى الأدوات التى تستخدمها بشكل يومى حتى تجعل نشاطك مرن داخل السوق ؟! اسئلة تطرح نفسها والجواب يطيل، لكن صديقى الجينرال هيا نتناقش سويا ولكن بشكل س و ج حتى لا اتحدث واوضح لك الأسباب فأنها كثيرة جدا ولكن مع طرحك ومناقشتك معى فى الأسئلة سوف تجد معى ان شاء الله الأجابة الراقية التى كانت بحث عميق للسوق خلال 3 سنوات وبكل صراحه وشفافية ، فى انتظارك وتمنياتى لك بالتوفيق والنجاح :)

lmonadi
14-07-2014, 03:02 PM
السبب الوحيد في نظري والاكبر للخسارة هو الطمع والادارة السئة للادارة راس المال

nabil_bobo
14-07-2014, 03:03 PM
والله اعتقد وده رأى الشخصى هو السبب فى الخوف والطمع والامل
فى اوقات بتكون الصفقه فيها مكسب بس الطمع يخلينا ان احنا ننتظر لعلها تأتى ربح اكثر ونكتشف ان السعر قام بالانعكاس فانتركه بأمل انه يعود لاتجاهه ثم تصل الصفقه من مرحلة المكسب الى الخسارة فا تتركها لعلها تعود لاتجاها فتجد انه ضرب استوب
يعنى لو كنت رضيت بالربح الاول ماكنتش خسرت

تيجى فى الصفقه البعدها اول ما تكسب بعض اﻻنقاط ويتراجع السعر قليل يتملكك الخوف من تكرار المأساة الاولى فا تسرع بغلق الصفقه على ربح قليل
هى عملية الخسارة سببها بنسبة كبيرة نفسية المتاجر اغلب الصفقات الخاسرة كانت فى اولها رابحه ولكن الطمع والامل والخوف عندما يتملكون من المتاجر امام اى صفقه فتاكد انه خاسر
وده رأى وانا اسف على الاطاله

mohd_atef86
14-07-2014, 03:13 PM
أهلا بيك أخوي
اوكي حسأل بعض الاسئلة لحضرتك بعد أما أقرا الموضوع
لكن مبدئيا حسال هل الأفضل ندخل مع الترند اللي فات ولا استنى لما يخلص
خصوصا ان فشل الترند العام كفلتر بيكبد خسائر متتالية متتالية بتضيع الدنيا
وبالنسبة للاستراتيجية جربت العديد لكن حاليا بحاول أجرب حاجات رقمية
والادوات طبعا مؤشرات ومعادلات رقمية
شكرا لتفاعلك معي
وبالنسبة لمقاييسي انا مش فاهم قصدك بالظبط لكن اذا كنت تقصد معيار الفشل والنجاح فبالتأكيد النجاح هو المكسب على المدى الطويل اذا التزمت بالخطة وأي حاجة تانية هتكون فشل

mohd_atef86
14-07-2014, 03:19 PM
والله اعتقد وده رأى الشخصى هو السبب فى الخوف والطمع والامل
فى اوقات بتكون الصفقه فيها مكسب بس الطمع يخلينا ان احنا ننتظر لعلها تأتى ربح اكثر ونكتشف ان السعر قام بالانعكاس فانتركه بأمل انه يعود لاتجاهه ثم تصل الصفقه من مرحلة المكسب الى الخسارة فا تتركها لعلها تعود لاتجاها فتجد انه ضرب استوب
يعنى لو كنت رضيت بالربح الاول ماكنتش خسرت

تيجى فى الصفقه البعدها اول ما تكسب بعض اﻻنقاط ويتراجع السعر قليل يتملكك الخوف من تكرار المأساة الاولى فا تسرع بغلق الصفقه على ربح قليل
هى عملية الخسارة سببها بنسبة كبيرة نفسية المتاجر اغلب الصفقات الخاسرة كانت فى اولها رابحه ولكن الطمع والامل والخوف عندما يتملكون من المتاجر امام اى صفقه فتاكد انه خاسر
وده رأى وانا اسف على الاطاله

السبب الوحيد في نظري والاكبر للخسارة هو الطمع والادارة السئة للادارة راس المال

أحبائي شكرا لردكم انا اتكلم طبعا عن الالتزام
والسؤال عن السوق نفسه كتحركات مش عن سبب الخسارة بشكل عام

فيبونات
14-07-2014, 04:36 PM
أهلا بيك أخوي
اوكي حسأل بعض الاسئلة لحضرتك بعد أما أقرا الموضوع
لكن مبدئيا حسال هل الأفضل ندخل مع الترند اللي فات ولا استنى لما يخلص
خصوصا ان فشل الترند العام كفلتر بيكبد خسائر متتالية متتالية بتضيع الدنيا
وبالنسبة للاستراتيجية جربت العديد لكن حاليا بحاول أجرب حاجات رقمية
والادوات طبعا مؤشرات ومعادلات رقمية
شكرا لتفاعلك معي
وبالنسبة لمقاييسي انا مش فاهم قصدك بالظبط لكن اذا كنت تقصد معيار الفشل والنجاح فبالتأكيد النجاح هو المكسب على المدى الطويل اذا التزمت بالخطة وأي حاجة تانية هتكون فشل

اهلا وسهلا بيك يا غالى، وحضرتك تتفضل ف اى وقت تسال وتشارك وتتابع لآن الموضوع موضوعكم جميعا ...

- والله اخى للرد على سؤالك هذا، أفضل ان اختصر الرد فى النقاط التالية:
1- يفضل الدخول فى اى صفقة تبع الأتجاه العام للعملة وذلك لان هذه النقطة وحدها قادره على فلتره الأتجاه نفسه وغير قابلة للتشتت فى مسار الأتجاه
2- يفضل استخدام مخطط الخط فى تحديد الأتجاه، هذا ليس شرط ولكنه تفضيل وذلك لتوضيح معايير الأغلاق للعملة كانت بالصعود او الهبوط وهذا كفيل بتوضيح ذلك لان المخطط وحده فلتره لتحديد المستويات التى نوهت عليها
3- لذلك بعد العمل على السابق اراهن على انه لا يوجد اتجاهين فى السوق لآى عملة واحده، ستلاحظ ذلك مع العلم المستمر ان شاء الله
4- كما قلت سابقا اخى فى موضوع التكبد فى الخسائر ليس هناك تكبد يا اخى ولا اى شيئ فقط ادرس واستنتج صح البيانات والأتجاه وحينها اعمل ان شاء الله حتى تعمل ع اطار الدقيقة لكن كونك انك تعلم الأتجاه الصحيح وتعمل على الدخول معه ايا كان الأتجاه الحالى فذلك سوف يفسر لك الكثيييييييييير والكثير عن الخسائر السابقة :) جرب

* اذا كان هناك اى استفسار اخر انا فى العون ان شاء الله، ودى وتقديرى لك :)