المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شركات تعمل بدون مارجن

abdelsalam
29-07-2014, 08:21 AM
هل يوجد شركات تعمل بدون مارجن ورافعه مالية
لان الدكتور على السالوس فى احدى فتواه افتى بأن لا يجوز التعامل بالهامش والرافعه الماليه يمكن مشاهده الفتوى على اليوتيوب

معاذ عودات
29-07-2014, 09:44 AM
اهلا وسهلا فيك اخي الكريم
لا اعتقد ان هناك شركات تتيح المتاجره بدون هامش
ولكن يمكن من خلال البنك مباشره

على ابراهيم
29-07-2014, 01:39 PM
هل يوجد شركات تعمل بدون مارجن ورافعه مالية
لان الدكتور على السالوس فى احدى فتواه افتى بأن لا يجوز التعامل بالهامش والرافعه الماليه يمكن مشاهده الفتوى على اليوتيوب
طبعا ينفع أغلبية الشركات تقدر تشتغل معاها بدون مارجن او رافعة مالية بأنك تشتغل رافعة مالية 1 : 1 وده هيخليك تشتغل بفلوسك من غير اى تمويل بالرافعة المالية وطبعا كده المارجن هيكون كل الفلوس اللى انت اشترتها لكن السؤال انت تقدر تشتغل من غير مارجن ولا رافعة مالية يعنى لو هتشترى 0.1 لوت يورو / دولار هتدفع حوالى 13500 دولار علشان تدخل الصفقة ؟؟؟؟

ahmed:alnassri
05-08-2014, 02:09 PM
اخي توجد صعوبة في العمل من غير رافعة

محمد محروس
06-08-2014, 02:36 AM
اخي الكريم اعتقد تقدر حتى لو كان فيه مارجن ...... بمعنى انك تشتري على قد فلوسك ...... فمثلا اليورو دولار اليوم 1.34 وتبغى تشتريه شوف كم فلوسك الحقيقيه اللي انت حاطها في الحساب واشتري على قدها ..... مثلاً لو عندك 3000 دولار حتقدر تشتري تقريباً 2200 ورقه او وحده ولنسميها وحدة 1.34 >>>> ,وبهذه الطريقه والله اعلم ما تكون دخلت في المارجن ...... وعلى فكره امكن تكون هذي الطريقه ممتازه لحفظ رأس المال ....... بمجرد انك اشتريت وحدات اكثر من فلوسك تكون دخلت في المارجن ...... يعني لا تدور وتتعب نفسك بالبحث عن شركات بدون مارجن .... تقدر تسويها بنفسك ضمن ادراة راس المال