المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لماذا هبط النيوزلاندي دولار

abo salem
24-07-2014, 12:32 AM
السلام عليكم
تحية طيبة للجميع
لماذا هبط النيوزلاندي دولار مع صدور معدلات الفائدة والتي زادت الى 3.5
اتوقع المفروض يصعد السعر

ارجو الافاده لاني دخلت صفقة شراء وعكس علي السعر

goggo
24-07-2014, 12:43 AM
كان لازم تبيعه لان رفع معدلات الفائدة هو خبر سلبي على العملة اذا لم تكن ملما بالتحليل الاساسي المفروض لا تتاجر على الاخبار انا اشتريت الباوند نيوزلندي و شوف عمل كم نقطة الى الان

abo salem
24-07-2014, 01:00 AM
مش رفع معدلات الفائده خبر يرفع سعر العملة ؟!
ما نصيحتك الان هل استمر ام اخرج علما بان خسارتي حوالي200 دولار

ارجو الافاده

prince borsa
24-07-2014, 01:23 AM
رفع الفائده يساوي رفع قيمة العمله
ولكن في حالة خبر النيوزلندي ده كان في تصريح للبنك المركزي ان سعر النيوزلندي مرتفع جدا ويجب الحد من ارتفاعه وده كان السبب

الاخبار مش ارقام وبس ، في كمان تصريحات

amroalmoghane
24-07-2014, 01:33 AM
قام البنك المركزي النيوزلاندي بشهر ابريل وشهر يونيو الماضي برفع معدلات الفائده وكان خبر ايجابي علي العمله واليوم كان يجب ان يكون ايجابي علي العمله لكن احتمال تدخل البنك المركزي النيوزيلاندي للحد من ارتفاع قيمة العمله حتي لا يسبب مشاكل بالاقتصاد النيوزيلاندي او لالتقاط العمله انفاسها

Ehab1511
24-07-2014, 03:08 AM
رفع الفائده يساوي رفع قيمة العمله
ولكن في حالة خبر النيوزلندي ده كان في تصريح للبنك المركزي ان سعر النيوزلندي مرتفع جدا ويجب الحد من ارتفاعه وده كان السبب

الاخبار مش ارقام وبس ، في كمان تصريحات

ممكن تقولى موقع مختص بمثل هذه التصاريح للعملات.

DZforex
24-07-2014, 03:11 AM
لا تخرج حاليا انتظر بعض الارتداد و التصحيح ثم اخرج باقل الخسائر

sheto
24-07-2014, 05:53 AM
السلام عليكم
تحية طيبة للجميع
لماذا هبط النيوزلاندي دولار مع صدور معدلات الفائدة والتي زادت الى 3.5
اتوقع المفروض يصعد السعر

ارجو الافاده لاني دخلت صفقة شراء وعكس علي السعر
:1 (27):
يا اخى كان فى خبرين وكلامك صح رفع الفائدة يزيد العملة يعنى انتا كنت ماشى صح
نيجى بقى لتانى خبر كان فى نفس الوقت ودة سبب كل شيئ
رئيس البنك المركزى النيوزلاندى يقول ان مستوى الدولار النيوزلاندى غير مبرر وغير مستدام وهناك احتمال لانخفاض كبير

saykooo
24-07-2014, 06:29 AM
يا اخى كان فى خبرين وكلامك صح رفع الفائدة يزيد العملة يعنى انتا كنت ماشى صح
نيجى بقى لتانى خبر كان فى نفس الوقت ودة سبب كل شيئ
رئيس البنك المركزى النيوزلاندى يقول ان مستوى الدولار النيوزلاندى غير مبرر وغير مستدام وهناك احتمال لانخفاض كبير

انا ماليش فى موضوع الاخبار ده اوى بس كنت متوقع هبوط النيوزلاندى جدا عموما انا بايع من فوق خالص الحمد لله اكيد انت فاكر المشاركه يا sheto اللى كانت فى موضوع النيوزلاندى دولار

انا شايفك بتاجر عالأخبار ياريت طلب بعد اذنك انا ابيض فى موضوع الاخبار ده ياريت لو تسمح تبعتلى عالخاص او هنا فى الموضوع الاخبار المهمه اللى بتحرك السعر فوق ال 30 الى 50 نقطه لاكن الاخبار اللى بتحرك السعر اقل من 25 نقطه سيبك منها
يعنى بشرح مبسط كده ولك جزيل الشكر مقدما

Mostafa elgharabawy
24-07-2014, 06:34 AM
البنك المركزي النيوزيلندي يقرر رفع أسعار الفائدة،و الدولار النيوزيلندي يهبط

أعلن البنك المركزي النيوزيلندي اليوم عن قراره برفع أسعار الفائدة بواقع 25 نقطة أساس إلى 3.50% ليوافق بهذا توقعات الأسواق و يأتي قرار البنك برفع الفائدة للمرة الرابعة هذا العام وقد أصبحت نيوزيلندا من أوائل الدول الصناعية التي تلجأ إلى قرار رفع الفائدة من الأزمة المالية عام 2008، خلال إجتماع البنك السابق.

البنك المركزي النيوزيلندي يقرر رفع أسعار الفائدة،و الدولار النيوزيلندي يهبط

وقد جاء في قرار البنك بأن " الأوضاع المالية العالمية لا تزال متكيفة جداً و تنعكس من خلال خفض أسعار الفائدة، إنتشار المخاطر الضيقة بجانب إنخفاض التقلبات في الأسواق المالية. تراجع النمو الاقتصادي فيما بين الشركاء التجاريين في نيوزيلندا بشكل طفيف خلال النصف الأول من العام الحالي 2014، ولكن يبدو هذا يعود إلى عوامل مؤقتة"، و أضاف البنك أن "النمو القوي في الناتج استعاب الطاقة الإنتاجية الفائضة".

وأشار البنك أيضاً إلى أنه يتم التوقف عن رفع أسعار الفائدة لتقييم مدى أثر رفعها على الاقتصاد، أما بالنسبة لتوقعات البنك للنمو، فتوقع البنك بأن النمو خلال العام الحالي قد يصل إلى 3.7%.
أما بالنسبة لمعدلات التضخم، فقد أشار البنك إلى أن التضخم لا يزال معتدلاً و لكن النمو القوي في الناتج قد تم إستيعابه من خلال الطاقة الإنتاجية الفائضة، و هذا من المتوقع أن يضاف إلى تضخم السلع الغير تجارية.

أما بالنسبة لسعر صرف العملة المحلية فقد قال محافظ البنك غرايم ويلر بأن سعر صرف الدولار النيوزيلندي حتى الآن يتكيف مع تراجع أسعار السلع، مضيفاً بأن مستوى الدولار النيوزيلندي غير مبرر و غير مستدام و هناك إحتمال لإنخفاض كبير.

و أخيرا مع أداء الدولار النيوزيلندي فقد تراجع بشكل كبير أمام الدولار الأمريكي، حيث تراجع الزوج الدولار النيوزيلندي/الدولار الأمريكي بنسبة 0.87% ليتداول حول مستويات 0.86228 دولار، مقارنة بمستويات ما قبل القرار عند 0.86979 دولار.

Mostafa elgharabawy
24-07-2014, 06:35 AM
ْاْسـتـراتـيــجــية ...... وتــوصــية ....... هــــتــكــســــبــــك كتــــــــــــير - الصفحة 21 (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=40130&page=21)

sheto
24-07-2014, 06:59 AM
انا ماليش فى موضوع الاخبار ده اوى بس كنت متوقع هبوط النيوزلاندى جدا عموما انا بايع من فوق خالص الحمد لله اكيد انت فاكر المشاركه يا sheto اللى كانت فى موضوع النيوزلاندى دولار

انا شايفك بتاجر عالأخبار ياريت طلب بعد اذنك انا ابيض فى موضوع الاخبار ده ياريت لو تسمح تبعتلى عالخاص او هنا فى الموضوع الاخبار المهمه اللى بتحرك السعر فوق ال 30 الى 50 نقطه لاكن الاخبار اللى بتحرك السعر اقل من 25 نقطه سيبك منها
يعنى بشرح مبسط كده ولك جزيل الشكر مقدما

المشكلة يا سايكو ان الاخبار دى الحاجة الوحيدة الى متعرفش تحكمها بسبب التوقعات
يعنى كلنا بنشوف التوقعات بتيجى يوم صح واتنين غلط
التوقعات هيا التى تحرك السيولة الى العملة
نيجى لاهم حاجة بلاش حد يخش على عملة يكون رئيس البنك بيتكلم زى النهاردة
لان دة ملوش توقعات والحركة بتبقى قوية جدا

abo salem
24-07-2014, 01:04 PM
شكرا للجميع على ردهم
السؤال هو الى اي مستوى يمكن ان يهبط النيوزلاندي دولار بعد التصريحات ؟؟

salimyousri
24-07-2014, 01:07 PM
ربنا يستر

xanderman78
24-07-2014, 01:43 PM
النيوزيلاندى انخفض لانه قد ارتد من منطقة عرض قوية على الديلى فريم
مع وجود اشارة دخول مع قوة الاتجاه كما موضح بالصورة >>>>>>>>>

abo salem
24-07-2014, 03:05 PM
ممكن توضح اكثر نوع المؤشر الذي استخدمته (الاحمر والاورانج )
ولك الشكر

prince borsa
24-07-2014, 03:23 PM
ممكن تقولى موقع مختص بمثل هذه التصاريح للعملات.

في مواقع كثيرة مثل فوركس نيوز ،، اون لاين فوركس1 ،، و بلومبرج و رويترز و غيرهم ، احتراما للمنتدى مش عهرف احط روابط خارجيه فـ ممكن حضرتك تبحث في جوجل وهتلاقي كتير وفي بردو القنوات الاقتصاديه مثل بلومبرج وسي ان بي سي
تحياتي

اسامه أحمد
24-07-2014, 09:40 PM
السلام عليكم اعتقد انه كان متوقع هبوطه من فترة

xanderman78
24-07-2014, 11:43 PM
ولك الشكر

ده مؤشر لقوة الاتجاه بس اشاراته قوية جدا خصوصا عند وجوده فى منطقة عرض أو طلب قوية

فى حالة وجود السعر عند منطقة عرض قوية ننتظر الارتداد منها و الدخول بيع بعد ظهور الالوان المذكورة

و بالفعل النيوزيلاندى كان من كام يوم عند منطقة عرض قوية على اليومى و بدأ الارتداد منهاو عند ظهور ترتيب الالوان لاشارة البيع أحمر أورانج أورانج و اغلاق شمعة اليوم ندخل بيعو الاستوب أعلى منطقة الطلب ب 10 نقاط و الهدف مقسم الى هدف أول 1:1 هدف تانى منطقة الطلب المقابلة أو مستوى فايبو اكستنشن 127 أو فيبو ريتراسمنت 61

xanderman78
24-07-2014, 11:48 PM
ولك الشكر

على فكرة الاشارة دى لا تعيد رسم نفسها بعد اغلاق الشمعة

لكن طول ما الشمعة لم تغلق الالوان ممكن تتغير

لذا لا تعتمد الاشارة الا بعد اغلاق الشمعة

لو عيز تعرف اكتر عن الطريقة دى و كيفية الدخول و الخروج من هذا الموضوع >>>>>> http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=40662

saykooo
24-07-2014, 11:50 PM
ده مؤشر لقوة الاتجاه بس اشاراته قوية جدا خصوصا عند وجوده فى منطقة عرض أو طلب قوية

فى حالة وجود السعر عند منطقة عرض قوية ننتظر الارتداد منها و الدخول بيع بعد ظهور الالوان المذكورة

و بالفعل النيوزيلاندى كان من كام يوم عند منطقة عرض قوية على اليومى و بدأ الارتداد منهاو عند ظهور ترتيب الالوان لاشارة البيع أحمر أورانج أورانج و اغلاق شمعة اليوم ندخل بيعو الاستوب أعلى منطقة الطلب ب 10 نقاط و الهدف مقسم الى هدف أول 1:1 هدف تانى منطقة الطلب المقابلة أو مستوى فايبو اكستنشن 127 أو فيبو ريتراسمنت 61

اين المؤشر

xanderman78
24-07-2014, 11:54 PM
اين المؤشر

التمبلت و المؤشرات كلها فى الموضوع المذكور فى المشاركة السابقة

رجاء اعملها بكتست الاول و بعدين على حساب تجريبى

xanderman78
24-07-2014, 11:55 PM
الصفحة دى فيها الملف المضغوط

abo salem
24-07-2014, 11:56 PM
شكرا جزيلا على ردكم
واذا ما فهمت المؤشر راح اسالك

saykooo
24-07-2014, 11:57 PM
هو الخبر اللى جاى عالنيوزلاندى قوى جدا ولا متوسط ؟